Víra není ctnost

Předně se všem omlouvám za tříměsíční pauzu – byl jsem v poslední době poněkud zaneprázdněn 🙂 Snad to teď už bude lepší.

Jednou z věcí, které mi dlouhodobě leží v hlavě, a pohánějí mě při psaní tohoto webu, je hledání odpovědi na otázku, jak mohou i inteligentní lidé věřit v křesťanského Boha? Věří-li i inteligentní lidé, nemůže pak být chyba na mé straně? Mě je jasné, že osobní Bůh neexistuje, ale jim je jasné, že existuje! Co když oni mají pravdu, a já se mýlím?

Psaní článků se (pro mě) ukázalo jako výborná cesta, jak si utřídit a zformovat argumenty, a vytříbit pohled na věc. Bezpochyby v tom hodlám dál pokračovat. Do projektu i-ateismus.cz jsem šel s myšlenkou, že existují-li smysluplné odpovědi na moje argumenty, legitimizující víru, pak s nimi jistě někdo přijde. Žel, zatím se tak nestalo, a to u žádného z mých článků! Ani u jednoho z nich nemám pocit, že by mi kdokoliv z věřících ukázal, v čem je má argumentace chybná. Tato naprostá absence smysluplných reakcí na racionální argumenty ze strany věřících výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že pravda je na mé straně.

To ovšem jen posiluje můj údiv a touhu porozumět, co tedy vede i inteligentní lidi, že bez ohledu na argumenty se často velmi silně a oddaně identifikují s křesťanstvím?

John Loftus ve své knize Why I Became an Atheist velmi správně upozorňuje, že křesťanská víra (jakož zřejmě i jiné náboženské víry) jsou subjektivně často silně podporovány řadou “kontrolních přesvědčení”, jakýchsi “předporozumění”. Jedna z těchto velmi mocných “kontrolních věr” je přesvědčení o tom, že víra je ctnost.

Jak to funguje?

Inu, je-li víra ctnost, pak je dobré věřit, a špatné nevěřit. Věřit je dobré, morální, hodnotné a svým způsobem vznešené. Věřit je slušnost. Nevěřit pak vice versa: nevěřit je špatné, nemorální, neslušné.

Každý chceme být dobrým člověkem, a nikdo nechceme být špatným člověkem, v důsledku čehož mají věřící zřejmě více či méně podvědomý odpor k čemukoliv, co by jejich víru mohlo oslabit, či jim ji zcela “vzít”.

Toto bývá navíc podpořeno přesvědčením, že víra je (vzhledem k výše uvedenému cenný) dar od Boha. Z pohledu věřících by pak bylo jistě pošetilé pouštět se do jakýchkoliv akcí (např. přemýšlet o “nebezpečných” myšlenkách), které by mohly vést k tomu, že by o tento dar mohli přít a svou víru tak ztratit. Hazardovat s dary od Tvůrce Vesmíru je přece bláznovství. Navíc by takový hazard byl neuctivý a neslušný k Bohu. Asi podobně, jako když někomu dáte něco cenného, a on to zahodí.

Důsledkem všeho výše uvedeného v praxi je, že věřící člověk zhusta cítí nechuť zabývat se argumenty nevěřících. V prvé řadě je sám nevyhledává (čehož názornou demonstrací je i směšně malý počet věřících, kteří se rozhodli zareagovat na některý článek na tomto webu za celou dobu jeho provozu. Výjimka potvrzuje pravidlo.). Střetne-li se s nimi náhodou, nebo musí-li už si je nějakým nedopatřením poslechnout, rozhodně se jimi nehodlá zabývat a zamýšlet se nad nimi. Snaží se nepřipouštět si je. Jediná jeho starost je, jak je co nejrychleji shodit se stolu a zachovat si přitom tvář.

