Velkopáteční zamyšlení

Dnes je Velký Pátek, a v plném proudu jsou tedy Velikonoce, největší křesťanské svátky v roce. Pojďme se krátce zamyslet nad tím, co vlastně křesťané tak slaví.

Příběh o ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše Krista je v křesťanství naprosto ústřední. Ježíš dopředu věděl, že zemře na kříži, a celé jeho působení na Zemi k tomuto směřovalo. Někteří dokonce říkají, že to takto bylo naplánováno od Stvoření. Byl zrazen Jidášem, souzen, a Židé si vynutili jeho popravu. Svou mučednickou smrtí (obětováním sebe sama) pak spasil nás všechny. O Velikonocích si křesťané připomínají tyto události, a radují se z toho, jak byl Ježíš vzkříšen a fyzicky vyzdvižen na nebesa. V samotném vzkříšení pak vidí naději na Spásu pro nás pro všechny.

Křesťané tento příběh velmi prožívají. Mnozí se dojímají nad tím, jak velká byla Ježíšova oběť. Představují si jeho utrpení, někteří v samotném utrpení z trýznění vidí očistný proces, a tak se bičují (prý i Jan Pavel II. tak činil), a fanatici z Filipín se dokonce přibíjejí na kříž. Jiní zase o Ježíšově ukřižování točí morbidně naturalistické filmy (Mel Gibbson), kde jsou dopodrobna vidět cáry kůže a masa vyrvané Ježíšovi z těla při bičování – a Papež pak zjihle řekne, že “takhle nějak to opravdu bylo”.

Současně však křesťané dodržují starou dobrou zásadu, že přemýšlet o těchto věcech se nemá. Celou záležitost prohlašují za velké mystérium, a jakékoliv přemýšlení o tom je pošetilé. Těmito frázemi se však jen snaží zastřít fakt, že tento ústřední příběh křesťanství ve skutečnosti vůbec nedává smysl.

My se ale frázemi o mystériích principielně nepřístupných kritickému rozumu jistě nenecháme odradit. Pojďme se nad celou věcí zamyslet.

Obětovat se znamená přijmout nějaký druh příkoří, aby bylo odvráceno (obecně jiné) příkoří hrozící jiné osobě nebo osobám. Oběť je tím větší, čím větší příkoří podstoupím, a čím většímu příkoří hrozícímu jiným osobám zabráním. Ježíšova “oběť” je prezentována jako ta snad vůbec největší myslitelná: měl obětovat svůj život za život nás všech.

Ale obětoval se Ježíš skutečně? V čem jeho oběť spočívala?

Ježíš byl podle křesťanů Bůh. Bůh nemůže zemřít, Ježíš tedy svůj život rozhodně neobětoval, protože nezemřel. Výroky typu “Ježíš byl Celý Bůh, a současně Celý člověk” (aby mohl zemřít) jsou zjevný nonsens. Bůh je ve svých atributech nekonečný, a ať se s Ježíšovým tělem stalo cokoliv, nepředstavovalo to pro Ježíše jako Ducha, jako Bytost, jako součást Boha, jistě naprosto žádnou újmu. Ježíš jakožto Bůh může koneckonců se svým pozemským tělem dělat jistě cokoliv se mu zlíbí, libovolně ho oživovat, nechávat umřít, mučit – a jak si můžeme myslet, že by to pro Něj jako Boha mohlo představovat cokoliv úkorného?

Nyní uvažme, proč se vlastně Ježíš obětoval. Co by se stalo, kdyby tak neučinil? Před čím vlastně lidi zachránil? Odpověď je jediná možná: zachránil je před zatracením – přičemž zatratil by je jedině Bůh, tedy On Sám.

Křesťané tedy věří tomu, že Ježíš svou smrtí nesmrtí spasil Člověka před tím, aby ho On Sám zatratil. Pokud to takto nesmyslně udělat chtěl, pak prosím, ale jistě to celé nelze nazývat obětí.

Nabízí se také otázka, pokud Bůh chtěl lidem odpustit – nemohl to prostě udělat? Musel sám sebe nechat umučit neumučit, popravit nepopravit? Fakt tohle dává smysl?

Smysl nedává ani Jidášova Zrada. Přijmeme-li tezi, že nás Ježíš svou smrtí opravdu spasil, pak udělal Jidáš jen to, co bylo třeba. Jak lze tedy jeho čin nazývat zradou?

Bylo by snad lepší, kdyby neudělal to co udělal, Ježíš by ukřižován nebyl a z mrtvých by nevstal?

