Jak funguje víra?

Říká se, že dlouhé články nikdo nečte. Proto se dnes pokusím psát krátce a stručně. Chtěl bych velmi poprosit naše věřící přátele, aby si následující odstavce pozorně přečetli, a upřímně odpověděli,
1) zda mohou prohlásit, že u nich to takto nefunguje,
2) případně co to podle nich znamená, pokud se nemýlím, a jejich víra opravdu funguje nějak takto.

– především, ačkoliv náš mozek má v sobě zadrátováno, jak jsme chytří a jedineční a vůbec, NEJSME takoví. Náš mozek v netriviálních otázkách nefunguje příliš dobře. Jsme náchylní ke kognitivním biasům atd., a i velká většina dnešních ateistů NEMÁ své postoje promyšlené. Nevěří proto, že se narodili do společnosti nevěřících. Jejich iracionalita se realizuje v pověrách, víře v horoskopy, v UFO, konspirační teorie, městské legendy, atd. Ateisté nejsou o nic chytřejší než věřící (i když v průměru možná lehce ano 🙂 ), jen měli to štěstí, že z důvodu prostředí do kterého se narodili, mají v otázce boha zrovna pravděpodobně pravdu. Chceme-li se přiblížit k poznání pravdy v nějaké netriviální otázce, je třeba přemýšlet a shánět si informace velice pečlivě, je třeba brát na vědomí, které kognitivní postupy jsou spolehlivější a které méně spolehlivé, je třeba osvojit si zásady racionálního a kritického myšlení – a toto většina věřících ani ateistů nečiní.

– náboženství je integrováno do osobnosti věřícího jedince. Je součástí jeho identity. Opuštění víry by vnímal jako narušení své osobní integrity. Rituály, návštěvy kostela, modlitby, hovory o víře s přáteli, náboženské symboly a další VYPLŇUJÍ nemalé místo v jeho životě. To snižuje jeho motivaci byť jen uvažovat o cestě, která by MOHLA vést k opuštění toho všeho.

– Víra také tvoří vysvětlující rámec pro jeho světonázor. Typický věřící si tak neumí ani představit, že by víru opustil. Nic by najednou nedávalo smysl, v jeho životě by zůstalo prázdno.

– Navíc je si vědom, že by to narušilo vztahy s jeho blízkými, a proto je jeho ochota kriticky svou víru promyslet blízká nule. Nikoliv náhodou je ve společnosti věřících přítomen mem, že odpadnutí od víry je selhání, litují takového člověka, dokud ještě neodpadl, “doufají” že to zvládne, atd. Kdo by riskoval, že takto dopadne? Muslimové toto mají ošetřeno dokonce právem šaríja. (odpadnutí od víry se u Muslimů trestá smrtí)

– Daniel C. Dennett velmi trefně píše o tzv. doxastické dělbě práce. Velká část věřících o své víře nepřemýšlí, spoléhá se na to, že ji mají promyšlenou teologové a další vůdčí osobnosti v církvi, a jim stačí jen se k tomu přihlásit, vyznat víru, “podepsat to”. Smutnou skutečností však je, že teologové to nijak uspokojivě promyšlené nemají. Navíc co teolog to jiný názor. Kromě toho, kdyby běžní věřící tušili, kam vedou snahy teologů to celé promyslet, tak by v tom často svou víru příliš nepoznali…

– Velmi důležitým faktorem je, že věřící často cítí JISTOTU, že mají pravdu. Netuší, jak ošemetný je jistota pocit. Často ani netuší, ŽE jistota je jen pocit, a nepřipouštějí si, jak často může pocit jistoty klamat. Naivně soudí: VÍM, že mám Pravdu, TEDY mám pravdu.

– víra “funguje”. S Ježíšem mají osobní vztah, denně s ním “mluví”, mají pocit jistoty, že je s nimi. Když se jim něco povede, způsobil to Ježíš, óó děkuji. Když se něco nepovede, pán Ježíš mi tím dává lekci, chce mě něco naučit, a je to jen pro moje dobro. Ó děkuji Pane. Funguje to perfektně, a “přesvědčují” se o tom mnohokrát denně.

– víra řeší konečnost lidské existence, tedy něco, co nás hluboce zneklidňuje (máme to opět zadrátované v mozku).

– k metodě cukru přidává metodu biče = peklo

– mimořádně důležitá rekvizita je “aktivní ďábel”: my ateisté jsme jeho nástrojem, proto se nám nesmí naslouchat. Televize je ďábelská, cokoliv co by mohlo odvést od víry je ďábelský úklad, ateistické weby jsou ďábelské, naše otázky jsou ďábelské… je třeba držet se od ďábla co nejdál!

