Křesťanství a morálka

Pod pojmem morálka rozumíme souhrn pravidel či představ o tom, jaké úmysly, chování či jednání ve společnosti je dobré, správné, a které je naopak špatné.

Pro křesťany je morálka velmi důležitým tématem. Křesťané věří, že existuje absolutní morálka, tedy souhrn pravidel co je dobré a co špatné, který je univerzálně platný. Věří, že tato absolutní morálka nám byla dána Bohem, a je obsažena v Božím slově, tedy v Bibli. Tyto morální maximy nemohou být zpochybňovány, nelze o nich kriticky diskutovat – jsou přece od Boha.

Křesťané dále často argumentují, že už samotný fakt, že tato absolutní morálka existuje, je důkazem existence jejich Boha.

Ateismus jako takový morálku nijak neřeší (ateismus je názorem na (ne)existenci Boha), ovšem ateisté na morálku většinou názor jistě mají. Pozicí ateistů je, že žádná absolutní morálka neexistuje. Morálka nebyla nijak stanovena, ani vymyšlena, Bohem ani nikým jiným. Vznikala postupným vývojem v průběhu stovek a tisíců let, v jednotlivých společnostech a civilizacích.

Jednotlivé morální zásady jsou více či naopak méně univerzální, přičemž ty které jsou univerzálnější (např. “nezavraždíš svého bližního”) jsou takové z dobrých a jasně formulovatelných důvodů. Obecně, nad každým morálním pravidlem je vhodné přemýšlet, a zvažovat proč vlastně platí, a proč je dobré, aby platilo.

My se dnes podíváme, který z těch dvou konceptů lépe odpovídá realitě.

Absolutní morálka, definovaná Bohem, by jistě mohla existovat (pokud by ovšem existoval osobní Bůh). Existuje ale opravdu? Pokud ano, tak jak vypadá? Cokoliv absolutního musí být z definice jednoznačně definované. Mělo by tedy být jasné, jaká mravní pravidla do té Bohem definované podmnožiny patří, a jaká nikoliv.

***

Základem křesťanské morálky je desatero. Patří tedy všechna přikázání do té Bohem stanovené absolutní morálky, o níž se nediskutuje?

Zopakujme si:

1) Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
1a) Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
2) Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval.
3) Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. … Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.
4) Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
5) Nezabiješ
6) Nesesmilníš
7) Nepokradeš
8 ) Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví.
9) Nebudeš dychtit po domě svého bližního.
10) Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Vážně jsou tyto body základem absolutní morálky, definované Bohem? Vážně je základní mravní maximou, kterou si Bůh stanovil (!!!), že ho máme uctívat? Vážně je to pro něj tak důležité, že bližší specifikaci tohoto uctívání věnoval čtyři z deseti (jedenácti) přikázání?

Ateisté, kteří v Boha nevěří, jsou tedy zcela amorální lidé, a právem půjdou po smrti do pekla – v souladu s opakovaným potvrzeným téhož v Novém Zákoně Ježíšem… (kdo nevěří, byl již odsouzen)

Vážně má své místo mezi těmito mravními maximami zákaz práce v sobotu?

Opravdu je třeba ctít svého otce i matku za každou cenu? Co když je otec třeba alkoholik, který své děti týral a sexuálně zneužíval? Měly by ho i pak ctít? A když ho ctít nebudou, jsou proto amorální? Připomeňme, že morálka má být dle křesťanů absolutní, jasně definovaná v Písmu, a nepřipouštějící rozplizlost výkladu!

A co přikázání “nezabiješ”? V desateru je toto přikázání staveno bez jakéhokoliv upřesnění, avšak v dalších verších stejné kapitoly případů, kdy zabíjení nařídil přímo Bůh, spoustu (třeba Ex 21:23). Bez ohledu na to, co je napsáno v Bibli: je podle křesťanů nemorální zabíjet ve válce? Jak by se člověk (voják!) měl chovat, když už k válce dojde? Může člověk ve válce zabíjet nevinné? Může vraždit nepřátelské ženy a děti? Bible jasně říká, že ANO! (Numeri 31:15)

A co zabití útočníka v sebeobraně? Je toto amorální? Je povoleno popravit zločince? A je morální, aby obyčejný člověk (nikoliv popravčí) o své vůli ukamenoval člověka proto, že pracuje v sobotu? Bible jednoznačně říká, že ANO! Na základě čeho vědí křesťané, že to morální naopak není?

