Argument z designu

Z nebe se zjevuje Boží hněv proti každé
bezbožnosti a nepravosti lidí,
kteří svévolně potlačují pravdu.
Co se dá o Bohu poznat, je jim zřetelné,
neboť jim to Bůh odhalil.
Jeho neviditelné znaky – jeho věčnou moc
a božství – lze už od stvoření světa rozumem
postřehnout v jeho díle.
Nemají tedy výmluvu.
(Římanům 1:18-20)

Argumentu patrnosti Boha skrze složitost, komplexnost a krásu světa přikládá mnoho křesťanů velkou váhu. Objevuje se v několika verzích:

Bůh je patrný
– skrze krásu živé přírody
– skrze spolupráci v živé přírodě a účelnost v ní
– skrze lidské vlastnosti, jako schopnost milovat, inteligenci, city, a další
– skrze krásu neživé přírody (vodopády, krásné hory, modré nebe, hvězdné nebe, …)

Předně, argument z designu je argumentem z neznalosti. I za předpokladu, že bychom netušili, jaké je vysvětlení účelnosti přírody, její „krásy“, atd., pak použití Boha jako vysvětlovadla je podbíhání laťky. Namísto abychom přiznali, že nevíme, strkáme jako vysvětlení boha – přičemž z historie jasně vidíme, že soustavně během tisíců let poznáváme nové věci, které byly do doby jejich poznání neznámé a nevysvětlitelné, a příčiny které nacházíme, jsou naturální. Pokoušet se vysvětlovat „design“ světa bohem by znamenalo namlouvat si, že teď už poznání dosáhlo vrcholu, a co jsme nepoznali do teď, na to již asi nepřijdeme nikdy.

Udržovací Bůh

Častý je argument “udržovacím Bohem”. Bůh, který “udržuje svět v bytí”, který “drží prst na červeném tlačítku” a kdyby ho uvolnil, vše by bylo pryč. Zastánci této myšlenky argumentují: COKOLIV prokazuje existenci našeho boha. I obyčejný kámen u cesty tu je výhradně kvůli tomu, že On aktivně chce. To je ovšem argument kruhem: věřím, že Bůh stvořil svět a vše udržuje v chodu. Vidím, že svět existuje, a je v chodu, a to potvrzuje moji premisu. Podobně lze ovšem argumentovat pro existenci čehokoliv jiného, počínaje létajícím špagetovým monstrem, přes pantheon starověkých bohů, až po abstraktní pramen všeho bytí (věřím, že všechno vzešlo a všechno stojí skrze Létající špagetové monstrum; vše, co existuje, tedy ukazuje na existenci Létajícího špagetového monstra…).

Myšlenka udržovacího Boha má řadu dalších problémů. Takový Bůh by byl osobně odpovědný za všechny přírodní i jiné katastrofy, nemoci, atd., které se ve světě dějí. Uvažme třeba, jak terorista vyhodí do vzduchu letadlo – a Bůh mechanicky řídí všechny procesy ve výbušnině, osobně řídí vytváření smrtící tlakové vlny, sám slepě „trhá“ těla pasažérů na kusy… Slepě poslouchá ruku nacistického popravčího, naviguje molekuly otravných plynů v plynových komorách Osvětimi z otevřené propustě do dýchacích cest vězňů, a dále pak v jejich tělech řídí smrtící reakce… Absurdní.

Kromě toho, kde by ve světě řízeném takovým Bohem byl prostor pro svobodnou vůli? Odkud by se brala? Jsou snad (jak jsme už dříve ukázali, neexistující) lidské „duše“ jediné entity, na Bohu nezávislé? A nebo jsme jen Boží loutky, a On se baví tím, že část lidstva vede jak kašpárky do hříchu, a pak je „po zásluze“ trestá peklem, a druhou část řídí k pokání a víře, tedy „tak jak on chce“ (tak jak chce?! Chce přece i to, jak se chová ta první, hříšná skupina lidí!) a taktéž „po zásluze“ (vlastně pardon, NEZASLOUŽENĚ!!!) pak tuto druhou skupinu loutek odmění nebem?

