Kosmologický argument

Kosmologický důkaz existence Boha je modernější interpretací důkazů Boží existence Tomáše Aquinského, a objevuje se ve dvou modifikacích. Obě jsou postaveny na stejné myšlence (argument nemožností nekonečného regresu z pozic “selského rozumu”), přičemž první využívá vzájemnou “závislost” jsoucen, druhá jejich vzájemnou zapříčiněnost. Uveďme první z těchto dvou variant:

1) Každá událost musí mít nějakou příčinu
2) Řetězec vzájemně zapříčiněných událostí nemůže jít nekonečně hluboko do minulosti
3) Existuje tedy nějaká prvotní, ničím nezapříčiněná příčina, která existuje sama o sobě
4) Tuto příčinu nazýváme Bohem

O Kosmologickém argumentu jsem původně vůbec neměl v úmyslu psát, protože jsem byl přesvědčen, že jeho problematičnost je zřejmá na první pohled snad každému. Nicméně evidentně jsem se mýlil, protože věřící kosmologickému argumentu přikládají velkou důležitost. Píše o něm Dinesh D’ Souza ve své knize Křesťanství a ateismus úplně jinak, a věnují mu rozsáhlou pozornost na VŠECH webech, které deklarují svoji ambici obhájit křesťanství z pozic racionality. Jmenujme pro příklad http://www.rozumnavira.cz/ nebo http://www.rozhovor.cz/existuje/index.php.

***

Moje první a IMHO nejzásadnější námitka zní: Klidně pro začátek uznejme argument jako platný. Jediné, co je jím dokázáno, je jakási prvotní, ničím nezapříčiněná a na ničem nezávislá Příčina. Věřící věnují spoustu času tomu, aby podrobně (a přesto chybně) dokazovali její existenci, a přitom se takto neúspěšně škrábou jen na “první schůdek schodiště”. Těm “dalším schodům” však věnují pozornost naprosto minimální, ne-li žádnou.

I pokud by Prvotní, ničím již nezapříčiněné jsoucno existovalo, může přece jít o jakousi neosobní “věčnou tvořivou Sílu”, “univerzální Princip”, Universum tvořící “jeviště” všeho, apod.

Věřící tedy musí ukázat, že

1) Prvotní příčina je osoba. Má myšlenky, cíle, city (lásku k lidem), pocity (smutek z hříšníků, zlost dle SZ, …) atd.
2) že je všemocná. K tomuto není zjevný důvod. Stačí, aby byla právě tak “mocná”, aby zapříčinila vznik Vesmíru. Záměrně neříkám “stvořila jej”.
3) že je vševědoucí – zde důvod vůbec netuším, proč by taková měla být
4) že je Dobrá. Pojem “být dobrý” má přitom smysl jen ve vztahu k člověku. Připisovat tuto vlastnost Bohu je podle mě značně problematické.
5) že má z celého Stvoření speciální vztah k Člověku
6) zejména že tato prvotní příčina člověka miluje
7) je s lidmi v “přímém kontaktu”, ví, co si myslíme
8 ) když chce, může nám pomoct
9) má ráda, když Ji uctíváme
10) naopak nesnáší, když Ji neposloucháme = hřešíme
11) svoje instrukce nám předala v knize jménem Bible prostřednictvím jednoho z mnoha národů ve starověku
12) rozhoduje o lidské “spáse”
13) a o zatracení hříšníků
14) tato Prvotní Příčina má Syna
15) kterého seslala na Zemi
16) aby zde zemřel
17) a aby byli skrze jeho smrt lidé spaseni
atd.

Věřící všechny tyto body obchází nádherným “oslím můstkem”. Řeknou: náš Bůh má vlastnost “býti prvotní příčinnou”, a proto prvotní příčina je naším Bohem, a voilá – ten tedy existuje, a všechny výše uvedené body jaksi automaticky platí! 🙂

***

Mou druhou námitkou je, že bod (2) Kosmologického argumentu neplatí. Není důvod, proč by příčiny jevů v našem světě nemohly tvořit nekonečný regres. Jako protipříklad uvažme třeba model odjakživa existujícího cyklického Vesmíru, přičemž každý cyklus začíná svým “velkým třeskem”, následnou expanzí, která po desítkách miliard let přejde ve smršťování, končící Velkým Křachem, plynule přecházejícím v nový Velký Třesk.

