Karlova dekonverze

Jsem si plně vědom toho, že nahlédnout absurdnost křesťanské víry zevnitř je velmi obtížné, zvlášť pro člověka, který ji bere vážně. Je to velmi obtížné, nikoliv však nemožné. Knihy inteligentních lidí, kterým se to povedlo, patří mezi mé nejoblíbenější. Godless Dana Barkera, Why I Believed Kennetha W. Danielse a Why I Became an Atheist Johna W. Loftuse. Jejich argumenty patří asi k tomu nejpádnějšímu a nejucelenějšímu, co jsem zatím četl.

Zejména Kenneth W. Daniels naprosto geniálně popsal své důvody, které mu bránily nahlédnout, co je každému mimo “stádo” jasné. (Slovo “stádo” jsem zda ani v nejmenším nepoužil v pejorativním významu: křesťané o sobě sami mluví jako o ovcích, o Kristu jako o pastýři, a o církvi jako o stádu. Odtud také název další knihy na výše uvedené téma, kterou jsem zatím nečetl, “Leaving the Fold”. Je to takové kouzlo nechtěného…)

Protože jsem si vědom všech těch důvodů, které věřícímu člověku zaslepují oči, ucpávají uši, a nastavují jeho motivační systém různými bizarními směry, o to víc si vážím lidí, které začalo znepokojovat, že by své životy mohli prožívat ve lži, a rozhodli se proto vydat se po v pravdě bohulibé cestě: nalézt Pravdu, a akceptovat ji, ať je jakákoliv. Hledání Pravdy je pak vedlo k opuštění bezpečného a pohodlného života ve Stádu a velkému kroku do neznáma králičí nory. No, a teď jsou na druhé straně, u nás. Víra je pryč. Jak už jsem dříve psal: nejsem si vůbec jist, že bych to já sám dokázal, kdybych někdy byl součástí Stáda.

Karel, který tu s námi už pěkných měsíců diskutuje, patří k těmto lidem. Patří mu za to můj upřímný obdiv. Poprosili jsme ho, zda by krátce nepovyprávěl svůj příběh. Karel souhlasil, takže mu tímto předávám slovo:

Byl jsem požádán, abych stručně popsal co mne vedlo k tomu, že jsem odstoupil od křesťanské víry.
Křesťanem jsem se stál vlastně dvakrát a pokaždé to co mne dostalo, byl stav, který nasleduje po tom, když uvěříte ( ten kdo neuvěřil toto těžko pochopi, snad pomůže připodobnění, velice hrubé: Máte nějaké problémy a dozvíte se, že přijíždí “tetička z Ameriky”, která vám tyto vaše problémy jede vyřešit. Pokud této zprávě uvěříte, i když tetičku nevidíte ani jste s ní nemluvili, nutně to ponese, ta víra, své ovoce).

Poprvé mi jako zapřisáhlému odpůrci náboženství (vycházelo to z mých zkreslených, povrchních představ) mluvil o Bohu bratr. Bylo to pro mne tak silné, vlastně zboural ty mé povrchní představy, že jsem uvěřil, přesněji bych řekl, víra se ve mně stala. Následoval, nebo to šlo ruku v ruce s uvěřením, úžasný pokoj. Představa o Bohu k Němuž mohu volat, na kterého se mohu spoléhat nemůže člověka nechat bez účinků. Zapojil jsem se do křesťanské církve, byl horlivým křesťanem. A hlavně, přijal jsem tézi, že Bible je Boží slovo. Tenkrát jsem příliš nepřemýšlel nad tím, co je vlastně základem pro toto přesvědčení. Víra prostě fungovala. Ale čím dál více jsem Bibli studoval, tím více se vynořovalo otázek. Myslím, že mne tenkrát dorazila kniha od M. Twaina – “Dopisy z planety země”, která mne donutila se zabývat otázkou po inspirovanosti Bible. Vedlo to až k tomu, že jsem toto přesvědčení zavrhl jako mylné a bylo otázkou času, kdy přestanu být křesťanem.

Jak je možné, že jsem se stál i přesto po 15-ti letech znovu křesťanem? Po tu dobu jsem byl s křesťanstvím srovnám, hledal jinde, buddhismus, hinduismus, advaita…., neuspokojen. Řekl bych, že my lide toužíme po klidu, po štěstí, po pevném bodě v tomto světě, což nás nutí hledat odpovědi na své otázky. Tento svět však tyto otázky neuspokojuje, aspoň mi se tak zdálo a zatím i zdá, neuspokojuje je tedy tak jak by se mi líbilo. Dalo by se říct, že jsem byl na dně a rozhodl jsem křesťanství znovu vyzkoušet, vyzkoušet Boha, Jeho zaslíbení. Vědomě jsem se rozhodl přijímat některé zaslíbení v Bibli jako pravdivé, to proto, že ti lide tam psali o pokoji, který svět nedává, psali o Otci, jenž se stará o své děti. Rozhodl jsem se tomu věřit i přesto, že Bibli jako takovou jsem jíž nepovažoval za inspirovanou, ale spíše jako svědectví lidi, kteří měli nějakou zkušenost s Bohem. A ta víra nesla své ovoce. Opět jsem zažíval to, co jsem kdysi zažíval při první konverzi, neskutečný pokoj, lásku, změnu chování k druhým lidem…. V podstatě jsem poznával, že to co oni zažívali, zažívám i já. Bylo to pro mne důkazem, že zpráva o Ježíši Kristu, tedy evangelium, je pravdivá. Vyznal jsem svou víru a byl opět křesťan. A myslel jsem si, že tomu tak bude navždy. Nebyla to pravda.

