Kosmologický argument

Kosmologický důkaz existence Boha je modernější interpretací důkazů Boží existence Tomáše Aquinského, a objevuje se ve dvou modifikacích. Obě jsou postaveny na stejné myšlence (argument nemožností nekonečného regresu z pozic “selského rozumu”), přičemž první využívá vzájemnou “závislost” jsoucen, druhá jejich vzájemnou zapříčiněnost. Uveďme první z těchto dvou variant:

1) Každá událost musí mít nějakou příčinu
2) Řetězec vzájemně zapříčiněných událostí nemůže jít nekonečně hluboko do minulosti
3) Existuje tedy nějaká prvotní, ničím nezapříčiněná příčina, která existuje sama o sobě
4) Tuto příčinu nazýváme Bohem

O Kosmologickém argumentu jsem původně vůbec neměl v úmyslu psát, protože jsem byl přesvědčen, že jeho problematičnost je zřejmá na první pohled snad každému. Nicméně evidentně jsem se mýlil, protože věřící kosmologickému argumentu přikládají velkou důležitost. Píše o něm Dinesh D’ Souza ve své knize Křesťanství a ateismus úplně jinak, a věnují mu rozsáhlou pozornost na VŠECH webech, které deklarují svoji ambici obhájit křesťanství z pozic racionality. Jmenujme pro příklad http://www.rozumnavira.cz/ nebo http://www.rozhovor.cz/existuje/index.php.

***

Moje první a IMHO nejzásadnější námitka zní: Klidně pro začátek uznejme argument jako platný. Jediné, co je jím dokázáno, je jakási prvotní, ničím nezapříčiněná a na ničem nezávislá Příčina. Věřící věnují spoustu času tomu, aby podrobně (a přesto chybně) dokazovali její existenci, a přitom se takto neúspěšně škrábou jen na “první schůdek schodiště”. Těm “dalším schodům” však věnují pozornost naprosto minimální, ne-li žádnou.

I pokud by Prvotní, ničím již nezapříčiněné jsoucno existovalo, může přece jít o jakousi neosobní “věčnou tvořivou Sílu”, “univerzální Princip”, Universum tvořící “jeviště” všeho, apod.

Věřící tedy musí ukázat, že

1) Prvotní příčina je osoba. Má myšlenky, cíle, city (lásku k lidem), pocity (smutek z hříšníků, zlost dle SZ, …) atd.
2) že je všemocná. K tomuto není zjevný důvod. Stačí, aby byla právě tak “mocná”, aby zapříčinila vznik Vesmíru. Záměrně neříkám “stvořila jej”.
3) že je vševědoucí – zde důvod vůbec netuším, proč by taková měla být
4) že je Dobrá. Pojem “být dobrý” má přitom smysl jen ve vztahu k člověku. Připisovat tuto vlastnost Bohu je podle mě značně problematické.
5) že má z celého Stvoření speciální vztah k Člověku
6) zejména že tato prvotní příčina člověka miluje
7) je s lidmi v “přímém kontaktu”, ví, co si myslíme
8 ) když chce, může nám pomoct
9) má ráda, když Ji uctíváme
10) naopak nesnáší, když Ji neposloucháme = hřešíme
11) svoje instrukce nám předala v knize jménem Bible prostřednictvím jednoho z mnoha národů ve starověku
12) rozhoduje o lidské “spáse”
13) a o zatracení hříšníků
14) tato Prvotní Příčina má Syna
15) kterého seslala na Zemi
16) aby zde zemřel
17) a aby byli skrze jeho smrt lidé spaseni
atd.