Věřící nemožnost nekonečného regresu většinou nezdůvodňují, jako by nebylo nic samozřejmějšího, než že náš svět takto nemůže vypadat. Jeden z mála pokusů o zdůvodnění, který jsem kdy slyšel, vycházel z naprostého nepochopení základů teorie množin. Vypadal nějak takto:

Kdyby trvala minulost nekonečně dlouhou dobu, pak by např. počet uplynulých dní (nekonečně mnoho) byl ROVEN počtu uplynulých let (též nekonečně mnoho), což je absurdní. Proto od “začátku” muselo uplynout jen konečně mnoho času.

Jinde jsem viděl analogickou úvahu se sudými versus všemi čísly. Sudých by měla být polovina ze všech, jenže v případě nekonečného počtu je jich “stejně”, což je absurdní, a proto nekonečně mnoho času nemohlo uplynout.

Obě úvahy jsou triviálně chybné: Nelze totiž jen tak zobecnit, že to co platí pro každé přirozené číslo (tedy, že jeho dvojnásobek je vždy větší, než ono samo) platí jaksi automaticky i pro nekonečno. Ve skutečnosti to samozřejmě neplatí, protože nekonečno předně vůbec není přirozené ani reálné číslo, a proto s ním nemohu dělat aritmetické operace, jako například násobit ho nebo dělit 365 nebo dvěma nebo z něj “udělat polovinu”. Při korektním užití pojmu nekonečna nevzniká žádný spor, a není nejmenší důvod, proč by prostor nebo čas nemohly být nekonečné tím či oním směrem.

Setkal jsem se ještě s jednou námitkou proti nekonečnému regresu. Ta říká, že i kdyby Vesmír existoval věčně, pak by stejně musela existovat nějaká příčina, která by mu existenci umožnila, a na které by tak Vesmír závisel.

Tato námitka je však logicky chybným argumentem (logical falacy) třídy Non sequitur, čili “neplatná implikace”. Existuje-li Vesmír věčně, a sám od sebe, tak fakt nemusí být nic dalšího, na čem by musel být závislý. Pokud někdo tvrdí, že musí, pak musí korektně zdůvodnit proč.

Kromě toho, model věčně existujícího a na ničem nezávislého Vesmíru je logicky úspornější než model věčně existujícího a na ničem nezávislého Boha, který teprve dal vzniknout našemu Vesmíru. Racionální postoj v souladu s Occamovou břitvou tedy je, přijmout logicky úspornější model, do doby, dokud se neobjeví důvod proč přijmout ten složitější. O žádném takovém ale nevím.

***

Moje třetí námitka zní, že kosmologický argument v obou interpretacích používá nejasně definované pojmy, a stojí na dost naivním chápání fyziky.

Tak například, kvantová teorie, která dává naprosto neuvěřitelně přesné předpovědi, a je to jedna ze dvou klíčových teorií fyziky 20. století, dává výsledky v pravděpodobnostním tvaru. Lze tedy např. určit velmi přesně pravděpodobnost, že se dané atomové jádro rozpadne v čase delta t, ale rozhodně nelze určit přesný okamžik toho rozpadu. Zdá se navíc, že toto omezení je dost principiální. POKUD by existovalo cosi jako fundamentální náhoda, pak je tvrzení (1) kosmologického důkazu nepravdivé. Existovaly by události, které se dějí ryze náhodně, a NEMAJÍ tedy příčinu. My nevíme, zda fundamentální náhoda existuje nebo ne, ale bod (1) kosmologického argumentu se tváří, jako kdyby jistě neexistovala.

