Argument z designu

Z nebe se zjevuje Boží hněv proti každé
bezbožnosti a nepravosti lidí,
kteří svévolně potlačují pravdu.
Co se dá o Bohu poznat, je jim zřetelné,
neboť jim to Bůh odhalil.
Jeho neviditelné znaky – jeho věčnou moc
a božství – lze už od stvoření světa rozumem
postřehnout v jeho díle.
Nemají tedy výmluvu.
(Římanům 1:18-20)

Argumentu patrnosti Boha skrze složitost, komplexnost a krásu světa přikládá mnoho křesťanů velkou váhu. Objevuje se v několika verzích:

Bůh je patrný
– skrze krásu živé přírody
– skrze spolupráci v živé přírodě a účelnost v ní
– skrze lidské vlastnosti, jako schopnost milovat, inteligenci, city, a další
– skrze krásu neživé přírody (vodopády, krásné hory, modré nebe, hvězdné nebe, …)

Předně, argument z designu je argumentem z neznalosti. I za předpokladu, že bychom netušili, jaké je vysvětlení účelnosti přírody, její „krásy“, atd., pak použití Boha jako vysvětlovadla je podbíhání laťky. Namísto abychom přiznali, že nevíme, strkáme jako vysvětlení boha – přičemž z historie jasně vidíme, že soustavně během tisíců let poznáváme nové věci, které byly do doby jejich poznání neznámé a nevysvětlitelné, a příčiny které nacházíme, jsou naturální. Pokoušet se vysvětlovat „design“ světa bohem by znamenalo namlouvat si, že teď už poznání dosáhlo vrcholu, a co jsme nepoznali do teď, na to již asi nepřijdeme nikdy.

Udržovací Bůh

Častý je argument “udržovacím Bohem”. Bůh, který “udržuje svět v bytí”, který “drží prst na červeném tlačítku” a kdyby ho uvolnil, vše by bylo pryč. Zastánci této myšlenky argumentují: COKOLIV prokazuje existenci našeho boha. I obyčejný kámen u cesty tu je výhradně kvůli tomu, že On aktivně chce. To je ovšem argument kruhem: věřím, že Bůh stvořil svět a vše udržuje v chodu. Vidím, že svět existuje, a je v chodu, a to potvrzuje moji premisu. Podobně lze ovšem argumentovat pro existenci čehokoliv jiného, počínaje létajícím špagetovým monstrem, přes pantheon starověkých bohů, až po abstraktní pramen všeho bytí (věřím, že všechno vzešlo a všechno stojí skrze Létající špagetové monstrum; vše, co existuje, tedy ukazuje na existenci Létajícího špagetového monstra…).

Myšlenka udržovacího Boha má řadu dalších problémů. Takový Bůh by byl osobně odpovědný za všechny přírodní i jiné katastrofy, nemoci, atd., které se ve světě dějí. Uvažme třeba, jak terorista vyhodí do vzduchu letadlo – a Bůh mechanicky řídí všechny procesy ve výbušnině, osobně řídí vytváření smrtící tlakové vlny, sám slepě „trhá“ těla pasažérů na kusy… Slepě poslouchá ruku nacistického popravčího, naviguje molekuly otravných plynů v plynových komorách Osvětimi z otevřené propustě do dýchacích cest vězňů, a dále pak v jejich tělech řídí smrtící reakce… Absurdní.

Kromě toho, kde by ve světě řízeném takovým Bohem byl prostor pro svobodnou vůli? Odkud by se brala? Jsou snad (jak jsme už dříve ukázali, neexistující) lidské „duše“ jediné entity, na Bohu nezávislé? A nebo jsme jen Boží loutky, a On se baví tím, že část lidstva vede jak kašpárky do hříchu, a pak je „po zásluze“ trestá peklem, a druhou část řídí k pokání a víře, tedy „tak jak on chce“ (tak jak chce?! Chce přece i to, jak se chová ta první, hříšná skupina lidí!) a taktéž „po zásluze“ (vlastně pardon, NEZASLOUŽENĚ!!!) pak tuto druhou skupinu loutek odmění nebem?

