Křesťanství a morálka

Pod pojmem morálka rozumíme souhrn pravidel či představ o tom, jaké úmysly, chování či jednání ve společnosti je dobré, správné, a které je naopak špatné.

Pro křesťany je morálka velmi důležitým tématem. Křesťané věří, že existuje absolutní morálka, tedy souhrn pravidel co je dobré a co špatné, který je univerzálně platný. Věří, že tato absolutní morálka nám byla dána Bohem, a je obsažena v Božím slově, tedy v Bibli. Tyto morální maximy nemohou být zpochybňovány, nelze o nich kriticky diskutovat – jsou přece od Boha.

Křesťané dále často argumentují, že už samotný fakt, že tato absolutní morálka existuje, je důkazem existence jejich Boha.

Ateismus jako takový morálku nijak neřeší (ateismus je názorem na (ne)existenci Boha), ovšem ateisté na morálku většinou názor jistě mají. Pozicí ateistů je, že žádná absolutní morálka neexistuje. Morálka nebyla nijak stanovena, ani vymyšlena, Bohem ani nikým jiným. Vznikala postupným vývojem v průběhu stovek a tisíců let, v jednotlivých společnostech a civilizacích.

Jednotlivé morální zásady jsou více či naopak méně univerzální, přičemž ty které jsou univerzálnější (např. “nezavraždíš svého bližního”) jsou takové z dobrých a jasně formulovatelných důvodů. Obecně, nad každým morálním pravidlem je vhodné přemýšlet, a zvažovat proč vlastně platí, a proč je dobré, aby platilo.

My se dnes podíváme, který z těch dvou konceptů lépe odpovídá realitě.

Absolutní morálka, definovaná Bohem, by jistě mohla existovat (pokud by ovšem existoval osobní Bůh). Existuje ale opravdu? Pokud ano, tak jak vypadá? Cokoliv absolutního musí být z definice jednoznačně definované. Mělo by tedy být jasné, jaká mravní pravidla do té Bohem definované podmnožiny patří, a jaká nikoliv.

***

Základem křesťanské morálky je desatero. Patří tedy všechna přikázání do té Bohem stanovené absolutní morálky, o níž se nediskutuje?

Zopakujme si:

1) Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
1a) Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
2) Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval.
3) Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. … Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.
4) Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
5) Nezabiješ
6) Nesesmilníš
7) Nepokradeš
8 ) Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví.
9) Nebudeš dychtit po domě svého bližního.
10) Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Vážně jsou tyto body základem absolutní morálky, definované Bohem? Vážně je základní mravní maximou, kterou si Bůh stanovil (!!!), že ho máme uctívat? Vážně je to pro něj tak důležité, že bližší specifikaci tohoto uctívání věnoval čtyři z deseti (jedenácti) přikázání?

Ateisté, kteří v Boha nevěří, jsou tedy zcela amorální lidé, a právem půjdou po smrti do pekla – v souladu s opakovaným potvrzeným téhož v Novém Zákoně Ježíšem… (kdo nevěří, byl již odsouzen)

Vážně má své místo mezi těmito mravními maximami zákaz práce v sobotu?

Opravdu je třeba ctít svého otce i matku za každou cenu? Co když je otec třeba alkoholik, který své děti týral a sexuálně zneužíval? Měly by ho i pak ctít? A když ho ctít nebudou, jsou proto amorální? Připomeňme, že morálka má být dle křesťanů absolutní, jasně definovaná v Písmu, a nepřipouštějící rozplizlost výkladu!

A co přikázání “nezabiješ”? V desateru je toto přikázání staveno bez jakéhokoliv upřesnění, avšak v dalších verších stejné kapitoly případů, kdy zabíjení nařídil přímo Bůh, spoustu (třeba Ex 21:23). Bez ohledu na to, co je napsáno v Bibli: je podle křesťanů nemorální zabíjet ve válce? Jak by se člověk (voják!) měl chovat, když už k válce dojde? Může člověk ve válce zabíjet nevinné? Může vraždit nepřátelské ženy a děti? Bible jasně říká, že ANO! (Numeri 31:15)

A co zabití útočníka v sebeobraně? Je toto amorální? Je povoleno popravit zločince? A je morální, aby obyčejný člověk (nikoliv popravčí) o své vůli ukamenoval člověka proto, že pracuje v sobotu? Bible jednoznačně říká, že ANO! Na základě čeho vědí křesťané, že to morální naopak není?

