Další postřehy k důvodům Víry

Dnes se zamyslíme nad několika postřehy, které mají vztah k šíření a udržování náboženské víry.

U mnoha skupin vyspělých živočichů se z dobrých evolučních důvodů vyvinula péče o mláďata. Týká se to některých plazů (např. krokodýlů), většiny ptáků, a všech savců. U savců je vztah mláděte s matkou obzvlášť hluboký a je dále posilován kojením. Savčí mláďata se od svých matek učí mnoha základním dovednostem nutným pro pozdější přežití. Logickým a nutným evolučním důsledkem je, že savčí mláďata mají vrozenou schopnost a ochotu se od svých matek učit, a přejímat jejich způsoby chování.

U lidí je tento vztah dále rozvinut schopností řečové komunikace a abstraktního myšlení. Děti v sobě mají hluboce zakořeněnu tendenci absorbovat to, čemu je jejich rodiče popř. starší jejich kmene učí, a brát to jako dannost. Pro dítě není žádný zásadní rozdíl mezi instrukcí “nebudeš jíst bobule z tamhle toho keře, jsou jedovaté a umřel bys!” a “Musíš věřit v Ježíše Krista, našeho Pána, jinak přijdeš do pekla!”.

U všech podobných tvrzení je pro dítě jedinou racionální volbou akceptovat co mu rodiče říkají. Škodlivost pochybování o tvrzení rodičů v dětském věku je dokonce tak silná, že vytvořila v minulosti evoluční tlak, jehož důsledkem je dnes pozorovaná vrozená (v mozku “zadrátovaná”) dispozice dětí hluboce si zapisovat do mozku to, na co kladou rodiče v dětství důraz a uchovávat si to po celý život.

Tento přirozený rys dětské psychiky z pochopitelných důvodů velmi usnadňuje šíření náboženství. Mezi náboženskou (ne)vírou rodičů a jejich dětí je silná pozitivní statistická korelace: Děti silně věřících rodičů (kteří je od mala vedou k víře, a kladou na to důraz, náboženství je pro ně alfou a omegou jejich života, chodí pravidelně do kostela, dodržují náboženské rituály, atd.) budou s velmi vysokou pravděpodobností opět věřící a budou vyznávat náboženství svých rodičů. Obdobně, děti nevěřících budou se značnou pravděpodobností také nevěřící.

Tohoto jsou si velmi dobře vědomi křesťanští misionáři, kteří při své misijní činnosti cílí se zvláštním důrazem právě na děti, přičemž své misijní úsilí kryjí různými bohulibými činnostmi, jako např. vzdělávání dětí (v křesťanském duchu, samozřejmě), charita, atd.

Možná slabším, avšak rozhodně ne zanedbatelným faktorem pro akceptování víry daným člověkem, může být, čemu věří jeho komunita, jeho přátelé, atd. Pokud si (zejména mladý) nevěřící člověk, který se s vírou doposud nesetkal, a nemá tedy svá stanoviska promyšlená, najde přátele mezi věřícími, pak je jistě nemalá pravděpodobnost že i on přijme (jejich, jak jinak) náboženskou víru.

Zřejmým a nutným důsledkem předchozích dvou faktorů je, že lidská společnost se na celém světě rozpadá do oblastí s různými náboženskými vírami zcela zřetelně podle společenských, geografických a příbuzenských vazeb. V Muslimských státech se lidé nestávají spontánně (např. na základě samostudia) Hinduisty nebo Buddhisty. Nestávají se samozřejmě ani Katolíky nebo Protestanty (pokud ovšem příslušnou víru nevyznávají jejich rodiče, popř. jejich subkomunita) – ačkoliv přesně toto bychom čekali, pokud by existoval křesťanský Bůh a Ježíš Kristus byl jeho Synem!

Obdobně, ani v katolickém Polsku nedocházejí lidé spontánně k přijetí např. evangelického vyznání (a tím méně např. Islámu).

