Kniha návštěv

Zde nabízím volný prostor k diskuzi o tomto webu, připomínky k němu, náměty na vylepšení, a nebo obecné komentáře které se nehodí k žádnému z článků.

2,839 thoughts on “Kniha návštěv

  1. Colombo

    Danner: ty se divíš? Z logiky (vědu zkoumající pravdivost výroků) si udělal nějaké zákonitosti světa a neustále “argumentuješ” svým “nedává to smysl”, přičemž nechápeš, že:
    1. Smysl to dávat nemusí
    2. To, že to tobě nedává smysl je značně subjektivní.
    ..

  2. Danner

    1. Pak nedává smysl celý váš svět. Celá vaše teorie. Vaše cesta vede do slepa.
    2. Ne. Když tady podám objektivní argumenty není to subjektivní.

  3. Colombo

    1. Definuj co to znamená “dávat smysl”
    2. Tvoje objektivní argumenty byly “nedává to smysl”. To nejsou objektivní argumenty.

  4. Danner

    1. Jestliže je svět v souladu s logikou, nemůže být zároveň daný objekt pravdivý.
    2. Ne, moje argumenty byly předchozí text.

    Myslím, že dobře víš, že moje argumenty tady předkládám již od strany tři a rozhodně nejsou “ateismus nedává smysl”, nýbrž objektivní argumenty. Myslím, že ale dobře víš, co to znamená “dávat smysl”. Buď prosím upřímný alespoň ke svému životu, jinak ti nevěřím, že se snažíš najít cestu, která je pravdivá. Budeš-li dávat argumenty, které sám víš, že naprosto nedávají smysl, nemůžu s tebou komunikovat, protože se bavíme jenom o tom, že nemám žádné argumenty.
    Tohle jsou argumenty:
    http://www.i-ateismus.cz/kniha-navstev/comment-page-110/#comment-43573
    Poprvé to bylo na straně 3. Pak jsi dělal, jako že jsi zapomněl, o čem se bavíte, tak jsem ti to zkráceně zopakoval na této straně:
    http://www.i-ateismus.cz/kniha-navstev/comment-page-48/#comment-28218
    Pak jsi znovu přestal reagovat od tohoto komentáře:
    http://www.i-ateismus.cz/kniha-navstev/comment-page-53/#comment-28911
    ale po kritice jsi vzal jen jeden konkrétní argument:
    http://www.i-ateismus.cz/kniha-navstev/comment-page-55/#comments
    ale opět jsi přestal reagovat.

    Měl by ses zamyslet. Bavíme se a nejednou, když už nevíš, odejdeš od diskuze!

  5. Medea

    Michal: “Kdo je zde v kontaktu s Duchem Svatým, řekněte mi, co je zajímavého na číslu 243061325 ;)”

    No, tak ja keď chcem niečo rýchlo zistiť o postupnostiach celých čísel hľadám na tomto webe: http://oeis.org/ a keď to nepomôže, tak až potom sa obraciam na Ducha Svätého 😉

    ***

    243 061 325 ?

    Možné odpovede tu: http://oeis.org/search?q=243061325&sort=&language=&go=Search

    (1) Numbers that are expressible as the sum of 2 distinct positive squares in more ways than any smaller number.

    (2) Squared radii of the circles around (0,0) that contain record numbers of lattice points.

    (3) …

  6. Michal Post author

    Ahoj Médeo, výborně! 🙂 Nepochyboval jsem o tom, že na to přijdeš! 🙂 Jsem rád že jsi sem zas nakoukla. Já měl na mysli bod (1), a je to, jak jsem už psal, výsledek mého výpočtu. Nikde předtím jsem to nečetl 🙂

  7. Medea

    Michal, ešte si sa pýtal na tú podstatu. Podstata, to je pôvodne Aristotelova οὐσία.

    V scholastickej metafyzike sa objavuje ako substantia a essentia. Scholastici však týmto výrazom dávali rôzne významy. Pre naše účely, by sme to však mohli chápať ako súhrn všetkých nutných vlastností danej entity alebo substancie.