Navíc, i když pomineme kvantovou teorii, má náš svět silně nelineární povahu, a řešení diferenciálních rovnic popisujících dokonce snad většinu fyzikálních dějů, je nestabilní. To znamená, že dva extrémně podobné výchozí stavy (lišící se klidně polohou třeba i jen jediného atomu!) mohou vést po ne příliš dlouhém čase k diametrálně odlišným výsledkům. Klasickým příkladem je počasí, a populární “efekt motýlího křídla”. Ten popisuje zcela reálnou situaci, kdy mávnutí motýlího křídla má “za následek” tornádo na druhém konci světa za pár týdnů, zatímco zcela stejný výchozí systém, lišící se jen tím, že by v něm dotyčný motýl křídly nemávnul, po stejných pár týdnech k tornádu na tom “druhém konci světa” nevede. Otázkou teď je, co je tedy příčinou toho tornáda?

Pro zastánce svobodné vůle tu mám ještě jeden oříšek: má každé lidské rozhodnutí svoji příčinu? Pokud ne, pak neplatí bod (1) kosmologického argumentu, pokud ano, pak člověk nemá svobodnou vůli.

Nakonec vidím dost zásadní problém v našem chápání času. Čas může plynout na různých místech různě rychle, dva pozorovatelé se nemusí být schopni shodnout, které události nastaly současně a které ne, čas se může za určitých fyzikálních okolností dokonce zastavit (navždy?), např. v černé díře. Čas se nepochybně “chová” jinak než bychom čekali i v extrémních podmínkách prvních mikrosekund po velkém třesku. Důsledkem těchto nejasností a “podivností” je další “rozmlžení” pojmů “příčina” a “následek”. V extrémních podmínkách (třeba v černé díře) tyto pojmy MOHOU přestat mít smysl.

***

V této souvislosti se chci zmínit o přesvědčení některých věřících, že okamžikem, k němuž směřuje kosmologický argument, je Velký Třesk – a vidí za ním tvůčí akt Boha. Velký třesk je tak pro mnohé svého druhu důkazem Boha.

Ve skutečnosti je “Bůh velkého třesku” klasickým Bohem mezer. Musíme zcela korektně říct, že naše modely v prvních okamžicích po Velkém Třesku selhávají, a že tedy nevíme, co se v těchto prvních okamžicích stalo. Fyzikální rovnice předpovídají v čase t=0 singularitu, která je definována tím, že v ní fyzikální veličiny (hustota, teplota) nabývají nekonečných hodnot. Tento neduh je ovšem jen známkou toho, že rovnice selhaly – naše teorie prostě v extrémních podmínkách Počátku selhávají a nám se snad časem podaří nahradit je teoriemi lepšími.

Klíčové ovšem je, že zřejmě většina vědců se shoduje, že žádná skutečná singularita v čase t=0 s největší pravděpodobností nenastala. A nebyla-li singularita, pak nedošlo ani ke “vzniku času”.

V současné době je na stole několik modelů, spekulujících o tom, co se mohlo stát “před” velkým třeskem, a odkud náš Vesmír může pocházet. A ano – zařaďme mezi ně klidně i hypotézu o Velkém Třesku coby kreativním aktu Boha. Zde opět záleží na tom, jak Boha definujeme. Míníme-li Bohem “tvořivou sílu” kvantových fluktuací, pak klidně podepíšu, že Bůh docela pravděpodobně stál za vznikem našeho Vesmíru. Ovšem míníme-li Bohem myslící, věčně a samu od sebe existující Bytost, … pak se spokojme s konstatováním, že naše znalosti podobnému závěru v žádném případě nenasvědčují, a tím méně je takový závěr dokázaný.

***

Věřící někdy namítají, že “existovat věčně a sám od sebe” je definiční vlastnost Boha. Že tedy Bůh existuje “sám od sebe” a “na ničem nezávisle” z definice, a proto splňuje požadované vlastnosti prvotní příčiny jaksi automaticky a elegantně. Elegantněji, než kdybychom uvažovali o Vesmíru, který existuje “sám od sebe”, protože u Vesmíru o tom musíme “jen spekulovat”, zatímco Bůh tyto vlastnosti “prostě má”.

S věřícími se lze jistě shodnout na tom, že něco existuje samo od sebe, nezávisle na ničem jiném a existuje to věčně. Podle ateistů to je Vesmír, případně Vesmír v širším smyslu (Multiversum). Podle věřících to je Bůh, který teprve Vesmír, případně Multiversum stvořil.

