Argument z designu

Z nebe se zjevuje Boží hněv proti každé
bezbožnosti a nepravosti lidí,
kteří svévolně potlačují pravdu.
Co se dá o Bohu poznat, je jim zřetelné,
neboť jim to Bůh odhalil.
Jeho neviditelné znaky – jeho věčnou moc
a božství – lze už od stvoření světa rozumem
postřehnout v jeho díle.
Nemají tedy výmluvu.
(Římanům 1:18-20)

Argumentu patrnosti Boha skrze složitost, komplexnost a krásu světa přikládá mnoho křesťanů velkou váhu. Objevuje se v několika verzích:

Bůh je patrný
– skrze krásu živé přírody
– skrze spolupráci v živé přírodě a účelnost v ní
– skrze lidské vlastnosti, jako schopnost milovat, inteligenci, city, a další
– skrze krásu neživé přírody (vodopády, krásné hory, modré nebe, hvězdné nebe, …)

Předně, argument z designu je argumentem z neznalosti. I za předpokladu, že bychom netušili, jaké je vysvětlení účelnosti přírody, její „krásy“, atd., pak použití Boha jako vysvětlovadla je podbíhání laťky. Namísto abychom přiznali, že nevíme, strkáme jako vysvětlení boha – přičemž z historie jasně vidíme, že soustavně během tisíců let poznáváme nové věci, které byly do doby jejich poznání neznámé a nevysvětlitelné, a příčiny které nacházíme, jsou naturální. Pokoušet se vysvětlovat „design“ světa bohem by znamenalo namlouvat si, že teď už poznání dosáhlo vrcholu, a co jsme nepoznali do teď, na to již asi nepřijdeme nikdy.

Udržovací Bůh

Častý je argument “udržovacím Bohem”. Bůh, který “udržuje svět v bytí”, který “drží prst na červeném tlačítku” a kdyby ho uvolnil, vše by bylo pryč. Zastánci této myšlenky argumentují: COKOLIV prokazuje existenci našeho boha. I obyčejný kámen u cesty tu je výhradně kvůli tomu, že On aktivně chce. To je ovšem argument kruhem: věřím, že Bůh stvořil svět a vše udržuje v chodu. Vidím, že svět existuje, a je v chodu, a to potvrzuje moji premisu. Podobně lze ovšem argumentovat pro existenci čehokoliv jiného, počínaje létajícím špagetovým monstrem, přes pantheon starověkých bohů, až po abstraktní pramen všeho bytí (věřím, že všechno vzešlo a všechno stojí skrze Létající špagetové monstrum; vše, co existuje, tedy ukazuje na existenci Létajícího špagetového monstra…).

Myšlenka udržovacího Boha má řadu dalších problémů. Takový Bůh by byl osobně odpovědný za všechny přírodní i jiné katastrofy, nemoci, atd., které se ve světě dějí. Uvažme třeba, jak terorista vyhodí do vzduchu letadlo – a Bůh mechanicky řídí všechny procesy ve výbušnině, osobně řídí vytváření smrtící tlakové vlny, sám slepě „trhá“ těla pasažérů na kusy… Slepě poslouchá ruku nacistického popravčího, naviguje molekuly otravných plynů v plynových komorách Osvětimi z otevřené propustě do dýchacích cest vězňů, a dále pak v jejich tělech řídí smrtící reakce… Absurdní.

Kromě toho, kde by ve světě řízeném takovým Bohem byl prostor pro svobodnou vůli? Odkud by se brala? Jsou snad (jak jsme už dříve ukázali, neexistující) lidské „duše“ jediné entity, na Bohu nezávislé? A nebo jsme jen Boží loutky, a On se baví tím, že část lidstva vede jak kašpárky do hříchu, a pak je „po zásluze“ trestá peklem, a druhou část řídí k pokání a víře, tedy „tak jak on chce“ (tak jak chce?! Chce přece i to, jak se chová ta první, hříšná skupina lidí!) a taktéž „po zásluze“ (vlastně pardon, NEZASLOUŽENĚ!!!) pak tuto druhou skupinu loutek odmění nebem?

Nevím, kdo by mohl na takového Boha věřit. Hádám, že zastáncům „udržovacího Boha“ tohle nějak nedochází. Vraťme se nyní zpět ke standardnímu argumentu z designu, či účelnosti ve světě.

