Poznámky k definici boha

Lidský jazyk je neocenitelný a mimořádně důležitý nástroj. Vědomá část našeho myšlení se z velké části odehrává v jazyce. Přesto je jazyk jen naším nedokonalým výtvorem, a jeho používání v sobě skrývá mnohá rizika, která si však často ani neuvědomujeme. Například v diskuzích o bohu se často setkáváme s používáním vyprázdněných pojmů, s posouváním významu slov a samozřejmě i s logicky chybnými argumenty (které se však nezkušenému člověku mohou zdát jako korektní).

Každý máme nějakou intuitivní představu o tom, co znamená slovo bůh. V diskuzi však často dojde k popření atributů, které bohu intuitivně (tradičně) přisuzujeme – a z pojmu bůh se tak stane pojem vyprázdněný. Podobně věřící často rovnou prohlašují, že bůh je pojem nedefinovatelný, že o bohu nemůžeme vůbec nic říct. (a ještě jakoby chtěli dodat: Ha, ateisté, a máte po žížalkách – teď už proti našemu bohu nemůžete nic namítnout!) Používat nedefinované a vyprázdněné slovo ale nemá smysl, ačkoliv s tím naše mysl nemá problém: intuitivní představu o významu toho slova stále máme (ačkoliv byla v diskuzi explicitně popřena!) a proto se vesele dál bavíme o nedefinovatelném a tedy nedefinovaném bohu… a to je špatně.

Každý pojem, každá kategorie, kterou v řeči používáme, by měla mít nějaký vymezený význam. Měli bychom ji být schopni (byť třeba ne zcela přesně a ostře) definovat.

Měli bychom být schopni určit, definovat, co do dané kategorie (třeba i jen zhruba!) spadá, a co už ne.

Často se namítá, že (křesťanský) Bůh je s velkým B, že to je ten-jediný-pravý-bůh, a že Bůh je snad dokonce jeho vlastní jméno (což ovšem není pravda, protože vlastní jméno křesťanského boha má býti YHWH 😉 ). Pak to ovšem znamená, že tvrdíme, že kategorie bůh má v realitě jen jednoho zástupce, kterého označujeme Bůh s velkým B. Nikterak nás to nezbavuje potřeby a povinnosti obecný pojem bůh definovat, aby předchozí věta měla smysl. Věta “existuje konkrétní jednorožec jménem Franta” předpokládá, že musím nejprve vědět, co je jednorožec.

Někdo může mít obavu, abychom neudělali při definici boha chybu. Aby se nám snad nestalo, že to, co si definujeme, existovat nebude, zatímco “skutečný bůh” by existoval. To by ovšem znamenalo, že my sami považujeme za boha i něco jiného, než co jsme si sami definovali – a pak, pravda, udělali jsme chybu, ale udělali jsme ji sami vůči sobě. Nedostatečně jsme uvážili, co naše intuitivní představa boha vlastně obnáší.

Co tedy kvalifikuje danou entitu, abychom ji mohli považovat za boha? Co (my sami, jeden každý z nás) za boha jsme ochotni považovat, a co už ne?

Musí být bůh osobou? Jsme ochotni považovat za boha jakkoliv zvláštní neosobní “sílu”, “pole”, nebo něco podobného? Já určitě ne, ale někteří věřící třeba ano. Kdyby se ukázalo, že existuje nějaká neosobní síla, kterou někdo nazývá bohem – pak bych s existencí takového boha neměl problém.

Musí být bůh z definice jediný? Kdyby bylo bohů víc, a tvořili by hierarchii s jedním nejmocnějším – bylo by možné ty méně mocné považovat za bohy? A co kdyby bylo více rovnocenných bohů – například tři…? (paralely jistě nikoho nenapadají…)

Musí být bůh stvořitelem světa? Pokud by bylo bohů víc, byl by ten skutečný bůh jen ten, který stvořil Vesmír? Co kdyby byl bůh-stvořitel zrovna ten níže postavený v pantheonu?

Zajímavé myšlenkové cvičení je uvážit, že náš Vesmír by byl výsledkem pokusu vědce jisté civilizace z externího vesmíru. Takový vědec by pak byl Tvůrcem našeho Vesmíru – ale jistě všichni cítíme, že za boha bychom ho nepovažovali. Proč vlastně? Jakou definiční vlastnost boha vymyslíme, abychom “ufonského vědce” odstřihli? Co třeba, že bůh je duch? Jenže co je to vlastně duch? Ufonský vědec by jistě také nebyl z hmoty kterou známe, ani která existuje kdekoliv v našem vesmíru. Bylo by to úplně něco jiného – proč tomu neříkat “duchovní hmota”? A vůbec, co kdyby byli “skuteční duchové”, včetně boha, tvořeni nějakou “duchovní” či “božskou” hmotou? Přestali bychom je proto považovat za duchy či bohy?

