Kosmologický argument

Kosmologický důkaz existence Boha je modernější interpretací důkazů Boží existence Tomáše Aquinského, a objevuje se ve dvou modifikacích. Obě jsou postaveny na stejné myšlence (argument nemožností nekonečného regresu z pozic “selského rozumu”), přičemž první využívá vzájemnou “závislost” jsoucen, druhá jejich vzájemnou zapříčiněnost. Uveďme první z těchto dvou variant:

1) Každá událost musí mít nějakou příčinu
2) Řetězec vzájemně zapříčiněných událostí nemůže jít nekonečně hluboko do minulosti
3) Existuje tedy nějaká prvotní, ničím nezapříčiněná příčina, která existuje sama o sobě
4) Tuto příčinu nazýváme Bohem

O Kosmologickém argumentu jsem původně vůbec neměl v úmyslu psát, protože jsem byl přesvědčen, že jeho problematičnost je zřejmá na první pohled snad každému. Nicméně evidentně jsem se mýlil, protože věřící kosmologickému argumentu přikládají velkou důležitost. Píše o něm Dinesh D’ Souza ve své knize Křesťanství a ateismus úplně jinak, a věnují mu rozsáhlou pozornost na VŠECH webech, které deklarují svoji ambici obhájit křesťanství z pozic racionality. Jmenujme pro příklad http://www.rozumnavira.cz/ nebo http://www.rozhovor.cz/existuje/index.php.

***

Moje první a IMHO nejzásadnější námitka zní: Klidně pro začátek uznejme argument jako platný. Jediné, co je jím dokázáno, je jakási prvotní, ničím nezapříčiněná a na ničem nezávislá Příčina. Věřící věnují spoustu času tomu, aby podrobně (a přesto chybně) dokazovali její existenci, a přitom se takto neúspěšně škrábou jen na “první schůdek schodiště”. Těm “dalším schodům” však věnují pozornost naprosto minimální, ne-li žádnou.

I pokud by Prvotní, ničím již nezapříčiněné jsoucno existovalo, může přece jít o jakousi neosobní “věčnou tvořivou Sílu”, “univerzální Princip”, Universum tvořící “jeviště” všeho, apod.

Věřící tedy musí ukázat, že

1) Prvotní příčina je osoba. Má myšlenky, cíle, city (lásku k lidem), pocity (smutek z hříšníků, zlost dle SZ, …) atd.
2) že je všemocná. K tomuto není zjevný důvod. Stačí, aby byla právě tak “mocná”, aby zapříčinila vznik Vesmíru. Záměrně neříkám “stvořila jej”.
3) že je vševědoucí – zde důvod vůbec netuším, proč by taková měla být
4) že je Dobrá. Pojem “být dobrý” má přitom smysl jen ve vztahu k člověku. Připisovat tuto vlastnost Bohu je podle mě značně problematické.
5) že má z celého Stvoření speciální vztah k Člověku
6) zejména že tato prvotní příčina člověka miluje
7) je s lidmi v “přímém kontaktu”, ví, co si myslíme
8 ) když chce, může nám pomoct
9) má ráda, když Ji uctíváme
10) naopak nesnáší, když Ji neposloucháme = hřešíme
11) svoje instrukce nám předala v knize jménem Bible prostřednictvím jednoho z mnoha národů ve starověku
12) rozhoduje o lidské “spáse”
13) a o zatracení hříšníků
14) tato Prvotní Příčina má Syna
15) kterého seslala na Zemi
16) aby zde zemřel
17) a aby byli skrze jeho smrt lidé spaseni
atd.

Věřící všechny tyto body obchází nádherným “oslím můstkem”. Řeknou: náš Bůh má vlastnost “býti prvotní příčinnou”, a proto prvotní příčina je naším Bohem, a voilá – ten tedy existuje, a všechny výše uvedené body jaksi automaticky platí! 🙂

***

Mou druhou námitkou je, že bod (2) Kosmologického argumentu neplatí. Není důvod, proč by příčiny jevů v našem světě nemohly tvořit nekonečný regres. Jako protipříklad uvažme třeba model odjakživa existujícího cyklického Vesmíru, přičemž každý cyklus začíná svým “velkým třeskem”, následnou expanzí, která po desítkách miliard let přejde ve smršťování, končící Velkým Křachem, plynule přecházejícím v nový Velký Třesk.

