Argument z designu

Z nebe se zjevuje Boží hněv proti každé
bezbožnosti a nepravosti lidí,
kteří svévolně potlačují pravdu.
Co se dá o Bohu poznat, je jim zřetelné,
neboť jim to Bůh odhalil.
Jeho neviditelné znaky – jeho věčnou moc
a božství – lze už od stvoření světa rozumem
postřehnout v jeho díle.
Nemají tedy výmluvu.
(Římanům 1:18-20)

Argumentu patrnosti Boha skrze složitost, komplexnost a krásu světa přikládá mnoho křesťanů velkou váhu. Objevuje se v několika verzích:

Bůh je patrný
– skrze krásu živé přírody
– skrze spolupráci v živé přírodě a účelnost v ní
– skrze lidské vlastnosti, jako schopnost milovat, inteligenci, city, a další
– skrze krásu neživé přírody (vodopády, krásné hory, modré nebe, hvězdné nebe, …)

Předně, argument z designu je argumentem z neznalosti. I za předpokladu, že bychom netušili, jaké je vysvětlení účelnosti přírody, její „krásy“, atd., pak použití Boha jako vysvětlovadla je podbíhání laťky. Namísto abychom přiznali, že nevíme, strkáme jako vysvětlení boha – přičemž z historie jasně vidíme, že soustavně během tisíců let poznáváme nové věci, které byly do doby jejich poznání neznámé a nevysvětlitelné, a příčiny které nacházíme, jsou naturální. Pokoušet se vysvětlovat „design“ světa bohem by znamenalo namlouvat si, že teď už poznání dosáhlo vrcholu, a co jsme nepoznali do teď, na to již asi nepřijdeme nikdy.

Udržovací Bůh

Častý je argument “udržovacím Bohem”. Bůh, který “udržuje svět v bytí”, který “drží prst na červeném tlačítku” a kdyby ho uvolnil, vše by bylo pryč. Zastánci této myšlenky argumentují: COKOLIV prokazuje existenci našeho boha. I obyčejný kámen u cesty tu je výhradně kvůli tomu, že On aktivně chce. To je ovšem argument kruhem: věřím, že Bůh stvořil svět a vše udržuje v chodu. Vidím, že svět existuje, a je v chodu, a to potvrzuje moji premisu. Podobně lze ovšem argumentovat pro existenci čehokoliv jiného, počínaje létajícím špagetovým monstrem, přes pantheon starověkých bohů, až po abstraktní pramen všeho bytí (věřím, že všechno vzešlo a všechno stojí skrze Létající špagetové monstrum; vše, co existuje, tedy ukazuje na existenci Létajícího špagetového monstra…).

Myšlenka udržovacího Boha má řadu dalších problémů. Takový Bůh by byl osobně odpovědný za všechny přírodní i jiné katastrofy, nemoci, atd., které se ve světě dějí. Uvažme třeba, jak terorista vyhodí do vzduchu letadlo – a Bůh mechanicky řídí všechny procesy ve výbušnině, osobně řídí vytváření smrtící tlakové vlny, sám slepě „trhá“ těla pasažérů na kusy… Slepě poslouchá ruku nacistického popravčího, naviguje molekuly otravných plynů v plynových komorách Osvětimi z otevřené propustě do dýchacích cest vězňů, a dále pak v jejich tělech řídí smrtící reakce… Absurdní.

Kromě toho, kde by ve světě řízeném takovým Bohem byl prostor pro svobodnou vůli? Odkud by se brala? Jsou snad (jak jsme už dříve ukázali, neexistující) lidské „duše“ jediné entity, na Bohu nezávislé? A nebo jsme jen Boží loutky, a On se baví tím, že část lidstva vede jak kašpárky do hříchu, a pak je „po zásluze“ trestá peklem, a druhou část řídí k pokání a víře, tedy „tak jak on chce“ (tak jak chce?! Chce přece i to, jak se chová ta první, hříšná skupina lidí!) a taktéž „po zásluze“ (vlastně pardon, NEZASLOUŽENĚ!!!) pak tuto druhou skupinu loutek odmění nebem?

Nevím, kdo by mohl na takového Boha věřit. Hádám, že zastáncům „udržovacího Boha“ tohle nějak nedochází. Vraťme se nyní zpět ke standardnímu argumentu z designu, či účelnosti ve světě.

