Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. jack

    carlos says:
    July 19, 2013 at 10:22 am
    Jen nejsem tak optimistický k tomu, že se vše jistě pomocí vědy vysvětlí. Což jsi sice tady přesně takto neřekl, ale někde v pozadí to tuším 🙂 .

    jack:
    Tušíte špatně. Opravdu si nemyslím,že se musím vše pomocí vědy vysvětlit, akorát v tom nevidím naprosto žádný problém. Buď mám racionální vysvětlení nebo nemám,ale pokud ho nemám,tak nemám naprosto žádnou potřebu hledat vysvětlení za každou cenu,i kdybych měl kvůli tomu racionalitu opustit. Tedy alespoň do té doby,dokud se pro takové řešení neobjeví nějaké indicie.
    V tomto souhlasím s Michalem a několikrát jsem to tu opakoval. Netvrdím,že je můj ateistický názor pravdivý,pouze říkám,že jste zatím nikdo z věřících nepředložil nic objektivního,abych přijal názor váš. Ale jsem ochoten kdykoliv svůj ateistický názor opustit,hledám totiž pravdu ať je jakákoliv,to ovšem o věřících říci nemohu!

  2. jack

    Prcin says:
    July 19, 2013 at 10:38 am

    jack : Ne vaše myšlení opravdu nechápu … bát se smrti znamená dělat všechno proto, abych neumřel … jít se léčit s rakovinou, žít zabalený v karimatce v ochranné atmosféře apod.

    jack:
    Bát se smrti může také znamenat,že se bojíte toho co přijde po ní! A s tím si vy evidentně děláte starosti. Já nemám důvod bát se smrti,ale pouze umírání.

    Nebojím se smrti,už jsem byl mrtví biliony a biliony roků předtím než jsem se narodil a nebylo to nic hrozného. Mark Twain

  3. jack

    Prcin says:
    July 19, 2013 at 10:39 am

    jack : To co jste popsal je totiž strach z Božího soudu a následného trestu a ne ze smrti

    jack:
    A jak se k tomuto soudu dostanete? SMRTÍ! 🙂 Tedy podle vás.

  4. jack

    Prcin says:
    July 19, 2013 at 10:44 am

    Závidím ateistům, že nemají strach z Božího soudu 😀 Že se nebojí démonů, ďábla ani pekla 🙂

    jack:
    Já jsem se také bál pekla,ale tak do 5 let,potom jsem z toho vyrostl,narozdíl od vás!

  5. jack

    Prcin says:
    July 19, 2013 at 10:56 am

    jack: To se těžko vysvětluje někomu, kdo si čte Bibli stylem podmět přísudek, věta hlavní a vedlejší a uniká mu smysl té knihy 😀

    jack:
    Já nejsem češtinář,abych dělal podobné rozbory knih. Já přemýšlím nad jejich obsahem.

  6. jack

    Prcin says:
    July 19, 2013 at 10:58 am

    jack: To je totiž náplní bohuslžby slova při mši vysvětlit duchovní podstatu celého textu 🙂 Na to doma nepřijdete

    jack:
    Evidentně na to nepřijdete ani při bohoslužbě,jinak by jsme neměli desítky křesťanských církví!

  7. jack

    protestant:
    A tím typickým výkladem je jaký výklad? Ateistický? Kdepak. Ten je minoritní a tedy atypický. Typickým výkladem typického pozemšťana bude výklad založený na víře.

    jack:
    I vy jste ateista z pohledu konkrétních bohů.
    Já jsem přesněji řečeno polyateista. Je mnoho bohů na které nevěřím.

    Když si uvědomíš proč nevěříš na všechny ostatní Bohy,pochopíš proč já nevěřím na toho tvého. Stephen Roberts

  8. carlos

    Dovolím si vrátit diskusi zpět k článku:
    – náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.
    Ateismus je součástí identity ateisty a je hlubce integrován do jeho osobnosti. Připuštění jiného pohledu na svět by mohl vnímat jako narušení své osobní integrity. Tvorba webu, občasnské sdružení, četba knih, přednášky, diskuse a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho

    – Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.
    Ateismus také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický ateista si tak neumí ani představit, že by tento pohled na svět opustil. (Ateisté tady možná ano, ale o hospodškém všeználkovi to určitě platí.) Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

    – Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)
    Navíc by všem dosavadním známým připadal jako “blbec”, jako ten “nemyslící iracionální věřící”. V nejlepším případě by dostal nálepku “upřímného, ale obelhávajícího se”. Pokud by přišel do společnosti svých známých, všichni by si něco šuskali a ohlíželi se po něm. Možná i na pracovišti by měl problémy. Měl by pocit, že vše co se dozvěděl na škole je k ničemu. Kdo by riskoval, že takto dopadne?

    Už ateistou dlouho nejsem, ale myslím, že ty strachy fungují i opačně. Čest výjimkám.

