Apokalypticismus

V minulém článku jsem zdůraznil, jak důležité je pro správné pochopení textu mít povědomost o tom, co v době sepsání daného textu (spisů Nového Zákona) považoval jak autor tak i jeho čtenáři za samozřejmé, ale co pro dnešního čtenáře zdaleka samozřejmé býti nemusí.

Dnes bych chtěl napsat pár řádek o apokalypticismu, který je naprosto klíčový pro vhled do NZ textů. Bez apokalyptického předporozumění podle mého názoru nelze Novému Zákonu náležitě porozumět.

Co je apokalypticismus?

Obecným apokalypticismem se rozumí víra, že svět jak ho známe, skončí v kataklyzmatické události, zvané apokalypsa. Apokalypticismus v Novém Zákoně byl mnohem specifičtější, a já se budu v dalším soustředit na něj.

Lidé věřili, že svět je kolbištěm kosmického zápasu sil Dobra a Zla. Svět je pod silným vlivem kosmických mocností Zla, a katastrofy které Izrael té doby postihovaly (nadvláda Římanů, potlačení Makabejského povstání kolem roku 170 př.n.l., atd.) jsou toho přímým důsledkem. Zlé věci, které se Izraeli děly, jsou trestem sil Zla za věrnost Izraele Bohu.

Převaha mocností zla ale nebude trvat dlouho. Bůh co nevidět zasáhne ve prospěch svého lidu a z nebe sestoupí božská bytost jménem Syn Člověka. Mocnosti Zla budou poraženy v kataklyzmatické události, jak si představoval např. autor knihy Zjevení – a s nimi budou zničeni i lidé, kteří jim na zemi přisluhovali. Jako poslední pak bude poražena Smrt. Na zemi (nikoliv v nebi!) pak bude nastoleno utopické Boží Království, pod přímou vládou Boha.

Historické pozadí

Vznik apokalyptické víry má dle Barta Ehrmana velmi zajímavé historicko-teologické souvislosti. Izrael, jakožto malý národ obklopený mocnými sousedy, čelil v průběhu velké části své historie agresi sousedních říší. Byl okupován Asyřany (722 př.n.l.), Babylonci (586 př.n.l), Peršany (539 př.n.l) – a Proroci (Amos, Izaiáš, Ozeáš, Jeremiáš, Ezechiel, …) tehdy většinově soudili, že tyto útrapy byly Božím trestem za nedodržování Zákona. A měli pravdu, protože lidé v Izraeli tehdy opravdu uctívali i jiné bohy, jak přesvědčivě dokazují archeologické nálezy, i větší část knih Starého Zákona. Proroci brojili proti uctívání cizích Božstev a zkaženosti dětí Izraele PRÁVĚ PROTO, že lidé tehdy cizí božstva uctívali, a Zákon dodržovali nedostatečně.

Jenže zhruba po Babylonském zajetí se situace začala obracet. Izrael si vzal slova Proroků k srdci, a v posledních stovkách let před naším letopočtem Zákon opravdu dodržoval. Obrátil se k Bohu, přestal uctívat modly, … Jenže na utrpení Izraelců se tím mnoho nezměnilo. Přišla poroba od Řeků vedených Alexandrem Makedonským (356-323 př.n.l.), Egypťanů a Syřanů (198 př.n.l.), pak krvavě potlačené Makabejské povstání…

Tato situace představovala pro standardní vysvětlení Proroků zásadní problém – a apokalypticismus byl “vynalezen” jakožto zajímavé teologické řešení. Vše výše popsané je důsledkem nadvlády sil Zla nad světem, a kosmického zápasu se silami Dobra. Lid Izraele je trestán silami Zla za své dodržování Zákona a věrnost Bohu. Bůh ale ve prospěch svého lidu zasáhne, atd., viz výše.

Apokalypticismus v Synoptických evangeliích

Je docela pravděpodobné, že už Jan Křtitel věřil v apokalypsu. Podle Matouše Jan Křtitel kázal:
Čiňte pokání! Nebeské království je blízko! (Mt 3:2)
Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, jak utéct před přicházejícím hněvem? (Mt 3:7)
Sekera je už napřažena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. (Mt 3:10)
Obdobně Jana Křtitele cituje i Lukáš. (Lk 3:7-15)

Ve světle apokalyptického předporozumění je jasné, co tím vším chtěl Jan říct. Přicházejícím hněvem se míní příchod Syna člověka a následné vymýcení Zla. Sekera je už napřažena ke kořeni stromů = celé to nastane co nevidět, a zlo bude vyťato od samotného kořene, od základu. Utéct před přicházejícím hněvem = chtěli se dát od Jana pokřtít.