Mrazivý, prázdný a pustý Vesmír

Ve skutečnosti to s designem světa vypadá dramaticky jinak, než si průměrný křesťan představuje. Křesťan se dívá na včeličky opylující barevné květiny, zurčící potůčky, nebe plné hvězd, a srdíčko se mu tetelí, jak v tom všem vidí svého Tvůrce. Jenže Vesmír není jen náš svět. Náš svět je mimořádně netypické a výjimečné místo. Vesmír, tedy dle křesťanů celé Stvoření, je z naprosto drtivé většiny – prázdný. Objemově je v naší galaxii pouhých 6,33*10^-22 % hmoty. V tom jsou zahrnuty veškeré hvězdy, planety, komety, mezihvězdný prach, černé díry, atd.

Tedy v naší galaxii tvoří z 99,999 999 999 999 999 999 999 367 % prázdno. Vakuum. Mezigalaktický prostor je pak ještě prázdnější, je v něm hmoty ještě méně. Jaký je toto signál designu?

I toto pranepatrné množství hmoty, tvořící doplněk do 100%, připadá z velké části na hvězdy. Většina hmoty ve Vesmíru je tvořena převážně horkou směsí dvou plynů ve skupenství plazmatu, tvořících hvězdy: vodíku a hélia. I většina hmoty tvořící planety jsou tyto jednoduché (vlastně nejjednodušší) plyny. „Zajímavější“, tedy pevné planety „Zemského“ typu tvoří odhadem jednu stotisícinu i z toho nepatrného množství hmoty, které ve Vesmíru je. Žel, i tyto pevné planety jsou v drtivé většině případů jen mrazivé nebo naopak přehřáté pusté kamenné koule. Naše Země je zatím jediná známá výjimka…

Povrch MarsuVe Vesmíru panuje teplota v průměru pár stupňů nad absolutní nulou. Je v něm černočerná tma, rušená jen slabým svitem nepatrného zlomku hvězd, které jsou zrovna vidět (cca 6000 hvězd v našem koutě Vesmíru). Černočerná tma, a mrazivé nekonečné prázdno. To je „design“ naprosto drtivé (vlastně nepředstavitelně velké) většiny údajného Stvoření…

Jaké znaky designu či Tvůrčího záměru jeví Vesmír bez planety Země?

Design a Země

Vše, co nám na Zemi (a tedy vlastně v celém Vesmíru!) přijde zajímavé a budí zdání designu, je součástí biosféry Země – tedy uzoučké, pár set metrové slupky kolem Země, tvořící cca desetitisícinu jejího objemu. Zbytek (99,99%) je tvořen horninami a kovy, z velké části ve stavu magmatu. My všichni v této uzoučké slupce žijeme celé své životy, a proto celé nehostinné gigantické Universum okolo, bez markantů designu, nevnímáme – jenže ono existuje.

Představme si viditelný Vesmír jako naši Zeměkouli. Pak naše planeta by v tomto měřítku byla o něco větší, než atomové jádro (cca 1000x menší průměr a miliardkrát menší objem, než atom) – a biosféra by byla její tenoučká slupečka.

Jeví-li biosféra, tato tenoučká slupka v našem měřítku sub-atomárního zrníčka, znaky designu, je snad kvůli tomu logické usoudit, že celý Vesmír byl stvořen? Není spíš na místě se spíše ptát, zda náhodou není design biosféry jen zdánlivý, a není vysvětlitelný přírodními procesy? Zda se prostě na povrchu našeho subatomárního zrníčka nestalo NĚCO, poměrně výjimečného, čemu třeba ještě plně nerozumíme?

Evoluce

Zdánlivý design biosféry je ve skutečnosti velmi dobře vysvětlen už 150 let. Charles Darwin si plně uvědomil fakt evoluce, známý vědě už nějakou dobu, a přišel s teorií nesmírně efektivního motoru, který evoluci žene. Tato teorie, známá dnes jako evoluční teorie, se stala mimořádně silně potvrzenou, a stále se objevují nová další fakta, která evoluci hnané přírodním výběrem „hrají do karet“.