Věřící všechny tyto body obchází nádherným “oslím můstkem”. Řeknou: náš Bůh má vlastnost “býti prvotní příčinnou”, a proto prvotní příčina je naším Bohem, a voilá – ten tedy existuje, a všechny výše uvedené body jaksi automaticky platí! 🙂

***

Mou druhou námitkou je, že bod (2) Kosmologického argumentu neplatí. Není důvod, proč by příčiny jevů v našem světě nemohly tvořit nekonečný regres. Jako protipříklad uvažme třeba model odjakživa existujícího cyklického Vesmíru, přičemž každý cyklus začíná svým “velkým třeskem”, následnou expanzí, která po desítkách miliard let přejde ve smršťování, končící Velkým Křachem, plynule přecházejícím v nový Velký Třesk.

Věřící nemožnost nekonečného regresu většinou nezdůvodňují, jako by nebylo nic samozřejmějšího, než že náš svět takto nemůže vypadat. Jeden z mála pokusů o zdůvodnění, který jsem kdy slyšel, vycházel z naprostého nepochopení základů teorie množin. Vypadal nějak takto:

Kdyby trvala minulost nekonečně dlouhou dobu, pak by např. počet uplynulých dní (nekonečně mnoho) byl ROVEN počtu uplynulých let (též nekonečně mnoho), což je absurdní. Proto od “začátku” muselo uplynout jen konečně mnoho času.

Jinde jsem viděl analogickou úvahu se sudými versus všemi čísly. Sudých by měla být polovina ze všech, jenže v případě nekonečného počtu je jich “stejně”, což je absurdní, a proto nekonečně mnoho času nemohlo uplynout.

Obě úvahy jsou triviálně chybné: Nelze totiž jen tak zobecnit, že to co platí pro každé přirozené číslo (tedy, že jeho dvojnásobek je vždy větší, než ono samo) platí jaksi automaticky i pro nekonečno. Ve skutečnosti to samozřejmě neplatí, protože nekonečno předně vůbec není přirozené ani reálné číslo, a proto s ním nemohu dělat aritmetické operace, jako například násobit ho nebo dělit 365 nebo dvěma nebo z něj “udělat polovinu”. Při korektním užití pojmu nekonečna nevzniká žádný spor, a není nejmenší důvod, proč by prostor nebo čas nemohly být nekonečné tím či oním směrem.

Setkal jsem se ještě s jednou námitkou proti nekonečnému regresu. Ta říká, že i kdyby Vesmír existoval věčně, pak by stejně musela existovat nějaká příčina, která by mu existenci umožnila, a na které by tak Vesmír závisel.

Tato námitka je však logicky chybným argumentem (logical falacy) třídy Non sequitur, čili “neplatná implikace”. Existuje-li Vesmír věčně, a sám od sebe, tak fakt nemusí být nic dalšího, na čem by musel být závislý. Pokud někdo tvrdí, že musí, pak musí korektně zdůvodnit proč.

Kromě toho, model věčně existujícího a na ničem nezávislého Vesmíru je logicky úspornější než model věčně existujícího a na ničem nezávislého Boha, který teprve dal vzniknout našemu Vesmíru. Racionální postoj v souladu s Occamovou břitvou tedy je, přijmout logicky úspornější model, do doby, dokud se neobjeví důvod proč přijmout ten složitější. O žádném takovém ale nevím.

***

Moje třetí námitka zní, že kosmologický argument v obou interpretacích používá nejasně definované pojmy, a stojí na dost naivním chápání fyziky.

Tak například, kvantová teorie, která dává naprosto neuvěřitelně přesné předpovědi, a je to jedna ze dvou klíčových teorií fyziky 20. století, dává výsledky v pravděpodobnostním tvaru. Lze tedy např. určit velmi přesně pravděpodobnost, že se dané atomové jádro rozpadne v čase delta t, ale rozhodně nelze určit přesný okamžik toho rozpadu. Zdá se navíc, že toto omezení je dost principiální. POKUD by existovalo cosi jako fundamentální náhoda, pak je tvrzení (1) kosmologického důkazu nepravdivé. Existovaly by události, které se dějí ryze náhodně, a NEMAJÍ tedy příčinu. My nevíme, zda fundamentální náhoda existuje nebo ne, ale bod (1) kosmologického argumentu se tváří, jako kdyby jistě neexistovala.