Nevím, kdo by mohl na takového Boha věřit. Hádám, že zastáncům „udržovacího Boha“ tohle nějak nedochází. Vraťme se nyní zpět ke standardnímu argumentu z designu, či účelnosti ve světě.

Mrazivý, prázdný a pustý Vesmír

Ve skutečnosti to s designem světa vypadá dramaticky jinak, než si průměrný křesťan představuje. Křesťan se dívá na včeličky opylující barevné květiny, zurčící potůčky, nebe plné hvězd, a srdíčko se mu tetelí, jak v tom všem vidí svého Tvůrce. Jenže Vesmír není jen náš svět. Náš svět je mimořádně netypické a výjimečné místo. Vesmír, tedy dle křesťanů celé Stvoření, je z naprosto drtivé většiny – prázdný. Objemově je v naší galaxii pouhých 6,33*10^-22 % hmoty. V tom jsou zahrnuty veškeré hvězdy, planety, komety, mezihvězdný prach, černé díry, atd.

Tedy v naší galaxii tvoří z 99,999 999 999 999 999 999 999 367 % prázdno. Vakuum. Mezigalaktický prostor je pak ještě prázdnější, je v něm hmoty ještě méně. Jaký je toto signál designu?

I toto pranepatrné množství hmoty, tvořící doplněk do 100%, připadá z velké části na hvězdy. Většina hmoty ve Vesmíru je tvořena převážně horkou směsí dvou plynů ve skupenství plazmatu, tvořících hvězdy: vodíku a hélia. I většina hmoty tvořící planety jsou tyto jednoduché (vlastně nejjednodušší) plyny. „Zajímavější“, tedy pevné planety „Zemského“ typu tvoří odhadem jednu stotisícinu i z toho nepatrného množství hmoty, které ve Vesmíru je. Žel, i tyto pevné planety jsou v drtivé většině případů jen mrazivé nebo naopak přehřáté pusté kamenné koule. Naše Země je zatím jediná známá výjimka…

Povrch MarsuVe Vesmíru panuje teplota v průměru pár stupňů nad absolutní nulou. Je v něm černočerná tma, rušená jen slabým svitem nepatrného zlomku hvězd, které jsou zrovna vidět (cca 6000 hvězd v našem koutě Vesmíru). Černočerná tma, a mrazivé nekonečné prázdno. To je „design“ naprosto drtivé (vlastně nepředstavitelně velké) většiny údajného Stvoření…

Jaké znaky designu či Tvůrčího záměru jeví Vesmír bez planety Země?

Design a Země

Vše, co nám na Zemi (a tedy vlastně v celém Vesmíru!) přijde zajímavé a budí zdání designu, je součástí biosféry Země – tedy uzoučké, pár set metrové slupky kolem Země, tvořící cca desetitisícinu jejího objemu. Zbytek (99,99%) je tvořen horninami a kovy, z velké části ve stavu magmatu. My všichni v této uzoučké slupce žijeme celé své životy, a proto celé nehostinné gigantické Universum okolo, bez markantů designu, nevnímáme – jenže ono existuje.

Představme si viditelný Vesmír jako naši Zeměkouli. Pak naše planeta by v tomto měřítku byla o něco větší, než atomové jádro (cca 1000x menší průměr a miliardkrát menší objem, než atom) – a biosféra by byla její tenoučká slupečka.

Jeví-li biosféra, tato tenoučká slupka v našem měřítku sub-atomárního zrníčka, znaky designu, je snad kvůli tomu logické usoudit, že celý Vesmír byl stvořen? Není spíš na místě se spíše ptát, zda náhodou není design biosféry jen zdánlivý, a není vysvětlitelný přírodními procesy? Zda se prostě na povrchu našeho subatomárního zrníčka nestalo NĚCO, poměrně výjimečného, čemu třeba ještě plně nerozumíme?

Evoluce

Zdánlivý design biosféry je ve skutečnosti velmi dobře vysvětlen už 150 let. Charles Darwin si plně uvědomil fakt evoluce, známý vědě už nějakou dobu, a přišel s teorií nesmírně efektivního motoru, který evoluci žene. Tato teorie, známá dnes jako evoluční teorie, se stala mimořádně silně potvrzenou, a stále se objevují nová další fakta, která evoluci hnané přírodním výběrem „hrají do karet“.

