Kosmologický argument

Kosmologický důkaz existence Boha je modernější interpretací důkazů Boží existence Tomáše Aquinského, a objevuje se ve dvou modifikacích. Obě jsou postaveny na stejné myšlence (argument nemožností nekonečného regresu z pozic “selského rozumu”), přičemž první využívá vzájemnou “závislost” jsoucen, druhá jejich vzájemnou zapříčiněnost. Uveďme první z těchto dvou variant:

1) Každá událost musí mít nějakou příčinu
2) Řetězec vzájemně zapříčiněných událostí nemůže jít nekonečně hluboko do minulosti
3) Existuje tedy nějaká prvotní, ničím nezapříčiněná příčina, která existuje sama o sobě
4) Tuto příčinu nazýváme Bohem

O Kosmologickém argumentu jsem původně vůbec neměl v úmyslu psát, protože jsem byl přesvědčen, že jeho problematičnost je zřejmá na první pohled snad každému. Nicméně evidentně jsem se mýlil, protože věřící kosmologickému argumentu přikládají velkou důležitost. Píše o něm Dinesh D’ Souza ve své knize Křesťanství a ateismus úplně jinak, a věnují mu rozsáhlou pozornost na VŠECH webech, které deklarují svoji ambici obhájit křesťanství z pozic racionality. Jmenujme pro příklad http://www.rozumnavira.cz/ nebo http://www.rozhovor.cz/existuje/index.php.

***

Moje první a IMHO nejzásadnější námitka zní: Klidně pro začátek uznejme argument jako platný. Jediné, co je jím dokázáno, je jakási prvotní, ničím nezapříčiněná a na ničem nezávislá Příčina. Věřící věnují spoustu času tomu, aby podrobně (a přesto chybně) dokazovali její existenci, a přitom se takto neúspěšně škrábou jen na “první schůdek schodiště”. Těm “dalším schodům” však věnují pozornost naprosto minimální, ne-li žádnou.

I pokud by Prvotní, ničím již nezapříčiněné jsoucno existovalo, může přece jít o jakousi neosobní “věčnou tvořivou Sílu”, “univerzální Princip”, Universum tvořící “jeviště” všeho, apod.

Věřící tedy musí ukázat, že

1) Prvotní příčina je osoba. Má myšlenky, cíle, city (lásku k lidem), pocity (smutek z hříšníků, zlost dle SZ, …) atd.
2) že je všemocná. K tomuto není zjevný důvod. Stačí, aby byla právě tak “mocná”, aby zapříčinila vznik Vesmíru. Záměrně neříkám “stvořila jej”.
3) že je vševědoucí – zde důvod vůbec netuším, proč by taková měla být
4) že je Dobrá. Pojem “být dobrý” má přitom smysl jen ve vztahu k člověku. Připisovat tuto vlastnost Bohu je podle mě značně problematické.
5) že má z celého Stvoření speciální vztah k Člověku
6) zejména že tato prvotní příčina člověka miluje
7) je s lidmi v “přímém kontaktu”, ví, co si myslíme
8 ) když chce, může nám pomoct
9) má ráda, když Ji uctíváme
10) naopak nesnáší, když Ji neposloucháme = hřešíme
11) svoje instrukce nám předala v knize jménem Bible prostřednictvím jednoho z mnoha národů ve starověku
12) rozhoduje o lidské “spáse”
13) a o zatracení hříšníků
14) tato Prvotní Příčina má Syna
15) kterého seslala na Zemi
16) aby zde zemřel
17) a aby byli skrze jeho smrt lidé spaseni
atd.

