Velkopáteční zamyšlení

Dnes je Velký Pátek, a v plném proudu jsou tedy Velikonoce, největší křesťanské svátky v roce. Pojďme se krátce zamyslet nad tím, co vlastně křesťané tak slaví.

Příběh o ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše Krista je v křesťanství naprosto ústřední. Ježíš dopředu věděl, že zemře na kříži, a celé jeho působení na Zemi k tomuto směřovalo. Někteří dokonce říkají, že to takto bylo naplánováno od Stvoření. Byl zrazen Jidášem, souzen, a Židé si vynutili jeho popravu. Svou mučednickou smrtí (obětováním sebe sama) pak spasil nás všechny. O Velikonocích si křesťané připomínají tyto události, a radují se z toho, jak byl Ježíš vzkříšen a fyzicky vyzdvižen na nebesa. V samotném vzkříšení pak vidí naději na Spásu pro nás pro všechny.

Křesťané tento příběh velmi prožívají. Mnozí se dojímají nad tím, jak velká byla Ježíšova oběť. Představují si jeho utrpení, někteří v samotném utrpení z trýznění vidí očistný proces, a tak se bičují (prý i Jan Pavel II. tak činil), a fanatici z Filipín se dokonce přibíjejí na kříž. Jiní zase o Ježíšově ukřižování točí morbidně naturalistické filmy (Mel Gibbson), kde jsou dopodrobna vidět cáry kůže a masa vyrvané Ježíšovi z těla při bičování – a Papež pak zjihle řekne, že “takhle nějak to opravdu bylo”.

Současně však křesťané dodržují starou dobrou zásadu, že přemýšlet o těchto věcech se nemá. Celou záležitost prohlašují za velké mystérium, a jakékoliv přemýšlení o tom je pošetilé. Těmito frázemi se však jen snaží zastřít fakt, že tento ústřední příběh křesťanství ve skutečnosti vůbec nedává smysl.

My se ale frázemi o mystériích principielně nepřístupných kritickému rozumu jistě nenecháme odradit. Pojďme se nad celou věcí zamyslet.

Obětovat se znamená přijmout nějaký druh příkoří, aby bylo odvráceno (obecně jiné) příkoří hrozící jiné osobě nebo osobám. Oběť je tím větší, čím větší příkoří podstoupím, a čím většímu příkoří hrozícímu jiným osobám zabráním. Ježíšova “oběť” je prezentována jako ta snad vůbec největší myslitelná: měl obětovat svůj život za život nás všech.

Ale obětoval se Ježíš skutečně? V čem jeho oběť spočívala?

Ježíš byl podle křesťanů Bůh. Bůh nemůže zemřít, Ježíš tedy svůj život rozhodně neobětoval, protože nezemřel. Výroky typu “Ježíš byl Celý Bůh, a současně Celý člověk” (aby mohl zemřít) jsou zjevný nonsens. Bůh je ve svých atributech nekonečný, a ať se s Ježíšovým tělem stalo cokoliv, nepředstavovalo to pro Ježíše jako Ducha, jako Bytost, jako součást Boha, jistě naprosto žádnou újmu. Ježíš jakožto Bůh může koneckonců se svým pozemským tělem dělat jistě cokoliv se mu zlíbí, libovolně ho oživovat, nechávat umřít, mučit – a jak si můžeme myslet, že by to pro Něj jako Boha mohlo představovat cokoliv úkorného?

Nyní uvažme, proč se vlastně Ježíš obětoval. Co by se stalo, kdyby tak neučinil? Před čím vlastně lidi zachránil? Odpověď je jediná možná: zachránil je před zatracením – přičemž zatratil by je jedině Bůh, tedy On Sám.

Křesťané tedy věří tomu, že Ježíš svou smrtí nesmrtí spasil Člověka před tím, aby ho On Sám zatratil. Pokud to takto nesmyslně udělat chtěl, pak prosím, ale jistě to celé nelze nazývat obětí.

Nabízí se také otázka, pokud Bůh chtěl lidem odpustit – nemohl to prostě udělat? Musel sám sebe nechat umučit neumučit, popravit nepopravit? Fakt tohle dává smysl?

Smysl nedává ani Jidášova Zrada. Přijmeme-li tezi, že nás Ježíš svou smrtí opravdu spasil, pak udělal Jidáš jen to, co bylo třeba. Jak lze tedy jeho čin nazývat zradou?

