Křesťanství a morálka

Pod pojmem morálka rozumíme souhrn pravidel či představ o tom, jaké úmysly, chování či jednání ve společnosti je dobré, správné, a které je naopak špatné.

Pro křesťany je morálka velmi důležitým tématem. Křesťané věří, že existuje absolutní morálka, tedy souhrn pravidel co je dobré a co špatné, který je univerzálně platný. Věří, že tato absolutní morálka nám byla dána Bohem, a je obsažena v Božím slově, tedy v Bibli. Tyto morální maximy nemohou být zpochybňovány, nelze o nich kriticky diskutovat – jsou přece od Boha.

Křesťané dále často argumentují, že už samotný fakt, že tato absolutní morálka existuje, je důkazem existence jejich Boha.

Ateismus jako takový morálku nijak neřeší (ateismus je názorem na (ne)existenci Boha), ovšem ateisté na morálku většinou názor jistě mají. Pozicí ateistů je, že žádná absolutní morálka neexistuje. Morálka nebyla nijak stanovena, ani vymyšlena, Bohem ani nikým jiným. Vznikala postupným vývojem v průběhu stovek a tisíců let, v jednotlivých společnostech a civilizacích.

Jednotlivé morální zásady jsou více či naopak méně univerzální, přičemž ty které jsou univerzálnější (např. “nezavraždíš svého bližního”) jsou takové z dobrých a jasně formulovatelných důvodů. Obecně, nad každým morálním pravidlem je vhodné přemýšlet, a zvažovat proč vlastně platí, a proč je dobré, aby platilo.

My se dnes podíváme, který z těch dvou konceptů lépe odpovídá realitě.

Absolutní morálka, definovaná Bohem, by jistě mohla existovat (pokud by ovšem existoval osobní Bůh). Existuje ale opravdu? Pokud ano, tak jak vypadá? Cokoliv absolutního musí být z definice jednoznačně definované. Mělo by tedy být jasné, jaká mravní pravidla do té Bohem definované podmnožiny patří, a jaká nikoliv.

***

Základem křesťanské morálky je desatero. Patří tedy všechna přikázání do té Bohem stanovené absolutní morálky, o níž se nediskutuje?

Zopakujme si:

1) Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
1a) Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
2) Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jméno zneužíval.
3) Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. … Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.
4) Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho byl živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
5) Nezabiješ
6) Nesesmilníš
7) Nepokradeš
8 ) Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví.
9) Nebudeš dychtit po domě svého bližního.
10) Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Vážně jsou tyto body základem absolutní morálky, definované Bohem? Vážně je základní mravní maximou, kterou si Bůh stanovil (!!!), že ho máme uctívat? Vážně je to pro něj tak důležité, že bližší specifikaci tohoto uctívání věnoval čtyři z deseti (jedenácti) přikázání?

Ateisté, kteří v Boha nevěří, jsou tedy zcela amorální lidé, a právem půjdou po smrti do pekla – v souladu s opakovaným potvrzeným téhož v Novém Zákoně Ježíšem… (kdo nevěří, byl již odsouzen)

Vážně má své místo mezi těmito mravními maximami zákaz práce v sobotu?

Opravdu je třeba ctít svého otce i matku za každou cenu? Co když je otec třeba alkoholik, který své děti týral a sexuálně zneužíval? Měly by ho i pak ctít? A když ho ctít nebudou, jsou proto amorální? Připomeňme, že morálka má být dle křesťanů absolutní, jasně definovaná v Písmu, a nepřipouštějící rozplizlost výkladu!

A co přikázání “nezabiješ”? V desateru je toto přikázání staveno bez jakéhokoliv upřesnění, avšak v dalších verších stejné kapitoly případů, kdy zabíjení nařídil přímo Bůh, spoustu (třeba Ex 21:23). Bez ohledu na to, co je napsáno v Bibli: je podle křesťanů nemorální zabíjet ve válce? Jak by se člověk (voják!) měl chovat, když už k válce dojde? Může člověk ve válce zabíjet nevinné? Může vraždit nepřátelské ženy a děti? Bible jasně říká, že ANO! (Numeri 31:15)

A co zabití útočníka v sebeobraně? Je toto amorální? Je povoleno popravit zločince? A je morální, aby obyčejný člověk (nikoliv popravčí) o své vůli ukamenoval člověka proto, že pracuje v sobotu? Bible jednoznačně říká, že ANO! Na základě čeho vědí křesťané, že to morální naopak není?

***

Snad ještě pozoruhodnější, než to co Bible (včetně Nového Zákona!) o morálce říká, je to co naopak neříká.

