Pár poznámek k osobnímu bohu

Doposud jsem obhajoval hlavně tezi, že je vysoce pravděpodobné, že křesťanství je falešné, a že tedy křesťanský Bůh neexistuje. Křesťanství poskytuje množstvím svých tvrzení poměrně snadný terč.

Moderní křesťané velmi správně nahlédli, že před kritickým rozborem svých názorů lze poměrně efektivně uhýbat tak, že obraz svého Boha “rozmlží”, znekonkrétní, z řady svých tvrzení ustoupí, odsunou Boha do mlhy transcendentna a nepoznatelna… Já se dnes chci zamyslet nad některými takto obecněji pojatými představami Boha.

***

Začněme zábavnou představou boha, “o kterém nelze nic říct”. Boha, který je absolutně nedefinovatelný. Co by to znamenalo? Nelze-li o takovém Bohu nic říct, pak ani to, že stvořil Vesmír. Nelze o něm ani říct, zda myslí, zda je to osoba, nelze říct zda něco chce, zda mu záleží na člověku, nelze říct, zda není totožný s nějakou ryze fyzikální entitou, např. s prostoročasem, virtuálním vakuem, nebo třeba s všehomírem (panteistický bůh).

Označovat nedefinovatelnou entitu slůvkem Bůh, se mi jeví jako zmatečné. Slovo Bůh implikuje jisté vlastnosti (všemohoucnost, vševědoucnost, stvořil Vesmír, atd.) které se k “nekonkrétnímu Bohu” nevážou. K nekonkrétnímu bohu se neváže žádná vlastnost – jedná se tedy o zcela vyprázdněný pojem.

Pro představu zkusme uvážit, jaký by mělo smysl přemýšlet třeba o mobilu, který však nesplňuje žádný z atributů mobilům standardně připisovaných: nelze z něj volat, nemá ani displej ani klávesnici ani baterii, ani základní desku a procesor, je nehmotný, leží mimo čas a prostor, … jaký smysl má o takové “entitě” říct, že je to mobil? A jaký má smysl o ní přemýšlet?

Jako ateista netvrdím, že podobné entity neexistují, protože samotná diskuze o nich je nesmyslná, a nemá smysl ani “věřit” či nevěřit v jejich existenci či neexistenci. Pojmy, kterým nelze dát obsah, se nemá smysl zabývat.

Entitě, které nejsme schopni přiřadit žádný atribut, říkejme prázdná entita. Tvrzení “věřím, že existuje Bůh, o kterém ale nejsem schopen nic říct” je pak ekvivalentní tvrzení “věřím, že existuje prázdná entita”.

***

Nyní uvažme o stupínek konkrétnějšího Boha: přisuďme mu jediný základní Božský atribut, že totiž stvořil Vesmír. Jenže slůvko “stvořil” v sobě skrývá předporozumění, že Bůh je osoba. Že nějak koná, něco chce, a v tomhle případě něco vytvořil. Tuto možnost si nechejme na později, a ze “stvoření” Vesmíru malinko slevme. Řekněme, že náš bůh je prvotní příčinou Vesmíru.

Jenže bůh (říkejme raději entita) která je prvotní příčinou Vesmíru může být ryze fyzikální. Může to být falešné vakuum, může to být nějaká kosmická “tvořivá” síla, může to být nám neznámý fyzikální jev, který odpálil singularitu Big Bangu – a asi není příliš v souladu s naším chápáním označovat takovéto neosobní jevy, síly či entity pojmem bůh.

POKUD by tedy Vesmír měl nějakou neosobní prvotní příčinu, já osobně bych se zdráhal popsat tuto skutečnost tvrzením, že existuje bůh. Pokud bychom se ovšem shodli, že toto neosobní prvotní příčinu takto nazveme, pak bych s existencí boha neměl nejmenší problém. Bůh coby falešné vakuum – proč ne?

***

Vraťme se tedy k bohu, který je stvořitelem Vesmíru – a je tedy osobní. Myslí, něco chce, a nějak jedná. Ukážu, že už jen tento velice obecný model je dosti problematický, a tedy obtížně uvěřitelný.

Předně, pro osobního boha musí plynout čas. Nemusí to být nutně “náš” čas, ale nějaký (třeba) na našem čase nezávislý “božský” čas pro něj musí plynout, jinak by bůh nemohl ani jednat, ani myslet, ani cokoliv chtít, protože to všechno jsou děje, a ty probíhají v čase.

Pokud ovšem pro boha plyne čas, pak myšlenka boha jako prvotní příčiny neřeší (zdánlivý) problém věčného vesmíru. Pro boha s jeho časem, plynoucím až do nekonečné minulosti, platí úplně to samé co pro náš Vesmír s naším časem. Je-li možné, aby nekonečně dlouhý čas do minulosti uplynul pro boha, je totéž možné i pro samotný náš vesmír, a hypotéza boha v tomto ohledu nepřináší přidanou hodnotu.

