Argument z designu

Z nebe se zjevuje Boží hněv proti každé
bezbožnosti a nepravosti lidí,
kteří svévolně potlačují pravdu.
Co se dá o Bohu poznat, je jim zřetelné,
neboť jim to Bůh odhalil.
Jeho neviditelné znaky – jeho věčnou moc
a božství – lze už od stvoření světa rozumem
postřehnout v jeho díle.
Nemají tedy výmluvu.
(Římanům 1:18-20)

Argumentu patrnosti Boha skrze složitost, komplexnost a krásu světa přikládá mnoho křesťanů velkou váhu. Objevuje se v několika verzích:

Bůh je patrný
– skrze krásu živé přírody
– skrze spolupráci v živé přírodě a účelnost v ní
– skrze lidské vlastnosti, jako schopnost milovat, inteligenci, city, a další
– skrze krásu neživé přírody (vodopády, krásné hory, modré nebe, hvězdné nebe, …)

Předně, argument z designu je argumentem z neznalosti. I za předpokladu, že bychom netušili, jaké je vysvětlení účelnosti přírody, její „krásy“, atd., pak použití Boha jako vysvětlovadla je podbíhání laťky. Namísto abychom přiznali, že nevíme, strkáme jako vysvětlení boha – přičemž z historie jasně vidíme, že soustavně během tisíců let poznáváme nové věci, které byly do doby jejich poznání neznámé a nevysvětlitelné, a příčiny které nacházíme, jsou naturální. Pokoušet se vysvětlovat „design“ světa bohem by znamenalo namlouvat si, že teď už poznání dosáhlo vrcholu, a co jsme nepoznali do teď, na to již asi nepřijdeme nikdy.

Udržovací Bůh

Častý je argument “udržovacím Bohem”. Bůh, který “udržuje svět v bytí”, který “drží prst na červeném tlačítku” a kdyby ho uvolnil, vše by bylo pryč. Zastánci této myšlenky argumentují: COKOLIV prokazuje existenci našeho boha. I obyčejný kámen u cesty tu je výhradně kvůli tomu, že On aktivně chce. To je ovšem argument kruhem: věřím, že Bůh stvořil svět a vše udržuje v chodu. Vidím, že svět existuje, a je v chodu, a to potvrzuje moji premisu. Podobně lze ovšem argumentovat pro existenci čehokoliv jiného, počínaje létajícím špagetovým monstrem, přes pantheon starověkých bohů, až po abstraktní pramen všeho bytí (věřím, že všechno vzešlo a všechno stojí skrze Létající špagetové monstrum; vše, co existuje, tedy ukazuje na existenci Létajícího špagetového monstra…).

Myšlenka udržovacího Boha má řadu dalších problémů. Takový Bůh by byl osobně odpovědný za všechny přírodní i jiné katastrofy, nemoci, atd., které se ve světě dějí. Uvažme třeba, jak terorista vyhodí do vzduchu letadlo – a Bůh mechanicky řídí všechny procesy ve výbušnině, osobně řídí vytváření smrtící tlakové vlny, sám slepě „trhá“ těla pasažérů na kusy… Slepě poslouchá ruku nacistického popravčího, naviguje molekuly otravných plynů v plynových komorách Osvětimi z otevřené propustě do dýchacích cest vězňů, a dále pak v jejich tělech řídí smrtící reakce… Absurdní.

Kromě toho, kde by ve světě řízeném takovým Bohem byl prostor pro svobodnou vůli? Odkud by se brala? Jsou snad (jak jsme už dříve ukázali, neexistující) lidské „duše“ jediné entity, na Bohu nezávislé? A nebo jsme jen Boží loutky, a On se baví tím, že část lidstva vede jak kašpárky do hříchu, a pak je „po zásluze“ trestá peklem, a druhou část řídí k pokání a víře, tedy „tak jak on chce“ (tak jak chce?! Chce přece i to, jak se chová ta první, hříšná skupina lidí!) a taktéž „po zásluze“ (vlastně pardon, NEZASLOUŽENĚ!!!) pak tuto druhou skupinu loutek odmění nebem?

Nevím, kdo by mohl na takového Boha věřit. Hádám, že zastáncům „udržovacího Boha“ tohle nějak nedochází. Vraťme se nyní zpět ke standardnímu argumentu z designu, či účelnosti ve světě.

