Apokalypticismus

V minulém článku jsem zdůraznil, jak důležité je pro správné pochopení textu mít povědomost o tom, co v době sepsání daného textu (spisů Nového Zákona) považoval jak autor tak i jeho čtenáři za samozřejmé, ale co pro dnešního čtenáře zdaleka samozřejmé býti nemusí.

Dnes bych chtěl napsat pár řádek o apokalypticismu, který je naprosto klíčový pro vhled do NZ textů. Bez apokalyptického předporozumění podle mého názoru nelze Novému Zákonu náležitě porozumět.

Co je apokalypticismus?

Obecným apokalypticismem se rozumí víra, že svět jak ho známe, skončí v kataklyzmatické události, zvané apokalypsa. Apokalypticismus v Novém Zákoně byl mnohem specifičtější, a já se budu v dalším soustředit na něj.

Lidé věřili, že svět je kolbištěm kosmického zápasu sil Dobra a Zla. Svět je pod silným vlivem kosmických mocností Zla, a katastrofy které Izrael té doby postihovaly (nadvláda Římanů, potlačení Makabejského povstání kolem roku 170 př.n.l., atd.) jsou toho přímým důsledkem. Zlé věci, které se Izraeli děly, jsou trestem sil Zla za věrnost Izraele Bohu.

Převaha mocností zla ale nebude trvat dlouho. Bůh co nevidět zasáhne ve prospěch svého lidu a z nebe sestoupí božská bytost jménem Syn Člověka. Mocnosti Zla budou poraženy v kataklyzmatické události, jak si představoval např. autor knihy Zjevení – a s nimi budou zničeni i lidé, kteří jim na zemi přisluhovali. Jako poslední pak bude poražena Smrt. Na zemi (nikoliv v nebi!) pak bude nastoleno utopické Boží Království, pod přímou vládou Boha.

Historické pozadí

Vznik apokalyptické víry má dle Barta Ehrmana velmi zajímavé historicko-teologické souvislosti. Izrael, jakožto malý národ obklopený mocnými sousedy, čelil v průběhu velké části své historie agresi sousedních říší. Byl okupován Asyřany (722 př.n.l.), Babylonci (586 př.n.l), Peršany (539 př.n.l) – a Proroci (Amos, Izaiáš, Ozeáš, Jeremiáš, Ezechiel, …) tehdy většinově soudili, že tyto útrapy byly Božím trestem za nedodržování Zákona. A měli pravdu, protože lidé v Izraeli tehdy opravdu uctívali i jiné bohy, jak přesvědčivě dokazují archeologické nálezy, i větší část knih Starého Zákona. Proroci brojili proti uctívání cizích Božstev a zkaženosti dětí Izraele PRÁVĚ PROTO, že lidé tehdy cizí božstva uctívali, a Zákon dodržovali nedostatečně.

Jenže zhruba po Babylonském zajetí se situace začala obracet. Izrael si vzal slova Proroků k srdci, a v posledních stovkách let před naším letopočtem Zákon opravdu dodržoval. Obrátil se k Bohu, přestal uctívat modly, … Jenže na utrpení Izraelců se tím mnoho nezměnilo. Přišla poroba od Řeků vedených Alexandrem Makedonským (356-323 př.n.l.), Egypťanů a Syřanů (198 př.n.l.), pak krvavě potlačené Makabejské povstání…

Tato situace představovala pro standardní vysvětlení Proroků zásadní problém – a apokalypticismus byl “vynalezen” jakožto zajímavé teologické řešení. Vše výše popsané je důsledkem nadvlády sil Zla nad světem, a kosmického zápasu se silami Dobra. Lid Izraele je trestán silami Zla za své dodržování Zákona a věrnost Bohu. Bůh ale ve prospěch svého lidu zasáhne, atd., viz výše.