Problém je, že věřící tvrdí, že jedině Bůh může existovat sám od sebe, a Vesmír nikoliv. A proč? Jedině proto, že ONI si tak Boha definovali. Podle jejich příběhu je prostě Bůh tou od věčnosti existující samozapříčiněnou příčinou, a Vesmír jí přece být nemůže, když podle nich je jí Bůh.

Celé je to vlastně o korektním používání definic, a následném korektním dokazování vlastností definovaných entit. Definujeme-li, že Bohem rozumíme na ničem nezávislé a věčně existující jsoucno, pak je přinejmenším možné, že Bůh by pak nebyl ani všemohoucí, ani vševědoucí, zejména proto, že by vůbec nebyl osoba (ale byl by např. totožný s Universem/Multiversem, nebo třeba s časoprostorem v širším pojetí).

To, že Bůh z předchozího odstavce musí mít atributy všemohoucnosti, vševědoucnosti, dobroty, lásky a spol., pokud je mi známo nikdo nikdy nezdůvodnil. Věřící se přesto tváří, jako by nebylo nic zřejmějšího.

***

Závěr:

Kosmologický argument v žádném případě nevypovídá nic o vlastnostech “dokazované” Prvotní Příčiny, a neexistuje ani žádné “pokračování” tohoto argumentu, které by se jejími vlastnostmi zabývalo. Věřící ke svému “křesťanskému Bohu” přeskakují od rádoby dokázané Prvotní Příčiny zvonivým oslím můstkem.
Kosmologický argument ve verzi s řetězcem příčin nefunguje vůbec, protože se pokazí na možnosti nekonečného regresu. Kosmologický argument ve verzi s řetězcem “závislých entit” je tak trochu žonglování se slovíčky, a přinejlepším může vést k “Univerzálnímu dějišti” resp. “multiversu”.
Obě verze kosmologického argumentu dále trpí příliš filozofickým a tedy vágním zacházením s pojmy, a naivním vztahem k fyzice.
Okamžikem, ke kterému směřuje Kosmologický argument, s velkou pravděpodobností není Velký Třesk, protože je přinejmenším dost možné, že existovala minulost i před ním. Tak jako tak, mezera v našem poznání nesvědčí nic o Bohu.

Z těchto důvodů považuji kosmologický argument za vyvrácený.

1,452 thoughts on “Kosmologický argument

  1. jack

    Jirka:
    Dalším důvodem může být, že mnozí lidé, kteří se ohánějí křesťanstvím, Bibli vůbec nečtou.

    jack: Křesťan,který nečetl nikdy Bibli? Není to už trochu přitažené za vlasy?

  2. jack

    Jirka:
    “čtou Bibli, ale přitom hledají v Bibli jen to, co by mohli využít ve svůj prospěch a zisk”

    jack: To také jde? Bible obsahuje texty podle kterých může člověk jednat ve svůj prospěch a zisk? Ale pokud říkáš pravdu,tak takové jednání je v souladu s “Boží” vůlí,ne?

  3. Jirka

    jack: A já mohu být rozhořčený,že se nezajímáš o scientology,nezkoumáš,neporovnáváš,nestuduješ,ALE scientologa pošleš šmahem někam. Kde je rozdíl. Opravdu toho víš tolik o ostatních náboženstvích,aby jsi si mohl dovolit tu aroganci a své náboženství vyzvihovat nad ostatní???

    Jirka: Srovnával jsem hodně jádra několika náboženství. Některá z nich jsem osobně vyzkoušel, mám s nimi subjektivní zkušenosti. Jakmile jsem ale došel ke Kristu, poznal jsem pravdu. Když poznáš pravdu, můžeš pokračovat dále v hledání? Nejsem arogantní, jenom před sebou a Bohem upřímný.