Nevím, kdo by mohl na takového Boha věřit. Hádám, že zastáncům „udržovacího Boha“ tohle nějak nedochází. Vraťme se nyní zpět ke standardnímu argumentu z designu, či účelnosti ve světě.

Mrazivý, prázdný a pustý Vesmír

Ve skutečnosti to s designem světa vypadá dramaticky jinak, než si průměrný křesťan představuje. Křesťan se dívá na včeličky opylující barevné květiny, zurčící potůčky, nebe plné hvězd, a srdíčko se mu tetelí, jak v tom všem vidí svého Tvůrce. Jenže Vesmír není jen náš svět. Náš svět je mimořádně netypické a výjimečné místo. Vesmír, tedy dle křesťanů celé Stvoření, je z naprosto drtivé většiny – prázdný. Objemově je v naší galaxii pouhých 6,33*10^-22 % hmoty. V tom jsou zahrnuty veškeré hvězdy, planety, komety, mezihvězdný prach, černé díry, atd.

Tedy v naší galaxii tvoří z 99,999 999 999 999 999 999 999 367 % prázdno. Vakuum. Mezigalaktický prostor je pak ještě prázdnější, je v něm hmoty ještě méně. Jaký je toto signál designu?

I toto pranepatrné množství hmoty, tvořící doplněk do 100%, připadá z velké části na hvězdy. Většina hmoty ve Vesmíru je tvořena převážně horkou směsí dvou plynů ve skupenství plazmatu, tvořících hvězdy: vodíku a hélia. I většina hmoty tvořící planety jsou tyto jednoduché (vlastně nejjednodušší) plyny. „Zajímavější“, tedy pevné planety „Zemského“ typu tvoří odhadem jednu stotisícinu i z toho nepatrného množství hmoty, které ve Vesmíru je. Žel, i tyto pevné planety jsou v drtivé většině případů jen mrazivé nebo naopak přehřáté pusté kamenné koule. Naše Země je zatím jediná známá výjimka…

Povrch MarsuVe Vesmíru panuje teplota v průměru pár stupňů nad absolutní nulou. Je v něm černočerná tma, rušená jen slabým svitem nepatrného zlomku hvězd, které jsou zrovna vidět (cca 6000 hvězd v našem koutě Vesmíru). Černočerná tma, a mrazivé nekonečné prázdno. To je „design“ naprosto drtivé (vlastně nepředstavitelně velké) většiny údajného Stvoření…

Jaké znaky designu či Tvůrčího záměru jeví Vesmír bez planety Země?

Design a Země

Vše, co nám na Zemi (a tedy vlastně v celém Vesmíru!) přijde zajímavé a budí zdání designu, je součástí biosféry Země – tedy uzoučké, pár set metrové slupky kolem Země, tvořící cca desetitisícinu jejího objemu. Zbytek (99,99%) je tvořen horninami a kovy, z velké části ve stavu magmatu. My všichni v této uzoučké slupce žijeme celé své životy, a proto celé nehostinné gigantické Universum okolo, bez markantů designu, nevnímáme – jenže ono existuje.

Představme si viditelný Vesmír jako naši Zeměkouli. Pak naše planeta by v tomto měřítku byla o něco větší, než atomové jádro (cca 1000x menší průměr a miliardkrát menší objem, než atom) – a biosféra by byla její tenoučká slupečka.

Jeví-li biosféra, tato tenoučká slupka v našem měřítku sub-atomárního zrníčka, znaky designu, je snad kvůli tomu logické usoudit, že celý Vesmír byl stvořen? Není spíš na místě se spíše ptát, zda náhodou není design biosféry jen zdánlivý, a není vysvětlitelný přírodními procesy? Zda se prostě na povrchu našeho subatomárního zrníčka nestalo NĚCO, poměrně výjimečného, čemu třeba ještě plně nerozumíme?