* Říká někde Bible, že je nemorální otroctví? Naopak, Bible o otroctví mluví jako o zcela normální věci (viz. třeba 10. přikázání)
* Mluví Bible o amorálnosti sexuálního zneužívání dětí?
* Říká Bible, že je amorální rasismus?
* Co říká Bible o amorálnosti mučení?
* Má Bible námitky proti genocidě?
* Mluví Bible o amorálnosti barbarských poprav? (upálení zaživa, kamenování)
* Namítá Bible byť jen slůvkem něco proti týrání dětí? (vzpomeňme si na případ zmučeného chlapce s připínáčky v botách)
* Jak na základě Bible zdůvodnit, že mučení a upalování čarodějnic inkvizicí bylo amorální?  (porovnej Ex 22:17)
* Mluví Bible o amorálnosti násilí na ženách v rodině?

Jak může někdo mluvit o Bibli, jako o Zdroji vší morálky, když místo těchto velmi závažných věcí řeší raději záležitosti jako zákaz práce v sobotu pod trestem smrti umučením (ukamenováním), nebo aby knězi nebylo vidět pod sukni? (Ex 20:26)

***

Na výše uvedeném nic nemění fakt, že v Bibli jsou (i) některé hluboké morální koncepty, jako např. “zlaté pravidlo” (chovej se k lidem tak, jak chceš aby se oni chovali k tobě). Problém je, že jsou na jedné hromadě s ostatním balastem, s výzvami ke genocidám, k obětování lidí, koneckonců i zvířat (i toto je jistě z dnešního hlediska nemorální!) atd., a že k rozlišení, co v Bibli je správné a co špatné, potřebujeme už existující (a rozhodně nikoliv nutně neměnnou) představu z vnějšku. To ale nutně znamená, že Bible nemůže být a není pramenem či nalezištěm oné absolutní morálky, která má podle křesťanů existovat.

Právě ta představa, která nám umožňuje odlišit, co je (v Bibli nebo kdekoliv jinde) dobré a co je špatné, a kterou máme nezávisle na Bibli, je z definice (viz. úvodní odstavec) samotnou morálkou.

V Bibli však nejsou z dnešního hlediska amorální věci jen tak. Jsou tam proto, že v době kdy byly jednotlivé Biblické knihy sepisovány, vypadala morálka právě tak, jak je tam zaznamenána! V Bibli není odsouzeno otroctví právě proto, že na něm tehdy nebylo shledáváno nic nemorálního! Bůh v Bibli Izraelce nabádá ke genocidám a k vybíjení žen a dětí právě proto, že tehdy lidé neviděli nic špatného na tom, vyvraždit nepřátele včetně žen a dětí! Naopak, tehdy do bylo vnímáno jako zcela přirozená a dokonce prospěšná věc (riziko, že děti by vyrostly v syny, odhodlané pomstít smrt svých otců, zde jistě reálně existovalo) a jaký tedy div, že tehdejší lidé přisoudili tyto úmysly i Bohu, kterého si vymysleli?

Jejich Bůh podle nich jednal právě tak, jak oni považovali za správné – ostatně kdo by nechtěl mít spravedlivého Boha?

Právě ten kontrast mezi tím co bylo tehdy považováno za spravedlivé a za morální a za Bohem posvěcené, a co je považováno za spravedlivé a morální dnes, svědčí naprosto jednoznačně proti existenci Bohem stanovené absolutní morálky.

***

Nový zákon byl sepsán o stovky let později než Starý Zákon, a vzhledem k výše uvedenému je naprosto přirozené a očekávatelné, že v průběhu těchto stovek let se pojetí morálky v Izraelské společnosti změnilo. K tomuto posunu by ovšem rozhodně nemělo dojít, pokud by měli pravdu křesťané, a existovala by “objektivní morálka”, obsažená v Božím Slově.

Starý Zákon je sice i v NZ nahlížen jako “bezvýhradná” autorita, a Ježíš se na něj odvolává při každé příležitosti a jeho platnost opakovaně potvrzuje, ale současně lehce naznačuje možnost kompromisu v některých otázkách, a jím popisovaná morálka v některých dalších otázkách je dokonce diametrálně odlišná od SZ.

Práce v sobotu je sice podle Ježíše stále hřích, ale “v rozumné míře” v sobotu pracovat povoluje. Porovnejme to se Starým Zákonem, kdy je potrestán barbarským trestem smrti ukamenováním i muž, který si v lese sbírá dřívka – a tehdy byl takový trest považován za morální (vždyť ten muž se vzepřel Bohu! Tak co s ním jiného?).

