Apokalypticismus

V minulém článku jsem zdůraznil, jak důležité je pro správné pochopení textu mít povědomost o tom, co v době sepsání daného textu (spisů Nového Zákona) považoval jak autor tak i jeho čtenáři za samozřejmé, ale co pro dnešního čtenáře zdaleka samozřejmé býti nemusí.

Dnes bych chtěl napsat pár řádek o apokalypticismu, který je naprosto klíčový pro vhled do NZ textů. Bez apokalyptického předporozumění podle mého názoru nelze Novému Zákonu náležitě porozumět.

Co je apokalypticismus?

Obecným apokalypticismem se rozumí víra, že svět jak ho známe, skončí v kataklyzmatické události, zvané apokalypsa. Apokalypticismus v Novém Zákoně byl mnohem specifičtější, a já se budu v dalším soustředit na něj.

Lidé věřili, že svět je kolbištěm kosmického zápasu sil Dobra a Zla. Svět je pod silným vlivem kosmických mocností Zla, a katastrofy které Izrael té doby postihovaly (nadvláda Římanů, potlačení Makabejského povstání kolem roku 170 př.n.l., atd.) jsou toho přímým důsledkem. Zlé věci, které se Izraeli děly, jsou trestem sil Zla za věrnost Izraele Bohu.

Převaha mocností zla ale nebude trvat dlouho. Bůh co nevidět zasáhne ve prospěch svého lidu a z nebe sestoupí božská bytost jménem Syn Člověka. Mocnosti Zla budou poraženy v kataklyzmatické události, jak si představoval např. autor knihy Zjevení – a s nimi budou zničeni i lidé, kteří jim na zemi přisluhovali. Jako poslední pak bude poražena Smrt. Na zemi (nikoliv v nebi!) pak bude nastoleno utopické Boží Království, pod přímou vládou Boha.

Historické pozadí

Vznik apokalyptické víry má dle Barta Ehrmana velmi zajímavé historicko-teologické souvislosti. Izrael, jakožto malý národ obklopený mocnými sousedy, čelil v průběhu velké části své historie agresi sousedních říší. Byl okupován Asyřany (722 př.n.l.), Babylonci (586 př.n.l), Peršany (539 př.n.l) – a Proroci (Amos, Izaiáš, Ozeáš, Jeremiáš, Ezechiel, …) tehdy většinově soudili, že tyto útrapy byly Božím trestem za nedodržování Zákona. A měli pravdu, protože lidé v Izraeli tehdy opravdu uctívali i jiné bohy, jak přesvědčivě dokazují archeologické nálezy, i větší část knih Starého Zákona. Proroci brojili proti uctívání cizích Božstev a zkaženosti dětí Izraele PRÁVĚ PROTO, že lidé tehdy cizí božstva uctívali, a Zákon dodržovali nedostatečně.

Jenže zhruba po Babylonském zajetí se situace začala obracet. Izrael si vzal slova Proroků k srdci, a v posledních stovkách let před naším letopočtem Zákon opravdu dodržoval. Obrátil se k Bohu, přestal uctívat modly, … Jenže na utrpení Izraelců se tím mnoho nezměnilo. Přišla poroba od Řeků vedených Alexandrem Makedonským (356-323 př.n.l.), Egypťanů a Syřanů (198 př.n.l.), pak krvavě potlačené Makabejské povstání…

Tato situace představovala pro standardní vysvětlení Proroků zásadní problém – a apokalypticismus byl “vynalezen” jakožto zajímavé teologické řešení. Vše výše popsané je důsledkem nadvlády sil Zla nad světem, a kosmického zápasu se silami Dobra. Lid Izraele je trestán silami Zla za své dodržování Zákona a věrnost Bohu. Bůh ale ve prospěch svého lidu zasáhne, atd., viz výše.

Apokalypticismus v Synoptických evangeliích

Je docela pravděpodobné, že už Jan Křtitel věřil v apokalypsu. Podle Matouše Jan Křtitel kázal:
Čiňte pokání! Nebeské království je blízko! (Mt 3:2)
Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, jak utéct před přicházejícím hněvem? (Mt 3:7)
Sekera je už napřažena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. (Mt 3:10)
Obdobně Jana Křtitele cituje i Lukáš. (Lk 3:7-15)

Ve světle apokalyptického předporozumění je jasné, co tím vším chtěl Jan říct. Přicházejícím hněvem se míní příchod Syna člověka a následné vymýcení Zla. Sekera je už napřažena ke kořeni stromů = celé to nastane co nevidět, a zlo bude vyťato od samotného kořene, od základu. Utéct před přicházejícím hněvem = chtěli se dát od Jana pokřtít.