Tento přístup je v křesťanských komunitách dále upevňován přesvědčením, že pochybnosti jsou projevem slabosti, případně (mravního) pádu. Člověk, který se dostane na “šikmou plochu” pochybností vzbuzuje ve svých blízkých starosti, pocit smutku nad jeho potenciálním “pádem”. Ostatní členové komunity mu přejí (a (nejen) tím na něj vytvářejí větší či menší tlak), aby se s touto “mrzutou” situací co nejrychleji vypořádal, pochybností se zbavil, a získal zpět pevnou víru.

Je tedy víra ctnost nebo ne?

Zvažme následující fakta:

1) Víra i rozum jsou svého druhu způsoby poznávání.
2) V reálném životě vykazuje strategie řídit se rozumem ve všech měřitelných ohledech vyšší úspěšnost, než řídit se vírou.
3) Nevím o žádném dobrém důvodu, proč by to u otázek týkajících se Boha mělo být jiné.
4) řídit se vírou je v mnoha případech vyloženě škodlivé až nebezpečné. Tak například fanatici všeho druhu jsou jasným příkladem toho, kam vede maximalizování víry. Mezi nimi pak vynikají sebevražední atentátníci. Jejich víra je jistě téměř bezmezná – je na tom ale cokoliv ctnostného? Mnozí věřící jejich kultury, kteří sami sebevražedné atentáty nepáchají, věří že ANO! (a náležitě je pak také oslavují, coby mučedníky.) Analogicky to platí o všech druzích pověr, pavěd, horoskopech, Woodoo, černé magii, atd. Když někdo věří, že fungují – pak je to tím dáno, a opravdu fungují, ne? Jistěže ne. Samotný fakt víry ze svého předmětu pravdu rozhodně nečiní, ani nikterak nezvyšuje pravděpodobnost téhož.
5) vírou docházejí různí lidé ke vzájemně protichůdným závěrům, a NEMOHOU mít všichni najednou pravdu
6) do důsledku aplikované poznávání vírou znamená, že každý může věřit v zásadě čemu chce, a tím končí diskuze. Vždyť přece věří. Tento závěr je zjevně absurdní, což je i důvodem proč nemůže být poznávání vírou Bohem ceněno.
7) zbývá možnost, že legitimní je jen křesťanská víra, a jen v jejím případě končí diskuze; ostatní věřící by se měli chytnout za nos, na svoji dosavadní víru použít rozum, v důsledku toho ji opustit, a pak, tentokrát už bez pochybností, přijmout křesťanství. I tato možnost je zjevně absurdní.
8 ) Zatímco vírou docházejí různí lidé nezávisle na sobě k rozdílným závěrům, viz (4), tak poznávání rozumem vede většinou různé lidi nezávisle na sobě ke stejným závěrům.
9) opakované používání rozumu, tedy kritické přehodnocování již akceptovaných pravd, vede zjevně a logicky k vyšší pravděpodobnosti odhalení případných chyb. Naproti tomu poznávání vírou vede jednoznačně k zakonzervování případných chyb. Pochybnovat je naprosto klíčové a mimořádně cenné pro člověka, kterému jde o Pravdu, naproti tomu jsou pochybnosti negativní a nežádoucí z hlediska víry. A to je špatně.
10) s přihlédnutím ke všemu výše uvedenému mě absolutně nenapadá, jak by mohlo být vůbec myslitelné, že by Bůh, který vše výše uvedené samozřejmě dobře ví, mohl i přesto preferovat poznávání vírou, a to navíc čím odtrženější od faktů tím lepší (tj. absolutní protiklad toho, co funguje v reálu) Jaký by k tomu mohl mít důvod? Jak by si mohl Bůh vážit toho, že osoba XY slepě věří čemukoliv, co jí její okolí o Něm, o Bohu, napovídá?

