Apokalypticismus

V minulém článku jsem zdůraznil, jak důležité je pro správné pochopení textu mít povědomost o tom, co v době sepsání daného textu (spisů Nového Zákona) považoval jak autor tak i jeho čtenáři za samozřejmé, ale co pro dnešního čtenáře zdaleka samozřejmé býti nemusí.

Dnes bych chtěl napsat pár řádek o apokalypticismu, který je naprosto klíčový pro vhled do NZ textů. Bez apokalyptického předporozumění podle mého názoru nelze Novému Zákonu náležitě porozumět.

Co je apokalypticismus?

Obecným apokalypticismem se rozumí víra, že svět jak ho známe, skončí v kataklyzmatické události, zvané apokalypsa. Apokalypticismus v Novém Zákoně byl mnohem specifičtější, a já se budu v dalším soustředit na něj.

Lidé věřili, že svět je kolbištěm kosmického zápasu sil Dobra a Zla. Svět je pod silným vlivem kosmických mocností Zla, a katastrofy které Izrael té doby postihovaly (nadvláda Římanů, potlačení Makabejského povstání kolem roku 170 př.n.l., atd.) jsou toho přímým důsledkem. Zlé věci, které se Izraeli děly, jsou trestem sil Zla za věrnost Izraele Bohu.

Převaha mocností zla ale nebude trvat dlouho. Bůh co nevidět zasáhne ve prospěch svého lidu a z nebe sestoupí božská bytost jménem Syn Člověka. Mocnosti Zla budou poraženy v kataklyzmatické události, jak si představoval např. autor knihy Zjevení – a s nimi budou zničeni i lidé, kteří jim na zemi přisluhovali. Jako poslední pak bude poražena Smrt. Na zemi (nikoliv v nebi!) pak bude nastoleno utopické Boží Království, pod přímou vládou Boha.

Historické pozadí

Vznik apokalyptické víry má dle Barta Ehrmana velmi zajímavé historicko-teologické souvislosti. Izrael, jakožto malý národ obklopený mocnými sousedy, čelil v průběhu velké části své historie agresi sousedních říší. Byl okupován Asyřany (722 př.n.l.), Babylonci (586 př.n.l), Peršany (539 př.n.l) – a Proroci (Amos, Izaiáš, Ozeáš, Jeremiáš, Ezechiel, …) tehdy většinově soudili, že tyto útrapy byly Božím trestem za nedodržování Zákona. A měli pravdu, protože lidé v Izraeli tehdy opravdu uctívali i jiné bohy, jak přesvědčivě dokazují archeologické nálezy, i větší část knih Starého Zákona. Proroci brojili proti uctívání cizích Božstev a zkaženosti dětí Izraele PRÁVĚ PROTO, že lidé tehdy cizí božstva uctívali, a Zákon dodržovali nedostatečně.

Jenže zhruba po Babylonském zajetí se situace začala obracet. Izrael si vzal slova Proroků k srdci, a v posledních stovkách let před naším letopočtem Zákon opravdu dodržoval. Obrátil se k Bohu, přestal uctívat modly, … Jenže na utrpení Izraelců se tím mnoho nezměnilo. Přišla poroba od Řeků vedených Alexandrem Makedonským (356-323 př.n.l.), Egypťanů a Syřanů (198 př.n.l.), pak krvavě potlačené Makabejské povstání…

Tato situace představovala pro standardní vysvětlení Proroků zásadní problém – a apokalypticismus byl “vynalezen” jakožto zajímavé teologické řešení. Vše výše popsané je důsledkem nadvlády sil Zla nad světem, a kosmického zápasu se silami Dobra. Lid Izraele je trestán silami Zla za své dodržování Zákona a věrnost Bohu. Bůh ale ve prospěch svého lidu zasáhne, atd., viz výše.