Mrazivý, prázdný a pustý Vesmír

Ve skutečnosti to s designem světa vypadá dramaticky jinak, než si průměrný křesťan představuje. Křesťan se dívá na včeličky opylující barevné květiny, zurčící potůčky, nebe plné hvězd, a srdíčko se mu tetelí, jak v tom všem vidí svého Tvůrce. Jenže Vesmír není jen náš svět. Náš svět je mimořádně netypické a výjimečné místo. Vesmír, tedy dle křesťanů celé Stvoření, je z naprosto drtivé většiny – prázdný. Objemově je v naší galaxii pouhých 6,33*10^-22 % hmoty. V tom jsou zahrnuty veškeré hvězdy, planety, komety, mezihvězdný prach, černé díry, atd.

Tedy v naší galaxii tvoří z 99,999 999 999 999 999 999 999 367 % prázdno. Vakuum. Mezigalaktický prostor je pak ještě prázdnější, je v něm hmoty ještě méně. Jaký je toto signál designu?

I toto pranepatrné množství hmoty, tvořící doplněk do 100%, připadá z velké části na hvězdy. Většina hmoty ve Vesmíru je tvořena převážně horkou směsí dvou plynů ve skupenství plazmatu, tvořících hvězdy: vodíku a hélia. I většina hmoty tvořící planety jsou tyto jednoduché (vlastně nejjednodušší) plyny. „Zajímavější“, tedy pevné planety „Zemského“ typu tvoří odhadem jednu stotisícinu i z toho nepatrného množství hmoty, které ve Vesmíru je. Žel, i tyto pevné planety jsou v drtivé většině případů jen mrazivé nebo naopak přehřáté pusté kamenné koule. Naše Země je zatím jediná známá výjimka…

Povrch MarsuVe Vesmíru panuje teplota v průměru pár stupňů nad absolutní nulou. Je v něm černočerná tma, rušená jen slabým svitem nepatrného zlomku hvězd, které jsou zrovna vidět (cca 6000 hvězd v našem koutě Vesmíru). Černočerná tma, a mrazivé nekonečné prázdno. To je „design“ naprosto drtivé (vlastně nepředstavitelně velké) většiny údajného Stvoření…

Jaké znaky designu či Tvůrčího záměru jeví Vesmír bez planety Země?

Design a Země

Vše, co nám na Zemi (a tedy vlastně v celém Vesmíru!) přijde zajímavé a budí zdání designu, je součástí biosféry Země – tedy uzoučké, pár set metrové slupky kolem Země, tvořící cca desetitisícinu jejího objemu. Zbytek (99,99%) je tvořen horninami a kovy, z velké části ve stavu magmatu. My všichni v této uzoučké slupce žijeme celé své životy, a proto celé nehostinné gigantické Universum okolo, bez markantů designu, nevnímáme – jenže ono existuje.

Představme si viditelný Vesmír jako naši Zeměkouli. Pak naše planeta by v tomto měřítku byla o něco větší, než atomové jádro (cca 1000x menší průměr a miliardkrát menší objem, než atom) – a biosféra by byla její tenoučká slupečka.

Jeví-li biosféra, tato tenoučká slupka v našem měřítku sub-atomárního zrníčka, znaky designu, je snad kvůli tomu logické usoudit, že celý Vesmír byl stvořen? Není spíš na místě se spíše ptát, zda náhodou není design biosféry jen zdánlivý, a není vysvětlitelný přírodními procesy? Zda se prostě na povrchu našeho subatomárního zrníčka nestalo NĚCO, poměrně výjimečného, čemu třeba ještě plně nerozumíme?

Evoluce

Zdánlivý design biosféry je ve skutečnosti velmi dobře vysvětlen už 150 let. Charles Darwin si plně uvědomil fakt evoluce, známý vědě už nějakou dobu, a přišel s teorií nesmírně efektivního motoru, který evoluci žene. Tato teorie, známá dnes jako evoluční teorie, se stala mimořádně silně potvrzenou, a stále se objevují nová další fakta, která evoluci hnané přírodním výběrem „hrají do karet“.