Věřící všechny tyto body obchází nádherným “oslím můstkem”. Řeknou: náš Bůh má vlastnost “býti prvotní příčinnou”, a proto prvotní příčina je naším Bohem, a voilá – ten tedy existuje, a všechny výše uvedené body jaksi automaticky platí! 🙂

***

Mou druhou námitkou je, že bod (2) Kosmologického argumentu neplatí. Není důvod, proč by příčiny jevů v našem světě nemohly tvořit nekonečný regres. Jako protipříklad uvažme třeba model odjakživa existujícího cyklického Vesmíru, přičemž každý cyklus začíná svým “velkým třeskem”, následnou expanzí, která po desítkách miliard let přejde ve smršťování, končící Velkým Křachem, plynule přecházejícím v nový Velký Třesk.

Věřící nemožnost nekonečného regresu většinou nezdůvodňují, jako by nebylo nic samozřejmějšího, než že náš svět takto nemůže vypadat. Jeden z mála pokusů o zdůvodnění, který jsem kdy slyšel, vycházel z naprostého nepochopení základů teorie množin. Vypadal nějak takto:

Kdyby trvala minulost nekonečně dlouhou dobu, pak by např. počet uplynulých dní (nekonečně mnoho) byl ROVEN počtu uplynulých let (též nekonečně mnoho), což je absurdní. Proto od “začátku” muselo uplynout jen konečně mnoho času.

Jinde jsem viděl analogickou úvahu se sudými versus všemi čísly. Sudých by měla být polovina ze všech, jenže v případě nekonečného počtu je jich “stejně”, což je absurdní, a proto nekonečně mnoho času nemohlo uplynout.

Obě úvahy jsou triviálně chybné: Nelze totiž jen tak zobecnit, že to co platí pro každé přirozené číslo (tedy, že jeho dvojnásobek je vždy větší, než ono samo) platí jaksi automaticky i pro nekonečno. Ve skutečnosti to samozřejmě neplatí, protože nekonečno předně vůbec není přirozené ani reálné číslo, a proto s ním nemohu dělat aritmetické operace, jako například násobit ho nebo dělit 365 nebo dvěma nebo z něj “udělat polovinu”. Při korektním užití pojmu nekonečna nevzniká žádný spor, a není nejmenší důvod, proč by prostor nebo čas nemohly být nekonečné tím či oním směrem.

Setkal jsem se ještě s jednou námitkou proti nekonečnému regresu. Ta říká, že i kdyby Vesmír existoval věčně, pak by stejně musela existovat nějaká příčina, která by mu existenci umožnila, a na které by tak Vesmír závisel.

Tato námitka je však logicky chybným argumentem (logical falacy) třídy Non sequitur, čili “neplatná implikace”. Existuje-li Vesmír věčně, a sám od sebe, tak fakt nemusí být nic dalšího, na čem by musel být závislý. Pokud někdo tvrdí, že musí, pak musí korektně zdůvodnit proč.

Kromě toho, model věčně existujícího a na ničem nezávislého Vesmíru je logicky úspornější než model věčně existujícího a na ničem nezávislého Boha, který teprve dal vzniknout našemu Vesmíru. Racionální postoj v souladu s Occamovou břitvou tedy je, přijmout logicky úspornější model, do doby, dokud se neobjeví důvod proč přijmout ten složitější. O žádném takovém ale nevím.

***

Moje třetí námitka zní, že kosmologický argument v obou interpretacích používá nejasně definované pojmy, a stojí na dost naivním chápání fyziky.

Tak například, kvantová teorie, která dává naprosto neuvěřitelně přesné předpovědi, a je to jedna ze dvou klíčových teorií fyziky 20. století, dává výsledky v pravděpodobnostním tvaru. Lze tedy např. určit velmi přesně pravděpodobnost, že se dané atomové jádro rozpadne v čase delta t, ale rozhodně nelze určit přesný okamžik toho rozpadu. Zdá se navíc, že toto omezení je dost principiální. POKUD by existovalo cosi jako fundamentální náhoda, pak je tvrzení (1) kosmologického důkazu nepravdivé. Existovaly by události, které se dějí ryze náhodně, a NEMAJÍ tedy příčinu. My nevíme, zda fundamentální náhoda existuje nebo ne, ale bod (1) kosmologického argumentu se tváří, jako kdyby jistě neexistovala.

