Kosmologický argument

Kosmologický důkaz existence Boha je modernější interpretací důkazů Boží existence Tomáše Aquinského, a objevuje se ve dvou modifikacích. Obě jsou postaveny na stejné myšlence (argument nemožností nekonečného regresu z pozic “selského rozumu”), přičemž první využívá vzájemnou “závislost” jsoucen, druhá jejich vzájemnou zapříčiněnost. Uveďme první z těchto dvou variant:

1) Každá událost musí mít nějakou příčinu
2) Řetězec vzájemně zapříčiněných událostí nemůže jít nekonečně hluboko do minulosti
3) Existuje tedy nějaká prvotní, ničím nezapříčiněná příčina, která existuje sama o sobě
4) Tuto příčinu nazýváme Bohem

O Kosmologickém argumentu jsem původně vůbec neměl v úmyslu psát, protože jsem byl přesvědčen, že jeho problematičnost je zřejmá na první pohled snad každému. Nicméně evidentně jsem se mýlil, protože věřící kosmologickému argumentu přikládají velkou důležitost. Píše o něm Dinesh D’ Souza ve své knize Křesťanství a ateismus úplně jinak, a věnují mu rozsáhlou pozornost na VŠECH webech, které deklarují svoji ambici obhájit křesťanství z pozic racionality. Jmenujme pro příklad http://www.rozumnavira.cz/ nebo http://www.rozhovor.cz/existuje/index.php.

***

Moje první a IMHO nejzásadnější námitka zní: Klidně pro začátek uznejme argument jako platný. Jediné, co je jím dokázáno, je jakási prvotní, ničím nezapříčiněná a na ničem nezávislá Příčina. Věřící věnují spoustu času tomu, aby podrobně (a přesto chybně) dokazovali její existenci, a přitom se takto neúspěšně škrábou jen na “první schůdek schodiště”. Těm “dalším schodům” však věnují pozornost naprosto minimální, ne-li žádnou.

I pokud by Prvotní, ničím již nezapříčiněné jsoucno existovalo, může přece jít o jakousi neosobní “věčnou tvořivou Sílu”, “univerzální Princip”, Universum tvořící “jeviště” všeho, apod.

Věřící tedy musí ukázat, že

1) Prvotní příčina je osoba. Má myšlenky, cíle, city (lásku k lidem), pocity (smutek z hříšníků, zlost dle SZ, …) atd.
2) že je všemocná. K tomuto není zjevný důvod. Stačí, aby byla právě tak “mocná”, aby zapříčinila vznik Vesmíru. Záměrně neříkám “stvořila jej”.
3) že je vševědoucí – zde důvod vůbec netuším, proč by taková měla být
4) že je Dobrá. Pojem “být dobrý” má přitom smysl jen ve vztahu k člověku. Připisovat tuto vlastnost Bohu je podle mě značně problematické.
5) že má z celého Stvoření speciální vztah k Člověku
6) zejména že tato prvotní příčina člověka miluje
7) je s lidmi v “přímém kontaktu”, ví, co si myslíme
8 ) když chce, může nám pomoct
9) má ráda, když Ji uctíváme
10) naopak nesnáší, když Ji neposloucháme = hřešíme
11) svoje instrukce nám předala v knize jménem Bible prostřednictvím jednoho z mnoha národů ve starověku
12) rozhoduje o lidské “spáse”
13) a o zatracení hříšníků
14) tato Prvotní Příčina má Syna
15) kterého seslala na Zemi
16) aby zde zemřel
17) a aby byli skrze jeho smrt lidé spaseni
atd.

Věřící všechny tyto body obchází nádherným “oslím můstkem”. Řeknou: náš Bůh má vlastnost “býti prvotní příčinnou”, a proto prvotní příčina je naším Bohem, a voilá – ten tedy existuje, a všechny výše uvedené body jaksi automaticky platí! 🙂

***

Mou druhou námitkou je, že bod (2) Kosmologického argumentu neplatí. Není důvod, proč by příčiny jevů v našem světě nemohly tvořit nekonečný regres. Jako protipříklad uvažme třeba model odjakživa existujícího cyklického Vesmíru, přičemž každý cyklus začíná svým “velkým třeskem”, následnou expanzí, která po desítkách miliard let přejde ve smršťování, končící Velkým Křachem, plynule přecházejícím v nový Velký Třesk.