Navíc, i když pomineme kvantovou teorii, má náš svět silně nelineární povahu, a řešení diferenciálních rovnic popisujících dokonce snad většinu fyzikálních dějů, je nestabilní. To znamená, že dva extrémně podobné výchozí stavy (lišící se klidně polohou třeba i jen jediného atomu!) mohou vést po ne příliš dlouhém čase k diametrálně odlišným výsledkům. Klasickým příkladem je počasí, a populární “efekt motýlího křídla”. Ten popisuje zcela reálnou situaci, kdy mávnutí motýlího křídla má “za následek” tornádo na druhém konci světa za pár týdnů, zatímco zcela stejný výchozí systém, lišící se jen tím, že by v něm dotyčný motýl křídly nemávnul, po stejných pár týdnech k tornádu na tom “druhém konci světa” nevede. Otázkou teď je, co je tedy příčinou toho tornáda?

Pro zastánce svobodné vůle tu mám ještě jeden oříšek: má každé lidské rozhodnutí svoji příčinu? Pokud ne, pak neplatí bod (1) kosmologického argumentu, pokud ano, pak člověk nemá svobodnou vůli.

Nakonec vidím dost zásadní problém v našem chápání času. Čas může plynout na různých místech různě rychle, dva pozorovatelé se nemusí být schopni shodnout, které události nastaly současně a které ne, čas se může za určitých fyzikálních okolností dokonce zastavit (navždy?), např. v černé díře. Čas se nepochybně “chová” jinak než bychom čekali i v extrémních podmínkách prvních mikrosekund po velkém třesku. Důsledkem těchto nejasností a “podivností” je další “rozmlžení” pojmů “příčina” a “následek”. V extrémních podmínkách (třeba v černé díře) tyto pojmy MOHOU přestat mít smysl.

***

V této souvislosti se chci zmínit o přesvědčení některých věřících, že okamžikem, k němuž směřuje kosmologický argument, je Velký Třesk – a vidí za ním tvůčí akt Boha. Velký třesk je tak pro mnohé svého druhu důkazem Boha.

Ve skutečnosti je “Bůh velkého třesku” klasickým Bohem mezer. Musíme zcela korektně říct, že naše modely v prvních okamžicích po Velkém Třesku selhávají, a že tedy nevíme, co se v těchto prvních okamžicích stalo. Fyzikální rovnice předpovídají v čase t=0 singularitu, která je definována tím, že v ní fyzikální veličiny (hustota, teplota) nabývají nekonečných hodnot. Tento neduh je ovšem jen známkou toho, že rovnice selhaly – naše teorie prostě v extrémních podmínkách Počátku selhávají a nám se snad časem podaří nahradit je teoriemi lepšími.

Klíčové ovšem je, že zřejmě většina vědců se shoduje, že žádná skutečná singularita v čase t=0 s největší pravděpodobností nenastala. A nebyla-li singularita, pak nedošlo ani ke “vzniku času”.

V současné době je na stole několik modelů, spekulujících o tom, co se mohlo stát “před” velkým třeskem, a odkud náš Vesmír může pocházet. A ano – zařaďme mezi ně klidně i hypotézu o Velkém Třesku coby kreativním aktu Boha. Zde opět záleží na tom, jak Boha definujeme. Míníme-li Bohem “tvořivou sílu” kvantových fluktuací, pak klidně podepíšu, že Bůh docela pravděpodobně stál za vznikem našeho Vesmíru. Ovšem míníme-li Bohem myslící, věčně a samu od sebe existující Bytost, … pak se spokojme s konstatováním, že naše znalosti podobnému závěru v žádném případě nenasvědčují, a tím méně je takový závěr dokázaný.