Za velmi důležité ale považuji, že podle dvou nejstarších evangelií, Markova a Matoušova, byl apokalypticismus samotným jádrem JEŽÍŠOVA evangelia!

Hned v úvodu Marek shrnuje Ježíšovo evangelium jednou větou: “Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“” Čas se naplnil – svět jak ho známe bude za krátko končit. Bůh zasáhne, nastane Apokalypsa, příchod Syna Člověka z nebe, bude Soud – a ti kdo nebudou odsouzeni, přežijí, a pak bude Boží království. Podobně Matouš 4:17.

Kdy k tomu všemu dojde?

A řekl jim: „Amen, říkám vám, že někteří z těch, kdo tu stojí, rozhodně nezakusí smrt, dokud nespatří, jak Boží království přišlo v moci.“ (Mk 9:1)

To je velmi silné prohlášení: Ježíš jednoznačně říká, že někteří z těch, kdo tu stojí nezemřou, dokud Boží království nepřijde k moci. Nebo-li, věřil, že apokalypsa nastane ještě za života některých jeho současníků!

Podobně když Ježíš odpovídal veleknězi, řekl:
Nakonec se ho velekněz zeptal: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“ „Jsem,“ řekl Ježíš. „A vy uvidíte Syna člověka sedět po pravici Moci a přicházet s nebeskými oblaky.“ Mk 14:61,62

Ježíš veleknězi říká, že přímo on, velekněz, na vlastní oči uvidí Syna člověka přicházet nebeskými oblaky!

V Markovi 13:30, na konci apokalyptického exkurzu (Mk 13:5-29), který se mimochodem vyplatí si přečíst, Ježíš opět tvrdí: “Amen, říkám vám, že toto pokolení nepomine, než se to všechno stane.”
Opět, to všechno se stane ještě za života Ježíšovy generace.

Podobně Matouš 10:23 říká: “Když vás budou pronásledovat v jednom městě, utečte do jiného. Amen, říkám vám, že neprojdete izraelská města, než přijde Syn člověka.”
Tedy, než stihnou Ježíšovi učedníci projít všechna Izraelská města, přijde Syn člověka.

Apokalyptických pasáží jsem v evangeliích napočítal desítky, ale asi nemá smysl je zde všechny vypisovat. Uvedu ještě jeden z několika popisů, jak si Ježíš, a tedy i autoři evangelií, nadcházející události představovali:

Příchod Syna člověka nastane jako blesk – rozzáří oblohu od východu až na západ. ‚Kde je mrtvola, tam se slétnou supi.‘ Hned po soužení oněch dnů ‚slunce se zatmí a měsíc nevydá světlo, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti se zachvějí.‘ Tehdy se na nebi objeví znamení Syna člověka a tehdy budou všechna pokolení země kvílet a spatří Syna člověka přicházet na nebeských oblacích
s velikou slávou a mocí. A on pošle své anděly s hlasitou polnicí a ti shromáždí jeho vyvolené ze čtyř světových stran, od jednoho konce nebe až po druhý. (Mt 24:27-31) Podobně také Mt 25:31-45.

Ještě chci zmínit verš
Ten den a hodinu však nikdo nezná – ani nebeští andělé, ani Syn – jedině sám můj Otec.” (Matouš 24:36)
který bývá někdy interpretován jako vysvětlení toho, proč apokalypsa dodnes nenastala. Tvrdívá se, že Ježíš tímto totiž popřel, že kdokoliv ví KDY apokalypsa nastane. JENŽE Ježíš ve skutečnosti říká, že nikdo nezná přesný čas jejího příchodu, den a hodinu! ŽE ale nastane velmi brzo, rozhodně za života některých jeho současníků, to Ježíš věděl – a mýlil se.

Pavel a ostatní autoři epištol

Apokalypticismus podbarvuje i epištoly. Snad nejzjevnější je to v 1. dopise Tesalonickým:

Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli. Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu. My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky. Povzbuzujte se navzájem těmito slovy. (1 Tess 4:15-18)

Zde Pavel sám očekává, že se dožije Pánova příchodu!