Musí být bůh věčný? Pavel říká o Kristu, že je “prvorozený všeho stvoření” (Kol 1:15), což by nasvědčovalo, že byl Kristus stvořen. Není snad proto bůh? Ať tak či tak, je-li bůh všemohoucí, jistě jiného boha stvořit může. Proto věčnost by asi neměla být definičním atributem boha, a časová omezenost ufonského vědce by tedy neměla být důvodem, proč jej nepovažovat za boha.

Může být bůh smrtelný? Člověku by se chtělo říct, že jistě ne, že pro boha je klíčové být nesmrtelný … Smrtelného boha bych já za boha nepovažoval. Ježíšova smrt ovšem ukazuje, že křesťanům nedělá problém věřit ve smrtelného boha. Nezapomeňme přitom, že Ježíš nebyl dle křesťanů vtělený bůh, ale v Ježíši se Bůh stal člověkem. Kromě toho, stvoří-li jeden bůh jiného, nemůže ho také zabít? Je přece všemohoucí… Nebo nemůže ho změnit v něco smrtelného, tak jako se to stalo s Ježíšem, a to pak zabít? Ani nesmrtelnost bychom tedy jako definiční vlastnost boha požadovat asi neměli.
Musí být bůh nestvořený? Vzhledem k výše uvedenému lze říct, že nemusí.

Musí být bůh neměnný? Inu, vzhledem k tomu, že myslí, pak neměnný být dokonce nemůže. Jiná myšlenka = jiný vnitřní stav boha, tečka.

Musí bůh existovat nutně? Naše vážená diskutující Médea zde jednou prohlásila, že bůh, který neexistuje nutně (tedy ve všech myslitelných světech) pro ni není bohem. Já bych na něj tuto podmínku nekladl, už jen proto, že připouštím existenci více bohů, klidně mnoha. Je to asi ryze otázka osobních preferencí, a je to současně vážná otázka: co by to znamenalo, kdyby existoval právě jeden bůh, Stvořitel, ale neexistoval by nutně? Tedy, klidně by mohl neexistovat? Pak bychom měli zásadní otázku nad důvodem existence samotného boha, a proč pak spekulovat o bohu jako vysvětlení existence Vesmíru? Bůh by stal jen jedním nic neřešícím článkem navíc.

Závěr: “bůh” je jenom slovo, skupina písmen. Nemá žádný “přirozený” význam. Jeho obsah, význam, mu musíme dát my sami. Vymyslet uspokojivou definici boha (= ladící s naší intuicí) může být samo o sobě poměrně obtížné, a je otázkou, zda to vůbec lze učinit nějak rozumně (těším se na následnou diskuzi pod článkem). V závislosti na tom, jak toto uděláme, se mohou lišit odpovědi na otázku, zda bůh existuje a jaký je. Mohou se lišit odpovědi jak konkrétních lidí, včetně ateistů (definujeme-li boha jako všehomír – panteistická představa – pak budu já jako ateista první, kdo bude souhlasit, že bůh existuje. Podobně např. při definici “bůh je něco, co nás přesahuje” odpovím, že takový bůh jistě existuje, protože přesahuje nás jistě spousta věcí, které existují, např. Vesmír sám, naše Galaxie, atd.), tak i odpověď objektivní. Otázka “existuje bůh?” sama o sobě tedy nemá smysl. Vždy je potřeba jasně říct, na existenci čeho se daný konkrétní tazatel přesně ptá.

3,300 thoughts on “Poznámky k definici boha

  1. protestant

    Já se distancuji pouze od stvého ztuhlého a zkostnatělého chápání křesťanství Medeo. Od tvého zákonictví. Od preferováním starých textů před živým Bohem.
    Tvé zákonictví je podle mne důvodem tvého ateismu. Takové zkostnatělé křesťanství, jako ty zde předvádíš je totiž už předem mrtvé….

  2. Foxy

    protestant says:
    March 8, 2014 at 9:05 am

    Já se distancuji pouze od stvého ztuhlého a zkostnatělého chápání křesťanství Medeo. Od tvého zákonictví. Od preferováním starých textů před živým Bohem.
    Co je to ten živý Bůh? Jak se projevuje to, že je živý? Přijímá potravu a vyměšuje? Je ten tvůj “živý bůh” vymezen alespoň lokálním stabilním bodem ve fázovém prostoru komplexního nelineárního termodynamického systému?