Věřící nemožnost nekonečného regresu většinou nezdůvodňují, jako by nebylo nic samozřejmějšího, než že náš svět takto nemůže vypadat. Jeden z mála pokusů o zdůvodnění, který jsem kdy slyšel, vycházel z naprostého nepochopení základů teorie množin. Vypadal nějak takto:

Kdyby trvala minulost nekonečně dlouhou dobu, pak by např. počet uplynulých dní (nekonečně mnoho) byl ROVEN počtu uplynulých let (též nekonečně mnoho), což je absurdní. Proto od “začátku” muselo uplynout jen konečně mnoho času.

Jinde jsem viděl analogickou úvahu se sudými versus všemi čísly. Sudých by měla být polovina ze všech, jenže v případě nekonečného počtu je jich “stejně”, což je absurdní, a proto nekonečně mnoho času nemohlo uplynout.

Obě úvahy jsou triviálně chybné: Nelze totiž jen tak zobecnit, že to co platí pro každé přirozené číslo (tedy, že jeho dvojnásobek je vždy větší, než ono samo) platí jaksi automaticky i pro nekonečno. Ve skutečnosti to samozřejmě neplatí, protože nekonečno předně vůbec není přirozené ani reálné číslo, a proto s ním nemohu dělat aritmetické operace, jako například násobit ho nebo dělit 365 nebo dvěma nebo z něj “udělat polovinu”. Při korektním užití pojmu nekonečna nevzniká žádný spor, a není nejmenší důvod, proč by prostor nebo čas nemohly být nekonečné tím či oním směrem.

Setkal jsem se ještě s jednou námitkou proti nekonečnému regresu. Ta říká, že i kdyby Vesmír existoval věčně, pak by stejně musela existovat nějaká příčina, která by mu existenci umožnila, a na které by tak Vesmír závisel.

Tato námitka je však logicky chybným argumentem (logical falacy) třídy Non sequitur, čili “neplatná implikace”. Existuje-li Vesmír věčně, a sám od sebe, tak fakt nemusí být nic dalšího, na čem by musel být závislý. Pokud někdo tvrdí, že musí, pak musí korektně zdůvodnit proč.

Kromě toho, model věčně existujícího a na ničem nezávislého Vesmíru je logicky úspornější než model věčně existujícího a na ničem nezávislého Boha, který teprve dal vzniknout našemu Vesmíru. Racionální postoj v souladu s Occamovou břitvou tedy je, přijmout logicky úspornější model, do doby, dokud se neobjeví důvod proč přijmout ten složitější. O žádném takovém ale nevím.

***

Moje třetí námitka zní, že kosmologický argument v obou interpretacích používá nejasně definované pojmy, a stojí na dost naivním chápání fyziky.

Tak například, kvantová teorie, která dává naprosto neuvěřitelně přesné předpovědi, a je to jedna ze dvou klíčových teorií fyziky 20. století, dává výsledky v pravděpodobnostním tvaru. Lze tedy např. určit velmi přesně pravděpodobnost, že se dané atomové jádro rozpadne v čase delta t, ale rozhodně nelze určit přesný okamžik toho rozpadu. Zdá se navíc, že toto omezení je dost principiální. POKUD by existovalo cosi jako fundamentální náhoda, pak je tvrzení (1) kosmologického důkazu nepravdivé. Existovaly by události, které se dějí ryze náhodně, a NEMAJÍ tedy příčinu. My nevíme, zda fundamentální náhoda existuje nebo ne, ale bod (1) kosmologického argumentu se tváří, jako kdyby jistě neexistovala.

Navíc, i když pomineme kvantovou teorii, má náš svět silně nelineární povahu, a řešení diferenciálních rovnic popisujících dokonce snad většinu fyzikálních dějů, je nestabilní. To znamená, že dva extrémně podobné výchozí stavy (lišící se klidně polohou třeba i jen jediného atomu!) mohou vést po ne příliš dlouhém čase k diametrálně odlišným výsledkům. Klasickým příkladem je počasí, a populární “efekt motýlího křídla”. Ten popisuje zcela reálnou situaci, kdy mávnutí motýlího křídla má “za následek” tornádo na druhém konci světa za pár týdnů, zatímco zcela stejný výchozí systém, lišící se jen tím, že by v něm dotyčný motýl křídly nemávnul, po stejných pár týdnech k tornádu na tom “druhém konci světa” nevede. Otázkou teď je, co je tedy příčinou toho tornáda?