  4. jack

    Jirka:
    No a další, co mě napadá, je že bez srdce a lásky k pravdě se Bible prostě číst nedá.

    jack: Tady je rozpor. Já mám PRÁVĚ obrovskou lásku k pravdě a když uvažuji nad biblickými texty,tak mám právě pocit,že mě chce někdo obelhat,přesněji řečeno,že ze mě dělá vola.
    Myslím,že všechna tvá “vysvětlení” nejsou ve skutečnosti vysvětlením,jsou to opět pouze tvé náboženské projekce na skutečný svět. Mohu mluvit samozřejmě pouze za sebe,možná že někoho jiného tvé “vysvětlení” uspokojilo.

  5. Jirka

    jack: To také jde? Bible obsahuje texty podle kterých může člověk jednat ve svůj prospěch a zisk? Ale pokud říkáš pravdu,tak takové jednání je v souladu s “Boží” vůlí,ne?

    Jirka: Texty Bible se dají samozřejmě zneužít. Co se týče dosahování prospěchu a zisku, říká se tomu evangelium prosperity. Např. když se vytrhne text “Proste a bude vám dáno”, původní kontext zcela ztratí smysl. Takové jednání rozhodně není v souladu s Božím slovem. Málokdo, kdo si pak přečte takto vytržené citáty z Bible v jiné knížce, si dá tu práci a ověří si, co skutečně tato slova znamenají.

  6. Jirka

    Jirka:
    Dalším důvodem může být, že mnozí lidé, kteří se ohánějí křesťanstvím, Bibli vůbec nečtou.

    jack: Křesťan,který nečetl nikdy Bibli? Není to už trochu přitažené za vlasy?

    Jirka: Tvrdím mnozí lidé, kteří se ohánějí křesťanstvím. Navíc možná by ses divil, kolik může existovat lidí, kteří se prohlašují za křesťany, ale k četbě Bible přistupují podobně jako Ty.

  7. Jirka

    Jirka:
    No a další, co mě napadá, je že bez srdce a lásky k pravdě se Bible prostě číst nedá.

    jack: Tady je rozpor. Já mám PRÁVĚ obrovskou lásku k pravdě a když uvažuji nad biblickými texty,tak mám právě pocit,že mě chce někdo obelhat,přesněji řečeno,že ze mě dělá vola.
    Myslím,že všechna tvá “vysvětlení” nejsou ve skutečnosti vysvětlením,jsou to opět pouze tvé náboženské projekce na skutečný svět. Mohu mluvit samozřejmě pouze za sebe,možná že někoho jiného tvé “vysvětlení” uspokojilo.

    Jirka: Četl jsi někdy Bibli či evangelia s upřímností, že jestli Bůh Bible a Ježíš Kristus existují, ať Ti dají poznat pravdu?

  8. Jirka

    Jirka:Potom je otázkou, jestli skutečně svého hříchu upřímně lituje před Bohem.

    jack: Nechutný alibismus. Mrtvému to život nevrátí a jde zase pouze o smytí viny z vraha.

    Jirka: Člověk se může dopustit něco špatného a pak toho upřímně z celého srdce litovat. Jakýpak alibismus z pohledu Toho, který vidí do nitra člověka?

  9. Karel

    jack says: A zase mimo s logikou. Nejste kompetentní k určování toho,kdo je a kdo není křesťan,PŘESTO ALE TVRDÍTE,že ne každý křesťan je křesťanem. JAK TO TEDY VÍTE,KDYŽ NEJSTE KOMPETENTNÍ !!!Karle,přemýšlet přemýšlet a přemýšlet. Potom teprve psát.

    Karel: Na tom nic logického není. Ne každý kdo se vydává za křesťana křesťanem je. Akorát nevím kdo. 😀 Dalo by se to rozvést i tak, že já nemám potřebu řešit kdo je a kdo není ve skutečnosti křesťanem. Není to má starost.

  10. Karel

    jack says: Ono má už i písmo svého Ducha? Karle Karle,ty si ze mě děláš dobrý den?

    Karel: Nedělej ze sebe blbého. Ty jsi asi nikdy neslyšel rčení “v duchu zákona”, že?