Věřící nemožnost nekonečného regresu většinou nezdůvodňují, jako by nebylo nic samozřejmějšího, než že náš svět takto nemůže vypadat. Jeden z mála pokusů o zdůvodnění, který jsem kdy slyšel, vycházel z naprostého nepochopení základů teorie množin. Vypadal nějak takto:

Kdyby trvala minulost nekonečně dlouhou dobu, pak by např. počet uplynulých dní (nekonečně mnoho) byl ROVEN počtu uplynulých let (též nekonečně mnoho), což je absurdní. Proto od “začátku” muselo uplynout jen konečně mnoho času.

Jinde jsem viděl analogickou úvahu se sudými versus všemi čísly. Sudých by měla být polovina ze všech, jenže v případě nekonečného počtu je jich “stejně”, což je absurdní, a proto nekonečně mnoho času nemohlo uplynout.

Obě úvahy jsou triviálně chybné: Nelze totiž jen tak zobecnit, že to co platí pro každé přirozené číslo (tedy, že jeho dvojnásobek je vždy větší, než ono samo) platí jaksi automaticky i pro nekonečno. Ve skutečnosti to samozřejmě neplatí, protože nekonečno předně vůbec není přirozené ani reálné číslo, a proto s ním nemohu dělat aritmetické operace, jako například násobit ho nebo dělit 365 nebo dvěma nebo z něj “udělat polovinu”. Při korektním užití pojmu nekonečna nevzniká žádný spor, a není nejmenší důvod, proč by prostor nebo čas nemohly být nekonečné tím či oním směrem.

Setkal jsem se ještě s jednou námitkou proti nekonečnému regresu. Ta říká, že i kdyby Vesmír existoval věčně, pak by stejně musela existovat nějaká příčina, která by mu existenci umožnila, a na které by tak Vesmír závisel.

Tato námitka je však logicky chybným argumentem (logical falacy) třídy Non sequitur, čili “neplatná implikace”. Existuje-li Vesmír věčně, a sám od sebe, tak fakt nemusí být nic dalšího, na čem by musel být závislý. Pokud někdo tvrdí, že musí, pak musí korektně zdůvodnit proč.

Kromě toho, model věčně existujícího a na ničem nezávislého Vesmíru je logicky úspornější než model věčně existujícího a na ničem nezávislého Boha, který teprve dal vzniknout našemu Vesmíru. Racionální postoj v souladu s Occamovou břitvou tedy je, přijmout logicky úspornější model, do doby, dokud se neobjeví důvod proč přijmout ten složitější. O žádném takovém ale nevím.

***

Moje třetí námitka zní, že kosmologický argument v obou interpretacích používá nejasně definované pojmy, a stojí na dost naivním chápání fyziky.

Tak například, kvantová teorie, která dává naprosto neuvěřitelně přesné předpovědi, a je to jedna ze dvou klíčových teorií fyziky 20. století, dává výsledky v pravděpodobnostním tvaru. Lze tedy např. určit velmi přesně pravděpodobnost, že se dané atomové jádro rozpadne v čase delta t, ale rozhodně nelze určit přesný okamžik toho rozpadu. Zdá se navíc, že toto omezení je dost principiální. POKUD by existovalo cosi jako fundamentální náhoda, pak je tvrzení (1) kosmologického důkazu nepravdivé. Existovaly by události, které se dějí ryze náhodně, a NEMAJÍ tedy příčinu. My nevíme, zda fundamentální náhoda existuje nebo ne, ale bod (1) kosmologického argumentu se tváří, jako kdyby jistě neexistovala.