Evoluce

Zdánlivý design biosféry je ve skutečnosti velmi dobře vysvětlen už 150 let. Charles Darwin si plně uvědomil fakt evoluce, známý vědě už nějakou dobu, a přišel s teorií nesmírně efektivního motoru, který evoluci žene. Tato teorie, známá dnes jako evoluční teorie, se stala mimořádně silně potvrzenou, a stále se objevují nová další fakta, která evoluci hnané přírodním výběrem „hrají do karet“.

Už samotný Darwin ukázal, že přírodní výběr může vysvětlit vznik prakticky jakékoliv struktury, kterou nacházíme v živých organismech. Nic na tom nezměnil ani Michael Behe ani další zastánci „neredukovatelné komplexity“. Všichni byli usvědčeni z omylu: přírodní výběr MŮŽE bez problémů odpovídat i za ty struktury, kteří proponenti inteligentního designu označují za neredukovatelně komplexní.

To samozřejmě neznamená, že ačkoliv evoluci mohl hnát přírodní výběr, tak že ve skutečnosti za ní nestál a neřídil ji Bůh. Uvažme nyní Boha a evoluci řízenou přírodním výběrem jako dvě alternativní teorie patrného designu v přírodě (Zemské biosféře). Ukážu, proč má u mě ta druhá navrch.

1) přírodní výběr je nesmírně jednoduchý a přirozený mechanismus, vyžadující jen minimum jednoduchých předpokladů. Je to vysvětlení, kterak naprosto přirozeně z jednoduchosti mohla povstat nesmírná komplexita.

Naproti tomu, mohl být Bůh jednoduchý, je-li nekonečně inteligentní myslící bytostí, schopnou naprojektovat a z ničeho stvořit tak monstrózní věc, jako Vesmír? Je-li jednoduchý, jako např. elementární částice, pak nevysvětluje nic: jak může jednoduchá entita myslet? Jak v ní vůbec mohou být zakódovány stavy nekonečně složitého myšlení? Jak může být jednoduchá entita mocná, dokonce všemocná?

Je-li ovšem Bůh složitý (snad dokonce nekonečně složitý), pak vysvětlujeme existenci složitého a komplexního existencí něčeho ještě (daleko!) složitějšího.

Evoluce přírodním výběrem je vysvětlení, jak mohla složitost povstat z jednoduchosti. Vysvětlení Bohem je vysvětlení složitosti a komplexity z ještě mnohem větší složitosti a komplexity.

2) Máme-li teorii Boha, který použil ke stvoření metodu evoluce, je nutno klást velký otazník nad motivace takového Boha. Mohl udělat *beng* a mohlo být vše přesně jak chtěl; a místo toho použil miliardy let trvající metodu pokusů a omylů, do které musel neustále zasahovat aby ji tlačil tím směrem jak chtěl, totiž k člověku. Kvůli několika tisícům let, po které trvá doložená historie a kdy měl Bůh dle Bible vstupovat do života lidí použil miliardy let trvající proces, plný smrti, bolesti, trápení, masových vymírání, nemocí – čehož dědictví dodnes neseme, viz další bod.

3) Nikoliv ďábel, ale právě naše evoluční minulost pro nás představuje nesmírnou zátěž. Veškeré naše „špatné“ vlastnosti, počínaje agresivitou, sklonem k nevěře, ochotou vraždit, a to i genocidně, ochotou dělat špatné věci, když myslíme, že nás nikdo nevidí, přes anatomické komplikace, způsobující sklon k bolení zad a později zničenou páteř, kazivosti zubů, až po náchylnost k rakovině, Downův syndrom u dětí, atd. atd. – všechno toto je naše dědictví z evoluce. Pokud si Bůh opravdu zvolil evoluci jako metodu tvoření, asi si už nemohl vybrat hůř.

