Proč někteří věřící odmítají evoluční teorii?

Opravdu si netroufám odhadovat, kolik je mezi věřícími lidí, kteří odmítají evoluční teorii (neodarwinistickou syntézu). Na to je má osobní zkušenost s nimi příliš anekdotická a zkušenosti z diskusí na internetu jsou příliš zatíženy výběrovým efektem. Zkusím ale odhadnout, kolik je mezi „popírači“ evoluční teorie věřících: (téměř) všichni. Respektive jsem se ještě nesetkal s člověkem, který by odmítal evoluční teorii a zároveň nebyl věřící. Z toho plyne poměrně jasný závěr: odmítání evoluční teorie je způsobeno náboženským přesvědčením. Na druhou stranu mnozí věřící s evoluční teorií problém nemají, takže její odmítání nebude v náboženském přesvědčení spočívat výhradně.

Je zajímavé, že žádná jiná vědecká teorie se netěší takovému „odporu“, navíc ještě z tak jasně vymezeného okruhu osob. I když jsou znalosti široké veřejnosti o teorii relativity nebo kvantové mechanice obdobně kusé (mírně řečeno) jako v případě evoluční teorie, nemá většina lidí problém s jejich přijetím (respektive nemá problém s přijetím názoru, že dané problematice vědecká obec rozumí lépe a má patrně pravdu). Proč je zrovna evoluční teorie v tomto výjimkou a je vnímána tak kontroverzně? Tradiční námitkou je třeba „nechápu, jak se mohlo to a to (třeba to stále skloňované oko) postupně vyvinout“. V pořádku, mnozí lidé stejně tak nechápou jak to, že se s rostoucí rychlostí pohybu zpomaluje čas. Teorii relativity ovšem z tohoto důvodu málokdo zpochybňuje – proč je to právě s evoluční teorií jinak?
Nechci se zde zabývat případy odmítání i jiných vědeckých poznatků, případně vědeckého poznání jako takového. I takoví lidé pochopitelně existují (většinou z řad náboženských fundamentalistů), ale jejich počet je zejména v Evropě (a zejména v ČR) dle mého soudu zcela zanedbatelný. Evoluční teorie je zvláštní v tom, že jí odmítají nejen náboženští fundamentalisté, ale i někteří příslušníci „hlavního proudu“ věřících. A jim bych rád věnovat tento příspěvek.

Pokusil jsem se charakterizovat potenciální důvody, které by mohly věřícího vést k odmítání evoluční teorie. Jelikož nevěřící (alespoň dle mých zkušeností) evoluční teorii nepopírají, je třeba tyto důvody hledat zejména tam, kde by evoluční teorie mohla být v rozporu s náboženskou vírou. Dále uvádím osm důvodů, které se mi podařilo identifikovat, ať už na základě literatury, diskusí či prosté úvahy. Všech osm ovšem postupně odmítám, jakožto neuspokojivé, případně pouze navenek deklarované, a na závěr se pokouším o spekulaci hledající důvod skutečný.

1) Rozpory se Svatými texty

Prvním a nejočividnějším důvodem může být rozpor evoluční teorie se Svatými texty, kupříkladu s Biblí. Tyto rozpory jsou zcela očividné, ovšem pouze v případě, že bereme Bibli doslova. Ale v tom případě se Bible dostává do rozporu i s dalšími vědeckými poznatky – se vznikem a vývojem Vesmíru nebo Sluneční soustavy, s heliocentrismem, paleontologií atd. Proč tedy věřící se stejnou vervou nezpochybňují i kosmologii nebo heliocentrický model Sluneční soustavy? Protože až takhle doslova bere Bibli málokdo – většina věřících nemá problém chápat biblické stvoření světa jako metaforu nebo alegorii, jako hymnus oslavující tvůrčí schopnosti Boha. Podobně lze jako alegorii brát vyhnání z ráje, potopu, dobývání Kanaanu, panenské početí atd. Dají-li se biblické pasáže takto reinterpretovat ve vztahu k heliocentrismu nebo vzniku a vývoji Sluneční soustavy (nemluvě o společenských normách nebo morálních zásadách), proč by měl být problém s evoluční teorií?