Navíc, i když pomineme kvantovou teorii, má náš svět silně nelineární povahu, a řešení diferenciálních rovnic popisujících dokonce snad většinu fyzikálních dějů, je nestabilní. To znamená, že dva extrémně podobné výchozí stavy (lišící se klidně polohou třeba i jen jediného atomu!) mohou vést po ne příliš dlouhém čase k diametrálně odlišným výsledkům. Klasickým příkladem je počasí, a populární “efekt motýlího křídla”. Ten popisuje zcela reálnou situaci, kdy mávnutí motýlího křídla má “za následek” tornádo na druhém konci světa za pár týdnů, zatímco zcela stejný výchozí systém, lišící se jen tím, že by v něm dotyčný motýl křídly nemávnul, po stejných pár týdnech k tornádu na tom “druhém konci světa” nevede. Otázkou teď je, co je tedy příčinou toho tornáda?

Pro zastánce svobodné vůle tu mám ještě jeden oříšek: má každé lidské rozhodnutí svoji příčinu? Pokud ne, pak neplatí bod (1) kosmologického argumentu, pokud ano, pak člověk nemá svobodnou vůli.

Nakonec vidím dost zásadní problém v našem chápání času. Čas může plynout na různých místech různě rychle, dva pozorovatelé se nemusí být schopni shodnout, které události nastaly současně a které ne, čas se může za určitých fyzikálních okolností dokonce zastavit (navždy?), např. v černé díře. Čas se nepochybně “chová” jinak než bychom čekali i v extrémních podmínkách prvních mikrosekund po velkém třesku. Důsledkem těchto nejasností a “podivností” je další “rozmlžení” pojmů “příčina” a “následek”. V extrémních podmínkách (třeba v černé díře) tyto pojmy MOHOU přestat mít smysl.

***

V této souvislosti se chci zmínit o přesvědčení některých věřících, že okamžikem, k němuž směřuje kosmologický argument, je Velký Třesk – a vidí za ním tvůčí akt Boha. Velký třesk je tak pro mnohé svého druhu důkazem Boha.

Ve skutečnosti je “Bůh velkého třesku” klasickým Bohem mezer. Musíme zcela korektně říct, že naše modely v prvních okamžicích po Velkém Třesku selhávají, a že tedy nevíme, co se v těchto prvních okamžicích stalo. Fyzikální rovnice předpovídají v čase t=0 singularitu, která je definována tím, že v ní fyzikální veličiny (hustota, teplota) nabývají nekonečných hodnot. Tento neduh je ovšem jen známkou toho, že rovnice selhaly – naše teorie prostě v extrémních podmínkách Počátku selhávají a nám se snad časem podaří nahradit je teoriemi lepšími.

Klíčové ovšem je, že zřejmě většina vědců se shoduje, že žádná skutečná singularita v čase t=0 s největší pravděpodobností nenastala. A nebyla-li singularita, pak nedošlo ani ke “vzniku času”.

V současné době je na stole několik modelů, spekulujících o tom, co se mohlo stát “před” velkým třeskem, a odkud náš Vesmír může pocházet. A ano – zařaďme mezi ně klidně i hypotézu o Velkém Třesku coby kreativním aktu Boha. Zde opět záleží na tom, jak Boha definujeme. Míníme-li Bohem “tvořivou sílu” kvantových fluktuací, pak klidně podepíšu, že Bůh docela pravděpodobně stál za vznikem našeho Vesmíru. Ovšem míníme-li Bohem myslící, věčně a samu od sebe existující Bytost, … pak se spokojme s konstatováním, že naše znalosti podobnému závěru v žádném případě nenasvědčují, a tím méně je takový závěr dokázaný.

***

Věřící někdy namítají, že “existovat věčně a sám od sebe” je definiční vlastnost Boha. Že tedy Bůh existuje “sám od sebe” a “na ničem nezávisle” z definice, a proto splňuje požadované vlastnosti prvotní příčiny jaksi automaticky a elegantně. Elegantněji, než kdybychom uvažovali o Vesmíru, který existuje “sám od sebe”, protože u Vesmíru o tom musíme “jen spekulovat”, zatímco Bůh tyto vlastnosti “prostě má”.

S věřícími se lze jistě shodnout na tom, že něco existuje samo od sebe, nezávisle na ničem jiném a existuje to věčně. Podle ateistů to je Vesmír, případně Vesmír v širším smyslu (Multiversum). Podle věřících to je Bůh, který teprve Vesmír, případně Multiversum stvořil.