    Syn je Bohom od večnosti, je to jedna hypostáza (osoba) večného Božstva. Syn je od večnosti plodený/rodený Otcom a Duch je od večnosti vychádzajúci z Otca (podľa rímskych katolíkov však Duch vychádza aj zo Syna (známy spor filioque ;)) Otec, Syn a Duch patria nutne k sebe (to ‘vychádzanie’ a ‘rodenie’ sú tajomné procesy, alebo skôr relácie, medzi hypostázami, ktoré ľudský rozum nedokáže pochopiť ;)).

    Pred 2000 rokmi však Syn prijal aj ľudskú podstatu. Teda okrem božskej nestvorenej podstaty, ktorú má Syn od večnosti, má teraz aj dokonalú ľudskú podstatu, dokonalé oslávené telo s dokonalou ľudskou dušou. Teda Syn už nie je len Bohom, ale aj človekom, Syn má teraz dve podstaty. A aj toto je tajomstvo, ktoré ľudský rozum nedokáže pochopiť.

    A šálka na kávu má len jednu podstatu.

    To, by snáď stačilo 🙂

  8. Michal Post author

    No vidíš: a jeden pitomý ateista by si mohl říct, že sjednocení dvou množin je JEDNA množina; ergo je-li podstata souhrn všech nutných vlastností objektu, pak je ten souhrn JEDEN, a bez ohledu na to, že vznikl ze DVOU souhrnů, je pořád jenom jeden.

    Čili bůh, který přijal lidskou podstatu (ježí se mi přitom chlupy, je to nesmysl na nesmysl. Co je lidská podstata? Vždyť to je naše omezenost, naše omezená paměť, omezená mentální kapacita, naše lidské touhy a pudy, v neposlední řadě to jak se sami cítíme, … jak tohle může přijmout bůh?!) má pořád jenom jednu podstatu, totiž tu sjednocenou.

    Ach jo…

  9. Michal Post author

    Médeo, víš co by mě zajímalo? 🙂 Jak by scholastici či teologové odpověděli na otázku, zda bůh může být nikoliv TROJjediný, ale opravdu ryze jediný. Žádné božské osoby. Jak se to vlastně stalo, že je trojjediný? 🙂
    Tohle je podle mě zásadní otázka, která ukazuje (je dalším z důvodů), že křesťanský bůh ve skutečnosti není žádným vysvětlením vzniku Vesmíru atd. Je to jen odsunutí problému o krok dál.

  10. Medea

    Michal, už Aristoteles by Ti povedal, že Boh (t.j. Prvý Nehybný Hýbateľ – PNH) je nutné bytie, teda bytie, ktoré nemôže nebyť 😉 Boh je teda nutne taký aký je, nemôže byť iný.

    Podľa Aristotela je Boh dokonalý Rozum, ktorý blažene a dokonale myslí samého seba. Podľa Aristotela je toto super-myslenie jedinou činnosťou hodnou Boha, teda Aristotelov Boh, ani nič iné nerobí. Aristotelovský vesmír je večný a Boh ho večne uvádza do dokonalého pohybu. Samozrejme, toto pohybovanie sa deje mimovoľne z nadmernej Božej dokonalosti. Boh je akýmsi prirodzeným atraktorom sveta a ako je súcno k Bohu priťahované, tak svet ako celok vykonáva harmonické pohyby.
    Aristotelov vesmír je v akomsi stave večnej homeostázy. Nadlunárny svet je zložený z éteru a vykonáva večné a dokonalé periodické pohyby a sublunárny svet je zložený zo štyroch elementov a je oblasťou vznikania a zanikania, ale aj on vykazuje akúsi kvázi-periodickosť. Teda aj premenlivá Zem v strede sveta je večná a večne majúca svoje charakteristické vlastnosti.