***

Věřící někdy namítají, že “existovat věčně a sám od sebe” je definiční vlastnost Boha. Že tedy Bůh existuje “sám od sebe” a “na ničem nezávisle” z definice, a proto splňuje požadované vlastnosti prvotní příčiny jaksi automaticky a elegantně. Elegantněji, než kdybychom uvažovali o Vesmíru, který existuje “sám od sebe”, protože u Vesmíru o tom musíme “jen spekulovat”, zatímco Bůh tyto vlastnosti “prostě má”.

S věřícími se lze jistě shodnout na tom, že něco existuje samo od sebe, nezávisle na ničem jiném a existuje to věčně. Podle ateistů to je Vesmír, případně Vesmír v širším smyslu (Multiversum). Podle věřících to je Bůh, který teprve Vesmír, případně Multiversum stvořil.

Problém je, že věřící tvrdí, že jedině Bůh může existovat sám od sebe, a Vesmír nikoliv. A proč? Jedině proto, že ONI si tak Boha definovali. Podle jejich příběhu je prostě Bůh tou od věčnosti existující samozapříčiněnou příčinou, a Vesmír jí přece být nemůže, když podle nich je jí Bůh.

Celé je to vlastně o korektním používání definic, a následném korektním dokazování vlastností definovaných entit. Definujeme-li, že Bohem rozumíme na ničem nezávislé a věčně existující jsoucno, pak je přinejmenším možné, že Bůh by pak nebyl ani všemohoucí, ani vševědoucí, zejména proto, že by vůbec nebyl osoba (ale byl by např. totožný s Universem/Multiversem, nebo třeba s časoprostorem v širším pojetí).

To, že Bůh z předchozího odstavce musí mít atributy všemohoucnosti, vševědoucnosti, dobroty, lásky a spol., pokud je mi známo nikdo nikdy nezdůvodnil. Věřící se přesto tváří, jako by nebylo nic zřejmějšího.

***

Závěr:

Kosmologický argument v žádném případě nevypovídá nic o vlastnostech “dokazované” Prvotní Příčiny, a neexistuje ani žádné “pokračování” tohoto argumentu, které by se jejími vlastnostmi zabývalo. Věřící ke svému “křesťanskému Bohu” přeskakují od rádoby dokázané Prvotní Příčiny zvonivým oslím můstkem.
Kosmologický argument ve verzi s řetězcem příčin nefunguje vůbec, protože se pokazí na možnosti nekonečného regresu. Kosmologický argument ve verzi s řetězcem “závislých entit” je tak trochu žonglování se slovíčky, a přinejlepším může vést k “Univerzálnímu dějišti” resp. “multiversu”.
Obě verze kosmologického argumentu dále trpí příliš filozofickým a tedy vágním zacházením s pojmy, a naivním vztahem k fyzice.
Okamžikem, ke kterému směřuje Kosmologický argument, s velkou pravděpodobností není Velký Třesk, protože je přinejmenším dost možné, že existovala minulost i před ním. Tak jako tak, mezera v našem poznání nesvědčí nic o Bohu.

Z těchto důvodů považuji kosmologický argument za vyvrácený.

1,452 thoughts on “Kosmologický argument

  1. protestant

    to Michal:
    Ale proč problém zúžuješ na to, že mořské panny musí být živočišného původu na bázi uhlíku? Co když jsou mimogalaktického původu, nebo třeba z úplně jiného vesmíru? Můžeš to vyloučit.
    Ty sis vytvořil nějakou představu mořské panny, kterou je snadné vyvrátit. je to podobné jako s tvojí představou Boha.

  2. protestant

    CHRISTIANITY:

    The belief that some cosmic
    Jewish Zombie can make you
    live forever if you symbolically
    eat his flesh and telepathically
    tell him that you accept him
    as your master, so he can
    remove an evil force from your soul
    that is present in humanity because
    a rib-woman was convinced by a
    talking snake to eat from a magical tree.