Navíc, i když pomineme kvantovou teorii, má náš svět silně nelineární povahu, a řešení diferenciálních rovnic popisujících dokonce snad většinu fyzikálních dějů, je nestabilní. To znamená, že dva extrémně podobné výchozí stavy (lišící se klidně polohou třeba i jen jediného atomu!) mohou vést po ne příliš dlouhém čase k diametrálně odlišným výsledkům. Klasickým příkladem je počasí, a populární “efekt motýlího křídla”. Ten popisuje zcela reálnou situaci, kdy mávnutí motýlího křídla má “za následek” tornádo na druhém konci světa za pár týdnů, zatímco zcela stejný výchozí systém, lišící se jen tím, že by v něm dotyčný motýl křídly nemávnul, po stejných pár týdnech k tornádu na tom “druhém konci světa” nevede. Otázkou teď je, co je tedy příčinou toho tornáda?

Pro zastánce svobodné vůle tu mám ještě jeden oříšek: má každé lidské rozhodnutí svoji příčinu? Pokud ne, pak neplatí bod (1) kosmologického argumentu, pokud ano, pak člověk nemá svobodnou vůli.

Nakonec vidím dost zásadní problém v našem chápání času. Čas může plynout na různých místech různě rychle, dva pozorovatelé se nemusí být schopni shodnout, které události nastaly současně a které ne, čas se může za určitých fyzikálních okolností dokonce zastavit (navždy?), např. v černé díře. Čas se nepochybně “chová” jinak než bychom čekali i v extrémních podmínkách prvních mikrosekund po velkém třesku. Důsledkem těchto nejasností a “podivností” je další “rozmlžení” pojmů “příčina” a “následek”. V extrémních podmínkách (třeba v černé díře) tyto pojmy MOHOU přestat mít smysl.

***

V této souvislosti se chci zmínit o přesvědčení některých věřících, že okamžikem, k němuž směřuje kosmologický argument, je Velký Třesk – a vidí za ním tvůčí akt Boha. Velký třesk je tak pro mnohé svého druhu důkazem Boha.

Ve skutečnosti je “Bůh velkého třesku” klasickým Bohem mezer. Musíme zcela korektně říct, že naše modely v prvních okamžicích po Velkém Třesku selhávají, a že tedy nevíme, co se v těchto prvních okamžicích stalo. Fyzikální rovnice předpovídají v čase t=0 singularitu, která je definována tím, že v ní fyzikální veličiny (hustota, teplota) nabývají nekonečných hodnot. Tento neduh je ovšem jen známkou toho, že rovnice selhaly – naše teorie prostě v extrémních podmínkách Počátku selhávají a nám se snad časem podaří nahradit je teoriemi lepšími.

Klíčové ovšem je, že zřejmě většina vědců se shoduje, že žádná skutečná singularita v čase t=0 s největší pravděpodobností nenastala. A nebyla-li singularita, pak nedošlo ani ke “vzniku času”.

V současné době je na stole několik modelů, spekulujících o tom, co se mohlo stát “před” velkým třeskem, a odkud náš Vesmír může pocházet. A ano – zařaďme mezi ně klidně i hypotézu o Velkém Třesku coby kreativním aktu Boha. Zde opět záleží na tom, jak Boha definujeme. Míníme-li Bohem “tvořivou sílu” kvantových fluktuací, pak klidně podepíšu, že Bůh docela pravděpodobně stál za vznikem našeho Vesmíru. Ovšem míníme-li Bohem myslící, věčně a samu od sebe existující Bytost, … pak se spokojme s konstatováním, že naše znalosti podobnému závěru v žádném případě nenasvědčují, a tím méně je takový závěr dokázaný.

***

Věřící někdy namítají, že “existovat věčně a sám od sebe” je definiční vlastnost Boha. Že tedy Bůh existuje “sám od sebe” a “na ničem nezávisle” z definice, a proto splňuje požadované vlastnosti prvotní příčiny jaksi automaticky a elegantně. Elegantněji, než kdybychom uvažovali o Vesmíru, který existuje “sám od sebe”, protože u Vesmíru o tom musíme “jen spekulovat”, zatímco Bůh tyto vlastnosti “prostě má”.