Zapudit manželku bylo dříve povoleno, zatímco Ježíš to považuje za nevhodné, a tento posun zdůvodňuje nic neříkající frází o “tvrdosti vašeho srdce”. (Matouš 19:7) (Zde se tedy jedná naopak o zpřísnění pravidel!)

Ježíš také docela zásadně mění starozákonní pravidlo “Oko za oko” o 180 stupňů na “Nastav druhou tvář”. U tohoto se na chvíli zastavme: Vážně je tohle morální? Vážně je dobré, abychom se takto chovali? Vážně je na fyzický útok dobré reagovat výzvou k dalšímu útoku? Je vůbec morální reagovat na útok pasivitou? Jak by asi vypadal svět, kdyby se tento model ve společnosti začal prosazovat? Hádám, že agresivnější jedinci by se zaradovali, a měli by posvícení. A to ani nemluvím o tom, k čemu by asi vedlo, kdybychom se pokusili aplikovat tuto zásadu na vztahy mezi státy. Takový stát, který by se v takové situaci rozhodl stát se agresorem, by se zanedlouho stal světovládcem.

Jistě není náhodou, že se Ježíšův model nikdy nijak významně neprosadil. Kdyby se prosadil, pak by ta skupinka která by ten model přijala, zanedlouho přestala existovat. Kdyby se křesťané chovali, jak Ježíš utopicky učil, pak by dnes žádní křesťané nebyli.

***

“Morální Zeitgeist”, který způsobil posun od Starozákonní morálky k té Novozákonní, samozřejmě působit nepřestal, a výsledky tohoto procesu jsou vskutku dramatické. Zmiňme jen vznik názoru na amorálnost mučení, amorálnost otroctví, amorálnost rasismu. Nic na tom nemění fakt, že mučí se i dnes (Al Ghraib), stejně jako nějací ti lidé s postavením otroka se najdou, a existují i rasisté. To oč běží, je změna názorů společnosti na tyto jevy.

Dnes nikdo nepochybuje o tom, že mučení je amorální, zatímco před 400 lety (a ani kdykoliv dřív) s jeho morálností drtivá většina společnosti neměla problém (a výjimeční jedinci s jasnozřivou myslí a opačným názorem, na tom nic nemění). Analogicky co se týká dalších jevů.

Jak dnes můžeme vědět, jaký posun morální Zeitgeist v příštích desetiletích způsobí? Jak dnes můžeme odhadnout, co z toho co dnes morální je, za nějaký čas morální nebude? A jak můžeme vědět, že něco z toho co dnes morální naopak není, nepřestane být po čase problematické?

Obloukem se vracíme k začátku: Kde je jaká objektivní, absolutní morálka? Dnes máme na morálku takové názory, jaké máme, z dobrých důvodů, stejně jako v minulosti měli lidé tehdejší morálku z (pro ně) dobrých důvodů. K posunu došlo, protože dnes víme, co jsme tehdy nevěděli, staly se věci, ke kterým do tehdy nedošlo (třeba Holokaust), a objevili se myslitelé, jejichž filosofie vrhla na mnohé věci nové světlo.

Tento proces samozřejmě kontinuálně a neustále pokračuje: dnes nevíme věci, které budeme vědět za pár desítek let, a naše názory na to co je morální a co ne, se mohou změnit (a také se změní). Stanou se věci, které naše názory posunou, objeví se myslitelé, kteří náš pohled pozmění.

Závěr: Objektivní a absolutní morálka je jen iluze lidí, kteří nejsou schopni překročit svůj stín. Vývoj morálky je kontinuálním procesem, a pojetí morálky v různých dobách se v konkrétní společnosti liší tím víc, čím jsou od sebe tyto doby vzdálenější. To, že některé zásady přetrvávají (např. “nebudeš svévolně vraždit své bližní”) svědčí jedině o tom, že platí z velmi dobrých důvodů, a nikoliv o tom, že existuje cosi jako objektivní morálka jako celek, a tím méně o tom, že by taková morálka byla dána Bohem a sdělena nám skrze Bibli.

1,240 thoughts on “Křesťanství a morálka

  1. protestant

    Arkande:Také Bible neřeší Adolfa Hitlera a Nacismus stejně jako Josefa Stalina a Komunismus.Čili ani jedno, nemůže být v rozporu s ní.

    protestant: Komunismus náhodou řeší. Ve skutcích je popsán pokus o takovou komunistickou buňku, kde se všechen majetek dává na jednu hromadu a patří všem. Později se k tomu žádný z pisatelů Bible nevrací. Pravděpodobně to skončilo fiaskem.