Už samotný Darwin ukázal, že přírodní výběr může vysvětlit vznik prakticky jakékoliv struktury, kterou nacházíme v živých organismech. Nic na tom nezměnil ani Michael Behe ani další zastánci „neredukovatelné komplexity“. Všichni byli usvědčeni z omylu: přírodní výběr MŮŽE bez problémů odpovídat i za ty struktury, kteří proponenti inteligentního designu označují za neredukovatelně komplexní.

To samozřejmě neznamená, že ačkoliv evoluci mohl hnát přírodní výběr, tak že ve skutečnosti za ní nestál a neřídil ji Bůh. Uvažme nyní Boha a evoluci řízenou přírodním výběrem jako dvě alternativní teorie patrného designu v přírodě (Zemské biosféře). Ukážu, proč má u mě ta druhá navrch.

1) přírodní výběr je nesmírně jednoduchý a přirozený mechanismus, vyžadující jen minimum jednoduchých předpokladů. Je to vysvětlení, kterak naprosto přirozeně z jednoduchosti mohla povstat nesmírná komplexita.

Naproti tomu, mohl být Bůh jednoduchý, je-li nekonečně inteligentní myslící bytostí, schopnou naprojektovat a z ničeho stvořit tak monstrózní věc, jako Vesmír? Je-li jednoduchý, jako např. elementární částice, pak nevysvětluje nic: jak může jednoduchá entita myslet? Jak v ní vůbec mohou být zakódovány stavy nekonečně složitého myšlení? Jak může být jednoduchá entita mocná, dokonce všemocná?

Je-li ovšem Bůh složitý (snad dokonce nekonečně složitý), pak vysvětlujeme existenci složitého a komplexního existencí něčeho ještě (daleko!) složitějšího.

Evoluce přírodním výběrem je vysvětlení, jak mohla složitost povstat z jednoduchosti. Vysvětlení Bohem je vysvětlení složitosti a komplexity z ještě mnohem větší složitosti a komplexity.

2) Máme-li teorii Boha, který použil ke stvoření metodu evoluce, je nutno klást velký otazník nad motivace takového Boha. Mohl udělat *beng* a mohlo být vše přesně jak chtěl; a místo toho použil miliardy let trvající metodu pokusů a omylů, do které musel neustále zasahovat aby ji tlačil tím směrem jak chtěl, totiž k člověku. Kvůli několika tisícům let, po které trvá doložená historie a kdy měl Bůh dle Bible vstupovat do života lidí použil miliardy let trvající proces, plný smrti, bolesti, trápení, masových vymírání, nemocí – čehož dědictví dodnes neseme, viz další bod.

3) Nikoliv ďábel, ale právě naše evoluční minulost pro nás představuje nesmírnou zátěž. Veškeré naše „špatné“ vlastnosti, počínaje agresivitou, sklonem k nevěře, ochotou vraždit, a to i genocidně, ochotou dělat špatné věci, když myslíme, že nás nikdo nevidí, přes anatomické komplikace, způsobující sklon k bolení zad a později zničenou páteř, kazivosti zubů, až po náchylnost k rakovině, Downův syndrom u dětí, atd. atd. – všechno toto je naše dědictví z evoluce. Pokud si Bůh opravdu zvolil evoluci jako metodu tvoření, asi si už nemohl vybrat hůř.

Věřící chtějí vidět Boha jako jediné smysluplné vysvětlení komplexity a účelnosti života na Zemi, a přitom jde o vysvětlení nejen nikoliv jediné existující, ale naopak jde o vysvětlení, které je v porovnání se svou naturalistickou alternativou velice neuspokojivé.

Vznik života

Problematika vzniku života se od evoluce jako takové liší v tom, že nemáme žádnou teorii vzniku života, která by dávala ověřitelné předpovědi. Máme ovšem hned několik teorií, které naznačují, jak mohla abiogeneze proběhnout – ovšem přijít na přesný scénář je z pochopitelných důvodů mimořádně obtížné, ne-li nemožné.