Apokalypticismus v Synoptických evangeliích

Je docela pravděpodobné, že už Jan Křtitel věřil v apokalypsu. Podle Matouše Jan Křtitel kázal:
Čiňte pokání! Nebeské království je blízko! (Mt 3:2)
Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, jak utéct před přicházejícím hněvem? (Mt 3:7)
Sekera je už napřažena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. (Mt 3:10)
Obdobně Jana Křtitele cituje i Lukáš. (Lk 3:7-15)

Ve světle apokalyptického předporozumění je jasné, co tím vším chtěl Jan říct. Přicházejícím hněvem se míní příchod Syna člověka a následné vymýcení Zla. Sekera je už napřažena ke kořeni stromů = celé to nastane co nevidět, a zlo bude vyťato od samotného kořene, od základu. Utéct před přicházejícím hněvem = chtěli se dát od Jana pokřtít.

Za velmi důležité ale považuji, že podle dvou nejstarších evangelií, Markova a Matoušova, byl apokalypticismus samotným jádrem JEŽÍŠOVA evangelia!

Hned v úvodu Marek shrnuje Ježíšovo evangelium jednou větou: “Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“” Čas se naplnil – svět jak ho známe bude za krátko končit. Bůh zasáhne, nastane Apokalypsa, příchod Syna Člověka z nebe, bude Soud – a ti kdo nebudou odsouzeni, přežijí, a pak bude Boží království. Podobně Matouš 4:17.

Kdy k tomu všemu dojde?

A řekl jim: „Amen, říkám vám, že někteří z těch, kdo tu stojí, rozhodně nezakusí smrt, dokud nespatří, jak Boží království přišlo v moci.“ (Mk 9:1)

To je velmi silné prohlášení: Ježíš jednoznačně říká, že někteří z těch, kdo tu stojí nezemřou, dokud Boží království nepřijde k moci. Nebo-li, věřil, že apokalypsa nastane ještě za života některých jeho současníků!

Podobně když Ježíš odpovídal veleknězi, řekl:
Nakonec se ho velekněz zeptal: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“ „Jsem,“ řekl Ježíš. „A vy uvidíte Syna člověka sedět po pravici Moci a přicházet s nebeskými oblaky.“ Mk 14:61,62

Ježíš veleknězi říká, že přímo on, velekněz, na vlastní oči uvidí Syna člověka přicházet nebeskými oblaky!

V Markovi 13:30, na konci apokalyptického exkurzu (Mk 13:5-29), který se mimochodem vyplatí si přečíst, Ježíš opět tvrdí: “Amen, říkám vám, že toto pokolení nepomine, než se to všechno stane.”
Opět, to všechno se stane ještě za života Ježíšovy generace.

Podobně Matouš 10:23 říká: “Když vás budou pronásledovat v jednom městě, utečte do jiného. Amen, říkám vám, že neprojdete izraelská města, než přijde Syn člověka.”
Tedy, než stihnou Ježíšovi učedníci projít všechna Izraelská města, přijde Syn člověka.

Apokalyptických pasáží jsem v evangeliích napočítal desítky, ale asi nemá smysl je zde všechny vypisovat. Uvedu ještě jeden z několika popisů, jak si Ježíš, a tedy i autoři evangelií, nadcházející události představovali:

Příchod Syna člověka nastane jako blesk – rozzáří oblohu od východu až na západ. ‚Kde je mrtvola, tam se slétnou supi.‘ Hned po soužení oněch dnů ‚slunce se zatmí a měsíc nevydá světlo, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti se zachvějí.‘ Tehdy se na nebi objeví znamení Syna člověka a tehdy budou všechna pokolení země kvílet a spatří Syna člověka přicházet na nebeských oblacích
s velikou slávou a mocí. A on pošle své anděly s hlasitou polnicí a ti shromáždí jeho vyvolené ze čtyř světových stran, od jednoho konce nebe až po druhý. (Mt 24:27-31) Podobně také Mt 25:31-45.