V 2. Tim 3:1 říká adresátům svého dopisu, aby si byli jisti, že v posledních dnech nastanou těžké časy – a asi jim tohle neklade na srdce s tím, že tato situace nastane za stovky generací a tisíce let…

Autor dopisu Židům hned na samém začátku připomíná, že žijí v posledních dnech. (Židům 1:2)

Jasné je i Pavlovo vyjádření v 1 Kor 7:29:
Říkám vám, bratři, už nezbývá moc času. Ať tedy i ženatí jsou jako neženatí, ti, kdo oplakávají, jako by neoplakávali, ti, kdo oslavují, jako by neoslavovali, ti, kdo kupují, jako by nevlastnili a ti, kdo se zabývají věcmi tohoto světa, ať to nepřehánějí. Svět, jak ho známe, totiž končí.

V tomto světle je mnohem jasnější celá 7. kapitola 1 Korintským! Jak může Pavel napsat, že
“Svobodným a vdovám říkám, že je pro ně lepší zůstat, jako jsem já.”? (1 Kor 7:8)
No právě proto, že nezbývá mnoho času, svět bude končit, a nemá smysl ztrácet čas světskými záležitostmi! Jen “Pokud se však nemohou ovládnout, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší
vstoupit do manželství než být spalován touhou.” (1 Kor 7:9).

I autor Jakubova dopisu věřil v brzký Ježíšův návrat:
Bratři, buďte trpěliví až do Pánova příchodu. Víte, jak rolník očekává drahocennou úrodu země – trpělivě na ni čeká, dokud nepřijde raný i pozdní déšť. I vy tedy buďte trpěliví a pevní. Pánův příchod je blízko. (Jakub 5:7,8)

Ještě chci zmínit pozdní pseudografický 2. dopis Petrův. Jeho autor žil v době, kdy už měla apokalypsa dávno nastat, ale pořád nepřicházela. Proto píše:
Především vězte, že v posledních dnech přijdou nehorázní posměvači vedení svými vlastními choutkami a budou říkat: „Co je s tím slibem o jeho příchodu? Otcové už zemřeli a všechno zůstává, jak to bylo od počátku stvoření!“ (2 Petr 3:3,4)
Autor psal jménem sv. Petra, proto o své současnosti psal jako budoucnosti, jako předpověď. Navíc je zjevné, že i autor tohoto dopisu věřil, že Pánův příchod nastane během JEHO života, že on, ve chvíli psaní svého dopisu, žije metaforicky v posledních dnech! Stejně jako tomu věřily všechny generace křesťanů – vždy každá o své vlastní době! – vlastně až do dneška.

Globální pohled

Celé Markovo i Matoušovo evangelium lze shrnout z apokalyptického pohledu: Ježíš byl apokalyptický prorok, který hlásal nadcházející konec světa a příchod Božího Království. Jeho pozemské působení lze podle Barta Ehrmana chápat jako jistou předzvěst tohoto království, a to v následujícím smyslu:
– Ježíš z lidí vymýtal démony a zlé síly, protože v Božím Království žádní démoni a zlé síly nebudou
– Ježíš uzdravoval nemocné, protože v Božím Království nebudou žádní nemocní
– Ježíš křísil mrtvé (např. Jairovu dceru), a sám vstal z mrtvých, protože Smrt bude poražena a v Božím Království už pak nebude.

Dále, podle Marka i Matouše celé Ježíšovo působení na Zemi bylo o Božím Království. Ježíš kázal, že nastane, kdy nastane, jaké bude, jaký bude jeho příchod, kdo se tam může dostat spíš a kdo má menší šanci, kolik lidí se tam dostane (“Těsná brána a úzká cesta však vede k životu, a málokdo ji nachází… ” (Mt 7:14)) a v neposlední řadě, jak je nutné žít, a jak se chovat, ABY člověk zvýšil svou šanci dostat se do Božího království dostat.

Samotné Ježíšovo ukřižování a zejména zmrtvýchvstání má pak také souvislost s apokalyptickým pohledem: Ježíš měl být první vzkříšený. Po něm měli následovat všichni ostatní, každý “ve svém pořadí” (1 Kor 15:20-23). Ostatně, nikoliv náhodou Matouš psal, že po Ježíšově ukřižování začali v Jeruzalémě vstávat mrtví z hrobů (Mt 27:51-53). Z hlediska Marka mělo být navíc Ježíšovo zmrtvýchvstání jeho ospravedlněním, potvrzením od Boha, že to byl opravdu Mesiáš (a že tedy na jeho zvěst ohledně Království se lze spolehnout).