Bylo by snad lepší, kdyby neudělal to co udělal, Ježíš by ukřižován nebyl a z mrtvých by nevstal?

Co se vůbec po zmrtvýchvstání stalo s Ježíšovým tělem? Oficiální verze říká v souladu s Biblí, že bylo “vyzvednuto do nebe”. Jenže my dnes víme, že nebe jako takové neexistuje, a Bůh tam nesídlí. Bůh samozřejmě může sídlit mimo náš Prostor a Čas, mimo náš Vesmír – ale jaký smysl by mělo uvažovat o tom, že se tam může dostat lidské tělo z masa a kostí, resp. z hmoty našeho Vesmíru? A jaký by mělo smysl aby se tam dostalo? K čemu by tam Ježíšovi bylo?

Řekněme nyní, že to je všechno pravda, a Ježíš nás obětí svého života opravdu spasil. Otázka je, koho vlastně spasil.

Katolická verze říká, že k tomu abychom byli spaseni, musíme věřit v Ježíše, a nesmíme příliš hřešit (Stejně tak i víra, není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Jak 2:17). Tohle ovšem platilo i před Ježíšem! Co se tedy v takovém případě Ježíšovým zmrtvýchvstání změnilo?

V této souvislosti nemohu nezmínit, že KKC 841 a 847 stanoví “výjimku pro Muslimy”…

Protestanté vyznávají zásadu Sola Fide, která říká, že spaseni budou všichni kdo věří v Ježíše. Bez ohledu na jejich hříchy.

Nyní však je zjevena Boží spravedlnost bez zákona, dosvědčovaná zákonem i proroky, Boží spravedlnost skrze víru v Ježíše Krista pro všecky, kdo věří. Není totiž rozdílu: všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši (Řím 3:21-24).

Tato úžasná zásada vlastně říká “hřích jako hřích”, tedy např. vražda a “braní Božího jména nadarmo” vyjdou na stejno. Dále z toho plyne, že věřící vrah a násilník bude určitě spasen, zatímco ateista nikoliv (nesplňuje nutnou podmínku víry). Tomu říkám morálka!

Liberální křesťané pak zastávají názor, že spaseni budou všichni, paušálně. Ale – opravdu je morální, aby byli spaseni všichni? Ti kdo znásilňují malé děti? Vrazi? Lze tomuto říkat spravedlnost? Jen si představme pedofilního vraha, který unikl pozemské spravedlnosti – a po smrti jde “po zásluze do nebe”… Super.

Pokud se najde křesťan, ochotný přemýšlet o své víře, který má názor na výše nastíněné problémy, byl bych moc rád kdyby se s námi o své odpovědi podělil v diskuzi pod článkem.

224 thoughts on “Velkopáteční zamyšlení

  1. G. P.

    Tento blog je o atheismu, takže zde není místo pro debatu o svobodě slova.

    Co se týká toho návrhu z roku 2005, pokud máte alespoň elementární morální cit, tak Vás něco trkne. I když před chvílí jsem byl na Facebooku zděšen, že chybí i lidem, u kterých bych to nečekal.

  2. protestant

    Mám i jiné, čerstvější odkazy. Mně nevadí jaký jste či nejste. To je čistě vaše soukromá věc. Mně jde jen o to pochopit motivaci vašich reakcí.
    Proto mám například svůj nick protestant. Abych ušetřil některému z ateistů zklamání, když se například budu smát jeho kritice papeže apod.
    Ono je dobré vědět s kým člověk debatuje.

  3. G. P.

    Vzpomněl jsem si na první setkání s blábolistou Josefem, když jsem četl rozhovor s katholickým biologem Markem Orko Váchou: „Ještě bych chtěl také říci, že musíme být velmi pozorní, když mluvíme o evoluční teorii, neboť samotný termín “evoluční teorie” je velmi nejasný. Musíme velmi přesně rozlišovat mezi evolucí a různými způsoby interpretace evolučního dění. Jedním z nich je třeba darwinismus, jiným způsobem interpretace evolučního dění je lamarkismus, ještě jiným je třeba tzv. neutrální teorie evoluce nebo téměř neutrální teorie evoluce. Máme zde různé teorie, které se snaží jev evoluce interpretovat.“

    Ano, Vácha zastává NOMA. Přesto je to balsám na duši v porovnání s výpotky dvojky Josef & Protestant.