Ještě chci zmínit verš
Ten den a hodinu však nikdo nezná – ani nebeští andělé, ani Syn – jedině sám můj Otec.” (Matouš 24:36)
který bývá někdy interpretován jako vysvětlení toho, proč apokalypsa dodnes nenastala. Tvrdívá se, že Ježíš tímto totiž popřel, že kdokoliv ví KDY apokalypsa nastane. JENŽE Ježíš ve skutečnosti říká, že nikdo nezná přesný čas jejího příchodu, den a hodinu! ŽE ale nastane velmi brzo, rozhodně za života některých jeho současníků, to Ježíš věděl – a mýlil se.

Pavel a ostatní autoři epištol

Apokalypticismus podbarvuje i epištoly. Snad nejzjevnější je to v 1. dopise Tesalonickým:

Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli. Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu. My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky. Povzbuzujte se navzájem těmito slovy. (1 Tess 4:15-18)

Zde Pavel sám očekává, že se dožije Pánova příchodu!

V 2. Tim 3:1 říká adresátům svého dopisu, aby si byli jisti, že v posledních dnech nastanou těžké časy – a asi jim tohle neklade na srdce s tím, že tato situace nastane za stovky generací a tisíce let…

Autor dopisu Židům hned na samém začátku připomíná, že žijí v posledních dnech. (Židům 1:2)

Jasné je i Pavlovo vyjádření v 1 Kor 7:29:
Říkám vám, bratři, už nezbývá moc času. Ať tedy i ženatí jsou jako neženatí, ti, kdo oplakávají, jako by neoplakávali, ti, kdo oslavují, jako by neoslavovali, ti, kdo kupují, jako by nevlastnili a ti, kdo se zabývají věcmi tohoto světa, ať to nepřehánějí. Svět, jak ho známe, totiž končí.

V tomto světle je mnohem jasnější celá 7. kapitola 1 Korintským! Jak může Pavel napsat, že
“Svobodným a vdovám říkám, že je pro ně lepší zůstat, jako jsem já.”? (1 Kor 7:8)
No právě proto, že nezbývá mnoho času, svět bude končit, a nemá smysl ztrácet čas světskými záležitostmi! Jen “Pokud se však nemohou ovládnout, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší
vstoupit do manželství než být spalován touhou.” (1 Kor 7:9).

I autor Jakubova dopisu věřil v brzký Ježíšův návrat:
Bratři, buďte trpěliví až do Pánova příchodu. Víte, jak rolník očekává drahocennou úrodu země – trpělivě na ni čeká, dokud nepřijde raný i pozdní déšť. I vy tedy buďte trpěliví a pevní. Pánův příchod je blízko. (Jakub 5:7,8)

Ještě chci zmínit pozdní pseudografický 2. dopis Petrův. Jeho autor žil v době, kdy už měla apokalypsa dávno nastat, ale pořád nepřicházela. Proto píše:
Především vězte, že v posledních dnech přijdou nehorázní posměvači vedení svými vlastními choutkami a budou říkat: „Co je s tím slibem o jeho příchodu? Otcové už zemřeli a všechno zůstává, jak to bylo od počátku stvoření!“ (2 Petr 3:3,4)
Autor psal jménem sv. Petra, proto o své současnosti psal jako budoucnosti, jako předpověď. Navíc je zjevné, že i autor tohoto dopisu věřil, že Pánův příchod nastane během JEHO života, že on, ve chvíli psaní svého dopisu, žije metaforicky v posledních dnech! Stejně jako tomu věřily všechny generace křesťanů – vždy každá o své vlastní době! – vlastně až do dneška.

Globální pohled

Celé Markovo i Matoušovo evangelium lze shrnout z apokalyptického pohledu: Ježíš byl apokalyptický prorok, který hlásal nadcházející konec světa a příchod Božího Království. Jeho pozemské působení lze podle Barta Ehrmana chápat jako jistou předzvěst tohoto království, a to v následujícím smyslu:
– Ježíš z lidí vymýtal démony a zlé síly, protože v Božím Království žádní démoni a zlé síly nebudou
– Ježíš uzdravoval nemocné, protože v Božím Království nebudou žádní nemocní
– Ježíš křísil mrtvé (např. Jairovu dceru), a sám vstal z mrtvých, protože Smrt bude poražena a v Božím Království už pak nebude.