Věřící chtějí vidět Boha jako jediné smysluplné vysvětlení komplexity a účelnosti života na Zemi, a přitom jde o vysvětlení nejen nikoliv jediné existující, ale naopak jde o vysvětlení, které je v porovnání se svou naturalistickou alternativou velice neuspokojivé.

Vznik života

Problematika vzniku života se od evoluce jako takové liší v tom, že nemáme žádnou teorii vzniku života, která by dávala ověřitelné předpovědi. Máme ovšem hned několik teorií, které naznačují, jak mohla abiogeneze proběhnout – ovšem přijít na přesný scénář je z pochopitelných důvodů mimořádně obtížné, ne-li nemožné.

Věřící, kteří chtějí ukázat na nemožnost abiogeneze, většinou argumentují pošetilými a milionkrát vyvrácenými argumenty typu „tornáda, které se přežene nad vrakovištěm, a vytvoří letadlo“, atd. Jejich oblíbeným cílem je také sto let stará a dávno překonaná Oparinova teorie. Velmi správně podotýkají, že i nejjednodušší dnešní buňka je pořád příliš složitá (nesmírně složitá!) na to, aby ona sama nebo její genetický kód vznikly náhodou. Do omrzení počítají pravděpodobnost, že takový kód náhodou vznikne, a vítězoslavně docházejí k číslům 10^-100000 a pod., končíc posměchem nad pošetilostí naturalistů.

Ve skutečnosti ovšem žádná dnešní teorie abiogeneze nemluví o tom, že „náhodou“ vznikla první buňka. Dnešní teorie abiogeneze počítají se vznikem prvotního replikátoru. Prvotní replikátor je molekula RNA, která je sama sobě autokatalytickým enzymem. V prostředí s volnými bázemi pak taková molekula sama vytváří své kopie. Tyto molekuly byly v laboratoři sestaveny, a to (!) zjednodušováním RNA existujících živých organismů. Dnes jsou známy replikátory, mající pouhé stovky bází, přičemž spodní hranice může ležet ještě níž. To, že v redukčním prostředí, které na Zemi v době vzniku života vládlo, vznikají samovolně poměrně složité organické látky včetně aminokyselin, dokázal ve svém slavném pokusu Muller v 50. letech 20. století.

Replikátory podléhají (molekulární) evoluci. V laboratoři bylo demonstrováno, že jsou schopny si vytvořit a také si vytvářejí nové schopnosti – starým známým mechanismem přírodního výběru. Navíc, báze tvořící replikátor se k sobě neskládají „náhodně“, ale dle chemických i jiných zákonů, přičemž přežití různých méně stabilních mezičlánků mohou pomoct anorganické struktury typu jílové povrchy, nebo krystaly, což je dnes předmětem čilého výzkumu. Proto ani zde nelze uplatnit naivní výpočet pravděpodobnosti, založený na premise „všechny případy (uspořádání bází DNA) mají stejnou pravděpodobnost vzniku“.

Dnes už tedy víme o velice slibně vypadající (jakkoliv z velké části ještě neznámé) cestě, jak mohl vzniknout primitivní život (jediná a poměrně malá sebereplikující se molekula) z neživota, a s vysokou pravděpodobností víme, že tato jediná molekula mohla spustit explozi evoluční diverzifikace a nárůstu komplexity, kterou dnes pozorujeme.

Vysvětlení Tvůrčím aktem Boha má stejné neduhy, o kterých jsem tu už psal. Zatímco naturalistické vysvětlení ukazuje cestu, kterou mohla nesmírně elegantně vzejít komplexita z jednoduchosti, a zdánlivá účelnost z chaosu a neúčelnosti, vysvětlení Bohem „řeší“ problém existující komplexity spekulací o „ještě mnohem větší komplexitě“, „nekonečné inteligenci“, atd.