2) Stvořitel

Věřící prezentují svého Boha jako tvůrce světa, života i člověka. Evoluční teorie ovšem tvrdí, že se člověk postupně vyvinul z „nečlověka“ tedy z nějakého „zvířecího“ předka. Ve vzniku vesmíru i života má zatím věda stále mnoho neznámých, a proto je tam možné Boha (prozatím) celkem snadno schovat (ať již jako deistického původního hybatele nebo trochu akčnějšího původce života). To ovšem evoluční teorie neřeší – ta vysvětluje (pochopitelně mimo jiné) vznik člověka. Ale ani zde bych neviděl velký problém – Bůh jednoduše zvolil jako způsob tvorby evoluci. Většina věřících navíc tvrdí, že člověka od ostatního tvorstva odlišuje nesmrtelná duše. A tu pochopitelně přímo tvoří Bůh (obdobně se vyjádřil i Jan Pavel II. ve svém dopise Papežské akademii věd z roku 1996 – člověk jakožto „tělo“ vznikl evolučními mechanismy, ale jeho nesmrtelnou duši stvořil Bůh). Bůh tedy mohl zažehnout Velký třesk přesně tím způsobem, aby to celé dospělo až ke člověku (případně do celého procesu ještě tu a tam zasáhnout, viz bod 5) a tomu následně stvořit jeho duši. Konflikt s evoluční teorií tedy opět žádný.

3) Výjimečné postavení člověka

Z pohledu věřícího je člověk v živočišné říši zcela výjimečný, je vrcholem celého stvoření. Narozdíl ode všeho ostatního byl prostě stvořen k obrazu Božímu. Evoluční teorie ovšem člověka vidí jako drobnou „větvičku“ v obrovském stromě života. Každá přeživší větvička je sice jiná, ale žádná není „lepší“ ani „horší“ než ostatní – všechny obstály v evolučním soutěžení (člověka můžeme z evolučního pohledu považovat nanejvýš za úspěšného, ale v tom není rozhodně sám). Se všemi je člověk nějakým způsobem příbuzný – s některými méně, s jinými více (jediné procento rozdílnosti DNA člověka a šimpanze je všeobecně známé). Ani zde se mi ale rozpor nezdá nijak dramatický – důležité a výjimečné je to, co za důležité a výjimečné považuje Bůh. Má-li člověk narozdíl od ostatní živé přírody nesmrtelnou duši (viz předchozí bod 2), tak bezesporu unikátní je.

4) Smrt v Božím plánu

Poměrně zvláštním důvodem pro odmítání evoluční teorie (neodarwinistického paradigmatu) je role smrti v celém procesu. V přírodním výběru je smrt tím, co selektuje úspěšné a neúspěšné jedince. Pokud by byla evoluce Božím nástrojem pro stvoření organismů, musela by být smrt (a z ní plynoucí utrpení) součástí celého Božího plánu. S tím mají někteří věřící problém a hledají pro svého dobrého Boha jakési „alibi“, aby ho vyvázali z odpovědnosti za smrt a utrpení (např. že smrt vstoupila do světa až s prvotním hříchem, „pokažením“ stvoření). Smrt je ovšem zcela nepopiratelnou součástí tohoto světa, takže buď byla od začátku součástí Božího plánu (ať už Bůh tvoří pomocí evoluce nebo jinak), nebo se Bohu do jeho stvoření nějak propašovala (opět ať už tvořil evolucí nebo v šesti dnech). Je to prostě prašť jako uhoď (i když tradiční křesťanská verze má tu přidanou hodnotu, že kromě ospravedlnění Boha ještě celou vinu za smrt svaluje na člověka, což je asi hlavní účel).

5) Cíl stvoření

Již v bodě 3 bylo řečeno, že podle většiny věřících je člověk vyvrcholením celého stvoření, že k němu stvoření směřovalo. Evoluce přírodním výběrem je ovšem proces zcela slepý bez konkrétního cíle a směru. Kdyby před cca 65 miliony lety nezasáhl Zemi asteroid způsobivší vyhynutí dinosaurů, člověk by možná vůbec nevznikl (ale třeba by zde dnes nad evoluční teorií hloubali inteligentní potomci dinosaurů), nemluvě o dalších milionech drobných událostí, které měly na evoluční vývoj vliv. Tento důvod odmítání evoluční teorie je dle mého soudu opět zcela neuspokojivý – Bůh ve své vševědoucnosti přece dobře ví, kam evoluce povede (proto jí na začátku nastartoval tak, jak jí nastartoval, že?), případně není problém tu a tam zasáhnout a vývoji požadovaným směrem pomoci (nemusí to být nutně tak spektakulární zásah jako zmíněný asteroid).

