Vznik vesmíru – problém pro ateismus?

V diskuzi zazněl argument, který věřící používají poměrně často, a proto je vhodné vyjádřit se k němu obšírněji.

Argument zní:
1) Ateismus neumí vysvětlit vznik Vesmíru a života na Zemi
2) Náboženství oba problémy vysvětlit umí, a to skrze Boha
3) Proto ateismus nemůže být relevantním názorem, a to přinejmenším do doby, než se svým vysvětlením (1) přijde.

Předně je třeba si uvědomit, že tuto úvahu nelze smést ze stolu prostým poukazem na fakt, že ateismus je názor na existenci Boha, a že ke způsobu vzniku světa resp. života se nevyjadřuje. Mohla by totiž nastat situace, že by se povedlo dokázat, že Vesmír nemohl vzniknout nijak jinak, než zásahem Boha. A v takovém případě by daná úvaha byla správná, a ateismus by byl vyvrácen. Bůh by musel existovat.

Taková situace však samozřejmě nenastala, a nic podobného nikdo nedokázal (navíc je takový důkaz s největší pravděpodobností principielně nemožný).

Daná úvaha je tedy chybná, a to dokonce hned z několika důvodů.

Kosmologie nám dnes poskytuje velmi dobře podložený pohled na to, co se s Vesmírem dělo od méně než jedné mikrosekundy po Velkém třesku až do dnes. V celém tomto intervalu lze vývoj Vesmíru naprosto přirozeně a elegantně vysvětlit bez intervence jakéhokoliv nadpřirozeného činitele, a to včetně ověřitelných a mimořádně působivých předpovědí. O vývoji v tomto časovém intervalu lze mluvit jako o dokázaném.

Problém s ději v kratičkém okamžiku v délce zlomků mikrosekundy po Velkém třesku je, že v tak extrémních podmínkách, které tehdy panovaly, selhávají dvě nejdůležitější fyzikální teorie současnosti, totiž kvantová teorie a Obecná teorie relativity. Dostávají se do konfliktu, a dávají nesmyslné výsledky (konkrétně vycházejí nekonečna tam, kde vycházet nesmějí). Je zřejmé, že k plnému pochopení toho, co se tehdy dělo, je třeba silnější fyzikální teorie (např. teorie superstrun). Na jejím vývoji intenzivně pracují fyzikové snad na celém světě.

I tak připadá v úvahu hned několik možností, jak Vesmír mohl vzniknout – současná fyzika mezi nimi jen neumí rozhodnout, která je skutečně správná (a nebo jestli je vše ještě úplně jinak).

Podobná, a snad ještě povzbudivější je situace ohledně našeho výzkumu vzniku života. Lze říct, že dnes už máme velmi slušnou představu o tom, jak ke vzniku života mohlo dojít. Náš problém, podobně jako u vzniku Vesmíru, není v tom, že bychom vůbec netušili jak život mohl vzniknout, ale že nevíme, a dost možná ani nikdy vědět nebudeme, jak doopravdy vznikl (kterou z několika možností, které připadají v úvahu).

Je snad zjevné, že situaci, kdy máme několik možností připadajících v úvahu, mezi kterými však neumíme rozhodnout pro nedostatek důkazů, je zcela absurdní uzavřít shrnutím – prostě NEVÍME, a tedy je za tím Bůh.

Takový závěr by byl nepřípadný dokonce i tehdy, kdybychom vůbec netušili co se tehdy MOHLO stát (v této situaci navíc, znovu zdůrazňuji, nejsme). Taková situace by znamenala, že umíme přírodními procesy vysvětlit naprosto drtivou většinu toho co se ve Vesmíru děje, a u toho zbytku prostě nevíme. Křičet hned – to Bůh! – by bylo poněkud slabomyslné, o čemž nás velmi silně přesvědčuje pohled do nedávné historie na impozantně rychlé uzavírání mezer vědou (a samozřejmě otvírání nových).

Dále si uvědomme, že použití Boha jako vysvětlovadla je dost nanic i z jiného důvodu. Bohem lze totiž vysvětlit naprosto vše. Proč prší, jak fungují blesky, co je oheň, proč dochází k zemětřesení, jak vznikl život, jak vznikl Vesmír – všechno. A právě proto, že je toto “vysvětlení” tak univerzální, je současně nutně zoufale slabé. Říct “To Bůh” – tím vlastně nevysvětlíme vůbec nic. Nelze samozřejmě vyloučit, že za některými jevy Bůh opravdu stojí – jen je poněkud krátkozraké, pohodlné, k uzoufání nudné, a nebojím se říct že dokonce i hloupé, docházet k tomuto závěru kdykoliv, když něco nevíme.