Pro zastánce svobodné vůle tu mám ještě jeden oříšek: má každé lidské rozhodnutí svoji příčinu? Pokud ne, pak neplatí bod (1) kosmologického argumentu, pokud ano, pak člověk nemá svobodnou vůli.

Nakonec vidím dost zásadní problém v našem chápání času. Čas může plynout na různých místech různě rychle, dva pozorovatelé se nemusí být schopni shodnout, které události nastaly současně a které ne, čas se může za určitých fyzikálních okolností dokonce zastavit (navždy?), např. v černé díře. Čas se nepochybně “chová” jinak než bychom čekali i v extrémních podmínkách prvních mikrosekund po velkém třesku. Důsledkem těchto nejasností a “podivností” je další “rozmlžení” pojmů “příčina” a “následek”. V extrémních podmínkách (třeba v černé díře) tyto pojmy MOHOU přestat mít smysl.

***

V této souvislosti se chci zmínit o přesvědčení některých věřících, že okamžikem, k němuž směřuje kosmologický argument, je Velký Třesk – a vidí za ním tvůčí akt Boha. Velký třesk je tak pro mnohé svého druhu důkazem Boha.

Ve skutečnosti je “Bůh velkého třesku” klasickým Bohem mezer. Musíme zcela korektně říct, že naše modely v prvních okamžicích po Velkém Třesku selhávají, a že tedy nevíme, co se v těchto prvních okamžicích stalo. Fyzikální rovnice předpovídají v čase t=0 singularitu, která je definována tím, že v ní fyzikální veličiny (hustota, teplota) nabývají nekonečných hodnot. Tento neduh je ovšem jen známkou toho, že rovnice selhaly – naše teorie prostě v extrémních podmínkách Počátku selhávají a nám se snad časem podaří nahradit je teoriemi lepšími.

Klíčové ovšem je, že zřejmě většina vědců se shoduje, že žádná skutečná singularita v čase t=0 s největší pravděpodobností nenastala. A nebyla-li singularita, pak nedošlo ani ke “vzniku času”.

V současné době je na stole několik modelů, spekulujících o tom, co se mohlo stát “před” velkým třeskem, a odkud náš Vesmír může pocházet. A ano – zařaďme mezi ně klidně i hypotézu o Velkém Třesku coby kreativním aktu Boha. Zde opět záleží na tom, jak Boha definujeme. Míníme-li Bohem “tvořivou sílu” kvantových fluktuací, pak klidně podepíšu, že Bůh docela pravděpodobně stál za vznikem našeho Vesmíru. Ovšem míníme-li Bohem myslící, věčně a samu od sebe existující Bytost, … pak se spokojme s konstatováním, že naše znalosti podobnému závěru v žádném případě nenasvědčují, a tím méně je takový závěr dokázaný.

***

Věřící někdy namítají, že “existovat věčně a sám od sebe” je definiční vlastnost Boha. Že tedy Bůh existuje “sám od sebe” a “na ničem nezávisle” z definice, a proto splňuje požadované vlastnosti prvotní příčiny jaksi automaticky a elegantně. Elegantněji, než kdybychom uvažovali o Vesmíru, který existuje “sám od sebe”, protože u Vesmíru o tom musíme “jen spekulovat”, zatímco Bůh tyto vlastnosti “prostě má”.

S věřícími se lze jistě shodnout na tom, že něco existuje samo od sebe, nezávisle na ničem jiném a existuje to věčně. Podle ateistů to je Vesmír, případně Vesmír v širším smyslu (Multiversum). Podle věřících to je Bůh, který teprve Vesmír, případně Multiversum stvořil.

Problém je, že věřící tvrdí, že jedině Bůh může existovat sám od sebe, a Vesmír nikoliv. A proč? Jedině proto, že ONI si tak Boha definovali. Podle jejich příběhu je prostě Bůh tou od věčnosti existující samozapříčiněnou příčinou, a Vesmír jí přece být nemůže, když podle nich je jí Bůh.