Za velmi důležité ale považuji, že podle dvou nejstarších evangelií, Markova a Matoušova, byl apokalypticismus samotným jádrem JEŽÍŠOVA evangelia!

Hned v úvodu Marek shrnuje Ježíšovo evangelium jednou větou: “Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“” Čas se naplnil – svět jak ho známe bude za krátko končit. Bůh zasáhne, nastane Apokalypsa, příchod Syna Člověka z nebe, bude Soud – a ti kdo nebudou odsouzeni, přežijí, a pak bude Boží království. Podobně Matouš 4:17.

Kdy k tomu všemu dojde?

A řekl jim: „Amen, říkám vám, že někteří z těch, kdo tu stojí, rozhodně nezakusí smrt, dokud nespatří, jak Boží království přišlo v moci.“ (Mk 9:1)

To je velmi silné prohlášení: Ježíš jednoznačně říká, že někteří z těch, kdo tu stojí nezemřou, dokud Boží království nepřijde k moci. Nebo-li, věřil, že apokalypsa nastane ještě za života některých jeho současníků!

Podobně když Ježíš odpovídal veleknězi, řekl:
Nakonec se ho velekněz zeptal: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“ „Jsem,“ řekl Ježíš. „A vy uvidíte Syna člověka sedět po pravici Moci a přicházet s nebeskými oblaky.“ Mk 14:61,62

Ježíš veleknězi říká, že přímo on, velekněz, na vlastní oči uvidí Syna člověka přicházet nebeskými oblaky!

V Markovi 13:30, na konci apokalyptického exkurzu (Mk 13:5-29), který se mimochodem vyplatí si přečíst, Ježíš opět tvrdí: “Amen, říkám vám, že toto pokolení nepomine, než se to všechno stane.”
Opět, to všechno se stane ještě za života Ježíšovy generace.

Podobně Matouš 10:23 říká: “Když vás budou pronásledovat v jednom městě, utečte do jiného. Amen, říkám vám, že neprojdete izraelská města, než přijde Syn člověka.”
Tedy, než stihnou Ježíšovi učedníci projít všechna Izraelská města, přijde Syn člověka.

Apokalyptických pasáží jsem v evangeliích napočítal desítky, ale asi nemá smysl je zde všechny vypisovat. Uvedu ještě jeden z několika popisů, jak si Ježíš, a tedy i autoři evangelií, nadcházející události představovali:

Příchod Syna člověka nastane jako blesk – rozzáří oblohu od východu až na západ. ‚Kde je mrtvola, tam se slétnou supi.‘ Hned po soužení oněch dnů ‚slunce se zatmí a měsíc nevydá světlo, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti se zachvějí.‘ Tehdy se na nebi objeví znamení Syna člověka a tehdy budou všechna pokolení země kvílet a spatří Syna člověka přicházet na nebeských oblacích
s velikou slávou a mocí. A on pošle své anděly s hlasitou polnicí a ti shromáždí jeho vyvolené ze čtyř světových stran, od jednoho konce nebe až po druhý. (Mt 24:27-31) Podobně také Mt 25:31-45.

Ještě chci zmínit verš
Ten den a hodinu však nikdo nezná – ani nebeští andělé, ani Syn – jedině sám můj Otec.” (Matouš 24:36)
který bývá někdy interpretován jako vysvětlení toho, proč apokalypsa dodnes nenastala. Tvrdívá se, že Ježíš tímto totiž popřel, že kdokoliv ví KDY apokalypsa nastane. JENŽE Ježíš ve skutečnosti říká, že nikdo nezná přesný čas jejího příchodu, den a hodinu! ŽE ale nastane velmi brzo, rozhodně za života některých jeho současníků, to Ježíš věděl – a mýlil se.

Pavel a ostatní autoři epištol

Apokalypticismus podbarvuje i epištoly. Snad nejzjevnější je to v 1. dopise Tesalonickým:

Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli. Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu. My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky. Povzbuzujte se navzájem těmito slovy. (1 Tess 4:15-18)

Zde Pavel sám očekává, že se dožije Pánova příchodu!

