Poznámky k definici boha

Lidský jazyk je neocenitelný a mimořádně důležitý nástroj. Vědomá část našeho myšlení se z velké části odehrává v jazyce. Přesto je jazyk jen naším nedokonalým výtvorem, a jeho používání v sobě skrývá mnohá rizika, která si však často ani neuvědomujeme. Například v diskuzích o bohu se často setkáváme s používáním vyprázdněných pojmů, s posouváním významu slov a samozřejmě i s logicky chybnými argumenty (které se však nezkušenému člověku mohou zdát jako korektní).

Každý máme nějakou intuitivní představu o tom, co znamená slovo bůh. V diskuzi však často dojde k popření atributů, které bohu intuitivně (tradičně) přisuzujeme – a z pojmu bůh se tak stane pojem vyprázdněný. Podobně věřící často rovnou prohlašují, že bůh je pojem nedefinovatelný, že o bohu nemůžeme vůbec nic říct. (a ještě jakoby chtěli dodat: Ha, ateisté, a máte po žížalkách – teď už proti našemu bohu nemůžete nic namítnout!) Používat nedefinované a vyprázdněné slovo ale nemá smysl, ačkoliv s tím naše mysl nemá problém: intuitivní představu o významu toho slova stále máme (ačkoliv byla v diskuzi explicitně popřena!) a proto se vesele dál bavíme o nedefinovatelném a tedy nedefinovaném bohu… a to je špatně.

Každý pojem, každá kategorie, kterou v řeči používáme, by měla mít nějaký vymezený význam. Měli bychom ji být schopni (byť třeba ne zcela přesně a ostře) definovat.

Měli bychom být schopni určit, definovat, co do dané kategorie (třeba i jen zhruba!) spadá, a co už ne.

Často se namítá, že (křesťanský) Bůh je s velkým B, že to je ten-jediný-pravý-bůh, a že Bůh je snad dokonce jeho vlastní jméno (což ovšem není pravda, protože vlastní jméno křesťanského boha má býti YHWH 😉 ). Pak to ovšem znamená, že tvrdíme, že kategorie bůh má v realitě jen jednoho zástupce, kterého označujeme Bůh s velkým B. Nikterak nás to nezbavuje potřeby a povinnosti obecný pojem bůh definovat, aby předchozí věta měla smysl. Věta “existuje konkrétní jednorožec jménem Franta” předpokládá, že musím nejprve vědět, co je jednorožec.

Někdo může mít obavu, abychom neudělali při definici boha chybu. Aby se nám snad nestalo, že to, co si definujeme, existovat nebude, zatímco “skutečný bůh” by existoval. To by ovšem znamenalo, že my sami považujeme za boha i něco jiného, než co jsme si sami definovali – a pak, pravda, udělali jsme chybu, ale udělali jsme ji sami vůči sobě. Nedostatečně jsme uvážili, co naše intuitivní představa boha vlastně obnáší.

Co tedy kvalifikuje danou entitu, abychom ji mohli považovat za boha? Co (my sami, jeden každý z nás) za boha jsme ochotni považovat, a co už ne?

Musí být bůh osobou? Jsme ochotni považovat za boha jakkoliv zvláštní neosobní “sílu”, “pole”, nebo něco podobného? Já určitě ne, ale někteří věřící třeba ano. Kdyby se ukázalo, že existuje nějaká neosobní síla, kterou někdo nazývá bohem – pak bych s existencí takového boha neměl problém.

Musí být bůh z definice jediný? Kdyby bylo bohů víc, a tvořili by hierarchii s jedním nejmocnějším – bylo by možné ty méně mocné považovat za bohy? A co kdyby bylo více rovnocenných bohů – například tři…? (paralely jistě nikoho nenapadají…)

Musí být bůh stvořitelem světa? Pokud by bylo bohů víc, byl by ten skutečný bůh jen ten, který stvořil Vesmír? Co kdyby byl bůh-stvořitel zrovna ten níže postavený v pantheonu?

Zajímavé myšlenkové cvičení je uvážit, že náš Vesmír by byl výsledkem pokusu vědce jisté civilizace z externího vesmíru. Takový vědec by pak byl Tvůrcem našeho Vesmíru – ale jistě všichni cítíme, že za boha bychom ho nepovažovali. Proč vlastně? Jakou definiční vlastnost boha vymyslíme, abychom “ufonského vědce” odstřihli? Co třeba, že bůh je duch? Jenže co je to vlastně duch? Ufonský vědec by jistě také nebyl z hmoty kterou známe, ani která existuje kdekoliv v našem vesmíru. Bylo by to úplně něco jiného – proč tomu neříkat “duchovní hmota”? A vůbec, co kdyby byli “skuteční duchové”, včetně boha, tvořeni nějakou “duchovní” či “božskou” hmotou? Přestali bychom je proto považovat za duchy či bohy?

