Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. Hermes

    Michale, o tvých vírách nic nevím. Dokonce si myslím, že bys raději žil bez jakékoli víry. Alespoň já, být ateistou, byl bych agnostikem a snažil bych se rozlišovat kognitivní obsahy, které je možné vyvrátit a ověřit, od těch, které vyvrátit a ověřit možné není. Těm prvním bych podmínečně věřil, dokud je neověřím, zatímco k těm druhým bych principiálně zaujímal skeptické stanovisko (odmítal bych se o nich dohadovat, protože bych měl za to, že takový hovor nemá žádný obsah).

  2. Michal Post author

    Protestante, pokud budeš spasen: věříš že vzkříšení bude tělesné? A nebo to bude spíš tvoje duše, která půjde do nebe? Ty jsi už několikrát psal, že na duši nevěříš – věříš teda že všichni kdo budou spaseni, budou jednou vzkříšeni tělesně? A budou žít na nějaké transformované Zemi (která asi bude muset být mnohem větší než naše, protože lidí za celou historii bylo přes 100 miliard) … a budou dělat celou věčnost – co vlastně? Skotačit po prosluněných voňavých loukách zalitých sluncem? 🙂 (tak jak to naznačoval film Proroctví s Nicolasem Cagem) 🙂

    A v jaké podobě bude tvoje tělo vlastně vzkříšeno? Když umřeš jako nemocný 90-letý stařec, budeš v této podobě také vzkříšen?

  3. Hermes

    Michale, že ti jde o hádky? Fakt se radši oddej agnosticismu. Jediný skutečně efektivní a podle mne i jediný možný útok na podstatu křesťanství je toto: http://www.csfd.cz/film/235331-pozemstan/
    Všechno ostatní můžeš zkoušet tak na předškolní děti (přičemž nevylučuju, že víra mnohých dospělých křesťanů je na předškolní úrovni, takže i tak ti upřímě přeju hodně úspěchů – pomáháš tím naší katechezi).

  4. Colombo

    Hermes: To je asi rozdíl mezi námi. Ty máš dogma, které ti brání přemýšlet a jakoukoliv kritiku na toto odmítáš. Proto ti přijde ona kritika “dětinská”, zejména proto, že máš složitou, jakoby “dospěláckou” teologii, která ti řeší tyhle problémy (aneb z děckých odpovědí “protože bůh”, dělá složitější odpovědi, které jsou ale stejně tak málo založeny na realitě). Kdežto my cílíme kritiku na ono dogma, zatímco sami dogma nemáme (pouze paradigmata).

  5. Colombo

    Agnosticismus opravdu není cesta. To je kravina. Stejně tak nemůžeš tvrdit nic o existenci třiceti různých věcí jen proto, že je někdo vyslovil. A ergo klasický, všude jinde aplikovaný postup, je být skeptický, ergo popřít onu existenci, s tím, že jakmile se najdou důkazy pro (byť nepřímé), tak to můžeme vzít do úvahy a případně potvrdit potvrdit. Jakékoliv jiné chování se tak stane nekonzistentní, ergo v tom začne hrát roli něco jiného, tím je vlastní přání, a to je z hlediska reality (a poznávání reality) špatný přístup.

    Tedy, tvá víra je pořád děcká. Něco si tak hrozně přeješ a proto to bereš, že je to pravda. Faktické argumenty odmítáš a bráníś se složitou teologii, na svou obranu stavíš rétoriku a cokoliv, co nemá stejnou rétorickou složitost, odmítáš jako nevhodné a děcké. Což je imho špatný přístup.

  6. Colombo

    Každopádně Herme, moc rád bych se přesvědčil, že nemám pravdu. Ale… nevím čím bys mne mohl přesvědčit.

    Každopádně, na cokoliv uhlazenějšího a “rétoričtějšího” nemá teď bohužel čas. A chlapci ti určitě potvrdí, že v réalu tak “drsňácký” rozhodně nejsem.

