Vznik vesmíru – problém pro ateismus?

V diskuzi zazněl argument, který věřící používají poměrně často, a proto je vhodné vyjádřit se k němu obšírněji.

Argument zní:
1) Ateismus neumí vysvětlit vznik Vesmíru a života na Zemi
2) Náboženství oba problémy vysvětlit umí, a to skrze Boha
3) Proto ateismus nemůže být relevantním názorem, a to přinejmenším do doby, než se svým vysvětlením (1) přijde.

Předně je třeba si uvědomit, že tuto úvahu nelze smést ze stolu prostým poukazem na fakt, že ateismus je názor na existenci Boha, a že ke způsobu vzniku světa resp. života se nevyjadřuje. Mohla by totiž nastat situace, že by se povedlo dokázat, že Vesmír nemohl vzniknout nijak jinak, než zásahem Boha. A v takovém případě by daná úvaha byla správná, a ateismus by byl vyvrácen. Bůh by musel existovat.

Taková situace však samozřejmě nenastala, a nic podobného nikdo nedokázal (navíc je takový důkaz s největší pravděpodobností principielně nemožný).

Daná úvaha je tedy chybná, a to dokonce hned z několika důvodů.

Kosmologie nám dnes poskytuje velmi dobře podložený pohled na to, co se s Vesmírem dělo od méně než jedné mikrosekundy po Velkém třesku až do dnes. V celém tomto intervalu lze vývoj Vesmíru naprosto přirozeně a elegantně vysvětlit bez intervence jakéhokoliv nadpřirozeného činitele, a to včetně ověřitelných a mimořádně působivých předpovědí. O vývoji v tomto časovém intervalu lze mluvit jako o dokázaném.

Problém s ději v kratičkém okamžiku v délce zlomků mikrosekundy po Velkém třesku je, že v tak extrémních podmínkách, které tehdy panovaly, selhávají dvě nejdůležitější fyzikální teorie současnosti, totiž kvantová teorie a Obecná teorie relativity. Dostávají se do konfliktu, a dávají nesmyslné výsledky (konkrétně vycházejí nekonečna tam, kde vycházet nesmějí). Je zřejmé, že k plnému pochopení toho, co se tehdy dělo, je třeba silnější fyzikální teorie (např. teorie superstrun). Na jejím vývoji intenzivně pracují fyzikové snad na celém světě.

I tak připadá v úvahu hned několik možností, jak Vesmír mohl vzniknout – současná fyzika mezi nimi jen neumí rozhodnout, která je skutečně správná (a nebo jestli je vše ještě úplně jinak).

Podobná, a snad ještě povzbudivější je situace ohledně našeho výzkumu vzniku života. Lze říct, že dnes už máme velmi slušnou představu o tom, jak ke vzniku života mohlo dojít. Náš problém, podobně jako u vzniku Vesmíru, není v tom, že bychom vůbec netušili jak život mohl vzniknout, ale že nevíme, a dost možná ani nikdy vědět nebudeme, jak doopravdy vznikl (kterou z několika možností, které připadají v úvahu).

Je snad zjevné, že situaci, kdy máme několik možností připadajících v úvahu, mezi kterými však neumíme rozhodnout pro nedostatek důkazů, je zcela absurdní uzavřít shrnutím – prostě NEVÍME, a tedy je za tím Bůh.

Takový závěr by byl nepřípadný dokonce i tehdy, kdybychom vůbec netušili co se tehdy MOHLO stát (v této situaci navíc, znovu zdůrazňuji, nejsme). Taková situace by znamenala, že umíme přírodními procesy vysvětlit naprosto drtivou většinu toho co se ve Vesmíru děje, a u toho zbytku prostě nevíme. Křičet hned – to Bůh! – by bylo poněkud slabomyslné, o čemž nás velmi silně přesvědčuje pohled do nedávné historie na impozantně rychlé uzavírání mezer vědou (a samozřejmě otvírání nových).

Dále si uvědomme, že použití Boha jako vysvětlovadla je dost nanic i z jiného důvodu. Bohem lze totiž vysvětlit naprosto vše. Proč prší, jak fungují blesky, co je oheň, proč dochází k zemětřesení, jak vznikl život, jak vznikl Vesmír – všechno. A právě proto, že je toto “vysvětlení” tak univerzální, je současně nutně zoufale slabé. Říct “To Bůh” – tím vlastně nevysvětlíme vůbec nic. Nelze samozřejmě vyloučit, že za některými jevy Bůh opravdu stojí – jen je poněkud krátkozraké, pohodlné, k uzoufání nudné, a nebojím se říct že dokonce i hloupé, docházet k tomuto závěru kdykoliv, když něco nevíme.