    Latinský výraz „sola scriptura“ odkazuje k autoritě Písma svatého, sloužící jako jediná norma všeho, co se vyučuje a vyznává v církvi. Tuto autoritu si Písmo jakožto inspirované slovo Boží pro sebe nárokuje v mnoha oddílech. Tedy důkaz ze sebe sama, důkaz kruhem?
    A dále:
    Mělo by zůstat na paměti, že přijímání Bible jako jediné autority pro učení nepochází z rozumových argumentů nebo z lidských tradic, nýbrž je přesvědčením vyvolaným z Ducha svatého v lidském srdci. Jinými slovy, jedná se o záležitost víry, působené Duchem svatým skrze samotné Písmo.
    Čili kecy v kleci. Bůh i jeho svatý duch je tedy čirou fikcí a víra v ní vychází ze sebe sama a sama sebou se potvrzuje.

    To, že přijímání Bible jako jediné autority pro učení nepochází z rozumových argumentů, dělá z celé té slavné víry jen cosi na úrovni halucinace. Jasně, Duch svatý… 😀
    Že by ten profláklý Marx, s tím svým “opiem lidstva”, měl nakonec aspoň v něčem pravdu?

  3. protestant

    Foxy says:
    Co je to ten živý Bůh? Jak se projevuje to, že je živý? Přijímá potravu a vyměšuje? Je ten tvůj “živý bůh” vymezen alespoň lokálním stabilním bodem ve fázovém prostoru komplexního nelineárního termodynamického systému?

    protestant:
    Myslím, že tohle jako ukázka zbytečnosti další diskuze stačí…. 🙂

  4. petr

    Foxy, nehrajte si na skeptika, když je z předchozích diskusí jasné, že je Vám skutečný skepticismus bytostně cizí 😉

  5. Medea

    “Od tvého zákonictví. Od preferování starých textů před živým Bohem.”

    Ja myslím pod vierovyznaním len to, čo myslí väčšina kresťanov: výstižné, stručné a zrozumiteľné zhrnutie (obsahu) kresťanskej viery.

    ***
    Ja kľudne uznám za kresťana aj Jehovistu, ale rozlišujem medzi niceánskym kresťanstvom (vychádzajúcim z Nicejského alebo Nicejsko-Konstantinopolského vyznanie viery) a ne-niceánskym. Niceánska forma už dominuje viac ako 1500 rokov.

    Teda ja som len chcela jasnú formuláciu obsahu Tvojej viery, ale skôr sa asi dočkám druhého príchodu Krista 🙂

  6. Medea

    “Já se distancuji pouze od stvého ztuhlého a zkostnatělého chápání křesťanství Medeo. Od tvého zákonictví. Od preferováním starých textů před živým Bohem.
    Tvé zákonictví je podle mne důvodem tvého ateismu. Takové zkostnatělé křesťanství, jako ty zde předvádíš je totiž už předem mrtvé….”

    “Živá viera” ešte nemusí byť kresťanská a “živý Boh” môže byť aj Šiva 🙂

  7. Medea

    Preto sa aj oddávna volá po grécky “Katechizmus”, to je učenie dietok, totiž to, čo má vedieť každý kresťan. Kto toto nezná, nemôže sa počítať medzi kresťanov ani nemôže byť pripustený ku sviatosti. Je to ako keď remeselníka, ktorý nezná pravidlá svojho remesla a v ňom sa nevyzná, vylúčia ako neschopného. Preto treba deti dobre a správne naučiť článkom, ktoré patria do Katechizmu, čiže do kázne pre deti, a usilovne ich cvičiť a vzdelávať v nich. Preto každý otec rodiny má sa aspoň raz do týždňa povyspytovať a vyskúšať svoje deti a domácnosť rad radom, či ich vedia a či sa ich učia, a keď nie, prísne ich k tomu primäť. Lebo sa dobre pamätám na časy, ba denne skusujem, že ešte aj dnes sú nevzdelaní starí ľudia, ktorí o tom vôbec nevedia, a predsa idú na krst a k sviatosti a užívajú všetko, čo majú kresťania. A predsa tí, čo pristupujú k sviatosti, majú vedieť omnoho viac a majú lepšie rozumieť každému kresťanskému učeniu ako dietky a školáci. U jednoduchých ľudí sa uspokojíme s troma článkami (ktoré má kresťanstvo oddávna, ktoré sa však neučili a nevykladali vždy správne) dovtedy, kým v nich nebudú dobre vyučení a oboznámení i mladí i starí s tým, čo znamená menovať sa a byť kresťanom.