***

Snad ještě pozoruhodnější, než to co Bible (včetně Nového Zákona!) o morálce říká, je to co naopak neříká.

* Říká někde Bible, že je nemorální otroctví? Naopak, Bible o otroctví mluví jako o zcela normální věci (viz. třeba 10. přikázání)
* Mluví Bible o amorálnosti sexuálního zneužívání dětí?
* Říká Bible, že je amorální rasismus?
* Co říká Bible o amorálnosti mučení?
* Má Bible námitky proti genocidě?
* Mluví Bible o amorálnosti barbarských poprav? (upálení zaživa, kamenování)
* Namítá Bible byť jen slůvkem něco proti týrání dětí? (vzpomeňme si na případ zmučeného chlapce s připínáčky v botách)
* Jak na základě Bible zdůvodnit, že mučení a upalování čarodějnic inkvizicí bylo amorální?  (porovnej Ex 22:17)
* Mluví Bible o amorálnosti násilí na ženách v rodině?

Jak může někdo mluvit o Bibli, jako o Zdroji vší morálky, když místo těchto velmi závažných věcí řeší raději záležitosti jako zákaz práce v sobotu pod trestem smrti umučením (ukamenováním), nebo aby knězi nebylo vidět pod sukni? (Ex 20:26)

***

Na výše uvedeném nic nemění fakt, že v Bibli jsou (i) některé hluboké morální koncepty, jako např. “zlaté pravidlo” (chovej se k lidem tak, jak chceš aby se oni chovali k tobě). Problém je, že jsou na jedné hromadě s ostatním balastem, s výzvami ke genocidám, k obětování lidí, koneckonců i zvířat (i toto je jistě z dnešního hlediska nemorální!) atd., a že k rozlišení, co v Bibli je správné a co špatné, potřebujeme už existující (a rozhodně nikoliv nutně neměnnou) představu z vnějšku. To ale nutně znamená, že Bible nemůže být a není pramenem či nalezištěm oné absolutní morálky, která má podle křesťanů existovat.

Právě ta představa, která nám umožňuje odlišit, co je (v Bibli nebo kdekoliv jinde) dobré a co je špatné, a kterou máme nezávisle na Bibli, je z definice (viz. úvodní odstavec) samotnou morálkou.

V Bibli však nejsou z dnešního hlediska amorální věci jen tak. Jsou tam proto, že v době kdy byly jednotlivé Biblické knihy sepisovány, vypadala morálka právě tak, jak je tam zaznamenána! V Bibli není odsouzeno otroctví právě proto, že na něm tehdy nebylo shledáváno nic nemorálního! Bůh v Bibli Izraelce nabádá ke genocidám a k vybíjení žen a dětí právě proto, že tehdy lidé neviděli nic špatného na tom, vyvraždit nepřátele včetně žen a dětí! Naopak, tehdy do bylo vnímáno jako zcela přirozená a dokonce prospěšná věc (riziko, že děti by vyrostly v syny, odhodlané pomstít smrt svých otců, zde jistě reálně existovalo) a jaký tedy div, že tehdejší lidé přisoudili tyto úmysly i Bohu, kterého si vymysleli?

Jejich Bůh podle nich jednal právě tak, jak oni považovali za správné – ostatně kdo by nechtěl mít spravedlivého Boha?

Právě ten kontrast mezi tím co bylo tehdy považováno za spravedlivé a za morální a za Bohem posvěcené, a co je považováno za spravedlivé a morální dnes, svědčí naprosto jednoznačně proti existenci Bohem stanovené absolutní morálky.

***

Nový zákon byl sepsán o stovky let později než Starý Zákon, a vzhledem k výše uvedenému je naprosto přirozené a očekávatelné, že v průběhu těchto stovek let se pojetí morálky v Izraelské společnosti změnilo. K tomuto posunu by ovšem rozhodně nemělo dojít, pokud by měli pravdu křesťané, a existovala by “objektivní morálka”, obsažená v Božím Slově.