Už samotný Darwin ukázal, že přírodní výběr může vysvětlit vznik prakticky jakékoliv struktury, kterou nacházíme v živých organismech. Nic na tom nezměnil ani Michael Behe ani další zastánci „neredukovatelné komplexity“. Všichni byli usvědčeni z omylu: přírodní výběr MŮŽE bez problémů odpovídat i za ty struktury, kteří proponenti inteligentního designu označují za neredukovatelně komplexní.

To samozřejmě neznamená, že ačkoliv evoluci mohl hnát přírodní výběr, tak že ve skutečnosti za ní nestál a neřídil ji Bůh. Uvažme nyní Boha a evoluci řízenou přírodním výběrem jako dvě alternativní teorie patrného designu v přírodě (Zemské biosféře). Ukážu, proč má u mě ta druhá navrch.

1) přírodní výběr je nesmírně jednoduchý a přirozený mechanismus, vyžadující jen minimum jednoduchých předpokladů. Je to vysvětlení, kterak naprosto přirozeně z jednoduchosti mohla povstat nesmírná komplexita.

Naproti tomu, mohl být Bůh jednoduchý, je-li nekonečně inteligentní myslící bytostí, schopnou naprojektovat a z ničeho stvořit tak monstrózní věc, jako Vesmír? Je-li jednoduchý, jako např. elementární částice, pak nevysvětluje nic: jak může jednoduchá entita myslet? Jak v ní vůbec mohou být zakódovány stavy nekonečně složitého myšlení? Jak může být jednoduchá entita mocná, dokonce všemocná?

Je-li ovšem Bůh složitý (snad dokonce nekonečně složitý), pak vysvětlujeme existenci složitého a komplexního existencí něčeho ještě (daleko!) složitějšího.

Evoluce přírodním výběrem je vysvětlení, jak mohla složitost povstat z jednoduchosti. Vysvětlení Bohem je vysvětlení složitosti a komplexity z ještě mnohem větší složitosti a komplexity.

2) Máme-li teorii Boha, který použil ke stvoření metodu evoluce, je nutno klást velký otazník nad motivace takového Boha. Mohl udělat *beng* a mohlo být vše přesně jak chtěl; a místo toho použil miliardy let trvající metodu pokusů a omylů, do které musel neustále zasahovat aby ji tlačil tím směrem jak chtěl, totiž k člověku. Kvůli několika tisícům let, po které trvá doložená historie a kdy měl Bůh dle Bible vstupovat do života lidí použil miliardy let trvající proces, plný smrti, bolesti, trápení, masových vymírání, nemocí – čehož dědictví dodnes neseme, viz další bod.

3) Nikoliv ďábel, ale právě naše evoluční minulost pro nás představuje nesmírnou zátěž. Veškeré naše „špatné“ vlastnosti, počínaje agresivitou, sklonem k nevěře, ochotou vraždit, a to i genocidně, ochotou dělat špatné věci, když myslíme, že nás nikdo nevidí, přes anatomické komplikace, způsobující sklon k bolení zad a později zničenou páteř, kazivosti zubů, až po náchylnost k rakovině, Downův syndrom u dětí, atd. atd. – všechno toto je naše dědictví z evoluce. Pokud si Bůh opravdu zvolil evoluci jako metodu tvoření, asi si už nemohl vybrat hůř.

Věřící chtějí vidět Boha jako jediné smysluplné vysvětlení komplexity a účelnosti života na Zemi, a přitom jde o vysvětlení nejen nikoliv jediné existující, ale naopak jde o vysvětlení, které je v porovnání se svou naturalistickou alternativou velice neuspokojivé.

Vznik života

Problematika vzniku života se od evoluce jako takové liší v tom, že nemáme žádnou teorii vzniku života, která by dávala ověřitelné předpovědi. Máme ovšem hned několik teorií, které naznačují, jak mohla abiogeneze proběhnout – ovšem přijít na přesný scénář je z pochopitelných důvodů mimořádně obtížné, ne-li nemožné.

Věřící, kteří chtějí ukázat na nemožnost abiogeneze, většinou argumentují pošetilými a milionkrát vyvrácenými argumenty typu „tornáda, které se přežene nad vrakovištěm, a vytvoří letadlo“, atd. Jejich oblíbeným cílem je také sto let stará a dávno překonaná Oparinova teorie. Velmi správně podotýkají, že i nejjednodušší dnešní buňka je pořád příliš složitá (nesmírně složitá!) na to, aby ona sama nebo její genetický kód vznikly náhodou. Do omrzení počítají pravděpodobnost, že takový kód náhodou vznikne, a vítězoslavně docházejí k číslům 10^-100000 a pod., končíc posměchem nad pošetilostí naturalistů.