6) Budoucí vývoj

Evoluce je stále pracující proces (pokud jsou splněny podmínky pro její fungování), a proto jsou všechny současné formy života včetně člověka vlastně jen přechodným stavem. Všichni jsme přechodovými články mezi našimi předky a potomky. Každý druh se může v budoucnosti vyvinout k nepoznání, rozvětvit se v několik různých druhů nebo se třeba dokonale přizpůsobit podmínkám a příliš se neměnit. Anebo vyhynout. Vše záleží zejména na měnících se podmínkách prostředí (do kterých pochopitelně patří i ostatní druhy). Věřící ale člověka pokládají za vrchol stvoření – jak by se z něj tedy mohlo vyvinout něco „vrcholnějšího“, případně naopak „méně vrcholného“? Jak by mohl být člověk vytlačen něčím jiným? Zde je na místě se ptát, proč mají věřící problém s evoluční teorií, když možný konec lidského druhu předpokládají i jiné vědní obory – například budoucí vývoj Slunce přes rudého obra až k bílému trpaslíku neumožní přetrvání života na Zemi. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někdo zpochybňoval vývojový cyklus Slunce nebo kosmologii konce vesmíru. Jestli věřící předpokládají příchod Božího království (nebo jiné verze) před kolapsem Slunce, není problém ho předpokládat i před nějakými výraznými evolučními změnami člověka. Případně lze člověka považovat za již „dokonale přizpůsobeného“, který díky svým technologiím odolá všem budoucím adaptačním tlakům.

7) Důkazy

Alespoň pro úplnost zmíním další možný důvod pro odmítání evoluční teorie, a to důkazy proti ní, případně neprůkaznost důkazů v její prospěch. Asi nejskloňovanějším důkazem pro stvoření je „argument from design“ (teleologický argument), tedy tvrzení, že v samotné složitosti světa a přírody je zjevný design ukazující na inteligentního stvořitele. A je pravdou, že když zcela neinformovanému člověku předložíte verzi „stvoření“ versus verze „evoluce“ pro vznik jednotlivých druhů, patrně se intuitivně přikloní ke stvoření. Když ale budete přidávat další a další důkazy a vysvětlení, s největší pravděpodobností se postupně naopak přikloní k evoluční teorii (není-li zatížen náboženskými předsudky). Důkazy pro evoluční teorii jsou naprosto zdrcující – tvrdit cokoliv jiného vyžaduje buď jejich neznalost, nebo vědomé popírání. Ač se věřící „důkazy“ často zaklínají jakožto důvodem odmítání evoluce, považuji to pouze za pokus o zpětnou racionalizaci jejich postoje. Pěkně to ilustruje odmítání evoluční teorie i v případě její neznalosti – „sestavení knihy výbuchem v tiskárně“, „proč jsou zde ještě opice, když se z opice vyvinul člověk“ nebo „kde jsou krokodýlokachny“ jsou sice extrémní případy, ale mohou demonstrovat evidentní neznalost evolučního procesu. To by nebylo nic zvláštního – obecné povědomí o teorii relativity nebo kvantové mechanice bude nejspíš podobně zkreslené. Málokdo ale tyto teorie odmítá.

8 ) Morální důsledky

Poněkud obskurním, i když překvapivě rozšířeným, důvodem jsou morální důsledky, které z evoluční teorie (konkrétně z neodarwinismu) údajně plynou. Nebudu se těmito domnělými důsledky zaobírat, z hlediska pravdivosti evoluční teorie je to zcela irelevantní. Jakoby morální důsledky nějaké vědecké teorie měly vliv na její pravdivost.

Jak je vidět, nepodařilo se mi identifikovat jediný zásadní rozpor mezi evoluční teorií a vírou v Boha. Pomineme-li náboženské fundamentalisty, kteří své Svaté knihy berou doslova, je dle mého soudu náboženská víra s neodarwinistickou evolucí bez potíží slučitelná (i kdyby to mělo být formou teistické evoluce nebo něčeho podobného). Proč tedy mnozí věřící evoluční teorii odmítají?

Zde se dostávám na pole spekulací, ale pokusím se formulovat určitou hypotézu. Věřící považují evoluční teorii za neslučitelnou s vírou v Boha, protože jim jednoduše někdo řekl, že je s vírou v Boha neslučitelná. Nějaká autorita (rodiče, duchovní apod.) tento názor zastává, a proto ho přebírá i příslušná osoba. (Tato hypotéza by mohla být testovatelná například zjišťováním rozvrstvení názoru na evoluční teorii mezi věřícími. Podle ní by se dalo očekávat, že názor na evoluční teorii bude uvnitř nějakým způsobem vymezených náboženských skupin poměrně homogenní, kdežto mezi těmito skupinami by mohl být rozdílný.)