Věřící, kteří chtějí ukázat na nemožnost abiogeneze, většinou argumentují pošetilými a milionkrát vyvrácenými argumenty typu „tornáda, které se přežene nad vrakovištěm, a vytvoří letadlo“, atd. Jejich oblíbeným cílem je také sto let stará a dávno překonaná Oparinova teorie. Velmi správně podotýkají, že i nejjednodušší dnešní buňka je pořád příliš složitá (nesmírně složitá!) na to, aby ona sama nebo její genetický kód vznikly náhodou. Do omrzení počítají pravděpodobnost, že takový kód náhodou vznikne, a vítězoslavně docházejí k číslům 10^-100000 a pod., končíc posměchem nad pošetilostí naturalistů.

Ve skutečnosti ovšem žádná dnešní teorie abiogeneze nemluví o tom, že „náhodou“ vznikla první buňka. Dnešní teorie abiogeneze počítají se vznikem prvotního replikátoru. Prvotní replikátor je molekula RNA, která je sama sobě autokatalytickým enzymem. V prostředí s volnými bázemi pak taková molekula sama vytváří své kopie. Tyto molekuly byly v laboratoři sestaveny, a to (!) zjednodušováním RNA existujících živých organismů. Dnes jsou známy replikátory, mající pouhé stovky bází, přičemž spodní hranice může ležet ještě níž. To, že v redukčním prostředí, které na Zemi v době vzniku života vládlo, vznikají samovolně poměrně složité organické látky včetně aminokyselin, dokázal ve svém slavném pokusu Muller v 50. letech 20. století.

Replikátory podléhají (molekulární) evoluci. V laboratoři bylo demonstrováno, že jsou schopny si vytvořit a také si vytvářejí nové schopnosti – starým známým mechanismem přírodního výběru. Navíc, báze tvořící replikátor se k sobě neskládají „náhodně“, ale dle chemických i jiných zákonů, přičemž přežití různých méně stabilních mezičlánků mohou pomoct anorganické struktury typu jílové povrchy, nebo krystaly, což je dnes předmětem čilého výzkumu. Proto ani zde nelze uplatnit naivní výpočet pravděpodobnosti, založený na premise „všechny případy (uspořádání bází DNA) mají stejnou pravděpodobnost vzniku“.

Dnes už tedy víme o velice slibně vypadající (jakkoliv z velké části ještě neznámé) cestě, jak mohl vzniknout primitivní život (jediná a poměrně malá sebereplikující se molekula) z neživota, a s vysokou pravděpodobností víme, že tato jediná molekula mohla spustit explozi evoluční diverzifikace a nárůstu komplexity, kterou dnes pozorujeme.

Vysvětlení Tvůrčím aktem Boha má stejné neduhy, o kterých jsem tu už psal. Zatímco naturalistické vysvětlení ukazuje cestu, kterou mohla nesmírně elegantně vzejít komplexita z jednoduchosti, a zdánlivá účelnost z chaosu a neúčelnosti, vysvětlení Bohem „řeší“ problém existující komplexity spekulací o „ještě mnohem větší komplexitě“, „nekonečné inteligenci“, atd.

Dále je i zde problém s Boží motivací. Proč by měl Bůh jen stvořit život, a dál do něj nijak zvlášť nezasahovat? (jak víme ze zřejmých slepých uliček evoluce, reliktních neúčelných struktur, evoluční zátěže, kterou všichni neseme, pozůstatků virů v naší DNA, atd.) Takové jednání by bylo pochopitelné u nějakého mimozemského UFOnského vědce, který se rozhodl udělat pokus, a „podívat se“ co se bude dít – ale nikoliv u absolutní a nekonečně inteligentní bytosti. Proč Bůh nestvořil život tak, jak je to poměrně logicky popsáno v Bibli – totiž tak, jak ho chtěl? Najednou? Pokud nechal vývoj života opravdu „náhodě“, pak neměl logicky žádnou záruku, že vývoj dospěje k inteligentním bytostem, jako člověk (a tím méně k bytostem, které mají PODOBU jako člověk). Pokud vše zpoza kulis řídí, pak jsme opět u udržovacího Boha, se všemi problémy, které to nese, viz výše.