Celé je to vlastně o korektním používání definic, a následném korektním dokazování vlastností definovaných entit. Definujeme-li, že Bohem rozumíme na ničem nezávislé a věčně existující jsoucno, pak je přinejmenším možné, že Bůh by pak nebyl ani všemohoucí, ani vševědoucí, zejména proto, že by vůbec nebyl osoba (ale byl by např. totožný s Universem/Multiversem, nebo třeba s časoprostorem v širším pojetí).

To, že Bůh z předchozího odstavce musí mít atributy všemohoucnosti, vševědoucnosti, dobroty, lásky a spol., pokud je mi známo nikdo nikdy nezdůvodnil. Věřící se přesto tváří, jako by nebylo nic zřejmějšího.

***

Závěr:

Kosmologický argument v žádném případě nevypovídá nic o vlastnostech “dokazované” Prvotní Příčiny, a neexistuje ani žádné “pokračování” tohoto argumentu, které by se jejími vlastnostmi zabývalo. Věřící ke svému “křesťanskému Bohu” přeskakují od rádoby dokázané Prvotní Příčiny zvonivým oslím můstkem.
Kosmologický argument ve verzi s řetězcem příčin nefunguje vůbec, protože se pokazí na možnosti nekonečného regresu. Kosmologický argument ve verzi s řetězcem “závislých entit” je tak trochu žonglování se slovíčky, a přinejlepším může vést k “Univerzálnímu dějišti” resp. “multiversu”.
Obě verze kosmologického argumentu dále trpí příliš filozofickým a tedy vágním zacházením s pojmy, a naivním vztahem k fyzice.
Okamžikem, ke kterému směřuje Kosmologický argument, s velkou pravděpodobností není Velký Třesk, protože je přinejmenším dost možné, že existovala minulost i před ním. Tak jako tak, mezera v našem poznání nesvědčí nic o Bohu.

Z těchto důvodů považuji kosmologický argument za vyvrácený.

1,452 thoughts on “Kosmologický argument

  1. jack

    Karel: Co nedělali? Že, nemilovali své bližní? Všichni? To je divné, to asi bylo někdy hluboko v minulosti, že? Protože já znám spoustu lidi, kteří jsou křesťany a Bůh je vede k tomu, aby milovali a oni také i tak činí.
    Každý máme SVÉ svědomí. Nejsem soudce druhých.

    jack: Neodbíhej neustále od tématu. Neřešíme ani svědomí lidí,ani tebe ve fukci soudce.
    Řešíme jak je například možné,že papež jako nejvyšší představitel jedné křesťanské církve,svolával vojska do válek ve jménu “Boha” nebo schválil vznik inkvizice,když základním úkolem inkvizice bylo vraždit lidi,kteří mají pouze jiný názor než církev.
    Že by papežové nečetli Bibli? Nebo si ji “špatně “vyložili,tedy jinak,než jak nám ji předkládáte vy? A nebo byl jejich projev lásky k bližnímu tím správným?

  2. Jirka

    jack: Bůh je láska? Pouze tvůj subjektivní názor,ani první teisté o něm takto nesmýšleli.
    Ježíš Kristus nás učí lásce? Pouze tvůj subjektivní názor,jinak by nebylo možné,že v jeho jménu lidé zabíjeli. Křesťané vraždili odjakživa a měli k tomu absolutorium od nejvyšších křesťanských představitelů. Co jsi proti nim ty? Nevíš,že papež je zástupcem “Boha” na zemi? Tvůj subjektivní názor je prostě bezvýznamný a nemá na křesťanství žádný vliv.

    Jirka: Nezbývá mi než dodat: otevři Bibli a čti.

    PS – Já na papežství nevěřím, stejně jako na výjimečnost ŘKC či apoštolskou sukcesi. Nemají oporu v Bibli.

  3. Karel

    jack: Neodbíhej neustále od tématu. Neřešíme ani svědomí lidí,ani tebe ve fukci soudce.
    Řešíme jak je například možné,že papež jako nejvyšší představitel jedné křesťanské církve,svolával vojska do válek ve jménu “Boha” nebo schválil vznik inkvizice,když základním úkolem inkvizice bylo vraždit lidi,kteří mají pouze jiný názor než církev.
    Že by papežové nečetli Bibli? Nebo si ji “špatně “vyložili,tedy jinak,než jak nám ji předkládáte vy? A nebo byl jejich projev lásky k bližnímu tím správným?

