Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. Medea

    Toto som napísala:

    Protestant, môžeš prosím Ťa odpovedať na tieto otázky? Poprosila by som o odpovede typu: “áno”, “nie”.

    (1) Veríš, že Boh je všemohúci?
    (2) Veríš, že Boh je vševedúci?
    (3) Veríš, že Boh je nanajvýš dobrý?
    (4) Veríš, že Boh je nanajvýš spravodlivý?
    (5) Veríš, že Boh je stvoriteľom sveta?
    (6) Veríš, že Boh má tri osoby?
    (7) Veríš, že druhá osoba sv. Trojice prijala ľudské telo?
    (8) Veríš, že Boh na Konci vekov vzkriesi všetkých mŕtvych ľudí?
    (9) Veríš, že Boh na Konci vekov vzkriesi niektorých mŕtvych ľudí?
    (10) Veríš, že Boh odmení večnou blaženosťou niektorých ľudí?
    (11) Veríš, že Boh potrestá večnými mukami niketorých ľudí?

    A toto bola Protestantova odpoveď:

    “Stále si pletete metafory s definicemi.”

    A akú odpoveď dávajú dve veľké protestantské vyznania: Augsburgské a II. helvétske?

    Augsburgské vyznanie viery

    1. O Bohu

    Predovšetkým podľa uznesenia Nicejského snemu jednomyseľne učíme a veríme, že je len jedna božská bytosť, ktorá sa nazýva Boh a naozaj je Bohom, a to v troch osobách, ktoré sú v tejto jedinej božskej bytosti, každá z nich je rovnako mocná a rovnako večná: Boh Otec, Boh Syn a Boh Duch Svätý. Všetky tri sú jedna božská bytosť, večná, nedeliteľná, neohraničená, nezmernej moci, múdrosti a dobroty, Stvoriteľ a Udržovateľ všetkých viditeľných i neviditeľných vecí. Slovom “osoba” sa nerozumie čiastka alebo vlastnosť niekoho iného, ale čo samo osebe jestvuje, ako tento pojem používali cirkevní otcovia.

    Preto zavrhujeme všetky kacírstva, ktoré odporujú tomuto článku ako sú manichejci, ktorí uznávajú dvoch bohov, zlého a dobrého, aj valentiniáni, ariáni, eunomiáni, mohamedáni a všetci im podobní. Zavrhujeme aj samosatovcov, starých i nových, ktorí uznávajú len jednu osobu a o druhých dvoch, totiž o Slove (Kristovi) a Duchu Svätom mudrlantsky vyhlasujú, že to vraj nie sú “rozdielne osoby”, ale že Slovo znamená toľko ako povedané slovo alebo hlas, a Duch Svätý že je len vyvolaný pohyb v stvorenstve.

    2. O dedičnom hriechu

    Taktiež učíme, že po Adamovom páde všetci prirodzene zrodení ľudia sú počatí a narodení v hriechu, to znamená, že sú všetci plní zlej žiadostivosti a náklonnosti už od materského lona a od prírody vôbec nemôžu mať opravdivú Božiu bázeň, ani pravú vieru v Boha. Taktiež učíme, že toto vrodené zlo, tento dedičný hriech je naozaj hriech a zatracuje všetkých, narodených pod večným Božím hnevom, ak nie sú znovuzrodení krstom a Duchom Svätým.

    Preto zavrhujeme pelagiánov a iných, ktorí dedičný hriech neuznávajú za hriech, aby tak vlastnými silami urobili ľudskú prirodzenosť Bohu príjemnou, zbožnou a ktorí týmto znevažujú Kristovo utrpenie a zásluhy.

    3. O Božom Synovi

    Ďalej učíme, že Boh Syn sa stal človekom, narodil sa z čistej panny Márie. Dve prirodzenosti, božská a ľudská, sú teda v jednej osobe nerozdeliteľne spojené: jeden Kristus, pravý Boh a pravý človek, ktorý sa skutočne narodil, trpel, bol ukrižovaný, zomrel a bol pochovaný; je obeťou nielen za dedičný hriech, ale aj za všetky ostatné hriechy a zmieril Boží hnev. Ten istý Kristus zostúpil do pekla, na tretí deň naozaj vstal z mŕtvych a vstúpil na nebesá, sedí na Božej pravici, večne panuje a vládne nad celým stvorenstvom. Všetkých, ktorí veria v Neho, Duchom Svätým posväcuje, očisťuje, posilňuje, potešuje, dáva im život, rozličné dary a hodnoty, ochraňuje a bráni ich pred diablom a hriechom. Tento Pán Kristus na konci vekov zjavne príde súdiť živých i mŕtvych, ako to učí Apoštolské vierovyznanie.