Mimochodem, nedávno jsem se setkal s názorem, že autor knihy Zjevení musel snad být “zhulený” když tohle psal. Nic nemůže být dál od pravdy. Autor knihy zjevení, i autoři dalších apokalyptických knih (Zjevení sv. Jana není ani náhodou jediný spis svého druhu!) opravdu věřili, že něco podobného svět v dohledné době čeká. První křesťané skutečně žili přípravami na tuto událost, a úvahami o ní. Proto byl také spis Zjevení sv. Jana sepsán, proto přišel nanejvýš zajímavý a aktuální svým součastníkům – a proto byl také zařazen do Nového Zákona. Bez povědomí o apokalypticismu mají dnes mnozí lidé potíže pochopit, jak se vůbec mohl podobný text v NZ objevit.

Závěr

Závěr bude tentokrát velice stručný. Ježíš byl apokalyptický prorok, a selhal. Žádná apokalypsa nenastala, ani v době kdy ji předpovídal, ani později. Syn Člověka nepřišel, Ježíš se nevrátil, Svět jak ho známe neskončil.

Desítky generací křesťanů jeho evangelium velice správně pochopily, ale mylně si namlouvali, že Ježíš mluvil nikoliv ke své, ale k JEJICH generaci, a že tedy konec světa nastane V JEJICH době – a všichni se spletli.

Spletli se hned dvakrát: Poprvé – Ježíš mluvil o své generaci, mluvil k lidem své doby, a příchod Syna Člověka předpovídal ve své době. A podruhé – Ježíš nebyl Syn Boží, nebyl Mesiáš. Byl to obyčejný člověk, a také se zcela lidsky a přirozeně mýlil, a to v tom hlavním co kázal.

Křesťanství proto stojí na falešném proroku – a tedy je samo falešné.

2,543 thoughts on “Apokalypticismus

  1. jack

    protestant:
    Samozřejmě že má. Tím programem je likvidace teismu.

    jack:
    Kdyby to tak bylo,tak už by jste byli dávno minulostí!

  2. protestant

    Přečtěme si co napsal známý historik Paul Johnson:

    …Zlo spáchané v naší době nemá sobě rovného. Více než 150 milionů lidí bylo v minulém století zabito násilím státu. Lidé se ptají, jak to může Bůh připustit? Jak může existovat Bůh v tomto království anarchie? Je nepopiratelné, že dvě největší tyranie století, nacistický Reich a komunistický Sovětský svaz, byly vybudovány bez Boha. Moderní pohanství v prvním případě a ateistický materialismus ve druhém. Ve 20. století se zaznamenává, že hlavní příčina hrůz vyplývá z faktu, že velkou materiální moc získali lidé, kteří se nebáli Boha. Lenin, který věnoval svůj život násilí a vybudoval Sovětský svaz ke svému obrazu, nenáviděl křestanství. 13. ledna 1913 napsal Maximu Gorkému: „Nemůže být nic ohavnějšího než náboženství”. Koncentráky a gulag byly ovocem odkřesťanštění světa. Kdyby žil Voltaire, pochybuji že by si ještě myslel, že „náboženství je nepřítelem člověka”…

  3. protestant

    jack:
    Kdyby to tak bylo,tak už by jste byli dávno minulostí!

    protestant:
    To by vás muselo být celosvětově trochu více než hrstka.
    Ale máte pravdu – ateistům se to po roce 1948 už skoro podařilo.

  4. Michal Post author

    Protestant: Samozřejmě že má. Tím programem je likvidace teismu.

    Rozhodně ne do té míry, jako je vaším programem likvidace ateismu.

  5. Michal Post author

    Co se týká Johnsona, a “strachu z Boha” – to je totální úlet. Snad se za takové plky prominentní konzervativní křesťan Johnson aspoň potajmu stydí. A že jsou to opravdu jenom plky je vidět na tom, že to nijak nezdůvodnil. Počet argumentů – nula. No jo no, ve společnosti, kde polovina lidí věří stáří Země 6000 let, jeho čtenáři takové pitomosti asi ocení – pravděpodobně právě proto to také píše.