Dále je ve hře prastará otázka, co asi bůh dělal, jak jednal, nekonečně dlouhou dobu před stvořením Vesmíru. Nebylo-li totiž nic kromě něj, tak na jakých objektech se mohly jeho akty realizovat? Na žádných, žádné totiž nebyly. Musel být nekonečně dlouhou dobu v klidu – a jednat začal až stvořením našeho vesmíru a po něm, svými zásahy do něj.

Pokud měl i před stvořením našeho Vesmíru kolem sebe Bůh nějaké objekty, na nichž mohl jednat, pak se ptejme, kde se vzaly. Buď existovaly nezávisle na něm – a pak defacto vysvětlujeme vznik našeho Vesmíru existencí „vyššího Vesmíru“, tedy boha a objektů kolem něj, které nestvořil. Nebo je stvořil, a tím posunujeme naši otázku před okamžik jejich stvoření, a případné nekonečné období božího klidu předtím.

Je také možné, že bůh tvoří od věků, stále, a náš Vesmír je tedy nekonečný v řadě Božích pokusů. (což staví do trochu jiného světla bezmeznou Boží lásku k nám, a oběť jeho jediného Syna… ale tím se opět dostávám ke křesťanství, což jsem si pro dnešek předsevzal, že dělat nebudu) Kolik věřících by se asi k takové myšlence hlásilo?

***

Kromě toho že jedná, je vlastností osoby také to, že myslí. O bohu se ale prakticky vždy předpokládá, že je vševědoucí. Může vševědoucí bůh myslet? Myšlení je přece odvozování nových, doposud nám neznámých informací z informací které jsou nám dostupné, za použití logických pravidel, naší paměti atd. To je ale v rozporu s boží vševědoucností. Vševědoucí bůh všechno ví, a tedy nemůže myslet, protože neexistují žádné pro něj nové věci, které by mohl vymýšlet. Osobní bůh tedy nemůže být ani zdaleka vševědoucí.

Za pomocí mysli se také navigujeme v reálném světě, plánujeme své další chování, pokoušíme se predikovat chování ostatních entit kolem nás, a na základě toho přizpůsobit své jednání. Nic z toho ale nemůže platit pro Boha, protože on jistě není jedna z entit v našem světě, on na něm má být nezávislý, protože ho (z definice) stvořil.

O čem bůh přemýšlel před stvořením Vesmíru? Pokud platí model průběžného nekonečného tvoření, pak bůh může od věků promýšlet stále nová a nová stvoření, a ty pak tvořit – což by dávalo poměrně vysokou pravděpodobnost, že totiž bůh ve svém tvoření bude stejně tak pokračovat, až na věky… Jistě nikdo není tak namyšlený, aby si troufl spekulovat o tom, že po nekonečné době tvoření jsme první bytosti, které bůh stvořil. Jistě i mnoho jeho předchozích tvůrčích aktů obsahovalo bytosti, zřejmě dokonce nekonečně mnoho (jinak by musel nekonečně dlouho tvořit ne-bytosti, a v určitém čase by musel stvořit první bytost). Mohl bych pokračovat úvahami o spáse v předchozích a budoucích stvořeních, o tom co se stalo či stane se všemi těmi dušičkami – a kolik na současné křesťany při tom všem zbyde boží pozornosti – ale raději toho už nechme. Myslím, že jsem poměrně dostatečně ukázal, že model věčného tvoření příliš uvěřitelný není.

Bůh mohl také celou věčnost přemýšlet (říkejme v tomto případě fantazírovat) o možných světech, aniž by je tvořil – až po nekonečné době by se rozhoupal, a začal s tvořením. Náš svět by samozřejmě nebyl zdaleka nutně tímto prvním stvořeným světem.

***

Protože osobní bůh nemůže být vševědoucí, nemůže být ani nekonečně inteligentní (v libovolném konečném čase by vymyslel celé nekonečné penzum vědomostí, a byl by pak vševědoucí). Tedy musí mít jen konečnou (byť klidně velmi vysokou) inteligenci. Je tedy myslitelná bytost, která toho nejen ví víc než on, a která je také navíc inteligentnější.

Osobní bůh tedy nemůže splňovat další ze základních vlastností, bohu přisuzovaných, kterou je, že není myslitelné nic, co by bylo nad něj. Osobní bůh nemůže být „na vrcholu ontologické pyramidy“.