***

Snad ještě pozoruhodnější, než to co Bible (včetně Nového Zákona!) o morálce říká, je to co naopak neříká.

* Říká někde Bible, že je nemorální otroctví? Naopak, Bible o otroctví mluví jako o zcela normální věci (viz. třeba 10. přikázání)
* Mluví Bible o amorálnosti sexuálního zneužívání dětí?
* Říká Bible, že je amorální rasismus?
* Co říká Bible o amorálnosti mučení?
* Má Bible námitky proti genocidě?
* Mluví Bible o amorálnosti barbarských poprav? (upálení zaživa, kamenování)
* Namítá Bible byť jen slůvkem něco proti týrání dětí? (vzpomeňme si na případ zmučeného chlapce s připínáčky v botách)
* Jak na základě Bible zdůvodnit, že mučení a upalování čarodějnic inkvizicí bylo amorální?  (porovnej Ex 22:17)
* Mluví Bible o amorálnosti násilí na ženách v rodině?

Jak může někdo mluvit o Bibli, jako o Zdroji vší morálky, když místo těchto velmi závažných věcí řeší raději záležitosti jako zákaz práce v sobotu pod trestem smrti umučením (ukamenováním), nebo aby knězi nebylo vidět pod sukni? (Ex 20:26)

***

Na výše uvedeném nic nemění fakt, že v Bibli jsou (i) některé hluboké morální koncepty, jako např. “zlaté pravidlo” (chovej se k lidem tak, jak chceš aby se oni chovali k tobě). Problém je, že jsou na jedné hromadě s ostatním balastem, s výzvami ke genocidám, k obětování lidí, koneckonců i zvířat (i toto je jistě z dnešního hlediska nemorální!) atd., a že k rozlišení, co v Bibli je správné a co špatné, potřebujeme už existující (a rozhodně nikoliv nutně neměnnou) představu z vnějšku. To ale nutně znamená, že Bible nemůže být a není pramenem či nalezištěm oné absolutní morálky, která má podle křesťanů existovat.

Právě ta představa, která nám umožňuje odlišit, co je (v Bibli nebo kdekoliv jinde) dobré a co je špatné, a kterou máme nezávisle na Bibli, je z definice (viz. úvodní odstavec) samotnou morálkou.

V Bibli však nejsou z dnešního hlediska amorální věci jen tak. Jsou tam proto, že v době kdy byly jednotlivé Biblické knihy sepisovány, vypadala morálka právě tak, jak je tam zaznamenána! V Bibli není odsouzeno otroctví právě proto, že na něm tehdy nebylo shledáváno nic nemorálního! Bůh v Bibli Izraelce nabádá ke genocidám a k vybíjení žen a dětí právě proto, že tehdy lidé neviděli nic špatného na tom, vyvraždit nepřátele včetně žen a dětí! Naopak, tehdy do bylo vnímáno jako zcela přirozená a dokonce prospěšná věc (riziko, že děti by vyrostly v syny, odhodlané pomstít smrt svých otců, zde jistě reálně existovalo) a jaký tedy div, že tehdejší lidé přisoudili tyto úmysly i Bohu, kterého si vymysleli?

Jejich Bůh podle nich jednal právě tak, jak oni považovali za správné – ostatně kdo by nechtěl mít spravedlivého Boha?

Právě ten kontrast mezi tím co bylo tehdy považováno za spravedlivé a za morální a za Bohem posvěcené, a co je považováno za spravedlivé a morální dnes, svědčí naprosto jednoznačně proti existenci Bohem stanovené absolutní morálky.

***

Nový zákon byl sepsán o stovky let později než Starý Zákon, a vzhledem k výše uvedenému je naprosto přirozené a očekávatelné, že v průběhu těchto stovek let se pojetí morálky v Izraelské společnosti změnilo. K tomuto posunu by ovšem rozhodně nemělo dojít, pokud by měli pravdu křesťané, a existovala by “objektivní morálka”, obsažená v Božím Slově.

Starý Zákon je sice i v NZ nahlížen jako “bezvýhradná” autorita, a Ježíš se na něj odvolává při každé příležitosti a jeho platnost opakovaně potvrzuje, ale současně lehce naznačuje možnost kompromisu v některých otázkách, a jím popisovaná morálka v některých dalších otázkách je dokonce diametrálně odlišná od SZ.

Práce v sobotu je sice podle Ježíše stále hřích, ale “v rozumné míře” v sobotu pracovat povoluje. Porovnejme to se Starým Zákonem, kdy je potrestán barbarským trestem smrti ukamenováním i muž, který si v lese sbírá dřívka – a tehdy byl takový trest považován za morální (vždyť ten muž se vzepřel Bohu! Tak co s ním jiného?).