    Makes perfect sense.

    protestant:
    1. vše závisí na definici slova zombie
    2. příběh o Adamovi a Evě není záznam historie, ale pokus pomocí mýtu (zpětně) vysvětlit lidské vlastnosti

  3. Michal Post author

    Zombie je současně živý a současně mrtvý. Považujme toto za definici.

    Je Ježíš současně živý a současně mrtvý? 🙂

    Musí být mrtvý, protože jinak jeho oběť nebyla skutečnou obětí – prostě si jen na tři dny zdříml, a navíc to celé věděl dopředu.
    A musí být živý, protože s vámi přece komunikuje a je na nebesích a vůbec… 🙂

  4. jack

    protestant says:
    November 24, 2011 at 9:56 pm

    jack: Co to podle vás znamená pochopit umělecké dílo. U mě je vnímání umění bez přemýšlení.

    protestant:
    No vidíte. Jde to i bez kritického myšlení – dokonce bez přemýšlení obecně. Tey uznáváte, že jsou lidské činnosti kde je racionalita a kritické myšlení k ničemu?

    jack: To je přesně to co jsem myslel tím,že jste často mimo téma. Já jsem přece nikdy netvrdil,že k vnímání umění musí člověk racionálně přemýšlet. Také nechápu co má umění společného s vírou. Já pouze tvrdím,že k tomu aby rozumný člověk začal něčemu věřit,tak musí najít důvod a tento důvod může najít pouze racionálním přemýšlením,tedy racionálním vyhodnocením všech informací,které k danému tématu má k dispozici. Já jsem přesvědčen,že většina mentálně zdravých lidí na Zemi se tímto řídí ve svém profesním životě,jinak by to prostě nefungovalo. Jedinou záhadou pro mě zůstává,proč se tím neřídí i pokud jde o náboženství. Proč vzdělaní a mnohdy inteligentní lidé začnou věřit na nadpřirozené všemocné a vševědoucí bytosti,jako malé děti. Samozřejmě mám určitou teorii. S ohledem na historii fenoménu zvaného náboženství a výpovědi věřících se domnívám,že hlavním důvodem je LIDSKÝ STRACH.

  5. jack

    protestant:
    Chápu. Ale je to jen konvence. Faktem je, že skutečně nemohu prohlásit, že mořské panny neexistují.

    jack: Pořád jste nepochopil? Ale něco mohu prohlásit,že není důvod tvrdit nebo věřit,že existují. A TO JE TEN PUNKT.

  6. protestant

    to michal:

    Ježíš už není mrtvý. On nad smrtí zvítězil. překonal ji.¨
    Takže je jen živý.

    A zemřel skutečně. Nevěděl nic dopředu. – takto věří křesťané.

  7. Michal Post author

    Tak podle evangelií to nejen věděl, ale taky to několikrát jasně řekl svým učedníkům:

    Matouš 17
    22 Ještě když se zdržovali v Galileji, Ježíš jim řekl: „Syn člověka bude vydán do lidských rukou.
    23 Zabijí ho, ale třetího dne bude vzkříšen.“ Učedníci z toho byli zdrceni.

  8. protestant

    jack: Pořád jste nepochopil? Ale něco mohu prohlásit,že není důvod tvrdit nebo věřit,že existují. A TO JE TEN PUNKT.

    protestant:
    Tvrdit to nemohu. Ale věřit můžu čemu chci. Třeba v dobro lidí. To je vlastnost víry:

    Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme.
    Židům 11:1

  9. protestant

    Michal says:
    November 25, 2011 at 10:32 am
    Tak podle evangelií to nejen věděl, ale taky to několikrát jasně řekl svým učedníkům:

    Matouš 17
    22 Ještě když se zdržovali v Galileji, Ježíš jim řekl: „Syn člověka bude vydán do lidských rukou.
    23 Zabijí ho, ale třetího dne bude vzkříšen.“ Učedníci z toho byli zdrceni.

    protestant:
    Podle evangelií psaných až po jeho smrti a vzkříšení ano.
    Podobně bych dnes byl schopen “předem” odhadnout délku 2. sv. války …..:-)

  10. protestant

    Michal says:
    November 25, 2011 at 10:35 am
    Kromě toho, Protestante, pokud “zemřel skutečně”, jak píšeš, pak nebyl Bohem

    protestant:
    Proč ne? Bůh nemůže zemřít? Zase mu dáváš nějaké tebou očekávané vlastnosti?