Už samotný Darwin ukázal, že přírodní výběr může vysvětlit vznik prakticky jakékoliv struktury, kterou nacházíme v živých organismech. Nic na tom nezměnil ani Michael Behe ani další zastánci „neredukovatelné komplexity“. Všichni byli usvědčeni z omylu: přírodní výběr MŮŽE bez problémů odpovídat i za ty struktury, kteří proponenti inteligentního designu označují za neredukovatelně komplexní.

To samozřejmě neznamená, že ačkoliv evoluci mohl hnát přírodní výběr, tak že ve skutečnosti za ní nestál a neřídil ji Bůh. Uvažme nyní Boha a evoluci řízenou přírodním výběrem jako dvě alternativní teorie patrného designu v přírodě (Zemské biosféře). Ukážu, proč má u mě ta druhá navrch.

1) přírodní výběr je nesmírně jednoduchý a přirozený mechanismus, vyžadující jen minimum jednoduchých předpokladů. Je to vysvětlení, kterak naprosto přirozeně z jednoduchosti mohla povstat nesmírná komplexita.

Naproti tomu, mohl být Bůh jednoduchý, je-li nekonečně inteligentní myslící bytostí, schopnou naprojektovat a z ničeho stvořit tak monstrózní věc, jako Vesmír? Je-li jednoduchý, jako např. elementární částice, pak nevysvětluje nic: jak může jednoduchá entita myslet? Jak v ní vůbec mohou být zakódovány stavy nekonečně složitého myšlení? Jak může být jednoduchá entita mocná, dokonce všemocná?

Je-li ovšem Bůh složitý (snad dokonce nekonečně složitý), pak vysvětlujeme existenci složitého a komplexního existencí něčeho ještě (daleko!) složitějšího.

Evoluce přírodním výběrem je vysvětlení, jak mohla složitost povstat z jednoduchosti. Vysvětlení Bohem je vysvětlení složitosti a komplexity z ještě mnohem větší složitosti a komplexity.

2) Máme-li teorii Boha, který použil ke stvoření metodu evoluce, je nutno klást velký otazník nad motivace takového Boha. Mohl udělat *beng* a mohlo být vše přesně jak chtěl; a místo toho použil miliardy let trvající metodu pokusů a omylů, do které musel neustále zasahovat aby ji tlačil tím směrem jak chtěl, totiž k člověku. Kvůli několika tisícům let, po které trvá doložená historie a kdy měl Bůh dle Bible vstupovat do života lidí použil miliardy let trvající proces, plný smrti, bolesti, trápení, masových vymírání, nemocí – čehož dědictví dodnes neseme, viz další bod.

3) Nikoliv ďábel, ale právě naše evoluční minulost pro nás představuje nesmírnou zátěž. Veškeré naše „špatné“ vlastnosti, počínaje agresivitou, sklonem k nevěře, ochotou vraždit, a to i genocidně, ochotou dělat špatné věci, když myslíme, že nás nikdo nevidí, přes anatomické komplikace, způsobující sklon k bolení zad a později zničenou páteř, kazivosti zubů, až po náchylnost k rakovině, Downův syndrom u dětí, atd. atd. – všechno toto je naše dědictví z evoluce. Pokud si Bůh opravdu zvolil evoluci jako metodu tvoření, asi si už nemohl vybrat hůř.

Věřící chtějí vidět Boha jako jediné smysluplné vysvětlení komplexity a účelnosti života na Zemi, a přitom jde o vysvětlení nejen nikoliv jediné existující, ale naopak jde o vysvětlení, které je v porovnání se svou naturalistickou alternativou velice neuspokojivé.

Vznik života

Problematika vzniku života se od evoluce jako takové liší v tom, že nemáme žádnou teorii vzniku života, která by dávala ověřitelné předpovědi. Máme ovšem hned několik teorií, které naznačují, jak mohla abiogeneze proběhnout – ovšem přijít na přesný scénář je z pochopitelných důvodů mimořádně obtížné, ne-li nemožné.