Starý Zákon je sice i v NZ nahlížen jako “bezvýhradná” autorita, a Ježíš se na něj odvolává při každé příležitosti a jeho platnost opakovaně potvrzuje, ale současně lehce naznačuje možnost kompromisu v některých otázkách, a jím popisovaná morálka v některých dalších otázkách je dokonce diametrálně odlišná od SZ.

Práce v sobotu je sice podle Ježíše stále hřích, ale “v rozumné míře” v sobotu pracovat povoluje. Porovnejme to se Starým Zákonem, kdy je potrestán barbarským trestem smrti ukamenováním i muž, který si v lese sbírá dřívka – a tehdy byl takový trest považován za morální (vždyť ten muž se vzepřel Bohu! Tak co s ním jiného?).

Zapudit manželku bylo dříve povoleno, zatímco Ježíš to považuje za nevhodné, a tento posun zdůvodňuje nic neříkající frází o “tvrdosti vašeho srdce”. (Matouš 19:7) (Zde se tedy jedná naopak o zpřísnění pravidel!)

Ježíš také docela zásadně mění starozákonní pravidlo “Oko za oko” o 180 stupňů na “Nastav druhou tvář”. U tohoto se na chvíli zastavme: Vážně je tohle morální? Vážně je dobré, abychom se takto chovali? Vážně je na fyzický útok dobré reagovat výzvou k dalšímu útoku? Je vůbec morální reagovat na útok pasivitou? Jak by asi vypadal svět, kdyby se tento model ve společnosti začal prosazovat? Hádám, že agresivnější jedinci by se zaradovali, a měli by posvícení. A to ani nemluvím o tom, k čemu by asi vedlo, kdybychom se pokusili aplikovat tuto zásadu na vztahy mezi státy. Takový stát, který by se v takové situaci rozhodl stát se agresorem, by se zanedlouho stal světovládcem.

Jistě není náhodou, že se Ježíšův model nikdy nijak významně neprosadil. Kdyby se prosadil, pak by ta skupinka která by ten model přijala, zanedlouho přestala existovat. Kdyby se křesťané chovali, jak Ježíš utopicky učil, pak by dnes žádní křesťané nebyli.

***

“Morální Zeitgeist”, který způsobil posun od Starozákonní morálky k té Novozákonní, samozřejmě působit nepřestal, a výsledky tohoto procesu jsou vskutku dramatické. Zmiňme jen vznik názoru na amorálnost mučení, amorálnost otroctví, amorálnost rasismu. Nic na tom nemění fakt, že mučí se i dnes (Al Ghraib), stejně jako nějací ti lidé s postavením otroka se najdou, a existují i rasisté. To oč běží, je změna názorů společnosti na tyto jevy.

Dnes nikdo nepochybuje o tom, že mučení je amorální, zatímco před 400 lety (a ani kdykoliv dřív) s jeho morálností drtivá většina společnosti neměla problém (a výjimeční jedinci s jasnozřivou myslí a opačným názorem, na tom nic nemění). Analogicky co se týká dalších jevů.

Jak dnes můžeme vědět, jaký posun morální Zeitgeist v příštích desetiletích způsobí? Jak dnes můžeme odhadnout, co z toho co dnes morální je, za nějaký čas morální nebude? A jak můžeme vědět, že něco z toho co dnes morální naopak není, nepřestane být po čase problematické?

Obloukem se vracíme k začátku: Kde je jaká objektivní, absolutní morálka? Dnes máme na morálku takové názory, jaké máme, z dobrých důvodů, stejně jako v minulosti měli lidé tehdejší morálku z (pro ně) dobrých důvodů. K posunu došlo, protože dnes víme, co jsme tehdy nevěděli, staly se věci, ke kterým do tehdy nedošlo (třeba Holokaust), a objevili se myslitelé, jejichž filosofie vrhla na mnohé věci nové světlo.

Tento proces samozřejmě kontinuálně a neustále pokračuje: dnes nevíme věci, které budeme vědět za pár desítek let, a naše názory na to co je morální a co ne, se mohou změnit (a také se změní). Stanou se věci, které naše názory posunou, objeví se myslitelé, kteří náš pohled pozmění.