Zapudit manželku bylo dříve povoleno, zatímco Ježíš to považuje za nevhodné, a tento posun zdůvodňuje nic neříkající frází o “tvrdosti vašeho srdce”. (Matouš 19:7) (Zde se tedy jedná naopak o zpřísnění pravidel!)

Ježíš také docela zásadně mění starozákonní pravidlo “Oko za oko” o 180 stupňů na “Nastav druhou tvář”. U tohoto se na chvíli zastavme: Vážně je tohle morální? Vážně je dobré, abychom se takto chovali? Vážně je na fyzický útok dobré reagovat výzvou k dalšímu útoku? Je vůbec morální reagovat na útok pasivitou? Jak by asi vypadal svět, kdyby se tento model ve společnosti začal prosazovat? Hádám, že agresivnější jedinci by se zaradovali, a měli by posvícení. A to ani nemluvím o tom, k čemu by asi vedlo, kdybychom se pokusili aplikovat tuto zásadu na vztahy mezi státy. Takový stát, který by se v takové situaci rozhodl stát se agresorem, by se zanedlouho stal světovládcem.

Jistě není náhodou, že se Ježíšův model nikdy nijak významně neprosadil. Kdyby se prosadil, pak by ta skupinka která by ten model přijala, zanedlouho přestala existovat. Kdyby se křesťané chovali, jak Ježíš utopicky učil, pak by dnes žádní křesťané nebyli.

***

“Morální Zeitgeist”, který způsobil posun od Starozákonní morálky k té Novozákonní, samozřejmě působit nepřestal, a výsledky tohoto procesu jsou vskutku dramatické. Zmiňme jen vznik názoru na amorálnost mučení, amorálnost otroctví, amorálnost rasismu. Nic na tom nemění fakt, že mučí se i dnes (Al Ghraib), stejně jako nějací ti lidé s postavením otroka se najdou, a existují i rasisté. To oč běží, je změna názorů společnosti na tyto jevy.

Dnes nikdo nepochybuje o tom, že mučení je amorální, zatímco před 400 lety (a ani kdykoliv dřív) s jeho morálností drtivá většina společnosti neměla problém (a výjimeční jedinci s jasnozřivou myslí a opačným názorem, na tom nic nemění). Analogicky co se týká dalších jevů.

Jak dnes můžeme vědět, jaký posun morální Zeitgeist v příštích desetiletích způsobí? Jak dnes můžeme odhadnout, co z toho co dnes morální je, za nějaký čas morální nebude? A jak můžeme vědět, že něco z toho co dnes morální naopak není, nepřestane být po čase problematické?

Obloukem se vracíme k začátku: Kde je jaká objektivní, absolutní morálka? Dnes máme na morálku takové názory, jaké máme, z dobrých důvodů, stejně jako v minulosti měli lidé tehdejší morálku z (pro ně) dobrých důvodů. K posunu došlo, protože dnes víme, co jsme tehdy nevěděli, staly se věci, ke kterým do tehdy nedošlo (třeba Holokaust), a objevili se myslitelé, jejichž filosofie vrhla na mnohé věci nové světlo.

Tento proces samozřejmě kontinuálně a neustále pokračuje: dnes nevíme věci, které budeme vědět za pár desítek let, a naše názory na to co je morální a co ne, se mohou změnit (a také se změní). Stanou se věci, které naše názory posunou, objeví se myslitelé, kteří náš pohled pozmění.

Závěr: Objektivní a absolutní morálka je jen iluze lidí, kteří nejsou schopni překročit svůj stín. Vývoj morálky je kontinuálním procesem, a pojetí morálky v různých dobách se v konkrétní společnosti liší tím víc, čím jsou od sebe tyto doby vzdálenější. To, že některé zásady přetrvávají (např. “nebudeš svévolně vraždit své bližní”) svědčí jedině o tom, že platí z velmi dobrých důvodů, a nikoliv o tom, že existuje cosi jako objektivní morálka jako celek, a tím méně o tom, že by taková morálka byla dána Bohem a sdělena nám skrze Bibli.

1,240 thoughts on “Křesťanství a morálka

  1. Colombo

    Protestant: to vaší Církvi tleskám. Je pěkné vidět, že se zažité představy způsobené nutností vymezit se proti značně homosexuálně orientovaným kulturám (zejména starověké Řecko) takhle boří i u natolik bigotního společenství, jako je křesťanství.

