Komplexní pohled

Křesťané často říkají, že přece nelze dokázat, že Bůh neexistuje, a jejich víra je proto legitimní. K tomu nejprve několik krátkých postřehů.

Legitimní je jistě jakákoliv víra, třeba i víra v placatou Zemi, nebo v existenci Aštara Šerana. To ovšem neznamená, že ta která víra není absurdní, bláznivá a v absolutním rozporu se zdravým rozumem. A právě tuto otázku bychom si měli u každé dané víry klást.

Dále, v reálném světě není dokázána řada věcí, které i přesto považujeme za zřejmé. Tak např. není dokázáno, že neexistují vodníci. (Pokud to dokázáno je, pak jak?) Znamená to tedy v souladu s výše uvedenou úvahou křesťanů, že vodníci existují? Nikoliv. Ve skutečnosti víme, že nikdo nikdy vodníka neviděl, neexistují žádné stopy či artefakty k jejichž vysvětlení bychom vodníka potřebovali – a toto nám stačí k všeobecně přijímanému závěru, že vodníci neexistují.

V pravém smyslu dokázána však není ani celá řada dalších věcí, které považujeme za prokazatelně pravdivé. Např. v podstatě jakákoliv fyzikální či jiná přírodovědná teorie či zákon se považují za pravdivé jedině proto, že všechny doposud provedené pokusy je potvrzovaly. Přesněji řečeno, dopadaly v souladu s tím, jak tyto teorie či zákony předpovídaly. Nijak jinak dokázané nejsou! V reálu v podstatě nikdy nemůžeme absolutně vyloučit, že někdy někde nemůže dojít k situaci, kdy některá přírodovědná teorie či zákon fungovat nebude – a do důsledku vzato tedy obecně NEJSOU platné, pravdivé.

Tedy: pravdivost či nepravdivost nějaké teze nevyvozujeme v reálném životě z toho, zda je či není Dokázaná s velkým D, a nebo zda je či není Dokázaná její nepravdivost. Ve skutečnosti se snažíme porovnat, jak daná teze či teorie souhlasí s pozorovanými fakty, a z celkového pohledu pak učiníme závěr. Tento závěr bývá často spíše pravděpodobností (takto to s velkou pravděpodobností JE, takto to s velkou pravděpodobností NENÍ, nebo třeba “důkazy jsou rozporné, tj. těžko učinit nějaký závěr”, …)

To co jsme na našem webu doposud řešili, nám už poskytuje docela slušný základ pro jakýsi pokus o ucelený pohled:
1) Křesťanský Bůh měl lidem sdělit cenné informace ve formě Bible. Podle křesťanům je Božím přáním abychom Bibli znali, informace v ní obsažené pro nás mají být užitečné, a máme se jimi řídit. My jsme ale ukázali, že celou Biblí se prolíná naivní kosmologie typická pro lidi žijící před 3000 lety. Obsahuje jedině jejich znalosti o světě, nikoliv znalosti které by Bůh mohl chtít, abychom měli. Obsahuje morálku poplatnou své době, která je z dnešního pohledu krutá, nemilosrdná, a nezaslepený člověk asi nemůže tvrdit, že by Bůh morálku takto stanovil. (viz. ještě zde a zde)

2) Ačkoliv křesťanský Bůh má být Dobrý, Milující, vševědoucí a všemohoucí, tak náš svět vypadá přesně tak, jako kdyby žádný takový Bůh nebyl. Lidé po desítkách tisíc umírají v důsledku přírodních katastrof, zemětřesení, tsunami, a po milionech v důsledku mnoha nejrůznějších nemocí, parazitů, a dalších. Není vidět žádná souvislost mezi vírou či nevírou těchto postižených lidí. Ve válkách umírají miliony nevinných lidí, a to mnohdy dokonce ve jménu víry v Boha.

3) Ačkoliv se křesťané pravidelně modlí, ačkoliv Bible jasně říká že modlitby zaručeně fungují, a ačkoliv lze plným právem očekávat, že milující, všemohoucí a všemocný Bůh by milované osobě v nouzi, která ho upřímně prosí, jistě pomohl, tak nic takového se neděje. Bůh je totálně nečinný, netečný. Modlit se má v reálu přesně stejný účinek, jako se nemodlit.

4) Ačkoliv deklarovaným přáním Boha je, aby v něj lidé věřili, tak pro člověka který doposud nevěří, nejsou zřejmá (neexistují!) žádná vodítka, která by ho k víře přiměla. Naopak: racionálně založenému člověku se nevíra jeví jako jedině opodstatněná. Pokud by milující Bůh existoval, pak kdo se rozhodl nezaujatě posoudit situaci, Boha by spatřil. Ve skutečnosti je tomu ale právě naopak.

5) Pokud doposud nevěřící člověk prosí Boha, aby mu o sobě dal vědět, existuje-li, Bůh tak nikdy neučiní, přesto že toho člověka údajně tak moc miluje.

6) Vesmír ani v nejmenším nepůsobí tak, jako kdyby byl navržen pro člověka. Naopak, člověk je ve Vesmíru na naprosto bezvýznamném, ztraceném místě.

atd., podobné postřehy nacházíme prakticky kterýmkoliv směrem se podíváme. Nyní by MOHLA existovat situace, že při jiném pohledu budeme spatřovat i indície, že Bůh existuje. Mohly by existovat dvě “konkurenční mozaiky”. Mozaika střípků, svědčících že Bůh neexistuje, ale i mozaika střípků, svědčících že naopak existuje.