S věřícími se lze jistě shodnout na tom, že něco existuje samo od sebe, nezávisle na ničem jiném a existuje to věčně. Podle ateistů to je Vesmír, případně Vesmír v širším smyslu (Multiversum). Podle věřících to je Bůh, který teprve Vesmír, případně Multiversum stvořil.

Problém je, že věřící tvrdí, že jedině Bůh může existovat sám od sebe, a Vesmír nikoliv. A proč? Jedině proto, že ONI si tak Boha definovali. Podle jejich příběhu je prostě Bůh tou od věčnosti existující samozapříčiněnou příčinou, a Vesmír jí přece být nemůže, když podle nich je jí Bůh.

Celé je to vlastně o korektním používání definic, a následném korektním dokazování vlastností definovaných entit. Definujeme-li, že Bohem rozumíme na ničem nezávislé a věčně existující jsoucno, pak je přinejmenším možné, že Bůh by pak nebyl ani všemohoucí, ani vševědoucí, zejména proto, že by vůbec nebyl osoba (ale byl by např. totožný s Universem/Multiversem, nebo třeba s časoprostorem v širším pojetí).

To, že Bůh z předchozího odstavce musí mít atributy všemohoucnosti, vševědoucnosti, dobroty, lásky a spol., pokud je mi známo nikdo nikdy nezdůvodnil. Věřící se přesto tváří, jako by nebylo nic zřejmějšího.

***

Závěr:

Kosmologický argument v žádném případě nevypovídá nic o vlastnostech “dokazované” Prvotní Příčiny, a neexistuje ani žádné “pokračování” tohoto argumentu, které by se jejími vlastnostmi zabývalo. Věřící ke svému “křesťanskému Bohu” přeskakují od rádoby dokázané Prvotní Příčiny zvonivým oslím můstkem.
Kosmologický argument ve verzi s řetězcem příčin nefunguje vůbec, protože se pokazí na možnosti nekonečného regresu. Kosmologický argument ve verzi s řetězcem “závislých entit” je tak trochu žonglování se slovíčky, a přinejlepším může vést k “Univerzálnímu dějišti” resp. “multiversu”.
Obě verze kosmologického argumentu dále trpí příliš filozofickým a tedy vágním zacházením s pojmy, a naivním vztahem k fyzice.
Okamžikem, ke kterému směřuje Kosmologický argument, s velkou pravděpodobností není Velký Třesk, protože je přinejmenším dost možné, že existovala minulost i před ním. Tak jako tak, mezera v našem poznání nesvědčí nic o Bohu.

Z těchto důvodů považuji kosmologický argument za vyvrácený.

1,452 thoughts on “Kosmologický argument

  1. Karel

    jack: Jseš mimo téma,já jsem nikde netvrdil,že všechno negativní co jsi vypsal je tvou vyzitkou,já tvrdím,že je to vyzitkou náboženství, a že nám to v historii i současnosti jasně ukázalo a ukazuje.

    Karel: Takže já nejsem vizitkou náboženství? Já stojím mimo?

  2. jack

    Karel: Takže já nejsem vizitkou náboženství? Já stojím mimo?

    jack: To nemohu posoudit,neznám tě a nevím co jsi ve svém životě udělal či neudělal,ale vím co udělalo či neudělalo náboženství.

  3. jack

    Karel: Já si myslím, že ten návod je naprosto jasný: Budeš-li věřit uvidíš slávu Boží.

    jack: To je nějaký obecně fungující princip? Budu-li věřit ve Špagetové monstrum,tak uvidím jeho slávu?

  4. jack

    majkl says:
    December 10, 2011 at 8:08 pm

    Přidávám se ke Karlovi. Nejde o komunikaci se sebou samým. Bůh je naprosto osobní a mnohem blíž každému člověku, než jsme schopni vnímat.

