Přivítání a přehled

Úvodem chci oslovit ty, kteří okamžitě po otevření tohoto webu cítí nechuť a odpor k tomu ztrácet jeho studiem čas. Chtěl bych je zde i přesto co nejsrdečněji přivítat, a chtěl bych je poprosit, aby se pokusili uvážit alespoň jeden fakt:

že totiž existují upřímní lidé, bez závažných morálních deficitů, kteří problematiku víry a nevíry považují za významné téma, studiu křesťanství věnují čas, čtou o něm knihy, přemýšlejí o tom – a VÝSLEDKEM toho je jejich nevíra. Tito lidé neodmítají křesťanství apriori – jejich odmítnutí křesťanství je důsledkem toho, co o něm vědí. Myslím, že tento fakt ŽE vůbec takoví lidé existují – já jsem jeden z nich – je hoden zamyšlení.

Výsledkem takového zamyšlení může být v ideálním případě odhodlání podívat se mému tvrzení na zoubek. Tenhle ateista tvrdí, že nezaujatě zvážil fakta, a výsledkem je jeho nevíra? Ten kdo poctivě uváží fakta přece nemůže nevěřit- tedy logicky musí být jeho argumenty chybné. A tu chybu nemůže být těžké odhalit.

Přesně toto chci: CHCI abyste mé argumenty kritizovali, CHCI abyste v nich hledali a NAŠLI chyby a chci abyste zde o tom napsali. Opravdu velká škoda, že je ze strany věřících tak malá ochota do něčeho podobného se pustit.

***

Jaká je vlastně moje motivace k psaní tohoto webu? Proč se chci s věřícími “hádat”? Chci jim snad “vnucovat svoje názory”?! Chci snad někoho “obracet na nevíru”?
ROZHODNĚ NE.

1) zajímají mě lidé s jinými názory než mám já. Studovat názory a víry jiných lidí mě baví a je to pro mě přínosné.
2) jsem si plně vědom známého psychologického faktu, že člověk je mnohem lépe schopen vidět a odhalovat chyby v uvažování druhých, než ve svém vlastním uvažování. V tom mu brání celé spektrum kognitivních biasů. Proto, chce-li člověk znát pravdu, je VELMI důležité zajímat se o názory a důvody lidí s opačným přesvědčením, a poctivě je zvažovat. Proto dělám to co dělám.
3) obecně jsem člověk zvídavý, a baví mě přemýšlet. Vědět a chápat mi přináší uspokojení. I proto chci rozumět důvodům, proč lidé věří. Chci jim rozumět a chci je pochopit. To ale nejde bez komunikace a naslouchání. Velmi mě mrzí, že se za jeden a půl roku provozu mého webu našlo tak málo věřících lidí, kteří byli ochotni se se mnou o celé problematice víry a nevíry bavit.
4) to přináší další zajímavou otázku: proč předchozí tři body neplatí recipročně i pro věřící? Proč oni sami nevyhledávají informované ateisty, aby se je snažili pochopit, stejně jako já vyhledávám věřící? Pokud křesťané věří, tak asi věří proto, že jim jejich víra dává smysl. Proč jim tedy není divné, že tolika lidem víra smysl nedává? Proč jich tak málo pátrá po tom, kde tito nevěřící dělají chybu?

***

Dobrá, co tedy vlastně tvrdím? Jaká klíčová témata nabízím k diskuzi?

1) Bible není slovo Boží. Bible je v průběhu stovek let upravovaným a redigovaným kompilátem nábožensko-mytologických textů mnoha různých autorů, obsahujícím JEJICH názory na svět, na společnost, na víru i na Boha. Není nejmenší důvod k přesvědčení, že ti lidé psali jak byli puzeni Duchem Svatým, jak říká 2 Petr 20-21. Dokládám to
– rozborem Biblické kosmologie,
předporozuměním Biblických autorů ohledně tvaru Země,
genocidním jednáním starých Izraelců, o kterém Bibličtí autoři (snad se shodneme že CHYBNĚ) věřili, že jim ho Bůh schvaluje,
příběhem o Abrahamu a Izákovi,
příběhem o Jiftáchovi
výborným článkem Romana Polacha o spolehlivosti Bible
– mýty prvních kapitol Genesis o stvoření světa a o potopě

– Dále, moje stručná analýza rozporů mezi Janovým evangeliem a synoptickými evangelii
– a nástin rozporů mezi příběhy Matouše a Lukáše o narození Ježíše,
– obé dokládá, že ani hypotéza o vlivu Ducha Svatého na autory Nového Zákona není udržitelná.

2) Tím, že Bible není slovo Boží, padá jedno z centrálních tvrzení křesťanské víry. Jeho podstatným důsledkem je, že bez zaštítění Boží autoritou ztrácí Bible jakoukoliv autorizaci k prokazování nevšedních tvrzení. Pokud se Bibličtí autoři mýlili v názoru na existenci Nebe, na tvar Země, na existenci nebeské klenby, na původ světa, na existenci Potopy, na Boží schvalování genocidního vyvražďování sousedů, na to zda Bůh schvaloval/nařizoval trest ukamenováním za práci v sobotu, atd. – jak by jim vůbec člověk s otevřenou myslí MOHL věřit v jejich kromobyčejné víře v Ježíšovo Božství (navíc podléhající zřetelnému vývoji v čase), a ohledně jejich názorů na význam Ježíšova ukřižování pro naši spásu, atd.?

3) Kromě toho, že mi není znám žádný rozumý důvod, proč tvrzení o Ježíšově mesiášství, Božství a o významu jeho ukřižování věřit (lidem determinovaným svou dobou, kteří se v tolika jiných věcech mýlili), je zde další klíčová potíž. Tou je, že centrální křesťanský příběh o Ježíšově ukřižování a zmrtvýchvstání a o významu toho celého vůbec nedává smysl.

4) Dále evidentně nejsou naplňovány Ježíšovy sliby o účincích modliteb: http://www.i-ateismus.cz/2011/03/modlitby-nefunguji/

5) Nanejvýš problematická je i samotná velmi obecná víra v to, že ve světě jaký pozorujeme, po nás Bůh vůbec něco chce, a za splnění či nesplnění svých přání nás buď odměňuje nebo trestá: http://www.i-ateismus.cz/2011/06/chce-po-nas-buh-neco/ a také zde http://www.i-ateismus.cz/2011/02/chce-buh-abychom-v-nej-verili/

6) Neméně zásadním problémem pro křesťanství, nezávislým na všem co bylo doposud řečeno, je, že podle všeho neexistuje lidská duše

7) Lze argumentovat i proti samotné idei osobního (tedy i křesťanského) Boha, a to například poukazem na ohromnou velikost Vesmíru a časových měřítek, a uvážením Koperníkova principu: http://www.i-ateismus.cz/2011/03/osobni-buh-a-velikost-vesmiru/

8 ) Je nutno přihlédnout i k překvapivým asymetriím, které jsou v přístupu křesťanů a nevěřících ke světu, k poznání, k pravdě, k pochybnostem, k diskuzi se svými oponenty, atd. Křesťané např. nejsou ochotni jasně deklarovat pro nás naprosto základní věc, totiž, že jim jde o pravdu (!!!), a že NECHTĚJÍ zastávat nepravdivé víry. Odmítají se zamyslet nad tím, jaké cesty jsou při hledání pravdy spolehlivější, a jaké méně spolehlivé, a jaké naopak zcela nespolehlivé. http://www.i-ateismus.cz/2012/07/asymetrie/

***

Nyní uvažme, co by mohlo být na druhé misce vah. Co svědčí VE PROSPĚCH křesťanské víry?