    Karel: Neodbíhám od tématu člověče, ale vím proč nemám nikoho soudit. NEJSEM NA JEHO MÍSTĚ, nevyšel jsem z jeho prostředí, nežil v jeho době. Ono je dnes fajn ukázat prstem, že? Ale jaci bychom byli, kdybychom žili v té době? Naivně si někteří myslí, že by se zachovali jinak. Jenom aby! Ne nadarmo je řečeno: NESUĎTE, ABYSTE NEBYLI SOUZENÍ.
    Přečti si NZ sám a udělej si obrázek, jestli tam vidíš to, co tak vehementně kritizuješ. Duch Písma ti uniká, jako mnohým, protože nepoznali Boží milost. Je předpovězeno, že se v církvi objeví lide, kteří povedou převracené věci a MNOHÉ svedou. Bůh si o lidech nedělá iluze. Bůh je láska.

  4. Karel

    jack: Řešíme jak je například možné,že papež jako nejvyšší představitel jedné křesťanské církve,svolával vojska do válek ve jménu “Boha” nebo schválil vznik inkvizice,když základním úkolem inkvizice bylo vraždit lidi,kteří mají pouze jiný názor než církev.
    Že by papežové nečetli Bibli? Nebo si ji “špatně “vyložili,tedy jinak,než jak nám ji předkládáte vy? A nebo byl jejich projev lásky k bližnímu tím správným?

    Karel: Dva body:
    1. Ne každý kdo se vydává za křesťana, křesťanem je.
    2. Nejsem kompetentní k tomu, aby to já určoval.

  5. jack

    Jirka: Nezbývá mi než dodat: otevři Bibli a čti.

    jack: Jak tomu mám rozumět? Lidé kteří se považují za křesťany,ale nechovají se podle tvých představ,Bibli nečetli??? Myslíš,že se z tohoto důvodu chovají jinak,než je tvá představa chování křesťana? Nebo možná četli špatný překlad,co říkáš? Pořád mi chybí rozumné vysvětlení,máš ho pro mě nebo nemáš!

  6. jack

    Jirka:
    PS – Já na papežství nevěřím, stejně jako na výjimečnost ŘKC či apoštolskou sukcesi. Nemají oporu v Bibli.

    jack: Zajímavé tvrzení. Katolická církev NEMÁ oporu v Bibli? Ty máš ale štěstí,že nežiješ v církevním státě! Za takové řeči by jsi ještě nedávno hořel!!! A ty se považuješ za křesťana a dokonce se cítíš na to, hodnotit kdo je a kdo není křesťanem? Ježíš má být “Božím synem” a ty budeš asi vnukem. Každopádně sebevědomí na to máš.

  7. jack

    Karel: Dva body:
    1. Ne každý kdo se vydává za křesťana, křesťanem je.
    2. Nejsem kompetentní k tomu, aby to já určoval.

    jack: A zase mimo s logikou. Nejste kompetentní k určování toho,kdo je a kdo není křesťan,PŘESTO ALE TVRDÍTE,že ne každý křesťan je křesťanem. JAK TO TEDY VÍTE,KDYŽ NEJSTE KOMPETENTNÍ !!!Karle,přemýšlet přemýšlet a přemýšlet. Potom teprve psát.

  8. jack

    Karel:
    Duch Písma ti uniká, jako mnohým, protože nepoznali Boží milost.

    jack: Ono má už i písmo svého Ducha? Karle Karle,ty si ze mě děláš dobrý den?

  9. Jirka

    jack: Zajímavé tvrzení. Katolická církev NEMÁ oporu v Bibli? Ty máš ale štěstí,že nežiješ v církevním státě! Za takové řeči by jsi ještě nedávno hořel!!! A ty se považuješ za křesťana a dokonce se cítíš na to, hodnotit kdo je a kdo není křesťanem? Ježíš má být “Božím synem” a ty budeš asi vnukem. Každopádně sebevědomí na to máš.

    Jirka: Uveď mi, na základě jakých konkrétních veršů z Bible ŘKC vyvozuje svoji exkluzivitu. Nemám rád prázdné řeči, buď konkrétní. Sám jsi tvrdil, že jsi Bibli naposledy otevřel před cca 20 lety, pokud se pamatuji.