Závěr: Objektivní a absolutní morálka je jen iluze lidí, kteří nejsou schopni překročit svůj stín. Vývoj morálky je kontinuálním procesem, a pojetí morálky v různých dobách se v konkrétní společnosti liší tím víc, čím jsou od sebe tyto doby vzdálenější. To, že některé zásady přetrvávají (např. “nebudeš svévolně vraždit své bližní”) svědčí jedině o tom, že platí z velmi dobrých důvodů, a nikoliv o tom, že existuje cosi jako objektivní morálka jako celek, a tím méně o tom, že by taková morálka byla dána Bohem a sdělena nám skrze Bibli.

1,240 thoughts on “Křesťanství a morálka

  1. Karel

    JE JIŽ ODSOUZEN”, což je něco zcela jiného, než že bude SOUZEN.

    Je to přesně tak – je jíž odsouzen, což si však mnozí nechtějí přiznat. Ano, jsi jíž odsouzen, ze svých skutku NEBUDEŠ ospravedlněn.

  2. Michal Post author

    Karle, jen technickou poznámku: Jsme v situaci, kdy jsme zde s Romanem citovali minimálně pět veršů, kde Bible explicitně říká, že víra je nutnou podmínkou spásy.

    Vy jste zatím nenašel ani jeden verš, který by říkal, že k tomu aby byl člověk spasen, nemusí věřit v Ježíše Krista (ale stačí, když bude žít “jinak dobře”).

    I KDYBY jste ale takový verš našel, což se vám zatím nepovedlo, pak bychom měli rozpor v Bibli – a vy byste navíc musel prokázat, že těch minimálně pět veršů které jsme zde uvedli my, je třeba chápat jinak než podle toho co přímo říkají, a že naopak ten váš verš “má přednost” a že ten je třeba chápat v souladu s jeho zněním.

  3. Karel

    Karel: Proč myslíš, že se Kristu říká Spasitel/Záchrance?
    Michal: No zjevně proto, že je schopen spasit a taky spasí ty, kdo v něj uvěří.

    A spasí/zachrání je před čím?
    Zpráva pro tebe i ostatní: Zj 22,17 A kdo žízní, ať přijde, a kdo CHCE, ať si ZDARMA vezme vodu života.

    Michal: Jistě – a Bible zcela jasně stanoví, že nevíra v Krista je tak závažným prohřeškem (hříchem), tedy SKUTKEM, Karle, že výsledek toho Soudu je předem oznámen: věčné zatracení, odsouzení.

    Nebudeš odsouzen za to, že jsi neuvěřil v Krista, ten tě od Soudu zachraňuje. Budeš souzen dle svých skutku: Zj 20.12 “A MRTVÍ BYLI SOUZENÍ PODLE SVÝCH SKUTKU, zapsaných v těch knihách. A moře vydalo mrtvé, kteří v něm byli, Smrt a Hádes vydali mrtvé, kteří v nich byli, A KAŽDÝ BYL SOUZEN PODLE SVÝCH SKUTKU.” Tam není napsané nic o tom, že budou souzení podle své víry.

    mICHAL: neuvedl jste Karle NIC, co by měnilo byť jen písmenko na tom, že podle Nového Zákona je víra v Ježíše NUTNOU podmínkou spasení. Je mi líto.

    Ale to jsem také netvrdil. Kristus je záchrance od Božího soudu – je to Bohem nabídnuta milost jak se Soudu vyhnout. NENÍ JINÁ MOŽNOST. Přijetím Jeho milosti jsi spasen – nejdeš na soud. Ale kdo Jeho milost odmítá, ten na ten Soud půjde a NEBUDE souzen za to, že neuvěřil, ale bude souzen dle svých skutku. (viz Zj 20.12-13)

  4. Karel

    Michal: Vy jste zatím nenašel ani jeden verš, který by říkal, že k tomu aby byl člověk spasen, nemusí věřit v Ježíše Krista (ale stačí, když bude žít “jinak dobře”).