1) Snad nejčastěji používaným argumentem je argument Bohem mezer: nevíme, jak vznikl Vesmír, a nevíme přesně, jak vznikl život; naše náboženství říká, že náš Bůh je stvořitelem toho všeho, tedy to náš Bůh MOHL způsobit a proto je křesťanství pravdivé. Voilá. Odpověď viz zde a zde.

2) Bez Boha by nemohla existovat morálka. Morálka ale existuje, proto existuje i (křesťanský) Bůh. Morálka ovšem může zcela přirozeně existovat i bez Boha což plyne z toho, že člověk žije ve společnosti, a pro život ve společnosti je zásadní spolupráce a jistá míra altruismu. Navíc, současná morálka rozhodně nemá původ v Biblickém Zjevení.

3) nemohu nevzpomenout modernější verze slavných argumentů Prvotní příčinou Tomáše Aquinského

4) snad nejhloupější argument je strašení komunisty a Hitlerem, s čímž jsem se vypořádal zde

Já se za těchto okolností nemohu ubránit dojmu, že na druhé misce vah po troše čištění vůbec nic nezbylo, že je úplně prázdná – a já se tedy ptám, čím ji zaplnit? Čím to celkové vážení alespoň vyrovnat, ani nemluvě o nějakém převážení ve prospěch víry? Těším se na rady a doporučení pod článkem.

***

Pokud si člověk vše výše uvedené prostuduje a zamyslí se nad tím, pak jsou dvě možnosti:
1) buď ví, kde jsou v těch úvahách zásadní chyby – a takovému pak budu velmi vděčný, když na ně pod příslušnými články upozorní
2) pokud o žádných zásadních chybách v těch úvahách dotyčný neví, pak je pro mě klíčovou otázkou, JAK může takový člověk i přesto věřit. A zde bych všechny věřící, kteří se dostali až sem, poprosil, aby se s tím svým JAK svěřili. Pro mě je to naprosté mystérium.

I když, zas tak úplně ne… mám silné podezření, že to funguje podobně, jak jsem popsal ve svém článku “Mohl bych uvěřit?”. Což by ovšem bylo docela tristní.

Těším se na zajímavou diskuzi pod odkazovanými články, případně zde.

1,056 thoughts on “Přivítání a přehled

  1. človíček

    Dobrý večer,
    přečetl jsem si Vaše přivítání a výzvu k diskusi. Velmi mne to zaujalo.
    Nejprve bych rád uvedl, že se považuji za křesťana, přijímám Vaši výzvu k diskusi a rád bych se k Vašim názorům vyjádřil.

    Již úvodní slovo Vašich stránek obsahuje celou řadu logických chyb, mylných předpokladů, východisek a závěrů, na nichž jste však všechno postavil.
    Pokusím se Vám co nejnázorněji vysvětlit, o jaké chyby jde.

    Například v odstavci, ve kterém vysvětlujete motivaci k napsání svého webu, uvádíte čtyři tématické body. Ve čtvrtém bodu se ptáte (cituji): „Proč předchozí tři body neplatí recipročně i pro věřící? Proč oni sami nevyhledávají informované ateisty, aby se je snažili pochopit, stejně jako já vyhledávám věřící?“
    Uvědomujete si, že vpodstatě kritizujete předpoklad, který jste ale sám vytvořil? Jste skutečně přesvědčen, že věřící lidé se nezajímají o názory jiných lidí, včetně ateistů? Nebo dokonce, že je to nebaví? Opravdu si myslíte, že pro věřící lidi neplatí ani Váš druhý ani Váš třetí bod? Skutečně jste přesvědčen, že věřící lidé nejsou zvídaví, že je nebaví přemýšlet, že se nezajímají o názory lidí s opačným přesvědčením?
    Už v tomto svém vlastním východisku, které se v dalších odstavcích jen v různých obměnách opakuje, hodnotíte a zařazujete své oponenty, aniž byste je vyslechl. Již předem je kvalifikujete jako nepřemýšlivé lidi bez zájmu o názory ateistů, doslova bez schopnosti vnímat a rozšiřovat si obzory. Tím se dopouštíte manipulace – nejprve opatrně degradujete své potenciální názorové oponenty a pak je vyzýváte k diskusi.

    Píšete také, že Vás mrzí to, jak málo věřících je ochotno se s Vámi o celé problematice víry a nevíry bavit. A co když je to prostě tím, že o Vašem webu nevědí? Já sám jsem Vaše stránky objevil jen proto, že jsem spatřil Váš odkaz v diskusi na portálu iDnes. A nabízí se i jiný důvod. Kvalitně oponovat alespoň malé části Vašich názorů a závěrů, chce hodně času. Jen ve svém základním úvodu jste načrtnul tak velký počet velmi rozsáhlých témat, že kvalitně odpověďět alespoň na některé z nich, vyžaduje dlouhodobě soustředěnou mysl.

    První Vaše klíčové téma zní: „Bible není slovo Boží. Tím, že Bible není slovo Boží, padá jedno z centrálních tvrzení křesťanské víry.“
    Ano – pro Vás padá, ale ne pro křesťany. Pokud si představíme dvě osoby, kdy jedna z nich bude tvrdit, že Bůh existuje, a druhá, že Bůh není, pak pravdu může mít pouze jedna osoba. Podstatné však je, že ani jedna z těch osob nerozhoduje o tom, co je pravda. Pravda tedy existuje nezávisle na obou osobách. K pravdě lze pouze zaujmout určitý vztah – přijmout ji nebo odmítnout.
    Vy sám věříte tomu, že to, co říkáte, je pravda. A dokládáte to například těmito slovy: „Pokud se bibličtí autoři mýlili v názoru na existenci Nebe, na tvar Země, na existenci nebeské klenby, na původ světa… jak by jim vůbec člověk s otevřenou myslí MOHL věřit…“
    Napadla Vás třeba možnost, že Bible se vůbec nezabývá tvarem Země? Například Bible vůbec nehovoří o zemi jako o Zemi, tedy jako o astronomickém tělese. Bible hovoří o zemi jako o materiálu, případně jako o principu. Například hned v úvodních slovech Bible Bůh odděluje světlo od tmy. Lidé, kteří napsali Bibli, nebyli žádní hlupáci, každý špičkový lingvista Vám potvrdí, že studovat jemné odstíny biblických textů (zejména v hebrejském originále) je neobyčejné dobrodružství a vyžaduje mohutné znalosti v mnoha oborech. Biblickým pisatelům bylo jasné, že tmu nelze dělit. Nejde tedy o vyjádření fyzikálního stavu, ale o vyjádření kvality. Bůh odděluje principy, nejen světlo a tmu, ale také dobro od zla – jinými slovy – vytváří svobodný prostor – moderními slovy – uvádí svět do struktury, která je životodárná. Když Bůh tvrdí, že stvořil člověka ke svému obrazu, je tím snad řečeno, že Bůh si stříhá své galatické nehty nebo superstrunové vlasy? Bible vytváří kontext a z toho kontextu se jasně dozvídáme, že Bůh nás stvořil ke svému obrazu – tedy jako svobodné bytosti nadané schopností tvořit a milovat. Bible na jiném místě doslova píše: jste bohové. Jsme jako Bůh. Nejsme loutkami v rukou Boha, jsme děti Boha, byli jsme stvořeni jako partneři v jeho tvořivém díle.