Věřící, kteří chtějí ukázat na nemožnost abiogeneze, většinou argumentují pošetilými a milionkrát vyvrácenými argumenty typu „tornáda, které se přežene nad vrakovištěm, a vytvoří letadlo“, atd. Jejich oblíbeným cílem je také sto let stará a dávno překonaná Oparinova teorie. Velmi správně podotýkají, že i nejjednodušší dnešní buňka je pořád příliš složitá (nesmírně složitá!) na to, aby ona sama nebo její genetický kód vznikly náhodou. Do omrzení počítají pravděpodobnost, že takový kód náhodou vznikne, a vítězoslavně docházejí k číslům 10^-100000 a pod., končíc posměchem nad pošetilostí naturalistů.

Ve skutečnosti ovšem žádná dnešní teorie abiogeneze nemluví o tom, že „náhodou“ vznikla první buňka. Dnešní teorie abiogeneze počítají se vznikem prvotního replikátoru. Prvotní replikátor je molekula RNA, která je sama sobě autokatalytickým enzymem. V prostředí s volnými bázemi pak taková molekula sama vytváří své kopie. Tyto molekuly byly v laboratoři sestaveny, a to (!) zjednodušováním RNA existujících živých organismů. Dnes jsou známy replikátory, mající pouhé stovky bází, přičemž spodní hranice může ležet ještě níž. To, že v redukčním prostředí, které na Zemi v době vzniku života vládlo, vznikají samovolně poměrně složité organické látky včetně aminokyselin, dokázal ve svém slavném pokusu Muller v 50. letech 20. století.

Replikátory podléhají (molekulární) evoluci. V laboratoři bylo demonstrováno, že jsou schopny si vytvořit a také si vytvářejí nové schopnosti – starým známým mechanismem přírodního výběru. Navíc, báze tvořící replikátor se k sobě neskládají „náhodně“, ale dle chemických i jiných zákonů, přičemž přežití různých méně stabilních mezičlánků mohou pomoct anorganické struktury typu jílové povrchy, nebo krystaly, což je dnes předmětem čilého výzkumu. Proto ani zde nelze uplatnit naivní výpočet pravděpodobnosti, založený na premise „všechny případy (uspořádání bází DNA) mají stejnou pravděpodobnost vzniku“.

Dnes už tedy víme o velice slibně vypadající (jakkoliv z velké části ještě neznámé) cestě, jak mohl vzniknout primitivní život (jediná a poměrně malá sebereplikující se molekula) z neživota, a s vysokou pravděpodobností víme, že tato jediná molekula mohla spustit explozi evoluční diverzifikace a nárůstu komplexity, kterou dnes pozorujeme.

Vysvětlení Tvůrčím aktem Boha má stejné neduhy, o kterých jsem tu už psal. Zatímco naturalistické vysvětlení ukazuje cestu, kterou mohla nesmírně elegantně vzejít komplexita z jednoduchosti, a zdánlivá účelnost z chaosu a neúčelnosti, vysvětlení Bohem „řeší“ problém existující komplexity spekulací o „ještě mnohem větší komplexitě“, „nekonečné inteligenci“, atd.

Dále je i zde problém s Boží motivací. Proč by měl Bůh jen stvořit život, a dál do něj nijak zvlášť nezasahovat? (jak víme ze zřejmých slepých uliček evoluce, reliktních neúčelných struktur, evoluční zátěže, kterou všichni neseme, pozůstatků virů v naší DNA, atd.) Takové jednání by bylo pochopitelné u nějakého mimozemského UFOnského vědce, který se rozhodl udělat pokus, a „podívat se“ co se bude dít – ale nikoliv u absolutní a nekonečně inteligentní bytosti. Proč Bůh nestvořil život tak, jak je to poměrně logicky popsáno v Bibli – totiž tak, jak ho chtěl? Najednou? Pokud nechal vývoj života opravdu „náhodě“, pak neměl logicky žádnou záruku, že vývoj dospěje k inteligentním bytostem, jako člověk (a tím méně k bytostem, které mají PODOBU jako člověk). Pokud vše zpoza kulis řídí, pak jsme opět u udržovacího Boha, se všemi problémy, které to nese, viz výše.