    Můžeme logicky vyvozovat, filozofovat, ale k ničemu to nepovede. Bůh je naprosto osobní a čeká až jej člověk sám ve svém srdci osloví.

    jack: Jestliže “Bůh” svořil vesmír,tak musí být logicky entitou nazávislou na tomto vesmíru. Nechápu proč bych tedy měl vůbec vycházet z předpokladu,že je součástí tohoto vesmíru,natož že je součástí mě samotného. Takže hledání “Boha” ve svém “nitru”,tedy v sobě samém je už pohajda pěkně přitažená za vlasy.

  5. majkl

    taky necítím žádnou nenávist vůči všem lidem, kteří mají jiné názory a dokonce i jinou víru než já. Karel to vystihl naprosto přesně. nic proti nikomu nemám.

    jack: na to, že v Boha nevěříš, máš docela jasnou představu o tom, jak by měl vypadat a fungovat. nemyslíš, že je v tom tak trošku rozpor?

  6. Karel

    jack says: To nemohu posoudit,neznám tě a nevím co jsi ve svém životě udělal či neudělal,ale vím co udělalo či neudělalo náboženství.

    Karel: No, já ti říkám, že jsem křesťan a necítím k tobě žádnou nenávist. Jak si to dáš dohromady s tímto co jsi napsal: “Náboženství je přece také o aroganci,že můj náboženský názor je pravdivý a když se ti to nelíbí,tak tě zabijeme.”?

  7. Karel

    jack: To je nějaký obecně fungující princip? Budu-li věřit ve Špagetové monstrum,tak uvidím jeho slávu?

    Karel: Můžeš to zkusit.

  8. majkl

    obecná pravda:
    pokud hledám a nemám jasno, jistě se budu klonit někdy k té teorii, jindy mě přesvědčí nějaké další důkazy a kloním se k něčemu jinému. souhlasíte se mnou?

    co se stane, když se dostanu do situace, kdy je mi něco 100 procentně jasné? mám pořád zůstat u toho pátrání, když už jsem něco vlastně vyřešil anebo pochopil? mám za to, že ne.

  9. Karel

    jack: Jestliže “Bůh” svořil vesmír,tak musí být logicky entitou nazávislou na tomto vesmíru. Nechápu proč bych tedy měl vůbec vycházet z předpokladu,že je součástí tohoto vesmíru,natož že je součástí mě samotného. Takže hledání “Boha” ve svém “nitru”,tedy v sobě samém je už pohajda pěkně přitažená za vlasy.

    Karel: Pokud je původcem života Bůh, viděl bych to naprosto naopak. Není nám zas tak vzdálen jak by se na první pohled mohlo zdát.

  10. protestant

    jack: To nemohu posoudit,neznám tě a nevím co jsi ve svém životě udělal či neudělal,ale vím co udělalo či neudělalo náboženství.

    protestant:
    A víš co dělal ateismus?

  11. Jirka

    Jirka: Tomuto dobře rozumím. Nezbývá mně víc než konstatovat, ať si sám ověříš, kde je pravda.

    jack: A to je to,co právě ateisté dělají,hledají objektivní pravdu. Zatím co ty se domníváš,že už ji znáš,ale přitom sám uznáváš,že tvá pravda je pouze subjektivní,zrovna tak jako pravda scientologa,kterou neuznáváš. Je mi líto,ale tvé hodnocení prostě postrádá logiku,to je fakt.

    Jirka: Já jsem nepsal nic o objektivním ověření. Teď se bavíme o jednotlivých náboženstvích či sektách, které Ty hážeš do jednoho pytle. Vyzkoušej si na sobě scientologii (potažmo i další sekty či náboženské systémy) a křesťanství (prvně uvedené včetně závorky Ti opravdu nedoporučuji zkoušet, ale když chceš ověřovat, nemohu Ti bránit…) a poznej, kde je pravda.