Ve skutečnosti ovšem žádná dnešní teorie abiogeneze nemluví o tom, že „náhodou“ vznikla první buňka. Dnešní teorie abiogeneze počítají se vznikem prvotního replikátoru. Prvotní replikátor je molekula RNA, která je sama sobě autokatalytickým enzymem. V prostředí s volnými bázemi pak taková molekula sama vytváří své kopie. Tyto molekuly byly v laboratoři sestaveny, a to (!) zjednodušováním RNA existujících živých organismů. Dnes jsou známy replikátory, mající pouhé stovky bází, přičemž spodní hranice může ležet ještě níž. To, že v redukčním prostředí, které na Zemi v době vzniku života vládlo, vznikají samovolně poměrně složité organické látky včetně aminokyselin, dokázal ve svém slavném pokusu Muller v 50. letech 20. století.

Replikátory podléhají (molekulární) evoluci. V laboratoři bylo demonstrováno, že jsou schopny si vytvořit a také si vytvářejí nové schopnosti – starým známým mechanismem přírodního výběru. Navíc, báze tvořící replikátor se k sobě neskládají „náhodně“, ale dle chemických i jiných zákonů, přičemž přežití různých méně stabilních mezičlánků mohou pomoct anorganické struktury typu jílové povrchy, nebo krystaly, což je dnes předmětem čilého výzkumu. Proto ani zde nelze uplatnit naivní výpočet pravděpodobnosti, založený na premise „všechny případy (uspořádání bází DNA) mají stejnou pravděpodobnost vzniku“.

Dnes už tedy víme o velice slibně vypadající (jakkoliv z velké části ještě neznámé) cestě, jak mohl vzniknout primitivní život (jediná a poměrně malá sebereplikující se molekula) z neživota, a s vysokou pravděpodobností víme, že tato jediná molekula mohla spustit explozi evoluční diverzifikace a nárůstu komplexity, kterou dnes pozorujeme.

Vysvětlení Tvůrčím aktem Boha má stejné neduhy, o kterých jsem tu už psal. Zatímco naturalistické vysvětlení ukazuje cestu, kterou mohla nesmírně elegantně vzejít komplexita z jednoduchosti, a zdánlivá účelnost z chaosu a neúčelnosti, vysvětlení Bohem „řeší“ problém existující komplexity spekulací o „ještě mnohem větší komplexitě“, „nekonečné inteligenci“, atd.

Dále je i zde problém s Boží motivací. Proč by měl Bůh jen stvořit život, a dál do něj nijak zvlášť nezasahovat? (jak víme ze zřejmých slepých uliček evoluce, reliktních neúčelných struktur, evoluční zátěže, kterou všichni neseme, pozůstatků virů v naší DNA, atd.) Takové jednání by bylo pochopitelné u nějakého mimozemského UFOnského vědce, který se rozhodl udělat pokus, a „podívat se“ co se bude dít – ale nikoliv u absolutní a nekonečně inteligentní bytosti. Proč Bůh nestvořil život tak, jak je to poměrně logicky popsáno v Bibli – totiž tak, jak ho chtěl? Najednou? Pokud nechal vývoj života opravdu „náhodě“, pak neměl logicky žádnou záruku, že vývoj dospěje k inteligentním bytostem, jako člověk (a tím méně k bytostem, které mají PODOBU jako člověk). Pokud vše zpoza kulis řídí, pak jsme opět u udržovacího Boha, se všemi problémy, které to nese, viz výše.

Přírodní zákony

Jak vysvětluje Laurence Krauss ve své knize „Universe from Nothing“, současná fyzika je plně v souladu s teorií vzniku Vesmíru z prvotního nesmírně jednoduchého, nekonečného prostoročasu, ovládaného těmi nejjednoduššími (protože velice symetrickými) fyzikálními zákony. Jeho výklad je však příliš složitý na to, abych jej zde mohl, byť jen stručně, reprodukovat. Proto uvedu mnohem jednodušší argument, který může vysvětlit existenci fyzikálních zákonů, umožňujících vznik života. Stačí nám předpokládat jediný nekonečný Vesmír (a vše napovídá tomu, že náš Vesmír opravdu JE nekonečný), ve kterém se na velkých měřítkách mění fyzikální konstanty a zákony, které současná fyzika povoluje, aby měly jiný tvar, nebo v případě konstant aby nabývaly jiných hodnot.