    Noxo: jo, a když Papež řekl, že kondomy jsou v pořádku, to lhal?

  2. Machi

    Noxo:
    “Antikoncepcia zabraňuje prirodzenej viazanosti k druhej osobe. Muž a žena by mali byť pre druhého prioritou. S antikoncepciou sa stáva prioritou sex. To všetko následne vedie k promiskuite, veď terjšiu prioritu – sex si môžem naplniť s kýmkoľvek iným.”

    To jsou názory mnoha křesťanů, ale nijak nepodložené. Například nevím jak “Muž a žena by mali byť pre druhého prioritou” je vyloučeno antikoncepcí? Naopak antikoncepce je výrazem odpovědnosti a lásky k druhému (a nakonec i třetímu). Co se týče promiskuity, mnoho lidí přitom právě antikoncepci ignoruje a to poté vede k problémům. Naopak nezodpovědnost a dogmatičnost věřících pak vede k problémům s vysokou mírou těhotenství mladistvých (jako např. v USA, UK nebo Polsku).
    Je celkem příznačné, že nejmenší míru potratovosti mají převážně ateistické země a na druhém konci jsou země silně nábožensky založené.

  3. Colombo

    Machi: to není pravda, v Polsku nemají vysokou potratovost, ale v Německu mají vysokou potratovost Polek.

  4. Noxo

    to Slávek:
    ja som nikdy homosexuálov neodsudzoval, skôr naopak, mám pár kamarátov z tých radov. Ale pravdu povediac nemám voči nim taký postoj ako v Protestantových linkoch ..žiaľ. Asi preto, že som nemal dôvod ich riešiť.

    Pokorne sa priznávam – nemám Lota až tak do piky naštudovaného ako ty 🙂 Ďakujem za poukázanie na túto medzeru. Predsalen som človek a nie vždy všetko viem.
    Je tam hádam niečo smerujúce k antikoncepcii? Dle môjho sa tam ukazuje skôr sexuálna zvrátenosť Lótových dcér ? Sodomia je nie nadarmo odvodená od vtedajších mravov Sodomy 😉

    V tej stati, čo si poslal Ježiš poukazuje na zavŕšenie svojho ‘naplnenia Zákona a Prorokov’. Dovtedy v SZ ľudia stavali Boha na úroveň Zákonov (zákazov a príkazov), ale Ježiš tomu prišiel dať zmysel, ktorý bol vyvrcholený v milosrdenstve. —> z tohto sa odvíja môj postoj.

  5. Arkande

    to Protestant:Hezky-kdo by to čekal že se křesťané jednoho dne přestanou navážet do homosexuálu,dobrá práce.

    to Noxo:O Sodomských mravech,tedy kromě toho že byli tůze špatné v očích Hospodina nic jiného nevíme…což je dost rozporuplné protože v jeho očích bylo také špatné pracovat v Sobotu,nemít obřízku,jíst vepřové atd.

  6. Noxo

    to Arkande:
    z toho čo si napísal vyplýva, že znásilnenie je špatné v očiach Boha, ale u teba to je normálne (možno aj bežné ..to dúfam nie 🙂 )

  7. Noxo

    toto len taká zaujímavosť, čo som našiel:
    De Neverov debatný zákon: Výsledkom dvoch monológov ešte nemusí byť dialóg.
    ..niekedy skoro ako tu 😀

  8. protestant

    Arkande says:
    July 13, 2011 at 8:47 pm
    to Protestant:Hezky-kdo by to čekal že se křesťané jednoho dne přestanou navážet do homosexuálu,dobrá práce.

    protestant:

    registrované partnerství zdržoval sekulární stát a ne církev

  9. protestant

    Machi says:
    Je celkem příznačné, že nejmenší míru potratovosti mají převážně ateistické země a na druhém konci jsou země silně nábožensky založené.

    protestant:

    ……4.3.3 Vztah religiozity a potratovosti
    Těsnost těchto jevů jsme analyzovali pomocí veličin relativního počtu obyvatel ve
    věku 15-49 let a obecné míry potratovosti, která nám uvádí, kolik uměle přerušených
    těhotenství připadlo na 1000 žen v témže věku. Korelační koeficient vyjadřující těsnost
    vztahu nám vystoupil na podobnou hodnotu jako u rozvodovosti a to -0,579. V tomto
    případě je vypovídací hodnota rovněž nezanedbatelná a uvádí nám vztah, kde se religiozita
    promítá do potratového chování obyvatel, ale jsou zde faktory, které jsou přednější při
    utváření tohoto typu demografického chování. Analogicky zde probíhá opět vztah tím
    způsobem, že při zvyšujícím se počtu věřících obyvatel se relativní úroveň UPT snižuje. ….

