Mohl bych uvěřit?

Mohl bych uvěřit v Boha?

Předně musím už asi po milionté zopakovat, že naprosto přirozeně bych uvěřil, kdyby (*) mi někdo ukázal, že v mých argumentech jsou zásadní chyby, a celková evidence ve skutečnosti ukazuje, že křesťanství je pravdivé a Ježíš byl opravdu Boží Syn, který zemřel za naše hříchy, atd. Pak bych se zcela logicky a nevyhnutelně stal křesťanem. Bylo by to zcela upřímné, správné, a nešlo by proti tomu nic namítnout.

Řekněme ale, že by se žádné nové argumenty neobjevily. Před nějakou dobou mi jeden diskutující na tomto webu řekl, že i já můžu uvěřit – stačí chtít. Opravdu? Moje subjektivní vnímání síly evidence, že křesťanský Bůh neexistuje, je srovnatelné s mou subjektivní jistotou, že Země je spíš kulatá než placatá. Copak si můžu jen tak říct, že budu od teď věřit, že Země je ve skutečnosti placatá?

Napadlo mě, že pokud bych měl MOTIVACI uvěřit, pokud bych CHTĚL – pak by to mohlo být docela zajímavé. Takovou motivací by mohl být např. život v zemi, kde věří drtivá většina obyvatel, a kde nevíra znamená společenský nebo i vážnější problém.

Vždycky bych například mohl tvrdit, že věřím. Mohl bych se chovat, jako kdybych věřil. Chodil bych do kostela, vykonával bych všechny rituály jak se patří, modlil bych se, na otázky bych odpovídal tak, jak odpovídají křesťané – s tím nemá průměrně inteligentní člověk, který se nějakou dobu do diskuzí s křesťany zapojuje, žádný problém.

Kdo by pak poznal, co si opravdu myslím? Bez hříchu není nikdo, já nehřeším nijak moc i když jsem ateista, tj. podle hříchů by se to nepoznalo – a do hlavy mi nikdo nevidí.

Alternativně bych se na spoustu těchhle “povinností” dokonce mohl vykašlat – vždyť kdo dnes chodí do kostela? Jak jsem se minule dozvěděl od moderních křesťanů, chození do kostela z vás nejen neudělá lepšího křesťana, ale zpochybňovali dokonce i jakýkoliv vztah mezi tím, jak vážně svou víru člověk bere, a jak často chodí do kostela. Hm, zřejmě sami do kostela nechodí…

Kdo se dnes na veřejnosti otevřeně hlásí ke své víře? Slabý výsledek pro křesťany ve Sčítání 2011 se vysvětluje právě tak, že co je komu do toho, čemu kdo věří? Nemusel bych tedy o své víře ani mluvit. Stačilo by říct, co je komu do toho.

Kolik “křesťanů” asi “věří” právě tímto způsobem?

***

Dobrá, co kdybych ale chtěl opravdu uvěřit? Není-li splněna podmínka (*), nemám o to sice zájem a tedy to ani nebudu zkoušet, ale říkám si, co kdybych zkusil následující kroky?

Premisou je, že bych měl motivaci uvěřit. Chtěl bych. Řekl bych si, že Bůh prostě existuje, protože design světa je tak očividný, velký třesk musel mít nějakou příčinu, a Bůh to vysvětluje velmi elegantně. Přemýšlel bych o Ježíšově příběhu – ale pozitivně, tj. neřešil bych co a proč se tak nemohlo stát, a jakou o tom máme evidenci. Představoval bych si, jak za nás trpěl na kříži, jak ušlechtilá to byla oběť, jak jsme všichni nenapravitelně hříšní, a zasloužíme si za to smrt, jak jsme Ježíše zradili – a že On je při tom všem naše jediná spása.

Začal bych k němu v duchu mluvit, říkal bych tomu “komunikovat s Kristem”. Vyprávěl bych mu o svých každodenních starostech i radostech, a to co nejčastěji. Jako čtyřleté dítě se svým virtuálním případně plyšovým kamarádem.

Cílevědomě bych potlačoval veškeré pochybnosti: o tom že hypotéza Boha ve skutečnosti vznik Vesmíru vůbec nevysvětluje, o tom že svět jeví znaky designu jen při velmi povrchním pohledu, o skutečné evidenci že příběh NZ je pravdivý, o jeho vnitřních inkonzistencích, o tom že ve skutečnosti mluvím jen já ke svému virtuálnímu kamarádovi, ale odezva nepřichází žádná.