Neméně důležité je uvážit, že i kdybychom na místo Stvořitele “strčili” Boha, neplynulo by z toho naprosto nic o jeho vlastnostech. Nemusel by být ani Dobrý, ani Milující, ani Osobní. Není nejmenší důvod pro tvrzení, že by byl Otcem Ježíše Krista, že naslouchá našim modlitbám, atd. Dokonce by to neznamenalo ani to, že by takový “bůh” musel být Dokonalý, Vševědoucí a Všemohoucí.

Závěr:
1) máme slušnou představu, jak vznikl Vesmír i jak vznikl život, která se obejde zcela bez boha
2) i kdybychom takovou představu neměli, jakože ji máme, bylo by velmi nerozumné dovodit, že jediným vysvětlením naší vlastní nevědomosti je bůh
3) hodnota vysvětlení čehokoliv bohem se blíží tak jako tak nule
4) i kdybychom vysvětlení bohem akceptovali, neplyne z toho vůbec nic o jeho vlastnostech, tím méně že jde např. o boha křesťanského, otce Ježíše Krista.

613 thoughts on “Vznik vesmíru – problém pro ateismus?

  1. Antitheista

    Já sem prezentista, na úrovni částič je to třeba jinak, ale ve středních velikostech přece nikdy na týhle zemi Sokrates nic nepije a kdyby existovali jeho kosti, tak bych ti to dokázal! No a na jiný dimenze já moc nevěřim, to je možná u částič, ale u vekých předmětů ? Možná jiné vesmíry (multivesrmír), ale jiné dimenze v rámci našeho pro věci středních velikostí? No to se mě moc nezdá

  2. Antitheista

    No řikám, ve středních velikostech to neplatí, v našich lidských velikostech a vzdálenostech. V mikro a makro možná. Kde teda pije Sokrates teď ten bolehlav, najdi mě ho

  3. Medea

    “ale ve středních velikostech přece nikdy na týhle zemi Sokrates nic nepije a kdyby existovali jeho kosti, tak bych ti to dokázal!”

    Obávam sa, že nedokázal. Eternalista by Ti povedal, že Sokrates pije svoj jed na Zemi v roku 399 pr.n.l. a zvyšky jeho mŕtveho tela, sú na Zemi napr. v roku 2013. 🙂

  4. Medea

    Antitheista, ako sa líši Tvoje “teraz” (česky “teď” :)) z roku 2013, od Sokratovho “teraz” z roku 399 pr.n.l.? 🙂

  5. Medea

    “Já se tě ptám, kde je planeta z roku 399 př. n.l. ? Kde si na ní můžu sáhnout”

    Podobne sa môže pýtať aj Sokrates pred popravou, na našu Zem 🙂

    “Naše planeta je planeta 2013! Od tý doby se změnila, kde je ta planety z onehdy ?”

    Tá planéta je v roku 399 pr.n.l. a na našej planéte z roku 2013 existujú odkazy, na túto Sokratovu planétu a na tieto odkazy si môžeš “sáhnout” 🙂

  6. Antitheista

    NO právě, odkazy znamenaj, že už tu neni, jsou tu jen odkazy 😀

    – kde je teď rok 399 př.n.l. a neřikej mě, že v roce 399.př.n.l. 😀

  7. Antitheista

    Dnes podle vaší teorie je pořád někde rok 399. př. n.l. ! V roce 2013 někde stále existuje tento rok, tak kde existuje ?

  8. Medea

    “- kde je teď rok 399 př.n.l. a neřikej mě, že v roce 399.př.n.l.”

    Rok 399 pr.n.l. má svoje vlastné “teraz” a rok 2013 má zase svoje.

  9. Medea

    Antitheista, hovoríš, že existuje jedno jediné, privilegované, Antitheistovo “teraz”. Chceš snáď povedať, že Tvoja inerciálna sústava je, vzhľadom na iné, privilegovaná? 🙂

  10. Antitheista

    Já netvrdim, že tehdy nebylo teraz, ale že tehdejší teraz už není dnešní teraz a tehdejší teraz už dnes neexistuje

Comments are closed.