    Toto sú tie tri články:

    Po prvé

    Desať Božích prikázaní

    Ja som Hospodin. tvoj Boh, nebudeš mať iných bohov popri mne.
    Nebudeš zneužívať meno Hospodina, svojho Boha.
    Pamätaj na sviatočný deň, aby si ho svätil.
    Cti si otca aj matku, aby si dlho žil na zemi.
    Nezabiješ.
    Nescudzoložíš.
    Nepokradneš.
    Nevydáš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu.
    Nepožiadaš domu svojho blížneho.
    Nepožiadaš ani manželky (manžela), ani služobníka, ani služobnice, ani vola, ani osla svojho blížneho, ani ničoho, čo je jeho.

    Po druhé

    Hlavné články našej Viery všeobecnej kresťanskej

    Verím v Boha Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme. I v Ježiša Krista, Jeho jediného Syna, nášho Pána: ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z panny Márie, trpel pod Pontským Pilátom, ukrižovaný umrel a pochovali Ho; zostúpil do pekla, v tretí deň vstal z mŕtvych, vstúpil na nebesá, sedí na pravici Boha Otca všemohúceho, odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych. Verím v Ducha Svätého, svätú cirkev všeobecnú, spoločenstvo svätých, odpustenie hriechov, vzkriesenie tela z mŕtvych a večný život. Amen.

    Po tretie

    Modlitba, čiže Otčenáš, ktorému nás naučil Kristus

    Otče náš, ktorý si v nebesiach! Posväť sa meno Tvoje! Príď kráľovstvo Tvoje! Buď vôľa Tvoja ako v nebi, tak i na zemi! Chlieb náš každodenný daj nám dnes! A odpusť nám viny naše, ako aj my odpúšťame vinníkom svojim! A neuvoď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého! Lebo Tvoje je kráľovstvo i moc i sláva na veky. Amen.

    Toto sú najpotrebnejšie články, ktoré sa má každý kresťan prvé naučiť a ich od slova do slova odriekať. Deti treba navyknúť, aby ich odriekali, keď ráno vstávajú, sadajú ku stolu, a večer si líhajú; a netreba im dať ani jesť ani piť, kým ich neodrecitujú. Podobne je povinný robiť otec rodiny so svojou čeľaďou, so služobníkmi, a nemá trpieť u seba nikoho, kto sa ich nemôže alebo nechce naučiť. Lebo naskrze nemožno dopustiť, aby niekto bol taký surový a nevychovaný, že by sa ich nenaučil, pretože v týchto troch článkoch nakrátko, zrozumiteľne a podľa možnosti najjednoduchšie je zhrnuté všetko, čo nám Písmo sväté obšírne podáva. Veď milí Otcovia a apoštolovia ­ (nechže boli akíkoľvek) – takto nakrátko zhrnuli kresťanské učenie, život, múdrosť a umenie, o čom majú kresťania hovoriť, čo konať a čím sa zaoberať.

    Keď tieto tri články náležite pochopia, patrí sa im tiež vedieť, čo majú hovoriť a myslieť o našich sviatostiach, ktoré nám Kristus ustanovil, totiž o krste a o tele a krvi Kristovej. Najmä patrí sa vedieť slová Matúšove (28,19n) a Markove (16,15n), napísané v posledných kapitolách, ako sa Kristus rozlúčil so svojimi učeníkmi a ich rozposlal po svete.

    O krste

    Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca, i Syna, i Ducha Svätého. Kto uverí a pokrstí sa, bude spasený, ale kto neuverí, bude odsúdený.

    Jednoduchému človekovi stačí toľkoto vedieť o krste z Písma svätého.

    Podobne aj o druhej sviatosti v krátkosti a jednoducho slová Pavlove 1.Kor. 11,23n.

    O večeri Pánovej

    Pán náš Ježiš Kristus v tú noc, keď bol zradený, vzal chlieb a keď dobrorečil, lámal a riekol: “Vezmite, jedzte, toto je moje telo, ktoré sa za vás vydáva; to čiňte na moju pamiatku!” Podobne (vzal) po večeri aj kalich a riekol: “Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za mnohých na odpustenie hriechov. To čiňte, kedykolvek budete piť, na moju pamiatku”.