  11. jack

    Karel:
    Ne každý kdo se vydává za křesťana křesťanem je. Akorát nevím kdo.

    jack: Co jsem říkal Karle,přemýšlet!!!
    KDYŽ NEVÍTE,KDO JE A KDO NENÍ KŘESŤAN,TAK N E M Ů Ž E T E VĚDĚT,JESTLI SE NĚKDO ZA KŘESŤANA POUZE VYDÁVÁ. M Y S L E T !!!

  12. jack

    Karel: Nedělej ze sebe blbého. Ty jsi asi nikdy neslyšel rčení “v duchu zákona”, že?

    jack: Ale ano,vím co je myšleno tímto výrazem,ale nevím co je myšleno výrazem,kde se píše Duch,tedy s velkým D.

  13. jack

    Karel: Věta začíná velkým písmenem, nemyslíš jacku? 😀

    jack: V tom případě jsi napsal duch Písma,pořád tomu nerozumím.Tedy ve srovnání s “duchem zákona”. 🙂

  14. Karel

    jack: Co jsem říkal Karle,přemýšlet!!!
    KDYŽ NEVÍTE,KDO JE A KDO NENÍ KŘESŤAN,TAK N E M Ů Ž E T E VĚDĚT,JESTLI SE NĚKDO ZA KŘESŤANA POUZE VYDÁVÁ. M Y S L E T !!!

    Karel: Tohle je víc než jisté. Já bych to řekl takto: Jestli je něco možné, je vysoce pravděpodobné, pokud tomu budou dány odpovídající podmínky, že se to i stane. jacku, je možné, že člověk o sobě z nějakých důvodu tvrdí lidem, že věří v Krista i když sám ví, že tomu tak není? jacku, je to možné? A pokud to možné je, myslíš si, že je to nepravděpodobné?
    Nastuduj si něco o pokrytectví:
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Pokrytectv%C3%AD

  15. Jirka

    jack:
    “Jediná pravá cirkev je katolícka, tvrdí Vatikán.”
    Tak se mi zdá Jirko,jako kdybych četl vaši hlášku. Křesťanství je jediná pravá víra.
    Ve Vatikánu si vzali asi příklad od vás. V tom případě nechápu váš postoj,měl by jste být hrdý!

    Jirka: Jsem hrdý jen na pravdu.

  16. Karel

    jack: V tom případě jsi napsal duch Písma,pořád tomu nerozumím.Tedy ve srovnání s “duchem zákona”.

    Karel: Koukám, že nevíš kudy kam. 😀 (jack: Ale ano,vím co je myšleno tímto výrazem….)
    Pokud tedy víš, co je myšleno slovy “v duchu zákona”, pak je to přesně to co je myšleno i slovem “v duchu Písma”. Jen ten “zákon” z prvního rčení je konkretizován.

  17. jack

    Karel: Tohle je víc než jisté. Já bych to řekl takto: Jestli je něco možné, je vysoce pravděpodobné, pokud tomu budou dány odpovídající podmínky, že se to i stane.

    jack: Je mi líto Karle,ale s logickou úvahou jste pořád ” na štýru”.
    Použiji vaše slova.Jestli je něco možné, je vysoce pravděpodobné, pokud tomu budou dány odpovídající podmínky, že se to i stane. Takže podle vašeho principu mohu s klidem dojít právě i k opačnému názoru,než který by jste vy rád,tedy že je možné a tím pádem vysoce pravděpodobné,že lidé označující sami sebe za křesťany,křesťany opravdu jsou.
    Myslím,že váš úsudek opět názorně představuje princip vašeho myšlení. Z čehokoliv si vydedukujete to co zrovna potřebujete. Problém je,že už váš princip není logický.
    Za prvé,to že je něco možné,ještě neurčuje v žádném ohledu stupeň pravděpodobnosti.
    Příklad,je možné aby člověka trefil do hlavy mereorit,samozřejmě,už se to i stalo,ale je vysoká pravděpodobnost,že se tak stane,nikoliv!
    Za druhé,nenapsal jste nám jaké podmínky by podle vás měli zvyšovat pravděpodobnost,že se spousta křesťanů za křesťany pouze vydává. V tom případě by jsme o tom mohli diskutovat.

Comments are closed.