Musí být bůh věčný? Pavel říká o Kristu, že je “prvorozený všeho stvoření” (Kol 1:15), což by nasvědčovalo, že byl Kristus stvořen. Není snad proto bůh? Ať tak či tak, je-li bůh všemohoucí, jistě jiného boha stvořit může. Proto věčnost by asi neměla být definičním atributem boha, a časová omezenost ufonského vědce by tedy neměla být důvodem, proč jej nepovažovat za boha.

Může být bůh smrtelný? Člověku by se chtělo říct, že jistě ne, že pro boha je klíčové být nesmrtelný … Smrtelného boha bych já za boha nepovažoval. Ježíšova smrt ovšem ukazuje, že křesťanům nedělá problém věřit ve smrtelného boha. Nezapomeňme přitom, že Ježíš nebyl dle křesťanů vtělený bůh, ale v Ježíši se Bůh stal člověkem. Kromě toho, stvoří-li jeden bůh jiného, nemůže ho také zabít? Je přece všemohoucí… Nebo nemůže ho změnit v něco smrtelného, tak jako se to stalo s Ježíšem, a to pak zabít? Ani nesmrtelnost bychom tedy jako definiční vlastnost boha požadovat asi neměli.
Musí být bůh nestvořený? Vzhledem k výše uvedenému lze říct, že nemusí.

Musí být bůh neměnný? Inu, vzhledem k tomu, že myslí, pak neměnný být dokonce nemůže. Jiná myšlenka = jiný vnitřní stav boha, tečka.

Musí bůh existovat nutně? Naše vážená diskutující Médea zde jednou prohlásila, že bůh, který neexistuje nutně (tedy ve všech myslitelných světech) pro ni není bohem. Já bych na něj tuto podmínku nekladl, už jen proto, že připouštím existenci více bohů, klidně mnoha. Je to asi ryze otázka osobních preferencí, a je to současně vážná otázka: co by to znamenalo, kdyby existoval právě jeden bůh, Stvořitel, ale neexistoval by nutně? Tedy, klidně by mohl neexistovat? Pak bychom měli zásadní otázku nad důvodem existence samotného boha, a proč pak spekulovat o bohu jako vysvětlení existence Vesmíru? Bůh by stal jen jedním nic neřešícím článkem navíc.

Závěr: “bůh” je jenom slovo, skupina písmen. Nemá žádný “přirozený” význam. Jeho obsah, význam, mu musíme dát my sami. Vymyslet uspokojivou definici boha (= ladící s naší intuicí) může být samo o sobě poměrně obtížné, a je otázkou, zda to vůbec lze učinit nějak rozumně (těším se na následnou diskuzi pod článkem). V závislosti na tom, jak toto uděláme, se mohou lišit odpovědi na otázku, zda bůh existuje a jaký je. Mohou se lišit odpovědi jak konkrétních lidí, včetně ateistů (definujeme-li boha jako všehomír – panteistická představa – pak budu já jako ateista první, kdo bude souhlasit, že bůh existuje. Podobně např. při definici “bůh je něco, co nás přesahuje” odpovím, že takový bůh jistě existuje, protože přesahuje nás jistě spousta věcí, které existují, např. Vesmír sám, naše Galaxie, atd.), tak i odpověď objektivní. Otázka “existuje bůh?” sama o sobě tedy nemá smysl. Vždy je potřeba jasně říct, na existenci čeho se daný konkrétní tazatel přesně ptá.

3,300 thoughts on “Poznámky k definici boha

  1. martiXXX

    Na první pohled poznám, že Objasnitel je nastrčená figurka, která nemá s něcismem nebo s náboženstvím nic společného

  2. martiXXX

    A navíc se občas zapomene hlídat a píše podobným stylem jako antiteista….i Foxy v posledním příspěvku sklouzl k jeho stylu……

  3. martiXXX

    Souhlasil bych s ověřenou registrací pod skutečným jménem. Aby tohle odpadlo. Registrovat se může každý, kolikrát chce a to je taky problém.

  4. martiXXX

    Dobře, když Michale myslíš, že ne, tak budu považovat Objasnitele za nový svérázný nick. OK. Myslím si něco jiného, ale dobře. Už o tom nebudu diskutovat.

  5. martiXXX

    Tak Objasniteli můžeme začít diskutovat. Ale pokud to myslíš vážně tak na něco tak blbého jako píšeš ty, jsem ještě nenarazil.

  6. martiXXX

    Klidně se budu registrovat pod skutečným jménem s uvedením svých osobních údajů, pokud to udělají ostatní. Takto se může registrovat kdokoliv kolikrát chce.