Přírodní zákony

Jak vysvětluje Laurence Krauss ve své knize „Universe from Nothing“, současná fyzika je plně v souladu s teorií vzniku Vesmíru z prvotního nesmírně jednoduchého, nekonečného prostoročasu, ovládaného těmi nejjednoduššími (protože velice symetrickými) fyzikálními zákony. Jeho výklad je však příliš složitý na to, abych jej zde mohl, byť jen stručně, reprodukovat. Proto uvedu mnohem jednodušší argument, který může vysvětlit existenci fyzikálních zákonů, umožňujících vznik života. Stačí nám předpokládat jediný nekonečný Vesmír (a vše napovídá tomu, že náš Vesmír opravdu JE nekonečný), ve kterém se na velkých měřítkách mění fyzikální konstanty a zákony, které současná fyzika povoluje, aby měly jiný tvar, nebo v případě konstant aby nabývaly jiných hodnot.

V nekonečném Vesmíru triviálně platí, že COKOLIV co má nenulovou pravděpodobnost s JISTOTOU nastane. To současně řeší i případnou jakkoliv vysokou nepravděpodobnost vzniku života.

Opět platí, že předpoklad existence nekonečného, věčného, a velmi jednoduchého (vlastně až na kvantové fluktuace prázdného) prostočasu je mnohem jednodušší a elegantnější, než přepoklad existence taktéž nekonečného, ovšem naopak nekonečně složitého a nekonečně inteligentního věčného Boha.

Závěr

1) Argument z designu je argumentem z neznalosti. Je to argument bohem mezer. Je známým a typickým příkladem logicky chybného argumentu (logical fallacy)
2) Bez ohledu na to, Vesmír v naprosto drtivé většině vůbec nevypadá designovaně. Naopak, jde o nesmírně pusté, prakticky prázdné a mrazivé místo, se stopovým množstvím těch nejjednodušších látek.
3) Jediná nám známá část Vesmíru, která budí zdání designu, je povrch planety Země – kde shodou okolností všichni žijeme, a proto žijeme ve falešném dojmu, že zdání designu budí „prakticky vše“.
4) Design biosféry je jen zdánlivý, což ukazují nesčetné nedokonalosti i naprosté „zpatlaniny“ v „návrhu“ živých organismů, čehož důsledky si v sobě v neposlední řadě neseme my, lidé.
5) Zdánlivý design živé přírody je schopna nesmírně elegantně vysvětlit teorie evoluce
6) Teorie evoluce vysvětluje velmi přirozeně zdánlivý design a komplexitu živé přírody z jednoduchého a více méně chaotického počátečního stavu.
7) Konkureční teorie stvoření Bohem vysvětluje komplexitu živé přírody předpokladem existence ještě mnohem (vlastně nekonečně!) komplexnějšího Boha.
8 ) Dnešní věda nabízí i poměrně elegantní, byť zdaleka ne do hloubky propracovaný scénář, jak mohl vzniknout zárodek života (sebereplikující se molekula) z neživého. Toto vysvětlení má opět zásadní náskok v eleganci oproti vysvětlení složitosti předpokladem existence (nekonečně) větší složitosti (Boha).
9) I existenci přírodních zákonů, umožňujících vznik života, lze vysvětlit jednodušeji a elegantněji bez Boha, než s Bohem.

Tím považuji argument z designu za vyvrácený.

3,952 thoughts on “Argument z designu

  1. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Otáčíte kauzalitu. Stvoření je prostá pravda. Na tuto pravdu jste nakydali hromadu hnoje vašich evolučních lží! A nyní chcete, dokazovat pravdu??? To vůbec není nutné. Nutné je pouze to, odstranit jen ten evolucionistický hnůj! Pak bude pravda krásně zjevná!

    Je to podobné, jako bych chtěl důkaz, že egyptské pyramidy postavili lidé. Protože já mám teorii, že se egyptské pyramidy postavily samy, jen horotvornými procesy. Zkuste mi to vyvrátit tím, že dokážete, že je postavili lidi. Uvidíme jak se vám to bude dařit. ? 😀

    S.V.H.:
    Patrně jste neměl na mysli kauzalitu ale důkazní břemeno. A mýlíte se. Důkazní břemeno spočívá na tom, kdo přichází s nějakým tvrzením. Když někdo tvrdí, že druhy vznikly pomocí evoluce, je důkazní břemeno na něm. Když někdo tvrdí, že byly stvořeny, je důkazní břemeno na něm. Defaultní odpověď na každou otázku je totiž “nevím”. A když někdo přichází s vysvětlením, je třeba, aby ho prokázal.
    To se týká jak vzniku života, tak vzniku člověka, tak vzniku pyramid (jak o tom píše Treebeard).