Dále, podle Marka i Matouše celé Ježíšovo působení na Zemi bylo o Božím Království. Ježíš kázal, že nastane, kdy nastane, jaké bude, jaký bude jeho příchod, kdo se tam může dostat spíš a kdo má menší šanci, kolik lidí se tam dostane (“Těsná brána a úzká cesta však vede k životu, a málokdo ji nachází… ” (Mt 7:14)) a v neposlední řadě, jak je nutné žít, a jak se chovat, ABY člověk zvýšil svou šanci dostat se do Božího království dostat.

Samotné Ježíšovo ukřižování a zejména zmrtvýchvstání má pak také souvislost s apokalyptickým pohledem: Ježíš měl být první vzkříšený. Po něm měli následovat všichni ostatní, každý “ve svém pořadí” (1 Kor 15:20-23). Ostatně, nikoliv náhodou Matouš psal, že po Ježíšově ukřižování začali v Jeruzalémě vstávat mrtví z hrobů (Mt 27:51-53). Z hlediska Marka mělo být navíc Ježíšovo zmrtvýchvstání jeho ospravedlněním, potvrzením od Boha, že to byl opravdu Mesiáš (a že tedy na jeho zvěst ohledně Království se lze spolehnout).

Mimochodem, nedávno jsem se setkal s názorem, že autor knihy Zjevení musel snad být “zhulený” když tohle psal. Nic nemůže být dál od pravdy. Autor knihy zjevení, i autoři dalších apokalyptických knih (Zjevení sv. Jana není ani náhodou jediný spis svého druhu!) opravdu věřili, že něco podobného svět v dohledné době čeká. První křesťané skutečně žili přípravami na tuto událost, a úvahami o ní. Proto byl také spis Zjevení sv. Jana sepsán, proto přišel nanejvýš zajímavý a aktuální svým součastníkům – a proto byl také zařazen do Nového Zákona. Bez povědomí o apokalypticismu mají dnes mnozí lidé potíže pochopit, jak se vůbec mohl podobný text v NZ objevit.

Závěr

Závěr bude tentokrát velice stručný. Ježíš byl apokalyptický prorok, a selhal. Žádná apokalypsa nenastala, ani v době kdy ji předpovídal, ani později. Syn Člověka nepřišel, Ježíš se nevrátil, Svět jak ho známe neskončil.

Desítky generací křesťanů jeho evangelium velice správně pochopily, ale mylně si namlouvali, že Ježíš mluvil nikoliv ke své, ale k JEJICH generaci, a že tedy konec světa nastane V JEJICH době – a všichni se spletli.

Spletli se hned dvakrát: Poprvé – Ježíš mluvil o své generaci, mluvil k lidem své doby, a příchod Syna Člověka předpovídal ve své době. A podruhé – Ježíš nebyl Syn Boží, nebyl Mesiáš. Byl to obyčejný člověk, a také se zcela lidsky a přirozeně mýlil, a to v tom hlavním co kázal.

Křesťanství proto stojí na falešném proroku – a tedy je samo falešné.

2,543 thoughts on “Apokalypticismus

  1. Medea

    Chcem povedať, že takéto monoteizmy vznikajú v polyteistickom prostredí zriedkavo.

    Existovali nábehy k monoteizmu mnohokrát, ale nestali sa štátnou národnou/ideológiou.

  2. Slavek

    Nevim o co go. Monoteismus evidentne existuje. I kdyz krestanstvi ve sve nejrozsirenejsi forme ma kupodivu velmi blizko ke klasickemu polyteismu. No a kdyz mame monoteismus, tak mame kupodivu i celkem pestrou sbirku posuku, kteri jsou nebo byli povazovani za hlavniho boha. Jezis byl jeden z nich. Mozna dokonce ani nebyl prvni.