  11. Michal Post author

    Protestant: Podle evangelií psaných až po jeho smrti a vzkříšení ano. Podobně bych dnes byl schopen “předem” odhadnout délku 2. sv. války …..:-)
    Protestant: Proč ne? Bůh nemůže zemřít? Zase mu dáváš nějaké tebou očekávané vlastnosti?

    Michal: Pomóóóc!!!! 🙂

  12. jack

    TO Protestant:
    Celou dobu říkám,že NETVRDÍM,že NEEXISTUJE váš “Bůh”. To nemohu z principu.
    Mohl bych vyjádřit pravděpodobnost,ale ani to pro mě není důležité. Existenci vašeho “Boha” totiž neřeším a ani jeden stav mě nezajímá. Řeším pouze to co řešit mohu a to je vaše VÍRA v jeho existenci. Tady potom mohu objektivně TVRDIT,že NEEXISTUJE žádný DŮVOD VĚŘIT,že tato bytost existuje.
    Je to podobné jako s mým mimozemšťanem,když vás nepustím do mého sklepa,tak nikdy nemůžete prokázat,že můj mimozemšťan neexistuje,ALE můžete tvrdit,že z toho co jsem řekl a předložil NENÍ důvod věřit,že v mém sklepě je. Už tomu rozumíte?

  13. jack

    WORLD – Religions:
    Christian 33.35% , Muslim 22.43%, Jewish 0.21%

    Mně vychází zhruba 56% obyvatel věřících toho stejného Boha.

    jack: Muslimové věří v křesťanského “Boha”? Také mě vadí,že velmi často odporujete sám sobě,protože se vám to hodí do krámu. Ještě před pár stránkami jste odmítl knihu Mormonů s tím,že to není kniha o vaší kytaře,i když podle mě je to kniha o křesťanském “Bohu” a teď už vám nevadí ani klavír z Koránu. Přesně tento váš nekorektní přístup mě sere. Pardon,ale vaše chování si prostě vyžaduje silnější slova.

  14. jack

    Jirka: Jacku, logika je třeba vždycky, ta prostě nejde vypnout. Ale samotná logika, kterou Ty tak vyzdvihuješ, je málo. Je třeba “srdce”. To ale s Tvým životním postojem a smýšlením (realistickým egoismem nebo jak to nazýváš, nedávno jsi tu na to dával odkaz), moc nepůjde.

    jack: Bohužel jsi mě s někým pleteš. Já jsem určitě o realistickém egoismu nepsal a ani jsem nedával žádný odkaz. A srdce už nech také raději na pokoji,už jsme probírali problémy do jakých by se dostal tvůj názor,kdyby jsme měli člověka s umělým srdcem.
    Zkus aspoň jednou svou mysl odpoutat od náboženských demagogií a podívej se na věc pouze racionální úvahou.

  15. protestant

    jack says:
    Tady potom mohu objektivně TVRDIT,že NEEXISTUJE žádný DŮVOD VĚŘIT,že tato bytost existuje.

    protestant: Souhlasím

  16. protestant

    jack says:
    November 25, 2011 at 10:47 am
    WORLD – Religions:
    Christian 33.35% , Muslim 22.43%, Jewish 0.21%

    Mně vychází zhruba 56% obyvatel věřících toho stejného Boha.

    jack: Muslimové věří v křesťanského “Boha”? Také mě vadí,že velmi často odporujete sám sobě,protože se vám to hodí do krámu. Ještě před pár stránkami jste odmítl knihu Mormonů s tím,že to není kniha o vaší kytaře,i když podle mě je to kniha o křesťanském “Bohu” a teď už vám nevadí ani klavír z Koránu. Přesně tento váš nekorektní přístup mě sere. Pardon,ale vaše chování si prostě vyžaduje silnější slova.

    protestant:
    Vy nevíte, že muslimové, židé i křesťané věří v toho stejného Boha? Boha Abrahámova.