  2. človíček

    2. pokračování předchozího příspěvku:
    Biblický Bůh není netečná kouzelná transcendentní síla někde ve vesmíru. Biblický Bůh pláče, někdy doslova řve bolestí, křičí a volá na své děti, raduje se s nimi, hrozí a varuje. Bůh podle Bible například kvůli člověku proklel zemi. Ne proto, že to chtěl Bůh, ale proto, že to chtěl člověk. Ale rozhédněte se kolem sebe. Co vidíte? Vše špatné okolo nás pochází od nás samých, nikoli z prokleté země. Země je nádherná. Když proklíná Bůh, nedá se to srovnat s tím, když proklíná člověk.
    Četl jste v Bibli, co dělá Bůh, když ho jeho děti bičují, plivou na něj, vlečou ulicemi jako zločince a přibíjejí na dřevo jako největšího vrahouna? Modlí se za ně! A takhle zní jeho poslední slova: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil“. To nebyla Kristova stížnost. Bůh na popravním dřevě začal zpívat dvacátý druhý biblický žalm, abychom si ho přečetli a dozvěděli se, že smrtí to nekončí, že Bůh vítězí nad smrtí a s ním všichni, kdo se nechají přivinout do Jeho náruče. O Bohu se v Bibli přímo píše, že “Bůh je láska a kdo nepoznal lásku, nepoznal ani Boha.” Jsem přesvědčen, že i Vy někoho milujete. Pokud ano, vyžaduje to od Vás určitou oběť. Musíte svým milovaným nejenom obětovat výsledky své práce, ale také svůj čas, úsilí, musíte se vzdát i svého pohodlí. Tak to prostě je. S tím je spojeno blaho, které krásně vyjadřuje moudrost, že nejšťastnější lidé na světě každý večer usínají v kruhu svých blízkých znaveni prací a milováním. Nic lepšího prostě není. Co však může obětovat Bůh? Nějakou galaxii, nebo dilataci času? Bůh se podle Bible stal člověkem, narodil se jako člověk, uzdravoval lidi po stovkách, chromé slepé a malomocné a dokonce křísil mrtvé a pak se nechal s modlitbou na rtech od těch, které miluje, popravit jako největší bestie. Bůh říká, že naše hříchy mohou zbělet i kdyby byly rudé jako šarlat. Bůh miluje do krajnosti, takový Bůh má skutečně smysl. Neexistuje vyšší morální princip a dokonalejší morální laťka, než ta, která je popsána v Bibli: “Nemá větší víru, než ten, kdo je ochoten položit život za své přátele.”

    Sám sebe prezentujete jako někoho, kdo ctí fakta, tedy ověřitelné skutečnosti, kdo se jich drží a z nich vychází. To je v pořádku. Proč tedy potom píšete, že své tvrzení „dokládáte genocidním jednáním starých Izraelců“?
    Můžete mi v historii ukázat alespoň jeden jediný příklad (archeologický nebo třeba ze starověkých pramenů), že by Izraelci vyhubili jeden jediný národ? To je jen řečnická otázka – nemusíte se namáhat s hledáním. Žádný takový příklad nenaleznete. Jsou jen dvě možnosti:
    1. Bible lže. Pak je ovšem Váš závěr o tom, že Izraelci prováděli genocidu, nepodloženou fantazií mající původ pouze ve sbírce prastarých mýtů (to je podle Vás Bible).
    2. Špatně chápete to, co je v Bibli napsáno. V tom případě je Váš závěr taktéž zcela chybný.

    Vysvětlím Vám to zcela názorně na jednom z Biblických příběhů.

  3. človíček

    3. pokračování příspěvku:
    Patrně znáte příběh o exodu (vyjití) Izraelitů z Egypta. Velmi stručně: faraon odmítal propustit izraelské otroky z Egypta, Bůh tedy na Egypt seslal deset ran, tedy proměnil egyptské vody v krev, sesal mouchy, komáry, žáby, mor atd. V Bibli je důsledně zdůrazňováno, že vše způsobuje Bůh. Jenže v celém příběhu se opakuje jedna malá věta, která je pro chápání celého příběhu naprosto zásadní, ale unikne každému, kdo nečte Bibli s otevřeným srdcem a přístupnou myslí. Když totiž faraon žádal své kněží, aby s tím něco udělali, v Bibli je řečeno, že faraonovi kněží svými kejklemi a kouzly způsobili totéž. A dál se to v Bibli nerozebírá. Zkuste se nad tím zamyslet. Představte si, že se na Vás hrnou mračna komárů a Vy jdete za těmi, kterým důvěřujete, aby s tím něco udělali, a oni na Vás vyhrnou další mračna komárů. Pokud máte otevřenou mysl, musí Vám být jasné, kdo je ve skutečnosti za tu katastrofu odpovědný. Nikoli Bůh. Bůh je zde garantem vztahů příčin a následků, přírodních zákonů a zákonů morálky. Egyptští kněží založili fungování celého egyptského státu na práci otroků. Pokud sledujete archeologickou situaci v deltě Nilu, tak nepochybně víte o nových mimořádných objevech v zemi Gessem (biblická Gošem), kde Izraelci otročili ve městech Pitom a Ramses (egyptské Pi-Ramesse). Nálezy až v překvapivých detailech potvrzují biblický příběh. Ale zpět k biblickému příběhu. Když otroci přestali pracovat, chod země se zastavil. Gigantická soustava zavlažovacích kanálů se zastavila. Voda v mělké soustavě o ploše statisíců hektarů začala zahnívat. Došlo k biologické kontaminaci veškeré vody, ale zároveň se z ní stalo ideální prostředí pro vývoj hmyzích larev – komárů a much. Jejich přemnožení způsobilo nejen expanzi žab, ale také epidemie nemocí atd. Nikdo nebyl schopen práci izraelitských otroků dostatečně rychle nahradit. Kněží, tedy faktická egyptská vláda, „způsobili totéž“ – dnešními slovy – vybudováním otrockého systému ekonomiky způsobili katastrofu.
    Naprosto shodným způsobem jsou napsány také další části Bible. Známý je příběh o tom, jak Izraelité v čele s velitelem Jozuem dobyli město Jericho. Z Bible se dozvídáme, že veškeré obyvatelstvo bylo vyhubeno jako klaté. To Vy interpretujete jako genocidu. Ale pokud čtete opět pozorně, řada detailů nesedí. Jak to, že Izraelité později s obyvateli Jericha čile obchodují, když je vyhubili? Jenže bibličtí pisatelé neznali současná pravidla reportáže ani investigativní novinařiny. Takhle vypadá dnešní zpráva z čené kroniky: „Opilý řidič srazil na přechodu chodce a ujel.“ A takhle by to zapsali bibličtí pisatelé: „Svévolník neuznává svou vinu v komorách smrti, již kráčí do jámy a nikdy nevyjde a o jeho potomstvu nebude navěky zmínky.“ Předpokládali (zcela logicky), že takový člověk bude mít i jiné problémy, než je opilost a zbabělost. Je prostě mrtvý, i když ještě žije.