Mrazivý, prázdný a pustý Vesmír

Ve skutečnosti to s designem světa vypadá dramaticky jinak, než si průměrný křesťan představuje. Křesťan se dívá na včeličky opylující barevné květiny, zurčící potůčky, nebe plné hvězd, a srdíčko se mu tetelí, jak v tom všem vidí svého Tvůrce. Jenže Vesmír není jen náš svět. Náš svět je mimořádně netypické a výjimečné místo. Vesmír, tedy dle křesťanů celé Stvoření, je z naprosto drtivé většiny – prázdný. Objemově je v naší galaxii pouhých 6,33*10^-22 % hmoty. V tom jsou zahrnuty veškeré hvězdy, planety, komety, mezihvězdný prach, černé díry, atd.

Tedy v naší galaxii tvoří z 99,999 999 999 999 999 999 999 367 % prázdno. Vakuum. Mezigalaktický prostor je pak ještě prázdnější, je v něm hmoty ještě méně. Jaký je toto signál designu?

I toto pranepatrné množství hmoty, tvořící doplněk do 100%, připadá z velké části na hvězdy. Většina hmoty ve Vesmíru je tvořena převážně horkou směsí dvou plynů ve skupenství plazmatu, tvořících hvězdy: vodíku a hélia. I většina hmoty tvořící planety jsou tyto jednoduché (vlastně nejjednodušší) plyny. „Zajímavější“, tedy pevné planety „Zemského“ typu tvoří odhadem jednu stotisícinu i z toho nepatrného množství hmoty, které ve Vesmíru je. Žel, i tyto pevné planety jsou v drtivé většině případů jen mrazivé nebo naopak přehřáté pusté kamenné koule. Naše Země je zatím jediná známá výjimka…

Povrch MarsuVe Vesmíru panuje teplota v průměru pár stupňů nad absolutní nulou. Je v něm černočerná tma, rušená jen slabým svitem nepatrného zlomku hvězd, které jsou zrovna vidět (cca 6000 hvězd v našem koutě Vesmíru). Černočerná tma, a mrazivé nekonečné prázdno. To je „design“ naprosto drtivé (vlastně nepředstavitelně velké) většiny údajného Stvoření…

Jaké znaky designu či Tvůrčího záměru jeví Vesmír bez planety Země?

Design a Země

Vše, co nám na Zemi (a tedy vlastně v celém Vesmíru!) přijde zajímavé a budí zdání designu, je součástí biosféry Země – tedy uzoučké, pár set metrové slupky kolem Země, tvořící cca desetitisícinu jejího objemu. Zbytek (99,99%) je tvořen horninami a kovy, z velké části ve stavu magmatu. My všichni v této uzoučké slupce žijeme celé své životy, a proto celé nehostinné gigantické Universum okolo, bez markantů designu, nevnímáme – jenže ono existuje.

Představme si viditelný Vesmír jako naši Zeměkouli. Pak naše planeta by v tomto měřítku byla o něco větší, než atomové jádro (cca 1000x menší průměr a miliardkrát menší objem, než atom) – a biosféra by byla její tenoučká slupečka.

Jeví-li biosféra, tato tenoučká slupka v našem měřítku sub-atomárního zrníčka, znaky designu, je snad kvůli tomu logické usoudit, že celý Vesmír byl stvořen? Není spíš na místě se spíše ptát, zda náhodou není design biosféry jen zdánlivý, a není vysvětlitelný přírodními procesy? Zda se prostě na povrchu našeho subatomárního zrníčka nestalo NĚCO, poměrně výjimečného, čemu třeba ještě plně nerozumíme?

Evoluce

Zdánlivý design biosféry je ve skutečnosti velmi dobře vysvětlen už 150 let. Charles Darwin si plně uvědomil fakt evoluce, známý vědě už nějakou dobu, a přišel s teorií nesmírně efektivního motoru, který evoluci žene. Tato teorie, známá dnes jako evoluční teorie, se stala mimořádně silně potvrzenou, a stále se objevují nová další fakta, která evoluci hnané přírodním výběrem „hrají do karet“.