    Ovšem pro protestanta je asi takovýto argument autoritou roven odhalení definitivní pravdy. Napsal to Johnson – tak co je na tom ještě k diskuzi?

  6. Medea

    Protestant citoval: “Více než 150 milionů lidí bylo v minulém století zabito násilím státu.”

    Keby to aj bola pravda, tak súčasní ateisti na tom nemajú žiaden podiel.

    Ja som však k tomu číslu “150 miliónov zabitých” veľmi skeptická. Chcelo, by to nejakú štatistiku. Medzi tými x-miliónmi obetí komunistických režimov sú totiž aj obete vojen, hladomorov, epidémií. Johnson nám totiž tie obete komunizmu (a fašizmu, ktorý nebol ateistický) obsiahnuté v čísle “150 miliónov” sugestívne servíruje tak, ako keby to bol počet popravených.

    P.S.:
    Inak ľuďom ktorí hovoria o hrôzach 20. storočia, by som odporúčala prečítať si knihu: The Better Angels of Our Nature od Stevena Pinkera.

  7. Michal Post author

    @Médea, The Better Angels of Our Nature od Stevena Pinkera.

    Dík za tip, už ji mám v Kindlu 🙂

  8. Michal Post author

    I já jsem samozřejmě skeptický ohledně toho čísla 150 milionů. IMHO je to šílené míchání jablek s hruškami a ještě k tomu s třešněmi a bramborami.

    Pokud vím, tak s tím přišli autoři Černé knihy Komunismu, a to hausnumero od té doby používají hlavně ti, kterým se hodí do krámu – aniž by se vysilovali s jeho ověřováním.

  9. jack

    protestant says:
    November 3, 2012 at 12:05 pm

    Přečtěme si co napsal známý historik Paul Johnson:

    …Zlo spáchané v naší době nemá sobě rovného. Více než 150 milionů lidí bylo v minulém století zabito násilím státu. Lidé se ptají, jak to může Bůh připustit? Jak může existovat Bůh v tomto království anarchie? Je nepopiratelné, že dvě největší tyranie století, nacistický Reich a komunistický Sovětský svaz, byly vybudovány bez Boha. Moderní pohanství v prvním případě a ateistický materialismus ve druhém. Ve 20. století se zaznamenává, že hlavní příčina hrůz vyplývá z faktu, že velkou materiální moc získali lidé, kteří se nebáli Boha. Lenin, který věnoval svůj život násilí a vybudoval Sovětský svaz ke svému obrazu, nenáviděl křestanství. 13. ledna 1913 napsal Maximu Gorkému: „Nemůže být nic ohavnějšího než náboženství”. Koncentráky a gulag byly ovocem odkřesťanštění světa. Kdyby žil Voltaire, pochybuji že by si ještě myslel, že „náboženství je nepřítelem člověka”…

    jack:
    To je zase úvaha. Zařiďte aby byla va středověku stejná hustota obyvatelstva,dejte lidem zbraně hromadného ničení a uvidíte kolik budete mít mrtvých během středověkých válek,kdy byla společnost vybudována s Bohem! 🙁

  10. jack

    protestant:
    To by vás muselo být celosvětově trochu více než hrstka.
    Ale máte pravdu – ateistům se to po roce 1948 už skoro podařilo.

    jack:
    Tak vidíte! A kdyby vás chtěli vyvraždit,tak by jim v tom nikdo nezabránil,ale oni vás chtěli pouze umlčet. To vy jste uměli s nevěřícími či jinak věřícími zatočit jinak,když jste měli tu moc! Od vás se mohli komouši klidně učit,ale to by z vás byl už popel!

  11. Čestmír Berka

    Argumenty k Hitlerovi a Stalinovi se tu už probíraly a také jsem předpovídal, že s nimi opět někdo vyleze…
    Ateistický režim chtěl likvidovat teismus? A jak to dělal? Původně křesťan Hitler ( který zblbnul převážně křesťanské Němce) nejprve pozavíral do koncentráků židy a KOMUNISTY a nakonec se pustil do komunistického ateistického Ruska. Politruci nebyli nacisty bráni do zajetí ale okamžitě popraveni. Vskutku důsledná likvidace teistů.