Apokalypticismus v Synoptických evangeliích

Je docela pravděpodobné, že už Jan Křtitel věřil v apokalypsu. Podle Matouše Jan Křtitel kázal:
Čiňte pokání! Nebeské království je blízko! (Mt 3:2)
Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, jak utéct před přicházejícím hněvem? (Mt 3:7)
Sekera je už napřažena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. (Mt 3:10)
Obdobně Jana Křtitele cituje i Lukáš. (Lk 3:7-15)

Ve světle apokalyptického předporozumění je jasné, co tím vším chtěl Jan říct. Přicházejícím hněvem se míní příchod Syna člověka a následné vymýcení Zla. Sekera je už napřažena ke kořeni stromů = celé to nastane co nevidět, a zlo bude vyťato od samotného kořene, od základu. Utéct před přicházejícím hněvem = chtěli se dát od Jana pokřtít.

Za velmi důležité ale považuji, že podle dvou nejstarších evangelií, Markova a Matoušova, byl apokalypticismus samotným jádrem JEŽÍŠOVA evangelia!

Hned v úvodu Marek shrnuje Ježíšovo evangelium jednou větou: “Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“” Čas se naplnil – svět jak ho známe bude za krátko končit. Bůh zasáhne, nastane Apokalypsa, příchod Syna Člověka z nebe, bude Soud – a ti kdo nebudou odsouzeni, přežijí, a pak bude Boží království. Podobně Matouš 4:17.

Kdy k tomu všemu dojde?

A řekl jim: „Amen, říkám vám, že někteří z těch, kdo tu stojí, rozhodně nezakusí smrt, dokud nespatří, jak Boží království přišlo v moci.“ (Mk 9:1)

To je velmi silné prohlášení: Ježíš jednoznačně říká, že někteří z těch, kdo tu stojí nezemřou, dokud Boží království nepřijde k moci. Nebo-li, věřil, že apokalypsa nastane ještě za života některých jeho současníků!

Podobně když Ježíš odpovídal veleknězi, řekl:
Nakonec se ho velekněz zeptal: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“ „Jsem,“ řekl Ježíš. „A vy uvidíte Syna člověka sedět po pravici Moci a přicházet s nebeskými oblaky.“ Mk 14:61,62

Ježíš veleknězi říká, že přímo on, velekněz, na vlastní oči uvidí Syna člověka přicházet nebeskými oblaky!

V Markovi 13:30, na konci apokalyptického exkurzu (Mk 13:5-29), který se mimochodem vyplatí si přečíst, Ježíš opět tvrdí: “Amen, říkám vám, že toto pokolení nepomine, než se to všechno stane.”
Opět, to všechno se stane ještě za života Ježíšovy generace.

Podobně Matouš 10:23 říká: “Když vás budou pronásledovat v jednom městě, utečte do jiného. Amen, říkám vám, že neprojdete izraelská města, než přijde Syn člověka.”
Tedy, než stihnou Ježíšovi učedníci projít všechna Izraelská města, přijde Syn člověka.

Apokalyptických pasáží jsem v evangeliích napočítal desítky, ale asi nemá smysl je zde všechny vypisovat. Uvedu ještě jeden z několika popisů, jak si Ježíš, a tedy i autoři evangelií, nadcházející události představovali:

Příchod Syna člověka nastane jako blesk – rozzáří oblohu od východu až na západ. ‚Kde je mrtvola, tam se slétnou supi.‘ Hned po soužení oněch dnů ‚slunce se zatmí a měsíc nevydá světlo, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti se zachvějí.‘ Tehdy se na nebi objeví znamení Syna člověka a tehdy budou všechna pokolení země kvílet a spatří Syna člověka přicházet na nebeských oblacích
s velikou slávou a mocí. A on pošle své anděly s hlasitou polnicí a ti shromáždí jeho vyvolené ze čtyř světových stran, od jednoho konce nebe až po druhý. (Mt 24:27-31) Podobně také Mt 25:31-45.