V nekonečném Vesmíru triviálně platí, že COKOLIV co má nenulovou pravděpodobnost s JISTOTOU nastane. To současně řeší i případnou jakkoliv vysokou nepravděpodobnost vzniku života.

Opět platí, že předpoklad existence nekonečného, věčného, a velmi jednoduchého (vlastně až na kvantové fluktuace prázdného) prostočasu je mnohem jednodušší a elegantnější, než přepoklad existence taktéž nekonečného, ovšem naopak nekonečně složitého a nekonečně inteligentního věčného Boha.

Závěr

1) Argument z designu je argumentem z neznalosti. Je to argument bohem mezer. Je známým a typickým příkladem logicky chybného argumentu (logical fallacy)
2) Bez ohledu na to, Vesmír v naprosto drtivé většině vůbec nevypadá designovaně. Naopak, jde o nesmírně pusté, prakticky prázdné a mrazivé místo, se stopovým množstvím těch nejjednodušších látek.
3) Jediná nám známá část Vesmíru, která budí zdání designu, je povrch planety Země – kde shodou okolností všichni žijeme, a proto žijeme ve falešném dojmu, že zdání designu budí „prakticky vše“.
4) Design biosféry je jen zdánlivý, což ukazují nesčetné nedokonalosti i naprosté „zpatlaniny“ v „návrhu“ živých organismů, čehož důsledky si v sobě v neposlední řadě neseme my, lidé.
5) Zdánlivý design živé přírody je schopna nesmírně elegantně vysvětlit teorie evoluce
6) Teorie evoluce vysvětluje velmi přirozeně zdánlivý design a komplexitu živé přírody z jednoduchého a více méně chaotického počátečního stavu.
7) Konkureční teorie stvoření Bohem vysvětluje komplexitu živé přírody předpokladem existence ještě mnohem (vlastně nekonečně!) komplexnějšího Boha.
8 ) Dnešní věda nabízí i poměrně elegantní, byť zdaleka ne do hloubky propracovaný scénář, jak mohl vzniknout zárodek života (sebereplikující se molekula) z neživého. Toto vysvětlení má opět zásadní náskok v eleganci oproti vysvětlení složitosti předpokladem existence (nekonečně) větší složitosti (Boha).
9) I existenci přírodních zákonů, umožňujících vznik života, lze vysvětlit jednodušeji a elegantněji bez Boha, než s Bohem.

Tím považuji argument z designu za vyvrácený.

3,952 thoughts on “Argument z designu

  1. HMC 2011

    Čestmír Berka

    Protestant nám tu tvrdil, že jste okrajová skupina podivínů, které jiní křesťané neberou vážně…a že zabývat se takovými exoty je ztráta času

    Ať si tvrdí kdo chce, co chce. Pokud nějaký křesťan slučuje evoluční ideologii se Slovem Božím, pak je to jeho věc. V takovém případě je třeba si položit hloubavé otázky.

    Říká tedy Bible, že Bůh tvořil, přesto tím myslel, že se vše tvořilo samo a náhodně ??

    Říká Bible, že stvoření probíhalo rychle (v sedmi dnech) znamenalo to, že vše trvalo extrémně dlouho – miliardy let ???

    Říká Bible, že Bůh dal všem tvorům rostliny a ovoce za pokrm, znamenalo to, že se miliardy let tvorové žrali a prali ???

    Říká Bible, že vše bylo velmi dobré a znamenalo to, že SMRT je SUPER???

    Píše apoštol Pavel, že skrze jednoho člověka přišel do světa hřích a skrze hřích SMRT! Znamená to tedy, že původce smrti je Bůh ??? Neb pak se Adam vyvinul z nějakého smrtelného opičáka ??? Pak smrt není důsledkem Adamova pádu jak učí Bible.

    Kristus křísil mrtvé, léčil chromé, vracel lidem zrak atd. Pokud by byl Kristus evolucionista, pak by to nedělal. Neb evoluce nechává chromé a nemocné zdechnout! ?