    Takýto model sveta, by bol samozrejme pre kresťanov neprijateľný, teda Tomáš Akvinský preberá od Aristotela len to, čo sa dá zosúladiť s kresťanskou doktrínou. Boh môže, byť PNH, aj dokonalý Rozum blažene a dokonale mysliaci samého seba, ale musí byť aj trojjediným Stvoriteľom a svet nesmie byť večný. Tomášov dôkaz trojjedinosti je taký, že Boh dokonale poznáva samého seba a výsledok tohoto seba-poznania – Slovo (Logos), je tak svojou podstatou totožný s poznávajúcim (Boh je dokonale jednoduchý a Jeho bytnosť je totožná s Jeho bytím), teda toto samotné Slovo je Bohom a Boh miluje samého seba, svoju dokonalosť a pretože Jeho vôľa je perfektná (T.A. chápe lásku ako nejakú kvalitu vôle), tak je aj táto Božia láska súpodstatná s milujúcim a sama je Bohom – Duchom Svätým.
    A prečo Boh nemá ďalšie hypostázy? Pretože: “Musí se říci, že vycházení v Božství se nemohou bráti než podle činností, jež zůstávají v činiteli. Ale takové činnosti v rozumové přirozenosti nejsou než dvě, totiž rozuměti a chtíti. Neboť smysl, jenž se také zdá býti činností ve smyslovém, jest mimo rozumovou přirozenost a není docela odloučen od rodu činností, které jsou navenek; neboť smyslem se vnímá skrze činnost smyslového na smysl. Zbývá tedy, že v Bohu nemůže býti žádné jiné vycházení nežli slova a lásky.” (STh. I q. 27 a. 5 co.) (Inak povedané, najnižšie stoja mŕtve telesá, nad nimi sú rastliny s vegetatívnou dušou, nad nimi živočíchy s animálnou zmyslovou dušou, nad nimi ľudia s rozumovou dušou viazanou na telo, nad nimi anjeli, teda nehmotní duchovia bez tela a nad tým všetkým Boh, všetko poznávajúci len svojím rozumom a všetko konajúci svojou vôľou.)

  11. Medea

    Michal: “a jeden pitomý ateista by si mohl říct, že sjednocení dvou množin je JEDNA množina; ergo je-li podstata souhrn všech nutných vlastností objektu, pak je ten souhrn JEDEN, a bez ohledu na to, že vznikl ze DVOU souhrnů, je pořád jenom jeden.”

    Ale keď aj zjednotíš množiny A a B, tak ich zjednotenie C, obsahuje naďalej A aj B ako svoje podmnožiny.

    Podstata dokonalého Boha Syna a podstata dokonalého človeka Ježiša už netvoria novú podstatu, jednoducho sú to dve podstaty jedinej osoby – Ježiša Krista.

  12. Colombo

    Medea: Jasně, já sem třeba krásný a chytrý, jsou to moje dvě podstaty a tvoří jedinou osobu, Colomba

  13. Medea

    Mmm, krásny a múdry, predpokladám, že si zjednotením Afrodíty a Palas Athény 😉

  14. Colombo

    To těžko, to jsou totiž dvě různé osoby.

    Tady se možná dostáváme k jádru věci. Jde o to, jestli otec a duch jsou osoby nebo pouze jakési vlastnosti.
    V téhle oblasti matematiky se nevyznávám, ale mějme nějaký prostor všech vlastností V.
    Potom vlastnosti objektu v(i) \in V.
    Přesto že v(i) se může rovnat v(j) nebo jedno být podmnožinou toho druhého, neznamená to, že i=j, protože shodnost vlastností není postačující.
    (prosím za prominutí matematickou naivitu)
    Pro pobavení:
    http://www.rouming.cz/roumingShow.php?file=-_Half_off_haircuts_-______10.04.2013.jpg

  15. Medea

    Colombo: “To těžko, to jsou totiž dvě různé osoby.”

    To neva, aj Syn bol pred vtelením osoba, osoba od večnosti!

    Afrodita mohla pokojne vystúpiť z morskej peny, neskôr prijať podstatu Athény vyskočivšej z Diovej božskej hlavy, stať sa Athénou a zostať zároveň Afroditou a začať nosiť nové meno: COLOMBO 😀

  16. Medea

    Len tak pre zaujímavosť, Akvinský sa domnieva, že Syn, by vôbec neprijal ľudské telo, nebyť prvotného hriechu Adama a Evy, teda nebyť pádu prarodičov, Syn by podľa Akvinského zostal len nehmotným Logom.

Comments are closed.