  7. Slávek

    Herme, tvá víra je tedy víra v ten FAKT, že “Ježíš skutečně vstal z mrtvých”. Na rozdíl od ostatních s tím nemám sebemenší problém.

    Zajímalo by mě, proč si myslíš, že tomu věříš? Proč k této informaci, přistupuješ jinak, než k ostatním informacím?

  8. Slávek

    Herme, tvá víra je tedy víra v ten FAKT, že “Ježíš skutečně vstal z mrtvých”. Na rozdíl od ostatních s tím nemám sebemenší problém.

    Zajímalo by mě, proč si myslíš, že tomu věříš? Proč k této informaci, přistupuješ jinak, než k ostatním informacím?

  9. Hermes

    Slávku, křesťanská víra (a náboženská víra obecně) není scientistické vysvětlení světa, je to životní postoj a součást osobní identity. Věřím tomu prostě proto, že jsem před více než 20ti lety uvěřil. To je ten důvod. Tehdy jsem řešil otázky, jestli je to možné a uvěřitelné a jestli se tomu moderní a rozumný člověk může poddat. Teď řeším úplně jiné věci. Vracet se k tomu by byl regressus. Skoro jako kdybych se začal pitvat v tom, proč jsem šel před léty na tu a ne na onu školu. Mohl bych to dělat, ale smysl by to mělo asi jen, kdybych ležel právě hospitalizovaný v blázinci a potřeboval bych se dát dohromady. Čili, pokud někdy přestanu věřit, pak to nebude proto, že rozpitvám své někdejší motivy a znovu krok za krokem projdu všechny své tehdejší úvahy a najdu v nich logickou chybu. Tak to nefunguje (mj. ty úvahy nemám ani nikde poznamenané). Bude to proto, že se na mé životní cestě vyskytne další křižovatka, že se na ní rozeberu a znovu složím a zjistím, že stojím na jiné cestě.

  10. Michal Post author

    No jo no, tohle je mezi námi právě ten rozdíl, Herme. Já nevěřím celý život, a nedělalo by mi nejmenší problém uvěřit, KDYBYCH viděl že tím směrem ukazují argumenty. Podle mého názoru, to co říkáš, by nemělo platit u ŽÁDNÉHO přesvědčení žádného člověka. Člověk by měl být schopen a ochoten VŽDY změnit názor, když se ukáže, že důkazní situace tomu nasvědčuje. Ve schopnosti a ochotě vidět svoje chyby, a v případě potřeby změnit svoje názory, vidím docela zásadní CTNOST.

    Nad tvým přirovnáním, že tvoje náboženské přesvědčení je tak nezměnitelné, jako to, na kterou jsi šel v mládí školu (!!!) opravdu žasnu. Respektive žasnu nad tím, že to o sobě ještě takhle řekneš, že ti to vůbec nepřijde divné!

  11. Hermes

    Michale, hodně se shodujeme. Až přijde důkaz typu http://www.csfd.cz/film/235331-pozemstan/, tak jistě svůj názor změním. Důkazní situace v mé pozici stojí ale tak, že by se musela vyvrátit fakticita některých historických událostí a jejich interpretace. Ne jen, že se ukáže, že existuje řada alternativních vysvělení, která jsou modernímu člověku pravděpodobnější.

  12. Colombo

    Protestant: mi pořád nejde do hlavy ta logika:

    Jak napsal Zach Weiner:
    Chci aby P bylo pravdivé, tedy P je pravdivé.

    Prostě mi nejde do hlavy, proč by někdo u toho zůstával v momentě, kdy ví, že se takhle sám klame? To mi připadá jako šílená neupřímnost k sobě samému.

  13. Michal Post author

    Nad tím asi nemá cenu bádat. Pokud si to oni sami uvědomují, že to tak mají, tak nezbývá než pokrčit rameny.

Comments are closed.