  2. HMC 2011

    treebeard

    ten náš genóm sa neskonfiguraval náhodne, ale pomocou prirodzeného výberu trvajúceho miliardy rokov.

    😀 😀 😀

    Ať žije víra v miliardy let, které sic nikdo, nikdy neviděl, ale víra hory přenáší…..

  3. martiXXX

    Podívejte Svědci Jehovi – trpělivě stojí s vyloženými časopisy……to je statečný postoj… 🙂

  4. martiXXX

    Podívejte se na církevní školy, to přeci se sekulárním školstvím nemá nic společného…ani výchova v rodinách není zhusta sekulární…demonstrujete? píšete petice?

  5. martiXXX

    Vypadá to, že církevní restituce zůstanou tak jak jsou – soc. dem a KSCM slibovali jejich omezení, ale nemají většinu…….no a pak každý bude potřebovat KDU do koalice

  6. HMC 2011

    S.V.H.

    Patrně jste neměl na mysli kauzalitu ale důkazní břemeno. A mýlíte se. Důkazní břemeno spočívá na tom, kdo přichází s nějakým tvrzením. Když někdo tvrdí, že druhy vznikly pomocí evoluce, je důkazní břemeno na něm. Když někdo tvrdí, že byly stvořeny, je důkazní břemeno na něm. Defaultní odpověď na každou otázku je totiž “nevím”. A když někdo přichází s vysvětlením, je třeba, aby ho prokázal.

    Sláva!!! Prokažte jak vznikne život z neživé hmoty, prokažte jak se tvoru, který nemá geny pro křídla vytvoří geny pro křídla a vznese se do oblak, prokažte jak tvor, který žije ve vodě a nemá plíce a nohy začne běhat po souši a dýchat vzdušný kyslík, prokažte jak se náhodně 150 000 000 párů bází náhodně a v důsledku chyb překonfiguruje do funkční podoby člověka z opičáka.

    Prokazujte, prokazujte. Nikoli ovšem evolučními žvásty jak před milióny let cosi, kdesi, bla, bla bla… nýbrž příkladem možnosti nynějšího pozorováním v přírodě, případně experimentem.

    Hořím nedočkavostí! 😀

  7. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Takže zde máme 5%, můžete stejně kvantifikovat i ty vaše 2%, při kterých musíte věřit že 150 000 000 (slovy: sto-padesá-milionů) párů bází se samovolně, čistě náhodně, překonfigurovali do funkční konfigurace člověka! Tomu může věřit jen evoluční vírou zaslepený evolucionista!

    150 000 000 a jen náhodou (óóó náhodo, jak jsi mocná)! …

    S.V.H.:
    Vřele doporučuji si o ET něco přečíst z jiných zdrojů než jen z kreacionistických stránek. Evidentně jí opravdu příliš nerozumíte. Stavíte si slaměného panáka (a i toho často úspěšně míjíte – viz ty přírůstky obyvatelstva).

  8. treebeard

    Jak nástroj dokazuje, že s ním byla postavena pyramida??? Prosím vás. Nástroj může sloužit, k čemukoliv jinému..!

    Lenže tie nástroje sa našli priamo na stavbe resp, v lomoch, odkiaľ sa dopravoval materiál 😉 Na kvádroch sa našli stopy po dlátach, našli sa na nich značky kamenárskych skupín, našli sa zbytky lán…

    Dnes lidé mají svá obydlí, avšak nestaví pyramidy.

    Lenže tie obydlia sa našli priamo pod staveniskom, kde ľudia pred stavbou ani po stavbe nežili. Normálne Egypťania žili pri Níle, kde mali úrodnú pôdu a vodu, obydlia robotníkov sa našli v púšti, kde mimo stavby nebol dôvod žiť.

    Jaký důkaz máte, že stavební rampy a cesty postavili inteligentní lidé.??? Dokažte to. Dokud tak neučiníte, bude platit moje teorie, že tyto rampy vznikly přícházejícím a odcházejícím mořem během miliónů let….

