Sčítání 2011

Částečné výsledky sčítání obyvatel 2011 se mi zdají velmi pozoruhodné, jako asi každému, kdo se o náboženství zajímá. Dovolím si pár krátkých postřehů.

Zde je stručný přehled výsledků:


Existence skupiny 4,77 milionu lidí, kteří se rozhodli nesdělit svůj postoj k víře, je velmi mrzutá a celé výsledky výrazně zkresluje. Srovnání s minulým sčítáním rovněž komplikuje nová kategorie “věřících bez církve”, která je nadto docela početná.

I tak ty výsledky ale o lecčem vypovídají. Předně, neumím si moc představit věřícího člověka, pro kterého je víra v životě důležitá, a přitom necítí potřebu hrdě se k ní přihlásit. Takového člověka bych v kolonce “neuvedeno” neočekával. To samé platí i o nevěřících. Kdo má jasně definovaný názor, nemá důvod dělat s ním drahoty. Lidi s jasně definovaným názorem, a se zájmem o celou problematiku navíc určitě zajímá, jaká je situace ohledně religiozity v Česku – a proto Sčítání v prvé řadě sami správně vyplnili.

Proto hádám, že těch 4,77 milionu lidí jsou lidé bez zájmu o problematiku. Jsou to lidé, pro které víra či nevíra v Boha není téma. Jsou to lidé nábožensky chladní. Od posledního sčítání tato skupina nábožensky chladných lidí navíc dramaticky narostla, víc než pětinásobně!

Na místě je otázka, proč církve nejsou schopny tyto lidi oslovit. Proč se v Česku míjí nabídka s poptávkou na trhu religiozních ideí?

Podle mého názoru je jedním z důvodů i to, že naše církve jsou uzavřeny do své ulity. Náboženské pořady v televizi, v rádiu atd. jsou PRO VĚŘÍCÍ. Věřící se nesnaží upoutat ty “nerozhodnuté”, “chladné”, nabídnout jim něco co hledají, naopak, žijí si ve svém vlastním světě. Když zavítá na nějaký křesťanský web člověk, který už v době víru nemá, musí ho to jen utvrdit v tom, že tohle není nic pro něj.

Dále si myslím, že křesťané žijí v iluzi, že věřit v Boha se v našich končinách celkem automaticky rovná věřit v JEJICH Boha. Nedostatečně si připouštějí, že někdo může věřit, že existuje cosi jako Bůh, ale myšlenka že tento Bůh před 2000 lety sestoupil na Zemi v lidském těle, aby je pak svou smrtí spasil, mu přijde jako očividný nesmysl. Co dělají věřící, aby ukázali takovým lidem, že to nesmysl není? Co pro to aktivně dělají?

Co dělají věřící proto, aby pochopili důvody lidí, kteří v jejich Boha nevěří?

Podle toho co vidím denodenně ve svém každodenním životě – tak nedělají nic. Jen sedí ve své ulitě, poslouchají svá rádia, modlí se spolu ve svých kostelech, a o své víře se snaží veřejně nemluvit, a chraň Bůh aby se ji snad snažili nějak obhajovat!

Pokud církve nedokážou přesvědčit Českou veřejnost v prvé řadě o tom, že víra v Boha JE TÉMA, a to z konkrétních důvodů, a navíc že realitou je zrovna křesťanský Bůh a ne jiný, a pokud se s tímto nebudou sami snažit proniknout do veřejného prostoru, a nepřestanou se o tom ujišťovat jen sami mezi sebou – pak budou zaslouženě následovat osud politické strany KDU-ČSL.

Nechci malovat čerta na zeď, ale mám za to, že jejich Bůh jim s tímto nepomůže.

109 thoughts on “Sčítání 2011

  1. Machi

    Taky jsem si to přečetl (včera) a musím říct, že mi to otrávilo zbytek dne. Hitchens byl mistr ostrých, inteligentních polemik, ale hlavně měl smysl pro humor. Takových jako byl on je vždy velká škoda. Odpočívejte v pokoji Christophere Hitchensi!

