Poznámky k definici boha

Lidský jazyk je neocenitelný a mimořádně důležitý nástroj. Vědomá část našeho myšlení se z velké části odehrává v jazyce. Přesto je jazyk jen naším nedokonalým výtvorem, a jeho používání v sobě skrývá mnohá rizika, která si však často ani neuvědomujeme. Například v diskuzích o bohu se často setkáváme s používáním vyprázdněných pojmů, s posouváním významu slov a samozřejmě i s logicky chybnými argumenty (které se však nezkušenému člověku mohou zdát jako korektní).

Každý máme nějakou intuitivní představu o tom, co znamená slovo bůh. V diskuzi však často dojde k popření atributů, které bohu intuitivně (tradičně) přisuzujeme – a z pojmu bůh se tak stane pojem vyprázdněný. Podobně věřící často rovnou prohlašují, že bůh je pojem nedefinovatelný, že o bohu nemůžeme vůbec nic říct. (a ještě jakoby chtěli dodat: Ha, ateisté, a máte po žížalkách – teď už proti našemu bohu nemůžete nic namítnout!) Používat nedefinované a vyprázdněné slovo ale nemá smysl, ačkoliv s tím naše mysl nemá problém: intuitivní představu o významu toho slova stále máme (ačkoliv byla v diskuzi explicitně popřena!) a proto se vesele dál bavíme o nedefinovatelném a tedy nedefinovaném bohu… a to je špatně.

Každý pojem, každá kategorie, kterou v řeči používáme, by měla mít nějaký vymezený význam. Měli bychom ji být schopni (byť třeba ne zcela přesně a ostře) definovat.

Měli bychom být schopni určit, definovat, co do dané kategorie (třeba i jen zhruba!) spadá, a co už ne.

Často se namítá, že (křesťanský) Bůh je s velkým B, že to je ten-jediný-pravý-bůh, a že Bůh je snad dokonce jeho vlastní jméno (což ovšem není pravda, protože vlastní jméno křesťanského boha má býti YHWH 😉 ). Pak to ovšem znamená, že tvrdíme, že kategorie bůh má v realitě jen jednoho zástupce, kterého označujeme Bůh s velkým B. Nikterak nás to nezbavuje potřeby a povinnosti obecný pojem bůh definovat, aby předchozí věta měla smysl. Věta “existuje konkrétní jednorožec jménem Franta” předpokládá, že musím nejprve vědět, co je jednorožec.

Někdo může mít obavu, abychom neudělali při definici boha chybu. Aby se nám snad nestalo, že to, co si definujeme, existovat nebude, zatímco “skutečný bůh” by existoval. To by ovšem znamenalo, že my sami považujeme za boha i něco jiného, než co jsme si sami definovali – a pak, pravda, udělali jsme chybu, ale udělali jsme ji sami vůči sobě. Nedostatečně jsme uvážili, co naše intuitivní představa boha vlastně obnáší.

Co tedy kvalifikuje danou entitu, abychom ji mohli považovat za boha? Co (my sami, jeden každý z nás) za boha jsme ochotni považovat, a co už ne?

Musí být bůh osobou? Jsme ochotni považovat za boha jakkoliv zvláštní neosobní “sílu”, “pole”, nebo něco podobného? Já určitě ne, ale někteří věřící třeba ano. Kdyby se ukázalo, že existuje nějaká neosobní síla, kterou někdo nazývá bohem – pak bych s existencí takového boha neměl problém.

Musí být bůh z definice jediný? Kdyby bylo bohů víc, a tvořili by hierarchii s jedním nejmocnějším – bylo by možné ty méně mocné považovat za bohy? A co kdyby bylo více rovnocenných bohů – například tři…? (paralely jistě nikoho nenapadají…)

Musí být bůh stvořitelem světa? Pokud by bylo bohů víc, byl by ten skutečný bůh jen ten, který stvořil Vesmír? Co kdyby byl bůh-stvořitel zrovna ten níže postavený v pantheonu?

Zajímavé myšlenkové cvičení je uvážit, že náš Vesmír by byl výsledkem pokusu vědce jisté civilizace z externího vesmíru. Takový vědec by pak byl Tvůrcem našeho Vesmíru – ale jistě všichni cítíme, že za boha bychom ho nepovažovali. Proč vlastně? Jakou definiční vlastnost boha vymyslíme, abychom “ufonského vědce” odstřihli? Co třeba, že bůh je duch? Jenže co je to vlastně duch? Ufonský vědec by jistě také nebyl z hmoty kterou známe, ani která existuje kdekoliv v našem vesmíru. Bylo by to úplně něco jiného – proč tomu neříkat “duchovní hmota”? A vůbec, co kdyby byli “skuteční duchové”, včetně boha, tvořeni nějakou “duchovní” či “božskou” hmotou? Přestali bychom je proto považovat za duchy či bohy?