  17. protestant

    Michal says:
    November 25, 2011 at 10:39 am
    Protestant: Podle evangelií psaných až po jeho smrti a vzkříšení ano. Podobně bych dnes byl schopen “předem” odhadnout délku 2. sv. války …..:-)
    Protestant: Proč ne? Bůh nemůže zemřít? Zase mu dáváš nějaké tebou očekávané vlastnosti?

    Michal: Pomóóóc!!!!

    protestant:
    “…..Ten, který zemřel na kříži, byl člověk i Bůh – v tomto smyslu je věta „Bůh zemřel” zcela ortodoxně křesťanská…..”
    Tomáš Halík
    http://velikonoce.vira.cz/clanky/Noc-krize-Tomas-Halik.html

  18. jack

    protestant says:
    November 25, 2011 at 8:43 am

    to Michal:

    Měli ve středověku nějakou informaci, nějakou evidenci toho, že existují elmg. vlny? Evidenci na úrovni tehdejší vědy? Neměli. Proto pro ně elmg. vlny neexistovaly. Jenže to je v rozporu s naším poznáním, protože podle našich informací už v té době MUSELY elmg vlny existovat. Tedy středověké poznání že elmg. neexistují, protože jejich věda nic takového neidentifikovala bylo absolutně mylné.
    A my jsme dnes ve stejné pozici. Neidentifikujeme spoustu jevů které kolem nás probíhají jen proto, že naše věda toho zatím (a možná napořád) není schopna. Tedy pokud se poučíme z tohoto příkladu tak je vidět, že je nesmyslné a směšné tvrdit, že existuje jen to co jsme dnes schopni identifikovat a dokázat.

    jack: Teď jste napsal myšlenku, ALE NEŘÍDÍTE SE PODLE NÍ.
    Správně jste napsal,že ve středověku neměli žádné poznatky o elektřině a proto PRO NĚ neexistovala. Bylo tedy správné,že bez důkazů netvrdili,že elektřina existuje.
    Musíte si uvědomit,že vše můžete posuzovat pouze se současného stupně poznání.
    Všechna vyjádření,která toto poznání přesahují jsou pouze fantazie.
    Ve středověku by lidé fantazírovali o elektřině a dnes věřící fantazírují o “Bohu”.
    O to tady jde. Až bude “Bůh” prokázán nebo se objevý alespoň podklady pro teorie či hypotézy,tak budeme moci o “Bohu” něco objektivního říci.
    Proto říkám,že NEVÍME jestli “Bůh” existuje,ALE ZATÍM NENÍ DŮVOD o něm ani mluvit. Proto jste vy se svou VÍROU naprosto vedle,bez ohledu na to,jestli bude vaše bytost NĚKDY prokázána.

    Protestant:
    Tedy pokud se poučíme z tohoto příkladu tak je vidět, že je nesmyslné a směšné tvrdit, že existuje jen to co jsme dnes schopni identifikovat a dokázat.

    jack: Tady jasně ukazujete vaši neschopnost racionálně přemýšlet.
    Nesmyslné a směšné může být maximálně tvrzení,že něco na 100% neexistuje.
    ALE JE NAPROSTO LOGICKÉ A SMYSLUPLNÉ TVRDIT,ŽE NĚCO V DANOU CHVÍLI EXISTUJE JEN POKUD JSME SCHOPNI TUTO EXISTENCI DOKÁZAT.

    Je mi líto,ale nejste schopen ani ze svého vlastního příkladu dojít k logickému závěru.

Comments are closed.