Co se vůbec po zmrtvýchvstání stalo s Ježíšovým tělem? Oficiální verze říká v souladu s Biblí, že bylo “vyzvednuto do nebe”. Jenže my dnes víme, že nebe jako takové neexistuje, a Bůh tam nesídlí. Bůh samozřejmě může sídlit mimo náš Prostor a Čas, mimo náš Vesmír – ale jaký smysl by mělo uvažovat o tom, že se tam může dostat lidské tělo z masa a kostí, resp. z hmoty našeho Vesmíru? A jaký by mělo smysl aby se tam dostalo? K čemu by tam Ježíšovi bylo?

Řekněme nyní, že to je všechno pravda, a Ježíš nás obětí svého života opravdu spasil. Otázka je, koho vlastně spasil.

Katolická verze říká, že k tomu abychom byli spaseni, musíme věřit v Ježíše, a nesmíme příliš hřešit (Stejně tak i víra, není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Jak 2:17). Tohle ovšem platilo i před Ježíšem! Co se tedy v takovém případě Ježíšovým zmrtvýchvstání změnilo?

V této souvislosti nemohu nezmínit, že KKC 841 a 847 stanoví “výjimku pro Muslimy”…

Protestanté vyznávají zásadu Sola Fide, která říká, že spaseni budou všichni kdo věří v Ježíše. Bez ohledu na jejich hříchy.

Nyní však je zjevena Boží spravedlnost bez zákona, dosvědčovaná zákonem i proroky, Boží spravedlnost skrze víru v Ježíše Krista pro všecky, kdo věří. Není totiž rozdílu: všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši (Řím 3:21-24).

Tato úžasná zásada vlastně říká “hřích jako hřích”, tedy např. vražda a “braní Božího jména nadarmo” vyjdou na stejno. Dále z toho plyne, že věřící vrah a násilník bude určitě spasen, zatímco ateista nikoliv (nesplňuje nutnou podmínku víry). Tomu říkám morálka!

Liberální křesťané pak zastávají názor, že spaseni budou všichni, paušálně. Ale – opravdu je morální, aby byli spaseni všichni? Ti kdo znásilňují malé děti? Vrazi? Lze tomuto říkat spravedlnost? Jen si představme pedofilního vraha, který unikl pozemské spravedlnosti – a po smrti jde “po zásluze do nebe”… Super.

Pokud se najde křesťan, ochotný přemýšlet o své víře, který má názor na výše nastíněné problémy, byl bych moc rád kdyby se s námi o své odpovědi podělil v diskuzi pod článkem.

224 thoughts on “Velkopáteční zamyšlení

  1. protestant

    ….a umělecké otázky se řeší uměleckými metodami. Nebo chcete naznačit, že otázku zda je lepší Vivaldi než Haendel řeší věda?

  2. Machi

    Protestante, toto téma jsme už řešili a taky jsem tu už dříve psal proč se umění liší od věcí víry. Ale chápu, že vám tohle zacyklení se vyhovuje, ostatně většina náboženských důkazů jsou důkazy kruhem.

  3. Michal Post author

    Např. důkazy boží existence Tomáše Aquinského, ontologický důkaz existence Boha, důkaz z osobní zkušenosti, důkaz z designu, atd.

    Protestante tohle je už vážně trapné. Já bych spíš chtěl upozornit Josefa, pokud si tohle přečte, že zde máme člověka, který o sobě prohlašuje, že je křesťanem, a přitom není schopen a nebo ochoten zformulovat, co by měl člověk činit, přijme-li fakt Boží existence. Nedávno jsme se o takových názorech bavili. Zajímalo by mě, zda by Vás, Protestante, považoval za křesťana. A možná by se k tomu mohli vyjádřit i ostatní křesťané, kteří si tohle přečtou, chtějí-li… 🙂

  4. protestant

    Neexistuje žádné univerzální pořadí úkonů které by měl člověk v tom případě udělat.
    Kdy to konečně pochopíte?

  5. protestant

    Např. důkazy boží existence Tomáše Aquinského…..
    Tak proč nevěříte v Boží existenci když TA vám podal DŮKAZ?

  6. Michal Post author

    Neptám se na žádné pořadí, a vsadil bych se, že drtivé většině křesťanů by odpověď na moji otázku nečinila nejmenší problém. Jenže taková odpověď by nebyla v souladu s tím, co vy tu celou dobu tvrdíte – a právě proto se konkrétnímu vyjádření vyhýbáte jako čert kříži. Naneštěstí pro vás jsou i vaše vytáčky jasným a postačujícím stanoviskem.