Musí být bůh věčný? Pavel říká o Kristu, že je “prvorozený všeho stvoření” (Kol 1:15), což by nasvědčovalo, že byl Kristus stvořen. Není snad proto bůh? Ať tak či tak, je-li bůh všemohoucí, jistě jiného boha stvořit může. Proto věčnost by asi neměla být definičním atributem boha, a časová omezenost ufonského vědce by tedy neměla být důvodem, proč jej nepovažovat za boha.

Může být bůh smrtelný? Člověku by se chtělo říct, že jistě ne, že pro boha je klíčové být nesmrtelný … Smrtelného boha bych já za boha nepovažoval. Ježíšova smrt ovšem ukazuje, že křesťanům nedělá problém věřit ve smrtelného boha. Nezapomeňme přitom, že Ježíš nebyl dle křesťanů vtělený bůh, ale v Ježíši se Bůh stal člověkem. Kromě toho, stvoří-li jeden bůh jiného, nemůže ho také zabít? Je přece všemohoucí… Nebo nemůže ho změnit v něco smrtelného, tak jako se to stalo s Ježíšem, a to pak zabít? Ani nesmrtelnost bychom tedy jako definiční vlastnost boha požadovat asi neměli.
Musí být bůh nestvořený? Vzhledem k výše uvedenému lze říct, že nemusí.

Musí být bůh neměnný? Inu, vzhledem k tomu, že myslí, pak neměnný být dokonce nemůže. Jiná myšlenka = jiný vnitřní stav boha, tečka.

Musí bůh existovat nutně? Naše vážená diskutující Médea zde jednou prohlásila, že bůh, který neexistuje nutně (tedy ve všech myslitelných světech) pro ni není bohem. Já bych na něj tuto podmínku nekladl, už jen proto, že připouštím existenci více bohů, klidně mnoha. Je to asi ryze otázka osobních preferencí, a je to současně vážná otázka: co by to znamenalo, kdyby existoval právě jeden bůh, Stvořitel, ale neexistoval by nutně? Tedy, klidně by mohl neexistovat? Pak bychom měli zásadní otázku nad důvodem existence samotného boha, a proč pak spekulovat o bohu jako vysvětlení existence Vesmíru? Bůh by stal jen jedním nic neřešícím článkem navíc.

Závěr: “bůh” je jenom slovo, skupina písmen. Nemá žádný “přirozený” význam. Jeho obsah, význam, mu musíme dát my sami. Vymyslet uspokojivou definici boha (= ladící s naší intuicí) může být samo o sobě poměrně obtížné, a je otázkou, zda to vůbec lze učinit nějak rozumně (těším se na následnou diskuzi pod článkem). V závislosti na tom, jak toto uděláme, se mohou lišit odpovědi na otázku, zda bůh existuje a jaký je. Mohou se lišit odpovědi jak konkrétních lidí, včetně ateistů (definujeme-li boha jako všehomír – panteistická představa – pak budu já jako ateista první, kdo bude souhlasit, že bůh existuje. Podobně např. při definici “bůh je něco, co nás přesahuje” odpovím, že takový bůh jistě existuje, protože přesahuje nás jistě spousta věcí, které existují, např. Vesmír sám, naše Galaxie, atd.), tak i odpověď objektivní. Otázka “existuje bůh?” sama o sobě tedy nemá smysl. Vždy je potřeba jasně říct, na existenci čeho se daný konkrétní tazatel přesně ptá.

3,300 thoughts on “Poznámky k definici boha

  1. protestant

    ……Víra, to je jití – to hledání směru, šlapání po cestách, které vyznačili předkové i prošlapávání cest nových. Je to celé dynamické, nehotové…..

    https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fjindrichuv-hradec.evangnet.cz%2Fsites%2Fjindrichuv-hradec.evangnet.cz%2Ffiles%2Fk%2520svobod%25C4%259B%2520je%2520dlouh%25C3%25A9%2520putov%25C3%25A1n%25C3%25AD.doc&ei=ZoIbU76_I5CV7Abt6oB4&usg=AFQjCNEKgQYHyOa3oW1D0mtJLFtqFAEtow&bvm=bv.62578216,d.ZGU

  2. protestant

    Medea says:
    Peter, napísala som to jasne: http://www.i-ateismus.cz/2014/02/poznamky-k-definici-boha/comment-page-26/#comment-93586 Vidíte tam nejakú “doslovnosť”?

    protestant:
    Pokud ne doslovnost, pak tedy s výkladem. Augustinův jsi zde citovala, já zase výklady jiných teologů.
    Třeba Pokorného, nebo Lochmana.
    A v budoucnu přijdou další, jejichž výklady budou odlišné od těch dnešních, protože i jejich situace bude jiná než ta ve 3. století.