Jenže to je završení celého obrazu: mozaika střípků svědčících o Boží existenci je zcela prázdná. Naprosto upřímně – nevím ani o jednom argumentu, který by svědčil (vůbec nemluvím o důkazu!) pro existenci člověka milujícího a osobního Boha!

Máme tedy ucelenou, vzájemně doplňující se a konzistentní mozaiku faktů, silně svědčící o tom, že křesťanský Bůh neexistuje. Celý svět je právě takový, jaký bychom očekávali že by byl, pokud by neexistoval milující a osobní Bůh. Současně nemáme žádné indície, svědčící o opaku.

Celý tento globální pohled mluví pro každého kdo zatím nevěří naprosto přesvědčivě: osobní, milující a křesťanský Bůh s pravděpodobností hraničící s jistotou opravdu neexistuje.

277 thoughts on “Komplexní pohled

  1. protestant

    ….Víra je důvěra k tomu, koho mám rád, koho jsem si zamiloval. Z toho potom vyrůstá věrnost, oddanost (Hospodinu) …… J. Křivohlavý

  2. G. P.

    jsme se zeptali psychologa PhDr. Jaroslava Šturmy.
    … který nám podal etymologický výklad. Děkuji pěkně. Já Vám přeci už dávno uznal, že v laickém pojetí máte pravdu. My se ale bavíme o odborném. Nebo si snad myslíte, že Vaše víra v Jahveho a nevíra v Dia je to samé?

  3. G. P.

    ad J. Křivohlavý. Můžete slova používat naprosto libovolně, ale k ničemu dobrému to není. Normální člověk důvěřuje tomu, co reálně existuje, a věří tomu, o čem se z povahy věci nemůže přesvědčit. Kdyby Bůh aspoň jednou ukázal, že opravdu existuje, např. se zjevil všem lidem na Zemi, tak by víra v něj byla bezobsažná, protože bychom věděli, že existuje. Ale On místo toho dává přednost hře kočce s myší. Asi Ho to baví.

    Důvěřuji tomu, že zítra pojede autobus, protože obvykle jezdí a nic nenasvědčuje tomu, že nepojede. Věřím tomu, že z války vyjdu nezraněn, protože tomu důvěřovat nejde.

  4. G. P.

    znáte něco lepšího?
    Ano, nevěřit tomu, že Bůh nemá nic lepšího na práci než plodit na Zemi levobočky (Ježíše) a pak umírat na kříži.

  5. protestant

    Víra je důvěra v to, co tvoří základ a hlubinu života a co je důvěry, lásky a naděje skutečně hodné.”
    z knihy Tomáše Halíka Oslovit Zachea.

  6. G. P.

    „Věřit – být přesvědčen o pravdivosti (skutečnosti) Božích projevů. Nejde o nejde o teorii poznání (o otázku noetickou, epistemologickou), ale o vzájemný vztah (lásky) – jako u dvou zamilovaných „věřím ti, protože tě mám rád“.“

    Neskutečný blábol. Pokud se zamiluji do bílé dřevěné tyčky, bude to víra? Ta tyčka má ke mně taky vztah, a to gravitační.

  7. G. P.

    „Víra je důvěra v to, co tvoří základ a hlubinu života a co je důvěry, lásky a naděje skutečně hodné.“
    Plk. Bílá dřevěná tyčka tvoří základ a hlubinu života a je důvěry, lásky a naděje skutečně hodná.

    „A proč zrovna vědu, proč ne teologii.“

    Protože theologie jako speciální věda obecné pojmy netvoří; není to filosofie.

    Každá liška chválí svůj ocas…..
    Existuje jakkoliv smysluplný důvod, proč nevěříte na neposkvrněné početí p. Marie, ale na vkříšení Ježíše ano?

  8. protestant

    v úyvku se mluví o Božích projevech ne o projevech bílé dřevěné tyčky. Nebo se mýlím?

  9. protestant

    „A proč zrovna vědu, proč ne teologii.“

    Protože theologie jako speciální věda obecné pojmy netvoří; není to filosofie.

    Možná vám to přijde divné, ale ani u matematických, fyzikálních či jiných pojmů mne nezajímá co na to říká filozofie…

  10. G. P.

    Mezi bohem a Bílou dřevěnou tyčkou není prostým okem postřehnutelný rozdíl. Do všech výroků o bohu můžete dosadit Bílou dřevěnou tyčku a dostanete naprosto stejný výsledek.

    “Víte co je “neposkvrněné početí p. Marie”?” Jistě. A Vy?

  11. G. P.

    Možná vám to přijde divné, ale ani u matematických, fyzikálních či jiných pojmů mne nezajímá co na to říká filozofie…

    Pak ale o atheismu nevypovídejte theologickými pojmy, když theologie atheism nezkoumá, nemá ho v předmětu.

  12. protestant

    Pokud víte co je neposkvrněné početí pak nechápu proč si myslíte že v něj nevěřím?

Comments are closed.