V 2. Tim 3:1 říká adresátům svého dopisu, aby si byli jisti, že v posledních dnech nastanou těžké časy – a asi jim tohle neklade na srdce s tím, že tato situace nastane za stovky generací a tisíce let…

Autor dopisu Židům hned na samém začátku připomíná, že žijí v posledních dnech. (Židům 1:2)

Jasné je i Pavlovo vyjádření v 1 Kor 7:29:
Říkám vám, bratři, už nezbývá moc času. Ať tedy i ženatí jsou jako neženatí, ti, kdo oplakávají, jako by neoplakávali, ti, kdo oslavují, jako by neoslavovali, ti, kdo kupují, jako by nevlastnili a ti, kdo se zabývají věcmi tohoto světa, ať to nepřehánějí. Svět, jak ho známe, totiž končí.

V tomto světle je mnohem jasnější celá 7. kapitola 1 Korintským! Jak může Pavel napsat, že
“Svobodným a vdovám říkám, že je pro ně lepší zůstat, jako jsem já.”? (1 Kor 7:8)
No právě proto, že nezbývá mnoho času, svět bude končit, a nemá smysl ztrácet čas světskými záležitostmi! Jen “Pokud se však nemohou ovládnout, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší
vstoupit do manželství než být spalován touhou.” (1 Kor 7:9).

I autor Jakubova dopisu věřil v brzký Ježíšův návrat:
Bratři, buďte trpěliví až do Pánova příchodu. Víte, jak rolník očekává drahocennou úrodu země – trpělivě na ni čeká, dokud nepřijde raný i pozdní déšť. I vy tedy buďte trpěliví a pevní. Pánův příchod je blízko. (Jakub 5:7,8)

Ještě chci zmínit pozdní pseudografický 2. dopis Petrův. Jeho autor žil v době, kdy už měla apokalypsa dávno nastat, ale pořád nepřicházela. Proto píše:
Především vězte, že v posledních dnech přijdou nehorázní posměvači vedení svými vlastními choutkami a budou říkat: „Co je s tím slibem o jeho příchodu? Otcové už zemřeli a všechno zůstává, jak to bylo od počátku stvoření!“ (2 Petr 3:3,4)
Autor psal jménem sv. Petra, proto o své současnosti psal jako budoucnosti, jako předpověď. Navíc je zjevné, že i autor tohoto dopisu věřil, že Pánův příchod nastane během JEHO života, že on, ve chvíli psaní svého dopisu, žije metaforicky v posledních dnech! Stejně jako tomu věřily všechny generace křesťanů – vždy každá o své vlastní době! – vlastně až do dneška.

Globální pohled

Celé Markovo i Matoušovo evangelium lze shrnout z apokalyptického pohledu: Ježíš byl apokalyptický prorok, který hlásal nadcházející konec světa a příchod Božího Království. Jeho pozemské působení lze podle Barta Ehrmana chápat jako jistou předzvěst tohoto království, a to v následujícím smyslu:
– Ježíš z lidí vymýtal démony a zlé síly, protože v Božím Království žádní démoni a zlé síly nebudou
– Ježíš uzdravoval nemocné, protože v Božím Království nebudou žádní nemocní
– Ježíš křísil mrtvé (např. Jairovu dceru), a sám vstal z mrtvých, protože Smrt bude poražena a v Božím Království už pak nebude.

Dále, podle Marka i Matouše celé Ježíšovo působení na Zemi bylo o Božím Království. Ježíš kázal, že nastane, kdy nastane, jaké bude, jaký bude jeho příchod, kdo se tam může dostat spíš a kdo má menší šanci, kolik lidí se tam dostane (“Těsná brána a úzká cesta však vede k životu, a málokdo ji nachází… ” (Mt 7:14)) a v neposlední řadě, jak je nutné žít, a jak se chovat, ABY člověk zvýšil svou šanci dostat se do Božího království dostat.

Samotné Ježíšovo ukřižování a zejména zmrtvýchvstání má pak také souvislost s apokalyptickým pohledem: Ježíš měl být první vzkříšený. Po něm měli následovat všichni ostatní, každý “ve svém pořadí” (1 Kor 15:20-23). Ostatně, nikoliv náhodou Matouš psal, že po Ježíšově ukřižování začali v Jeruzalémě vstávat mrtví z hrobů (Mt 27:51-53). Z hlediska Marka mělo být navíc Ježíšovo zmrtvýchvstání jeho ospravedlněním, potvrzením od Boha, že to byl opravdu Mesiáš (a že tedy na jeho zvěst ohledně Království se lze spolehnout).