  2. Colombo

    Arkande: to zas ne, ale to, co hlásal komunismus (tedy, bez toho “třídního boje” a všeho toho, co tam Přihodil Marx od svého učitele Hegela) vlastně více či méně hlásalo křesťanství. Podobně jako jiné východní ideologie. Zbavit se majetku, ten nás totiž tíží. Všechno bude všech. Budeme žít jako v ráji…
    No ale k tomu byly často i sexuální orgie (Pikardisté, Adamité)…
    Kdyby měli jen sexuální orgie, spíš by je nikdo nevyvraždil:)

  3. jack

    protestant:

    Zase logická hrubka. Pokud Bible sebeobranu neřeší, pak děje kolem sebeobrany nemohou být v rozporu s ní.
    Stejně tak Bible neřeší mobilní telefony. To znamená, že mobilní telefon nemůže být v rozporu s Biblí.

    jack:
    Logická hrubka,ale vaše.Psalo se o sebeobraně při které někoho zabijeme,o tom byla řeč.A zabití snad Bible řeší a to slovem nezabiješ.
    Ještě mě zarazilo,když jste dříve psal,že Desatero nejsou příkazy.
    Vy jste asi nikdy neslyšel vyjádření desatero přikázání.
    Kromě toho vám připadá,že výraz nezabiješ,zní jako pouhý příklad a ne příkaz?.Nevím jak to chodí
    u vás,ale já například řeknu své ženě “buď tak hodná dones mi to a to” nebo “jestli můžeš udělej to a to”.Vy pravděpodobně doma mluvíte jinak asi jako Bible “přines mi to” nebo “udělej to”.Mám pravdu?

  4. Slávek Černý

    Podle křesťanů, tedy přesněji podle Josefa zde, je věřit v křesťanského boha jediný logický způsob, jak se dopracovat absolutní morálky.Myslím, že si tady asi dost nerozumíme. Problém je v definici.

    1. Josef si pravděpodobně pod slovem morálka představuje úplně něco jiného než většina z nás. To se tu také můžeme bavit do nekonečna. Myslím, že mys ateisté se shodneme na tom že morálka je něco jako: “Naše představa záměrů, rozhodnutí a činů, které toto jednání dělí na dobré a špatné, správné a nesprávné”. Druhý význam, o kterém se zde asi nebavíme je něco popisného, jako třeba morálka fotbalistů.

    2. vzhledem k tomu, že morálka, tak jak ji dnes chápeme, závisí na našem hodnocení, co je dobré a co špatné, tak se nemůžeme z principu shodnout s křesťany.

    3. Křesťané totiž pokládají jakýkoliv boží čin apriori za dobrý. Bůh způsobil potopu světa. Byl to tedy morální čin, protože to byl dobrý čin, protože ho vykonal bůh atd.

    4. To křesťanům oprávněně dovoluje tvrdit, že jsou na rozdíl od ateistů schopni morálku logicky definovat. Její definice je ale podobně nicneříkající a nicnevysvětlující, jako jejich vysvětlení počátku světa. Jak vznikl svět: Stvořil ho bůh. Kdo je bůh? To přesně nikdo neví (Protestant v minulé diskusi). Podobně: co je morální? To co si přeje bůh, protože je nekonečně dobrý. Co si bůh přeje? To žádný člověk neví, protože boží cesty jsou nevyzpytatelné.

    Tento rozpor dovoluje nám atheistům říci: “víra v křesťanského boha je amorální” a křesťanům naopak tvrdit: “athesimus nemá žádné nástroje jak definovat morálku”. Tyto dva výroky nejsou v rozporu, protože se každý bavíme o jiné morálce. Vzhledem k tomu, že jsme zde na atheistickém webu, navrhuji dále diskutovat o morálce, jako něčem, co závisí na subjektivně vnímaném rozporu mezi dobrem a zlem.

  5. Slávek Černý

    Myslím proto, že podle toho, jak dnes morálku vnímáme, téměř nelze rozlišit mezi činy ateisty a křesťana. Pokud je mi známo nelze nijak vysledovat, že by společnosti s rozšířenější vírou v Krista, byly nějakým způsobem morálnější. Společnost v USA se nechová průměrně morálněji než třeba společnost Švédská. A naopak třeba společnost Česká není morálnější než dejme tomu Bavorská. Proto je jakékoliv vyzdvihování křesťanské morálky mlácením prázdné slámy. V reálu mezi věřícím a nevěřícím nebude valný rozdíl. Jediný rozpor může nastat, pokud křesťanská víra a její morálka přivede věřícího do rozporu se současným vnímáním morálky. To potom nutí křesťana cj´hovat se skutečně pokrytecky: http://klimes.mysteria.cz/clanky/teologie/pospisil/ nebo se z našeho pohledu chovat amorálně (útoky na kliniky, kde provádějí potraty). Často potom křesťan jedná pokrytecky a amorálně zároveň.