Přírodní zákony

Jak vysvětluje Laurence Krauss ve své knize „Universe from Nothing“, současná fyzika je plně v souladu s teorií vzniku Vesmíru z prvotního nesmírně jednoduchého, nekonečného prostoročasu, ovládaného těmi nejjednoduššími (protože velice symetrickými) fyzikálními zákony. Jeho výklad je však příliš složitý na to, abych jej zde mohl, byť jen stručně, reprodukovat. Proto uvedu mnohem jednodušší argument, který může vysvětlit existenci fyzikálních zákonů, umožňujících vznik života. Stačí nám předpokládat jediný nekonečný Vesmír (a vše napovídá tomu, že náš Vesmír opravdu JE nekonečný), ve kterém se na velkých měřítkách mění fyzikální konstanty a zákony, které současná fyzika povoluje, aby měly jiný tvar, nebo v případě konstant aby nabývaly jiných hodnot.

V nekonečném Vesmíru triviálně platí, že COKOLIV co má nenulovou pravděpodobnost s JISTOTOU nastane. To současně řeší i případnou jakkoliv vysokou nepravděpodobnost vzniku života.

Opět platí, že předpoklad existence nekonečného, věčného, a velmi jednoduchého (vlastně až na kvantové fluktuace prázdného) prostočasu je mnohem jednodušší a elegantnější, než přepoklad existence taktéž nekonečného, ovšem naopak nekonečně složitého a nekonečně inteligentního věčného Boha.

Závěr

1) Argument z designu je argumentem z neznalosti. Je to argument bohem mezer. Je známým a typickým příkladem logicky chybného argumentu (logical fallacy)
2) Bez ohledu na to, Vesmír v naprosto drtivé většině vůbec nevypadá designovaně. Naopak, jde o nesmírně pusté, prakticky prázdné a mrazivé místo, se stopovým množstvím těch nejjednodušších látek.
3) Jediná nám známá část Vesmíru, která budí zdání designu, je povrch planety Země – kde shodou okolností všichni žijeme, a proto žijeme ve falešném dojmu, že zdání designu budí „prakticky vše“.
4) Design biosféry je jen zdánlivý, což ukazují nesčetné nedokonalosti i naprosté „zpatlaniny“ v „návrhu“ živých organismů, čehož důsledky si v sobě v neposlední řadě neseme my, lidé.
5) Zdánlivý design živé přírody je schopna nesmírně elegantně vysvětlit teorie evoluce
6) Teorie evoluce vysvětluje velmi přirozeně zdánlivý design a komplexitu živé přírody z jednoduchého a více méně chaotického počátečního stavu.
7) Konkureční teorie stvoření Bohem vysvětluje komplexitu živé přírody předpokladem existence ještě mnohem (vlastně nekonečně!) komplexnějšího Boha.
8 ) Dnešní věda nabízí i poměrně elegantní, byť zdaleka ne do hloubky propracovaný scénář, jak mohl vzniknout zárodek života (sebereplikující se molekula) z neživého. Toto vysvětlení má opět zásadní náskok v eleganci oproti vysvětlení složitosti předpokladem existence (nekonečně) větší složitosti (Boha).
9) I existenci přírodních zákonů, umožňujících vznik života, lze vysvětlit jednodušeji a elegantněji bez Boha, než s Bohem.

Tím považuji argument z designu za vyvrácený.

3,952 thoughts on “Argument z designu

  1. Medea

    No, povedala by som, že človek uprednostňoval ako spoločníkov “ľudskejšie” psy a tým ich selektoval 🙂

  2. treebeard

    Určite sa tá premena udiala selekciou, iný mechanizmus nie je, pokiaľ teda náhodou nemal pravdu Lamarck (čo si nemyslím). Ale tá selekcia je výsledkom spolužitia.

    A počet generácií, ktoré pes strávil s človekom, je obrovský, pes môže mať mláďatá už vo veku cca 1 rok, vlkovi sa to nepodarí, pretože tomu bráni vodca svorky, ale ak je “vodcom svorky” človek, ten svojmu obľúbenému psovi radosť dopraje 🙂

  3. HMC 2011

    Absurdita evoluční víry

    Je krásně zdokumentována na tomto videu. Ačkoli nesouhlasím z teologií věčného pekla, je toto video velmi přesně vypovídající o tom, jak velkému bludu zapálení evolucionisté věří. Jsou skálopevně přesvědčeni o “faktu” evoluce, ale když mají uvést nějaké příklady evoluce, jsou zaskočeni a je zřejmé, že žádné takové důkazy neexistují, krom bujné fantazie evolucionistů…..