Mimochodem, nedávno jsem se setkal s názorem, že autor knihy Zjevení musel snad být “zhulený” když tohle psal. Nic nemůže být dál od pravdy. Autor knihy zjevení, i autoři dalších apokalyptických knih (Zjevení sv. Jana není ani náhodou jediný spis svého druhu!) opravdu věřili, že něco podobného svět v dohledné době čeká. První křesťané skutečně žili přípravami na tuto událost, a úvahami o ní. Proto byl také spis Zjevení sv. Jana sepsán, proto přišel nanejvýš zajímavý a aktuální svým součastníkům – a proto byl také zařazen do Nového Zákona. Bez povědomí o apokalypticismu mají dnes mnozí lidé potíže pochopit, jak se vůbec mohl podobný text v NZ objevit.

Závěr

Závěr bude tentokrát velice stručný. Ježíš byl apokalyptický prorok, a selhal. Žádná apokalypsa nenastala, ani v době kdy ji předpovídal, ani později. Syn Člověka nepřišel, Ježíš se nevrátil, Svět jak ho známe neskončil.

Desítky generací křesťanů jeho evangelium velice správně pochopily, ale mylně si namlouvali, že Ježíš mluvil nikoliv ke své, ale k JEJICH generaci, a že tedy konec světa nastane V JEJICH době – a všichni se spletli.

Spletli se hned dvakrát: Poprvé – Ježíš mluvil o své generaci, mluvil k lidem své doby, a příchod Syna Člověka předpovídal ve své době. A podruhé – Ježíš nebyl Syn Boží, nebyl Mesiáš. Byl to obyčejný člověk, a také se zcela lidsky a přirozeně mýlil, a to v tom hlavním co kázal.

Křesťanství proto stojí na falešném proroku – a tedy je samo falešné.

2,543 thoughts on “Apokalypticismus

  1. Medea

    Protestant: “Naopak vím, že církevní zaměstnanci jsou na tom s platy velmi podprůměrně.”

    Keď sú na tom tak zle, tak sa im veriaci môžu na tie vyššie platy poskladať 😉

  2. Slávek

    protestante, oponoval jsi tvrzení:

    “stát přispívá diakonii více jak 50 procenty”

    Obecní samosprávy a kraje jsou nedílnou součástí státu, stejně jako vláda, ministerstva, prezident, soudy, parlament. Přečti si ústavu. Tu ostatní mlhu si odpusť.

  3. jack

    protestant says:
    November 24, 2012 at 11:25 am

    to jack:

    V tom vám nepomohu. Já o žádném HROMADĚNÍ majetku církvemi v současnosti nevím.
    Naopak vím, že církevní zaměstnanci jsou na tom s platy velmi podprůměrně.

    Jack:
    Zase nerozumíte jednoduchému textu? Já nemluvím o platech církevních zaměstnanců,já mluvím o pozemcích,nemovitostech a peněžní hotovosti,kterou vlastní křesťanské církve!

  4. jack

    To Protestant:
    Myslím samozřejmě po celém světě,nikoliv pouze u nác. A když o tom nic nevíte,tak proč se jednoduše neinformujete?

  5. protestant

    jack says:
    …..Zase nerozumíte jednoduchému textu? Já nemluvím o platech církevních zaměstnanců,já mluvím o pozemcích,nemovitostech a peněžní hotovosti,kterou vlastní křesťanské církve!

    protestant:
    Jak už jsem napsal ….. mnoho toho není.

  6. protestant

    to Slávek:

    Překvapuje mne, že jako podnikatel nevíš,že naše zákony rozlišují dotace od státu, dotace od krajů, dotace od obci apod.

  7. protestant

    Medea says:
    November 24, 2012 at 1:04 pm
    Protestant: “Naopak vím, že církevní zaměstnanci jsou na tom s platy velmi podprůměrně.”