Začal bych interpretovat běžné věci jako že jde o odpověď Krista. Něco se mi povedlo – super, Ježíš mi pomohl, protože mě tak moc miluje! Něco se mi nepovedlo? Určitě je za tím moudré vedení mého Pána, který mě na tom učí něco, čemu ještě plně nerozumím, ale určitě to dřív nebo později pochopím. Nebo taky ne, ale určitě to je celkově pro moje dobro.

Mohl bych zkusit použít i taktiku “proseb Boha aby mi pomohl uvěřit”. Jak by časem vzpomínek na mou dřívější nevíru a na příslušné argumenty přirozeně ubývalo, radostně bych to interpretoval, jako že mi Pán pomáhá. Kdyby jich teoreticky neubývalo, a stále se objevovaly pochybnosti, řekl bych si, že Pán přece není automat, a nemůžu čekat, že zareaguje hned jak si písknu.

Také bych se snažil do celé věci zaangažovat city. Dojímal bych se nad Pánovým osudem, nad jeho šlechetnou obětí. Snažil bych se představit si velikost jeho oběti, jeho utrpení na kříži, snažil bych se myslet na to, že to udělal pro nás, obdivoval bych ho za to – a později snad i miloval? Štítil bych se sám sebe za svoji hříšnost, a o to víc bych se upínal k Pánu, který je mou jedinou nadějí.

Rozhodně bych chodil na mše. Sborový zpěv a rituální praktiky při mši mají prokazatelný efekt na psychiku člověka (podobně jako rituální obřady domorodých kmenů atd.) a to bych interpretoval jako jasnou známku bezprostřední blízkosti Pána.

Život v komunitě věřících by byl vůbec důležitý. Snažil bych se věnovat maximum času kontaktu s věřícími přáteli a lidmi. Nic nenaladí mysl na patřičnou notu tak spolehlivě, jako když příslušné věci považují všichni okolo za samozřejmost. Minimum kontaktu s pochybovačnými myšlenkami = minimum vlastních pochybností.

Velmi efektivní by jistě bylo utužování skupiny ostentativním vymezováním se k jejímu vnějšku: radostí nad tím, že my máme to štěstí a věříme, zatímco ONI (nevěřící) mají smůlu, doufejme že jen dočasně, samozřejmě. Hovořili bychom spolu o pošetilosti ateistů, o tom jak je celá ta věc přece zřejmá, spekulovali bychom nad jejich nemorálností, pýchou – čímž bychom se automaticky “poplácávali” po ramenou, že my – díky Bohu! – pyšní a nemorální až tak nejsme, což je přece fajn, protože tak máme blíž k našemu Pánu Ježíši Kristu, a děláme mu tím radost, atd.

Mezi věřícími se často považuje za samozřejmost “být v kontaktu s živým Kristem”. Nikdo mi zatím nebyl schopen definovat, co se tím přesně myslí – ale když to nikdo není schopen definovat, tak to asi většina věřících sama neví, a proto bych to nepotřeboval vědět ani já. Stačilo by mi, abych si řekl, že s ním prostě v kontaktu jsem, a totéž abych s okázalou jistotou tvrdil i ostatním. Dle příkladu ostatních nepotřebuji umět vysvětlit, v čem ten kontakt spočívá, nebo jak sám poznám, že jej mám – stačí to tvrdit. Stačí tvrdit, že “to cítím”. Sám pro sebe bych si to mohl spojit třeba s příjemnými pocity ze sborového zpěvu v kostele, s pocity při soustředěné modlitbě, atd.

Dále, nemálo věřících deklaruje svou jistotu, že Bůh existuje. I já bych to třeba tvrdil. Dle předpokladu jsem v situaci, že chci věřit, svoji potlačenou nejistotu považuji za špatnou – tak co kdybych si prostě řekl, že mám jistotu? Pochybnosti mít nechci, tak jim jsem schopen vědomě nevěnovat pozornost (nejsem schopen zabránit tomu, aby mě pochybnost čas od času nepřišla na mysl, ale jsem schopen v té myšlence dál nepokračovat, a nerozvíjet ji. Vědomě ji potlačit.) – a tedy mám jistotu. A když ji mám, tak mohu totéž tvrdit i ostatním.