Možné námitky

1) víra je důvěra Bohu.
Není pravda. Víra je důvěra tvrzení jiných lidí o Bohu! Tedy nikoliv Bohu samotnému. Podobně víra ve výroky Ježíše není důvěrou ve výroky Božího Syna, ale je (bezmeznou, nezpochybňovanou) důvěrou v lidi, kteří jeho výroky desítky let po Ježíšově smrti zapsali, jakož i ve spoustu dalších lidí, kteří jim je ústním podáním předali. Dále jde o důvěru v tvrzení církve, tedy opět lidí, že toto ústní předávání (tedy nic jiného než systém jedna paní povídala) bylo zrovna v Ježíšově době Bohem podporované, a tedy nesmírně spolehlivé.

Zmiňme ještě osobní spirituální zážitky: zde opět nejde o důvěru Bohu, ale o víru ve své vlastní pocity, ŽE původcem toho co jsem cítil je zrovna samotný Tvůrce Vesmíru. Zde si neodpustím přirovnání: Jeví se mi to podobně, jako kdyby uživatel LSD byl skálopevně přesvědčen o tom, že jeho zážitky z drogového opojení jsou způsobeny skutečnou a reálnou návštěvou jeho duše ve světech jiné dimenze…

2) každý přece něčemu věříme!
Toto tvrzení je matení pojmů. Jistěže každý věříme spoustě věcí ve smyslu, že je máme za pravdivé. Ale zdaleka ne každý máme nějaká tvrzení nebo koncepty, kterým věříme bez ohledu na argumenty, případně navzdory argumentům – přičemž přesně toto je případ náboženské víry.

Obdobně, zdaleka ne každý cítíme nechuť se o svých přesvědčeních bavit s názorovými oponenty, a zdaleka ne každý už dopředu víme, že se svých pravd nikdy nevzdáme. Já např. věřím tomu, čemu věřím, proto, že tím směrem ukazují argumenty, založené na faktech z reálného světa; a jsem rozhodně připraven své přesvědčení upravit, nebo změnit, pokud se ukáže, že argumenty ukazují ve skutečnosti jinam.

3) spoléhat se na lidský rozum je jen naše pýcha. Poctivý člověk se spolehne na Boha.
Analogicky jako v bodě (1). Věřící se nespoléhají na Boha, oni se spoléhají na tvrzení jiných lidí o Bohu, případně lidmi sepsaných dokumentů o Bohu. Mezi různými vzájemně nekompatibilními lidskými “pravdami” o Bohu se pak rozhodují opět buď vírou, nebo rozumem – ale každopádně se v tomto procesu nespoléhají na Boha.

Navíc uvažme, že i z hlediska křesťanství je rozum darem od Boha, protože ten nás přece stvořil. Co by tedy mělo být pyšného na tom, používat tento dar?

Závěr

Víru lze chápat jako ignorování rozumu, tedy Božího daru, a slepé spolehnutí se na to, co nás naučili rodiče, případně náboženské autority naší kultury. Používat rozum, hledat si evidenci, a přemýšlet o věcech, je náročné. Bolí to, trvá to, a může to vést k nepohodlným závěrům. S velkou pravděpodobností se tak ale přibližujeme k Pravdě.

Naproti tomu věřit je tak snadné a pohodlné: můžu si věřit čemu chci (případně jiným hotovým pravdám, které jsou mi naservírovány autoritami), tomu co mě činí šťastným, a ještě tím prý činím radost Bohu – a komu záleží na Pravdě? Alternativně si stačí jednoduše říct, že to čemu věřím JE pravda – a dál se tím nezabývat. Přesně takto věřící postupují.

Podle mého názoru na samotném předmětu mnohých proudů v křesťanství, jako např. umírněného křesťanství, není celkem nic špatného – až na adorizaci víry. Víra nejen že není ctnost, ale víra v náboženském smyslu (tedy bez ohledu na argumenty, často s dodatkem že čím méně důkazů, tím je víra silnější, a tedy lepší a hodnotnější!!!) je podle mého názoru vyloženě škodlivá a negativní.