  4. človíček

    Dokončení příspěvku:
    Izraelité “vyhubili obyvatele Jericha jako klaté, neboť jim je Hospodin vydal do rukou”. Co to ale znamená? Musíte pečlivě přečíst i další části Bible a pochopíte. Obyvatelé Jericha, stejně jako další národy v této oblasti, měli jeden děsivý zvyk, o kterém se v Bibli hodně píše: “právědli své syny a dcery ohněm”. O co šlo? Šlo o upalování dětí za živa na pánvích jako oběť bohům. „Specialistou“ na to byla například fénická civilizace, k níž patřilo například Kartágo, ale také Pelištejci (Filištínští). Četná obětiště i s dochovanými kostrami batolat byla nalezena na pobřeží Středozemního moře. Jak je patrné z jiných částí Bible, obyvatelé Jericha ve fanatickém vzepětí náboženského běsnění začaly podřezávat své vlastní rodiny, zvířata, prostě všechno ničili. Jejich náboženství je v kritické situaci doslova připravilo o rozum. Proto se tak často píše, že „Hospodin vám je vydal do rukou“, případně „vyhubíte je jako klaté“ atp. Takové rituální obyčeje byly v době Izraelitů docela běžné a Izraelité v tehdejší společnosti působili se svojí morálkou odmítající veškerá přírodní božstva jako opravdoví exoti. Kulty smrti byly na Blízkém východě velmi rozšířené a byly velmi sugestivní. Jen si vemte, jak nesčetněkrát si bibličtí pisatelé stěžují na to, jak Izraelité těmto kultům podléhají: „modlí se u posvátných kůlů, vzývají baaly a provádějí své syny ohněm.“ Mimořádnou sugestivnost kultů smrti lze doložit i na americkém kontinentě. Například Aztékové roku 1487 při zasvěcování chrámového objektu v Tenochtitlanu při té příležitosti popravili dvacet tisíc vlastních lidí. Je to největší lidská oběť v dějinách lidstva. Aztékové touto obětí chtěli vyhrát nad Španěli. Není divu, že to projeli na celé čáře.

    Pelištejce a jiné národy Blízkého východu nevyhubili Izraelité. Biblickým pisatelům však bylo jasné, že způsob života těchto národů nevyhnutelně povede k zániku, psali o nich jako o vyhubených, klatých. A že to způsobuje jejich Bůh, tedy Hospodin. Ne osobně, ale jako Princip. Obětuješ své děti na pánvích? Tak je prostě naprosto jisté, že budoucnost tvého národa je zpečetěna. Končíš. Bůh tě zahubil v okamžiku, kdy ses k tomu poprvé snížil.
    Například Pelištejci byli drasticky zdecimováni nikoli Izraelity, ale Peršany v pátém století před naším letopočtem a zcela vyhubeni Řeky při tažení Alexandra Velikého o dvě stě let později. Izraelité, v té době vojensky nesrovnatelně slabší, všechny tyto katastrofy přežili. Jejich způsob života a víra byly totiž v té době natolik unikátní, že v názoru na ně se dokonce rozpoltily národy, které proti nim stály. Někdo Izraelity (později Židy) obdivoval, někdo nenáviděl. Věřit, že slunce není bůh, ale je dílem Boha, který je tak úžasný, že ho nelze zobrazit, byla skutečná myšlenková revoluce.

    Jak vidíte, Váš pohled na Bibli jen v tomto nepatrném zlomku témat, vykazuje značné nedostatky. Studium Bible vyžaduje mnohem víc, než jen okoukat něco, co se o ní píše v každé druhé diskusi (hrozné krutosti, špatná kosmologie atp.).

    Pokud Vás zajímá fundovaný názor našeho předního a bez přehánění geniálního lingvisty, biblisty a religionisty (bohužel již zemřel), zkuste se podívat na pořad České televize „Na plovárně Marka Ebena“, kde byl hostem Jan Heller:
    http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/206522160100002-na-plovarne-s-janem-hellerem/

  5. Michal Post author

    Zdravím Človíčku, odpovím co nejdřív jak to bude možné. Bohužel mám až do pondělního dopoledne omezené připojení k internetu a málo času – ale budu se snažit zareagovat i tak. Každopádně jsem velmi rád že jste sem zavítal, vítám vás tu a těším se na zajímavou diskuzi!

  6. Čestmír Berka

    človíčku, letmo jsem to přelétl…aspoň dva postřehy- označuješ se za křesťana.
    a) Co by sis pomyslel o člověku, který na odborné fórum o automobilech napíše, že má auto Škoda s předpokladem, že každý ví, jaké auto přesně má? Křesťanů je přeci celá zoo!
    b) Píšeš: ” Jak je PATRNÉ Z JINÝCH ČÁSTÍ Bible, obyvatelé Jericha ve fanatickém vzepětí náboženského běsnění začaly podřezávat své vlastní rodiny, zvířata, prostě všechno ničili” . Pro tebe je to, co je v Bibli napsáno nezpochybnitelný fakt- pro jiné věřící třeba už tolik ne, pro jiné víry třeba Bible není pravdivá a pro ateisty?… Takže byli obyvatelé Jericha pobiti proto, že jinak by se pobili sami? Zabráním sebevraždě člověka, když ho zastřelím?

  7. Čestmír Berka

    Deset ran egyptských? – vybral sis jen to, co se ti hodí..stalo se také toto:

    Jednou, když Mojžíš pásl ovce se mu zjevil v plápolajícím ohni uprostřed trnitého keře. Promluvil k němu a řekl mu že chce izraelský národ vysvobodit z moci Egypta a že on, Mojžíš, lid izraelský vyvede. Mojžíš se však zdráhal a nebyl si jistý, že mu budou Izraelité věřit. Bůh mu proto ukázal několik znamení, jimiž je přesvědčí. Mojžíš se však stále zdráhal a vymlouval na to, že není výmluvný a že jej nebudou poslouchat. Na to se Bůh rozhněval a pravil Mojžíšovi, že jeho bratr Áron mu bude ústy a Mojžíš, že bude Áronovi Bohem.