Zde definovaná hypotéza možná nemusí vypadat vůči věřícím, kteří odmítají evoluční teorii, zrovna lichotivě (k žádné lepší jsem ale nedospěl). Vlastně to znamená, že se nad daným problémem pořádně nezamysleli. A to by mělo být právě cílem tohoto příspěvku. Aby každý, kdo odmítá evoluční teorii, zkusil zanalyzovat, v čem je podle něj evoluční teorie v rozporu s jeho vírou v Boha (což mimo jiné také znamená zjistit, co to evoluční teorie – neodarwinistická syntéza vlastně je a jak funguje, a předejít tak otázkám „jak se mohlo oko vyvinout náhodou?“ apod. – viz bod 7). Je to některý ze zde uvedených důvodů (co potom mé námitky na ně?) nebo nějaký úplně jiný, na který jsem nepřišel?

— S.V.H

6,381 thoughts on “Proč někteří věřící odmítají evoluční teorii?

  1. treebeard

    No, napr. taký Stalin študoval za kňaza. Ale už sme to riešili a prehral si. Nezačínaj znovu.

  2. bílej kabát

    martiXXX says:
    June 1, 2013 at 5:15 pm
    A kdes to slyšel? Komunisti byli věřící….? Ateistické organizace zabíjely co se dalo.

    bílej kabát:
    Kde tam píšu o komunistech? A když už jsme u nich,tak jsem jednoho osobně znal.Byl předsedou ZO KSČ a každou neděli si to hasil do kostela..)D

  3. treebeard

    Nacisti boli dosť všeobecne teisti. Nie vždy vzorní kresťania, boli medzi nimi aj moslimovia (to sa tajilo) a najmä mystici. Vlastne ako ty 😉

    Hľadali Svätý grál, mali tajné obrady, snažili sa oživovať panteón germánskych bohov. Hitler vyslal a financoval vedeckú expedíciu, ktorá mala potvrdiť teóriu dutej Zeme. Myslím, že s nacistami by si si rozumel.

  4. bílej kabát

    bílej kabát says:
    June 1, 2013 at 5:25 pm
    martiXXX says:
    June 1, 2013 at 5:15 pm
    A kdes to slyšel? Komunisti byli věřící….? Ateistické organizace zabíjely co se dalo.

    bílej kabát:
    Z těch tvých příspěvků mám pocit, že každý ateista musí být vrah, netvor, tvůj nepřítel. Ale to bys je měl spíš milovat, jak vás to učí Ježíš.

  5. martiXXX

    No jistě, ateisti byli ateisti od narození, teisti byli teisti od narození; komunisti vlastně byli věřící; já zase tvrdím, že ateisté jsou hromadní vrazi. Vše se dá interpretovat (dezinterpretovat) jak se komu hodí. Dnešní pravicové strany jsou pak filiálkou církví. Jednomyslně vydali majetek církvi.

  6. treebeard

    marti, pri narodení je každý aeistom. Nemá ani šajnu, že nejaký boh by mal existovať. Neskôr záleží na výchove a ešte naskôr na tom, či začne mladý človek na vierou rozmýšľať. Ak si prečíta Bibliu, s vysokou pravdepodobnosťou sa stane ateistom 😉

    Komunisti sa u nás zjavili v spoločnosti, v ktorej predtým bolo veľa veriacich. V zaostalejších regiónoch Slovenska temer nebol šanca, aby komunista nebol veriaci a nechodil do kostola. Ak si správne pamätám, aj Husák mal nakoniec cirkevný pohreb.

    Samozrejme, oficálne kumonisti hlásali ateizmus a vcelku sa im to darilo. Takže mladšie generácie boli už naozaj pomerne ateistické, a to aj na Slovensku. Väčšina našich občanov, ktorá sa oficiálne hlási k nejakej cirkvi, to robí “lebo sa to patrí” a Bohu premýšľajú ďaleko menej ako napr. ja. Na kostol si spomenú pri krstení detí (pre istotu), svadbách(krajší obrad) a čiastočne pohreboch (tu rozhodne praktická stránka veci – ak chcú byť napr. manželia rozdielneho vyznania pochovaní spolu, ľahšie sa to rieši občianskym obradom než presviedčaním nejakého evanjelického bigota, aby vstúpil na diablom znesvätený katolícky cintorín).