Dále je i zde problém s Boží motivací. Proč by měl Bůh jen stvořit život, a dál do něj nijak zvlášť nezasahovat? (jak víme ze zřejmých slepých uliček evoluce, reliktních neúčelných struktur, evoluční zátěže, kterou všichni neseme, pozůstatků virů v naší DNA, atd.) Takové jednání by bylo pochopitelné u nějakého mimozemského UFOnského vědce, který se rozhodl udělat pokus, a „podívat se“ co se bude dít – ale nikoliv u absolutní a nekonečně inteligentní bytosti. Proč Bůh nestvořil život tak, jak je to poměrně logicky popsáno v Bibli – totiž tak, jak ho chtěl? Najednou? Pokud nechal vývoj života opravdu „náhodě“, pak neměl logicky žádnou záruku, že vývoj dospěje k inteligentním bytostem, jako člověk (a tím méně k bytostem, které mají PODOBU jako člověk). Pokud vše zpoza kulis řídí, pak jsme opět u udržovacího Boha, se všemi problémy, které to nese, viz výše.

Přírodní zákony

Jak vysvětluje Laurence Krauss ve své knize „Universe from Nothing“, současná fyzika je plně v souladu s teorií vzniku Vesmíru z prvotního nesmírně jednoduchého, nekonečného prostoročasu, ovládaného těmi nejjednoduššími (protože velice symetrickými) fyzikálními zákony. Jeho výklad je však příliš složitý na to, abych jej zde mohl, byť jen stručně, reprodukovat. Proto uvedu mnohem jednodušší argument, který může vysvětlit existenci fyzikálních zákonů, umožňujících vznik života. Stačí nám předpokládat jediný nekonečný Vesmír (a vše napovídá tomu, že náš Vesmír opravdu JE nekonečný), ve kterém se na velkých měřítkách mění fyzikální konstanty a zákony, které současná fyzika povoluje, aby měly jiný tvar, nebo v případě konstant aby nabývaly jiných hodnot.

V nekonečném Vesmíru triviálně platí, že COKOLIV co má nenulovou pravděpodobnost s JISTOTOU nastane. To současně řeší i případnou jakkoliv vysokou nepravděpodobnost vzniku života.

Opět platí, že předpoklad existence nekonečného, věčného, a velmi jednoduchého (vlastně až na kvantové fluktuace prázdného) prostočasu je mnohem jednodušší a elegantnější, než přepoklad existence taktéž nekonečného, ovšem naopak nekonečně složitého a nekonečně inteligentního věčného Boha.

Závěr

1) Argument z designu je argumentem z neznalosti. Je to argument bohem mezer. Je známým a typickým příkladem logicky chybného argumentu (logical fallacy)
2) Bez ohledu na to, Vesmír v naprosto drtivé většině vůbec nevypadá designovaně. Naopak, jde o nesmírně pusté, prakticky prázdné a mrazivé místo, se stopovým množstvím těch nejjednodušších látek.
3) Jediná nám známá část Vesmíru, která budí zdání designu, je povrch planety Země – kde shodou okolností všichni žijeme, a proto žijeme ve falešném dojmu, že zdání designu budí „prakticky vše“.
4) Design biosféry je jen zdánlivý, což ukazují nesčetné nedokonalosti i naprosté „zpatlaniny“ v „návrhu“ živých organismů, čehož důsledky si v sobě v neposlední řadě neseme my, lidé.
5) Zdánlivý design živé přírody je schopna nesmírně elegantně vysvětlit teorie evoluce
6) Teorie evoluce vysvětluje velmi přirozeně zdánlivý design a komplexitu živé přírody z jednoduchého a více méně chaotického počátečního stavu.
7) Konkureční teorie stvoření Bohem vysvětluje komplexitu živé přírody předpokladem existence ještě mnohem (vlastně nekonečně!) komplexnějšího Boha.
8 ) Dnešní věda nabízí i poměrně elegantní, byť zdaleka ne do hloubky propracovaný scénář, jak mohl vzniknout zárodek života (sebereplikující se molekula) z neživého. Toto vysvětlení má opět zásadní náskok v eleganci oproti vysvětlení složitosti předpokladem existence (nekonečně) větší složitosti (Boha).
9) I existenci přírodních zákonů, umožňujících vznik života, lze vysvětlit jednodušeji a elegantněji bez Boha, než s Bohem.