    Jo a krestanstvi se stalo statni nabozenstvi jedne velke staroveke rise, z pozustatku jeji organizace pak nejakych tisic ket zilo.

  3. Medea

    No ten vznik štátneho/národného dogmatického monoteizmu v polyteistickom prostredí sa mi vidí málo pravdepodbný.

    Ale ak už máme takýto monoteizmus a prichádza do styku s polyteistickým prostredím, tak sa mi vznik idey bohočloveka alebo idey človeka s mimoriadnym vzťahom k Bohu zdá pravdepodobný. Judaizmus a Polyteizmus splodili Ježiša 😀

    Končím, chcela som nejako naviazať na Michalove úvahy …

    Dobrú noc.

  4. Medea

    Slávek: “Pokud by se jednalo o událost jedinečnou, tak bych akceptoval Michalovu logiku a bylo by jasné, že ta událost je velmi nepravděpodobná.”

    Jedinečná udalosť nemusí byť nutne nepravdepodobná, môže, byť jedinečná tým, že sa udiala po prvý krát.

  5. Michal Post author

    Médeo, koukám na Vaši večerní diskuzi se Slávkem… zajímavé!

    Pojďme se ještě kouknout na jednu věc: Jak vlastně Fundův model řeší Dvanáct učedníků? Podle něj to byly reálné osoby, skuteční učedníci historického Ježíše. Ti spolu strávili kolem Ježíše mimořádně zajímavý rok života, pak spolu udržovali styky i po Ježíšově smrti… Jak došlo k tomu, že se různí evangelisté neshodují na jejich jménech?! Lukáš píše o jistém “Judovi Jakubově”, a nepíše o žádném Tadeášovi. Marek a Matouš píší o Tadeášovi, a nepíší o Judovi Jakubově.

    Dále, co bylo vlastně zač, těchhle Dvanáct? Z evangelií mám dojem, že Ježíše následovalo VÍC lidí než jen Dvanáct. Tak např. podle Marka měl Ježíš učedníky už v Mk 3, ale Dvanáct si vyvolil až v Mk 3:13, a je to uvedeno slovy “Povolal k sobě ty, které sám chtěl, a přišli k němu”. Byl teda Dvanáct nějaký “vnitřní kruh” učedníků? Nebo to byli všichni jeho učedníci, a víc jich neměl?

    Jenže nanejvýš paradoxně, v žádném evangeliu se o většině těch učedníků vůbec nemluví, dokonce tam ani nezazní jejich jména! U Synoptiků zazní jen jednou – jako jména na seznamu, a Jan ani žádný seznam nedává. Schválně, udělejte mi seznam učedníků, kteří hráli třeba u Marka nějakou roli! Petr, Jakub, Jan … ještě někdo? Nejsou spíš tihle tři “vnitřní kruh”?

    Takže moje otázka je: K čemu si Ježíš vyvolil Dvanáct učedníků? Vůbec, číslo Dvanáct je takové pěkné (12 měsíců, 12 Izraelských kmenů, 12 znamení zvěrokruhu, …) – docela náhodička, že se kolem Ježíše sešlo zrovna dvanáct lidí… A nebo to měl Ježíš dopředu promyšlené? Vybral si ze svých učedníků zrovna Dvanáct, aby, když se o nich bude později mluvit, to bylo víc “Cool”? Co reálného Ježíš od Dvanácti očekával podle Fundova modelu?

  6. Michal Post author

    A další věc: Jedním z Dvanácti byl Jidáš, který Ježíše později zradil. A já se ptám – odehrálo se tohle ve skutečnosti? V čem spočívala v reálu Jidášova zrada? Byl snad Římský policejní aparát tak neschopný, že nebyl schopen Ježíše najít, když kázal v Chrámu v Jeruzalémě? Lidé se kolem něj stahovali, on otevřeně kázal na náměstích i v synagogách – ale Římský stát ho nebyl schopen najít, a potřeboval k tomu Jidáše? Ježíš čile konverzoval s farizei, kteří mu také usilovali o život – ale nemohli ho najít?!