    Keď sú na tom tak zle, tak sa im veriaci môžu na tie vyššie platy poskladať

    protestant:

    To se samozřejmě děje. V ČCE se to jmenuje Personální fond
    http://www.evangnet.cz/cce/czr/PDF/spf.pdf

  8. Slavek

    protestante, ja samozrejme vim, ze je rozdil mezi ministerstvy, kraji a samospravami. Vsechno jsou ale soucasti statu – statni spravy. To je zakotveno v ustave. proto i dotace od kraju jsou dotacemi od statu. Takze to zase zakecavas, nikde jsem netvrdil, ze tam neni rozdil.

    shrnme si to:

    – tva cirkev dostane dar ve vysi 26x toho co ji stat kdy zabavil
    – spousta dalsich cirkvi dostane dary jeste nasobne vetsi
    – cirkve davaji obecne na provoz svych socialnich pridruzenych organizaci jen velmi male prostredky. v radu 0 az par jednotek procent. zbytek plati stat, klienti nebo jine sekularni organizace
    – zakon je k nicemu takovemu nezavazuje ani do budoucna
    – socialni organizace casto vyuzivaji i tim zpusobem, ze tam zamestnavaji kneze a duchovni
    – predstavitele Diakonie lzou, kdyz tvrdi ze je stat financuje maximalne 50 procenty

    nic z toho jsi dosud nevyvratil jedinym verohodnym udajem, jen tu placas a odvadis pozornost k nesmyslnym. a falesnym polemikam o tom, jestli jsou kraje soucasti. statni zpravy. ( coz mimochodem jsou, protoze je to napsano v ustave)

  9. Slavek

    no jo personalni fond, hned je videt jak si sve farare platite. nebo ze by ne ?

    kolik mate knezi? 250? a kolik rocne vyberete do personalniho fondu? 400.000 tis?

    To nestaci ani na plat dvou z nich. Patetické.

  10. jack

    protestant:
    Jak už jsem napsal ….. mnoho toho není.

    jack:
    Majetek ŘKC se odhaduje na několik miliard dolarů. Že bych to označil za” mnoho toho není”.
    Ale pořád jste mi neodpověděl,je Ježíšův odkaz v tom,zakládat církve a hromadit v nich majetek? O majetku v desítkách milionů,které mají křesťanské církve vlastnit pouze v ČR už jste psal i vy. Tak proč zase kličkujete,není vám to snad po chuti,že církve vlastní miliony a to pouze v ČR?
    Je to snad Ježíšův odkaz?

  11. protestant

    Slavek says:
    November 24, 2012 at 6:55 pm
    no jo personalni fond, hned je videt jak si sve farare platite. nebo ze by ne ?

    kolik mate knezi? 250? a kolik rocne vyberete do personalniho fondu? 400.000 tis?

    To nestaci ani na plat dvou z nich. Patetické.

    protestant:
    Všechno špatně Slávku.
    Kněze nemáme žádné a personální fond má určitě mnohem více než 400000Kč 🙂

  12. protestant

    to jack:

    Víte jacku, já na odhady moc nedám. Stačí se podívat na jakýkoliv konkrétní farní sbor… klidně i ŘKC, když vám to nedá spát a zjistíte, že toho majetku moc nemají.:-)

  13. protestant

    Slavek says:

    – tva cirkev dostane dar ve vysi 26x toho co ji stat kdy zabavil
    – spousta dalsich cirkvi dostane dary jeste nasobne vetsi

    protestant:

    S tím si Slávku nelámej hlavu. O to méně dostane ŘKC. Stát o nic nepřijde.
    Stát prostě vrátí církvím to co mu nepatří a církve si to mezi sebou už nějak rozdělí.

  14. protestant

    Slavek says:
    – predstavitele Diakonie lzou, kdyz tvrdi ze je stat financuje maximalne 50 procenty

    protestant:
    Zase špatně Slávku. O těch 50 procentech mluví dotační předpisy nestátních neziskových organizací. Tedy stát. Nemluví o tom představitelé Diakonie.

  15. protestant

    Slavek says:
    – cirkve davaji obecne na provoz svych socialnich pridruzenych organizaci jen velmi male prostredky. v radu 0 az par jednotek procent. zbytek plati stat, klienti nebo jine sekularni organizace

    protestant:
    Platí si to lidé ze svých daní. Přece bys nechtěl aby člověk který celý život platil daně a zdravotní pojištění státu a zdravotní pojišťovně byl nakonec ošetřován za peníze věřících? 🙂

  16. Slávek

    Protestant: Kněze nemáme žádné a personální fond má určitě mnohem více než 400.000Kč

    Slávek: dosaď si tam třeba “duchovní” nebo “zaměstnanci”. Ano fond má více. Vy do něj ale mezi ssebou vyberetecca 400.000 tis Kč. To tvé “nechápání” a posunování významů je skutečně podlé.