    Mojžíš poté s Áronem předstoupili před faraona a sdělili mu, že Hospodin praví, aby propustil jeho lid, aby mu v poušti mohl slavit slavnost. Faraon však neuposlechl a namísto toho ještě přitížil židům. Po tomto prvním neúspěchu posílá Bůh Mojžíše a Árona znovu k faraónovi a ujišťuje je, že donutí egyptského krále, aby Izraelce propustil. Znamení, které faraonovi předvedli byla proměna Áronovy hole v draka. Hospodin zatvrdil faraonovo srdce a ten je odmítal nadále propustit. Stejně neoblomný byl i během všech egyptských ran. Poslední z egyptských ran, je pobití všeho prvorozeného v Egyptě.

    Čtyři dny před vyjitím z Egypta řekl Hospodin Izraelitům, aby si každá rodina vybrala zdravého beránka bez vady (Exodus 12:3-5). Během 14. nisanu jej obětovali a použili jeho krev na označení veřejí svých domů. Poté do půlnoci 15. nisanu jedli opečené beránky. Takto označené domy poté Hospodin překročil, když procházel Egyptem a vybíjel vše prvorozené. Jako pozůstatek této události[zdroj?] se na vchodové dveře židovských domácností umisťuje mezuza.
    Nějak jsi pominul Arona, pominul jsi to, jak Hospodin ZATVRDIL FARAONOVO SRDCE, aby představení neskončilo náhodou předčasně..a v neposlední řadě tě nějak nezaujalo to, že pak HOSPODIN POBIL VŠE PRVOROZENÉ. Ten příběh určitě není o tom, že se v Nilu zkazila voda.
    Co se týká lidských obětí krvelačným bohům- (například Baalovi)- kam se ti bohové poděli? Zabil Hospodin Baala a ostatní bohy?

  8. Čestmír Berka

    Všechno, co bylo v městě, vyhubili ostřím meče jako klaté, muže i ženy, mladíky i starce, též skot a brav i osly…..

    Ale Jozue nespustil ruku s pozvednutým oštěpem dříve, dokud nebyli všichni obyvatelé Aje vyhubeni jako klatí. Jen dobytek a kořist z města si Izrael nechal jako lup podle slova Hospodinova, které přikázal Jozuovi. Jozue vypálil Aj a učinil jej navěky pahorkem sutin, místem zpustošeným, jak je tomu až dodnes.

    http://myty.info/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2005030001

  9. človíček

    Pro Čestmíra Berku 1
    Buďte zdráv.
    Problém je právě v tom, co sám o sobě píšete, tedy že jste moje příspěvky “letmo přelétl”. Já jsem se snažil velice názorně na příkladu “deseti ran egyptských” vysvětlit, jak pisatelé Bible vyjadřují Boží vůli. Vy prostě v Bibli vidíte, že “BŮH ZATVRDIL FARAONOVO SRDCE” a to je pro Vás doslovné vyjádření Boží povahy. Takže si představujete Boha, v jehož rukou je faraon pouhou loutkou bez vůle – Bůh z něj udělal zloducha, takže jedná jako zloduch, aniž by to ten faraon mohl jakkoli ovlivnit. A úplně ignorujete kontext nejen celého příběhu, ale také celé Bible. Bůh nezatvrdil faraonovo srdce, protože to chtěl Bůh, ale protože to chtěl faraon. Vy přece také jednáte ze své vlastní vůle.
    Co se týče “pobití prvorozených”: Pokud byl zmíněným faraonem Ramesse II. (což je považováno za pravděpodobné), pak dnes již víme, že na trůn se dostal až jeho třináctý syn v pořadí. Prvních 12 faraonových synů zemřelo ještě za života Ramesse II., což muselo být pro krále Egypta nejen z osobního, ale i politického hlediska dost tvrdé. Synů však měl více než padesát a všem nechal postavil hrobku, takže si to asi tolik nebral.
    Poté, co bylo rozluštěno egyptské písmo, jsme se také dozvěděli, že v Egyptě byl uctíván jeden důležitý zvyk – to nejlepší z potravin vždy dávat prvorozeným. Jistě víte, jakou zkázou byl postižen “chléb Egypta”. Pokud prvorození dostávali potraviny zhotovené ze zkaženého obilí, ve kterém se v egyptských podmínkách vytváří velmi silný toxin, můžeme vidět jednu z příčin, která způsobila smrt prvorozených. Ostatní děti totiž neměli na exkluzivní potraviny vyrobené z obilí nárok. Netvrdím, že to bylo právě takhle, jenže to na tom příběhu není vůbec podstatné. Podstatou příběhu je touha po svobodě, tedy to, že Bůh považuje lidskou svobodu za něco naprosto zásadního, a že ten, kdo zotročuje, musí počítat s tím, že dříve či později špatně dopadne – a to tím hůře, čím méně bude dbát na varovná znamení. Mimochodem – stačí prozkoumat otrokářské společnosti a zjistíte, že něco jako “rány egyptské” se v nich cyklicky opakují. Taková ekonomika je zranitelná z nespočtu směrů.

    V souvislosti s lidskými obětmi se ptáte, kam se ti krvelační bohové poděli. Nikam se nepoděli. Národy, které je uctívaly, prostě zanikly, protože dlouhodobě nedokázaly obstát v konkurenci ostatních národů. Většina národů Blízkého východu, o nichž se píše v Bibli, byla zničena nejprve při babylónské expanzi (tu lze moderním jazykem označit za genocidu) a později při perské expanzi a následně řecké expanzi.
    Ale ti bohové tak docela nezmizeli. Jen se změnili v něco jiného – počet obětí násilí v průběhu historie roste, nikoli klesá. Největší lidské obětní oltáře přinesla až moderní doba například v podobě koncentračních táborů. Tam byli lidé obětováni ve jménu myšlenek, které lze označit doslova za čisté zlo. Už F. Nietzsche napsal, že “povinností nadčlověka je akceptovat oběti slabých a otroků, tedy všech, kteří se provinili proti čisté rase”. Mezi ty proviněné mimo jiné zařadil židy a křesťany.
    Takže různé belzebuby (Baal-Zebúby) tu máme stále, jen mají jinou podobu.

  10. človíček

    Pro Čestmíra Berku 2
    Pokud si chcete ujasnit, proti komu Izraelité vlastně bojovali, tak je dobré pečlivě pročíst ty pasáže, které se týkají pobytu Izraelitů na poušti.

    Když Izraelité pobývali na poušti poté, co odešli z Egypta, podnikaly národy Kanaánu do tábora Izraelitů loupeživé výpravy. Byly dvojího druhu – buď drtivé vojenské útoky, ve snaze pobít co nejvíc Izraelitů, zabavit stáda, majetek atd. nebo tiché noční přepady, při kterých unášeli z tábora jeho obyvatele (hlavně děti), aby je pak ve svých městech obětovali bohům.
    Do země obývané takovými obyvateli se Izraelité chystali vejít.

