Lidé z Biblických dob

Známý a překvapivý poznatek z psychologie říká, že naše víry získáváme shodou náhod, životních okolností do kterých se dostaneme, z rodiny ve které žijeme, atd., a teprve až ex-post pro ně vymýšlíme racionalizace – v případě, že to je vůbec potřeba, tj. že je jejich důvodnost vystavena pochybnostem.

Platí to i pro nás ateisty, i pro křesťany. POKUD nám jde o to, abychom zastávali pravdivé víry, je naprosto klíčové, abychom si tohoto faktu byli vědomi, a důsledně dbali na to, aby naše argumenty, kterými své víry obhajujeme, byly opravdu logické, racionální, a nikoliv jen racionalizující (tedy omlouvající víry, které tak jako tak zastáváme).

Celá křesťanská víra, celá, napříč historií, stojí na pravdivosti toho, čemu uvěřili prvotní křesťané. Pokud by tehdy oni neuvěřili, pak by logicky ani dnes nikoho ani nenapadlo věřit tomu, že jistý Palestinec z chudé oblasti Galilee, jeden ze stovek tisíc lidí ukřižovaných Římany napříč celým Impériem, vstal po své smrti z mrtvých, byl Bohem vyzdvižen do nebe, a byl dlouho očekávaným Mesiášem. A POKUD se tehdy oni zmýlili, pokud uvěřili nesprávné/nepravdivé věci – pak s tím padá i celá křesťanská víra. Nikdo nemá žádnou dodatečnou evidenci. POKUD tedy křesťané nechtějí věřit nepravdivým věcem, pak je asi dobré, aby měli ujasněno, PROČ si myslet, že ONI se tehdy nemýlili.

Stejně jako my dnes, byli i lidé před 2000 lety do značné míry determinováni světem, ve kterém žili. Stejně jako my dnes, věděli, co tehdy “každý věděl”. A tehdejší svět byl diametrálně odlišný od našeho – a vůbec teď nemluvím o vědě a technice.

***

Lidé Ježíšovy doby měli zcela jiné chápání kosmologie než my. Svět byl pro ně daleko menší, než jak ho vidíme my dnes. Byl tvořen plochou Zemí s pevninami a moři, nad ní se klenula nebeská klenba se Sluncem, Měsícem a hvězdami, a pod zemí byla říše mrtvých – Sheol. V nebi pak sídlili bohové a jiné “vyšší” bytosti (andělé).

V souladu s tím nám Lukáš ve Skutcích dojemně líčí (Sk 1:9), jak se Ježíš vznášel do nebe, dokud svým učedníkům nezmizel z očí v oblaku. Podobně bylo toto kosmologické předporozumění důvodem, proč lidé obětovali na vyvýšených místech (aby tak byli Bohu v nebi blíž). I Mojžíš uzavřel svou smlouvu s Hospodinem na hoře Sinaj. Dle Jana sestoupil Ježíš z nebe (Jan 3:13), dle Matouše sletěl Boží Duch z nebe v podobě holubice (Mt 3:16) a z nebe také zaznívá Boží hlas (Mt 3:17).

Tehdejší lidé nejen že prakticky neměli ponětí o tom, jak svět funguje, ale mnohem překvapivěji jim byl prakticky neznámý koncept nauturalismu, tedy ŽE svět VŮBEC nějak funguje “sám o sobě” (a bohové do něj případně nějak zasahují). Naopak, vše co se dělo, bylo vnímáno jako přímé dílo bohů, a dobrých či zlých sil. Východy a západy Slunce, bouře, blesky, zemětřesení, štěstí či neštěstí lidí, dobrý či špatný osud, sny, nemoci – za vše mohli bohové, andělé, případně zlé síly. Celý panteon “vyšších sil” byl nedílnou součástí světa. Nikdo tehdy nemyslel v kategoriích “přirozeného světa” a “nadpřirozena”.