Problém je, že věřící tvrdí, že jedině Bůh může existovat sám od sebe, a Vesmír nikoliv. A proč? Jedině proto, že ONI si tak Boha definovali. Podle jejich příběhu je prostě Bůh tou od věčnosti existující samozapříčiněnou příčinou, a Vesmír jí přece být nemůže, když podle nich je jí Bůh.

Celé je to vlastně o korektním používání definic, a následném korektním dokazování vlastností definovaných entit. Definujeme-li, že Bohem rozumíme na ničem nezávislé a věčně existující jsoucno, pak je přinejmenším možné, že Bůh by pak nebyl ani všemohoucí, ani vševědoucí, zejména proto, že by vůbec nebyl osoba (ale byl by např. totožný s Universem/Multiversem, nebo třeba s časoprostorem v širším pojetí).

To, že Bůh z předchozího odstavce musí mít atributy všemohoucnosti, vševědoucnosti, dobroty, lásky a spol., pokud je mi známo nikdo nikdy nezdůvodnil. Věřící se přesto tváří, jako by nebylo nic zřejmějšího.

***

Závěr:

Kosmologický argument v žádném případě nevypovídá nic o vlastnostech “dokazované” Prvotní Příčiny, a neexistuje ani žádné “pokračování” tohoto argumentu, které by se jejími vlastnostmi zabývalo. Věřící ke svému “křesťanskému Bohu” přeskakují od rádoby dokázané Prvotní Příčiny zvonivým oslím můstkem.
Kosmologický argument ve verzi s řetězcem příčin nefunguje vůbec, protože se pokazí na možnosti nekonečného regresu. Kosmologický argument ve verzi s řetězcem “závislých entit” je tak trochu žonglování se slovíčky, a přinejlepším může vést k “Univerzálnímu dějišti” resp. “multiversu”.
Obě verze kosmologického argumentu dále trpí příliš filozofickým a tedy vágním zacházením s pojmy, a naivním vztahem k fyzice.
Okamžikem, ke kterému směřuje Kosmologický argument, s velkou pravděpodobností není Velký Třesk, protože je přinejmenším dost možné, že existovala minulost i před ním. Tak jako tak, mezera v našem poznání nesvědčí nic o Bohu.

Z těchto důvodů považuji kosmologický argument za vyvrácený.

1,452 thoughts on “Kosmologický argument

  1. jack

    Karel: Koukám, že nevíš kudy kam. 😀 (jack: Ale ano,vím co je myšleno tímto výrazem….)
    Pokud tedy víš, co je myšleno slovy “v duchu zákona”, pak je to přesně to co je myšleno i slovem “v duchu Písma”. Jen ten “zákon” z prvního rčení je konkretizován.

    jack: Ale já mám na mysli Písmo s velkým P. Výmluva na začátek věty už v tomto případě není možná.

  2. Jirka

    Jirka: Jsem hrdý jen na pravdu.

    jack: Problém je,že pouze na tu svou!!!

    Jirka: Pravd není deset nebo sto, ale jenom jedna, která platí pro všechny.

  3. jack

    Jirka: Pravd není deset nebo sto, ale jenom jedna, která platí pro všechny.

    jack: Naprosto souhlasím,ale nechápu proč se domníváte,že tato jedna pravda platná pro všechny je PRÁVĚ TA VAŠE PRAVDA. Názorů na to co je pravda je přece spousta!!!

  4. Karel

    jack: Je mi líto Karle,ale s logickou úvahou jste pořád ” na štýru”.

    Karel: Ne, ty máš problémy s chápáním. Zopakuji ti to znovu:
    jacku, je možné, že člověk o sobě z nějakých důvodu tvrdí lidem, že věří v Krista i když sám ví, že tomu tak není? jacku, je to možné? A pokud to možné je, myslíš si, že je to nepravděpodobné?

    Dočkám se tvé odpovědi?

