Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. Michal Post author

    Protestant: Ale kdepak Michale. Ty jsi svou volbu udělal a teď se ji jen vnitřně snažíš obhájit.

    Kdepak, to mluvíš O SOBĚ a klasickou demagogickou taktikou se snažíš tvrdit, že TO JÁ jsem takový. Jenže nic nemůže být dál od pravdy, a dá se to snadno dokázat:

    Celý tento web ukazuje DŮVODY, proč nevěřím v Boha. Současně vyzývám věřící, ať mi ukáží, co jsem případně opomněl, a co by ukazovalo opačným směrem!

    Na rozdíl ode mě, když Ty máš ukázat důvody, proč věříš v Boha – vymyslíš “moudro” typu, že věříš proto, že vidíš, kam vede ateismus – bez toho, aniž bys to byl schopen nějak blíž specifikovat. Nic dalšího jsi zatím nevymyslel. Jo, ještě nesmím zapomenout na “živého Krista”.

    Takže myslím, že ten rozdíl je docela propastný.

  2. Medea

    Protestant: „Jedním z důvodů může být to, že vidím kam vede ateismus.“

    Ach, kde sú tie staré zlaté časy, keď celá Európa bola kresťanská. V stredoveku takmer každý vrah, takmer každý zlodej bol kresťan (židia tvorili len malú časť populácie). Dnes sa medzi vrahmi a zlodejmi nájdu aj ateisti, to je stašné!

  3. protestant

    Ano. Rozdíl je propastný a jsem rád že tuto ateistickou životní epizodu mám za sebou. 🙂

  4. protestant

    to Medea:
    Vůbec jste to nepochopila. Mně nešlo o vrahy a středověk. Mne stačí dnešek a tento web. 🙂

  5. protestant

    Michal says:

    Kdepak, to mluvíš O SOBĚ a klasickou demagogickou taktikou se snažíš tvrdit, že TO JÁ jsem takový. Jenže nic nemůže být dál od pravdy, a dá se to snadno dokázat:

    Celý tento web ukazuje DŮVODY, proč nevěřím v Boha. Současně vyzývám věřící, ať mi ukáží, co jsem případně opomněl, a co by ukazovalo opačným směrem!

    protestant:

    Přesně jak jsem napsal. Ty nejsi hledač. Ty jsi obhajovač. Ty důvody, pro které jsi ateista existovaly už na začátku tohoto webu. Už tam jsi byl pevně rozhodnut. Už tam byla tvoje víra pevná. 🙂

  6. Medea

    No, ja som len rozvinula Vašu myšlienku, k čomu môže viesť ateizmus 🙂

    Protestant: „Ano. Rozdíl je propastný a jsem rád že tuto ateistickou životní epizodu mám za sebou.“

    Protestant, ale prečo ste si zvolili kresťanstvo? Prečo nie napr. jehovizmus, budhizmus alebo nejaký New Age smer?

  7. protestant

    Ale to jsou stejné otázky. Není na ně jednoznačná odpověď.
    Rozhodně to nebylo proto, že bych na křesťanství narazil jako první a o jiné se nezajímal.

    V Evropě je prostě podle mne lepší pěstovat jablka než banány.

  8. Michal Post author

    Protestante, jasně že jsem nevěřil už před tím, a jasně že jsem k tomu už tehdy měl důvody – no a co jako? Ty důvody a argumenty teď leží na stole, a nikdo na ně nejste schopen korektně zareagovat. Já jsem zde ukázal, že celková evidence svědčí drtivě ve prospěch ateismu. A vy mi nejste schopni ukázat NIC, co bych opomněl, co by na tom něco měnilo.

    Současně jasně a otevřeně deklaruji svoji potenciální ochotu změnit názor, a uvěřit, pokud mi někdo ukáže, že evidence ukazuje ve skutečnosti tím směrem.

    Naproti tomu nikdo z vás není schopen postavit alternativní “kauzu”, a co hůř, není ani schopen deklarovat, že je ochoten změnit názor, pokud mu bude ukázáno, že evidence ukazuje směrem k nevíře. (tak jako to jsem analogicky schopen udělat já, a tak i činím)

    Fakt, že jsem zastával (ve výše popsaném smyslu) správné názory už předtím, než jsem si je ve formě tohoto webu utřídil, a položil na stůl, na tom všem přece nic nemění. Tvrzení, že “už předtím jsem byl přesvědčen” (pociťoval jsem, že evidence dokládající mé přesvědčení je silná) je dost možná pravdivé, ale irelevantní: Ty bys místo toho potřeboval tvrdit, že KDYBYCH zjistil, že evidence ukazuje směrem k víře, tak bych stejně nebyl ochoten uvěřit. A to by byla z tvé strany pustá spekulace, a navíc, prohlašuji, nepravdivá a lživá.

    O tomhle všem jsem už ostatně psal v článku Asymetrie.

  9. protestant

    Kdyby t y argumenty byly správné, nemohl by žádný návštěvník tohoto webu zůstat věřícím… 🙂

  10. protestant

    Michal says:
    …..Fakt, že jsem zastával (ve výše popsaném smyslu) správné názory už předtím,……

    protestant:
    To hle mi bohatě jako argument proti ateismu stačí…. 🙂

  11. Michal Post author

    Protestante, co je špatného na tom, NEbýt absolutním epistemologickým relativistou? Co je špatného na tom, zastávat názor, že ve spoustě otázek LZE poznat pravdivou, tedy SPRÁVNOU odpověď?

    Kromě toho jsem jasně napsal “VE VÝŠE POPSANÉM SMYSLU” – to jsi nějak nezohlednil, zdá se mi.

    A ještě kromě toho :), jsme pořád u toho, že ty dnes už poněkolikáté vycházíš z následující úvahy, která je, tvrdím, naprosto absurdní a pošetilá:
    1) osoba, zastávající názor X, zastává navíc i názor Y, který je mi nesympatický, nebo se kterým nesouhlasím, atd.
    2) to je pro mě důvod, proč nezastávat názor X

    Pozn.:
    X=”Bůh neexistuje”
    Y=”v jistých otázkách mám správné názory”

  12. protestant

    Mezi prohlášení a skutečností jak je každému známe je velký rozdíl. Prohlašovat to můžeš. Ale pravda to není.

  13. protestant

    Ale kdepak Michale. Důvody, proč nezastávám X jsou jiné. To Y mně jen dokazuje, že nezastávání X byl správný krok.

  14. Medea

    Protestant: „Kdyby ty argumenty byly správné, nemohl by žádný návštěvník tohoto webu zůstat věřícím… :)“

    Protestant, a prečo nie je každý inteligentný človek kresťanom? Prečo je väčšina vedcov neveriaca?

    Opoveď je jednoduchá: vy kresťania ponúkate len racionálne neodôvodnenú vieru. Pokiaľ bolo kresťanstvo štátnou ideológiou, byť kresťanom bola povinnosť, ale dnes vaše rady rednú a aj tí čo sa k vám hlásia majú často len veľmi vlažnú vieru. O príslušnosti ku kresťanstvu rozhodujú emocionálne a nie epistemické dôvody.

    Keby som ja videla presvedčivé argumenty v prospech nejakého teizmu, už by som sa k nemu dávno priklonila.

Comments are closed.