    Zopakuji: Ale to jsem také netvrdil. Kristus je záchrance od Božího soudu – je to Bohem nabídnuta milost jak se Soudu vyhnout. NENÍ JINÁ MOŽNOST. Přijetím Jeho milosti jsi spasen – nejdeš na soud. Ale kdo Jeho milost odmítá, ten na ten Soud půjde a NEBUDE souzen za to, že neuvěřil, ale bude souzen dle svých skutku. (viz Zj 20.12-13)

  5. Roman_01

    Karel:
    No, tak i kdybychom připustili, že je to jak říkáte (přestože je to v rozporu s pasážemi, které jsme vám citovali) tak ve výsledku skončíme v pekle tak jako tak, ne? Protože v podstatě všechno lidské je považované za hřích:
    “Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení, ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království. ” 5 Radegastů po obědě a šup do pekla.
    1. Kor. 6.
    “Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci. ” Stačí se ohlédnout za pěknou ženskou a šup do pekla 🙂
    Matouš 5,28

  6. Karel

    Roman_01 says:
    July 17, 2011 at 8:26 pm
    Karel:
    Vámi citované verše…..

    Tento svůj komentář, nech si jej projít hlavou vzhledem k tomu co vše jsem níže napsal. Snad pochopíš. Modlitba k Bohu by nebyla k zahození. Chceš poznat pravdu? Tak se ji nebraň.

    Chápu váš odpor, z křesťanství neznáte nic, protože základ je evangelium, a to míjíte mílovými kroky. Vraťte se k pramení, tam je voda nejčistší. Bůh Vám pomoz.

  7. Karel

    Roman_01 says: No, tak i kdybychom připustili, že je to jak říkáte (přestože je to v rozporu s pasážemi, které jsme vám citovali) tak ve výsledku skončíme v pekle tak jako tak, ne? Protože v podstatě všechno lidské je považované za hřích:
    “Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení, ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království. ” 5 Radegastů po obědě a šup do pekla.
    1. Kor. 6.
    “Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci. ” Stačí se ohlédnout za pěknou ženskou a šup do pekla
    Matouš 5,28

    Karel: Aspoň vidíš, že Jeho nároky jsou vysoké. Bez Boha to nezvládneš. I křesťan zhřeší, ale určující pro křesťana je, že se s tím nesmíří, bojuje se svými slabostmi. Ne však proto, aby si zasloužil NEBE, protože to není možné, ale protože poznal Boha, Jeho lásku a tato láska jej proměňuje.

  8. Karel

    Colombo says:
    July 17, 2011 at 9:13 pm
    Roman: to jsem se právě i ptal, ale nedokázal mi to vysvětlit.

    Karel: Tyká se to mne?

  9. Arkande

    Já bych se na celou tuto problematiku podíval jinak…píšete Kdo však Boží milost nepřijme, bude souzen dle svých skutku…

    To znamená že kdo Boží milost nepřijme nebude souzen ani podle svých skutků.Což nám v praxi znamená že stačí věřit v Ježíše a vše je odpuštěno,vraždy,násilí,znásilnění…Prostě pohodička.Jsme to ale mi ateisté amorální blbci,že nevěříme,co?

  10. Karel

    Ř 2,12 Ti, kdo bez Zákona zhřešili, bez Zákona také zahynou; a ti, kdo zhřešili pod Zákonem, skrze Zákon budou souzeni. Neboť u Boha nejsou spravedliví ti, kdo Zákon slyší, ale ospravedlněni budou ti, kdo jej plní. Když totiž pohané, kteří nemají Zákon, přirozeným szpůsobem činí to, co Zákon spožaduje, pak jsou sami sobě Zákonem, ač Zákon nemají. Ukazují, že mají dílo Zákona napsané ve svých srdcích. Jejich svědomí bude svědčit spolu s myšlenkami, jež se navzájem obviňují nebo také obhajují, v den, kdy Bůh skrze Ježíše Krista bude podle mého evangelia soudit, co je skryto v lidech.

  11. Roman_01

    Karel:

    Takže abychom si to shrnuli…tak tedy ateisti nakonec v tom pekle skončí, jak jsem tvrdil původně, je to tak? A kdo věří, tak u toho je jedno, jestli je vrah, násilník, souzen nebude (“kdo v Něho věří, NEJDE NA SOUD”)

  12. Roman_01

    Karel:

    Takže abychom si to shrnuli…tak tedy ateisti nakonec v tom pekle skončí, jak jsem tvrdil původně, je to tak? A kdo věří, tak u toho je jedno, jestli je vrah, násilník, souzen nebude (“kdo v Něho věří, NEJDE NA SOUD”)..