V USA si můžeme vsadit na to, že děti 54% tamějších evangelikálů budou zase evangelikálové, a nebudou spontánně konvertovat ke Katolicismu, a opačně, děti těch 24% tam žijících katolíků budou zase Katolíci, a nebudou jen tak přecházet k Protestanství. Znovu zdůrazněme – toto je naprostý opak toho, co bychom očekávali, pokud by buď Katolíci nebo Protestanti měli správnější představu Boha. V takovém případě bychom oprávněně mohli očekávat, že Bůh těm, kteří v něj věří tím “méně správným” způsobem naznačí (skrze údajný “osobní kontakt” kteří s ním všichni mají) že pravda může být trochu jinde.

Posledním faktorem ovlivňujícím šíření a udržování náboženství ve společnosti, o kterém se chci dnes zmínit, je vazba náboženství na moc. Je-li dané náboženství ve společnosti preferované mocnými, nebo je-li dokonce mocnými jiná než preferovaná forma víry (popř. nevíra) penalizována, pak taková společenská situace logicky vytváří tlak na své členy, aby preferovanou víru také akceptovali.

Tento tlak přitom může, ale také nemusí být uskutečňován přímo mocenskými nástroji, jak tomu bylo např. v Evropě až do 19. století, nebo jak je tomu i dnes ve většině Islámských zemí. Ono stačí, když na člověka, o jehož zbožnosti popř. “pravosti jeho víry” panují pochybnosti, koukají ostatní “skrz prsty” a dávají mu to v každodenním kontaktu náležitě najevo. Tuto situaci lze naprosto zřetelně pozorovat ve Spojených státech, kde přihlásit se veřejně k ateismu je vnímáno jako ostudné a amorální, a je dnes prakticky vyloučeno že by se člověk, hlásící se k ateismu, mohl stát např. prezidentem USA.

Nelze si nevšimnout ani zřejmé oboustranné výhodnosti vazeb mezi náboženstvím a mocí. Např. slovo Islám přímo znamená pokoření se, podřízenost a poslušnost – což samozřejmě mocným velmi vyhovuje. Věřícím, podřízeným a poslušným obyvatelstvem se snadno manipuluje. Navíc Islám vyzdvihuje mučednictví, v ráji čeká na hrdiny, kteří položí za Alláha svůj život, 72 panen, atd. – výhodnost takové víry pro agresivně zaměřené Islámské režimy je asi zřejmá.

Křesťanství přitom nezůstává pozadu. Obdobně jako Islám nabádá k pokoře, poslušnosti, zná mučednictví a smrt ve jménu Boha (“není žádných ateistů v zákopech”). Navíc je součástí významných křesťanských denominací mem, že “patent na vykládání víry mají náboženské autority, a člověk sám není schopen dopátrat se správného pojetí víry”, který poskytuje náboženským autoritám velmi užitečný pružný manévrovací prostor, který může sloužit nejen k vyjití vstříc případné poptávce ze strany státní moci. Připomeňme v této souvislosti zábavnou “z prstu vycucanou” neomylnost Papeže Římskokatolické církve.

Výhody které plynou z vazeb na moc ve státě pro náboženství, jsou asi zřejmé.

Závěr: Už jen z pohledu na křesťanství jako na memplex (jistě by nebylo obtížné nahlédnout analogicky i na jiná náboženství) plyne jeho přítažlivost pro značnou část lidí. Vztahy nad kterými jsme se zamýšleli dnes, se s působením náboženství jako memplexu vzájemně zesilují, a dohromady tvoří velmi pevný komplex, který podle mě ve zcela dostatečné míře vysvětluje veliký význam náboženství v současném světě i v lidských dějinách, vysvětluje různost náboženských věr a jejich pokračující divergenci, jakož i značné množství dalších jevů s náboženstvím spojených.