Neméně důležité je uvážit, že i kdybychom na místo Stvořitele “strčili” Boha, neplynulo by z toho naprosto nic o jeho vlastnostech. Nemusel by být ani Dobrý, ani Milující, ani Osobní. Není nejmenší důvod pro tvrzení, že by byl Otcem Ježíše Krista, že naslouchá našim modlitbám, atd. Dokonce by to neznamenalo ani to, že by takový “bůh” musel být Dokonalý, Vševědoucí a Všemohoucí.

Závěr:
1) máme slušnou představu, jak vznikl Vesmír i jak vznikl život, která se obejde zcela bez boha
2) i kdybychom takovou představu neměli, jakože ji máme, bylo by velmi nerozumné dovodit, že jediným vysvětlením naší vlastní nevědomosti je bůh
3) hodnota vysvětlení čehokoliv bohem se blíží tak jako tak nule
4) i kdybychom vysvětlení bohem akceptovali, neplyne z toho vůbec nic o jeho vlastnostech, tím méně že jde např. o boha křesťanského, otce Ježíše Krista.

613 thoughts on “Vznik vesmíru – problém pro ateismus?

  1. Karel

    Cituji: ….Je snad zjevné, že situaci, kdy máme několik možností připadajících v úvahu, mezi kterými však neumíme rozhodnout pro nedostatek důkazů, je zcela absurdní uzavřít shrnutím – prostě NEVÍME, a tedy je za tím Bůh….
    ….Křičet hned – to Bůh! – by bylo poněkud slabomyslné, o čemž nás velmi silně přesvědčuje pohled do nedávné historie na impozantně rychlé uzavírání mezer vědou (a samozřejmě otvírání nových)….

    Souhlasím.

  2. Jarda

    Závěr:
    1) máme velmi povrchní a naivní představu, jak vznikl Vesmír i jak vznikl život, která se neobejde bez boha
    2) i kdybychom takovou představu neměli, jakože ji máme, bylo by velmi rozumné dovodit, že jediným vysvětlením naší vlastní nevědomosti je bůh
    3) hodnota vysvětlení čehokoliv bohem se blíží tak jako tak nekonečnu
    4) kdybychom vysvětlení bohem akceptovali, plyne z toho naprosto vše o jeho vlastnostech, tím více když jde např. o boha absolutního, bůh jest vše.

  3. Michal Post author

    Teď si nejsem jist, jestli je to míněno jako vtip…?

    ad 2) rozumné?! Proč? To chce zdůvodnit, nemyslíte?
    ad 3) Hodnota vysvětlení čehokoliv bohem se blíží nekonečnu? To jako vážně?!
    ad 4) z ideje “absolutního boha” plyne vše o jeho vlastnostech?! Děláte si legraci…

    Jinak, Jardo, jestli se tu s námi chcete chvíli bavit, vyberte si prosím malinko jiný nick, třeba Jarda X. kde X je první písmeno vašeho jména, nebo tak podobně. “Jarda” už tu diskutuje, tak aby se to nepletlo…

  4. Jarda

    Teď si nejsem jist, jestli je to míněno jako vtip…? Bylo psáno, Bůh jest vše, vše,vše,vše, vše,vše,vše, vše,vše,vše, vše,vše,vše, vše,vše,vše, vše,vše, tedy i ta tvoje věda, prostě vše,vše, vše,vše,vše, vše,vše i ty Michale.
    Tedy z ideje “absolutního boha” plyne vše o jeho vlastnostech, bez legrace.

  5. Michal Post author

    Pěkně prosím, kde je psáno, že bůh je vše vše vše co existuje? V téhle chvíli nevím o tom, že by toto říkal byť i ten známý sborník 2500 let starých představ starověkých lidí o bohu, jménem Bible… 😉 Zní mi to jako jakási panteistická představa.

    Například v křesťanství bůh samozřejmě NENÍ své stvoření. Bůh svět stvořil, ale není jím. A zejména bůh není např. ďáblem, ani ďábel není bohem, a s výjimkou jediného člověka ani lidé nejsou bohy… možná by bylo fajn, kdybys napsal, jakou teologii vlastně zastáváš.