739 thoughts on “Víra není ctnost

  1. Michal Post author

    Protestante, když sem před časem pár týdnů chodil Josef, tak on zastával názor (resp. on VĚDĚL 🙂 ) že Bůh je “udržovací”. Že přímo řídí celý svět, a chování každého jednoho atomu. Myslím že tenkrát zaznělo přirovnání k strojvedoucímu, který musí neustále udržovat lokomotivu v chodu prstem na červeném tlačítku; dá prst z tlačítka, vlak zastaví. Souhlasíš s tím názorem, nebo ne?

    Pokud ne, znamená to, že svět je na Bohu z hlediska svého fungování nezávislý?

  2. protestant

    To nevím.
    Věřím, že Bůh do světa zasahuje. Zda by svět fungoval bez něj nevím. Možná ano. Já věřím, že stvoření probíhá dodnes.

  3. protestant

    Vše.

    Je to podobné jako když vaříš vejce. Ve skutečnosti ta vejce vaří vařící voda, ale ona by bez tvého rozhodnutí nevařila. Takže nezasvěcený si může myslet, že do vaření vajec člověk nezasahuje, protože vidí jen vejce ve vroucí vodě.

  4. Michal Post author

    Aha, takže vlastně věříš v podobného non-stop zasahujícího Boha jako Josef…

    No, proč se vlastně ptám. Dneska jsem četl tuším na idnesu článek o tom, jak Japonci připravují jedovatou rybu Fugu. Jed, který obsahují její játra a pohlavní orgány, tetrodotoxin, je cca 100x silnější než kyanid draselný, tj. cyankáli. Stačí méně než jeden mikrogram, aby zabil člověka.

    Zaujalo mě to, tak jsem si na wiki našel, jak ten jed působí. On vlastně velice efektivně blokuje sodíkové kanály v membránách nervových buněk, čímž je vyřadí z činnosti. Má molekulární komplexy, které se navážou na ústí těch kanálků, a tím je zablokují. Nervové buňky pak nejsou schopny vydávat impulsy, tedy ovládat svaly, a to ani dýchací, takže postiženému člověku v podstatě ochrne bránice a mezižeberní svaly, a ten člověk se udusí za plného vědomí. Musí to být docela “chutná” smrt.

    No a v tomhle okamžiku mě napadla představa Boha, jak pěkně pečlivě a důsledně a chladně řídí ty molekuly toho jedu, aby blokovaly to co blokovat mají a celý proces trávení pokračoval až do “zdárného konce”…

  5. Hermes

    Michale, nechtělo by to poslechnout si Boží slovo? 🙂 Hledejte další past. 🙂
    Fugu is not Kosher!!! All Fugu are smooth and without scales.
    People of the Book are given warning.
    “These ye shall eat of all that are in the waters: all that have fins and scales shall ye eat: And whatsoever hath not fins and scales ye may not eat; it is unclean unto you.”
    (Deuteronomy 14:9-10).

  6. Karel

    protestant says: Je to podobné jako když vaříš vejce. Ve skutečnosti ta vejce vaří vařící voda, ale ona by bez tvého rozhodnutí nevařila. Takže nezasvěcený si může myslet, že do vaření vajec člověk nezasahuje, protože vidí jen vejce ve vroucí vodě.

    Karel: Já bych řekl, že nezasahuje. Ty snad ano? Proč? Ano, ta voda by bez mého rozhodnuti nevařila, ale toto rozhodnuti bylo na počátku, splnil jsi určité podmínky, které nakonec vedly k varu vody, avšak ten děj, to vaření se jíž děje bez toho, abys do toho musel zasahovat.

  7. protestant

    Karel: Já bych řekl, že nezasahuje. Ty snad ano? Proč? Ano, ta voda by bez mého rozhodnuti nevařila, ale toto rozhodnuti bylo na počátku, splnil jsi určité podmínky, které nakonec vedly k varu vody, avšak ten děj, to vaření se jíž děje bez toho, abys do toho musel zasahovat.

    protestant: Jak by ta vejce vypadala, kdybych do toho nezasáhl… 🙂

  8. Slávek Černý

    Herme, tleskám. Skutečně super odpověď ! Bez ironie … 🙂
    I love it.

