Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. Medea

    OK, Protestant, tu je potrebná istá analýza pojmu „agnostik“.

    Potrebujeme rozlíšiť doxastické a epistemické postoje (doxa – viera, episteme – poznanie).

    Z hľadiska doxastického som ateistka, teda som silne presvedčená, že ateizmus je pravdivý. Svoj stav nazvem: doxastický ateizmus.

    Z hľadiska prísne logického, nemám k dispozícii deduktívny dôkaz toho, že existencia nejakého dobre definovaného Boha/boha nie je možná. Teda môj epistemický stav z hľadiska logiky je agnostička.

    Povedzme teda, že som doxastická ateistka a epistemická agnostička z logických pozícií. 😉

    Človeka, ktorý je silne presvedčený o tom, že jeho epistemické dôvody pre vieru a nevieru v Boha/boha, sú epistemicky vyrovnané, nazvem doxastickým agnostikom. A to ja nie som, pretože i keď moje dôvody z pozícií logiky pre vieru a nevieru v Boha/boha sú vyrovnané, moje empirické dôvody sú silne v neprospech takejto viery.

    Takže čo sa viery v existenciu Šivu, Marduka, Baala, Aštarte, Krista, Hutzilopochtliho, Dobrej víly, Zúbkovej víly, neviditeľných ružových jednorožcov, … týka, som epistemická agnostička z logických pozícií a okrem toho aj doxastická neveriaca kvôli empirickej evidencii.

    Dúfam, že takáto analýza môjho postoja stačí 😉

  2. protestant

    Výborně. Už si rozumíme. Tohle je OK postoj.
    Já už dávno tvrdil, že ateismus je víra. 🙂

  3. Medea

    Protestant: “Agnosticismus je názor, že pravdivost některých tvrzení, zejména těch, která se týkají existence či neexistence jakéhokoliv boha

    To je nezmyselný názor, pretože existenciu boha, ktorý má navzájom sa vylučujúce vlastnosti, je možné logicky vyvrátiť, rovnako ako je možné logicky vyvrátiť existenciu čísla, ktoré, by bolo súčasne párne a nepárne.

    Súhlasila, by som s tým, že existencia niektorých bohov sa nedá logickou dedukciou vyvrátiť.

  4. Medea

    Protestant: “Já už dávno tvrdil, že ateismus je víra. :)”

    Racionálne odôvodnená viera 🙂 (na rozdiel od kresťanstva)

  5. protestant

    Medea says:
    October 4, 2012 at 9:46 am
    Protestant: “Já už dávno tvrdil, že ateismus je víra. ”

    Racionálne odôvodnená viera (na rozdiel od kresťanstva)

    protestant:
    V tom je právě ateismus vírou, že se snaží svoji víru odůvodnit racionalitou… 🙂

  6. protestant

    Ale i tak díky. Myslím, že to vaše označení ateismu slovem víra se zdejším ateistům nebude příliš zamlouvat. 🙂

  7. Medea

    Aj teória relativity alebo heliocentrizmus sú viery subjektu presvedčeného o ich správnosti.

    Ako som už hovorila, ide tu o to ako sú tie viery odôvodnené.

    Každé tvrdenie, ktorému niekto verí sa stáva pre daný subjekt vierou.

  8. Medea

    No, vidím, že som to zle skopírovala, tak ešte raz.

    Protestant: „Agnosticismus je názor, že pravdivost některých tvrzení, zejména těch, která se týkají existence či neexistence jakéhokoliv boha se nedá prokázat ani vyvrátit“

    To je nezmyselný názor, pretože existenciu boha, ktorý má navzájom sa vylučujúce vlastnosti, je možné logicky vyvrátiť, rovnako ako je možné logicky vyvrátiť existenciu čísla, ktoré, by bolo súčasne párne a nepárne.
    Súhlasila, by som s tým, že existencia niektorých bohov sa nedá logickou dedukciou vyvrátiť.