    Bude Bůh nový svět, který je nadějí křesťanské víry, rovněž tvořit miliardy let trvajícím krvežíznivým procesem ????

    Atd. atd. atd…..

  2. jack

    HMC 2011 says:
    October 26, 2013 at 1:57 pm
    Pokud nějaký křesťan slučuje evoluční ideologii se Slovem Božím, pak je to jeho věc. V takovém případě je třeba si položit hloubavé otázky.

    jack:
    S tím souhlasím. Také považuji za hovadinu tvrdit, že se křesťanská víra a věda nevylučují.

    HMC 2011 says:

    Říká tedy Bible, že Bůh tvořil, přesto tím myslel, že se vše tvořilo samo a náhodně ??

    Říká Bible, že stvoření probíhalo rychle (v sedmi dnech) znamenalo to, že vše trvalo extrémně dlouho – miliardy let ???

    Říká Bible, že Bůh dal všem tvorům rostliny a ovoce za pokrm, znamenalo to, že se miliardy let tvorové žrali a prali ???

    Říká Bible, že vše bylo velmi dobré a znamenalo to, že SMRT je SUPER???

    jack:
    Pořád nevidím důvod, proč bych měl věřit tomu, co je v Bibli napsáno.
    Co máte pořád s touto nelogickou a mnohdy absurní, hloupě napsanou knihou??

  3. jack

    HMC 2011 says:
    Kristus křísil mrtvé, léčil chromé, vracel lidem zrak atd.

    jack:
    Jak to víte?? Vy jste byl u toho??

  4. jack

    To Protestant:
    Tak co protestující, pořád vám chyběl křesťan ze středověku,tak ho tady konečně máte.
    A pak že ateisté mají o křesťanech středověké názory! 🙂 🙂 🙂

  5. HMC 2011

    Charakter Boha lásky

    je možné spatřit i na troskách, původního dokonalého světa.

    A tak zatímco se evolucionisté vzhlédli v ničení, smrti a zmaru a z toho odvodili svůj nihilistický světonázor, máme pořád možnost odložit povrchní darwinistické brýle a vidět charakter Boží lásky vetknuté ve všem STVOŘENÍ.

    🙂 🙂 🙂

  6. Anonymous

    škoda, že zvířata byla potrestána za hřích nějaký holky co ochutnala ovoce… taky mně to nepřijde jako adekvátní trest. Vám ano, HMC? Hlavně když už z nás Ježíš sundal hřích, tak proč nadále umírají nevinní lidé a zvířata?

  7. Jarda

    treebeard says:
    October 26, 2013 at 11:52 am

    Pre HMC na premýšľanie:

    OK, “fantastické věky nikdo nikdy neviděl, neb tu nikdo tak dlouho nebyl.” Berme ako pracovený predpoklad, že vek hornín a Zeme nevieme zmerať presne a môžeme sa mýliť aj o nejaké tie miliardy rokov. Lenže stále tu máme miliardy verzus tisíce. Čo je správnejšie?

    Môžeme použiť logickú úvahu: vieme, že niektoré veľhory sú tvorené usadenými schránkami drobných morských živočíchov. Ako dlho mohlo trvať ich usadenie v takýchto množstvách? Tisíce, alebo milióny rokov?

    Alebo ľadové doby: vieme ako fungujú ľadovce, vieme akou rýchlosťou sa tvoria aj topia, ako rýchlosťou postupujú a ako rýchlo pri tom obrusujú horninu. Zo zachovaných glaciálnych sedimentov a rozdielneho stupňa ich zvetrania vieme v strednej Európe identifikovať minimálne štyri ľadové doby. Dalo sa to stihnúť za 6000 rokov?

    Jarda:
    Ty nechápeš, že pro Všemohoucího Pána Boha není nic nemožného. A že Svět stvořil schválně tak fikaně, aby si ateisté mysleli, že je starý.

  8. Jarda

    Antitheista says:
    October 26, 2013 at 1:06 pm

    Za to může ďábel, stejně jako za výsledky těchto voleb, že ano, pane HMC ?