    Takto by sme mali už všetkých päť článkov celého kresťanského učenia, ktoré bez prestania treba cvičiť a žiadať ich vyrozprávať od slova do slova. Nespoliehaj sa, že sa to mládež zo samej kázne naučí a si zapamätá. A keď tieto články dobre vedia, možno potom pridať ešte niektoré vhodné žalmy alebo piesne ako prídavok a na upevnenie a mládež takýmto spôsobom privykať k Písmu a ju denne vzdelávať.

    Nemáme sa však uspokojiť len s tým, že sa ich doslovne naučia a vyrozprávajú, ale dbajme, aby mládež prichádzala aj na kázeň, najmä v také dni, ktoré sú určené na cvičenie sa v Katechizme; aby počúvali výklad o ňom a naučili sa rozumieť, čo ktorý článok obsahuje; aby vedeli aj vyrozprávať, čo počuli; a keď sa ich pýtajú, aj pekne a správne odpovedať, aby sa nekázalo bez ovocia a úžitku. Preto sa usilujeme často kázať na Katechizmus, aby sa mládeži vryl do pamäti, nie síce náročne a učene, ale nakrátko a čo najjednoduchšie, aby si ho ľahko zachovali a do pamäti vštiepili.

    (Martin Luther: Veľký katechizmus: Predhovory: Krátky predhovor)

    Viera slovenských evanjelikov A.V.:

    Symbolické knihy (Kniha svornosti) považujeme za jedine správny výklad Písma svätého

    http://www.ecav.sk/index.php?p=info/INFchar/ECAVnaSK

    alebo:

    Základným prameňom našej viery, rovnako ako i pravidlom života je pre nás Písmo Sväté. Veríme, že Symbolické knihy sú verným výkladom tohto Písma.

    http://www.patmos.sk/ecavpo/web/sk/index.jsp?id=50127

  8. Medea

    Z katechizmu Rímskokatolíckej cirkvi:

    185 Kto hovorí „Verím“, hovorí: „Súhlasím s tým, čo my veríme.“ Spoločenstvo vo viere potrebuje spoločnú reč viery,(171, 949) ktorá je pre všetkých normatívna a spája ich v tom istom vyznaní viery.

    186 Apoštolská Cirkev už od začiatku vyjadrovala a odovzdávala svoju vieru v krátkych formulách, ktoré boli normatívne pre všetkých. Ale Cirkev už veľmi skoro chcela aj zhromaždiť podstatné prvky svojej viery do organických a členených súhrnov, ktoré boli určené predovšetkým kandidátom krstu:
    „Súhrn viery nebol zostavený tak, aby sa páčil ľuďom, ale z celého Písma boli vybraté najhlavnejšie prvky, ktoré tvoria jediné a úplné učenie viery. A tak ako horčičné semeno skrýva v malom zrnku veľa konárov, aj tento súhrn viery obsahuje v niekoľkých slovách všetko náboženské poznanie, ktoré sa nachádza tak v Starom, ako aj v Novom zákone.“

    187 Tieto súhrny viery sa volajú „vyznania viery“, lebo zhŕňajú vieru, ktorú vyznávajú kresťania. Volajú sa aj „Krédo“, lebo v latinčine sa zvyčajne začínajú slovom Credo („Verím“). A volajú sa aj „symboly viery“.

    188 Grécke slovo symbolon znamenalo polovicu rozlomenej veci (napríklad pečate), ktorá slúžila ako poznávací znak. Rozlomené časti sa prikladali k sebe, aby sa overila totožnosť nositeľa. „Symbol viery“ je teda poznávacím znakom i znakom spoločenstva medzi veriacimi. Slovo symbolon neskôr označovalo kompendium, zbierku alebo súhrn. „Symbol viery“ je súhrn hlavných právd viery. Preto je prvým a základným orientačným bodom katechézy.

    189 Prvé „vyznanie viery“ sa robí pri krste.(1237) „Vyznanie viery“ je predovšetkým krstným vyznaním viery.(232) Pretože sa krst udeľuje „v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“ (Mt 28,19), pravdy viery vyznávané pri krste sa členia podľa ich vzťahu k trom osobám Najsvätejšej Trojice.

    190 Symbol viery sa teda delí na tri časti „tak, že sa v prvej časti hovorí o prvej božskej osobe a o obdivuhodnom diele stvorenia; v druhej časti o druhej osobe a o tajomstve vykúpenia človeka; v tretej časti o tretej osobe, pôvodcovi a prameni nášho posvätenia“. To sú „tri kapitoly našej [krstnej] pečate“ (čiže nášho krstu).