    Evolution Vs. God

    :steve:

  4. Čestmír Berka

    Ne, toho berana nedávali lidé bohu sami od sebe! Bůh pastevců chtěl prvotřídního berana a v Bibli je psáno, že tu oběť přesně popsal, aby mu chutnala! Bůh chtěl ale oběti jen od Izraelců- od Apačů nechtěl nic, od Japonců taky ne, Hutům taky nenakázal, aby mu něco obětovali…s Eskymáky se vůbec nebavil – neměl totiž na letenku do zámoří, tak chtěl oběti jen od národů, ke kterým je možné dojít pěšky 😉
    Křesťanský bůh je totiž lokální bůžek pastevců na omezeném území

  5. Jarda

    HMC:
    Bůh si přál, aby lidé odráželi jeho charakter lásky, aby se lidé tedy z lásky dávali jeden druhému. Aby spojení muže a ženy byl ten nejtěsnější svazek a nikoli sobecký, jen pro osobní uspokojení.

    Jarda:
    A že zrovna použil takový ten zvířecí způsob!? A když lidé od zvířátek okopírovali i další věci, jako např. olizování genitálu, to prý už se Pánu Bohu nelíbí.

  6. treebeard

    Pane hrábě, už ste úplne rezignovali na dialóg aj na ambíciu presvedčiť nás, že vaša viera za niečo stojí? Zase len “absurdita evolučnej viery”? Veď aj ak evolúciu vyvrátite, stále nebudete ani o krôčik bližšie k dôkazu, že pravdu má vaša rozprávková knižka.

  7. Medea

    Treebeard, evolúciu vyvrátiť nestačí, HMC musí vyvrátiť aj astrofyziku, geológiu, archeológiu, …, pretože odporujú jeho viere v 6000 rokov starý svet 🙂

  8. HMC 2011

    Čestmír Berka

    že tu oběť přesně popsal, aby mu chutnala! Bůh chtěl ale oběti jen od Izraelců- od Apačů nechtěl nic, od Japonců taky ne, Hutům taky

    Oběť musela být Bohu-libá, tedy šlo především o postoj lidského srdce. A kdy se postoj lidského srdce projeví nejlépe, když máme něco svého, něco hmotného dát. Vydat za sebe. Oběti byly také oběti za hřích. Tedy uvědomění toho, že člověk je hříšný a za hřích je smrt. A hřích je nezávislost na našem Stvořiteli. Neb to je skutečný Životodárce a nikoli chemikálie v teplé kaluži. Ten kdo dal život lidem je Bůh! Čili to obětní zvíře neslo trest za lidský hřích a lidé tak mohli pochopit, co to znamená, obětovat něco svého.

    Bůh však obětoval pro záchranu lidstva svého vlastního Syna! A to je jasná paralela se starozákonními obětmi starých Izraelitů.

    A pokud jde o ty “Apače”, tak zaprvé v mnoha kulturách nacházíme oběti bohům (dokonce i lidské – což je špatně), ale plyne to již z Edenu od prvních dvou lidí, Ábela a Kaina. A také Bůh místo smrti Adama a Evy zabil zvíře a udělal lidem kožené suknice. Zvíře tak neslo trest za provinění Adama a Evy. – opět paralela s Kristovou obětí!

    Za druhé) Izraelité byli vyvolený národ a proto měli tato Boží přikázání. Vyvolený národ – je opět předobraz dnešního vyvoleného “národa” – křesťanů. A tak jako Židy vyvedl Mojžíš z otroctví Egypta, tak křesťany vyvedl Kristus z otroctví hříchu….Křesťané také budou dovedeni do “zaslíbené země”, kde již nebude bolest, zmar a smrt. Stvoření se tak jaké bylo na počátku, kdy vše bylo velmi dobré.