    Jarda:
    RadomirMaly@seznam.cz napsal:
    24/10/2013 v 13:56

    Předpokládané vítězství oranžových (včetně zemanovců) a rudých komunistů budu chápat jako Boží trest vůči tomuto národu za jeho zřeknutí se Boha a morálních zásad. Chce toto – a nic jiného si nezaslouží. Vlády tzv. pravice, která pravicí vůbec nebyla, byly Božím trestem, a vlády levice taktéž, zastánci levice to brzy pocítí. Inu “svět chce být klamán, nuže ať je klamán!” To řekl svého času papež Pavel III. Dosaďme si za svět “národ” a máme to.
    http://cirkev.wordpress.com/2013/10/23/o-navratu-komunistickych-manyru/#comment-23411

  9. HMC 2011

    Jarda

    Môžeme použiť logickú úvahu: vieme, že niektoré veľhory sú tvorené usadenými schránkami drobných morských živočíchov. Ako dlho mohlo trvať ich usadenie v takýchto množstvách? Tisíce, alebo milióny rokov?

    Schránky drobných živočichů byly usazeny velmi rychle, během celosvětové potopy. To jen vy vše dezinterpretujete, neb máte vymyt mozek evolučními nesmysly!

  10. jack

    HMC 2011 says:
    October 26, 2013 at 2:24 pm

    Charakter Boha lásky

    je možné spatřit i na troskách, původního dokonalého světa.

    A tak zatímco se evolucionisté vzhlédli v ničení, smrti a zmaru a z toho odvodili svůj nihilistický světonázor, máme pořád možnost odložit povrchní darwinistické brýle a vidět charakter Boží lásky vetknuté ve všem STVOŘENÍ.

    🙂 🙂 🙂

    jack:
    Boží lásky? Už jsem se jednou ptal, ale zeptám se ještě jednou. Koho vlastně Bůh miluje, viry a bakterie, které už tisíciletí dělají lidem ze života peklo a mají na svědomí více mrtvých než cokoliv jiného, války či přírodní katastrofy, nebo miluje lidi?
    Kromě toho, ateismus není nihilismus.

    Chtěl bych vám nabídnout hypotetický příklad. Vy jste přesvědčen, že pravdivost evoluční teorie není dostatečně prokázána. Řekněme, že s vámi souhlasím i přesto, že věda předkládá celkem dost důkazů pro slušnou pravděpodobnost této teorie.
    Řekněme tedy, že to všechno co je vědou předkládáno je pořád málo a proto nebudeme věřit v pravděpodobnost této teorie.
    Máme tady další názor, ten váš. Vznik života pomocí entity zvané “Bůh” a jeho tvořením. Zachovejme se tedy stejně jako u evoluce a rozeberme důkazy pro váš názor. Myslíte, že dokážete předložit důkazy pro pravdu či alespoň pravděpodobnost vašeho názoru a to alespoň na stejné či dokonce vyšší úrovni prokazatelnosti, než je tomu u prokazatelnosti důkazů evolučních?
    Rozumějte dobře, já tím nechci zprokazatelnit evoluci, ta je v našem hypotetickém příkladu nepravděpodobná. Pokud mám tedy váš názor považovat za prokazatelně lépe dokázaný než ten evoluční, tak musíte předložit ještě lepší důkazy.
    DOKÁŽETE TO?? Pokud chceme být objektivní, tak musíme k oběma názorům přistupovat nezaujatě, co vy na to? Přesvěčte mě, že máte pravdu právě vy!

  11. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Letokruhů může vzniknout i více za jeden rok. Neexistuje žádná datovací metoda, která by byla zcela vyčerpávající. Svět není miliardy let starý. Miliardové věky jsou základním pilířem evoluční ideologie. Na tom celá evoluční bajka stojí a tudíž proto jsou jednak evolučníci tak nevrlí, když jsou zpochybňovány a jednak bez nich by se jim jejich evoluční bajka, totálně zhroutila!

    S.V.H.:
    Existuje řada datovacích metod, které se různě “překrývají”, takže na jejich základě lze určovat stáří poměrně spolehlivě.
    Pokud podle Vás neexistuje žádná “vyčerpávající” datovací metoda, jak víte, že svět není miliardy let starý, případně dokonce že je starý jen 6000 let?

  12. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    … Avšak jak se ukazuje na této diskuzi. Ateisté a evolucionisté jsou povrchní a jejich argumenty plytké! …

    S.V.H.:
    Vaší jedinou reakcí na argumenty zde vznesené je:
    NEPOSTAVILO, NEMOHLO! JSOU TO BLUDY!