  7. Michal Post author

    Tak proč nevěříte v Boží existenci když TA vám podal DŮKAZ?

    No zjevně proto, že ačkoliv to půl tisíciletí bylo (a i dnes často je) jako důkazy prezentováno, tak ve skutečnosti to žádné platné důkazy nejsou.

    Byl to neúspěšný pokus o důkazy, nebo-li byly to chybné důkazy.

    Čili zpět k tomu o čem jsme se bavili: náboženské důkazy existují, je jich docela dost, a jsou všechny chybné. A velmi dobře chápu, že se za těchto okolností pokoušíte tvrdit, že žádné nejsou – to je ovšem velmi zkreslující.

  8. jack

    Jestli se mohu vložit do diskuze,tak nevím přesně jaké důkazy máte kdo na mysli,ale
    mě řekl jeden věřící,že například krása zapadajícího slunce je důkaz existence Boha.
    Jistě uznáte,že v tento moment jsem musel uznat že vyhrál a ukončit s ním
    argumentaci,protože na této úrovni pro mě nemá žádný význam se dohadovat.
    A tak je to s většinou tzv.důkazů,jsou to většinou naprosto dětinské názory o kterých
    vůbec nemá cenu diskutovat,pouze se pousmát a jít od toho.

  9. Michal Post author

    Protestante, já teď zrovna sleduji přímý přenos blahořečení Jana Pavla II na ČT1, a je to velmi zajímavé.

    Tak např. zrovna teď se Papež modlil k Panně Marii, a svěřoval jí osud Církve do rukou. Prosil ji, aby se o Církev, jakožto Matka Církve, dobře postarala. Můžete mi tuto modlitbu prosím vysvětlit?

    Dále se Papež modlil za zemřelé. Můžete mi objasnit, co je přesně cílem té modlitby?

    Ona je celá ta slavnost velmi poučná…

  10. G. P.

    Nemůže. On sice díky Bohu zná odpověď na smysl života, ale nemůže se jasně vyjádřit.
    Colombo rulez.

    Tak proč nevěříte v Boží existenci když TA vám podal DŮKAZ?
    Protože ten důkaz byl falešný, stejně všechny důkazy Velké Fermatovy věty před rokem 1994.

    Víte, Protestante, Vám chybí znalost základních pojmů. Nechtěl byste si místo theologie raději prohloubit vzdělání?

  11. Colombo

    Adéla: on ten obrázek je trošku nesmyslný. Ono totiž, co se tu celou dobu bavíme, je, že nemůžeme říct, jestli něco jako Bůh, nadpřirozená síla, pantheistický vesmír je či není. S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme však říct, že křesťanský Bůh, tedy Bůh tak, jak jej definují křesťané pomocí Bible atp., není. A na tom prosím není nic fanatického. A agnostici, jak o sobě prohlašují, že jsou lepší atp. jsou arogantní kreténi, protože tohle v samém základu nedokáží pochopit.

  12. Colombo

    On totiž atheismus byl vždycky spíše protikladem v křesťanského Boha a na východě, v asii, nemohl být uplně uplatněn.

  13. protestant

    to Michal:

    Protestante, já teď zrovna sleduji přímý přenos blahořečení Jana Pavla II na ČT1, a je to velmi zajímavé.

    Tak např. zrovna teď se Papež modlil k Panně Marii, a svěřoval jí osud Církve do rukou. Prosil ji, aby se o Církev, jakožto Matka Církve, dobře postarala. Můžete mi tuto modlitbu prosím vysvětlit?

    Dále se Papež modlil za zemřelé. Můžete mi objasnit, co je přesně cílem té modlitby?

    Ona je celá ta slavnost velmi poučná…
    Nevím. To se zeptejte nějakého katolíka. Já to neviděl.

  14. protestant

    to Michal:

    Neptám se na žádné pořadí, a vsadil bych se, že drtivé většině křesťanů by odpověď na moji otázku nečinila nejmenší problém. Jenže taková odpověď by nebyla v souladu s tím, co vy tu celou dobu tvrdíte – a právě proto se konkrétnímu vyjádření vyhýbáte jako čert kříži. Naneštěstí pro vás jsou i vaše vytáčky jasným a postačujícím stanoviskem.
    Konkrétní řešení je jen na vás. Například můžete neudělat nic. To je také odpověď na pozvání od Boha. A platná odpověď.

Comments are closed.