Snad nejpodstatnější ale je, že nevím o existenci žádného alternativního vysvětlení! Zejména takovým vysvětlením triválně není teze, že kterékoliv (jedno) z mnoha světových náboženství má Pravdu a lidé v něj věří proto, že Osobní Bůh opravdu existuje a (tuto jednu) víru od lidí očekává.

205 thoughts on “Další postřehy k důvodům Víry

  1. protestant

    to Spitfire

    Jakej vítr? Copak opravdu nevíte že duch je hebrejsky ruach a znamená to vánek či vítr?
    Pokud to nevíte, tak o čem proboha diskutujete? Napřed si to nastudujte.

  2. protestant

    to Michal:

    …pak ale četli Bibli bez pomoci Ducha Svatého. Což je podobné jako studovat elektrické schema bez znalosti jak se kreslí indukčnost, jak kapacita a jak rezistor.

  3. jack

    Josef:
    Proč bychom jinak byli věřícími? Ať už má pravdu kdokoli z nás, tak o racionalitě svého světonázoru jsem já přesvědčen stejně jako Vy o svém.

    Jack:
    S tím rozdílem,že vaš “racionální”světonázor se nazakládá na racionálních podkladech,
    na rozdíl od toho ateistického světonázoru.

  4. jack

    Protestant:
    to Jack>

    Jaké VY máte problémy s náboženstvím?

    Jack:
    To je veškerá argumentace na mé články?To už musíš být tedy pěkně myšlenkově
    vycucaný,když se na nic víc nezmůžeš.

  5. jack

    Josef: A kdo říká, že Poláci jsou v průměru blíže Bohu než Iráčané? Možná je skutečně poctivých věřících v obou národech úplně stejně.

    Josef: Jak jste přišel na to, že hinduisté reagují na Bohem poskytnutá vodítka hůře nebo méně než křesťané v Evropě? To není jasné, nevím, proč to předpokládat.

    Jack:
    Vy si Josefe zakládáte na racionálním myšlení a nejste schopen pochopit co chtěl
    Michal vyjádřit svým článkem?
    Michal chtěl poukázat na to,že vy celou dobu tvrdíte,že pouze katolické
    křesťanství je tou jedinou správnou “vírou”.A potom právě nastává otázka,
    když máme tolik lidí s božím kontaktem,jak je možné,že každý věří něco jiného.
    Znamená to snad,že to je boží záměr,že “Bůh” nechce aby byli všichni lidé
    katoličtí křesťané nebo ho lidé špatně pochopili.
    Já mám pro vás racionální vysvětlení.Lidé mají rozdílnou “víru”,protože ji
    nemají od “Boha”,ale protože si ji vytvořili sami.
    Co vy na to s vaší racionalitou.Bylo by to také jedno z vysvětlení,nebo vám to
    nepřipadá racionální.

  6. Adela

    Protestante,

    Hitler nebyl křesťan.

    Už to tu máme zase. Použil jste tu matrikové údaje o křesťanství ve snaze zapůsobit čísly. Buď to byla z vaší strany chyba anebo byl Hitler křesťan.

    Křesťané by si měli někdy poslechnout argumentaci mladých komunistů. Myslím, že oni zdůvodňují minulý režim obdobně, Stalin ani Lenin nebyli praví komunisté etc.

  7. protestant

    to Adela.

    Nikdy jsem nikde nepoužil matrikové údaje o křesťanství. Jediné co jsem použil je Wordbook od CIA, který je založen na sčítáních, sociologických průzkumech apod. Je to vidět i z toho, že tam jsou uvedena zastoupení náboženství, které žádné matriky nemají.

    Jako příklad ukážeme co říká CIA Wordbook o ČR:
    Czech Republic Roman Catholic 26.8%, Protestant 2.1%, other 3.3%, unspecified 8.8%, unaffiliated 59% (2001 census)

    Tedy žádná matriková čísla, ale výsledky sčítání.