    http://is.muni.cz/th/184370/prif_b/bakule.pdf

  10. Slávek Černý

    protestant: registrované partnerství zdržoval sekulární stát a ne církev

    Slavek: jako postoj cce je mi sympaticky, ale obcas mi prijde, ze si tady z nas delate prdel:-)

    Tady je vyjadreni svate inkvizice:

    Když se legislativa ve prospěch uznání homosexuálních svazků navrhuje v zákonodárném shromáždění poprvé, má katolický zákonodárce morální povinnost vyjádřit jasně a veřejně svůj odpor a hlasovat proti ní. Hlasovat ve prospěch zákona tak škodlivého pro společné blaho je těžce nemorální.

    http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20030731_homosexual-unions_en.html

  11. Slávek Černý

    To co napsal Machi o vztahu potratovosti a krestanstvi je asi fakt blbost. ty statistiky jsou strasne zkresleny a hlavne neberou v potaz potratovou turistiku a legislativu. Ja jsem tam zadnou korelaci nenasel.

  12. Arkande

    to Noxo: Arkande:O Sodomských mravech,tedy kromě toho že byli tůze špatné v očích Hospodina nic jiného nevíme…což je dost rozporuplné protože v jeho očích bylo také špatné pracovat v Sobotu,nemít obřízku,jíst vepřové atd.

    Kde jste z tohoto příspěvku vyvodil že schvaluji znásilnění?Nejsem věřící abych se řídil dle (a)morálních standartů Bible VY GAGARINE.

  13. Arkande

    to Machi:Zeptal jsem se ženy a je pravdou že tedy lidé s nedokončenou základní školou či jen s ní se starají o děti špatně(což jsou OVŠEM extrémní sociální případy) stejně se ale v Extrému i lidé s Vysokoškolským vzděláním starají o své děti špatně.

    Důležitým faktorem je co považujeme za dobrou výchovu.Zaopatření dětí?Pak ve většině případů jsou na tom lépe vysokoškoláci(Pokud vezmeme v potaz že obvykle vydělávají více) ovšem lidé s nižším vzděláním zase mohou své děti více milovat-dávat jim pocit jistoty a bezpečí což ve vývoji dítětě hraje obrovskou roli ne-li nezastupitelnou.Pokud dítě nemá tuto citovou stránku je pravděpodobné že z něj vyroste asociál…holt jenom prachy nestačí.

  14. Noxo

    to Colombo:
    kde také niečo pápež hovoril? Vykrúcate slová horšie ako jehovisti, ťažké s vami..

    to Arkande:
    “O Sodomských mravech,tedy kromě toho že byli tůze špatné v očích Hospodina nic jiného nevíme…” tým ste priamo povedali, že Sodomské mravy odsudil len Boh, teda vy ich pokladáte za morálne. A to, že ste sa nedočítali v Genesis o pohlavnom styku v rámci rodiny, či znásilneniach Sodomčanmi, za to ja nemôžem.

  15. Noxo

    to Colombo:
    kde také niečo pápež hovoril? Vykrúcate slová horšie ako jehovisti, ťažké s vami..

    to Arkande:
    “O Sodomských mravech,tedy kromě toho že byli tůze špatné v očích Hospodina nic jiného nevíme…” tým ste priamo povedali, že Sodomské mravy odsudil len Boh, teda vy ich pokladáte za morálne. A to, že ste sa nedočítali v Genesis o pohlavnom styku v rámci rodiny, či znásilneniach Sodomčanmi, za to nemôžem.

  16. Colombo

    protestant: pěkně zpracovaný článek, četl jsem jen část, pěkně věcný. Jen by mě zajímalo, to v poslední době žádný výzkum dělán nebyl? Co mám z toho dojem, tak byly zmíněny výzkumy do 90. let.

  17. Slávek Černý

    Protestant: Vyjádření svaté inkvizice mne a moje bratry v církvi jak sám asi předpokládáte nezajímá.

    Slavek: pokud napisete, ze hlavni brzdou zavadeni registrovaneho partnerstvi byl sekularni stat, tak me zase nezajima nejaka cce.

Comments are closed.