    Za komunizmu narodené generácie boli teda značne ateistické (najmä v mestách), a to aj v prípade, že boli antikomunistami.

  7. martiXXX

    Dnešní pravicové strany jsou pak filiálkou církví. Jednomyslně vydali majetek církvi.

  8. martiXXX

    Treebeard – možná mluvíš o Slovensku – proč tedy komunisti bojovali proti náboženství? a co ateistické česko? vy musíte mít v hlavách hrozné s…y. Jen se ptám např: Dnešní pravicové strany jsou pak filiálkou církví. Jednomyslně vydali majetek církvi. Nebo ne????????????????????????? Byli jste u voleb?

  9. martiXXX

    Proč chodíte k volbám a volíte pravičáky, když jednomyslně vydají majetek církvím? Svět je jeden velký podvod a svinstvo…pravicový ateisto?

  10. martiXXX

    Co je na tom co jsem napsal nepravdivé ? volili jste pravici a pravice, každý jednotlivý poslanec vydala majetek církvi; vysmíváte se levici a levice jednomyslně odmítla restituce církvi. Z toho vyvozuji, že máte s…y v hlavě a takový bias /zkreslení, kterého ani teisti nedosahují. Pokud nemám pravdu, tak prosím o argumenty.

  11. martiXXX

    “Jaká chiméra je člověk! Jaká novota, jaké monstrum, jaký chaos, jaký subjekt protimluvů, jaký div! Soudce všech věcí, trapný pozemský červ. Správce pravdy, stoka nejistoty a bludu. Lesk i odpad vesmíru.” Blaise Pascal

  12. martiXXX

    A z toho vyvozuješ sepětí komunismu s církví? Proč jim tedy brali komunisti majetek:? A co dnešní pravice, která jednomyslně bez výjimky vrací majetek církvi; jakoby neexistovala ateistická pravice???? To musí být pro ateistické pravičáky frustrující…. Naopak komunisti nechtějí té zločinné církvi spolu se sociálními demokraty nic vrátit. To může být zase frustrující pro levicové věřící…………..oh ty světě, podivný světe…….

  13. martiXXX

    Ve své legendární řeči o Sovětském svazu jako Říši zla, takzvané Evil Empire Speech, z 3. března 1983, se Reagan mimo komunismu vyjádřil také k problematice rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu Roe vs. Wade z roku 1973 ohledně aborcí: „Před více než deseti lety zmizely rozhodnutím Nejvyššího soudu ze sbírek zákonů padesáti amerických států paragrafy hájící práva nevinných nenarozených dětí. Interrupce teď ročně zbaví života půldruhého miliónu nenarozených dětí. Zákon, který tuto tragédii ukončí, snad jednoho dne projde Kongresem a ani vy, ani já nesmíme polevit ve svém úsilí, dokud se tak nestane. Pokud a dokud nelze prokázat, že nenarozené dítě není živá osoba, musí být jeho právo na život, svobodu a hledání štěstí chráněno.[1] Asi si vzpomenete, že když byla interrupční pravidla liberalizována,[2] varovali mnozí, že tato praxe povede ke snížení úcty k lidskému životu jako takovému a filozofická zdůvodnění, používaná pro ospravedlnění interrupcí, se začnou zneužívat ke zdůvodnění dalších útoků na posvátnost lidského života včetně zabití novorozeněte nebo euthanasie. Všechna tato varování se bohužel naplnila.“[3]

  14. Cestmír Berka

    MartiXXX, můžeš nám vysvětlit, kde se vzalo v Kambodži tolik ateistů, že porazili vojska generála Lon Nola, kde vzali zbraně, která křesťanská vojska ty ateisty vyhnala do džungle? Můžeš nám napsat, kde jsou ti ateisté teď?

  15. martiXXX

    Byl nějaký pravičák někdy ateista?

    “Američtí daňoví poplatníci nechtějí, aby se za jejich peníze platily potraty v rozvojových zemích,” zdůvodnil to tehdy Bush. Loni svou politiku ještě zpřísnil. V důsledku toho byly v rozvojovém světě zrušeny tisíce klinik pro plánované rodičovství, které zároveň s informacemi o potratech poskytovaly ženám zdarma antikoncepci i zdravotní péči.

  16. martiXXX

    Nečas, Schwarzenberg, Kalousek se v ateistickém česku hrdě prohlašují za křesťany

  17. bílej kabát

    martiXXX, až příště budu chtít, aby jsi něco řekl, tak ti strčim do prdele ruku a budu ti zevnitř hejbat hubou!!!

Comments are closed.