Už samotný Darwin ukázal, že přírodní výběr může vysvětlit vznik prakticky jakékoliv struktury, kterou nacházíme v živých organismech. Nic na tom nezměnil ani Michael Behe ani další zastánci „neredukovatelné komplexity“. Všichni byli usvědčeni z omylu: přírodní výběr MŮŽE bez problémů odpovídat i za ty struktury, kteří proponenti inteligentního designu označují za neredukovatelně komplexní.

To samozřejmě neznamená, že ačkoliv evoluci mohl hnát přírodní výběr, tak že ve skutečnosti za ní nestál a neřídil ji Bůh. Uvažme nyní Boha a evoluci řízenou přírodním výběrem jako dvě alternativní teorie patrného designu v přírodě (Zemské biosféře). Ukážu, proč má u mě ta druhá navrch.

1) přírodní výběr je nesmírně jednoduchý a přirozený mechanismus, vyžadující jen minimum jednoduchých předpokladů. Je to vysvětlení, kterak naprosto přirozeně z jednoduchosti mohla povstat nesmírná komplexita.

Naproti tomu, mohl být Bůh jednoduchý, je-li nekonečně inteligentní myslící bytostí, schopnou naprojektovat a z ničeho stvořit tak monstrózní věc, jako Vesmír? Je-li jednoduchý, jako např. elementární částice, pak nevysvětluje nic: jak může jednoduchá entita myslet? Jak v ní vůbec mohou být zakódovány stavy nekonečně složitého myšlení? Jak může být jednoduchá entita mocná, dokonce všemocná?

Je-li ovšem Bůh složitý (snad dokonce nekonečně složitý), pak vysvětlujeme existenci složitého a komplexního existencí něčeho ještě (daleko!) složitějšího.

Evoluce přírodním výběrem je vysvětlení, jak mohla složitost povstat z jednoduchosti. Vysvětlení Bohem je vysvětlení složitosti a komplexity z ještě mnohem větší složitosti a komplexity.

2) Máme-li teorii Boha, který použil ke stvoření metodu evoluce, je nutno klást velký otazník nad motivace takového Boha. Mohl udělat *beng* a mohlo být vše přesně jak chtěl; a místo toho použil miliardy let trvající metodu pokusů a omylů, do které musel neustále zasahovat aby ji tlačil tím směrem jak chtěl, totiž k člověku. Kvůli několika tisícům let, po které trvá doložená historie a kdy měl Bůh dle Bible vstupovat do života lidí použil miliardy let trvající proces, plný smrti, bolesti, trápení, masových vymírání, nemocí – čehož dědictví dodnes neseme, viz další bod.

3) Nikoliv ďábel, ale právě naše evoluční minulost pro nás představuje nesmírnou zátěž. Veškeré naše „špatné“ vlastnosti, počínaje agresivitou, sklonem k nevěře, ochotou vraždit, a to i genocidně, ochotou dělat špatné věci, když myslíme, že nás nikdo nevidí, přes anatomické komplikace, způsobující sklon k bolení zad a později zničenou páteř, kazivosti zubů, až po náchylnost k rakovině, Downův syndrom u dětí, atd. atd. – všechno toto je naše dědictví z evoluce. Pokud si Bůh opravdu zvolil evoluci jako metodu tvoření, asi si už nemohl vybrat hůř.

Věřící chtějí vidět Boha jako jediné smysluplné vysvětlení komplexity a účelnosti života na Zemi, a přitom jde o vysvětlení nejen nikoliv jediné existující, ale naopak jde o vysvětlení, které je v porovnání se svou naturalistickou alternativou velice neuspokojivé.

Vznik života

Problematika vzniku života se od evoluce jako takové liší v tom, že nemáme žádnou teorii vzniku života, která by dávala ověřitelné předpovědi. Máme ovšem hned několik teorií, které naznačují, jak mohla abiogeneze proběhnout – ovšem přijít na přesný scénář je z pochopitelných důvodů mimořádně obtížné, ne-li nemožné.

Věřící, kteří chtějí ukázat na nemožnost abiogeneze, většinou argumentují pošetilými a milionkrát vyvrácenými argumenty typu „tornáda, které se přežene nad vrakovištěm, a vytvoří letadlo“, atd. Jejich oblíbeným cílem je také sto let stará a dávno překonaná Oparinova teorie. Velmi správně podotýkají, že i nejjednodušší dnešní buňka je pořád příliš složitá (nesmírně složitá!) na to, aby ona sama nebo její genetický kód vznikly náhodou. Do omrzení počítají pravděpodobnost, že takový kód náhodou vznikne, a vítězoslavně docházejí k číslům 10^-100000 a pod., končíc posměchem nad pošetilostí naturalistů.