    Nebo se ho snad Římani báli (báli!!! Římané!!!) zatknout (Mk 14:2), ale jakmile jim ho Jidáš UKÁZAL (!!!) (Mk 14:44), tak najednou se už vzpoury nebylo třeba obávat?

    Jaký vám tohle dává smysl, pokud by to měla být historická událost?

  7. protestant

    ….Proč jich bylo právě dvanáct? Ten počet tam tehdy všem lidem připomínal
    dvanáct kmenů Izraele, dvanáct kmenů Božího lidu. Jakoby svou volbou chtěl
    Ježíš říci: ´Teď tady bude nový Izrael, teď tu bude nový Boží lid. A do něj mohou
    patřit i lidé úplně obyčejní (jako byli rybáři Petr a Ondřej, Jakub a Jan), i lidé,
    kteří byli druhým nějak divní a podezřelí (třeba jako celník Matouš), sem mohou
    patřit i lidé, kteří možná pocházejí z rodin málo zbožných (ti, kdo neměli
    židovská, ale řecká jména, např. Filip), dokonce i ti, kdo nejspíš byli rebelové a
    vzbouřenci (Šimon Zélota).´….

    http://brno-ii.evangnet.cz/publ/12/9.9.12.pdf

  8. protestant

    …..Jidášova zrada je samozřejmě krásným tématem k mnoha spekulacím. Můžeme si klást otázku, proč to vlastně ten Jidáš udělal? Byl zklamán stejně jako zástup? A nebo si vše rozmyslel a došlo mu, že Ježíš je podvodník? Těžko se dá najít odpověď. Víme jen tolik, že Ježíše zradil a pak toho litoval. Také se můžeme ptát, proč si ho vlastně Ježíš vybral? Co když byl ten Jidáš součástí jeho plánu? U večeře věděl, že ho zradí. Co když to věděl od samého počátku? Co když ho právě kvůli tomu povolal? To by byla přeci zajímavá myšlenka. Byla by jakýmsi ospravedlněním Jidáše. Navíc je zřejmé, že cesta na kříž vede právě tím, že Ježíš je zrazen a vydán soudu. Bez Jidášovy zrady by se jen stěží události odehrály tak, jak je dnes známe. Takže je to skutečně zajímavá otázka, zda právě toto nebyla Jidášova cesta. Dokonce se občas objeví i nějaký ten hlas, který nám říká, že právě Jidáš byl vzorný učedník, protože jeho zradou se věci daly do pohybu. Ostatně možná skutečně chtěl dát věci do pohybu. Možná chtěl zatlačit Ježíše do úzkých, aby ukázal, jaká je jeho moc, aby ho vyprovokoval k nějaké akci…..
    http://sternberk.evangnet.cz/soubory/kazani/2010_2011/6post.html

  9. protestant

    Michal says:
    …….Jaký vám tohle dává smysl, pokud by to měla být historická událost?

    protestant:

    Jsou vůbec autoři evangelií věrohodní, když si tak vymýšlejí?

    Takhle to nemůžete brát. Jejich zprávy nemůžete číst jako prostá sdělení – zásadní je celkový výklad. Tehdy ty texty fungovaly jinak. Tradiční byla řecká historiografie, kdy se narativním způsobem vyprávění vyjadřovaly i významy. Platila zásada, že dobrý historik si může vymyslet i bitvu, která se nikdy neodehrála, jen aby na ní charakterizoval povahu vybraného vojevůdce.

    Když oddělíme, co víme historicky, a spatříme také osobní rozměr jednotlivých biblických svědectví, co uvidíme lépe? Dějiny? Nebo jen podstatu křesťanského učení?

    V bibli nejde o poučení v dějepisu nebo zeměpisu. Jde o člověka, o jeho cestu dějinami a jeho sebepochopení tváří v tvář časovému omezení jeho života.

    http://etfuk.sweb.cz/pokorny.htm

  10. Michal Post author

    Jenomže já se spíš než PROČ to ten Jidáš udělal, ptám CO vlastně udělal? JAK Ježíše zradil? V čem přesně jeho zrada spočívala?