Co by mi tedy po nějakém čase zbylo? Zůstaly by stále méně často se objevující ojedinělé myšlenky na to, že jsem dřív měl nějakou evidenci, která svědčila o tom, že nemám pravdu – myšlenky, které bych se snažil vědomě utnout jakmile by se objevily. Navíc bych si v takovém případě vědomě “řekl”, že to prostě celé byla chyba. Byla to chyba, bylo to špatně, TEHDY jsem se mýlil. Tečka.

Závěrem připomínám, že v celém tom procesu nebyla potřebná sebemenší skutečná intervence Boha. Vše je jen o sebeobelhaní se, o nasazení si klapek na oči, o zakázání si přemýšlet o jistých věcech, o cílevědomé sebe-manipulaci s mou vlastní myslí.

A teď klíčové otázky:

1) Byl bych v takovém případě věřící?
2) Pokud ne, tak co by mi chybělo k tomu, abych byl “opravdu věřící”? Uvědomme si, že v reálném životě nám stačí k tomu, abychom někoho považovali za věřícího, jen to, aby to o sobě tvrdil. NĚKDO by snad mohl požadovat i to, aby se dotyčný choval jakž-takž morálně – ovšem obé bych splnil hned v tom úplně prvním kroku.
3) z mého současného pohledu je výše uvedený postup čistokrevná psychologická sebe-manipulace. Manipulace mě samotného. Nic jiného, než sebeobelhaní se. Je to pravda? Pokud ne, tak proč?
4) Je-li výše uvedené psychologická manipulace, obelhaní sama sebe, pak taková cesta k víře asi nebude úplně OK – a jistě se mi nikdo nemůže divit, že se jí NEHODLÁM pouštět. POKUD by ale byla splněna premisa, a já bych CHTĚL uvěřit (ovšem nikoliv za cenu výše popsaného sebeobelhávání se a zmanipulování sebe sama) – pak jakou jinou cestou mohu jít, než že mi někdo objasní problémy, které s křesťanstvím mám, a o kterých píšu v článcích zde na tomto webu?
5) vzhledem k tomu, že mi ty problémy za rok a půl nikdo nebyl schopen objasnit (a to jsem s jejich výčtem ani zdaleka neskončil), znamená to, že já prostě uvěřit nemohu, aniž bych podvedl sám sebe?

1,217 thoughts on “Mohl bych uvěřit?

  1. Colombo

    Když zjistíme proč a naučíme se to využívat… muhahaha, stanu se bohem a všichni mi budou sloužit! Muhahahaha!

  2. Karel

    Hermes July 23, 2012 at 9:34 am: Čili, pokud někdy přestanu věřit, pak to nebude proto, že rozpitvám své někdejší motivy a znovu krok za krokem projdu všechny své tehdejší úvahy a najdu v nich logickou chybu.

    Karel: Ale ty přece nemusíš pitvat minulost. Víra přece není o něčem v minulosti, ale o tom, že dnes věříš. Teď můžeš sledovat své motivy proč věříš. Věříš přece teď, ne? Proč teď věříš?

  3. Hermes

    Karle, dnes věřím proto, že jsem věřil včera a že jsem od té doby nenašel důvod, proč s tím přestat.

  4. Michal Post author

    … a ten důvod by musel být podobného typu, jako ve filmu Pozemšťan: čiliže by se musel např. objevit člověk, který by měl přesvědčivé důkazy že on sám byl před 2000 lety Ježíšem a přežil do dneška. Nebo by se musel zjevit sám Bůh, a sdělit celému světu, že Ježíš jeho synem nebyl.

    Chápu to správně, Herme?

  5. Michal Post author

    No co na to říct, Herme – snad jen, že tímhle jsme měli začít 🙂

    K takovému předporozumění jinak není co dodat.

  6. Karel

    Hermes: Karle, dnes věřím proto, že jsem věřil včera a že jsem od té doby nenašel důvod, proč s tím přestat.

    Karel: Takže ráno se probudíš, řekneš si: “Včera jsem věřil, i když vlastně nevím proč jsem věřil, možná proto, že jsem věřil předevčírem, ale proč jsem věřil předevčírem, že by proto, že jsem věřil před předevčírem? Asi jo, asi to tak bylo a tak tedy budu věřit i dneska.”
    Je to tak, že? Nádherný důvod k víře. 😀

  7. Hermes

    Michale, já měl dojem, že tím začínám. Jen jsem v posledních dnech propadal beznaději, že to neumím říct tak, aby vám to konečně docvaklo.
    Karle, je to malinko jinak: Ráno se probudím, nasnídám se, přečtu si noviny, pak otevřu i-ateismus.cz a… – Do ***, zas chce někdo vědět, proč věřím. Proč je to pořád tak rajcuje?