  3. Medea

    “Protože pokud byste to tak nemyslela, tak nechápu, proč je naše pojetí víry “postmoderně rozplizlé cosi”…”

    Peter, Vy ste napr. odmietli istým tvrdeniam, ktoré už základná znalosť katechizmu umožňuje veriacemu poprieť, priznať pravdivostnú hodnotu. Protestanta rozoberať nebudem, začítajte sa sám do jeho dadaistických koláží 🙂

  4. Medea

    “Pokud ne doslovnost, pak tedy s výkladem. Augustinův jsi zde citovala, já zase výklady jiných teologů.”

    Protestant, Ty si tvrdil, že základné Božie atribúty, sú metafory 🙂 Teda tvrdil si, že Božia všemohúcnosť, vševedúcnosť, … sú len metafory.

  5. bílej kabát

    protestant says:
    March 8, 2014 at 7:39 pm

    Díky Petře. Ani jsem netušil jak jsme si s vámi římskými katolíky v tomto blízko.

    bílej kabát:
    A v čem si blízko nejste?

  6. mira

    protestant: Jen si nenechám radit ve hře na housle od někoho…

    Protestante, když použiju tu tvoji analogii s houslemi- ty tvrdíš, že hraješ na housle, ja říkám- tak nám něco zahraj! 🙂

    To, že se sám identifikuješ jako křesťan, implikuje, že se na něčem s ostatními křesťany shodneš (?). Jistě, máš svoje (podle mě dost svérázné) pojetí křesťanství ale musíte mít nějaký nenulový průnik. Já se tedy asi popáté ptám- čemu v rámci křesťanství věříš? Tvůj výklad, tvoje vlastní slova.

  7. protestant

    Medea says:
    Protestant, Ty si tvrdil, že základné Božie atribúty, sú metafory 🙂 Teda tvrdil si, že Božia všemohúcnosť, vševedúcnosť, … sú len metafory.

    protestant:
    I Augustin, v tebou uvedeném výkladu ukazuje, že pravice boží JE METAFORA……

  8. protestant

    bílej kabát says:
    bílej kabát:
    A v čem si blízko nejste?

    protestant:
    V eucharistii, v učitelské řadě církve, atd…..

  9. protestant

    mira says:
    To, že se sám identifikuješ jako křesťan, implikuje, že se na něčem s ostatními křesťany shodneš (?). Jistě, máš svoje (podle mě dost svérázné) pojetí křesťanství ale musíte mít nějaký nenulový průnik. Já se tedy asi popáté ptám- čemu v rámci křesťanství věříš? Tvůj výklad, tvoje vlastní slova.

    protestant:
    Už jsem to to napsal miro….

  10. protestant

    Prostě Augustin ukázal, že ve vyznání jsou použité metafory….
    Sama jsi to zdokumentovala.

  11. Medea

    Protestant, veríš, že Boh je všemohúci? Áno alebo nie?
    Veríš, že Boh je vševedúci? Áno alebo nie?
    Veríš, že …

  12. Medea

    “Prostě Augustin ukázal, že ve vyznání jsou použité metafory….”

    Vo vyznaniach môžu byť použité metafory, ale to neznamená, že všetko v nich je metafora.

  13. protestant

    Medea says:
    March 8, 2014 at 10:39 pm
    Protestant, veríš, že Boh je všemohúci? Áno alebo nie?
    Veríš, že Boh je vševedúci? Áno alebo nie?
    Veríš, že …

    protestant:
    Ano. Ale to už jsem psal.

  14. protestant

    Medea says:
    March 8, 2014 at 10:45 pm
    “Prostě Augustin ukázal, že ve vyznání jsou použité metafory….”

    Vo vyznaniach môžu byť použité metafory, ale to neznamená, že všetko v nich je metafora.

    protestant:
    KDO určuje, co je a co není metafora?

  15. petr

    medea:

    a) co má fakt, že odmítnu přiznat větám jako: přeji si ať…., má být …………, věřím v ………. pravdivostní hodnotu z hlediska formální logiky co společného s postmodernismem ?

    b) já se domnívám, že na to Vám již protestant odpověděl a i já. Myslíte, že sv. Tomáš nevěřil ve všemohoucnost Boží, když jej podřídil zákonu sporu ?

  16. Michal Post author

    Podle mého názoru Augustin tu pravici vůbec nemusel myslet jako metaforu. Hádám, že tehdy si ještě klidně mohli představovat Boha na nebesích, a Ježíše doslovně sedícího po jeho pravici.

  17. Michal Post author

    Protestant: kdo rozhoduje, co je míněno jako metafora a co ne?

    Protestante, takže když se v nějakém textu vyskytuje jedna metafora – např. “měl srdce z kamene” – pak to implikuje, že COKOLIV v tom textu může být míněno jako metafora, a my nemůžeme rozhodnout, co jako metafora míněno je a co nikoliv?

    Já opravdu nevím jestli se dá na téhle úrovni bavit vážně :/

Comments are closed.