    4. O ospravedlnení

    Ďalej učíme, že odpustenie hriechov a spravodlivosť pred Bohom nemôžeme dosiahnuť vlastnými zásluhami, skutkami a zadosťučinením. Odpustenie hriechov dostávame a pred Bohom sme ospravedlnení len z milosti pre Krista vierou, keď veríme, že Kristus trpel za nás a že pre Neho nám hriech bude odpustený, spravodlivosť a večný život budú nám darované. Boh chce túto vieru uznať za spravodlivosť, ktorá platí pred Ním a započítať ju – ako hovorí Pavel v 3. a 4. kapitole Listu Rímskym.

    http://www.kaplnka.sk/av/

    Druhé helvetské vyznání: http://polaris.nazory.cz/helvetica.html

  2. protestant

    Medea says:
    July 31, 2013 at 11:47 am
    Ak si chcete urobiť na základe Protestantových výrokov nejakú predstavu o kresťanstve, tak robíte chybu. Protestantove zmätené výroky o kresťanstve netreba brať vôbec vážne.

    protestant:
    Měla bys pravdu pokud by to byly moje výroky a ne výroky doktorů teologie Pokorného, Hellera, Mrázka, Beneše, Prudkého či jiných. 🙂

  3. Cestmír Berka

    Takže si to dejme dohromady: 1.Protestant nikdy nenapsal žádný svůj výrok 2. výroky doktorů teologie či jiných netreba brať vobec vážne.

  4. neruda

    Správně, protestante.
    A doktoři teologie mají vždycky co?
    Doktoři teologie mají vždycky pravdu.
    (Už jen z toho důvodu, že jejich výroky se z povahy věci nedají nijak falsifikovat).

  5. protestant

    neruda says:
    July 31, 2013 at 1:25 pm
    Správně, protestante.
    A doktoři teologie mají vždycky co?
    Doktoři teologie mají vždycky pravdu.
    (Už jen z toho důvodu, že jejich výroky se z povahy věci nedají nijak falsifikovat).

    protestant:
    Zmínění doktoři teologie jsou křesťané a tedy Medeina námitka je nesmyslná.

  6. neruda

    protestant:
    Zmínění doktoři teologie jsou křesťané a tedy Medeina námitka je nesmyslná.

    Kterou Medeinu námitku teď máte na mysli?

  7. neruda

    Rozumím.
    Jen nechápu, proč by tato námitka měla být nesmyslná jen proto, že ti doktoři teologie (ať už to znamená cokoliv) jsou křesťané. Tu souvislost byste měl vyložit.

  8. Michal Post author

    Tedy, ten Hejdánek … poslouchali jste to někdo?

    Cituji: “Víra je kosmický faktor. Bez víry by nemohl existovat tento vesmír. Když šlápnete do mraveniště a ti mravenci tam začnou rejdit – to je přece doklad víry! Co to v nich pracuje, to je přece víra!”

    Nebo, cituji volně: “Řekové překonávali mýtus v okrajové části: oni neměli rádi narativitu. Chtěli myslet přesně, geometricky. Definovat pojmy, atd. A tím zatížili celou Evropu… problém vyřešili staří Hebrejci, kterým narativita naopak vůbec nevadila.”

    Kruciš, jak říct s maximální slušností a respektem, že jistá uznávaná osobnost – šíleným způsobem plácá?

  9. Michal Post author

    Hehe, a nejlepší je ten úplný závěr: podle pana filozofa Hejdánka křesťanství JE ateismus!!! 🙂 nebo přinejmenším počátek ateismu 🙂 (57. minuta)

  10. Medea

    Protestant: “Zmínění doktoři teologie jsou křesťané a tedy Medeina námitka je nesmyslná.”

    No, problém je v tom, že Ty svojvoľne vytrhávaš citáty z kontextu alebo sa pokúšaš zmeniť význam povedaného.

  11. Michal Post author

    To je teda neskutečné, že Hejdánek v tom videu tvrdí, že ve Starém Zákoně nejsou žádné pojmy (!). Proboha, copak každé obecné podstatné jméno není POJEM?! Strom, člověk, poušť, moře, světlo, živočich – to všechno jsou pojmy, a všechny se vyskytují v SZ.

  12. Medea

    Michal, to sú postmodernistické bláboly – postmodernistický iracionalizmus. Ja sa zaujímam o analytickú filozofiu a týchto iracionalistov obvykle ignorujem.

  13. bílej kabát

    Nevím, jestli má vůbec ještě smysl se tě na něco ptát, protestante, ale zkusím to. Vysvětli nám tu mravenčí víru?

  14. Medea

    Michal, pýtal si sa na nejakú modernú apológiu kresťanstva, odporúčala som Ti Plantingu, ale môžeš skúsiť aj Petra van Inwagena: The Possibility of Resurrection and Other Essays in Christian Apologetics.

  15. Medea

    Možno, by bolo vhodné vytvoriť na tomto webe nejaký diagnostický dotazník na určenie kresťanskej orto/hetero -doxie 😉

Comments are closed.