Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. protestant

    jack:
    Používáte termín “doktor teologie. Co si představujete pod slovem teologie?

    protestant:

    Obecná definice: teologie je reflexí víry – v teologii běží o interpretaci víry, její domýšlení a konfrontaci s dějinnými modely naší orientace ve světě….

    ….Teologie není přímou reflexí Boha, protože patří do dějin a nemůže z nich sama vystoupit. Tam, kde mluví přímo o Bohu, může vypovídat jen tak, že vyjádří, čím Bůh není.
    Teologie není ani reflexí Božího zjevení – tyto události jsou nám přístupné jen nepřímo, skrze svědectví těch, kt. byli přímými účastníky.
    Teologie není ani reflexí víry – víra je postojem, spolehnutím, osvobozením od nejtíživějších starostí, uvolněním k činu. …..

    ….Teologie je soustavná a kritická reflexe svědectví víry o Božím zjevení. Jen nepřímo je reflexí víry a Božího zjevení…
    http://media0.mistecko.cz/files/media0:50f8560549ef4.pdf.upl/CO%20JE%20TEOLOGIE.pdf

  2. Jarda

    Tři týdny jsen byl na dovolené, a navíc mně “odešel” počítač. Jen tedy stručně: potkal jsem se s věřící ženou. Ptám se jí, podle čeho jsi uvěřila, kdo, čím, a jak tě přesvědčil? “Já ani nevím, měli jsme to v rodině, já prostě věřím a otázky o existenci Pána Boha si nekladu.” Slíbila ale, že na tyto stránky upozorní svého přítele faráře, když jsem jí říkal, že někoho takového bychom tu uvítali, a kamaráda filosofa, sice nevěřícího, ale který prý má takové otázky dobře srovnané.

  3. protestant

    bílej kabát:
    Každý si to může nazvat po svém. Já bych to například nazval pudem sebezáchovy.

    protestant:
    Pud sebezáchovy funguje jen proto, že věříme, že se zachovat můžeme. Bez víry to prostě nejde.

  4. protestant

    Cestmír Berka says:
    July 31, 2013 at 5:42 pm
    V té citace je o církvi, ne o křesťanech.

    protestant:
    Víš co znamená slovo církev?

  5. Jarda

    Názor VŠ profesora, který mně odpověděl na můj dopis k jeho článku v KT V ateismu je vžy kus osobního zklamání:

    Vážený pane,
    děkuji za upřímný dopis a lituji, že Vám nemohu věnovat tolik času, kolik bych chtěl. Takže jen to nejdůležitější; kdybyste se chtěl dozvědět víc, musím Vás odkázat na své knížky – třeba “Člověk a náboženství”..

    Měl jsem asi v dětství větší štěstí a z Boha jsem strach nikdy neměl – naopak mi pomáhal, když jsem měl strach z jiných věcí. Naše “sexuální výchova” byla ale v něčem podobná a také mi v dospívání život všelijak zkomplikovala. Byla a je to chyba hlavně katolické výchovy a také se snažím na kněze a biskupy působit, aby si to uvědomili a změnili.

    Není divu, že se ztrátou pohlavního studu jde ruku v ruce i ztráta schopnosti stydět se vůbec – i za nepoctivost, lež, podvod. Souvisí s tím i velké zhrubnutí v jednání a řeči a nakonec ta hrozná představa, že na světě platí jen sex a peníze – a všechno ostatní jsou, jak i Vy píšete, “plky”. To si doufám tak docela nemyslíte. Co píšete o Trochtovi je možná pravda, ale vykládáte si to úplně špatně: věřící věří – ale jistý si může být jen Boží láskou, kterou zakouší po celý život a vidí všude kolem sebe. O stvoření byste se víc dočetl ve zmíněné knížce, co píšete je nedorozumění a omyl. “Ukázat” přece neznamená jenom prstem a věřící se s Bohem skutečně setkává, i když ne tak, jako s policajtem. Stačí se dobře dívat a nebýt moc namyšlený. Nenapadlo Vás, že novorozené dítě je mnohem úžasnější zázrak než všechny hromy a blesky, a že náš život, štěstí, děti nebo láska jsou samá tajemství, která si nezasloužíme a za která nestačíme děkovat?

    Pokud jste četl můj článek, víte, že agnostiky a ateisty nepodceňuji, je mi ale líto, že se takhle ochuzují a sami přesvědčují o tom, jak ten svět a život nakonec za nic nestojí: peníze a sex – a potom už jen plky. Moc bych Vám přál, abyste ten kousek osobního zklamání a zranění v sobě překonal a otevřely se Vám oči pro skutečnou hloubku a krásu života, ať už ji budete připisovat Bohu nebo někomu jinému. Abyste se nebál děkovat, věřit a doufat – i když třeba nevíte, jak toho “neznámého dárce” máte nazývat.