    Chešbónský král Síchon dostal od Jozueho vzkaz: “Rád bych prošel tvou zemí. Půjdu jenom po cestě, neodbočím napravo ani nalevo. Za stříbro mi prodáš pokrm, abych měl co jíst, a za stříbro mi dáš vodu, abych měl co pít…”
    Jozue nabízí králi Síchonovi možnost vydělat peníze – za vodu a potraviny. A co udělal král Síchon? Řekl (naším jazykem): “Hele, to jsou ti trotlové z pouště, nemají hradby, nemají vojsko, ale mají velký majetek (stáda, stany, kovy) a hlavně – nemodlí se k žádným bohům, nikomu neobětují, takže je nikdo nechrání, kdežto my svým bohům dáváme i své děti. Jsme silnější!”. A spojil se s králi ostatních městských států v oblasti, postavili vojsko a vytáhli proti Izraelitům. Jenže Izraelité nebyli trotlové a moc dobře si uvědomovali, s kým mají tu čest. Organizace tábora Izraelitů (včetně karanténních a hygienických pravidel) je v Bibli rozepsána do velmi dlouhých pasáží. A tak král Síchon a jeho spojenci to prostě absolutně projeli. Byli si tak jisti svým vítězstvím, že do toho dali všechno a neponechali si žádnou rezervu, prostě nic – když potom prohráli, ztratili všechno. Izraelité se bránili zákeřnému útoku a vyhráli. A navíc – Izraelité nejsou v Bibli popisováni jako nějaká dokonalá lidská společnost – právě naopak. A žádné vítězství nebylo zadarmo – i když si někdo může myslet, že Izraelité jen v klidu pobíjeli obyvatelstvo Kannánu, je zřejmé, že skutečnost byla jiná. Z Bible je zřejmé, že vždy bojovali proti svému zničení, jenže to pro pisatele nebylo podstatné. Pro něj bylo podstatné, že na jejich straně stál jediný pravý Bůh. A ten, na jehož straně stojí Bůh, ten nikdy nebojuje o holý život. Je předem vítěz. Slovo “Izrael” znamená “Bojuje Bůh” případně “Bůh zachraňuje”. Takže pisateli bylo jasné, že pokud Bůh proti někomu bojuje, tak takový nepřítel nemá vůbec žádnou šanci. I kdyby to byl sám syn jitřenky, nosič světla, nejkrásnější a nejchytřejší z andělů, jemuž byla svěřena vláda nad životem, světlonoš (Lucifer), tedy satan, jako princip zla. Pisateli šlo o princip, nikoli o počty nebo válečnou taktiku. Mnohé z těch popisů jsou také předobrazem “konce časů”, kdy Bůh zničí nejen veškeré zlo, ale i smrt.

    Uveřejnil jste odkaz na stránky, ve kterých jsou uváděny „na pravou míru“ události v Bibli v souvislosti s archeologickými nálezy. Například je tam uvedeno dobytí města Aj. Je tam uvedeno, že „na něj nejprve zaútočilo tři tisíce izraelských mužů, ale byli odraženi“. Bible říká, že Ajští mužové pobili asi 36 Izraelců. Takhle to popisuje Bible: „Tu roztrhl Jozue své roucho, padl před Hospodinovou schránou tváří k zemi, ležel tak až do večera.“ Pak začal Jozue bědovat, například takto: „Kéž bychom byli raději zůstali na druhé straně Jorádnu! Dovol prosím, Panovníku, co mám říci, když se Izrael dal na útěk před svými nepřáteli? Až to uslyší Kenaanci a ostatní obyvatelé země, obklíčí nás a vyhladí naše jméno ze země. Co pak učiníš pro své veliké jméno?“
    Zkuste si to představit. Proti Aji vytáhne tři tisíce mužů, padne jich 36 a Jozue leží s roztrženým rouchem celý den, běduje a obává se vyhubení svého národa. Nepřipadá Vám, že tu něco nesouhlasí? Hebrejské slovo „tisíc“ a „rod“ (což bylo asi deset mužů) se totiž píše stejně. Když tedy zaměníme slovo „tisíc“ za slovo „rod“, rázem dostane příběh smysl. Proti Aji vytáhli muži tří izraelských rodů, padlo jich 36, to znamená, že to byli prakticky všichni muži těch rodů. Možná se dva nebo tři zachránili.
    Prostě a jednoduše řečeno – Bible se musí číst pořádně. V tomto světle je ten rozbor z Vašeho odkazu zcela bezcenný, v ostatních odstavcích totiž autor tohoto nedokonalého (mírně řečeno) rozboru, postupuje podobně.

  11. Čestmír Berka

    “Bůh nezatvrdil faraonovo srdce, protože to chtěl Bůh, ale protože to chtěl faraon.” – to je dost zoufalá interpretace
    “Poté, co bylo rozluštěno egyptské písmo, jsme se také dozvěděli, že v Egyptě byl uctíván jeden důležitý zvyk – to nejlepší z potravin vždy dávat prvorozeným.” – takže misacha je úplně nesmysl? Vždyť je to znamení, který dům má Hospodin vynechat při vraždění ..nojo, ale tvůj bůh vraždil otráveným obilím.. :-D, to všechno vysvětluje 😀 A pobití prvorozeného dobytka je tím taky vysvětleno 😀
    10.POBITÍ PRVOROZENÝCH

    Hospodin řekl, že Egyptu zasadí ještě poslední ránu, pak faraonovo srdce obměkčí a nechá izraelský lid odejít. Poslední bylo pobití všech prvorozených, jak lidí, tak dobytka. Aby se Izraelci odlišili a aby Hospodin poznal, koho má ušetřit, dostali za úkol vzít beránka, jeho krví pomazat rám nade dveřmi a pak ho během noci sníst. Po této ráně faraon povolil a Mojžíš vyvedl svůj lid z Egypta.

  12. Čestmír Berka

    Mně je jedno, jak je to s těmi rody a tisíci, když :
    Podle archeologických nálezů však město v té době neexistovalo. Výzkumy prokázaly, že město, osídlené ve starší době bronzové, bylo opuštěno během mladší a pozdní doby bronzové. Obyvatelé se vrátili až v době železné. Město Aj bylo v létech cca. 2 000 až 1 200 př.n.l. jen opuštěnými ruinami.
    Bible se může číst pořádně, ale pořád zůstává jen pohádkou/mýtem, takže nemá cenu z ní cokoli dovozovat…

  13. človíček

    Pro Čestmíra Berku:
    Nevím, co je zoufalého na interpretaci biblických slov, která vyjadřují skutečnost, že Bůh nečiní nic samoúčelně. Jestliže Bible praví, že “Bůh zatvrdil faraonovo srdce”, tak jde o stejný princip, jako když Bůh zatvrdí třeba moje srdce. Pokud se rozhodnu, že budu někomu ubližovat, Bůh zatvrdí moje srdce. Tohle je elementární věc, o níž jsem neočekával, že ji zde budeme řešit. Problém pochopit styl a myšlenkové souřadnice, v nichž jsou tyto pasáže napsány, může mít někdo, kdo čte Bibli poprvé a zběžně.
    V Bibli jsou složitější témata.
    Navíc manipulujete s mými slovy. Nikde jsem nenapsal, že zkaženým obilím je vysvětleno pobití prvorozeného dobytka. Napsal jsem přesně toto: “Pokud prvorození dostávali potraviny zhotovené ze zkaženého obilí, ve kterém se v egyptských podmínkách vytváří velmi silný toxin, můžeme vidět jednu z příčin, která způsobila smrt prvorozených”.
    Ale připomněl jste mně jednu zajímavou věc. To, jak Bible zdůrazňuje tu prvorozenost, je totiž minimálně důkazem, že pisatel těch textů byl velice dobře obeznámen s životem ve starověkém Egyptě, ba přímo s kultovní praxí, protože prvorozenost Egypťané sledovali i u zvířat.
    Navíc faraonovo srdce nebylo obměkčeno ani poslední ranou. Poté, co Izraelité odešli, vytáhl za nimi s vojskem, které pak bylo pohlceno mořem.