  12. jack

    majkl says:
    December 12, 2011 at 6:05 pm
    na to, že v Boha nevěříš, máš docela jasnou představu o tom, jak by měl vypadat a fungovat. nemyslíš, že je v tom tak trošku rozpor?

    jack: Řekl bych,že naopak. Tím,že slepě nevěřím náboženským dogmatům,mohu objektivněji a racionálněji posuzovat konkrétní tvrzení o kterých vy už vůbec nepřemýšlíte,pouze je bez hodnocení přebíráte jako pravdivá. Vidíte,nejste schopen dojít ani k takovému jednoduchému logickému závěru.

  13. jack

    Karel: No, já ti říkám, že jsem křesťan a necítím k tobě žádnou nenávist. Jak si to dáš dohromady s tímto co jsi napsal: “Náboženství je přece také o aroganci,že můj náboženský názor je pravdivý a když se ti to nelíbí,tak tě zabijeme.”?

    jack: To je celkem jednoduché,ale neustále mě překvapují křesťané,kteří se hlásí ke křesťanství,ale vůbec neznají historii svého náboženství.
    Když papež,jako nejvyšší představitel křesťanské církve,tedy přesněji katolické církve,podepsal vznik inkvizice,tak tím dal jasně najevo,že se nebude tolerovat jiný názor než názor jeho církve.Lidé s jiným názorem budou označeni za heretiky,mučeni a pokud své názory ani po mučení neodvolají,budou zavražděni. Stačí vám to jako ukázka arogance křesťanského náboženství? Se svou dnešní tolerancí by jste byl ve středověku okamžitě v podezření a vaše budoucnost by byla prakticky zpečetěna.
    To že se tady dnes můžete rozkřikovat o své tolerantnosti,za to můžete poděkovat ateistům. Jestli nevěříte,tak jeďte do Teheránu nebo do Mekky a zkuste tam vyřvávat své náboženské názory.

  14. jack

    majkl says:
    December 12, 2011 at 6:13 pm

    obecná pravda:
    pokud hledám a nemám jasno, jistě se budu klonit někdy k té teorii, jindy mě přesvědčí nějaké další důkazy a kloním se k něčemu jinému. souhlasíte se mnou?

    co se stane, když se dostanu do situace, kdy je mi něco 100 procentně jasné? mám pořád zůstat u toho pátrání, když už jsem něco vlastně vyřešil anebo pochopil? mám za to, že ne.

    jack: Ten princip se zdá celkem logický,problém je v tom,že se jím neřídíte!
    Mluvíte o důkazech a něčem co je vám 100 procentně jasné. Ale jestliže svou náboženskou víru považujete za to co je vám jasné,tak jste vynechal ty důkazy.
    Je mi líto,ale popisujete nějaký princip a přitom vůbec nechápete,že neodpovídá vašemu přístupu,vy totiž věříte bez důkazů. Vy vlastně tvrdíte,že je vám něco 100 procentně jasné,ALE NEMÁTE pro svůj “jasný” závěr,žádné podklady,proto není z principu možné tento “jasný” názor obecně obhájit. Takže opět problém s logickým uvažováním.

  15. jack

    Karel: Pokud je původcem života Bůh, viděl bych to naprosto naopak. Není nám zas tak vzdálen jak by se na první pohled mohlo zdát.

    jack: Jestliže nějaká bytost stvořila život,tak to musí být bytost nazávislá na tomto stvořeném životě. Nevidím proto důvod,proč bych měl tuto bytost hledat v konkrétně stvořeném živém organismu. Ostatně je to stupidní představa křesťanství,většina náboženství uctívala své bohy existující v okoním světě,který lidi obklopoval.
    To mě osobně přijde mnohem logičtější,jestli opravdu nějaká bytost stvořila vesmír a život v něm,tak je někde “venku”,možná i mimo tento vesmír,který měla stvořit.
    Stupidní myšlenka,že by tato bytost měla být ve mě.