Je jistě myslitelná velmi mocná a velmi inteligentní bytost s extrémními znalostmi a vědomostmi, která stvořila náš Vesmír – avšak pokud její atributy nejsou nekonečné, pak takovou bytost prostě nelze nazvat bohem, ale mnohem spíš „ufonem z externího Vesmíru, který si jednoho dne hrál v laboratoři na dělání Vesmírů…“.

***

Závěr: z výše uvedeného mi vychází, že samotný koncept osobního boha je nekonzistentní, a velmi obtížně myslitelný. I když se nebudeme trefovat do nesmírně snadného terče Božího syna chodícího po Zemi, Trojice, vzkříšení, zástupné oběti za naše hříchy, Bible coby slova Božího, atd. – tak i to co nám zbyde, nedává, domyšleno do důsledků, příliš smysl.

I jen abstraktní osobní bůh, u kterého ani nepostulujeme jeho zájem na lidech, ani nemluvě o lásce, velmi pravděpodobně neexistuje, a neosobnímu bohu nemá smysl říkat bůh.

3,150 thoughts on “Pár poznámek k osobnímu bohu

  1. Čestmír Berka

    “Já předpokládám, že víte na kterých koncilech a kdy a proč se formulovalo vyznání víry. Je už velmi staré bavíme se o letech 325 tudíž dost blízko k historickému Ježíši. Vycházela(ta formulace) určitě z Bible a také z tradice.”

    Opravdu to myslíš vážně??? 325 let je blízko?
    Zkus se zeptat na Sametovou revoluci 30letého člověka…nebo ne..zkus si přečíst analýzu pana Dolejšího, pak páně Cibulkovo a Horáčkovo “Jak pukaly ledy” – ti lidé byli přímo u Toho a přesto se nemůžeš spolehnout na to, že je to popsáno podle pravdy…plno obrazové dokumentace, zvukových záznamů..a přesto se lidé neshodnou . Byl jsi někdy u soudu? Očití svědci vypovídají mnohdy nesmysly. Z modrého auta je u soudu červené, útočník, který napadl kamaráda mého syna byl napadeným u soudu popsán jako vysoký metr, metr dvacet 😀 . A tady se jedná o popis toho, co někteří autoři textu Bible jen slyšeli.

  2. jack

    Jirka says:
    January 10, 2013 at 1:03 pm
    Víra a věda
    si nemohou odporovat:
    obě vycházejí
    z jednoho zdroje – Boží pravdy.

    jack:
    Jak to víte,že vychází z Boží pravdy,když ještě nevíme,jestli vůbec Bůh existuje. Vy tomu pouze věříte,ale nedokážete racionálně odůvodnit ani tu pouhou víru!!
    Neustále a neustále píšete nějaká vyjádření,ale je to stejné,jako kdybych já psal pořád dokola,jak jsem se včera vrátil z dovolené z galaxie M31. Já tomu věřím,právě vybaluji kufry,ale co znamená mé vyjádření pro vás?

  3. Jirka

    Tak ještě bych mohl napsat, že je to všechno velmi nevěrohodné a že jsem křesťan jenom proto, že věřím každé povídačce a taky proto, že mám animální strach ze života a potřebuju berličky. Pokud vám to bude stačit a nebude vás už tato otázka zneklidňovat rád jsem to pro vás udělal.
    Pokud ale ani to nepomůže pak nemůžu než doporučit pokus na vlastní osobě, protože to je to jediné co by asi tak mohlo pomoct.

  4. protestant

    Čestmír Berka says:
    January 10, 2013 at 5:13 pm
    “Já předpokládám, že víte na kterých koncilech a kdy a proč se formulovalo vyznání víry. Je už velmi staré bavíme se o letech 325 tudíž dost blízko k historickému Ježíši. Vycházela(ta formulace) určitě z Bible a také z tradice.”

    Opravdu to myslíš vážně??? 325 let je blízko?
    Zkus se zeptat na Sametovou revoluci 30letého člověka…nebo ne..zkus si přečíst analýzu pana Dolejšího, pak páně Cibulkovo a Horáčkovo “Jak pukaly ledy” – ti lidé byli přímo u Toho a přesto se nemůžeš spolehnout na to, že je to popsáno podle pravdy

    protestant:
    Evidentně být očitým svědkem je k ničemu.

  5. Jirka

    pak páně Cibulkovo a Horáčkovo “Jak pukaly ledy” – ti lidé byli přímo u Toho a přesto se nemůžeš spolehnout na to, že je to popsáno podle pravdy…

    Tak to se musím zeptat spolu s Pilátem: “pravda, co je to pravda”?