    (Tohle rčení není moc příhodné pro věřící, ti by nejspíše měli říkat “Odpočítávej v pokoji” 🙂 v očekávání soudného dne)

  2. Michal Post author

    I já se připojuji. Sice jsem zrovna od něj nic nečetl, ale bezpochyby je ho fakt škoda 🙁 V 62 letech umřít, na rakovinu… – prostě takový je náš svět 🙁

    Odpočívejte v pokoji, Christophere Hitchensi!

  3. Michal Post author

    Já jsem právě narazil na kratičký nekrolog v Lidovkách od Ondřeje Štindla. Štindl tam píše, že Hitchens byl typ člověka, kterému dělalo dobře vytočit co nejvíc lidí. Hm, skoro bych si z toho tipl jaké je jeho náboženské vyznání.

    Také mě zaujalo, že pro něj byl prý Hitchens zajímavý tím, že to byl člověk, který netrpěl ani deficitem intelektu ani deficitem charakteru, a přesto měl na spoustu věcí úplně opačný názor, než on. Docela by mě zajímalo, jak jeho zamyšlení nad těmi Hitchensovými argumenty dopadlo. To už naneštěstí nepíše.

    BTW, v celém článku nepadne ani jednou slovo ateista.

  4. Karel

    Michal: Nedostatečně si připouštějí, že někdo může věřit, že existuje cosi jako Bůh, ale myšlenka že tento Bůh před 2000 lety sestoupil na Zemi v lidském těle, aby je pak svou smrtí spasil, mu přijde jako očividný nesmysl.

    Karel: Co konkretně ti přijde jako nesmysl?

  5. Michal Post author

    Mě přijde jako nesmysl, aby Bůh chodil po zemi v lidském těle. Plně chápu, že tomu mohli věřit lidé před 2000 lety, chápu dokonce, že tomu mohli věřit i lidé před 500 lety, ale z dnešního pohledu to je prostě blbost.

    Ne že by to bůh NEMOHL udělat – prostě je blbost myslet si, že to udělal.

    Představ si to jako analogii s jakoukoliv jinou historickou postavou! Faraonové o sobě třeba prohlašovali, že jsou bozi v lidském těle. Egypťané jim to věřili! Přesto se asi shodneme, že prostě Bohové v lidském těle NEBYLI.

    S Ježíšem je to podle mě úplně stejné.

  6. Karel

    Michal: Mě přijde jako nesmysl, aby Bůh chodil po zemi v lidském těle.

    Karel: Já si také neumím představit, že by všudypřítomný Bůh chodil po zemi v lidském těle zbaven svých atributu. Pokud však zbaven, můžeme ještě mluvit o Bohu? Můžeme mluvit – Bůh v lidském těle?
    Zvláštní je, že Písmo nikde přímo netvrdí, že by Ježíš byl Bůh v lidském těle. Jasně rozlišuje mezi Otcem – Bohem a Synem – člověkem Ježíšem Kristem. Nebo tvrdí, že On je obraz Boha neviditelného.

  7. Machi

    “Takového ignoranta a nadutce jsem už dlouho neslyšel. Holt další falešný učitel, kterého si ateisté oblíbili.”

    Hmm, to argumentační bohatství a vytříbenost, z vás by měl Hitchensův brácha radost.
    (pro neznalé, to video je část z polemiky bratrů Hitchensů, bratr Christophera je věřící).

  8. Machi

    “Takového ignoranta a nadutce jsem už dlouho neslyšel. Holt další falešný učitel, kterého si ateisté oblíbili.”

    Mimochodem úcta k mrtvým (nebo alespoň řekněme nějaká doba “hájení”) nepatří zřejmě k silným stránkám některých křesťanů. Inu křesťanství je čirá láska! 🙂
    A vlastně já jsem zapomněl! Ne každý kdo se za křesťana vydává jím i skutečně je, že. 😉

  9. Jirka

    Machi: Hmm, to argumentační bohatství a vytříbenost, z vás by měl Hitchensův brácha radost.
    (pro neznalé, to video je část z polemiky bratrů Hitchensů, bratr Christophera je věřící).

    Jirka: Usuzuji tak z videa, které jsem zhlédl.

  10. Jirka

    Machi: Mimochodem úcta k mrtvým (nebo alespoň řekněme nějaká doba “hájení”) nepatří zřejmě k silným stránkám některých křesťanů. Inu křesťanství je čirá láska! 🙂
    A vlastně já jsem zapomněl! Ne každý kdo se za křesťana vydává jím i skutečně je, že. 😉

    Jirka: Co mám hájit? Co mám uctívat? Jeho prázdná a domýšlivá slova, kde dělá z věřících blbce?