    Mám dôkaz, že aj dnes robia ľudia to isté, keď niečo stavajú. Keby sme v prípade druhov našli nejaké formy, pomocou ktorých ich niekto vyrábal, tiež by to bol dôkaz, že nevznikli samy. A nikto by netvrdil, že evolúcia stvorila tie formy.

    To si jen lidé neuměli vysvětlit přirozený vznik pyramid, horotvornými procesy a proto vytvářeli mýty, jak to jejich předkové postavili….

    Lenže tie metódy boli vedcami odskúšané a fungujú. Zato u Stvorenia nemáme popísané nijaké metódy a nikto ich neodskúšal.

    Pokiaľ ide o “teóriu horotvorných procesov”, môžeme ju skúsiť na pyramídy aplikovať, ale neuspejeme, pretože sa nám ňou nepodarí vysvetliť pyramídy ani zďaleka tak úspešne ako stavbou a nai zďaleka tak úspešne ako vysvetlíme vznik druhov evolúciou. Nestačí len žvatlať o Stvorení alebo horotvorných procesoch, treba dokázať, v čom sú ich výhody. A to sa vám, pane hrábě, nepodarilo.

  9. Medea

    HMC, o evolučnej teórii nič neviete! ET totiž netvrdí, že človek sa vyvinul zo šimpanzov. ET netvrdí, že evolúcia teleologicky smeruje k človeku.

  10. Medea

    “Prokazujte, prokazujte. Nikoli ovšem evolučními žvásty jak před milióny let cosi, kdesi, bla, bla bla… nýbrž příkladem možnosti nynějšího pozorováním v přírodě, případně experimentem.”

    Najprv niečo urobte so svojím prírodovedným analfabetizmom a potom sa môžeme baviť o argumentoch v prospech ET 🙂

  11. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Sláva!!! Prokažte jak vznikne život z neživé hmoty, prokažte jak se tvoru, který nemá geny pro křídla vytvoří geny pro křídla a vznese se do oblak, prokažte jak tvor, který žije ve vodě a nemá plíce a nohy začne běhat po souši a dýchat vzdušný kyslík, prokažte jak se náhodně 150 000 000 párů bází náhodně a v důsledku chyb překonfiguruje do funkční podoby člověka z opičáka.

    Prokazujte, prokazujte. Nikoli ovšem evolučními žvásty jak před milióny let cosi, kdesi, bla, bla bla… nýbrž příkladem možnosti nynějšího pozorováním v přírodě, případně experimentem.

    Hořím nedočkavostí! 😀

    S.V.H.:
    Ale vždyť už jsme přece včera s Jackem přijali Vaše tvrzení, že ET nefunguje. Nikdy neproběhla! Souhlas.
    A teď stále čekáme na ten důkaz pro kreaci.

  12. treebeard

    Alebo, pane hrábě, ešte zhrnutie:

    Na tie pyramídy boli aplikované najrôznejšie teórie a nakoniec sa podarilo najlepšie dokázať tú najobyčajnejšiu – že ich naozaj postavili tí ľudia, ktorí to o sebe aj tvrdili.

    V prípade vzniku druhov sa tiež aplikovali rôzne teórie. Kreacionisti nepredložili nijaké dôkazy tej svojej teórie, hoci znie veľmi nepravdepodobne (nemáme napr. múmiu Boha a ni jeho nástroje) a jediný popis tej teórie (Genesis) je veľmi nekvalitný a chaotický.

  13. Medea

    “Prokazujte, prokazujte. Nikoli ovšem evolučními žvásty jak před milióny let cosi, kdesi, bla, bla bla… nýbrž příkladem možnosti nynějšího pozorováním v přírodě, případně experimentem.”

    HMC, čo keby ste nám najprv dokázali:
    (1) existenciu Boha,
    (2) že tento Boh je Stvoriteľom nášho sveta,
    (3) že stvoril svet pred 6000 rokmi,
    (4) a stvoril ho spôsobom, ktorý má blízko k popisu v Genezis 1.