Ve skutečnosti ovšem žádná dnešní teorie abiogeneze nemluví o tom, že „náhodou“ vznikla první buňka. Dnešní teorie abiogeneze počítají se vznikem prvotního replikátoru. Prvotní replikátor je molekula RNA, která je sama sobě autokatalytickým enzymem. V prostředí s volnými bázemi pak taková molekula sama vytváří své kopie. Tyto molekuly byly v laboratoři sestaveny, a to (!) zjednodušováním RNA existujících živých organismů. Dnes jsou známy replikátory, mající pouhé stovky bází, přičemž spodní hranice může ležet ještě níž. To, že v redukčním prostředí, které na Zemi v době vzniku života vládlo, vznikají samovolně poměrně složité organické látky včetně aminokyselin, dokázal ve svém slavném pokusu Muller v 50. letech 20. století.

Replikátory podléhají (molekulární) evoluci. V laboratoři bylo demonstrováno, že jsou schopny si vytvořit a také si vytvářejí nové schopnosti – starým známým mechanismem přírodního výběru. Navíc, báze tvořící replikátor se k sobě neskládají „náhodně“, ale dle chemických i jiných zákonů, přičemž přežití různých méně stabilních mezičlánků mohou pomoct anorganické struktury typu jílové povrchy, nebo krystaly, což je dnes předmětem čilého výzkumu. Proto ani zde nelze uplatnit naivní výpočet pravděpodobnosti, založený na premise „všechny případy (uspořádání bází DNA) mají stejnou pravděpodobnost vzniku“.

Dnes už tedy víme o velice slibně vypadající (jakkoliv z velké části ještě neznámé) cestě, jak mohl vzniknout primitivní život (jediná a poměrně malá sebereplikující se molekula) z neživota, a s vysokou pravděpodobností víme, že tato jediná molekula mohla spustit explozi evoluční diverzifikace a nárůstu komplexity, kterou dnes pozorujeme.

Vysvětlení Tvůrčím aktem Boha má stejné neduhy, o kterých jsem tu už psal. Zatímco naturalistické vysvětlení ukazuje cestu, kterou mohla nesmírně elegantně vzejít komplexita z jednoduchosti, a zdánlivá účelnost z chaosu a neúčelnosti, vysvětlení Bohem „řeší“ problém existující komplexity spekulací o „ještě mnohem větší komplexitě“, „nekonečné inteligenci“, atd.

Dále je i zde problém s Boží motivací. Proč by měl Bůh jen stvořit život, a dál do něj nijak zvlášť nezasahovat? (jak víme ze zřejmých slepých uliček evoluce, reliktních neúčelných struktur, evoluční zátěže, kterou všichni neseme, pozůstatků virů v naší DNA, atd.) Takové jednání by bylo pochopitelné u nějakého mimozemského UFOnského vědce, který se rozhodl udělat pokus, a „podívat se“ co se bude dít – ale nikoliv u absolutní a nekonečně inteligentní bytosti. Proč Bůh nestvořil život tak, jak je to poměrně logicky popsáno v Bibli – totiž tak, jak ho chtěl? Najednou? Pokud nechal vývoj života opravdu „náhodě“, pak neměl logicky žádnou záruku, že vývoj dospěje k inteligentním bytostem, jako člověk (a tím méně k bytostem, které mají PODOBU jako člověk). Pokud vše zpoza kulis řídí, pak jsme opět u udržovacího Boha, se všemi problémy, které to nese, viz výše.

Přírodní zákony

Jak vysvětluje Laurence Krauss ve své knize „Universe from Nothing“, současná fyzika je plně v souladu s teorií vzniku Vesmíru z prvotního nesmírně jednoduchého, nekonečného prostoročasu, ovládaného těmi nejjednoduššími (protože velice symetrickými) fyzikálními zákony. Jeho výklad je však příliš složitý na to, abych jej zde mohl, byť jen stručně, reprodukovat. Proto uvedu mnohem jednodušší argument, který může vysvětlit existenci fyzikálních zákonů, umožňujících vznik života. Stačí nám předpokládat jediný nekonečný Vesmír (a vše napovídá tomu, že náš Vesmír opravdu JE nekonečný), ve kterém se na velkých měřítkách mění fyzikální konstanty a zákony, které současná fyzika povoluje, aby měly jiný tvar, nebo v případě konstant aby nabývaly jiných hodnot.