Ještě chci zmínit verš
Ten den a hodinu však nikdo nezná – ani nebeští andělé, ani Syn – jedině sám můj Otec.” (Matouš 24:36)
který bývá někdy interpretován jako vysvětlení toho, proč apokalypsa dodnes nenastala. Tvrdívá se, že Ježíš tímto totiž popřel, že kdokoliv ví KDY apokalypsa nastane. JENŽE Ježíš ve skutečnosti říká, že nikdo nezná přesný čas jejího příchodu, den a hodinu! ŽE ale nastane velmi brzo, rozhodně za života některých jeho současníků, to Ježíš věděl – a mýlil se.

Pavel a ostatní autoři epištol

Apokalypticismus podbarvuje i epištoly. Snad nejzjevnější je to v 1. dopise Tesalonickým:

Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli. Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu. My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky. Povzbuzujte se navzájem těmito slovy. (1 Tess 4:15-18)

Zde Pavel sám očekává, že se dožije Pánova příchodu!

V 2. Tim 3:1 říká adresátům svého dopisu, aby si byli jisti, že v posledních dnech nastanou těžké časy – a asi jim tohle neklade na srdce s tím, že tato situace nastane za stovky generací a tisíce let…

Autor dopisu Židům hned na samém začátku připomíná, že žijí v posledních dnech. (Židům 1:2)

Jasné je i Pavlovo vyjádření v 1 Kor 7:29:
Říkám vám, bratři, už nezbývá moc času. Ať tedy i ženatí jsou jako neženatí, ti, kdo oplakávají, jako by neoplakávali, ti, kdo oslavují, jako by neoslavovali, ti, kdo kupují, jako by nevlastnili a ti, kdo se zabývají věcmi tohoto světa, ať to nepřehánějí. Svět, jak ho známe, totiž končí.

V tomto světle je mnohem jasnější celá 7. kapitola 1 Korintským! Jak může Pavel napsat, že
“Svobodným a vdovám říkám, že je pro ně lepší zůstat, jako jsem já.”? (1 Kor 7:8)
No právě proto, že nezbývá mnoho času, svět bude končit, a nemá smysl ztrácet čas světskými záležitostmi! Jen “Pokud se však nemohou ovládnout, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší
vstoupit do manželství než být spalován touhou.” (1 Kor 7:9).

I autor Jakubova dopisu věřil v brzký Ježíšův návrat:
Bratři, buďte trpěliví až do Pánova příchodu. Víte, jak rolník očekává drahocennou úrodu země – trpělivě na ni čeká, dokud nepřijde raný i pozdní déšť. I vy tedy buďte trpěliví a pevní. Pánův příchod je blízko. (Jakub 5:7,8)

Ještě chci zmínit pozdní pseudografický 2. dopis Petrův. Jeho autor žil v době, kdy už měla apokalypsa dávno nastat, ale pořád nepřicházela. Proto píše:
Především vězte, že v posledních dnech přijdou nehorázní posměvači vedení svými vlastními choutkami a budou říkat: „Co je s tím slibem o jeho příchodu? Otcové už zemřeli a všechno zůstává, jak to bylo od počátku stvoření!“ (2 Petr 3:3,4)
Autor psal jménem sv. Petra, proto o své současnosti psal jako budoucnosti, jako předpověď. Navíc je zjevné, že i autor tohoto dopisu věřil, že Pánův příchod nastane během JEHO života, že on, ve chvíli psaní svého dopisu, žije metaforicky v posledních dnech! Stejně jako tomu věřily všechny generace křesťanů – vždy každá o své vlastní době! – vlastně až do dneška.

Globální pohled

Celé Markovo i Matoušovo evangelium lze shrnout z apokalyptického pohledu: Ježíš byl apokalyptický prorok, který hlásal nadcházející konec světa a příchod Božího Království. Jeho pozemské působení lze podle Barta Ehrmana chápat jako jistou předzvěst tohoto království, a to v následujícím smyslu:
– Ježíš z lidí vymýtal démony a zlé síly, protože v Božím Království žádní démoni a zlé síly nebudou
– Ježíš uzdravoval nemocné, protože v Božím Království nebudou žádní nemocní
– Ježíš křísil mrtvé (např. Jairovu dceru), a sám vstal z mrtvých, protože Smrt bude poražena a v Božím Království už pak nebude.