  4. Arkande

    Ježíš musí mít z našich velikonočních svátků skutečně velkou radost…sbíráme a malujeme vajíčka…

  5. jack

    To by asi nebylo tak hrozné.Ale zajímavé by bylo vidět jak by se tvářil na to,co
    dělali a dělají křesťané ve jménu Ježíše,tedy jeho jménem.Pravděpodobně už by nikdy
    nechtěl být křesťanem.

  6. protestant

    Myslíte, že by mu zakládání nemocnic, péče o sirotky, péče o malomocné a podobné vadilo?

  7. Arkande

    No to možná ani ne…ale není to náhodou církev která se pokládá za učitele,vůdce v morálních otázkách?Pak já bych tedy jednu měl…Může dobro odčinit zlo či může vést zlo k dobru?…Na jednu stranu církev sice dělá mnoho dobrého,to nikdo nepopírá.na druhou stranu ovšem máme Křížové války,Inkvizici,Upalování nevinných žen,Popírání práv a svobod člověka,Anti-feminismus,Šovinismus,Desátky,Odpustky,Nevolnictví a o věcech jako je příkaz že sex musí být složen pouze z robotických pohybů bez jakkýchkoliv emocí,vraždění ateistů,pokládání bomb do interupčních klinik,vraždění a odsuzování homosexuálů,zákaz antikoncepce a interrupce(Dokonce i v případech že je dítě výsledkem násilného činu-znásilnění)nebudu raději ani mluvit…Ještě jsem na něco zapomněl?Může tedy dobro jenž dělá církev odčinit zlo kterého se dopouští?Kdyby dnes Hitler začal pečovat o sirotky,dával jídlo chudým,staral se o nemocné…znamenalo by to něco?Bylo by mu odpuštěno?Všechno v pořádku?Zabil sice miliony lidí ale to bylo už dávno,dnes je hodný a určitě lituje svých činů…Takhle vidím církev.A nehodlám ji odpustit,může sice zmírnit škody které napáchala ale dokud nebude víra čistě soukromá věc,která nebude ohrožovat či zasahovat do života lidí mimo církev.Budu ateistou a budu proti církvi bojovat do posledního dechu.Nedovolím aby znovu nastolila Feudalismus a zotročila lidstvo.

  8. protestant

    Prvně napište kterou církev máte na mysli. Jsou jich stovky. Pak lze pokračovat v debatě.

  9. Arkande

    Každá církev která zasahuje do záležitostí mimo svou církev je špatná,každá církev která hlásá násilí či intoleranci je špatná,každá církev která chválí či přehlíží násilí je špatná,každá církev která tvrdí že pohádková bytost žijící kdesi na obláčku je důležitější než lidský život je špatná.Slovo církev používám jako souhrné označení pro všechny náboženské skupiny,sekty atd.Psal jsem o Katolické církvi ale nemyslete si že je jedinná která se těchto zvěrstev dopouští…

  10. jack

    To:Protestant

    Jak vidím,já už ti odpovídat nemusím,Arkande to velmi dobře udělal za mě,tak
    dobře až ti došly argumenty.Ale něco bych k tomu ještě rád dodal.
    Vážím si lidí,kteří dělají dobré skutky a přitom je jedinou jejich odměnou pocit
    radosti a uspokojení z těchto činů.To mohou být ateisté.

    Nevážím si lidí,kteří dělají dobré skutky jen proto aby se zalíbili “Bohu” nebo
    protože se bojí jeho trestu.To mohou být věřící.

    Schválně jsem napsal mohou být,protože se jedná o princip,nikoliv o všeobecné
    hodnocení jednotlivců obou skupin.

  11. protestant

    to Jack:
    Odpověď nechám na nějakého římského katolíka. Nerad mluvím za jiné.

  12. jack

    To:Protestant

    Já jsem nemluvil o římských katolících,já jsem mluvil o věřících všeobecně.Nebo snad
    tvůj “Bůh” neodměňuje a netrestá?

  13. Michal Post author

    On je snad Jack po smrti, aby to mohl zjistit?

    Myslím Protestante, že jste to s tím spánkem podcenil. Měl byste odpočívat ještě nějakou dobu.

  14. jack

    To:Protestant

    Já jsem odměňován i trestán za své činy už teď za svého života,ale pouze od statních
    lidí,nikoliv od “Bohů”.

Comments are closed.