  6. jack

    Jirka says:
    January 10, 2013 at 1:04 pm

    Biblický popis stvoření světa překvapuje věcností a téměř vědeckou strohostí. Časové, číselné, přírodovědecké a jiné aspekty nejsou prvotní; čísla v Bibli často nevyjadřují kvantitu. I my někdy řekneme „Celou noc jsem nespal“ nebo „To zas bude trvat čtrnáct dní“ a nemyslíme ty doby doslova. Tak i Bible: při stvoření uvádí jednotlivé dny, při zmínkách o neurčené době uvádívá 42 měsíců. Číselné údaje v Bibli však navíc mívají hluboký symbolický význam, čistě numerické chápání může rozostřit jejich duchovní smysl.

    jack:
    A co když se mýlíte a pravý opak je pravdou! To že věříte právě tomuto neznamená,že je to pravda. A protože to čemu věříte nedokážete ani racionálně odůvodnit,tak ani nevíte,jestli by to vůbec měla být pravda nebo alespoň pravděpodobnost!!

  7. protestant

    jack:
    A vám to jako důkaz nestačí. Máte pochybnosti,jestli je opravdu nelogické a nerozumné čekat na letadlo na nádraží?? Na to,že věříte v existenci nadpřirozené bytosti,nějak najednou moc bazírujete na důkazech! Co kdyby jste dokázal existenci vaší bytosti! Když teda najednou předkládáme důkazy!!

    protestant:
    To vy jste nabízel stovky důkazů a přitom jste nepřinesl nic.

  8. Čestmír Berka

    “protestant:
    Evidentně být očitým svědkem je k ničemu.”

    Pokud není v Bibli, tam je stopro ( 100%). Přeci by si tenkrát před tisíci lety nevymýšleli. Aby to s Biblí nebylo jak s Mayským proroctvím 😀 Mnoho povyku pro nic…

  9. protestant

    jack:
    Asi vás zklamu,ale moc lidí asi nenajdete,kteří čekají na letadlo do Mnichova na nádraží!!
    Asi v tom budete sám!!:-)

    protestant:
    Zaprvé bych nečekal na nádraží na letadlo do Mnichova a za druhé je ekologičtější a tedy správnější použít do Mnichova vlak a tedy paradoxně správné je čekat na nádraží. 🙂

  10. Čestmír Berka

    “Tak to se musím zeptat spolu s Pilátem: “pravda, co je to pravda”?”

    Když věříš, tak se neptej. Nemuselo by to s vírou dobře dopadnout, pokus to budeš brát poctivě.

  11. protestant

    S.V.H.:
    Proč lidské? Inteligencí jsou nadány i jiné druhy. Je to obecná vlastnost. Můžeme citovat jednu z definic na wikipedii:
    “Inteligence (z lat. inter-legere, rozlišovat, poznávat, chápat) je rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem.”
    Je tohoto Bůh schopen? Pokud ano, je inteligentní, pokud ne, tak není.

    protestant:
    Ale my mluvíme o něčem jiném – o spravedlnosti a férovosti.

  12. protestant

    Čestmír Berka says:
    January 10, 2013 at 5:36 pm
    “protestant:
    Evidentně být očitým svědkem je k ničemu.”

    Pokud není v Bibli, tam je stopro ( 100%).

    protestant:
    Kde ty informace bereš?

  13. protestant

    Čestmír Berka says:
    January 10, 2013 at 5:41 pm
    “Tak to se musím zeptat spolu s Pilátem: “pravda, co je to pravda”?”

    Když věříš, tak se neptej. Nemuselo by to s vírou dobře dopadnout, pokus to budeš brát poctivě.

    protestant:
    Ze subjektivního ateistického pohledu se to tak může jevit… 🙂

  14. Čestmír Berka

    “protestant:

    Zaprvé bych nečekal na nádraží na letadlo do Mnichovaů- protože je možná překvapivě 😀 logické ( !!!) na letadlo čekat na letišti a na vlak na nádraží/stanici

  15. Jirka

    Když věříš, tak se neptej. Nemuselo by to s vírou dobře dopadnout, pokus to budeš brát poctivě.

    Z čeho tak usuzujete?

  16. Čestmír Berka

    “protestant:
    Kde ty informace bereš?”

    Že by u věřících křesťanů? Zpravidla dokonce ocitují verš jako argument! Někteří dokonce uvádějí jako argument o vzkříšení JK očité svědectví, že když se podívali do hrobu, Ježíš v něm nebyl- proto MUSÍ BÝT ZÁKONITĚ 100% V NEBI !

  17. Čestmír Berka

    proto MUSÍ BÝT ZÁKONITĚ 100% V NEBI !

    “zase ty soudy….chjo, bez toho by to nešlo?”

    Ty jsi první křesťan, který připouští, že ta historka nemusí být pravdivá! Klobouk dolů 😀

Comments are closed.