Tím považuji argument z designu za vyvrácený.

3,952 thoughts on “Argument z designu

  1. Michal Post author

    S.V.H.: jasně, já to blbě napsal. Samozřejmě jsem nechtěl říct, že nikde ve Vesmíru není žádná planeta podobná Zemi – a to v žádném případě teplotně – tam je evidentní, že takových je řada; dokonce ani netvrdím, že nikde jinde než na Zemi neexistuje život, naopak: chci věřit tomu, že existuje.

    Platí ale, že to jsou prostě zase jen malá zrníčka, ztracená v hlubinách Vesmíru. Na číselné hodnotě podílu té “prázdnoty” z Vesmíru jako celku druhá Země ve vzdálenosti 20 světelných let (i kdyby to opravdu byla planeta až tak podobná Zemi!) téměř nic nemění.

  2. Jarda

    Michal says:
    Celkově mě Váchovy názory moc nenadchly.

    Jarda:
    A co nakonec má chudák Vácha dělat. Je kněz a evoluční biolog. Jak má, alespoň trochu věrohodně, spojit slepou evoluci s Boží kreací.
    Napsal jsem mu, zda by v TV vystoupil v diskuzi se vzdělaným ateistou namísto s úslužnou reportérkou. Neodpověděl. Jsem si jist, že nevystoupil. Stejně jako Halík, prof. Sokol, arcb. Duka ….. či jakýkoliv jiný vzdělaný věřící.

  3. Michal Post author

    ad ta pravděpodobnost: IMHO platí, co jsem napsal. V nekonečně velkém Vesmíru JAKKOLIV málo pravděpodobný jev (s pravděpodobností větší než nula) téměř jistě nastane.

    A předpoklad nekonečně velkého z drtivé části prázdného a velmi jednoduchého Vesmíru je určitě jednodušší a elegantnější, než předpoklad taktéž nekonečného, avšak navíc nekonečně inteligentního, složitého, všemocného, a vševědoucího Boha.

  4. Ascaria

    HMC 2011: predvadis tu krasny argumentum ad ignorantiam. Ja treba nikdy nevidel porod na vlastni oci, takze dle tve logiky muzu rict nasledujci:

    Premisa prvni:
    Zivot je jen ze ziveho. Nevznika z nezive hmoty!

    Premisa druha:
    Vajicko matky, slepice, ci kohokoli jineho je prokazatelne nezive (nedycha, nebije srdce, nema vedomi, mozek, pamet ani nic jineho “ziveho”)

    Zaver:
    Zivot neexistuje

  5. HMC 2011

    Antiteista: Zřejmě indoktrinace evolučními bludy vám brání číst psaný text a navíc rozlišit mezi životem a aminokyselinami! Nevím, “odborník” na biochemii jste tu vy, ale pokud se nic nezměnilo, tak bych řekl, že aminokyseliny jsou stále neživé a k žívé buňce mají propastně daleko.

    Nemluvě o tom, že tento experiment už dávno není žádným důkazem vznikt života, neboť má spousty nepřekonatelných potíží!

  6. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    He, he, he, to jsou zase žvásty. Koukám, že na Marsu vám toho ta vaše slavná evoluce moc nevytvořila….

    S.V.H.:
    Přesně. A ve vakuu Archimédův zákon také nic nenadlehčuje. Jsou to všechno žvásty. 😉

  7. Slávek

    Nebudu nějak zásadně vstupovat do diskuze.