Příčinu nemocí viděli lidé v posedlosti nečistými duchy. Osoby nadané příslušnou mocí, jako např. Ježíš, Hanina ben Dosa či Apollonius z Tyanye a další pak tyto duchy mohli vymítat a člověka tak uzdravit. Uzdravování vymítáním démonů tvoří velkou část Markova, Matoušova i Lukášova evangelia! Ježíš s démony rozmlouval, oni ho na rozdíl od běžných lidí poznávali a báli se ho.

V Markovi 5 vyšel proti Ježíšovi člověk, který bydlel v hrobech, a “nikdo ho nemohl svázat ani řetězem”, protože “on ty řetězy a okovy vždy rozerval”. Byl totiž posedlý hned spoustou duchů – které z něj Ježíš vyhnal do blízkého stáda prasat. Pro nás opět není podstatné, zda se to stalo, ale ŽE tomu tehdejší lidé bez problémů věřili.

***

Svět byl pro tehdejší lidi plný divů a podivuhodných a lidmi nepochopitelných událostí. Divem bylo, že svítí Slunce, že vychází a zapadá, že někdy ve dne zmizí z oblohy a po chvíli se zas objeví, divem bylo hvězdné nebe, bouřky, blesky, nebeská klenba. Divem bylo když někdo chodí po vodě, když někdo vymítá duchy, když někdo mění vodu ve víno, když někdo vstane z mrtvých, atd.

Pokud se kterákoliv taková věc stala,nemělo moc smysl se ptát jak je to možné, ale mělo smysl se ptát, KDO měl tu MOC toto způsobit, a od koho tuto moc má (zda např. od bohů, nebo od zlých sil, nebo zda mu tuto moc dává magie, atd.) (viz Bart Ehrman, The New Testament, kapitola “The World of Early Christian Tradition).

Široce sdílené bylo přesvědčení, že po světě chodili a chodí lidé, kteří dělají zázraky, vymítají duchy, křísí mrtvé. Příkladem budiž už výše zmínění Apolonius z Tyanye nebo Hanina ben Dosa, samozřejmě Ježíš, a další.

***

Velmi rozšířené bylo přesvědčení o funkčnosti magie. Existovali lidé, o kterých se věřilo, že mají magické schopnosti – a svědectví o nich máme i v Novém Zákoně! Viz např. Šimon mág, Skutky 8:9.

Lidé věřili, že magická moc se může z člověka jí obdařeného přenést i pasivním dotykem, v podstatě proti jeho vůli. Svědectví o tom máme opět (mimo jiné i) v Novém Zákoně, viz např. Mk 5:25-34, zejména verš
30 Ježíš v nitru ihned pocítil, že z něj vyšla moc. Otočil se v davu a zeptal se: „Kdo se dotkl mého roucha?“

Jiní lidé věřili, že i stín mocné osoby jim může pomoct. (Sk 5:15)

Ježíš sám používal magii, např.
Jan 9:6 Když to řekl, plivl na zem, udělal ze sliny bláto a pomazal mu jím oči.
nebo
Mk 8:23 Vzal slepce za ruku a odvedl ho za vesnici. Plivl mu na oči, vložil na něj ruce a ptal se ho: „Vidíš něco?“
Mk 8:24 On vzhlédl a řekl: „Rozeznávám lidi – vidím něco jako chodící stromy.“
Mk 8:25 Znovu mu vložil ruce na oči, a když vzhlédl, byl uzdraven. Viděl všechno jasně i na dálku.

Jak vidno, magická procedura se zde napoprvé nepovedla zcela stoprocentně, a bylo potřeba ji částečně zopakovat…

Opět tedy vidíme, že lidé tehdy věřili, ŽE takto svět funguje, a lidé obdaření “léčivou mocí” ji právě takto realizují.