    Netuším, co myslíte tím, že “misacha je úplně nesmysl”. S exodem Židů z Egypta souvisí Pesach od hebrejského slova “přeskočit”, protože Bůh “přeskočil” izraelské domy, když v Egyptě pobíjel prvorozené. Navíc to, že Židé si označili veřeje svých dveří beránkovou krví (což je označováno za jedno z tzv. protoevangelií) se nijak nevylučuje s možností, že egyptští prvorození zemřeli v důsledku potravinových otrav. Je zvláštní, že sice hájíte ateistické stanovisko, ale k Bibli přistupujete jako důsledný biblický literarista, pro něhož je závazný fundamentální přístup k textům. Myslíte si, že Bůh, kdyby neviděl krev na veřejích Izraelitů, by nepoznal kdo je kdo?
    Příběh o označování dveří má více významů – jde o výraz sounáležitosti, způsob, jak se oddělit a postupovat jednotně, krev nebyla použita v souladu s egyptskými rituály, ale doslova jako barva, je to také symbol toho, že Bůh si vždy k sobě bere “ty, co jsou bez vady” a tito lidé také nejčastěji umírají rukou jiných lidí. Teologové to také jednotně chápou jako předobraz Krista atd. atd. Více rovin významu je pro biblické texty typické.

    Pokud je Vám jedno, “jak je to s těmi tisíci”, tak s tím já nic neudělám. Ale jak s takovým přístupem chcete argumentovat, to nechápu.

    Archeologie, stejně jako kterákoli jiná věda, se stále vyvíjí. Jak praví Bible: “Poznání, to bude překonáno”.
    Už mnohokrát bylo řečeno, že “výzkumy něco prokázaly” a za pár let výzkumy prokázaly úplně něco jiného. Archeologie je navíc věda, která je podstatnou částí založena na interpretaci. Dodnes je v encyklopediích a učebnicích o dějinách egyptské Staré říše uváděno, že v útrobách Menkaureovy piramidy Richard Vyse v 19. století objevil Menkareovu mumii i s jeho rakví. Jenže dle radiokarbonového datování rakev pozchází z doby řecko-sajské renesance a kosti jsou z doby křesťanské, což je o několik tisíc let mimo. Vypadá to, že Vyse prostě nesehnal starší kosti. On je navíc spojován s objevem “stavebních sgrafit” v odlehčovacích komorách ve Velké pyramidě (Chufuova pyramida). Také se pokoušel objevit tajné komory pod Sfingou pomocí střelného prachu, což dodnes činí problémy s restaurováním Sfingy. Taková “osobnost” tvoří jeden z pilířů egyptologie. Co mohou archeologové na Blízkém východě spolehlivě dokázat, když podstatná část toho, co by chtěli vykopat, je zastavěna?

  14. Michal Post author

    Človíčku, můžete se prosím pokusit nějak shrnout, co vlastně tvrdíte? Několik dní jsem tu nebyl, a nemám dost času, abych se prokousával vším, co tu za tu dobu padlo…

    Děkuji předem!

    Edit: teď koukám, že vaše komentáře jsou převážně na téhle poslední stránce této diskuze. Je to tak? Nepsal jste něco důležitého ještě někam jinam?

  15. človíček

    Pro Michala:
    Vaše časové důvody plně chápu, ale do diskuse se již zapojil i jiný příspěvatel, takže to není nuda 🙂
    Pokud bych měl být opravdu hodně stručný, pak já se zde snažím vyjádřit skutečnost, že v článcích na Vašich stránkách je řada logických chyb, mylných předpokladů, východisek a závěrů, na nichž jste ale všechno vybudoval. A uvedl jsem několik konkrétních příkladů, na nichž to demonstruji.

    Zatím jsem se jiné diskuse, než té, která je pod článkem “Přivítání a přehled” nezúčastnil.
    Mějte se fajn.

  16. Michal Post author

    Dobrá, napsal jste toho poměrně dost, takže já odpovím hned na ten úplně první argument, který jste použil.

    Nesouhlasíte s mým tvrzením, že věřící se prakticky nezajímají o lidi s opačnými názory, a o jejich důvody proč nevěří. Píšete: “Skutečně jste přesvědčen, že věřící lidé nejsou zvídaví, že je nebaví přemýšlet, že se nezajímají o názory lidí s opačným přesvědčením?”

    No tak věřících lidí v ČR je jistě přes milion, a za celou dobu provozu mého webu se našlo cca 12 věřících, kteří se do diskuze nějakou dobu zapojovali. 12 lidí z cca 1,4 milionu dle sčítání 2011. Přitom, pokud se někdo opravdu zajímá o to, proč lidé nevěří, jistě ho napadne např. napsat do googlu slovo “ateismus”, nebo “ateisté”, a můj web se mu objeví na druhém resp. čtvrtém místě. Na dotaz “proč lidé nevěří” jsem dokonce hned na prvním místě.

    Nezlobte se na mě, ale z toho mi logicky plyne, že si tyto otázky opravdu kladete naprosto minimálně. A že Vy jste se sem dostal náhodou znamená, že jste si je do té doby nekladl ani Vy – nebo se pletu? Jak jste se o ty otázky mohl aktivně zajímat, a přitom můj web míjet? Neumím si to vysvětlit jinak, než že jste se prostě nezajímal, a to téma Vás zaujalo AŽ TEHDY, když jste na můj web náhodou narazil na idnesu.

    Navíc mám zkušenost z řady webových diskuzí, kde byla křesťanů SPOUSTA, a já jsem je UPOZORŇOVAL že zde řeším tyto podle mě docela zajímavé otázky – a odezva byla nulová. NULOVÁ. Z návštěvnosti bylo patrné, že sem řada z nich nakoukla – a pak rychle pryč.

    Čili já bych si za svým tvrzením s dovolením stál i nadále – a jsem moc rád, že existují výjimky jako např. Vy, nebo Protestant, nebo Hermes, a pár dalších.

    Teď utíkám domů, a večer odpovím na další Vaše námitky. Jestli chcete do té doby něco vypíchnout, co považujete za klíčové, budu rád – v opačném případě si vyberu sám.