  8. Michal Post author

    to ale na věci nic nemění – ta čísla která jste použil, zahrnují lidi kteří se ke křesťanství (popř. ŘKC) sami přihlásili při sčítání lidu. No a Hitler se ke křesťanství hlásil také.

    Čili podle vašeho kritéria prostě byl Hitler křesťan. Chcete-li definovat křesťanství tak, aby Hitler křesťanem nebyl, pak se vám velmi pravděpodobně stane, že nebudete schopen říct vůbec nic o počtu takto definovaných křesťanů.

  9. Adela

    to protestant:
    1) Jmenuje se to CIA World Factbook.
    2) Problém je, že údaje jsou poskládané z různých zdrojů a například u Skandinávských států toto číslo vůbec neodpovídá třeba Eurobarometru.
    A wikipedie už nám řekla proč.

    Tady máte popsané problémy, které se se statistickými údaji/sociologickým výzkumem o náboženském vyznání nebo jeho absence pojí.
    http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/Ath-Chap-under-7000.pdf

    Navíc jste se oháněl těmito údaji nejvíce právě u Skandinávie, kde mají třeba oficiální církev, nebo byla donedávna zapisována do církve všechna novorozeňata.

  10. Michal Post author

    Adélo to je zajímavé pdfko, jak jsi na něj přišla? A zajímavá je i ta informace, že ve Skandinávii byla do církve zapisována donedávna všechna novorozeňata – fakt žasnu co všechno víš! 🙂

  11. protestant

    to Adela:

    Počty křesťanů jsem uváděl jen pro podporu hypotézy, že existují lidé kteří sami sebe za křesťany považují a přitom nevěří v osobního Boha. Absolutní čísla nejsou pro mne zase tak důležitá a zajímavá.

  12. protestant

    to Michal:

    Co vás na tom překvapuje. Myslíte, že při sčítání nevěřící v ČR své děti za nevěřící neoznačili?

  13. Adela

    Počkat, to bylo na Wikipedii, teda aspoň myslím. Nj, už jsem si to z toho opkaování zafixovala 😀
    Still, some 85% of the population are members of the Norwegian state’s official Lutheran Protestant church. This may result from Norwegians being registered into the church at birth, yet having to intentionally unregister after becoming adults.
    To pdfko a i ta přednáška jsou od Phila Zuckermanna, sociologa, co se zabývá ateismem. Roman Polach tu už dával odkaz na jeho knížku Society without God.
    http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/

  14. Adela

    to protestant:
    Jenomže to dělají rodiče, tyhle lidi jsou tam zaregistrováni automaticky, bez jakéhokoli souhlasu!

  15. Adela

    Moje chyba. Registrují je při křtu.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Norway#Current_issues

    79.2% [20] of Norwegians were members of the state Church of Norway as of January 1, 2010, a 1% drop compared to the year before and down nearly 3% from two years earlier. However, only 20% of Norwegians say that religion occupies an important place in their life (according to a recent Gallup poll), making Norway one of the most secular countries of the world (only in Estonia, Sweden and Denmark were the percentage of people who considered religion to be important lower).[24] and only about 3% of the population attends church services or other religious meetings more than once a month

  16. Michal Post author

    “Finally, nonbelievers in God as a group come in fourth place after Christianity (2 billion), Islam (1.2 billion), and Hinduism (900 million) in terms of global ranking of commonly-held belief systems.”

    Hmm, zajímavé! 🙂

  17. protestant

    Samozřejmě. Křest je podmínkou členství v jakékoliv církvi. A křest bez souhlasu rodičů není možný. Tedy je to stejné jako když u nás rodiče své děti v dotazníku sčítání označí za nevěřící.

  18. Michal Post author

    “However, nations marked by high levels of organic atheism – such as Sweden or the Netherlands — are among the healthiest, wealthiest, best educated, and freest societies on earth.”

    Pěkné! 🙂

Comments are closed.