Dále, podle Marka i Matouše celé Ježíšovo působení na Zemi bylo o Božím Království. Ježíš kázal, že nastane, kdy nastane, jaké bude, jaký bude jeho příchod, kdo se tam může dostat spíš a kdo má menší šanci, kolik lidí se tam dostane (“Těsná brána a úzká cesta však vede k životu, a málokdo ji nachází… ” (Mt 7:14)) a v neposlední řadě, jak je nutné žít, a jak se chovat, ABY člověk zvýšil svou šanci dostat se do Božího království dostat.

Samotné Ježíšovo ukřižování a zejména zmrtvýchvstání má pak také souvislost s apokalyptickým pohledem: Ježíš měl být první vzkříšený. Po něm měli následovat všichni ostatní, každý “ve svém pořadí” (1 Kor 15:20-23). Ostatně, nikoliv náhodou Matouš psal, že po Ježíšově ukřižování začali v Jeruzalémě vstávat mrtví z hrobů (Mt 27:51-53). Z hlediska Marka mělo být navíc Ježíšovo zmrtvýchvstání jeho ospravedlněním, potvrzením od Boha, že to byl opravdu Mesiáš (a že tedy na jeho zvěst ohledně Království se lze spolehnout).

Mimochodem, nedávno jsem se setkal s názorem, že autor knihy Zjevení musel snad být “zhulený” když tohle psal. Nic nemůže být dál od pravdy. Autor knihy zjevení, i autoři dalších apokalyptických knih (Zjevení sv. Jana není ani náhodou jediný spis svého druhu!) opravdu věřili, že něco podobného svět v dohledné době čeká. První křesťané skutečně žili přípravami na tuto událost, a úvahami o ní. Proto byl také spis Zjevení sv. Jana sepsán, proto přišel nanejvýš zajímavý a aktuální svým součastníkům – a proto byl také zařazen do Nového Zákona. Bez povědomí o apokalypticismu mají dnes mnozí lidé potíže pochopit, jak se vůbec mohl podobný text v NZ objevit.

Závěr

Závěr bude tentokrát velice stručný. Ježíš byl apokalyptický prorok, a selhal. Žádná apokalypsa nenastala, ani v době kdy ji předpovídal, ani později. Syn Člověka nepřišel, Ježíš se nevrátil, Svět jak ho známe neskončil.

Desítky generací křesťanů jeho evangelium velice správně pochopily, ale mylně si namlouvali, že Ježíš mluvil nikoliv ke své, ale k JEJICH generaci, a že tedy konec světa nastane V JEJICH době – a všichni se spletli.

Spletli se hned dvakrát: Poprvé – Ježíš mluvil o své generaci, mluvil k lidem své doby, a příchod Syna Člověka předpovídal ve své době. A podruhé – Ježíš nebyl Syn Boží, nebyl Mesiáš. Byl to obyčejný člověk, a také se zcela lidsky a přirozeně mýlil, a to v tom hlavním co kázal.

Křesťanství proto stojí na falešném proroku – a tedy je samo falešné.

2,543 thoughts on “Apokalypticismus

  1. martiXXX

    ad jack. ale samí ateisté nejsou, vypadá to, že na světě je více teistů; to chcete tu většinu přesvědčit či vyhladit, aby zde byli samí ateisté. Věřím, že přesvědčit, ale dobré úmysly končí peklem. Proto pro jistotu žádnou diktaturu ateistů nechci.