    Teším sa na dôkaz 🙂

  14. Jarda

    Treebeard:
    To “prepadneš smrti” je už len také drobné bezbožné vylepšovanie Slova Božieho biednymi červmi modernej doby, ktorým sa Biblia nezdá dosť dobrá. Podobne sa v Biblii úplne jasne píše, že ten had bol poľné zviera, nijaký Diabol sa tam nikde nespomína. To len HMC sa stebla chytá a prekrúca Slovo

    Jarda:
    Až kterýsi evangelista (Jan?) z hada udělal Ďábla. Ono asi špatně pasovalo k Boží Všemohoucnosti, že by si hadi v Ráji dělali ze Všemohoucího šprťouchlata.

  15. HMC 2011

    Medea

    ET totiž netvrdí, že človek sa vyvinul zo šimpanzov.

    No ono se to pořád mění. Jako každá ideologie, která naráží na rozpor s realitou…. 😀

    ET netvrdí, že evolúcia teleologicky smeruje k človeku.

    ET netvrdí v podstatě nic! Krom tvrzení, že nejsme stvořeni Bohem. Tím implikuje, že život je jen jakási pofidérní hmotná přirozenost, kterou však nikde přirozeně nepozorujeme, jak ostatně vše, co evolucionisté postulují jako takzvaně “přirozené” a že nic NIC nemá v podstatě žádný smysl! Čili jsme tu jen proto, že kdysi, cosi třesklo a k čemu to celé je ??? K NIČEMU!, narodíme se a zdechnem.

    A to je také hlavní cíl evoluční ideologie. Udělat z daru života kupu hnoje! Je to ďáblův nástroj, jak lidi odvést od Boha!

    Vše je tu jen náhodou, vše je jakýsi vesmírný pšouk. A nic co milujete, po čem toužíte, co děláte nemá z hlediska fantasmagorických věků žádný smysl! Nakonec se vesmír zcvrkne do nové singularity a všechno je k ničemu!

  16. Jarda

    HMC 2011 says:
    October 27, 2013 at 9:48 am

    Jarda:

    Pro Jána Pána, jakou evoluci kam cpu??? Já se přece ptal, proč Pán Bůh, když stvořil člověka k obrazu svému, mu stvořil pachové žlázy stejně jako zvířatům??

    A já vám říkám, že nevím, jen se domnívám, že to má pro člověka nějaký účel. Vy snad potřebujete vědět všechno, abyste uvěřil své evoluční báchorce. Já všechno nevím a ani kreacionisté nic takového netvrdí! Zkrátka vždy existuje něco, proč něco nevíme. Ale pravděpodobně to má nějaký účel, to že nevíme přesně jaký, nedokazuje, že to žádný účel nemá.

    Jarda:
    Samozřejmě, že pachové žlázy mají svůj účel. Když se týden neumyju, či nějaká ženská se neumyje, lepí se na nás partneři jako vosy na bombus.

  17. treebeard

    Pane hrábě, ET toho tvrdí hodne a má to veľmi presne sformulované. Čo tak skúsiť si ju prečítať.

  18. Medea

    “No ono se to pořád mění. Jako každá ideologie, která naráží na rozpor s realitou …”

    Nemení, šimpanz a človek majú, podľa ET, blízkeho spoločného predka.

  19. Jarda

    Treebeard:
    Stvorenie Bohom je doložené len špekuláciami okolo nekonzistentnej rozprávkovej knižky. Prečo by malo nadradené? Tie špekulácie dokazujú nanajvýš niektoré medzry v našom poznaní, ani náhodou nedokazujú, že stvorenie odohralo tak, ako píše tá rozprávková knižka.

    Jarda:
    Věřící by se především měli dohodnout mezi sebou, zda existuje Pán Bůh katolíků modernistů či tradicionalistů, nebo Pán Bůh evangelíků či snad dokonce Svědků Jehovových? Nebo muslimů, buddhistů, bohové hinduistů, šintoistů, nebo snad i animistů, vúdistů ………

    Pak, myslím, se teprve budeme moci bavit o tom, zda (ten konečný) Pán Bůh je neviditelný a od věků, zda je duch a co je to vlastně duch atd.
    Všimli jste si, že věřící nejsou schopni vysvětlit, co to vlastně ten duch je a jak vypadá? Marně to z nic doluji. Akorát jeden mně “vysvětloval” že je něco podobného jako když dýchám.

Comments are closed.