  7. petr

    Pokud rozumím Michalovu článku dobře, pak se zabývá promiscue dvěma otázkami:

    a) našimi jazykovými možnostmi ohledně definice Boha,

    b) některými teoretickými teologickými reflexemi,

    Se závěry pod bodem a) a závěrem celkově kupodivu (z hlediska možností lidského poznání) celkem souhlasím…

  8. Foxy

    martiXXX (February 28, 2014 at 12:36 pm) says:
    Foxy – nevím jestli jsi antiteista

    Nejsem antitheista, čaj naopak miluji a umím jej (alespoň podle mínění jiných) připravit velice dobrý.
    Jestli chceš, dám ti ochutnat, naliji jej pro tebe trochu do klávesnice a dám enter.

    Prosímtě, Marti, zbav se svých fixní ideí, antitteistu znám jen jako v podstatě anonymní nick z internetových diskusí.
    Don’t worry, be happy. Dej si taky něco dobrého a už to neřež, jen si zbytečně tupíš pilu.

  9. martiXXX

    Objasniteli nemá čas číst co jsi napsal. Ale vždy když jsem začal číst tvůj příspěvek, tak jsem zůstal koukat s otevřenou hubou a nechal jsem čtení, protože takovou snůšku blbostí jsem zdaleka nečetl ani od nejprimitivnějších ateistů.. Podle názorů zdejších diskutujících jsi osoba, která si stojí za svými názory. Shrň, co vlastně chceš říci, prosím. Omlouvám jsem, že to nechci číst vše zpětně.

  10. Foxy

    Michal (February 28, 2014 at 12:40 pm) says: “Foxy, se tu málem válím smíchy 😀 ”

    Já taky, ale bohužel už musím jít pracovat – hezký den!

  11. martiXXX

    Objasnitel says:
    February 28, 2014 at 11:27 am
    Foxy: Jinak je možné, že jsem tak zbožný proto, že jsem ve 12 viděl anděla. A taky proto, že jsem měl možnost pobývat v prokletých domech.

    martiXXX: A netrpěl jsi nějakou psychickou poruchou? A co jsou to ty prokleté domy? To jsi měl nějaké zážitky paranormálního charakteru? Psychická porucha je může dobře simulovat.

  12. martiXXX

    Objasnitel says:
    February 28, 2014 at 11:36 am
    Teď byl na netu pověšen zajímavý článek o Janukovyčově prokurátoru a o tom, že u něj probíhali exorcismy.

    martiXXX – Vylepši češtinu a dej odkaz. Jak u někoho probíhají exorcismy. To je vyjádření jako od šestiletého dítěte. A ty tomu věříš nebo nevěříš? Těm tvým “exorcismům”?

  13. martiXXX

    Objasnitel says:
    February 28, 2014 at 12:15 pm
    K čemu tu máte tu registraci, když mě máte za někoho jiného? Nejsem žádný antiteista.

    martiXXX: Každý se může registrovat kolikrát chce a vždy pod jiným jménem. A navíc i z jiné IP adresy. Z mobilu, tabletu, PC………

  14. Objasnitel

    Neznám tu nikoho, ale je mi to docela jedno. Nevím, co kdo nechápe na mých příspěvcích, je to docela srozumitelné.

  15. martiXXX

    Objasnitel says:
    February 27, 2014 at 5:07 pm
    Kdyby někdo dokázal definovat Boha, tak kdo by si dovolil nevěřit? To jsme možná dokázali leda ve stádiu, kdy jsme putovali vesmírem a ne když jsme byli vtěleni do lidských schránek. Je to stejně směšné, jako přemýšlet o tom, jestli dokáže Bůh vytvořit kámen, který neuzvedne. Kámen je tak neuvěřitelně trapný hmotný předmět, který neviditelno převyšuje nejmíň o parník. A úvaha nad takovou kravinou je vysvětlením, jak hrozně tupí lidi jsou a proč nedokážou definovat Boha. Takže je lepší zůstat u modlení.

    martiXXX – Kámen je podle tebe neuvěřitelně trapný předmět a přesto neviditelno převyšuje o parník. Neberu v úvahu hovorovou řeč, která upozorňuje spíše na fotbalového fandu u piva než na duchovně zaměřeného člověka. Ale přeci bůh je podle tebe neviditelný. A neuvěřitelně trapný předmět ho převyšuje o parník. Prosím objasni Objasniteli.

  16. Objasnitel

    martiXXX : Objevil se mi po smrti mého milovaného strýce, přišel s ním a nesl v ruce tác s hroznem a řekl: ,, Dej pozor na to, co vypadá jako krásné, ale uvnitř to je zhnilé”, jen to dořekl a změnilo se to v hromadu zkažených bobulí.

  17. martiXXX

    Možná jsi myslel, že neviditelno převyšuje kámen. A ty jako myslíš, že v kameni není neviditelno? Co je podle tebe neviditelno? Rádiové paprsky taky?

  18. Objasnitel

    martiXXX: Ta věta je špatně formulovaná, ale všiml jsem si toho pozdě. Samozřejmě, že neviditelno převyšuje kámen o parník. Ne obráceně. Netušil jsem, že to někdo nedokáže pochopit, tak jak to dává smysl.

Comments are closed.