    Jan Hus taky hořel.

  10. Jirka

    jack: Jak tomu mám rozumět? Lidé kteří se považují za křesťany,ale nechovají se podle tvých představ,Bibli nečetli??? Myslíš,že se z tohoto důvodu chovají jinak,než je tvá představa chování křesťana? Nebo možná četli špatný překlad,co říkáš? Pořád mi chybí rozumné vysvětlení,máš ho pro mě nebo nemáš!

    Jirka: Reagoval jsem na Tvoji otázku: “Bůh je láska? Pouze tvůj subjektivní názor,ani první teisté o něm takto nesmýšleli.”

    Přečti si Janovo evangelium či 1. list Janův. Tam to máš dokonce černé na bílém. Podívej se na film o Ježíši Kristu. Nebaví mě Tvoje výpady, neboť poslední dobou toho hodně naplácáš, ale nečteš, nezkoumáš, nehledáš pravdu. Hovoříš o křesťanství, ale nečteš Bibli. Jen tu vidím Tvoje prázdné výkřiky do tmy.

  11. jack

    Jirka: Uveď mi, na základě jakých konkrétních veršů z Bible ŘKC vyvozuje svoji exkluzivitu.

    jack: Nevím o tom,že by byla ŘKC nějak exkluzivní. Možná z hlediska křesťanských náboženství,ale určitě ne z hlediska všech náboženství a ateistů.
    Ale jestli si oni sami myslí,že jsou exkluzivní,tak to může být ze stejného důvodu ze kterého si TY myslíš,že je exkluzivní křesťanství oproti jiným náboženstvím.

  12. Jirka

    jack: Nevím o tom,že by byla ŘKC nějak exkluzivní. Možná z hlediska křesťanských náboženství,ale určitě ne z hlediska všech náboženství a ateistů.
    Ale jestli si oni sami myslí,že jsou exkluzivní,tak to může být ze stejného důvodu ze kterého si TY myslíš,že je exkluzivní křesťanství oproti jiným náboženstvím.

    Jirka: A pak hážeš všechny a všechno do stejného pytle, když o křesťanství i náboženstvích vlastně moc nevíš. Já ze sebe nedělám nějakého všeználka, je spousta věcí, které nevím a učím se každým dnem, avšak jestli ani nevíš, že ŘKC si dělá nároky na exkluzivitu, pak je zbytečné o tom s Tebou diskutovat.

  13. jack

    Jirka:
    Přečti si Janovo evangelium či 1. list Janův. Tam to máš dokonce černé na bílém. Podívej se na film o Ježíši Kristu. Nebaví mě Tvoje výpady, neboť poslední dobou toho hodně naplácáš, ale nečteš, nezkoumáš, nehledáš pravdu. Hovoříš o křesťanství, ale nečteš Bibli. Jen tu vidím Tvoje prázdné výkřiky do tmy.

    jack: Jseš mimo téma Jirko. Já nepotřebuji číst Bibli,protože to pro téma o které mluvím není podstatné. Já hledám logiku ve vašich vyjádřeních. Zajisté pochopíš,že nepotřebuji znát tvou knihu,když řeším otázku,JAK JE MOŽNÉ,že lidé kteří čtou tvou knihu mají rozdílné názory. Ty říkáš “Bůh” je láska a odvoláváš se na Bibli.
    Jak je tedy možné,že lidé,kteří určitě Bibli četli,vraždili ostatní lidi ve jménu tohoto “Boha” popisovaného ve tvé knize. Já přece vůbec neřeším text tvé knihy,já řeším to,že se na ni lidé odvolávají,ALE přesto se chovají rozdílně. Pochopil jsi problém.

  14. jack

    Jirka:
    Já ze sebe nedělám nějakého všeználka, je spousta věcí, které nevím a učím se každým dnem, avšak jestli ani nevíš, že ŘKC si dělá nároky na exkluzivitu, pak je zbytečné o tom s Tebou diskutovat.

    jack: Je mi líto,ale pro mě žádnou exkluzivitu prostě nemá. Jestli označuješ slovem exkluzivita to,že je ze všech křesťanských církví nejlépe organizovaná,tak budiš,ale nechápu proč jsi z toho tak rozhořčený.