    Srdečně zdraví

  6. Cestmír Berka

    “Víš co znamená slovo církev?”
    No, církev mají třeba mormoni… Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů.
    Z toho článku se jednoduše nedozvíme, v co věří křesťan- tam je napsáno, jak se co měnilo a že i když se přijalo jedno, tak nepřestalo platit to předtím…
    není jednodušší napsat: Já, Protestant věřím, že je nějaká entita, obecně zvaná “Bůh” s přezdívkami “Otec”, “Hospodin” a ta má starost, jestli nekoukám po sousedce?

  7. Cestmír Berka

    Já bych si tipnul, Protestante, že ty se ani vlastními slovy nemodlíš- pošleš Nejvyššímu nějaké linky a máš splněno. Na to by se dal napsat skript…pětkrát denně by to odeslalo…

    Ježiš, já jsem pako, pětkrát denně to maj muslimové…takže 1-4x a 6x a více, aby to nekolidovalo a neskončils v Pekle ( pokud existuje)

  8. Medea

    Medea: “Protestant, chcela som zistiť, čomu veríš alebo neveríš, nejakú jasnú formuláciu Tvojej viery, ale to sa skôr dočkám asi druhého príchodu Krista”

    Protestant: “http://ceskybratr.evangnet.cz/index.php?act=detail&menuid=2&podmenuid=153&idTXT=1989”

    Protestant, ale to nie je jasná formulácia Tvojej viery. Je to len nejaký postoj k vyznaniam viery alebo ku konfesiám v rámci ČCE:

    Sestra Lydie Mamulová ve svém příspěvku (ČB 17–18/2008) uvádí: „Specifická atmosféra ČCE, která přitahuje, ale i odpuzuje, je postavena na čtyřech vyznáních (Augsburské vyznání, Helvetské vyznání, České vyznání a Bratrské vyznání). Ta stála u zrodu naší církve v roce 1918 a jsou dodnes zdrojem inspirace i rozepří. Nejsme církví konfese, ale církví Bible, říká děkan evangelické teologické fakulty Martin Prudký.“ Mýlit se je lidské, ale přece jen bych považoval za nespravedlivé pominout úsilí celé jedné generace, abychom církví čtyř vyznání skutečně byli. Tehdejším programem sjednocovacího hnutí se stala slova budoucího synodního seniora Josefa Součka v projevu k 500. výročí upálení M. Jana Husa v roce 1915: „Naším reformátorem není ani Luther ani Kalvín, ale Hus. A tak jsme my husité, třebaže vlivem okolností máme jméno jiné.“ V duchu těchto slov se výbor pro sjednocení evangelických církví rozhodl 5. 11. 1918 vyloučit z vyznání církve konfese cizího původu a přidržet se pouze domácích. Toto stanovisko potvrdil i generální sněm, a ČCE se v roce 1918 stala církví dvou konfesí: české a bratrské. … Díky působení řady vynikajících představitelů tehdejší Husovy bohoslovecké fakulty neztratila ČCE kontakt se světovým protestantismem a neuvízla na pozici národní církve, která by teologicky zapadla dříve či později do písku. … Velice souhlasím se závěrem úvodního citátu: skutečně jsme v našem specifickém pojetí církví Bible a nikoli konfesí. Ty mají jen podpůrnou roli historického ukotvení církve.

  9. Cestmír Berka

    Aha, vy máte copyright 😀 , zkusili jste mormony zažalovat? Z těch vysouzených peněz by se dlo pomoci mnoha chudým 😉

  10. protestant

    Nejde o copyright, jde o význam slov.
    Název NDR z toho státu prostě demokratický neudělal. A to co se u nás vyrábělo pod názvem rum prostě rum nebyl. 🙂

  11. Cestmír Berka

    protestante, význam slov se časem mění- policista označí kalhoty v popisu jako “rifle”, což byla italská značka blue jeans, ačkoli se jedná o blue jeans značky Wrangler. A nevadí to ani u soudu…

  12. jack

    protestant:

    Obecná definice: teologie je reflexí víry – v teologii běží o interpretaci víry, její domýšlení a konfrontaci s dějinnými modely naší orientace ve světě….

    jack:
    Dejte prosím odkaz,odkud máte tuto definici.

  13. jack

    protestant says:
    July 31, 2013 at 7:11 pm

    to Berka:

    Církev = společenství křesťanů

    jack:
    Scientologická církev je společenství křesťanů??

Comments are closed.