Magickými praktikami a vírami je přímo protkán Starý Zákon: Samuelovy dlouhé vlasy mu dávaly sílu. Když potřeboval Samuel poradit, šel za vědmou (1 Sam 28). Mojžíš způsoboval zdviženýma rukama úspěch svých vojáků. Když je sklopil, začalo Izraelské vojsko prohrávat. (Exodus 17:10-12). Lidé věřili, že existují čarodějnice, že tedy čarodějnictví zejména funguje (!) a že je třeba je zabíjet. (Ex 22:17) Krásnou ukázku magie v akci máme i v Genesis 30:37-43.

V rajské zahradě byly dva magické stromy: strom poznání, a strom života. Lidé neměli problém věřit tomu, že had mluví (k Evě), osel mluví k Balaamovi (Num 22:28), Jákob zápasil s Bohem, a Bůh ho nemohl přemoct (Genesis 32:25-27) tak ho musel “udeřit do kyčle”…

Jonáš přežil v břiše velryby 3 dny, čemuž věřil i sám Ježíš (Matouš 12:40).

***

Neméně důležité pro nás je, že v Řecko-Římském kulturním okruhu byly rozšířené příběhy o bozích, kteří měli aférky s pozemšťankami, z čehož pocházeli napůl bohové a napůl lidé (polobozi), jako např. Perseus nebo Herkules, a že Izrael Ježíšovy doby byl pod SILNÝM vlivem těchto kultur, a to od vpádu Alexandra Makedonského. Ostatně, Izrael byl v Ježíšově době pod přímou Římskou nadvládou, jak jistě každý ví, a celý Nový Zákon byl v originále psán v Řečtině.

Za Božího syna byl rovněž považován dnes už dvakrát zmíněný Ježíšův součastník, Apollonius z Tyanye, který měl zhruba až do roku 400 n.l. docela početný okruh vyznavačů. http://en.wikipedia.org/wiki/Apollonius_of_Tyana

***

Lidé Ježíšovy doby, jejichž mentální svět byl formován vším výše uvedeným, pak neměli sebemenší problém uvěřit čemukoliv, co ladilo s výše nastíněným předporozuměním. Pěkně je to vidět na epizodce ze Skutků (Sk 14:11). Když lidé viděli, že Pavel uzdravil chromého člověka, usoudili z toho, že Pavel a jeho druzi jsou bohové (!!! nikoliv jeden Bůh!) kteří sestoupili na Zem! Pavel je pak musel přesvědčovat, že jsou úplně obyčejní lidé…

Zajímavá je rovněž pasáž z Matouše, popisující události, které podle Matouše měly provázet Ježíšovo ukřižování. Země se třásla, skály pukaly, dokonce mrtví vstávali z hrobů a chodili po Jeruzalémě…
Nejde mi teď o to, že se tyto události nestaly, ale spíš o to, že s Matoušovým porozuměním celému příběhu ladilo, ŽE by takovéto události ukřižování tak mocné osoby jako Ježíš měly či mohly provázet. Dále považuji za zajímavé, jak Matouš nešetřil s ideou zmrtvýchvstání. Mrtví dle Matouše vstávali z hrobů, jako kdyby se nechumelilo.

Také Marek v šesté kapitole říká, že lidé (Izraelci!!!) ohledně Ježíše neměli naprosto žádný problém se spekulacemi, že jde o zmrtvýchvstalého Jana Křtitele, jiní v něm viděli Eliáše. Podle Matouše 16:14 v Ježíšovi viděli zmrtvýchvstalého proroka Jeremiáše, či jiného z proroků. To vše dokazuje, jak přijatelná pro tehdejšího člověka byla idea z mrtvýchvstání – bez jakýchkoliv důkazů, jako čistá spekulace! “No, to asi vstal Jeremiáš z mrtvých – normálka, ne?” Zdůrazňuji, že toto se mělo odehrát PŘED Ježíšovým zmrtvýchvstáním!