  5. jack

    Karel: Ne, ty máš problémy s chápáním. Zopakuji ti to znovu:
    jacku, je možné, že člověk o sobě z nějakých důvodu tvrdí lidem, že věří v Krista i když sám ví, že tomu tak není? jacku, je to možné? A pokud to možné je, myslíš si, že je to nepravděpodobné?

    Dočkám se tvé odpovědi?

    jack: Já už jsem odpověděl v 9,39.
    Teoreticky je možná spousta věcí,ale pokud Karle chcete řešit pravděpodobnost,tak to musíte na základě nějakých poznatků a ty mě ve vaší úvaze chybí.
    Tak tedy, teoreticky je možné aby to co říkáte někdo tvrdil,ALE nechápu proč by to mělo být velmi pravděpobné,co vás vede k takovému závěru? Proč by ateista měl tvrdil,že věří v “Boha” či Krista??? Na to jste mi neodpověděl vy.

  6. jack

    Karel: 😀 Aha, ty nevíš co znamená Písmo? A proč se ptáš až teď? 😀 Jaké písmo jsi měl na mysli, když jsi se mne včera ptal na jinou věc? Tam ti to veliké písmeno nevadilo? Písmo = Bible.

    jack: Takže kniha má svého ducha?

  7. Karel

    jacku: Tak tedy, teoreticky je možné aby to co říkáte někdo tvrdil,ALE nechápu proč by to mělo být velmi pravděpobné,co vás vede k takovému závěru? Proč by ateista měl tvrdil,že věří v “Boha” či Krista??? Na to jste mi neodpověděl vy.

    Karel: Dál jsem ti odkaz, aby sis něco nastudoval co je pokrytectví. Zřejmě ses na to vykašlal.

  8. Karel

    jack: Takže kniha má svého ducha?

    Karel: Že by další kolečko? 😀
    Začni zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-69/#comment-24115
    Pak zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-71/#comment-24162
    Zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-71/#comment-24173
    Zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-71/#comment-24181
    Zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-71/#comment-24262

  9. jack

    Karel: Dál jsem ti odkaz, aby sis něco nastudoval co je pokrytectví. Zřejmě ses na to vykašlal.

    jack: To ale přece není vysvětlení,otázka zůstává,proč by se měl člověk chovat pokrytecky. Co by ho k tomu vedlo,tedy v našem příkladu s “Bohem” či “Kristem”.
    Proč se domníváte,že je taková pravděpodobnost pokrytectví v náboženství???

  10. jack

    Karel says:
    December 16, 2011 at 4:48 pm

    jack: Takže kniha má svého ducha?

    Karel: Že by další kolečko? 😀
    Začni zde:

    jack: Já se dívám na věc z pohledu vašeho příkladu s “duchem zákona”.
    Nedomnívám se,že vyjádření “duch zákona” má něco společného s nadpřirozenými bytostmi (duchy) jaké prezentujete vy v náboženství.

  11. Jirka

    Jirka: Pravd není deset nebo sto, ale jenom jedna, která platí pro všechny.

    jack: Naprosto souhlasím,ale nechápu proč se domníváte,že tato jedna pravda platná pro všechny je PRÁVĚ TA VAŠE PRAVDA. Názorů na to co je pravda je přece spousta!!!

    Jirka:

    “Až přijde Přímluvce, kterého Vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví.” (Jan, 15:26)

    “Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl.” (Jan, 14:26)

  12. Karel

    Odpovědi se tedy níže uvedenému nedočkám, odpovím si tedy sám:
    (“jacku, je možné, že člověk o sobě z nějakých důvodu tvrdí lidem, že věří v Krista i když sám ví, že tomu tak není? jacku, je to možné? A pokud to možné je, myslíš si, že je to nepravděpodobné?”)
    Vzhledem k tomu, že nelze vyloučit, že se lide chovají mnohdy pokrytecky, tedy tak, že chování navenek neodpovídá jejích vnitřnímu přesvědčení, bylo by podivné si myslet, že tomu není i v tom, kdy lide tvrdí, že víře v Krista. Důvody se mohou různit. Nevidím nic divného na tom, že by tomu tak mohlo být. Například je člověk vychován v nějaké společnosti, a aby z té společnosti nebyl vyloučen, navenek se v té společnosti projevuje jako vzorný člen. Důvodu by se jistě našlo více, život přináší různá překvapení. To je tak vše co bych k tomu dodal.