    191 Symbol viery „je rozdelený na tri časti tak, že… obsahuje rôzne a veľmi vhodné výroky. Tieto výroky nazývame podľa prirovnania, ktoré často používali Otcovia, článkami. Lebo ako sú údy tela odlíšené článkami, ktoré ich odlišujú a oddeľujú, aj v tomto vyznaní viery správne a priliehavo nazývame článkom to, čo máme veriť odlišne a oddelene od iného.“ Podľa dávnej tradície, ktorú dosviedča už svätý Ambróz, je aj zvykom počítať dvanásť článkov „Vyznania viery“, aby sa súhrn apoštolskej viery symbolicky označoval počtom apoštolov.

    192 V priebehu storočí ako odpoveď na potreby rozličných období vznikali mnohé vyznania alebo symboly viery: symboly rôznych apoštolských a starobylých cirkví, Symbol „Quicumque“, nazývaný aj Atanázov, vyznania viery niektorých koncilov (Toledského, Lateránskeho, Lyonského, Tridentského ) alebo niektorých pápežov, napríklad „Fides Damasi“ alebo „Vyznanie viery Božieho ľudu“ napísané Pavlom VI. (1968).

    193 Ani jeden zo symbolov viery z rôznych období života Cirkvi nemožno považovať za prekonaný a zbytočný. Prostredníctvom rozličných súhrnov, ktoré sa z nich urobili, pomáhajú nám dnes poznať a prehĺbiť vždy predkladanú vieru.
    Zo všetkých vyznaní viery dve majú v živote Cirkvi celkom osobitné miesto:

    194 Apoštolské vyznanie viery (Symbol apoštolov) nazvané tak preto, že sa právom považuje za verné zhrnutie viery apoštolov. Je starobylým krstným vyznaním viery rímskej cirkvi. Jeho veľká autorita vyplýva zo skutočnosti, že „toto je symbol, ktorého sa drží rímska cirkev, kde sídlil Peter, prvý z apoštolov, a kam priniesol spoločné učenie viery“.

    195 Nicejsko-carihradské vyznanie viery(242, 245) má veľkú autoritu preto, že pochádza z prvých dvoch ekumenických koncilov (r. 325 a r. 381).(465) Ešte aj dnes je spoločné všetkým veľkým cirkvám Východu i Západu.

    http://www.katechizmus.sk/?action=getk&kid=296

  9. Samain

    protestant:
    Myslím, že tohle jako ukázka zbytečnosti další diskuze stačí…. 🙂

    Co si myslíš ty, je zcela irelevantní, neboť jsi zcela jasně mimo.
    Nedokážeš zodpovědět ani jednoduchou otázku.
    Jsou římští katolící křesťané? Jedná se o křesťanskou církev?

  10. Medea

    Z pravoslávneho Gorazdovho katechizmu (odporúčam prečítať najmä nášmu Protestantovi ;)):

    Vyznání neboli symbol víry

    26. Co je náboženská víra?
    Náboženská víra je pevné přesvědčení, že jest Bůh, a že jsme povinni žít podle jeho svatého zákona.

    27. Je náboženská víra potřebná?
    Náboženská víra je nevyhnutelně potřebná, neboť
    1. Pán Ježíš prohlásil, že kdo neuvěří, bude odsouzen (Mar. 16, 16),
    2. v listě svatého apoštola Pavla k Židům se praví, že bez víry není možno líbit se Bohu. (Žid. 11, 6.)

    28. Stačí věřit v Boha jen ve svém srdci?
    Nestačí věřit v Boha jen ve svém srdci, nýbrž je třeba víru také vyznávat.

    29. Komu by se podobal člověk, který by v Boha věřil, ale víru by nevyznával?
    Člověk, který by v Boha věřil, ale víru by nevyznával, podobal by se synu nebo dceři, kteří by sice své rodiče znali, ale k nim se nehlásili, před lidmi je zapírali a styděli se za ně.

    30. Jak vyznáváme víru?
    Víru vyznáváme:
    1. modlitbou,
    2. účastí na službách božích a náboženských průvodech,
    3. životem podle víry, hlavně dobrými skutky,
    4. obhajobou víry proti jejím odpůrcům,
    5. též ústním vyznáním víry.