    Jinak souhlasím s Jackovým návrhem: zkuste přinést nějaký důkaz ve prospěch kreace (budete asi první).

  13. S.V.H.

    HMC 2011 says:
    Říká tedy Bible, že Bůh tvořil…
    Říká Bible, že stvoření probíhalo rychle…
    Říká Bible, že Bůh dal všem tvorům rostliny…
    Říká Bible, že vše bylo velmi dobré…

    S.V.H.:
    Rozumím tomu správně, že zdrojem veškerých Vašich informací je Bible?

  14. jack

    To HMC:

    Malá otázečka.
    Věda se domnívá, že má celkem spolehlivé metody poznávání ve všech možných oborech, které nás dovedli například k miliardám stáří vesmíru a naší planety či vzniku a průběhu života na této planetě. Řekněme, že se věda mýlí. Má otázka zní, PROČ Stvořitel ( “Bůh”) stvořil vše tak, že nás to při metodickém poznávání vede k teoriím bez Stvořitele ( “Boha”). Vy znáte důvody (rozumné vysvětlení), které k tomuto “Boha” vedli?? Vypadá to totiž, jako by nechtěl, aby kriticky myslící lidé v něj věřili.

  15. HMC 2011

    jack

    PROČ Stvořitel ( “Bůh”) stvořil vše tak, že nás to při metodickém poznávání vede k teoriím bez Stvořitele ( “Boha”). Vy znáte důvody (rozumné vysvětlení), které k tomuto “Boha” vedli??

    Jak již jsem řekl. Je to pouze o interpretacích. Váš problém spočívá v základním filozofickém předpokladu, který není vědecký a který je čistě emocionální. Kdybyste nastavili svůj výchozí předpoklad jinak, tedy že vše stvořil Bůh, budete Boha ve stvoření nalézat. Ale protože si hystericky a zuřivě Boha nepřejete. Je to jen vaše niterná touha a pak se nemůžete divit, že se vám vše jeví logické, tedy bez Boha. Avšak to je jen pokřivené vnímání reality! Špatnými předpoklady a dobrou logikou, dojdete ke špatným závěrům!

  16. HMC 2011

    jack

    Už jsem se jednou ptal, ale zeptám se ještě jednou. Koho vlastně Bůh miluje, viry a bakterie, které už tisíciletí dělají lidem ze života peklo a mají na svědomí více mrtvých než cokoliv jiného, války či přírodní katastrofy, nebo miluje lidi?

    Rovněž jsem již psal. Viry a bakterie byly původně prospěšné, veškeré parazitické vztahy jsou pouze zdegenerované vztahy původně symbiotické. Symbiotické vztahy můžete v přírodě rovněž pozorovat a ptát se, co by se stalo, kdyby hostitel například vyhynul. Nebo co napáchá bakterie E.coli, která například sídlí v lidských střevech a je velmi prospěšná. Pokud by se však dostala do krevního oběhu, způsobí smrt.

    Takže parazitický vztah je pouze důsledek toho, že věci nejsou na svém původním místě, kvůli Adamovu pádu!

  17. jack

    HMC 2011 says:
    October 26, 2013 at 3:55 pm

    Jak již jsem řekl. Je to pouze o interpretacích. Váš problém spočívá v základním filozofickém předpokladu, který není vědecký a který je čistě emocionální. Kdybyste nastavili svůj výchozí předpoklad jinak, tedy že vše stvořil Bůh, budete Boha ve stvoření nalézat. Ale protože si hystericky a zuřivě Boha nepřejete. Je to jen vaše niterná touha a pak se nemůžete divit, že se vám vše jeví logické, tedy bez Boha. Avšak to je jen pokřivené vnímání reality! Špatnými předpoklady a dobrou logikou, dojdete ke špatným závěrům!

    jack:
    Ale to není objektivní, nastavit výchozí předpoklad tak, že vše stvořil Bůh. To děláte evidentně vy, proto najdete Boha i v dršťkové polévce.
    Já jsem vám dal možnost s tím, že nevěřím v evoluci, nemám tedy žádný výchozí bod.
    Jediné co teď chci, je slyšet argumenty a důkazy pro váš názor, abych je mohl objektivně vyhodnotit a rozhodnout se. Dokážete nějaké předložit?

Comments are closed.