    Kromě toho, tento článek je přece o tom, zda je problém vzniku Vesmíru problémem pro ateismus. Tys Jardo napsal, že Bůh je podle tebe vše: kromě toho, že to je značně netradiční názor, nechápu, jaký má vztah k tomuto článku.

    Poznámka na závěr: idea absolutního boha je sporná. Absolutní bůh jistě neexistuje, je to logicky sporný koncept.

  6. Jarda

    Možná by bylo fajn, kdybys napsal, jakou teologii vlastně zastáváš Ty. Nelze vyvracet boha bohem, je to stejně úsměvné, jako kdyby nějaká buňka v tvém těle tvrdila, že člověk a ani jeho myšlení nemůže existovat, poněvadž idea existence člověka je sporná. Člověk jistě neexistuje, je to logicky sporný koncept, řekla jedna lidská buňka:-))).

  7. Medea

    Michal: “Poznámka na závěr: idea absolutního boha je sporná. Absolutní bůh jistě neexistuje, je to logicky sporný koncept.”

    Michal, čo je podľa Teba “absolútny boh” a prečo je ten koncept sporný?

  8. Jarda

    Tak na to se těším, až tu Michal předvede svou spornou představu “absolutního boha”, ony ty ateistické představy (ve snaze co nejvíce zesměšnit víru v boha) bývají opravdu srandovní. Nejspíše to bude nějaký fousatý kouzelný dědeček a nebo co někde vyčetl a pochopil po svém. Podle mne má ateismus problémy nejen se vznikem Vesmíru, ale snad úplně se vším co se ve vesmíru nachází, naproti tomu, zdá se, že Bůh s ateisty žádný problém nemá, jinak by tu jistě žádní ateisté nebyli.

  9. Antitheista

    Mě přijde představa inteligentní energie ještě víc směšná než dědeček na mráčku 😀 – myslím, že neslučitelná je VŠEVĚDOUCNOST A VŠEMOHOUCNOST !

    navíc, pokud je bůh všemohoucí, může se zabít ? 😀

  10. Jarda

    “Mě přijde představa inteligentní energie ještě víc směšná než dědeček na mráčku ”
    Není divu, používáš přeci jen lidskou “inteligenci”, takový primát by se jistě řechtal ještě víc.
    Vševědoucnost je nemoc, kterou trpí mnoho lidí, mají to i vědecky ověřeno.
    Co si představuješ pod pojmem “bůh všemohoucí”?

  11. Medea

    “Není divu, používáš přeci jen lidskou “inteligenci”, …”

    Jarda, a Ty používaš nadľudskú? 🙂

  12. Antitheista

    Ne, jarda místo myšlení používá intuici 😀 – pravda je to, co odpovídá jeho zoufalé touze po vyšší spravedlnosti a nesmrtelnosti 😀

  13. S.V.H.

    Jarda says:
    Tak na to se těším, až tu Michal předvede svou spornou představu “absolutního boha”, ony ty ateistické představy (ve snaze co nejvíce zesměšnit víru v boha) bývají opravdu srandovní. Nejspíše to bude nějaký fousatý kouzelný dědeček a nebo co někde vyčetl a pochopil po svém. Podle mne má ateismus problémy nejen se vznikem Vesmíru, ale snad úplně se vším co se ve vesmíru nachází, naproti tomu, zdá se, že Bůh s ateisty žádný problém nemá, jinak by tu jistě žádní ateisté nebyli.

    S.V.H.:
    Ravi Zacharias v knize “Skutečná tvář ateismu” skutečně uvádí jako zcela vážně míněný argument ve prospěch teismu tu skutečnost, že na rozdíl od ateismu dokáže vysvětlit naprosto cokoliv. Zatímco ateista se musí pachtit a hledat vysvětlení pro blesk, příliv a odliv, duhu, původ člověka, malárie, života či vesmíru, teista má jasno. Až se třeba na Madagaskaru objeví šestimetroví růžoví králíčci dupající po všem, co se pohne, a jódlující Internacionálu, budou mít ateisté celkem problém tuto skutečnost vysvětlit, zatímco teisté budou úplně v pohodě.

    Jarda says:
    No ne, také lidskou, proč se ptáš? Myslíš, že sem píšou také primáti?

    S.V.H.:
    Pokud vím, tak sem píší výhradně primáti.

Comments are closed.