  17. Čestmír Berka

    človíčku, problém je v tom, že pravdivost jedné části Bible dokládáš jinou částí Bible: ” Jak je PATRNÉ Z JINÝCH ČÁSTÍ Bible” .
    Ty tisíce jsou nedůležité v případě, že se ta bitva vůbec neodehrála… Já zas nenadělám s tím, že věříš jen těm skutečnostem, které se shodují s tvým názorem. Ten můj odkaz na mýty byl jen náhodný- nedělám si nárok na to, že já, nebo autoři/historici/archeologové které vyberu jsou majitelé pravdy.
    Trvám na tom, že když : Bůh zatvrdil, tak to byl Bůh/Hospodin a ne Faraonovo rozhodnutí. To ” Bůh zatvrdil” je v textu naprosto záměrně- ale tobě se nehodí, tak to překrucuješ očividně zoufale 😀
    Možná bys před pár sty lety byl za svoji interpretaci Bible dost přísně potrestán a i v současnosti je podle mne spousta křesťanů, kteří by se s tebou přeli. Možná by se křesťané nejdřív měli na něčem shodnout a pak se teprve přít s ateisty 😀 .Co s tím, že se tady my dva na něčem shodnem a přijde jiný křesťan a řekne, že to tak není? …

  18. človíček

    Pro Michala:

    Problém „nezájmu“ o Váš web ze strany věřících nebude v tom, že by se o tuto problematiku věřící nezajímali. Vzhledem k tomu, kolik diskusí na toto téma je na internetu otevřeno, zní Váš důvod značně nepravděpodobně.
    Problém je v tom, že Vy věřícím nic nového nepřinášíte. Všechno, co na svých stránkách uvádíte, jsou tisíckrát ohraná klišé, která nenabízejí žádný hlubší pohled. Bibli hodnotíte z toho nejpovrchnějšího hlediska. Hovoříte o „genocidním jednání starých Izraelců“, ale nemáte v ruce jeden jediný důkaz o tom, že by staří Izraelci spáchali jakoukoli genocidu. Jediným zdrojem pro toto Vaše tvrzení je Bible. Tu však zároveň neuznáváte jako pravdivou. Příhodně na Váš přístup k Bibli mohu použít právě slova Bible: „Jak chcete, aby Vaše království obstálo, když jste sám v sobě rozpolcen?“
    Prostě Vaše články zabývající se kritikou křesťanství jsou jak podle kopíráku. Toho je internet doslova plný. Když to otevře nějaký křesťan, tak prostě uvidí to, s čím se setkal již nesčetněkrát.
    Když vysvětlujete „biblickou kosmologii“, tak používáte přístup, který byl paradoxně vlastní soudcům Galilea. Byl to doslovný přístup, bez jakékoli snahy najít v biblických verších básnickou nadsázku, krásu, jinotaj, varování nebo morální poučení. Například Galileo byl odsouzen mimo jiné na základě těchto veršů: „Bůh slunci na nebi postavil stan. Ono jak ženich z komnaty vyjde, vesele jako rek, když běží k cíli. Vychází na jednom okraji nebes, probíhá obloukem k druhému konci a nic se neskryje před jeho žárem.“
    Jenže už ve starověku lidé chápali, že slunce na nebi žádný stan nemá, ani neběží po nebi se smíchem na rtech. Zatímco středověcí tmáři na základě těchto veršů posílali astronomy do žaláře (protože svévolně stanovili, že biblické verše jsou exaktním vyjádřením skutečnosti), Vy na základě těchto veršů soudíte křesťany ve snaze vnutit jim, že oni věří tomu, že jde o exaktní vyjádření skutečnosti. Prostě – stejně jako středověcí soudci, ani Vy nemáte snahu najít v těch biblických slovech to podstatné.

  19. človíček

    Pro Čestmíra Berku:
    Výklad Bible Biblí, tedy výklad jednoho biblického verše jiným z jiných částí Bible – je přímo klasická metoda, kterou navíc uznávají lingvisté napříč “spektrem víry” od ateismu po křesťanství. Spousta chytrých lidí v minulosti si totiž všimla, že i biblické knihy, které mají zcela odlišný sloh nebo autor vyjadřuje naprosto odlišné rozpoložení i téma, obsahují velmi pozoruhodné shody. Bible je navíc v tomto ohledu unikátní mezi všemi knihami světa. Ačkoli z jazykových rozborů je zřejmé, že Bibli psalo skutečně nejméně šedesát lidí v průběhu celých věků a dokonce i bez možnosti znát jiné spisy později zařazené do kánonu, pořád to vypadá, jako kdyby ji psala jedna osoba. Pokud máte doma moderní český ekumenický překlad, tak na každé straně najdete v dolní části několik řádků písmen a čísel – to jsou tisíce křížových odkazů, kterými je provázána celá Bible – a to jsou tam uvedeny jen ty nejzásadnější. Této unikátní vlastnosti si všimli lidé už ve starověku a proto byly biblické texty přepisovány vybranými specialisty, kteří museli nahlas předříkávat při psaní každé slovo a ještě jim musel přesně sedět počet písmen na řádku. Při jakékoli chybě byl zničen celý arch. Masoreti, tedy přepisovači Bible, doslova vstoupili do dějin.

    Máte pravdu v tom, že výroky o tom, jak Bůh zatvrzuje lidská srdce, jsou v Bibli naprosto záměrně. Již jsem zde jednou napsal, že Bůh stvořil člověka ke svému obrazu, to znamená, že jsme jako Bůh. Jsme svobodné bytosti nadané schopností tvořit a milovat – jako Bůh. Vy se snažíte naznačit, že pisatelé Bible vykreslili Boha, který promítá předem napsaný film: stvořil zlého faraona, zatvrdil jeho srdce a proti němu postavil Mojžíše, který měl „měkké“ srdce, a ani jeden ani druhý s tím nemoh nic dělat. Taková interpretace, tedy, že vše je předem dáno, by pisatele Bible vůbec nenapadla.
    Sice píšete, že si spolu s archeology neděláte nárok na to, že jste majitelem pravdy, zároveň však naprosto tvrdošíjně trváte na svém vlastním názoru, že biblický text má pouze doslovně-literaristický význam a žádný jiný. Vždyť také Vaše příspěvky už neobsahují vůbec nic, co by bylo možné nazvat argumentem, držíte se pouze jedné „větve“, o níž se domníváte, že se jí trochu chytáte.
    Kristus to vyjádřil zcela dokonale: “A plní se na nich proroctví Izaiášovo: ‚Budete stále poslouchat, a nepochopíte, ustavičně budete hledět, a neuvidíte. Neboť obrostlo tukem srdce tohoto lidu, ušima nedoslýchají a oči zavřeli, takže neuvidí očima a ušima neuslyší, srdcem nepochopí a neobrátí se – a já je neuzdravím.‘

    Myslím, že i Vy moc dobře chápete, jaký je význam celého biblického příběhu, ale z nějakého důvodu Vám Bůh zatvrdil srdce 🙂

Comments are closed.