V nekonečném Vesmíru triviálně platí, že COKOLIV co má nenulovou pravděpodobnost s JISTOTOU nastane. To současně řeší i případnou jakkoliv vysokou nepravděpodobnost vzniku života.

Opět platí, že předpoklad existence nekonečného, věčného, a velmi jednoduchého (vlastně až na kvantové fluktuace prázdného) prostočasu je mnohem jednodušší a elegantnější, než přepoklad existence taktéž nekonečného, ovšem naopak nekonečně složitého a nekonečně inteligentního věčného Boha.

Závěr

1) Argument z designu je argumentem z neznalosti. Je to argument bohem mezer. Je známým a typickým příkladem logicky chybného argumentu (logical fallacy)
2) Bez ohledu na to, Vesmír v naprosto drtivé většině vůbec nevypadá designovaně. Naopak, jde o nesmírně pusté, prakticky prázdné a mrazivé místo, se stopovým množstvím těch nejjednodušších látek.
3) Jediná nám známá část Vesmíru, která budí zdání designu, je povrch planety Země – kde shodou okolností všichni žijeme, a proto žijeme ve falešném dojmu, že zdání designu budí „prakticky vše“.
4) Design biosféry je jen zdánlivý, což ukazují nesčetné nedokonalosti i naprosté „zpatlaniny“ v „návrhu“ živých organismů, čehož důsledky si v sobě v neposlední řadě neseme my, lidé.
5) Zdánlivý design živé přírody je schopna nesmírně elegantně vysvětlit teorie evoluce
6) Teorie evoluce vysvětluje velmi přirozeně zdánlivý design a komplexitu živé přírody z jednoduchého a více méně chaotického počátečního stavu.
7) Konkureční teorie stvoření Bohem vysvětluje komplexitu živé přírody předpokladem existence ještě mnohem (vlastně nekonečně!) komplexnějšího Boha.
8 ) Dnešní věda nabízí i poměrně elegantní, byť zdaleka ne do hloubky propracovaný scénář, jak mohl vzniknout zárodek života (sebereplikující se molekula) z neživého. Toto vysvětlení má opět zásadní náskok v eleganci oproti vysvětlení složitosti předpokladem existence (nekonečně) větší složitosti (Boha).
9) I existenci přírodních zákonů, umožňujících vznik života, lze vysvětlit jednodušeji a elegantněji bez Boha, než s Bohem.

Tím považuji argument z designu za vyvrácený.

3,952 thoughts on “Argument z designu

  1. jack

    HMC 2011 says:
    October 27, 2013 at 10:26 am
    Nevysvětluji vznik Boha, protože Bůh nevznikl nemá počátek a je věčný. Pokud by to měl být nesmysl u Boha, pak to musí být stejný nesmysl u vaší věčné hmoty.

    jack:
    Vy neumíte číst? To už jsem přece potvrdil, vysvětlovat cokoliv nevyvratitelnou hypotézou je nesmysl. Lépe řečeno je takové vysvětlování bezcenné. Proto je váš Bůh naprosto k ničemu a to ve všech otázkách do kterých se ho snažíte natlačit.
    A jestli máte problém se vznikem života, tak můžeme opět vašeho věčného Boha přeskočit a udělat věčně existujícím přímo život.
    Ať to vezmete z jakéhokoliv úhlu, dokud budete používat u Boha “věčnost”, tak je prostě zbytečný, to je logický fakt. Jestli to nedokážete pochopit, tak je zbytečné s vámi o něčem diskutovat, protože když nechápete jednoduché věci, tak nemůžete pochopit věci složitější. 🙁

  2. jack

    HMC 2011 says:
    October 27, 2013 at 10:26 am

    150 000 000 a jen náhodou (óóó náhodo, jak jsi mocná)! To člověk, který má všech pět pohromadě, nemůže připsat jen slepým, náhodným mutacím. Což však není případ evolucionistů. – ti musí mít víru v nemožné! Víru natolik absurdní, až směšnou! 😀

    jack:
    🙂 Víra je ovšem vaše parketa, já věřit nemusím, protože se jedná o ověřitelná fakta! 🙂 🙂