    Bez amerického bombardování Kambodži ( přes 500 000 tun bomb), které si vyžádalo téměř 600 000 obětí a likvidace infrastruktury by se Pol Pot sotva dostal k moci. Jak skončil Pol Potův režim? Vyberte si:
    a) Kambodža byla osvobozena křesťanskými dobrovolníky pod vedením Reagana a Thatcherové
    b) Kambodža byla osvobozena komunistickým Vietnamem, Pol Pot uniknul do pohraničí u Thajska
    Jaká byla reakce na vyhnání Pol Pota? Vyberte si:
    a) křesťanský Západ děkoval osvoboditelům
    b) Spojené státy vietnamskou invazi odsoudily a požadovaly návrat „legální vlády Rudých Khmerů“. Společně s Thajskem pak podporovaly Rudé Khmery v dlouholeté partyzánské válce proti vládě

  12. martiXXX

    Zajímavá byla Velká francouzská revoluce v roce 1789..ve jménu vědy a osvícenství a proti náboženství; gilotina jela na plné obrátky, ve jménu rozumu se popravovaly tisíce lidí, krev tekla po ulicích; stačilo udání; pak se to začalo požírat mezi sebou; hrůzovláda ve jménu rozumu a osvícentví

  13. martiXXX

    nedej bože, aby se ateisté někdy dostali k neomezené moci; podobně aby se teisté dostali k neomezené moci. Naštěstí liberální společnost drží ateisty i teisty na uzdě.

  14. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:04 pm

    nedej bože, aby se ateisté někdy dostali k neomezené moci; podobně aby se teisté dostali k neomezené moci. Naštěstí liberální společnost drží ateisty i teisty na uzdě.

    jack:
    Ateismus je pouze názor,že nevěřím teistické povídačce.
    Zrovna tak většina (rozumných) lidí ve vládě nevěří povídačce o Santa Clausovi. Vy se opravdu domníváte,že tito lidé přemýšlí nad tím, jak vyvraždit lidi,kteří věří v Santu?
    Někdy melete opravdu jen hovna!!

  15. Medea

    Protestant napísal o “programe ateizmu”:

    „Tím programem je likvidace teismu.“

    Ja osobne taký program nemám 🙂
    Ja len chcem liberálnu sekulárnu spoločnosť, v ktorej sa náboženstvo nikomu nevnucuje, ale je len súkromnou záležitosťou, teda náboženská sloboda vyznávača nejakej viery nesmie narušovať súkromie, slobody a práva inoverca/neverca a nesmie stáť v ceste vedeckému pokroku.

    Inak ja som neskladala žiadnu ateistickú prísahu 🙂 teda keby došlo k nejakým prevratným vedeckým objavom, ktoré by svedčili v prospech nejakej formy teizmu, tak sa stanem teistkou. Ja svoj ateizmus nechápem ako nejaký osobný záväzok, jednoducho som odôvodnene presvedčená o pravdivosti (scientistického naturalizmu a z toho vyplývajúceho) ateizmu, ak sa moje poznanie zmení v prospech teizmu, prestanem byť ateistkou.

  16. jack

    martiXXX says:
    November 3, 2012 at 1:09 pm

    …tedy liberální demokracie

    jack:
    Panebože!! Tu mohou vyznávat klidně samí ateisté!

  17. martiXXX

    V životě nejde o to, jestli někdo něčemu věří. Jde tam o moc, vliv a odvozeně o peníze.

    Podle mě mají vždy skupiny lidí tendenci ovládnout společnost a jedině liberálně-demokratická společnost je drží na uzdě. Jsou tam volby, média, atd. Nevěřím v přirozeně dobrou podstatu člověka. Historie ukázala, co s lidmi udělají masová ateistická nebo teistická hnutí, jak jim vymyjí mozek. Pokud vím tak v USA dloho vládli republikáni a Bush nebo Reagan se denně modlili a, stále mluvili o Bohu a válku s Irákem pojali jako válku s Antikristem. dnešní Romney není o moc lepší. Nedávno přední republikán vystoupil s tím, že žena neotěhotní, když je znásilněná, pokud nechce. Boj prti potratům je tam standardní. U nás se Nečas a Kalousek považují za katolíky. To k té vládě. Asi lžou. Ale na uzdě je drží ten liberalismus a volby. V USA jsou špičková pracoviště při univerzitách, které jsou silně ateistické. A velmi dobře prosperují.

Comments are closed.