  6. jack

    Protestant::
    Vy máte svědomí v nohách? Nebo v břichu?

    jack:
    To je potom těžké,když nemáte základní znalosti.Svědomí je určitý biochemický proces v našem mozku.Josef napsal formulaci ze které vyplývá ,že “lidský rozum” obsahuje svědomí.
    Josef:
    Ale především: podle křesťanů je primárním pramenem morálky lidský rozum a jeho svědomí.

    jack:
    Už jsem se ho žádal o vysvětlení,ale asi žádné nebude.Vždy když nemá odpovědi,tak
    články ignoruje.

    Mohu pouze spekulovat,ale jestli myslel lidským rozumem schopnost člověka
    přemýšlet,tak tyto elektro-biochemické procesy v mozku probíhají v jiné části mozku
    a nemají s procesy svědomí nic společného. EEG/ERP.

  7. protestant

    to Slávek:
    Také si myslím, že je problém v obsahu pojmu morálka. Ale nejen v tomto, ale v obsahu pojmu Bůh, v obsahu pojmu církev, v obsahu pojmu svatý, v obsahu pojmu křesťan, atd, atd. Proto se nemůžeme domluvit. Mluvíme o různých věcech, přestože zde padají stejná slova. Ale tak to bude v rozhovoru ateistů s věřícími vždy. Není možné to změnit.

  8. Colombo

    Prosím, tak tyto pojmy specifikujte. Ale pak se musíte těchto definic držet nebo je prohlásit za nedostačující a najít jinou definici.

  9. protestant

    to Slávek:

    “Při zkoumání napříč různými vědními obory výzkumníci objevili například tyto zajímavé skutečnosti:
    – Empirická antropologická data naznačují, že častější spolupráce se vyskytuje mezi společnostmi věřících než nevěřících, a to zejména tehdy, pokud je ohroženo přežití skupiny, či celého společenství.
    – Ekonomické pokusy udávají, že náboženství zvyšuje zejména úroveň vzájemné důvěry mezi účastníky
    – Psychologické pokusy ukazují, že náboženstvím ovlivněné smýšlení a vzor vševědoucího morálního Boha snižuje úroveň podvádění, sobeckého a asociálního jednání.”

    http://www.osel.cz/index.php?clanek=3982&akce=show2&dev=1

  10. Arkande

    to Protestant:Také je zajímavý ten závěr….Studie zdůrazňuje, že v dnešním světě už nemá náboženství žádný monopol na vstřícné a velkodušné chování. V mnoha průzkumech jednali ateisté stejně velkodušně a se sociálním cítěním jako věřící. Posledních několik stovek let byl pozorován vzestup mnoha nenáboženských charitativních mechanismů, které mají za cíl pomoc bližnímu.ˇ

  11. protestant

    o Arkande.¨:

    To víte – 2000 let křesťanské výchovy vychová i takové ignoranty jako jsou ateisté… 🙂

  12. Adela

    Jack:
    Neurovědou Josefa nedostanete, on je totiž přesvědčen, že vědomí má prim před hmotou.

  13. Arkande

    to Protestant: protestant: Komunismus náhodou řeší. Ve skutcích je popsán pokus o takovou komunistickou buňku, kde se všechen majetek dává na jednu hromadu a patří všem. Později se k tomu žádný z pisatelů Bible nevrací. Pravděpodobně to skončilo fiaskem.

    Arkande:Váš příspěvek vyvolává jednoduchou otázku.Bible hovoří o před-Komunismu a Otroctví(čili je pisatelé Bible znali).Ani jedno z toho Bible neodsuzuje i když jsou tyto věci amorální.Proč?

  14. protestant

    Arkande:Váš příspěvek vyvolává jednoduchou otázku.Bible hovoří o před-Komunismu a Otroctví(čili je pisatelé Bible znali).Ani jedno z toho Bible neodsuzuje i když jsou tyto věci amorální.Proč?

    protestant:

    1. Co je to amorální? Podle jaké morálky? Podle vaší? Třeba tehdy to amorální nebylo. Chcete naznačit, že morálka je objektivní a neměnná?
    2. Proč by Bůh vysvobozoval Izrael z otroctví, kdyby otroctví schvaloval?

Comments are closed.