Celý obrázek dokreslují širší historická fakta, ukazující, jak běžná byla v celém kulturním okruhu idea umírajících a zmrtvýchvstávajících božstev. Zemřelí a zmrtvýchvstalí bohové měli být Baal, Melqart, Adonis, Eshmun, Attis, Tammuz, Asclepius, Orpheus, Ra, Osiris, Orion, Zalmoxis, Nionysus, Odin, Inanna = Ishtar, Persephone, atd. Viz např. http://en.wikipedia.org/wiki/Dying_god

***

Závěr

Faktem je, že NĚKTEŘÍ lidé, žijící ve světě o kterém jsem dnes psal, a determinovaní výše popsaným kulturním prostředím, uvěřili, že Ježíš vstal z mrtvých. Spousta dalších lidí, (defacto mnohem víc lidí!) žijících v tomto světě, tomu neuvěřila. Otázkou je, jak mohou DNEŠNÍ křesťané věřit na základě tohoto faktu, zvlášť s přihlédnutím k tomu, co jsem popsal v úvodních odstavcích.

Jsem zvědav na názory našich věřících přátel pod článkem.

256 thoughts on “Lidé z Biblických dob

  1. protestant

    …..Otázkou je, jak mohou DNEŠNÍ křesťané věřit na základě tohoto faktu, zvlášť s přihlédnutím k tomu, co jsem popsal v úvodních odstavcích….

    Protestant:

    Této větě se přiznám nerozumím. Na základě faktu můžeme přijmout skutečnost. Na tom přece není založena víra.

    Např. na základě faktu existence gravitace vím, že vím, že puštěný kámen padá k zemi. Ne že VĚŘÍM, kámen padne k zemi.

  2. Karel

    protestant says:
    September 3, 2012 at 8:41 am
    Věta “Celá křesťanská víra, celá, napříč historií, stojí na pravdivosti toho, čemu uvěřili prvotní křesťané.” je mylná. Křesťanství na tomhle nestojí. To jen ateisté si tohle myslí.

    Karel: Určitě? A odkud máš informace o JK? On se ti zjevil, nebo sis o něm něco někde přečetl? Řekni mi něco o JK. Kdo to byl, co učil, co se s ním stalo….

  3. Karel

    protestant: Později se setkali se vzkříšeným Kristem, stejně jako se s ním od té doby setkávají všichni křesťané.

    Karel: Odkud víš jak se setkali apoštolové se vzkříšeným Kristem. Jako jedinou informaci o tomto máme cca dva tisíce roku staré texty, které to popisují. Mohli si na něj sáhnout, jedl s nimi, pil, viděli jej face to face. Aspoň tak je to tam popisované. Skutečně i dnes se takto křesťane setkávají se vzkříšeným JK? U tebe to tak bylo? Anebo to tenkrát bylo jinak?

  4. Michal Post author

    Protestant píše, že u něj to je podobné, jako u apoštolů… tak třeba Tomáš, ten si mohl sáhnout do jeho ran! Fíha, Protestante, to tys taky mohl??? Páni tak to je teda věc – hele, ale řeknu ti, moc rychle se mu to teda nehojí…

    A co, povečeřel jsi už s Kristem taky rybu, jako apoštolové v Lk 24:43?

    Poté co se Ježíš apoštolům zjevil, vznesl se podle Skutků do nebe, až jim zmizel v obláčku… tohle jsi taky viděl, Protestante? Taky ti Kristus potom, co se ti ukázal, zmizel v obláčkách?

  5. Michal Post author

    Ale hlavně: Ty chceš protestante tvrdit, že věříš, že by se ti Kristus “zjevil”, i kdybys předtím nikdy neslyšel, že měl vstát z mrtvých?!

    A zdůrazňuji, že toto jsi slyšel JEN PROTO, že tomu kdysi právě ti první křesťané uvěřili – což je právě obsahem toho mého tvrzení, které jsi označil za nepravdivé.