  11. Machi

    “Co mám hájit? Co mám uctívat? Jeho prázdná a domýšlivá slova, kde dělá z věřících blbce?”

    No být Hitchensem (který tohle rád dělával) nasadil bych vítězoslavný úsměv a řekl bych:
    “I rest my case”. 🙂

  12. Jirka

    Machi: No být Hitchensem (který tohle rád dělával) nasadil bych vítězoslavný úsměv a řekl bych:
    “I rest my case”. 🙂

    Jirka: Nevím, co by na takovém úsměvu bylo vítězoslavného, v čem konkrétně takový člověk zvítězil.

  13. Ianvs

    Jirka says at 11:10 pm, Dec 17
    Co mám hájit? Co mám uctívat? Jeho prázdná a domýšlivá slova, kde dělá z věřících blbce?

    ctít člověka, nehledě na to jaký je. Mt 5,43-44: já však pravím: milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.

    a nerad to říkám, ale věřící (různých věr) ze sebe často dělají “blbce” sami. považovat logické a skeptické myšlení za aroganci a nadutost je směšné, ať už si o tom cimrmanovými slovy myslí, kdo chce, co chce. chápu, nemít možnost zvrátit “realitu”, která se nám “nelíbí”, může být frustrující, ale není to důvodem k tomu ji popírat. nikdo nemá rád, když mu druhý šlápne do hradu z písku, ale když to udělá moře, jít ho za to bičovat, jak to udělal gaius caesar zvaný botička, je prostě hloupé. a zlobit se na učence, že popírají některé atributy věr je stejně hloupé. neboť věda/logika je tím mořem. není v tom nic osobního.

    „dojde-li k rozporu mezi posvátným textem a poznáním, je třeba přehodnotit buď interpretaci poznatku nebo posvátného textu“, tuhle větu v různých parafrázích pronesli v různých dobách různé věroučné autority: ibn rušd (12. st.), moše ben majmún (13. st.) nebo aurelius augustinus (5. st.). jen je s podivem, že se jí do dnes věřící moc nenechají ovlivnit. neboť interpretace reality je podložena vědeckou metodou a aspiruje na objektivní poznatek, interpretace věroučného textu ne, nedává ověřitelné hypotézy a tudíž je “jen” poznatkem subjektivním, bez nároku na zobecnění.

  14. neruda

    Jirko,
    jak jsem psal, Hitchens uměl nazývat věci pravými jmény. A to obvykle lidem vadí.
    Všechno je tedy v pořádku. Divné by bylo, kdybyste ho v souvislosti s jeho názory na náboženství a křesťanství zejména chválil.

  15. pwb

    Jirka: Takového ignoranta a nadutce jsem už dlouho neslyšel. Holt další falešný učitel, kterého si ateisté oblíbili.

    Výlev plný lásky k bližnímu od křesťánka. No děkuji pěkně. Srovnejte sám sebe s tímto člověkem. Nesaháte mu myšlenkově ani po kolena. A kolik nadávek od kdejakého blbečka musím vyslechnout i ze sdělovacích prostředků na téma nejateističtější úpadková postkomunistická společnost. Ale ono je to poněkud jinak. Zachovat si vlastní svobodné myšlení, být sám sebou a neplazit se před fiktivním idolem je důležité. Vy se oháníte jen pseudoargumenty, logickými fauly a nakonec můžete vyrukovat jen s čímsi pofidérním mimo logiku, čemu říkáte víra z Ducha sv.

  16. Jirka

    Ianvs: ctít člověka, nehledě na to jaký je. Mt 5,43-44: já však pravím: milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.

    Jirka: Mám rád logické a skeptické myšlení, stejně tak vědu, která má praktické využití a pomáhá dělat svět lepším. Miluji pravdu, bez toho bych ani nemohl být křesťanem. Nevšiml jsem si, že by mně Hitchensovy argumenty vyvrátily cokoliv z křesťanské víry, které by takzvaně šláply do “hradu s písku”.

    Já nikdy neodsuzuji člověka jako takového, ale slova, která z něj vycházejí.

Comments are closed.