    ŘKC dostane co si vzjednala, vy také. O ŘKC se tu nebavíme. Tam jsou prasárny jinde a pro tebe nepochopitelné. Ty nejsi schopen pochopit jednoduché výrazy a matematiku prvního stupně ZŠ. To že dostanete 26x více, než byla hodnota zabaveného majteku mě zajímá, protože to platím ze svých daní. Říkat mi, abych se o to nezajímal je absurdní.

    50 procent a předpisy – dolož. A mluví o tom předtavitelé Diakonie – viz tvůj odkaz.

    Ano platí si to lidé ze svých daní prostřednictvím státu. Souhlas. Církve na to nepříspívají vůbec nebo jen nepatrně. Konečně jsi to pochopil.

  17. protestant

    Slávek: …….Vy do něj ale mezi ssebou vyberetecca 400.000 tis Kč. To tvé “nechápání” a posunování významů je skutečně podlé.

    protestant: Cože? Kdy jsi na tohle proboha přišel?

  18. protestant

    Slávek says:
    To že dostanete 26x více, než byla hodnota zabaveného majteku mě zajímá, protože to platím ze svých daní.

    protestant:
    Neplatíš nic z daní Slávku:

    …..Je totiž na čase, aby církev přestala sponzorovat stát. Pokud má někdo pocit, že z daní zdejších ateistů jsou financováni nenasytní preláti, měl by se zamyslet. Zabavený majetek vynáší ročně tři miliardy a jenom polovinu z toho tvoří zpětně státní příspěvek církvím. Skutečnost je tedy opačná, církevní majetek de facto financuje zdejší ateisty. ….
    http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/krestanskytydenik/_zprava/daniel-raus-mit-ci-nemit-cirkevni-majetek–1135189

  19. Santiago

    protestant: Zabavený majetek vynáší ročně tři miliardy a jenom polovinu z toho tvoří zpětně státní příspěvek církvím. Skutečnost je tedy opačná, církevní majetek de facto financuje zdejší ateisty. ?.

    To je ovsem demagogie, kdyz se srovnava realny transfer od statu k nezavislym cirkvim s pouze hypotetickym transferem v opacnem smeru – ten transfer je hypoteticky proto, ze vychazi z pochybne konstrukce o tom, ze vynosy ze zabaveneho cirkevniho majetku nejak nalezi cirkvi. To je samozrejme nesmysl, ten majetek je de iure statu a tedy k zadnemu transferu od cirkve ke statu nedochazi.

    Soucasny rezim pravne navazuje na ten predchazejici, a to, ze se nektere konfiskace z roku 1948 rozhodl odcinit restitucemi, je jeho suverenni rozhodnuti. Ony i ty restituce soukromym osobam se nevztahovaly na vsechny – napr. z nich byli vylouceni ti, kteri nemeli ceske obcanstvi. A o tom, ze na restituce neni a priori pravni narok, rozhodl v nekolika pripadech i ESLP. Restituce (katolicke) cirkvi proste spolecnost nevimala jako vyznamne prospesny krok, a tak mely prislusne restitucni zakony bidnou politickou podporu.

    A ze by se vse melo vratit bez rozmyslu, protoze to zabavili bolsevici? No, kdyz jdete s bolavym zubem k zubari a cestou vas prepadne lupic, sebere vam penize a pritom vam vyrazi ten zub, tak take nebudete pozadovat kompletni restituci bolaveho zubu. Majetek katolicke cirkve v CR je relikt stredoveku a dusledek nedostatecneho vyporadani s minulosti pri vzniku prvni republiky [*]. Ve Francii zabavili pozemky katolicke cirkvi o ~150 let drive a samozrejme je nevratili.

    [*] Z podstatne casti taky jako politicky kompromis se Slovenskem. Kdyby tehdy vznikla samostatna CR, tak by nejspis pozemkove reformy vuci cirkvi probihaly podstatne rychleji a bolsevici o tricet let pozdeji by uz nemeli moc co katolicke cirkvi zabavovat.

Comments are closed.