  6. majkl

    pánové pánové, vy si tak trochu lžete do kapsy.

    na jedné straně pláčete, že se vám tady ani jeden křesťan nepřišel ponaučit a pochopit ateismus:

    Michal:
    “A další věc, která mi vrtá hlavou:

    Co myslíš, Stando, existují křesťané, kteří si kladou podobné otázky? Existuje křesťan, kterému vrtá hlavou, JAK můžou lidé nevěřit (podobně jako NÁM vrtá hlavou, jak můžou oni věřit), a který se rozhodně po tom pátrat? Existuje křesťan, který se snaží NÁS pochopit, stejně jako MY se snažíme pochopit JE?

    KDYBY v ČR takový křesťan existoval, a dal si do googlu slovo “ateismus”, tak mu můj web vyjede hned jako druhý odkaz. Takového křesťana bychom tu tedy s největší pravděpodobností museli mít, a ta otázka by zde musela zaznít. JENŽE ona nezazněla, za celý rok a tři čtvrtě.

    Z toho usuzuji, že mezi třema miliony věřících v ČR se nenajde ANI JEDEN, který by si kladl podobné otázky, jako si klademe my. Souhlasíš s tím závěrem, Stando? Je-li to pravda, pak co z toho o křesťanech plyne?”

    A na druhé straně, když ho tady máte, a docela dlouho, tak jen víru zesměšňujete. (což mimochodem jste sami uvedli jako hodně velkou překážku jakékoliv diskuse, michal to nazval flame tuším)

    Tak chcete diskutovat nebo ne? 🙂 Mimochodem, já tady také přišel proto, abych zjistil, na čem ten ateismus stojí…

  7. majkl

    Michale, nedělám si iluze, že budeš právě teď poslouchat mé argumenty, když si zacpáváš uši, kdykoliv nějaký křesťan něčím do diskuse přispěje. 🙂

    Stačilo mi kliknout na tvůj uvedený odkaz a přečíst si druhou větu prvního bodu: “Bible je v průběhu stovek let upravovaným a redigovaným kompilátem nábožensko-mytologických textů mnoha různých autorů, obsahujícím JEJICH názory na svět, na společnost, na víru i na Boha.”

    U téhle věty můžeme i skončit, uvádí čtenáře v omyl. Naznačuje, že stovky let se ten původní text tak upravoval, že nyní už nevíme, co na počátku skutečně někdo napsal.
    Četl jsi někdy něco o textové kritice?

  8. majkl

    Michale:
    Tvé argumenty stojí na vratkých základech. O textové kritice si přečti třeba zde: (sekce Bible a její důvěryhodnost)

    http://www.buh-krestanstvi.cz/hlavni-temata/otazky-a-odpovedi/

    něco málo zde:

    http://www.gotquestions.org/Masoretic-Text.html

    Pokud bys byl objektivní a nezaujatý, ve světle textové kritiky bys tuto větu nenapsal:

    “Bible je v průběhu stovek let upravovaným a redigovaným kompilátem nábožensko-mytologických textů mnoha různých autorů, obsahujícím JEJICH názory na svět, na společnost, na víru i na Boha.”

  9. majkl

    citace ze článku:
    “V Markovi 5 vyšel proti Ježíšovi člověk, který bydlel v hrobech, a “nikdo ho nemohl svázat ani řetězem”, protože “on ty řetězy a okovy vždy rozerval”. Byl totiž posedlý hned spoustou duchů – které z něj Ježíš vyhnal do blízkého stáda prasat. Pro nás opět není podstatné, zda se to stalo, ale ŽE tomu tehdejší lidé bez problémů věřili.”

    “Není podstatné, zda se to stalo?” Asi ti nerozumím. Snažíš se naznačit, že to je vymyšlený příběh? Co z něj je podle tebe vymyšlené?
    Lidé zaznamenali, že blázen co dříve trhal okovy, bydlel v hrobech, běhal nahý, najednou je normální, dá se s ním mluvit, je oblečený a chová se rozumně. Zároveň zaznamenali úhyn velkého stáda prasat a pasáci podali zprávu o tom, že se to stalo, když tam byl Ježíš. Pokud toto přijmeme jako fakta, jaké je tvé vysvětlení?