  15. Jirka

    jack: Jseš mimo téma Jirko. Já nepotřebuji číst Bibli,protože to pro téma o které mluvím není podstatné. Já hledám logiku ve vašich vyjádřeních. Zajisté pochopíš,že nepotřebuji znát tvou knihu,když řeším otázku,JAK JE MOŽNÉ,že lidé kteří čtou tvou knihu mají rozdílné názory. Ty říkáš “Bůh” je láska a odvoláváš se na Bibli.
    Jak je tedy možné,že lidé,kteří určitě Bibli četli,vraždili ostatní lidi ve jménu tohoto “Boha” popisovaného ve tvé knize. Já přece vůbec neřeším text tvé knihy,já řeším to,že se na ni lidé odvolávají,ALE přesto se chovají rozdílně. Pochopil jsi problém.

    Jirka: Pokud jsi na fóru, kde se hovoří o křesťanství, je snad předpokladem, že Bibli či křesťanství víceméně studuješ a poznáváš, nebo ne? Diskuze s Tebou by jinak ztrácela smysl.

    Jak je to možné? Prvně je třeba zmínit, že i křesťan může podlehnout pokušení hříchu a někoho zabít. Potom je otázkou, jestli skutečně svého hříchu upřímně lituje před Bohem. Dalším důvodem může být, že mnozí lidé, kteří se ohánějí křesťanstvím, Bibli vůbec nečtou. Dále se může najít mnoho jedinců, kteří se za křesťany pokládají a tvrdí, že čtou Bibli, ale přitom hledají v Bibli jen to, co by mohli využít ve svůj prospěch a zisk. No a další, co mě napadá, je že bez srdce a lásky k pravdě se Bible prostě číst nedá. Člověk postrádající tyto atributy sice možná čte, ale neprohlédne, srdcem nepochopí její poselství.

    Samozřejmě existují jisté rozpory i mezi jednotlivými křesťany, kteří Boží slovo skutečně s láskou studují, avšak otázkou je, jestli tyto rozpory jsou natolik zásadní, či se spíše jedná o malichernosti.

  16. Jirka

    jack: Je mi líto,ale pro mě žádnou exkluzivitu prostě nemá. Jestli označuješ slovem exkluzivita to,že je ze všech křesťanských církví nejlépe organizovaná,tak budiš,ale nechápu proč jsi z toho tak rozhořčený.

    Jirka: Jsem rozhořčený z toho, že tady diskutuješ, ale přitom se o křesťanství nezajímáš, nezkoumáš, neporovnáváš, nestuduješ.

    Údajná exkluzivita ŘKC spočívá v něčem jiném, ne ve vnitřní hierarchii.

  17. jack

    Jirka: Pokud jsi na fóru, kde se hovoří o křesťanství, je snad předpokladem, že Bibli či křesťanství víceméně studuješ a poznáváš, nebo ne? Diskuze s Tebou by jinak ztrácela smysl.

    jack: Tak ještě jednou. Má otázka se může týkat čehokoliv,nikoliv pouze křesťanství.
    Mě je úplně jedno čeho se týká tvá kniha,může to být klidně chov skotu,mě zajímá,jaké máš vysvětlení,že lidé čtou tvou knihu,ale chovají se,jako kdyby každý četl něco jiného.
    Co teď,už jsi pochopil o co jde?

  18. jack

    Jirka:
    Údajná exkluzivita ŘKC spočívá v něčem jiném, ne ve vnitřní hierarchii.

    jack: Ne že by to bylo důležité,já jsem s tím nepřišel,ale v čem?

    Jirka: Jsem rozhořčený z toho, že tady diskutuješ, ale přitom se o křesťanství nezajímáš, nezkoumáš, neporovnáváš, nestuduješ.

    jack: A já mohu být rozhořčený,že se nezajímáš o scientology,nezkoumáš,neporovnáváš,nestuduješ,ALE scientologa pošleš šmahem někam. Kde je rozdíl. Opravdu toho víš tolik o ostatních náboženstvích,aby jsi si mohl dovolit tu aroganci a své náboženství vyzvihovat nad ostatní???

  19. jack

    Jirka:Potom je otázkou, jestli skutečně svého hříchu upřímně lituje před Bohem.

    jack: Nechutný alibismus. Mrtvému to život nevrátí a jde zase pouze o smytí viny z vraha.

Comments are closed.