    31. Jak zní pravoslavné vyznání víry? Pravoslavné vyznání víry zní:
    1. Věřím v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, všeho viditelného i neviditelného. (1.Mojž. 1, 1; Kol. 1, 16.)
    2. I v jednoho Pána Ježíše Krista, Syna Božího, jednorozeného a z Otce narozeného přede všemi věky; Světlo ze Světla, Boha pravého od Boha pravého, rozeného, nestvořeného, jedné bytosti s Otcem; skrze něhož vše učiněno jest (Jan 3, 16-18; 1.Jan 5, 1; Jan 17, 5; Jan 17, 24; 1.Jan 1, 5; Jan 8, 12; 1.Jan 5, 20; Jan 10, 30; Jan 1, 3);
    3. jenž pro nás lidi a pro naše spasení sestoupil s nebe, vtělil se z Ducha svatého a Marie Panny a člověkem se stal (Jan 3, 17; Jan 6, 38; Luk. 1, 35; Jan 1, 14; 1.Tim. 2, 5-6);
    4. jenž za nás ukřižován jest pod Pontským Pilátem, trpěl i pohřben jest (Mat. hl. 27);
    5. a třetího dne vstal z mrtvých podle Písem (Luk. hl. 24; Mar. 16, 6; Jan 20 a 21);
    6. vstoupil na nebesa, sedí na pravici Otce (Luk. 24, 51; Jan 3, 13; Žid. 10, 12);
    7. a zase přijde se slávou soudit živých i mrtvých, jehož království nebude konce. (Mat. 16, 27; Mat. 25, 31-46).
    8. I v Ducha svatého, Pána, oživujícího, jenž od Otce pochází a s Otcem i Synem stejně ctěn a slaven jest a mluvil skrze proroky. (Jan 15, 26; Ž. 104, 30; Tit. 5, 5-6; 2.Pet. 1, 21.)
    9. I v jednu, svatou, obecnou a apoštolskou církev. (Ef. 5, 23; Ef. 5, 25-27.)
    10. Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů. (Mat. 28, 19; Mar. 16, 16.)
    11. Očekávám z mrtvých vzkříšení (Jan 6, 54);
    12. a život věku budoucího. Amen. (Jan 5, 24.)

    32. Jak se ještě nazývá vyznání víry?
    Vyznání víry se nazývá ještě také symbolem víry neboli stručným souhrnem víry.

    33. Jak se dělí symbol víry?
    Symbol víry se dělí na dvanáct článků.

    První článek symbolu víry.

    34. Jak zní první článek symbolu víry?
    První článek symbolu víry zní: „Věřím v jednoho Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země, všeho viditelného i neviditelného.“

    35. Co vyznáváme prvním článkem symbolu víry?
    Prvním článkem symbolu víry vyznáváme, že jest jeden Bůh, který jest původcem všeho.

    a) O Bohu a jeho vlastnostech.

    36. Kdo jest Bůh?
    Bůh je Stvořitel a Pán nebe i země.

    37. Můžeme Boha vidět?
    Boha nemůžeme vidět, neboť jest duch a tělo nemá.

    Poznámka:
    Pán Ježíš řekl: „Bůh duch jest, a ti, kteří se jemu modlí, v duchu a v pravdě musejí se modlit.“ (Jan 4, 24.)

    38. Které vlastnosti boží máme si kromě neviditelnosti ještě pamatovat?
    Kromě neviditelnosti máme si pamatovat ještě hlavně tyto vlastnosti boží, že jest:
    1. věčný a nekonečně dokonalý,
    2. všudypřítomný a vševědoucí,
    3. nejvýš moudrý a všemohoucí,
    4. nejvýš svatý a spravedlivý,
    5. nejvýš dobrotivý a milostivý.

    39. Co znamená: Bůh je věčný?
    Bůh je věčný znamená, že Bůh byl vždy, jest a bude vždy. (Ž. 90, 2.)

    40. Co znamená: Bůh je nekonečně dokonalý?
    Bůh je nekonečně dokonalý znamená, že má všechny dobré vlastnosti v míře nekonečné, a nikdo mu není roven; (Ž. 145, 3.)

    41. Proč říkáme: Bůh je všudypřítomný?
    Říkáme: Bůh je všudypřítomný, protože je všude, na nebi i na zemi a na každém místě. (Ž. 139, 7-11.)

    42. Proč říkáme: Bůh je vševědoucí?
    Říkáme: Bůh je vševědoucí, protože ví všechno, co bylo, jest a bude, a zná též všecky naše i nejtajnější myšlenky. (Ž. 139, 1-6; Jer. 23, 24; Žid. 4, 13.)

    43. Proč říkáme: Bůh je nejvýš moudrý?
    Říkáme: Bůh je nejvýš moudrý, protože všecko nejlépe řídí. (Řím. 11, 33.)

    44. Proč říkáme: Bůh je všemohoucí?
    Říkáme: Bůh je všemohoucí, protože může učinit vše, co chce. (1.Mojž. 17, 1; Luk. 1, 37.)