  10. Michal Post author

    Majkle, tak já s tím příběhem mám hned několik problémů:

    1) člověk není schopen roztrhnout okovy a řetězy. Ani nejsilnější člověk na světě toho není schopen. Navíc, z toho příběhu je patrné, že ho lidé spoutali OPAKOVANĚ (tedy se nepochybně snažili, aby to už tentokrát vyšlo) a on ty okovy VŽDY rozerval. Tohle celé je pohádka, prostě železný řetěz je mnohem pevnější, než lidské svaly a kosti.
    2) zlí duchové se nevtělují do lidí, a nedávají jim nadpřirozenou sílu trhat řetězy a okovy, a nepřecházejí mezi těly, např. z člověka do prasat
    3) Matouš ten příběh líčí také, a u něj jsou ti posedlí dva (Mt 8:28-34) Tak trochu rozpor ve “svědectvích”…
    4) Překlad Bible21 píše o tom, že ta prasata se vrhla do jezera, ale v originále bylo (viz např. KJV), že se vrhla do moře. Jenže kraj Gerasene je od moře přes 31 mil… Překladatelé Bible21 se z toho snažili vybruslit tak, že místo moře psali o jezeru, a překladatelé KJV zas psali o kraji Gadarene, který je moři mnohem blíž než Gerasene. Jenže Marek psal původně o kraji Gerasene a o moři. Takže taková legrace 🙂
    5) žádná taková fakta, o kterých píšeš, a která žádáš abych přijal, neexistují. Neexistuje žádné svědectví žádného člověka, který by napsal to co ty vydáváš za fakta. O žádném takovém svědectví nepíšou ani evangelisté – oni jen píšou, že se stal ten samotný příběh, ale nikoliv že by si lidé všimli toho cos ty napsal. Je fakt zábavné, jak sis tahle “fakta” prostě vymyslel (resp. odvodil z příběhu, který považuješ za pravdivý) a obratem jsi tomu podvědomě sám uvěřil, a podpořil tímto závěrem ten samotný příběh, jehož pravdivost chceš ukázat!

    No a nakonec je třeba uvážit alternativní vysvětlení – že totiž je ten příběh vymyšlený, za zřejmým účelem, totiž aby demonstroval jak mocný Ježíš byl. Buď vznikl mezi lidmi procesem “jedna paní povídala”, a nebo ho vymyslel přímo Marek. Já se kloním k tomu druhému, a to z dobrých důvodů, o kterých chystám samostatný článek. Dále, Matouš, který ten příběh převzal od Marka, ho vylepšil: vyhnat démony hned ze dvou posedlých z hrobů je lepší, než vyhnat je jen z jednoho… Taky vynechal zmínku o těch roztrhaných řetězech – ono to přece jen působí docela nevěrohodně, a Ježíšovy schopnosti to nevylepší.

    Takže psal jsi, že chceš pochopit ateisty? Zjistit, na čem “ten ateismus” stojí? No, např. v tomhle konkrétním případě stojí na tom, že ateistům prostě přijde daleko pravděpodobnější a přirozenější a pochopitelnější to alternativní vysvětlení, než že člověk posedlý zlými duchy skutečně opakovaně rozervával železné řetězy a okovy.

  11. Michal Post author

    A jinak, s tím jak mi říkáš, že bych si měl něco přečíst o textové kritice Bible, jsi mě opravdu pobavil! 🙂 Jsi dobrej, super! Jen tak dál 🙂

  12. Michal Post author

    Mimochodem, Majkle, ty jsi kreacionista, že? Věříš na potopu světa podle Biblického popisu?