  8. Karel

    Hermes: Do ***, zas chce někdo vědět, proč věřím. Proč je to pořád tak rajcuje?

    Karel: 😀 Nech to plavat. Už mlčím.

  9. Hermes

    Já myslím, že je to normální. Nebo vy si snad každé ráno znovu projíždíte celý řetězec argumentů, proč nevěříte v existenci osobního Boha, neosobního Boha, karmu atd.?

  10. Karel

    Hermes says: Já myslím, že je to normální. Nebo vy si snad každé ráno znovu projíždíte celý řetězec argumentů, proč nevěříte v existenci osobního Boha, neosobního Boha, karmu atd.?

    Karel: Nemám důvod věřit v Boha, vím že jej nemám a tak nevěřím. Až se nějaký důvod objeví, o čemž hluboce pochybuji, svou nevíru budu muset přehodnotit.
    Když jsem věřil v Boha, měl jsem pro to důvod a ten důvod jsem znal. Avšak, když se důvod vytratil, vytratila se i víra.

  11. Hermes

    Nebo ještě jinak, jako Jirka pro Karla (abych to objasnil i letničářům): Ráno se probudím, otevřu oči a prožívám Kristův pokoj. Tak za to v duchu jedním slovem poděkuju, nasnídám se, přečtu si noviny, i-ateismus.cz ( 😉 ) a jdu pracovat. Nemám důvod se ptát po důvodech pokoje, který prožívám. Prostě jsem rád, že je mám.

  12. Colombo

    Hermes: to se mi zdá málo:/ Já o svých pocitech a zpětně motivech svých činnů teda dost přemýšlím:/

  13. Hermes

    Colombo, i o dvacet let starých činech? Ještě pořád? (To už budete mít mimochodem své motivy asi 7300krát reinterpretované, takže už se těžko doberete těch původních. Já jsem teď zkusil znovu uvažovat o motivu jednoho významného činu, který jsem vykonal před podobně dávnou dobou na vojně. Došel jsem ke čtyřem komplexním racionálním motivům, ale fakt nevím, který byl tehdy pravý, ani si nejsem jist, zda jsem všechny čtyři měl předtím vůbec v hlavě.)

  14. Colombo

    Hermes: těžko můžu přemýšlet o době, kdy mi byly 4 roky:D

    Jde o to, že většinu rozhodnutí děláme okamžitě, málo z nich je skutečně racionálních. Po nějakém rozhodnutí se pak často snažím přijít, proč jsem to udělal. Zejména, když se to ukázalo jako naprostá hovadina hned v tu ránu, když jsem to zrobil.

  15. Michal Post author

    Je to tak, Colombo: ten, kdo se i v případě pochybností (které se NĚJAK dostanou na stůl) odmítá podívat dozadu a přezkoumat svá minulá rozhodnutí

    1) si buď myslí, že se nemůže dopustit chyby, a tedy si o sobě asi myslí, že je Bůh? 😉
    2) je mu fuk, že se dost možná plete. Nejde mu o pravdu. Zcela reálná možnost, že žije ve lži, ho nechává chladným – možná proto, že je přesvědčen, že to ZROVNA není jeho případ – čímž jsme zas u bodu (1)

    Každopádně takový přístup IMHO naprosto není nic následováníhodného, eufemisticky řečeno.

  16. Colombo

    Proto mě děsí, že zjevně inteligentní člověk na tohle může přistoupit. Co se sakra musí stát? Neděláme to všichni? Nejsem i já v nějakých momentech takhle tmářský sám k sobě? Jak docílit toho, abych takový nebyl?

  17. Karel

    Colombo: Jak docílit toho, abych takový nebyl?

    Karel: Napadlo mne toto: Nevěřit slibům.

  18. Colombo

    Karel: o to nejde, jde o to, že i ty sám můžes podlehnout vlastním přáním, aby něco bylo takové a makové a nevnímat realitu. Řekl bych, že každému se nám to stává až nepříjemně často.

  19. Karel

    Colombo says: o to nejde, jde o to, že i ty sám můžes podlehnout vlastním přáním, aby něco bylo takové a makové a nevnímat realitu. Řekl bych, že každému se nám to stává až nepříjemně často.

    Karel: Ano, můžeš si sám pro sebe něco vymyslet, aby sis upokojil své přání, chtění, ale spíše sáhneš po jíž vymyšleném.

Comments are closed.