  16. jack

    protestant:
    A víš co dělal ateismus?

    jack: Vím,ateismus zpochybnil teismus, a to do té míry,že ve vyspělích zemích s ústavně zajištěnými právy svých občanů,bylo náboženství vyloučeno z řízení společnosti.

  17. jack

    Jirka: Já jsem nepsal nic o objektivním ověření. Teď se bavíme o jednotlivých náboženstvích či sektách, které Ty hážeš do jednoho pytle. Vyzkoušej si na sobě scientologii (potažmo i další sekty či náboženské systémy) a křesťanství (prvně uvedené včetně závorky Ti opravdu nedoporučuji zkoušet, ale když chceš ověřovat, nemohu Ti bránit…) a poznej, kde je pravda.

    jack: Ale to už přece miliony lidí vyzkoušeli a každý našel tu svou SUBJEKTIVNÍ pravdu.
    Nechápu co máš neustále proti scientology a jiným náboženstvím,přece jejich příznivci ti dali už odpověď kde je pravda. Kromě toho tvá křesťanská víra má na svědomí tisíce a tísíce zavražděných, scientology se s vámi nemůže rovnat,tak o čem to neustále mluvíš?

  18. Karel

    jack: Jestliže nějaká bytost stvořila život,tak to musí být bytost nazávislá na tomto stvořeném životě.

    Karel: Jistě. Ale stvořený život bude z logiky věci závislý na té Bytosti.

    jack: Ostatně je to stupidní představa křesťanství,většina náboženství uctívala své bohy existující v okoním světě,který lidi obklopoval.

    Karel: Stupidní je uctívat stvořené a ne Stvořitele.

    jack: To mě osobně přijde mnohem logičtější,jestli opravdu nějaká bytost stvořila vesmír a život v něm,tak je někde “venku”,možná i mimo tento vesmír,který měla stvořit.

    Karel: A vyprdla se na to co udělala, že?

  19. jack

    Karel: Jistě. Ale stvořený život bude z logiky věci závislý na té Bytosti.

    jack: To z toho ale nevyplývá. Narození dítěte je závislé na splození otcem a matkou,ale v momentě narození může dále existovat i bez své matky a bez svého otce.
    Stvořený život je závislý na stvořiteli pouze v momentě stvoření,potom může existovat bez Stvořitele.

    Karel: Stupidní je uctívat stvořené a ne Stvořitele.

    jack: Když nám věci nepřipadají stvořené,tak není důvod uctívat stvořitele.
    To je celkem logické.

    Karel: A vyprdla se na to co udělala, že?

    jack: A co by na tom mělo být zvláštního. Mě také firma postavila barák a už se o něj nezajímá. Třeba není jeho úkolem starat se o vesmír a jeho obyvatele,třeba má za úkol dělat pouze vesmíry a my jsme pouze jeden z nich. To může být zase klidně má představa,zrovna tak,jako nám vy předkládáte ty vaše. Oslovilo vás to? 🙂

  20. Karel

    jack: To z toho ale nevyplývá. Narození dítěte je závislé na splození otcem a matkou,ale v momentě narození může dále existovat i bez své matky a bez svého otce.

    Karel: Skutečně? 😀

    jack: Stvořený život je závislý na stvořiteli pouze v momentě stvoření,potom může existovat bez Stvořitele.

    Karel: Ano, jistá pravděpodobnost tu je. Já se spíše přikláním k tomu, že stvoření není odříznuto od Stvořitele.

    jack: A co by na tom mělo být zvláštního. Mě také firma postavila barák a už se o něj nezajímá. Třeba není jeho úkolem starat se o vesmír a jeho obyvatele,třeba má za úkol dělat pouze vesmíry a my jsme pouze jeden z nich. To může být zase klidně má představa,zrovna tak,jako nám vy předkládáte ty vaše. Oslovilo vás to?

    Karel: Neoslovilo mne to, ale oslovil mne otec, jenž o své děti má zájem i když dospějí.

Comments are closed.