  9. treebeard

    Medea, aj ak pan hrábě vyvráti všetky vedy, stále mu ešte ostane povinnosť dokázať, že kozmický židovský zombík, ktorý je svojím vlastným otcom, nám môže dať nesmrteľnosť za to, že budeme symbolicky jesť jeho mäso a telepaticky mu hovoriť, že je náš pán, takže smie odstrániť zlo z našich duší, ktoré je tam prítomné, pretože žena z rebra sa nechala ukecať hadovi, aby zjedla ovocie z kúzelného stromu…

  10. Antitheista

    Vesmír je stroj, ve kterém může vzniknout za určitých podmínek vědomí – těch podmínek je tolik, že inteligentního a komplexního vědomí je ve vesmíru tak 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000003% a to přehánim, to kdyby byla každá 3 planeta obsazená inteligentním životem, což není…

    inteligence ve vesmíru nerovná se intelignetní vesmír

    vznik života ve vesmíru nerovná se živému vesmíru či vesmíru, který je určený ke vzniku života – je snad nos určený k tomu, abychom na něm nosili brýle ? 😀 😀 😀 (Voltaire) = ty prostě trpíš apofénií a iluzí spravedlivého světa a kognitivní disonancí…. hledáš vzorce tam, kde nejsou a zaměňuješ příčinu s následkem 😀

  11. HMC 2011

    EVOLUČNÍ “VĚDA”

    Karl Raimund Popper:

    Síla vědy podle Poppera netkví tolik v tom, že se její tvrzení dají dokázat, nýbrž v tom, že musí být formulována tak, aby se dala vyvrátit.

    Evolucionisté:

    Evoluce je fakt, fakt, fakt a fakt!!!!!!!

    😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

  12. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Absurdita evoluční víry
    Je krásně zdokumentována na tomto videu. Ačkoli nesouhlasím z teologií věčného pekla, je toto video velmi přesně vypovídající o tom, jak velkému bludu zapálení evolucionisté věří. Jsou skálopevně přesvědčeni o “faktu” evoluce, ale když mají uvést nějaké příklady evoluce, jsou zaskočeni a je zřejmé, že žádné takové důkazy neexistují, krom bujné fantazie evolucionistů…..
    Evolution Vs. God

    S.V.H.:
    K tomuto videu jsem se vyjadřoval zde:
    http://www.i-ateismus.cz/2013/05/proc-nekteri-verici-odmitaji-evolucni-teorii/comment-page-174/#comment-76962

    Cituji sám sebe:
    Narazil jsem na video Evolution vs. God (http://www.evolutionvsgod.com/ – jsou tam dokonce české titulky) a skoro jsem si ukroutil hlavu. Ray Comfort zpovídá studenty a dokonce profesory (včetně PZ Myerse) americké univerzity a chce nějaký pozorovatelný důkaz, že je evoluce pravdivá, ale vzápětí to zúží a chce důkaz změny druhu. Když je mu odpovídáno fosilním záznamem apod., zdůrazňuje, že chce “pozorovatelný” důkaz – což pro něj znamená, že tu změnu chce vidět na vlastní oči. Když je na to reagováno koljuškami, Lenskiho bakteriemi nebo pěnkavami, tak namítá, že to není změna druhu – že nechce vidět adaptaci nebo speciaci (!) ale změnu druhu. Nepoužívá výraz “species” – druh v biologickém smyslu, ale “kind” – druh v jakémkoliv smyslu. Z jeho výroků (ryba zůstane rybou, bakterie bakterií, pěnkava pěnkavou) vyplývá, že chce na vlastní oči vidět (nechce slyšet nic o milionech let) změnu minimálně na úrovni rodu nebo čeledi. Když není takto specifický důkaz předložen, vyvozuje z toho, že pro evoluci neexistuje žádný důkaz. Q. E. D.

    Při prezentaci tohoto videa na nějaké TV stanici (http://www.youtube.com/watch?v=KuPctXH7s9g ), je natvrdo řečeno, že evoluci vyvrátil a že mu dotazovaní nebyli schopni podat ŽÁDNÝ vědecký důkaz darwinovské evoluce.
    A včil jsme v…

    Já vím, je to extrém, ale může být ještě hůř: stačí se podívat na komiksy na stejném webu: http://www.evolutionvsgod.com/primates.php
    To už snad nejsou ani slamění panáci ale vtip nějakého ateisty, ne? Že by opět Poeův zákon?