    Michale: Bůh lidi evidentně varoval. Dal jim pravidla a tím, že jedí Fugu ty pravidla porušují. Je potom jasný, že bůh se vyřádí s molekulami neurotoxinu. Taky by mě to bavilo.

  9. Karel

    protestant: Jak by ta vejce vypadala, kdybych do toho nezasáhl…

    Karel: Ukončit děj je něco jiného než zasahovat do průběhu děje.

  10. protestant

    Karel says:

    Karel: Ukončit děj je něco jiného než zasahovat do průběhu děje.

    protestant: To nemyslíš vážně, že? 🙂

  11. protestant

    ekritos says:
    May 23, 2012 at 7:17 am
    Krásné podobenství o víře a věřících

    http://www.henryho-prdel.net/

    trochu neslušné, ale velmi trefné

    protestant:
    To je spíše o víře ateistů. Ateisté si přece myslí, že víra věřících takhle vypadá.. 🙂

  12. Michal Post author

    No a nevypadá snad? 🙂 Ten text je sice trochu obhroublý, ale v jádru to podle mě sedí naprosto přesně. Věřící si jenom nechtějí přiznat, že jejich víra takto vypadá. Nechtějí se takto vidět. jenže skutečnost taková je 🙂

  13. protestant

    To jen ateisté si nechtějí přiznat (jak píše sociolog Roma Vido) že jejich pohled na náboženství a víru je zkreslený.

    “Řekl bych, že projevovat v Česku odstup od náboženství (či ho přímo odmítat) znamená v prvé řadě vyjadřovat svůj vztah k notně zkresleným a silně negativně stereotypizovaným představám o tom, co náboženství a náboženská víra jsou (případně mohou být), a předvádět vlastní neinformovanost a ignoranci (ve smyslu nevědomosti).”
    http://vido.blog.respekt.ihned.cz/c1-45966610-pevnost-ateistu
    http://is.muni.cz/osoba/12150

  14. Michal Post author

    Hm, no zde si nemůžu odpustit poznámku, že ty protestante jsi ten poslední, kdo může říkat že má dostatečné znalosti o víře. Jsi příslušníkem naprosto marginální církve, a myslím tento týden ses vyjádřil, že ani nevíš co to je obřad svěcení (v našem případě kaple), jaký je jeho význam atd.

  15. Michal Post author

    K té tvé citaci: myslím, že velmi dobře vím, co to je víra běžných křesťanů. Vím to z osobního kontaktu s nimi, mám věřících několik kolegů v práci, pocházím z oblasti moravského předhůří českomoravské vysočiny, kde bylo věřících hodně a přicházel jsem s nimi denně do styku. Mám věřícího poměrně blízkého kamaráda. No a vím to také z internetových diskuzí a specializovaných křesťanských fór (např. krestanske-diskuze.cz, granosalis.cz, atd.)

    To, že někteří vzdělanější křesťané věří dost možná “jinak”, přičemž sami zřejmě ani nejsou schopni definovat jak (viz např. Ty 🙂 ) na tomto faktu nic nemění. JEJICH víra NENÍ typická. Oni by dost možná CHTĚLI, aby víra byla o něčem jiném – jenže ona není.

  16. Michal Post author

    Však řekni, o čem je tvoje víra, Protestante! 🙂

    Věříš, že Ježíš je Kristus. Super, to už víme dávno. Kristus znamená Mesiáš, a to nikoliv (podle tebe!) v tom smyslu jak byl chápán v místě a době kde Ježíš žil – ale ve smyslu jiném. Pokud jsem si všiml, tak si tento jiný, správný význam slova Mesiáš nikdy nedefinoval, ani nijak nevysvětlil.

    Tvoje víra je tak v tomto okamžiku ekvivalentní vyznání “Ježíš je bžpžmž”. To platí, dokud jasně nevysvětlíš, co rozumíš pod pojmem Mesiáš nebo-li Kristus, a tím nedáš vyznání své víry konkrétní obsah.

Comments are closed.