  3. treebeard

    Doplnok pre HMC:

    Vo večnom vesmíre môže byť, napríklad, večne prítomná vesmírna panspermia, ktorá naštartuje evolúciu na akejkoľvek planéte, na ktorej narazí na vhodné počiatočné podmienky. A máme “večné vysvetlenie” bez toho, aby sme museli hľadať večnú nadľudskú bytosť s ľudskými vlastnosťami ako je žiarlivosť, hnevlivosť, márnivosť…

  4. jack

    HMC 2011 says:
    October 27, 2013 at 10:52 am
    Sláva!!! Prokažte jak vznikne život z neživé hmoty

    jack:
    To nepotřebuji!! Vezmu si příklad od vás.
    ŽIVOT NEVZNIKL,ŽIVOT JE VĚČNÝ!

  5. Jarda

    Víte, co nás čeká?

    Matiční zpravodaj 1/2012 Matice cyrilometodějská
    Z proroctví blahoslaveného Bronisława Markiewicze z r.1863 o průběhu 3.světové války: “Válka bude rošířena po celé zeměkouli a tak krvavá, že národ, nacházející se na jihu Polska, uprostřed ní úplně vyhyne.” Zdroj: Bój bezkrwawy – Błogosławiony ks. Bronisław Markiewicz, 4.vydání, Michalineum 2006, (celé proroctví str.65-67) http://www.michalineum.pl/oferta.php?co=673&ro= Mieczysław Stachura, „Wszedł między lud”, wyd. Michalineum, Marki-Struga 1995, ss. 7-61
    Z proroctví Josefa Naara, zvaného “Fuhrmannl” (1691-1763) o Bohemii, čili o území České republiky: „Pouze několik lidí přežije tu velkou válku. Oblast Plzně dá představu jejího výsledku. Kdo není nejméně 2 míle od toho místa, měl by po všech čtyřech odlézti, poněvadž vše bude zničeno – duše i těla. Znamení velké války jsou tato: až cesta do lesa bude uzavřena bariérami a uzamčením dřeva [L: tj. asi zákaz těžit nebo ošetřit dřevo, r.2007 ministr životního prostředí zabránil ošetřit šumavské lesy proti kůrovci, proto 500 000 smrků zemřelo za r.2010; dřevo zde bylo uzamčeno pohraničním vojskem a zátarasami i v době komunismu, aby Češi nemohli utéci přes hranice na Západ]; až železnice budou vybudovány lesem Bohemie a okolí; a lidé budou cestovat ohnivými vozy. Poslední letecká cesta bude vybudována blízko hory Kubani 1362m vysoké [L: dnešní hora Boubín na Šumavě]. Domy budou prolézat lišky a zajíci, vše zaroste kopřivami. Město Praha bude zničeno. Celá Bohemia bude pustinou. Zdálky se sem lidé vrátí poohlédnout.“
    http://cs.gloria.tv/?media=517383

  6. Antitheista

    MartiXXX – dneska řikali v dokumentu, jak Hitler přežil atentát z roku 1944 a děkoval do radia Prozřetelnosti a že má dál vést svůj úkol vyhrát válku !! 🙁 Takže ho jako chránila vyšší síla, toho “ateistu” ?? 🙁 On věřil na “vyšší síly” a byl ateista?? 🙁

    Takže ta tvoje inteligentní energie a prozřetelnost zachránila Vůdce, aby mohl dál vraždit Židy a tím se vyrovnávala hladina dobra a zla ve světě??? 🙁 🙁 🙁

    Takže co dobrého se stalo těm dětem v Osvětimi, jaké to dorovnání dobra a zla zažily ty děti co tam pomalu vyrostli a šly do plynu ??? 🙁

    Svět – jeho vznik a fungování se obejde bez konceptu inteligentní energie a nic takového nebylo exaktně prokázané, ba naopak, zatím se vše vyvíjí už dlouhodobě jinou cestou – tak proto jsem k inteligentní energii či bohu skeptický (statisticky a pravděpodobně – na základě dosavadních důkazů – bůh a inteligentní energie spíše neexistuje, kdyby byla, mozek by se nepotřeboval vyvíjet z primitivní úrovně na vyšší, byl by inteligentní už u ptakopyska nebo u atomu – inteligence je širší škála reakcí na světě a komplexní struktura organismu 🙁 🙁 Atom má méně rakcí na svět než ptakopysk a ten zase méně než člověk… )

  7. martiXXX

    Antiteisto….Vesmír je stroj na výrobu inteligence. Existence více vesmírů nebyla prokázána. imteligentní energie vede k inteligenci i vědomi tebe…ale bude to trvat ještě haldu životů……církevní restituce nebudou, pokud to ovládnou komunisti a Zemanova soc.dem (haškovci).