    45. Proč říkáme: Bůh je nejvýš svatý?
    Říkáme: Bůh je nejvýš svatý, protože chce a činí jen to, co je dobré. (3.Mojž. 11, 44; 1.Sam. 2, 2.)

    46. Proč říkáme: Bůh je spravedlivý?
    Říkáme: Bůh je spravedlivý, protože odměňuje dobré a trestá zlé podle zásluhy. (Ž. 9, 9; Ž. 119, 142: Př. 24, 12; Řím. 2, 6-11.)

    47. Proč říkáme: Bůh je nejvýš dobrotivý?
    Říkáme: Bůh je nejvýš dobrotivý, protože je pln lásky ke svým tvorům. (Jan 3, 16.)

    48. Proč říkáme: Bůh je milostivý?
    Říkáme: Bůh je milostivý, protože rád odpouští hříchy každému, kdo činí upřímné pokání. (Ž. 145, 8-9.)

    http://pravoslavi.cz/katechismus/i.html

  11. martiXXX

    Slova, slova, slova……..pouhý prst ukazující na měsíc…na vždy různou situaci a věc, která ovšem je pro porozumění nějak pojmenována…….a ty vždy různé věci a situace jsou zase dalším prstem ukazujícím na měsíc…jméno růže není růže

  12. petr

    medea: no tak jsem si přečetl ten výňatek z katechismu ŘKC a nevím medeo, kde vidíte ten zásadní problém, protože já tam ten problém nevidím.

    Povězte mi, když jste ta odbornice přes římsko-katolickou dogmatiku:

    a) musím věřit, že Bůh musí být pouze vyjádřen obrazem otce (a nemůže zahrnovat i představu mateřství) ?

    b) musím věřit, že Ježíš fyzicky sedí po pravici Otce ?

    c) musím věřit, že pouze křest v katolickém ritu umožňuje spásu duše ?

  13. petr

    Samain: Nevím jak protestant, ale protestanté jsou křesťané, pokud na otázku: Kým pro tebe jsem? odpovídají Kristu: Jsi Mesiáš, ten který má přijít. A pokud to pro ně není jenom takové žvatlání, něco co řeknou a zapomenou, ale především krédo, které prakticky ovlivňuje jejich život.

  14. Medea

    Peter, neviem o čom hovoríte. Reč bola predsa o Protestantovej snahe dať kresťanskému termínu “vyznanie” neobvyklý, ale Protestantovi vyhovujúci, význam. Ja som na to reagovala citáciami z rôznych kresťanských katechizmov na tému “vyznanie”.

  15. mira

    protestant: Ale asi je pochopitelné, že mi nerozumí ti co sebe označují za ateisty.

    Protestante (a Petře)- ten Medein výňatek z Gorazdova katechismu je názorná ukázka jazyka, kterému rozumím. To mě vede spíše k závěru, že komunikační problém je někde mezi námi než v nějaké principiální nechápavosti ateistů. Jestli nechceš pokračovat v naší původní debatě pak alespoň zkus uvést, kterým tvrzením (body 26-48) věříš. Shodují se vlastnosti tvého boha s (některými) těmi uvedenými v bodě 38?

  16. petr

    medea:

    Tak mi zkuste medeo zopakovat odůvodnění Vašeho názoru, že protestantova víra je “postmoderní rozplizlé cosi” oproti “tradiční kované víře”.

    Proč myslíte, že protestant nevyznává Krédo, nebo jej vyznává (podle Vás) nějakým chybným způsobem.

    Nemám poslední dobou moc času, tak je možné, že mi něco podstatného uteklo…

  17. petr

    medea:

    Oficiální katechismus ŘKC, k otázce řeči víry uvádí:

    “170 Nevěříme v nějaké formulace, ale ve skutečnosti, které jsou těmito formulacemi vyjádřené a kterých se “dotknout” nám umožňuje právě víra. Úkon víry věřícího neulpívá na vyjádřeném, ale dosahuje vyjádřené skutečnosti. Nicméně k těmto skutečnostem se přibližujeme pomocí formulací víry. Umožňují nám vyjadřovat a předávat víru, slavit ji ve společenství a tak se s ní ztotožňovat a hlouběji ji prožívat. (str. 58)

    o víře pak říká: “Víra je osobní úkon, je to svobodná odpověď člověka Bohu, který se mu zjevuje”.

    V čem to, co uváděl protestant je rozpor s oficiálním učením ŘKC ?

    V ot

Comments are closed.