  13. Michal Post author

    A tohle je taky perla! 😀

    Majkl: Pokud bys byl objektivní a nezaujatý, ve světle textové kritiky bys tuto větu nenapsal:
    “Bible je v průběhu stovek let upravovaným a redigovaným kompilátem nábožensko-mytologických textů mnoha různých autorů, obsahujícím JEJICH názory na svět, na společnost, na víru i na Boha.”

  14. Mike

    Škoda, že se takováhle diskuze nevede na akademické půdě nebo v médiích.Když tak procházím český a anglický internet, že u nás prakticky neexistuje odborná diskuze nad pravdivostí a smyslem náboženství nebo konkrétně křesťanství. Ve vší úctě, diskuze na tomhle webu je mimo hlavní proud a zájem veřejnosti. Anglicky je těch zdrojů mraky. Je to tím, že u nás už křesťanství bereme jako něco marginálního, s čímž prakticky ani nemá cenu polemizovat? Nebo se pletu a taková diskuze se vede? My si tu náboženství tak nějak tolerujeme a možná i uznáváme, že nám přináší něco pozitivního, že má morálně navrch a přináší určitý nadhled na našimi nízkými životy a přitom se tu vůbec neřeší, jestli nestojí na hliněných základech. Máme katolíka premiéra, ministra financí, snad i Klaus je člen ČSH. Dokonce ani v souvislosti s restitucemi se tu neobjevují argumenty o smyslu náboženství, přestože nás budou stát spoustu miliard. Jsem sám, kdo má takový pocit?

  15. protestant

    Michal says:
    September 3, 2012 at 4:43 pm
    Protestant píše, že u něj to je podobné, jako u apoštolů… tak třeba Tomáš, ten si mohl sáhnout do jeho ran! Fíha, Protestante, to tys taky mohl??? Páni tak to je teda věc – hele, ale řeknu ti, moc rychle se mu to teda nehojí…

    A co, povečeřel jsi už s Kristem taky rybu, jako apoštolové v Lk 24:43?

    Poté co se Ježíš apoštolům zjevil, vznesl se podle Skutků do nebe, až jim zmizel v obláčku… tohle jsi taky viděl, Protestante? Taky ti Kristus potom, co se ti ukázal, zmizel v obláčkách?

    protestant:
    Vidím, že úroveň diskuze hodně klesla.

  16. Michal Post author

    Moment protestante, tomuto ti lidé opravdu věřili! Proč poukazování na jejich víru označuješ jako pokleslou diskuzi?! Nechápu.

    A za druhé, ty sám jsi jasně napsal, že se ti Kristus zjevil STEJNĚ jako se s ním setkávali první křesťané! Já jsem ti jen s mírnou ironií ukázal, že NEMÁŠ pravdu: ty se s Kristem nesetkáváš STEJNĚ jako se s ním (údajně) setkávali křesťané na začátku. Nemůžeš si sáhnout do jeho ran, nevečeříš s ním ryby, ani ho nevidíš vznášet se do obláčku.

    Lituji, ale to co jsem napsal je naprosto korektní.

  17. Michal Post author

    A mimochodem, to jestli se Kristovi hojí rány, když byl vzkříšen TĚLESNĚ, (a i se svým tělem byl vyzdvižen do nebe) je taky naprosto legitimní otázka.

    Lamentuješ nikoliv nad pokleslou úrovní diskuze, ale nad absurdností své víry.

  18. protestant

    Michal says:
    ……A za druhé, ty sám jsi jasně napsal, že se ti Kristus zjevil STEJNĚ jako se s ním setkávali první křesťané! ….

    protestant:

    Všichni si mohou ověřit že jsem napsal něco jiného:

    “Později se setkali se vzkříšeným Kristem, stejně jako se s ním od té doby setkávají všichni křesťané.”

    Rád bych věřil, že šlo ze tvé strany pouze o přehlédnutí.

Comments are closed.