    Přesto si nelze nevšimnout kontrastu mezi poměrně obsáhlým, věcným a precizně vyargumentovaným textem článku s kontext postrádajícími několikaslovnými štěky věřících pod ním.

  8. HMC 2011

    Ascaria: No tak třeba jste někdy viděla malá kuřátka, nebo děti a vůbec. Při troše snahy by šlo navštívit nějakou drůbežárnu a spatřit jak se líhnou kuřátka či porodnici a zhlédnout porod! Každopádně uvidíte vždy předcházející ŽIVOU generaci, která plodí novou ŽIVOU generaci.

    Kde mohu spatřit totéź já, jak neživé obživne, dle vaší evoluční báchorky??

  9. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    … Naopak slovo Boží jasně říká, že smrt a zmar jsou aspekty negativní, které v původním stvoření být neměly, neb vše bylo velmi dobré! …

    S.V.H.:
    Proč tedy smrt a zmar ve stvoření jsou?

  10. HMC 2011

    Slávek: muhehehehe “věcně a precizně vyargumentovaným” …
    He he, škoda že nemohu dělat veselé smajlíky.

    Věcně a precizně to máte vskutku vyargumentováno, jenže co jiného vám také zbývá, když se vaše evoluční příběhy nikdy nekonaly, ?
    Jistě nic jiného, než “věcné a precizní” třesky plesky….

  11. Michal Post author

    S.V.H.: Proč tedy smrt a zmar ve stvoření jsou?

    To je přeciž dílo Satanovo, bubububu!!! 🙂
    Důsledek Adamova Pádu, narušení do té doby perfektního stvoření, vždyť tuhle bajku všichni známe 🙂

  12. Medea

    HMC 2011: “Kde mohu spatřit totéž já, jak neživé obživne, dle vaší evoluční báchorky?”

    Živé versus neživé: stačí vhodne usporiadať atómy neživej hmoty a dostanete živú hmotu 😉

    HMC 2011: “jak neživé obživne, dle vaší evoluční báchorky”

    Na to, aby mohla prebiehať evolúcia darwinovského typu, sú potrebné nejaké replikátory. Kde nie sú replikátory, tam nie je ani evolúcia darwinovského typu 🙂 Teda najprv sa museli na Zemi nejaké replikátory objaviť, aby sa mohla darwinovské evolúcia vôbec začať.

    Abiogenéza: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

    Prvotnými replikátory mohli byť napr. reťazce dávnej RNA (prípadne aj nejakého iného, neznámeho polyméru), náhodne “uvarené” v chemickom laboratóriu pravekej Zeme 🙂

    Hypotéza RNA sveta: http://en.wikipedia.org/wiki/RNA_world_hypothesis

    Okrem hypotézy RNA sveta, boli samozrejme sformulované aj iné hypotézy:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis#From_organic_molecules_to_protocells
    http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis#Other_models

  13. HMC 2011

    S.V.H: Smrt a zmar vešly do světa kvůli pádu člověka do hříchu. Proto zde jsou! To Boží slovo nepopírá, avšak dle Bible a kreační teorie mají záporné znaménko. Zatímco evolucionisté povýšily tyto destruktivní, smrtonosné síly na božský piedestal a přikřli jim náš původ! Jak ďábelské, jak ohavné. Nahradit milujícího Stvořitele smrtí a zmarem. To učinili evolucionisté a za tuto lež si ponesou před Bohem odpovědnost!!

  14. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    … Život však nikdy nevznikl a tudíž se žádná evoluce nikdy nekonala!!

    S.V.H.:
    To je ovšem zcela nelogické vyvozování. Z toho, že život nikdy nevznikl, přece neplyne, že se evoluce nekonala. Pro evoluční teorii je přece vznik, stvoření nebo věčná existence života zcela irelevantní. Podobně jako pro zmíněný Archimédův zákon je zcela irelevantní, odkud se vzalo těleso a kapalina, ve které je ponořené.