Mé druhé odpadnutí nebyl v podstatě dlouhý proces. Šlo o to, že jsem se začal kritický dívat na to, co je vlastně základem mé víry a zjistil jsem, že v podstatě vlastně nic. Písmo, jakožto zvěst o jediném Bohu a o Jeho Synu Ježíši Kristu mi začala být více a více nevěrohodnější, vlastně vše co jsem o Ježíši Kristu znal pramenilo z Písma. Kdybych měl své vědomosti o Bohu shrnout z toho co On sám mi řekl, musel bych říct – nic.

Pak tady byla moc víry, to co mne vlastně pokaždé dostalo. Uvědomil jsem si, že víra bude fungovat i když objekt víry nebude reálný. To znamená, všechen ten pokoj, láska…, který jsem zažíval, nepramenilo z Boha, ale z víry v Něj. Podtrženo a sečteno, neměl jsem důvod dále zůstávat křesťanem, důvod věřit, že evangelium mluví pravdu. Ano, evangelium je moc, která dovede změnit životy lidi, protože jím dá něco co nemají, naději, nový život…, ale tato změna není důkazem pravdivosti evangelia. Zároveň dodávám, k tomu, že víra má moc i kdyby objekt víry nebyl skutečný, že to není důkazem toho, že objekt víry je nereálný. Ano, může být reálný. Akorát je třeba hledat jiné důvody, proč věřit. Každý se musí se svou vírou srovnat sám. Já prostě jíž nemám důvod, proč bych měl věřit. Víra pro víru není nic pro mne. Raději půjdu do pustiny, kde nevím co mne čeká.

823 thoughts on “Karlova dekonverze

  1. TvojOponent

    Berka.
    Prečo ateisti chodia na Dušičky na cintoríny si pripomínať zosnulých príbuzných? Za prvé, na cintoríne ich nenájdu. Za druhé, sviečka produkuje CO2, teda nedá sa taký ateistický rituál zdôvodniť ani vedecky. Za tretie, z Vašich príbuznych je už len kopa zahnívajúceho mäsa. To Vás fascinuje tá predstava, že máte rodičov slúžiacich ako hypermarket pre mrtvolné červy? A prečo tam chodíte zrovna vtedy, keď tam chodia veriaci? Dá sa to nejako zdôvodniť matematickými rovnicami?

  2. TvojOponent

    Majú takú popularitu, že to neujde oku bulvárneho média. Taká veľká liberálka a vrahyňa detí Monika Fľašíková a dokonca ešte aj Beňová sa tam vozí dokoncca na aute. No nezávidím tejto prominentnej ateistke, keď sa jej na chodníku pred kolesami potácajú tie davy babičiek… Ani sa nečudujem, že tak nenávidí kresťanov… 🙂

  3. Čestmír Berka

    Protestante:
    Podstatou transsubstanciační nauky je myšlenka, že se chléb při konsekraci mění v tělo Kristovo a víno v Kristovu krev takovým způsobem, kdy zůstávají pouhé případky (accidentia), tedy vnímatelné vlastnosti chleba a vína (tvar, chuť, vůně, barva apod.), ale podstata (substantia) obou živlů (podle slov tridentského Římského katechismu) „nepokračuje v existenci“ a je nahrazena podstatou těla a krve Kristovy.

    Já to chápu tak, že otevřu pusu, vloží mi tam Kristovu svalovinu, která chvíli předtím byla z mouky.

  4. Čestmír Berka

    Neznám žádnou Flašíkovou. To je nějaká zpěvačka? Z významných Slováků znám spíš věřící- třeba Mikloško, biskup Sokol, nebo neoblíbeného v Římě, ale oblíbeného u svobodomyslných Slováků nějakého Bezáka. Samozřejmě znám i premiéra- u toho nevím, jestli věří.

  5. Čestmír Berka

    Závidíš Porsche, co? Závist je hřích! My ateisti můžem závidět..ale vy máte přikázané nezávidět- tak bacha na hřích.
    Mně se Porsche nelíbí. Ale když může jezdit po cintoríně multikára pohřebáků, proč ne hezký auto. Teda mně se nelíbí, ale jiným jo. Já jel předevčírem přes Slovensko vlakem na Festival Sziget- a zdálo se mi, že vidím míň křížů, než v Čechách… to je dobře..jen tak dál 🙂

  6. protestant

    První večeře páně se odehrávala za účasti Ježíše, který nemohl být součástí toho chleba, protože sám seděl s ostatními kolem toho stolu. Podobně tak víno.