  13. Arkande

    to Slávek:Promin ale po rozhovorech s věřícími je má tolerance k nesmyslům značně omezena.Většinu příspěvků věřících zde na fóru považuji za vtip,zatímco s hrůzou zjišťuji že to myslí Vážně…Stejně tak tě nepřekvapí prohlášení na psychiatrii že někdo je letadlo-od známého tě to ale již překvapí.Což je důvod proč jsem tak reagoval na tvůj příspěvek.

    to Samain:Gratuluji a pejskům třesu packou. 🙂

  14. Karel

    Arkande says: To znamená že kdo Boží milost nepřijme nebude souzen ani podle svých skutků.

    Karel: Podivná logika. Z čeho tak usuzuješ?

    Arkande: Což nám v praxi znamená že stačí věřit v Ježíše a vše je odpuštěno,vraždy,násilí,znásilnění…Prostě pohodička.Jsme to ale mi ateisté amorální blbci,že nevěříme,co?

    Karel: Spoustu lidi nejsou schopni pro množství svých hříchu přijít k Boží milosti. Věc se má tak, že ty znásilnění, vraždy… mají svůj zdroj – zamilovali si zlo více než dobro. Tito to mají velice těžké přijmout odpuštění, ale nezlob se, i pro ně je.
    Dále, víra v Ježíše tě neospravedlňuje k tomu aby jsi v hříchu pokračoval. Tím, že přijímáš Boží milost, jenž je v Ježíši Kristu, tím přijímáš Krista za svého Pána.

  15. Karel

    Roman_01 says: Takže abychom si to shrnuli…tak tedy ateisti nakonec v tom pekle skončí, jak jsem tvrdil původně, je to tak? A kdo věří, tak u toho je jedno, jestli je vrah, násilník, souzen nebude (“kdo v Něho věří, NEJDE NA SOUD”)..

    To není tak jisté, každý bude souzen podle svých skutku. Ale odsouzení naleží Bohu. Nevylučují přítomnost Boží milosti i tam. Ale je to jen můj soukromý názor.

    Roman says: A kdo věří, tak u toho je jedno, jestli je vrah, násilník, souzen nebude

    Karel: Kdo věří, skutečně věří ve svém srdci, ne jen v ústech, nemůže být vrah, násilník… Pokud je, nevěří. Víra bez skutku je mrtva, není.

  16. Samain

    Arkande:To znamená že kdo Boží milost nepřijme nebude souzen ani podle svých skutků.Což nám v praxi znamená že stačí věřit v Ježíše a vše je odpuštěno,vraždy,násilí,znásilnění…Prostě pohodička.Jsme to ale mi ateisté amorální blbci,že nevěříme,co?

    Díky za gratulaci :-)…..napadlo mně úplně to samé. A vlastně je to tak – což potvrdil i Karel. Takže – chovejme se slušně , podle společenských norem, ale za jediný pohled na pěknou ženskou (chlapa) se budeme smažit. Pokud neuvěříme. Pokud ale uvěříme, můžeme lhát, krást, smilnit co hrdlo ráčí – pak stačí uvěřit – třeba těsně před smrtí a máme to dobré 😀

  17. Karel

    Karel says:
    July 17, 2011 at 9:38 pm
    Roman_01 says: Takže abychom si to shrnuli…tak tedy ateisti nakonec v tom pekle skončí, jak jsem tvrdil původně, je to tak? A kdo věří, tak u toho je jedno, jestli je vrah, násilník, souzen nebude (“kdo v Něho věří, NEJDE NA SOUD”)..

    To není tak jisté, každý bude souzen podle svých skutku. Ale odsouzení naleží Bohu. Nevylučují přítomnost Boží milosti i tam. Ale je to jen můj soukromý názor.

    Doplnění, citoval jsem toho více, měl jsem citovat jen toto: Takže abychom si to shrnuli…tak tedy ateisti nakonec v tom pekle skončí, jak jsem tvrdil původně, je to tak?
    A na to navazuje má odpověď, upřesněná: To není tak jisté, každý kdo nevěří bude souzen podle svých skutku…..

  18. Karel

    Samain says: Pokud ale uvěříme, můžeme lhát, krást, smilnit co hrdlo ráčí – pak stačí uvěřit – třeba těsně před smrtí a máme to dobré

    Karel: Lež jako věž.

Comments are closed.