    Je to stejné, jako chtít vidět proměnu novorozence v dospělého člověka – ale během hodiny.
    Nechci slyšet nic o celých letech! A máte to – nic takového jako stárnutí neexistuje!

    Na Raye Comforta se raději příliš neodkazujte – i mezi kreacionisty patří mezi naprosté diletanty. Na youtube jde dohledat, jak se totálně zesměšnil kauzou “banán”. 😀

  13. treebeard

    HMC, ľudské obete sú zlé? Veď Boh ich prijímal: Napríklad tých 32 panien, ktoré Boh požadoval ako obeť:

    4M31:25A Hospodin riekol Mojžišovi: 26Spočítaj sumu vzatého do zajatia z ľudí aj z hoviad, ty a Eleazár, kňaz, i hlavy otcov, obce. 27A rozdelíš korisť na poly medzi tých, ktorí sa boli chopili boja, ktorí boli vyšli do vojny, a medzi celú ostatnú obec. 28Potom vyzdvihneš dávku pre Hospodina od bojovníkov, ktorí boli vyšli do vojny: jednu dušu z päťsto, z ľudí, z rožného statku, z oslov i z drobného dobytka. … 40Ľudských duší bolo šestnásť tisíc a ich dávka pre Hospodina tridsaťdva duší. 41A Mojžiš dal dávku, obeť to pozdvihnutia Hospodinovu, Eleazárovi, kňazovi, tak ako prikázal Hospodin Mojžišovi.

    A ani sa nedjem rozpisovať, ako kruto sa taká pozdvihovaná dávka realizovala 🙁

  14. Čestmír Berka

    “Oběť musela být Bohu-libá, tedy šlo především o postoj lidského srdce.” – váš křesťanský Velký Bača nerad syrové skopové maso? 😀 Proto je v Bibli recept?
    Ano, v mnoha kulturách nalézáme oběti – jenže jiným bohům! Křesťanství je prostě jeden z mnoha tisíců pošetilých kultů… zapalovat svíčky při bouřce už jste přestali, ale spousta kravin zůstává stejná, jak u nějakých domorodců z pralesa… prostě je znát, že je to kult pastevců ovcí a koz!

  15. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    EVOLUČNÍ “VĚDA”

    Karl Raimund Popper:

    Síla vědy podle Poppera netkví tolik v tom, že se její tvrzení dají dokázat, nýbrž v tom, že musí být formulována tak, aby se dala vyvrátit.

    Evolucionisté:

    Evoluce je fakt, fakt, fakt a fakt!!!!!!!

    S.V.H.:
    Přesně na to jsem narážel, když jsem se vás ptal, jestli si dokážete představit něco, co by mohlo kreaci vyvrátit. Nic jste nenavrhl. ET vyvrátit jde (třeba objevením toho pověstného Haldanova fosilního králíka v prekambriu). Hypotéza kreace (dle mého soudu) vyvrátit nejde. O takových hypotézách se říká, že nejsou ani špatné.

  16. Medea

    HMC 2011: “Jsou skálopevně přesvědčeni o “faktu” evoluce, ale když mají uvést nějaké příklady evoluce, jsou zaskočeni a je zřejmé, že žádné takové důkazy neexistují, krom bujné fantazie evolucionistů … .”

    HMC, tu máte pekné a konkrétne príklady evolúcie ;):

    Přechod na souš: http://planetopia.cz/_evoluce/mezniky-evoluce/prechod-na-sous.html
    Evoluce kytovců: http://planetopia.cz/_evoluce/savci/evoluce-kytovcu.html
    Evoluce koně: http://planetopia.cz/_evoluce/savci/evoluce-kone.html
    Evoluce chobotnatců: http://planetopia.cz/_evoluce/savci/evoluce-chobotnatcu.html
    Human Evolution Evidence: http://humanorigins.si.edu/evidence

    A tu je o všeobecnejšej evidencii:

    Evidence of common descent: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent
    What is the evidence for evolution?: http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/search/topicbrowse2.php?topic_id=46

Comments are closed.