    I Darwin psal něco v tom smyslu, že původní formě života vdechl život Stvořitel (i když tuším, že to bylo až v několikátém vydání O vzniku druhů na nátlak okolí).

  15. HMC 2011

    Medea: hypotézy vám jdou skvěle! Ovšem já nechci evoluční plky, do bych místo víry v Boha věřil vám, evolučním pohádkářům! Evolucionistický papír totiž snese všechno. Pokud však tvrdíte, že se to takto kdysi, kdesi, za devatero horami a devatero řekami odehrálo náhodně, proč to dnes nejde experimentálně zopakovat v nejšpičkovějších laboratořích a nejlepšími mozky světa?

  16. Medea

    HMC 2011: “Nahradit milujícího Stvořitele smrtí a zmarem. To učinili evolucionisté a za tuto lež si ponesou před Bohem odpovědnost!!”

    A možno aj chudák Ján Pavol II. horí za svoju obhajobu evolucionizmu v pekle ;):

    Dnes, takmer po polstoročí, od publikovania tejto encykliky (Humani Generis Pia XII., 1950), nás nové poznatky vedú k uznaniu, že evolučná teória je viac než len hypotéza. Je skutočne pozoruhodné, že táto teória bola postupne prijatá bádateľmi po sérii objavov z rôznych oblastí vedy. Táto konvergencia, nezávisle získaných výsledkov, nebola vymyslená ani sfalšovaná, ale je sama význačným argumentom v prospech tejto teórie.

    (Správa Jána Pavla II. Pontifikálnu akadémiu vied, 1996)

    Preložené z Truth Cannot Contradict Truth: Address of Pope John Paul II to the Pontifical Academy of Sciences (October 22, 1996): http://www.newadvent.org/library/docs_jp02tc.htm

  17. S.V.H.

    Michal says:
    To je přeciž dílo Satanovo, bubububu!!! 🙂
    Důsledek Adamova Pádu, narušení do té doby perfektního stvoření, vždyť tuhle bajku všichni známe 🙂

    HMC 2011 says:
    S.V.H: Smrt a zmar vešly do světa kvůli pádu člověka do hříchu. Proto zde jsou! To Boží slovo nepopírá, avšak dle Bible a kreační teorie mají záporné znaménko. Zatímco evolucionisté povýšily tyto destruktivní, smrtonosné síly na božský piedestal a přikřli jim náš původ! Jak ďábelské, jak ohavné. Nahradit milujícího Stvořitele smrtí a zmarem. To učinili evolucionisté a za tuto lež si ponesou před Bohem odpovědnost!!

    S.V.H.:
    🙂
    No právě. A pokud připustíme, že se smrt a zmar do stvoření oproti původnímu plánu nějak dostaly (třeba proto, že Bůh nechtěl narušovat Adamovu nebo Satanovu svobodnou vůli), tak se přece mohla smrt a zmar dostat do stvoření i třeba při vzniku života (třeba proto, že Bůh nechtěl narušovat Satanovu svobodnou vůli nebo nějakou chemickou reakci, vakuovou fluktuaci či co). Takže destruktivní, smrtonosné síly nemusely být v Božím plánu a přesto vést ke vzniku člověka. Bůh to sice plánoval jinak, ale to přece i v případě kreace v šesti dnech. 🙂

  18. Medea

    HMC 2011: “Pokud však tvrdíte, že se to takto kdysi, kdesi, za devatero horami a devatero řekami odehrálo náhodně, proč to dnes nejde experimentálně zopakovat v nejšpičkovějších laboratořích a nejlepšími mozky světa?”

    Prečo ešte ľudia nepristáli na Marse, prečo nemáme elektrárne využívajúce termonukleárnu fúziu, prečo nemáme kvantové počítače, prečo …? Všetko trvá nejaký čas. Skôr alebo neskôr sa tej abiogenetickej syntézy primitívneho života v laboratóriu iste dočkáme 🙂

Comments are closed.