  2. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:23 pm

    V životě nejde o to, jestli někdo něčemu věří. Jde tam o moc, vliv a odvozeně o peníze.

    jack:
    Takže, když jsem vyslovil nedůvěru v pravdivost teistické povídačky,tak mi jde o moc,vliv a o peníze?? Na to mohu reagovat pouze takto: 🙁 🙁

  3. martiXXX

    jack. já ti tvůj názor neberu..každý má nárok na názor – ateistický nebo tesitický. Důležité je, aby ho nikomu násilím nevnucoval. proto je tady liberální demokracie. Která dává stejná práva ateistům i teistům, pokud to násilím nevnucují jiný. Proto je tdy tato stránka, prto jsou tady i teistické stránky. Zákazy nefungují a jsou zlo. zákazy jak teistů a ateistů

  4. martiXXX

    A proč jsem tak diskutoval? Protože tady bylo řečeno, že totalitní náboženství má větší sklon k násilí než totalitní ateismus. S tím nesouhlasím. Nemá (viz komunismus, Velká francouzská revoluce, atd.) Problém řeší liberální demokracie. Totalita ať ateistická nebo teistická je zlo. V obou dvou skupinách jsou podvědomé zvířecí pudy. A když dojde k diktatuře, tak masová hnutí mají sklon k vymývání mozků a ke stupňování požadavků až k genocidě. Zvířecí skupinová neovladatelná psychologie. Stejně se projevující u tesitů či ateistů.

  5. martiXXX

    Ale je možné, že třeba za tisíc let tady bude jen ateismus nebo teismus; ale přirozeným vývojem. Doufám, že ne násilím. Nutná je tolerance a především liberální demokracie.

  6. Čestmír Berka

    Naštěstí liberální společnost drží ateisty i teisty na uzdě.
    😀
    Myslím, že bychom se měli vyhnout politickým agitkám, martiXXX

  7. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:24 pm

    ad jack. ale samí ateisté nejsou, vypadá to, že na světě je více teistů; to chcete tu většinu přesvědčit či vyhladit, aby zde byli samí ateisté. Věřím, že přesvědčit, ale dobré úmysly končí peklem. Proto pro jistotu žádnou diktaturu ateistů nechci.

    jack:
    Ještě vám nedošlo,že člověka,který odmítá racionálně přemýšlet NEMŮŽETE o ničem přesvědčit. K tomu musí dojít oni sami. Rozumní lidé chtějí pouze eliminovat negativní vliv náboženství na společnost a proto společnost sekularizují (berou věřícím moc rozhodovat),tedy podle náboženských dogmat. A to hlavně proto,protože je to ideologie silně iracionální a totalitní.
    O tom už jsme se přesvědčili z historie.
    Víte,ono je to asi tak,opravdu inteligentní ateista přistupuje k člověku,který věří v nějakého boha stejně,jako k člověku,který věří ve vodníky. Tito lidé si přece nazaslouží nenávist,ale soucit a politování. Proto říkáme věřte čemu chcete,ale rozhodovat vás v duchu vaší víry nenecháme a pokud možno nerozšiřujte své bludy mezi lidi.

  8. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:29 pm

    jack. já ti tvůj názor neberu..každý má nárok na názor – ateistický nebo tesitický. Důležité je, aby ho nikomu násilím nevnucoval. proto je tady liberální demokracie.

    jack:
    Panebože. V liberální demokracii se opravdu inteligentní lidé nezabývají vírou či nevírou v nadpřirozené bytosti,ale politikou,která ovlivňuje vývoj společnosti!

  9. Slávek

    Jacku, Jacku. Když něco k něčemu potřebuješ, je to podmínka nutná, ne jediná. Tedy když tvrdíš, že k něčemu potřebuješ náboženství a sám uvedeš příklady, že k tomu stejnému vlastně náboženství nepotřebuješ, tak si odporuješ. Výrok je to hloupý.

    Tím debata na toto téma z mé strany končí, nehodlám psát 10x to stejné někomu, kdo to nepochopí :-/

    K tvé dobré babičce. Jsem velmi rád, že přesně víš co tím tvá máma chtěla říct. Já to nevím, protože k tomu nemám potřebné informace ani netuším s jakými informacemi pracuješ ty nebo které lidské vlastnosti jsou pro tebe dobré. Ty tyto informace a předporozumění možná máš, proto ti to dává smysl. Stejně si ale nemůžeš být jistý, že tím tvá matka nemyslela úplně něco jiného.