  8. Antitheista

    Vesmír je stroj, který nebrání vzniku inteligence 😀 😀 a to je rozdíl 😀

    Jiné vesmíry na tom mohou být jinak – a my jsme logicky v tom, kde je to možné, jinak bychom si nepsali 😀

    Energie není inteligentní ani hmota, až to individuální složení je inteligentní, toť rozdíl mezi kusem křemíku a čipem v počítači – ta forma 😀 a mozek se k inteligenci (široké škále reakcí na svět) dopracoval po miliardách let slepé evoluce života – jinak by vývoj nemusel být vůbec – inteligentní energie by si vystačila bez mozku čivavy nebo člověka 😀 😀

    Z hlediska mnoha jedinců zlo naprosto převažuje (a celek, nějaký cizí lidi že se zrovna bavěj, jim můžou bejt u zadku, ale i celek jasně po celou historii více trpět a válčil než žil v míru a užíval si – nemoce, katastrofy, požírání jednoho druhým,…)

    Restituce 🙁 🙁 🙁

  9. Antitheista

    Mimochodem, z hlediska člověka který je celý život v koncentráku v severní korei nebo v nějakym klerofašistickym nábožnym režimu, je život hrůza…

    martiXXX – inteligence ve vesmíru nerovná se inteligentní vesmír 😀

    – jako ateista ve vesmíru není nutně ateistický vesmír (to asi rád uznáš 😀 )

    Věda zatím žádnou inteligentní hmotu (ve smyslu nějaké “prozřetelnosti” a “božství”) neobjevila, a za vesmírem a jeho vznikem to stát nemusí, není to potřebné vysvětlení, vem occamovu břitvu a seřízni to …

    Multivesmír je taky hypotéza, nikdo netvrdí, že určitě je, jako ty tvrdíš o svojí IQ energii 😀 😀 😀 😀

    Zatím 😀

  10. martiXXX

    Já chápu antiteisto, že tvůj život he hrůza a utrpení ale nepodsouvej to jiným……volil jsi ty klerikály?

  11. martiXXX

    Já nemůžu za to antiteisto, že ateisti jako Stalin, Lenin, Gottwald, Mao, Pol Pot, Hitler atd. způsobili tolik utrpení

  12. Michal Post author

    Teda, už jsem to tu myslím psal (a reagoval na to Protestant, samozřejmě chybně 🙂 ) ale HMC 2011 je fakt příkladem toho, čemu já říkám “mysl v krabičce“. Totálně zaslepený, neschopný a neochotný zvážit jakýkoliv odlišný názor, jen si pořád mele svoje jako zaseklý gramofon. Opravdu tristní. Tragické, jakou duševní trosku může droga zvaná náboženství z člověka udělat.

  13. Jarda

    Michal says:
    October 28, 2013 at 9:50 am

    Teda, už jsem to tu myslím psal (a reagoval na to Protestant, samozřejmě chybně 🙂 ) ale HMC 2011 je fakt příkladem toho, čemu já říkám “mysl v krabičce“. Totálně zaslepený, neschopný a neochotný zvážit jakýkoliv odlišný názor, jen si pořád mele svoje jako zaseklý gramofon. Opravdu tristní. Tragické, jakou duševní trosku může droga zvaná náboženství z člověka udělat.

    Jarda:
    No, já znám docela (hodně) vzdělané katolíky, ale stejně stále dokola opakují své mantry, evidentně neschopní a hlavně naprosto neochotní zvážit jakýkoliv jiný odlišný názor.
    A už jsem zde psal, že nejen kněz, ale i vzdělaná lékařka, starající se o umírající lidi, mně klidně řekla, že nevadí, když děti v Africe umírají hlady, protože to je po krátkou dobu, a pak přece budou už celou věčnost v nebi.

Comments are closed.