Je otázka, zda se víra šíří jako memplex, ale rozhodně je-li už někdo vírou “nakažen”, jsou součástí víry nepomenutelné a velice silné “imunizační” memy, které zejména jako celek tvoří prakticky neproniknutelnou překážku:

– víra jako taková je dobrá, je to ctnost. Jsme rádi, že ji máme.
– pochybnosti jsou špatné, jsou projevem slabosti a selhání. Nikdo se jim sice neubrání, ale je třeba se snažit.
– nevíra je nemorální, a kdo by chtěl být nemorální? Kdyby ateisté žili ve vlastním státě, jistě by se vraždili, znásilňovali a okrádali na potkání.
– nevěřící jsou nemorální, jsou z rozvrácených rodin, otcové je nemilovali, mají sklon k vraždám a krádežím atd., nevěří proto že chtějí smilnit, … kdo by chtěl mezi takové patřit?
– víra dává životu smysl. Musí být hrozné žít život, který nemá smysl…
– víra vysvětluje proč tu jsme. Nevěřící na tyto otázky nemají odpověď, věří, že jsme tu “náhodou”. Blázni…
– my věřící máme Pravdu
– víra je dar, dar poznání Pravdy. Tohoto daru si vážíme. Zlí a škodolibí nevěřící nám ho chtějí vzít. Tomu musíme zabránit, nejlépe tak, že se s nimi vůbec nebudeme bavit. K čemu taky?
– bez víry není morálka
– NDE ukazují, že posmrtný život existuje.
– ateisté pyšně věří svému rozumu, zatímco my věříme Bohu
– nevěřící se chtějí považovat za rovného bohu, dělají z člověka Boha, staví člověka na Jeho úroveň… pošetilci.
– nevěřící NENÁVIDÍ boha
– víra v boha na člověka klade vysoké nároky, a my věřící jsme schopni jim dostát. Nevěřící nevěří proto, že těmto nárokům dostát nejsou ochotni. Místo toho se chtějí věnovat pozemským radovánkám, nákupům, chipsům před TV, atd. Jak je převyšujeme, óóó my se máme.

Toto vše vytváří takřka dokonalý mentální black-box, ve kterém je mysl věřícího uzavřena, a sama dobrovolně TOUŽÍ v něm setrvat, NECHCE ani nahlédnout ven, natož aby se ven chtěla dostat.

Otázka na závěr pro naše věřící přátele: uvědomujete si, že podobný blackbox by DOKÁZAL konzervovat lež? Připouštíte, že toto se MOHLO stát vám? Připouštíte, že velice podobně fungují ostatní náboženství, případně “pomýlené” proudy v křesťanství? (Kreacionisté Mladé Země, svědkové Jehovovi, liberálové, moderní křesťané…) CHTĚLI byste poznat, KDYBY byla lživá i vaše víra, a mnou popsaný mentální blackbox by vám bránil to odhalit?

1,961 thoughts on “Jak funguje víra?

  1. Cestmír Berka

    Možno, by bolo vhodné vytvoriť na tomto webe nejaký diagnostický dotazník.

  2. jack

    martiXXX says:
    July 31, 2013 at 10:58 am
    Ale světonázorové věci vždy zahrnují neznámou část reality a ta je podle mě nekonečně větší než známá. Neexistuje domluva v těchto věcech.

    jack:
    A přesně na tom se všichni můžeme dohodnout. Dohodneme se tedy na tom, co z reality známe a na tom co z reality neznáme. Problém je ten,že tam kde ateisté říkají,že zatím neví,věřící tvrdí že ví a že je to něco mimo nám známé přírodní zákony.
    Kdyby alespoň předložili nějaké indicie pro pravděpodobnost takového tvrzení,ale ani ťuk!! 🙁

  3. jack

    protestant:
    Ano. S takovým despektem z jedné strany je nemožné diskutovat.

    jack:
    Odborníci na nedefinovatelnou entitu??? Vám to vážně dává smysl?? 🙁

  4. Medea

    Protestant: “V kterém století Medeo žiješ?”

    Protestant, chcela som zistiť, čomu veríš alebo neveríš, nejakú jasnú formuláciu Tvojej viery, ale to sa asi skôr dočkám toho druhého príchodu Krista 😀

  5. jack

    protestant:
    Měla bys pravdu pokud by to byly moje výroky a ne výroky doktorů teologie Pokorného, Hellera, Mrázka, Beneše, Prudkého či jiných. 🙂

    jack:
    A proč nám vlastně výroky těchto lidí ukazujete? Chcete na nich ukázat,že když si mohou protiřečit i teologové,tak si můžete protiřečit i vy?? 🙁

  6. Cestmír Berka

    jacku, to už tady bylo..deja vu..každý má svou logiku. A můžem znovu rozvinout diskusi, co je logika a jestli ateisté mají jinou a křesťané jinou a v podmnožině křesťanů, zvaných římští katolíci pokoncilní maj jinou, než u předkoncilních atd. ad nauseam

  7. protestant

    jack:
    A proč nám vlastně výroky těchto lidí ukazujete?

    protestant:
    Protože Medea tvrdí, že křesťané mají jiné názory než jsou názory těchto křesťanů … 🙂

  8. protestant

    bílej kabát says:
    July 31, 2013 at 4:04 pm
    Nevím, jestli má vůbec ještě smysl se tě na něco ptát, protestante, ale zkusím to. Vysvětli nám tu mravenčí víru?

    protestant:
    Nejsem sice Hejdánek, ale myslím, že to není zase až tak složité. Prostě bez víry, že má smysl obnovovat mraveniště by mravenci mraveniště neobnovili.