    Kdybys řekl, že to byla spolehlivá babička, tak už naopak získám informaci, že si myslíš, že to co řekla to splnila a dalo se na ni spolehnout v činnostech, které vykonávala.

  10. Medea

    MArtix, v prvom rade, by sme si mali vyjasniť pojmy:

    (1) Ateizmus ako ontologický postoj, vyjadrený tézou: “Boh/boh neexistuje”.
    Samozrejme, tento ontologický postoj môže, byť súčasťou filozofií, aj ideológií.

    (2) Ateizmus ako hnutie: angažovaný ateizmus.
    Teda existujú ateistické hnutia, ktoré sa snažia aktívne šíriť ateistický svetonázor alebo robiť ateistickú osvetu.

    Ateista môže byť liberálom, ale aj stúpencom autoritatívneho režimu, práve tak ako teista.

  11. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:34 pm
    Totalita ať ateistická nebo teistická je zlo.

    jack:
    Jste jako kafemlejnek. Žádná ateistická totalita neexistuje!!! Zrovna tak,jako neexistuje totalita nevěřících v Santa Clause!

  12. Slávek

    Ještě k tomu Craigovi. Mě se líbí, jak se vypořádal s protiargumentem k všemocnému bohu. Dokáže bůh udělat nezvednutelný kámen a zvednout ho?

    Odpověď je, že Bůh může udělat jen logicky konzistentní a neprotiřečící si věci, takže takový kámen samozřejmě udělat nemůže, protože zadání není logicky konzistentní. Připustíme li ale, že Bůh dokáže udělat i věci, které jsou vnitřně rozporné, potom toto zadání teda nepředstavuje žádný problém:-)

    To se mi fakt líbí a ještě jsem to nečetl.

  13. jack

    Slávek says:
    November 3, 2012 at 1:55 pm

    Jacku, Jacku. Když něco k něčemu potřebuješ, je to podmínka nutná, ne jediná. Tedy když tvrdíš, že k něčemu potřebuješ náboženství a sám uvedeš příklady, že k tomu stejnému vlastně náboženství nepotřebuješ, tak si odporuješ. Výrok je to hloupý.

    jack:
    Je mi líto,ale potom jste ten výrok vůbec nepochopil!
    “Ať s náboženstvím nebo bez něj” Znamená to,že dobrý člověk může dělat dobré skutky s náboženstvím i bez náboženství. Zlý člověk může dělat zlé skutky s náboženstvím i bez náboženství. Ale dobrý člověk nemůže dělat zlé skutky bez náboženství. Pro méně chápavé to můžeme také vyjádřit jinak. Že dobrý člověk může dělat zlé skutky,ale pouze s náboženstvím.
    Kapišto?
    Nezdá se mi,že by se autor vyjádřil nějak složitě. Pointa je celkem jednoduše pochopitelná.

  14. Medea

    Slávek: “Připustíme li ale, že Bůh dokáže udělat i věci, které jsou vnitřně rozporné, potom toto zadání teda nepředstavuje žádný problém”

    Slávek, tak to, by ma teda zaujímalo, ako si to robenie logicky sporných vecí predstavuješ 😉 vieš si predstaviť, že by nejaké geometrické teleso nebolo guľa, ale bolo by guľa, alebo vieš si predstaviť, že by nejaké celé číslo bolo nepárne a súčasne párne, alebo nejaké zviera by nebolo krokodíl, ale bolo by krokodíl ? 😀

    Gramaticky správna veta môže, byť sémanticky nezmyselná, teda veta: “Boh môže robiť logicky rozporné veci” môže mať rovnakú výpovednú hodnotu ako: La, la, la, la, la, la, la, la, la, blé. 😀

  15. jack

    Slávek:
    K tvé dobré babičce. Jsem velmi rád, že přesně víš co tím tvá máma chtěla říct. Já to nevím, protože k tomu nemám potřebné informace ani netuším s jakými informacemi pracuješ ty nebo které lidské vlastnosti jsou pro tebe dobré.