  9. protestant

    Myslím, že jsme si postoje vzájemně vysvětlili, a já jsem spokojen. Díky. Přiznám se totiž, že mne ten váš dotaz proč nejsem agnostikem prve trochu překvapil. Já jsem totiž svůj epistemický agnosticismus nikdy nepopíral.

  10. Anonymous

    “V tom je právě ateismus vírou, že se snaží svoji víru odůvodnit racionalitou…” – to je teda absurdní tvrzení.
    Čím by měli ateisté odůvodňovat své postoje k bohům? Vnuknutím? Sdělením od Aštara Šerana? Zlatými deskami přinesenými andělem Moroni?

  11. Medea

    Čokoľvek, čomu človek verí, môže byť (podľa mňa) označené ako viera/presvedčenie. Teda aj ateizmus, heliocentrizmus alebo teória realativity. Z epistemického hľadiska je však podstatné, či daná viera/presvedčenie je odôvodnená a pravdivá.

    Teda z epistemického hľadiska tu ide o to:
    Je ateizmus odôvodnená pravdivá viera/presvedčenie ?
    Je teizmus odôvodnená pravdivá viera/presvedčenie ?
    Je heliocentrizmus odôvodnená pravdivá viera/presvedčenie ?

    A pretože nemáme nejaké „tretie oko“, ktorým by sme mohli priamo „vidieť“ pravdu, sme pri rozhodovaní o tom ktoré tvrdenie je pravdivé odkázaní na jeho odôvodnenosť. Teda ak niekto chce presvedčiť iných o pravdivosti svojej tézy, musí tézu odôvodniť, t.j. predložiť svoje argumenty v prospech tézy.

  12. Moyo

    Vzhladom na to ze ziadne mne zname nabozenstvo neobsahuje logicky ucelenu a racionalnu predstavu boha som presvedceny ze bohov si tvoria ludia a nie naopak.
    Toto tvrdenie podporuje fakt, ze ak by existoval jediny “pravy” boh, jeho prejavy by boli na celom svete rovnake.
    Bohovia existuju v mysliach svojich veriacich, nejde vsak o realnu ale o virtualnu existenciu.

  13. Čestmír berka

    Medeo, tohle všechno už tady na tomto webu Protestantovi psali jiní několikrát… na příkladu víry, že je mi manželka věrná..nebo že ji mám rád….To je furt dokola, za čas to vytáhne znova na někoho jiného, kdo neví, že už mu to bylo vysvětleno.

  14. Čestmír Berka

    To se Protestante zatraceně ( opět) pleteš- Medea je o několik tříd výše. Ale tvoje poznámka není na místě- o tom, co je víra/přesvědčení jsem já tady nikdy nediskutoval..já jsem ten NATURALISTA jak mě nazval Hermes. Jestli je ateismus víra ve stejném smyslu jako náboženská víra bylo toho napsáno už dost.
    Ty tedy připouštíš, že Bůh není, když jsi agnostik? I když s ním mluvíš? I když se se živým bohem ( 1/3 trojjediného) setkáváš?

  15. protestant

    Čestmír Berka says:
    ….Ty tedy připouštíš, že Bůh není, když jsi agnostik? I když s ním mluvíš? I když se se živým bohem ( 1/3 trojjediného) setkáváš?….

    protestant:
    Proč se za každou cenu snažíš dokázat, že Medea je opravdu o několik tříd výše? 🙂

  16. Čestmír Berka

    Chtěl jsem jenom naznačit, že ty nejsi agnostik- ty máš důkazy existence Boha ( dokonce lepší, než my ateisté, kteří se spoléhají na racionální- podle tebe zřejmě HORŠÍ, než tvoje).

    S tebou je to těžké- Bible podle tebe se nedá brát doslova, ale když chceme po tobě, abys napsal něco o tom, jaký je bůh v kterého věříš, hned se odvoláváš na Bibli, že to je V NÍ Bohem zakázáno a cituješ z NÍ.

Comments are closed.