    Podle evangelií spočívala v tom, že k Ježíši přivedl stráže a ukázal jim ho – ale já namítám, že to je absurdní – vždyť proč by něco podobného vůbec měla být potřeba?! Vždyť lidé věděli kde Ježíš je, shromažďovali se u něj, Ježíš kázal v Chrámu, na náměstích, v Synagogách, BAVIL se s Farizei, kteří po něm měli údajně jít, NESKRÝVAL SE – tak proč by mělo být potřeba, aby k němu Jidáš dovedl stráže, a ještě jim ho ukázal polibkem?

  11. protestant

    1. Kdo ví jak to bylo
    2. Neexistovala žádná identifikace osob. Samotné stráže by nepoznaly kdo z těch chlapů je Ježíš Nazaretský

  12. protestant

    Myslím, že příznačné je to, že v knize ….
    PETR POKORNÝ – Ježíš Nazaretský – Historický obraz a jeho interpretace
    ……se o Jidáši vůbec nepíše.

  13. Slavek

    To co pise protestant dava mozna trochu smysl. Nemohli prijit a chtit obcanky. straze jezise osobne znat nemusely. a tezko chtit po nejakym zidovskym aristokratovi, aby se na akci nejak podilel. jen by se pletl po nohy. navic ho nechteli sbalit verejne behem kazani, kde by ho mohli snadno identifikovat.

    takze v kontextu pribehu to celkem muze davat smysl

  14. Michal Post author

    Slávku, podle mě to smysl nedává. Římská policie by musela být úplně neschopná, aby to fungovalo tak jak říkáte. Vždyť oni i tehdy museli chytat zloděje a vrahy, a lidi nepohodlné režimu, a občanku tehdy nenosil nikdo! Římské impérium nebyla žádná anarchie, ale rozvinutý stát s nezanedbatelným represivním aparátem! Jak bys ty postupoval, být na místě nějakého místního náčelníka, kdybys dostal příkaz dovést Ježíše?

    1) zadal bych pár chlapům příkaz, ať se projdou po Jeruzalémě a na Ježíše se poptají.
    2) pravděpodobně už po pár hodinách bych se domákl, kde Ježíš zrovna káže
    3) poslal bych pro něho vojáky – a byl by to ten, co tam mluví k lidem. Případně bych se TĚCH LIDÍ co tam poslouchají, zeptal, jestli to je opravdu Ježíš.

    Jak prosté.

  15. Michal Post author

    Nesměli? 🙂 To si jako zakázali sami sobě? 🙂

    Ale OK, klidně mohli počkat před chrámem, například…

  16. Michal Post author

    Nebo bych se zeptal těch farizeů, co na něj měli beztak pifku, a co s nimi Ježíš vedl opakovaně diskuze!

    Jako, argumentovat, že Římané nebyli schopni dohledat člověka, ke kterému se scházeli lidé, který přitahoval pozornost, a který se nijak neskrýval, a volně se pohyboval po hlavním městě – to mi přijde představa jak z jiného světa.

  17. protestant

    Pohanům byl vstup do chrámu zakázán, měli přístup pouze na tzv. nádvoří pohanů

    dalkari-jabok.unas.cz/dokumenty-novyzakon/nz2.doc

  18. protestant

    Michal says:
    October 16, 2012 at 9:23 am
    Nebo bych se zeptal těch farizeů, co na něj měli beztak pifku, a co s nimi Ježíš vedl opakovaně diskuze!

    Jako, argumentovat, že Římané nebyli schopni dohledat člověka, ke kterému se scházeli lidé, který přitahoval pozornost, a který se nijak neskrýval, a volně se pohyboval po hlavním městě – to mi přijde představa jak z jiného světa.

    protestant:
    S dohledáváním lidí v Afganistánu mají američané problémy i dnes

Comments are closed.