    jack:
    Ve vašem případě má potom Protestant a věřící pravdu,když říkají,že bez náboženství nedokážeme odlišit dobro od zla. Dozvěděl jste se přesně tolik,kolik jsem se dozvěděl i já. Nemohu za to,že vy z toho nedokážete vůbec nic vyvodit,já to dokázal a domnívám se,že jsem se dostatečně přiblížil k tomu ,co mi chtěla matka zdělit.
    Vám blahopřeji,asi jste dostal dar náboženské víry! 🙂 Mohl by jste tedy alespoň z vaší víry vyvodit co je dobro! 🙂

  16. jack

    Slávek:
    Kdybys řekl, že to byla spolehlivá babička, tak už naopak získám informaci, že si myslíš, že to co řekla to splnila a dalo se na ni spolehnout v činnostech, které vykonávala.

    jack:
    Opravdu,to jste vyvodil? Tak jste vedle,protože babička byla spolehlivá v tom,že nikdy nesplnila co slíbila! Slávku Slávku! Býval jsi o moc lepší,to asi ti tvoji věřící přátelé,mají na tebe negativní vliv,už začínáš blábolit jako oni!

  17. Čestmír Berka

    Bůh nejen že nemůže udělat kámen, který neuzvedne. Bůh ani nemůže zabít Satana- když budou v pekle hříšníci trpět VĚČNĚ, tak bude i satan žít věčně, protože má od Boha v tom pekle slíbenou práci na dobu učitou- na věčnost ( a věčnost je fakt zatraceně dlouho) Kdyby Bůh Satana zlikvidoval, musel by v Pekle mučit sám- a to se jaksi nehodí, jelikož on je Dobrý a Milosrdný a Láska a v Pekle by se ušpinil…ale možná je věčné mučení hříšníků v Pekle taky Láska..

  18. protestant

    Michal says:
    Rozhodně ne do té míry, jako je vaším programem likvidace ateismu.

    protestat:
    Kde jsi tohle objevil? Pošli prosím odkaz…. 🙂

  19. protestant

    jack says:
    November 3, 2012 at 12:56 pm
    protestant:
    To by vás muselo být celosvětově trochu více než hrstka.
    Ale máte pravdu – ateistům se to po roce 1948 už skoro podařilo.

    jack:
    Tak vidíte! A kdyby vás chtěli vyvraždit,tak by jim v tom nikdo nezabránil,ale oni vás chtěli pouze umlčet. To vy jste uměli s nevěřícími či jinak věřícími zatočit jinak,když jste měli tu moc! Od vás se mohli komouši klidně učit,ale to by z vás byl už popel!

    protestant:
    Nemohli vyvraždit 95 procent národa. Kdo by na vás ateisty dělal?

  20. protestant

    Medea says:
    November 3, 2012 at 1:16 pm
    Protestant napísal o “programe ateizmu”:

    „Tím programem je likvidace teismu.“

    Ja osobne taký program nemám
    Ja len chcem liberálnu sekulárnu spoločnosť, v ktorej sa náboženstvo nikomu nevnucuje, ale je len súkromnou záležitosťou, teda náboženská sloboda vyznávača nejakej viery nesmie narušovať súkromie, slobody a práva inoverca/neverca a nesmie stáť v ceste vedeckému pokroku.

    Inak ja som neskladala žiadnu ateistickú prísahu teda keby došlo k nejakým prevratným vedeckým objavom, ktoré by svedčili v prospech nejakej formy teizmu, tak sa stanem teistkou. Ja svoj ateizmus nechápem ako nejaký osobný záväzok, jednoducho som odôvodnene presvedčená o pravdivosti (scientistického naturalizmu a z toho vyplývajúceho) ateizmu, ak sa moje poznanie zmení v prospech teizmu, prestanem byť ateistkou.

    protestant:
    I mně stačí bohatě liberální společnost, kde mi nikdo nebude vnucovat ateismus,stejně jako víru.
    Ani já jsem nesložil žádnou přísahu.

Comments are closed.