  13. Karel

    jack: Já se dívám na věc z pohledu vašeho příkladu s “duchem zákona”.
    Nedomnívám se,že vyjádření “duch zákona” má něco společného s nadpřirozenými bytostmi (duchy) jaké prezentujete vy v náboženství.

    Karel: Tak se tak i dívej. Podsouvám ti snad něco jiného? Kde?
    Napsal jsem ti jíž dříve toto: “Pokud tedy víš, co je myšleno slovy “v duchu zákona”, pak je to přesně to co je myšleno i slovem “v duchu Písma”. Jen ten “zákon” z prvního rčení je konkretizován.”
    ( http://www.i-ateismus.cz/2011/11/kosmologicky-argument/comment-page-71/#comment-24181 )

  14. T

    Autorovi článku:
    Zajímavá úvaha. Hlavně mne zaujaly úvahy o Náhodě, a důsledky z nich plynoucí, které mne napadly již před deseti lety.
    Pozn.: Teističtí Bohové jsou z hlediska logiky nezajímaví oproti deistickým, nebo panteistickým,… konceptům.

  15. Michal Post author

    A jaké úvahy tě zaujaly? Jaké důsledky náhody?

    Máš na mysli tu fundamentální náhodnost plynoucí z kvantovky?

  16. Milan.Miló

    Jen jsem se chtěl omluvit
    za to co jsem psal na straně 44.
    Toho to Topicu.

    Bylo mi moc zle a tak jsem
    neměl chodit v tu dobu
    radši na internet.

    Na konec to dopadlo tak
    jak to dopadlo.

    Tak se omlouvám.

    Milan.Miló.

  17. Antiteista

    Bůh musí být virtuální ,kdyby jeho existenci , nedej Bože, dokázala církev nebo věda a on by měl mailovou adresu nebo telefon pro styk s věřícími ,co by se stalo?? V první fázi by to bylo nekonečné množství proseb ..Velký Bože všemohoucí a vševědoucí ,nemám na nájem až po –..unesly mě moje dítě a chtějí výkupné nevíš kde je ?? …už jej zavraždili a znásilnili ,kdo to je ??! jaksi to mohl dopustit ! co jsem ti udělala ,chodím do kostela ,proč mě trestáš ?… a následovala by serie nadávek …. takže církev nemá absolutně žádný zajem na důkazu existence svého BOha a on muže existovat jenom jako strašák -dostaneš se do Pekla!! /předpeklí bylo právě církví zrušeno!/ .filozoficky : geny software genomu DNA nehmotná informace zapsaná na molekule DNA / nebo na DVD/ je z podstaty přežití absolutně sobecká ,kdo nebyl sobecký nedožil se dneška v živoč. říši. Altruistický začal být až evolucí vyspělí lidský mozek který na zakladě toho vytvořil první náboženství jako super Novinku ,pak ale tento mozek objevil mikroskopem svého zřizovatele DNA v roce 1953 na rozdíl od všeho živého kolem . Nová otázka: má diaspora genů tento software v genomu DNA vědomí ? -ona nemá za cíl aby láska a pravda zvítězila ,to altruista Havlův mozek , jenom aby se přizpůsobila otepolování a přežila ..jenomže už o ní víme !! co s tím uděláme.. množství nerostných surovin se krátí ,nafta dojde za 72 let ,na Mars se už neletí nejsou prachy / podle Stephena Hawkinga za 150 let nebou už žádné suroviny ,vyjezená vymetená planetární špajze, co je proti tomu nějaké oteplení// ……kdo to ví odpoví mi na tuto otázku…? a bude nás hladných 10 miliard , přežijí jenom ti co budou mít zbraně. Až potom se teprve bude hodit telefon na Boha. Lotře po pravici ..Ještě dnes budeš se mnou v nebi ,já jsem tě stvořil i všechny tvoje úchylky v genomu …/vč. sexuálních / vše odpuštěno !!

Comments are closed.