  9. Michal Post author

    Carlosi, k tomu cos napsal se co nejdřív vyjádřím, teď bohužel nemám moc čas. Napadá mě ale zajímavý postřeh: mám pocit, že pozoruhodně velká část křesťanů, kteří sem zavítají, jsou bývalí ateisté. Křesťané od narození – kterých je IMHO většina! – sem prakticky nechodí… Čím to je?

  10. carlos

    Já myslím, že většina lidí to neřeší. Říkal to pan farář (kazatel) a je to.
    Ale platí to i obráceně. Říkali to v TV, říkal to pan doktor, pan vědec a je to.

  11. Medea

    Carlos: “Pokud je, ale Bůh Bohem, tak záleží na tom co On považuje za spravedlnost a ne to co za spravedlnost považuješ ty nebo já.”

    Ale mne na tom, čo ja považujem za spravodlivosť, záleží 🙂

    Samozrejme, ak existuje nejaký všemocný super-ultra-Führer, neobmedzený vládca Všehomíra, tak sme mu všetci vydaní na milosť alebo nemilosť a ak sa tento super-ultra-Führer rozhodne sankcionovať napr. konzumáciu jabĺk, večným opekaním “hriešnych” konzumentov v pekle, tak s tým nič neurobíme, ABSOLÚTNA MOC je ABSOLÚTNA MOC 😀

  12. Michal Post author

    Napsal jsem svůj vlastní, docela primitivní, ale pokud možno co nejméně restriktivní antispamový filtr.

    Pokud by tedy někomu nešel vložit komentář, je to moje chyba, a napište mi to prosím obratem na e-mail m.hanko@gmail.com!

    PS. současně doufám, že to bude fungovat na skutečný spam 🙂 Necháme se překvapit. Znáte to, s Boží pomocí… 😉

  13. Michal Post author

    Nádhera, chytili jsme první spamík! 🙂
    No, na hloupé spamboty to zjevně funguje. Teď uvidíme, jestli nejsou i nějaké chytřejší 🙂

  14. Medea

    Svet sa nám javí (prostredníctvom funkčných prírodovedných teórií) naturalisticky, teda ako systém úplne ovládaný neosobnými prírodnými zákonmi a ja toto javenie interpretujem tak, že skutočne žijeme v plne naturalistickom univerze. Teda táto moja extrapolácia doterajšej skúsenosti (vlastnej aj sprostredkovanej) so svetom, ma vedie k záveru, že abstraktné matematické zákonitosti + prírodné zákony sú tým super-ultra-Führerom ovládajúcim svet 🙂

    Môj postoj však nie je dogma, teda v prípade, že by sa objavili nejaké nové prírodovedné alebo logické poznatky, nezlučiteľné s týmto naturalistickým rámcom, som pripravené sa ho vzdať.

  15. Medea

    Michal, môj komentár skončil v spame (ale nemusíš ho obnovať, už som postla duplikát) 🙂

  16. Michal Post author

    No tak to teda nechápu! Tak to musí vykousávat přímo wordpress… Já se na to zítra zkusím kouknout.

  17. martiXXX

    Neboli-…je nutné jen pozorovat projevy života…ne projevy rozumu nebo tzv. racionality; je snad svět racionální?????????????????????????

  18. František Řeka

    Prosím vás, pojďme se shodnout na následující propozici:

    Ateismus je absence víry v boha.

    Není to víra v neexistenci boha, není to žádná víra. Je to nepřítomnost víry. Už mě to štve, že mi lidé na všech možných kanálech píšou že věřím v bla bla bla. ne. nevěřím. Ateismus je totiž nepřítomnost víry. je to -(víra), či chcete-li nevíra. Je rozdíl v tom říct “nevěřím v boha” a říct “věřím, že bůh není”. to NENÍ jedno a totéž. pochopte to už sakra!

  19. Santiago

    To František Řeka:

    Mas pravdu, ze to neni jedno a totez, ale pojem ‘ateismus’ je pouzivan v ruznych kontextech s ruzne posunutym vyznamem a asi nema moc smysl se prit ci domlouvat na tom, ktery z nich je ten ‘spravny’. Napr. Wikipedie zminuje (IMHO velmi vystizne) rozliseni na implicitni ateismus (absenci viry v boha bez jejiho vedomeho odmitnuti), explicitni ateismus (vedome odmitnuti viry v boha), a silny ateismus (deklarujici neexistenci boha). Vsechny tyto varianty toho pojmu maji svuj smysl. Samozrejme ‘buh’ v techto definicich je spis zastupne oznaceni pro jakykoliv supernaturalni koncept (od krestanskeho Boha, pres deistickeho boha az treba po vychodni karmu), i kdyz v nekterych kontextech to muze byt myslenu uzeji.

Comments are closed.