  7. Čestmír Berka

    Ale já nemluvím o První večeři- tu už nikdo nestihne- leda by měl Stroj času. Já píšu o tom, co se polyká v kostele teď! Ti, co věří správně tvrdí, že polykají tělo, jak je výše psáno- žádnou symbolickou náhražku z mouky! Vypadá to jako oplatka, chutná to jako oplatka- ale ve své podstatě je to svalovina 30letého Krista.

  8. Čestmír Berka

    Taky pít krev- i symbolicky, je dost barbarský! Jak jsem psal- váš Bůh se od těch Diů, Baalů a Perunů moc nemodernisoval. Krev, oběti, odříkání, strádání, slzy – to všechno je positivní a Bohu libé a bude odměněno v nebi. Na Filipínách se dodnes na Kristovu památku bičují a nechávají přibít na kříž. Já to viděl v TV a četl o tom v časopise!

  9. TvojOponent

    No Berka, s takouto logikou Vám nezostáva nič len žrať Dawkinsa a Hitkensa či ako sa volal… A nevadí, že jeho mäso je plné mrtvolných červov? Dúfam, že máte riadne zaplombované zuby a na každého ateistu sa z tej mrtvoly ujde… Tak ako, už chápete?

  10. Čestmír Berka

    TvojOponent, my ateisti lidský maso nejíme- to máš mylný informace. Ani symbolicky ne! My sme totiž normální a nenecháme si nakukat takový krávoviny! Ani si nenecháme poroučet, aby jsme upálili svého syna. Ani dceru bych nebyl ochoten upálit! Ani kdyby mi to poručila Flašíková!!!
    S Protestantem to má společného to, že bych rád věděl, proti čemu protestuje u katolíků, Zatím se zdá, že jsou s Oponentem jedna ruka.
    Až budu chtít být křesťanem, rád bych totiž byl tím pravým. Nerad bych šáhnul vedle. někdy se to nevyplácí…

  11. TvojOponent

    Berka. Čo je to pravý kresťan? Podľa Vás? Nerozumiem,prosím o vysvetlenie. Ste predsa ateista,ktorý sa rád drží vedy a faktov, teda aj definícií, terminológie…

  12. Čestmír Berka

    Klidně přestaň, Herme. Jestli to bylo na mě, tak já jsem nekuřák od 17 let – tedy už 40 let. Nikdy jsem neměl jointa. Nepiju pivo- částečně proto, že mi nechutná a částečně je to póza. Piju občas trochu vína- sice mi taky nechutná, ale je prý zdravý. Nepiju kafe. Jediné co si dopřávám v hojné míře je silný čaj Rize, nebo ásamské. Jsem na Facebooku a s ničím se tam netajím- nemám se za co stydět.

  13. Čestmír Berka

    Oponente, ty nevíš, která víra je ta pravá? :-O Přeci jedině římskokatolická, ne? Ostatní křesťané jsou zblodilé ovečky, které by nejlépe udělaly, kdyby se vrátily do lůna římskokatolické církve. Vždyť protestanti neuznávají žádnou autoritu a na papeže kašlou!
    Jenže protestanti mají taky pádné argumenty- a teď babo raď! Fakt bych nerad šáhnul vedle. Takže sleduju argumenty a fakta, abych posoudil, kdo je má lepší. Je to taková ateistická úchylka. Nám prostě nestačí uvěřit prvnímu, co příjde s radostnou zvěstí- první u nás doma totiž zvonili Jehovisti. Líbilo by se ti, Oponente, kdybych se dal k Jehovistům? Určitě ne. teda aspoň si myslím…

  14. TvojOponent

    Niekedy mám pocit Berko, že uveríte naozaj prvému, kto nadáva na Cirkev. Ako keby ste sa riadili heslom, čím primitívnejší antikresťan, tým lepší ateista. Veď na to, aby ste považovali človeka za vedca,intelektuála, hlupáka, primitíva… Vám stačí úprimná odpoveď na otázku o vierovyznaní. A hneď máte Váš svet jednofarebne dúhový.

  15. Čestmír Berka

    Kdo tady nadává na Církev? :-O . Já se ptal na Izáka, potopu, Lotovy dcery, co znásilnily tatíka… o Církvi jsem nenapsal špatné slovo! Jen bych si rád vybral tu pravou! Kdybych uvěřil. Zatím mám dojem, že jediný, koho zajímá, který bůh a která církev jsem já- ateista. Vám křesťanům by snad nevadilo, ani kdybych šel k Jehovistům, nebo Mormonům ( nemůžu- nesmí čaj!). Vůbec vám nerozumím. Nemáte žádné zásady a jasno–prostě věř v nějakého boha a patři k nějaké církvi…. proč spolu teda různí věřící válčili? Z rozmaru? Jste fakt divní 🙁

Comments are closed.