  9. Cestmír Berka

    jacku, to nejsou odborníci na nedefinovatelnou entitu ale odborníci na víru v nedefinovatelnou entitu- a to je sakra rozdíl! Profesor Vondráček jednou psal o medikovi, který přišel na zkoušku z mikrobiologie a řekl, že mikrobi neexistují a proto o nich nic neřekne..byl vyhozen od zkoušky…podruhé uměl perfektně, byl pochválen, ale když odcházel, řekl profesorovi, že stejně žádní mikrobi nejsou, že na ně nevěří. Nepamatuji si už, jestli byl student věřící, či nikoli…smysl by to dávalo- v Bibli mikrobi nejsou

  10. Cestmír Berka

    Medea se ptala, čemu ty osobně věříš a ty dáš odkaz … Napiš to vlastními slovy…

  11. Medea

    Protestant: “Protože Medea tvrdí, že křesťané mají jiné názory než jsou názory těchto křesťanů …”

    V prvom rade tvrdím, že Protestantove názory na kresťanstvo, sú pre väčšinu kresťanov neprijateľné. Protestantove náboženské názory, by boli, podľa mňa, neprijateľné aj pre tých Protestantom citovaných teológov 🙂

  12. protestant

    Michal says:
    July 31, 2013 at 3:27 pm
    Hehe, a nejlepší je ten úplný závěr: podle pana filozofa Hejdánka křesťanství JE ateismus!!! 🙂 nebo přinejmenším počátek ateismu 🙂 (57. minuta)

    protestant:
    Tohle už Římané tvrdili o křesťanech před skoro 2000 lety.

  13. jack

    protestant:
    Měla bys pravdu pokud by to byly moje výroky a ne výroky doktorů teologie Pokorného, Hellera, Mrázka, Beneše, Prudkého či jiných. 🙂

    jack:
    Používáte termín “doktor teologie. Co si představujete pod slovem teologie?
    Definice zní:”Teologie (z řeckého θεολογία theologia < θέος theos bůh + λόγος logos slovo) je nauka o Bohu, bohosloví.

    Jestli tedy souhlasíte,tak teologie je NAUKA o Bohu.
    Vaši teologové tvrdí,že Bůh je NEDEFINOVATELNÝ! Řekněte mi tedy prosím vás co se učí několik let na teologické fakultě o entitě,která je nedefinovatelná?
    Když vám dám například úkol naučit se něco o Atapalonu,kterého jsem nedefinoval,co se o něm budete NĚKOLIK LET učit??
    Tak mě tak trochu připadá,že ti vaši doktoři teologie patří do psychiatrické léčebny.
    Tam by mi to nepřipadalo vůbec divné,kdyby mi někdo na chodbě řekl,že se už roky učí o "něčem" co je nedefinovatelné! 🙂

  14. protestant

    Cestmír Berka says:
    July 31, 2013 at 5:14 pm
    Medea se ptala, čemu ty osobně věříš a ty dáš odkaz … Napiš to vlastními slovy…

    protestant:
    Já jen cituji, aby mne Medea zase nenařkla z toho, že mám nekřesťanské názory. Cituji jen jiné křesťany ….. 🙂

  15. Cestmír Berka

    V té citace je o církvi, ne o křesťanech. Jste-li církví Bible, představím si jehovisty. Odvolávat se na to, že tě někdo nařkne je směšné. Psal jsi, že jsi kristovec a v tom textu se Kristus nevyskytuje, takže jsi biblovec?

  16. bílej kabát

    protestant says:
    July 31, 2013 at 5:04 pm
    bílej kabát says:
    July 31, 2013 at 4:04 pm
    Nevím, jestli má vůbec ještě smysl se tě na něco ptát, protestante, ale zkusím to. Vysvětli nám tu mravenčí víru?

    protestant:
    Nejsem sice Hejdánek, ale myslím, že to není zase až tak složité. Prostě bez víry, že má smysl obnovovat mraveniště by mravenci mraveniště neobnovili.

    bílej kabát:
    Každý si to může nazvat po svém. Já bych to například nazval pudem sebezáchovy.

Comments are closed.