Spirituální zážitky

Tvrzení o různých formách kontaktu s Kristem či Duchem Svatým jsou mezi křesťany evergreenem. Používají je v několika kontextech: ujišťují se navzájem, a dost možná že i sami sebe, že jejich víra je pravá; prokazují tím pravost své víry navenek; posilují tím sobě i navzájem své prožívání křesťanského společenství – totiž těch, kteří jsou v kontaktu s Duchem Svatým, či s Kristem.

Dva příklady:

William Lane Craig v debatě s Michaelem Tooleym řekl:

A konečně šestý argument. Bůh se může nechat bezprostředně poznat a zažít. Toto není ani tak argument ve prospěch Boží existence; je to spíš tvrzení, že vy sami můžete poznat, že Bůh existuje, zcela stranou od argumentů, jednoduše tím, že ho bezprostředně zažijete.

Podobně David Černý v diskuzi s Tomášem Hříbkem, které jsem se účastnil, krátce po začátku podotkl, že my ateisté pomíjíme osobní zkušenost Boha, která pro toho daného člověka Boží existenci prokazuje.

Jako člověk, který hledá pravdu, a kterému na pravdě záleží, ať je jakákoliv, tato tvrzení nemohu ignorovat. Pojďme společně celou záležitost promyslet.

***

Uvažme následující fakta:
1) religiozní prožitky a zážitky mají členové snad všech náboženství, nevyjímaje Buddhisty, kteří ani nemají boha, nebo např. domorodce v pralese s jejich přírodními božstvy. Kenneth W. Daniels v knize Why I Believed dokonce napsal, že ty samé prožitky, které mu v době víry “prokazovaly” její pravost, si umí navodit i dnes, kdy je ateista. Hádám, že to nebude až tak výjimečné.
2) lidské prožívání a vnímání je až do extrémní míry ovlivnitelné a změnitelné chemickými látkami (protože mozek sám pracuje na chemickém principu). Tyto látky mohou být jak externě podané (přírodní nebo umělé drogy, alkohol), a nebo, a to je pro nás klíčové, si je může mozek produkovat sám (a také tak nonstop činí).
3) meditace, půst, hromadné prožívání rituálů, zvlášť se spirituálním podtextem (prožitky na shromážděních (nejen) letničních či evangelikálních církví, stavy tranzu při rituálních tancích domorodých kmenů, vedených šamany, atd.), může navodit změněné stavy vědomí.
4) dále uvažme, že o svých osobních citech a pocitech je extrémně snadné říkat polopravdu, či úplně klamat, protože neexistuje možnost ověření.
5) člověk může dokonce snadno oklamat sám sebe. Postupem času může přesvědčit sám sebe, že zažil něco trochu jiného, než co skutečně zažil, že cítil něco trochu jiného než cítil, jiného, hlubšího, atd. O to snazší a upřímnější je pak tvrdit totéž i svému okolí.
6) věřící mají zcela zjevnou MOTIVACI, aby spirituální kontakty vyznávali. Například:
6.1) chtějí zapadnout mezi své. V okamžiku, kdy ostatní vyznávají, že se jich dotýká Duch Svatý, je jejich zřejmým zájmem, aby to nebyli oni, kdo musí říct “mě se ale nedotýká, já nic necítím”. Stačí přitom tak málo: stačí interpretovat svůj příjemný pocit např. při impozantní mši v kostele, působivé varhanní hudbě, působivém kázání kněze, čtení silné pasáže v Bibli, jako dotek Ducha Svatého. Stačí “si říct”, že tomu budu věřit.
6.2) může se to zdát jako účinný způsob jak odpálkovávat nepříjemné otázky.
“Já jsem s Bohem v kontaktu, cítím jeho dotek, tak co mi budeš vykládat, že neexistuje…”
7) věřící jsou jen zřídka kdy ochotni mluvit o tom, co skutečně cítí. V čem jejich zážitky spočívají. Tvrdí, že jejich zážitky jsou nepopsatelné. Často používají argumenty jako “copak ty jsi schopen vysvětlit, co znamená být zamilován, člověku, který zamilován nebyl?” Myslím, že toto je docela důležitá věc, a proto se u ní zastavme. Ovšemže je možné naše duševní prožitky popsat někomu, kdo je nezažil.

Například u lásky lze dotyčnému snadno vysvětlit, že jde o hluboký cit k člověku opačného (někdy i stejného) pohlaví. Jste šťastní, když s milovanou osobou jste, toužíte s ní být, když s ní zrovna nejste. Musíte na ni stále myslet, myšlenky na ni vyplňují značnou část vaší pozornosti. Mnohdy se nemůžete soustředit na nic jiného. Pokud s milovanou osobou zrovna nejste, uzavíráte se do sebe, a věnujete se právě myšlenkám na svou lásku. Máte radost když ona má radost, máte o ni strach, máte sklon mít “růžové brýle”, tzn. neuvědomujete si dostatečně chyby milované osoby, a nekriticky vnímáte její přednosti. Přitahuje vás sexuálně, toužíte být v její tělesné blízkosti. Atd. Myslím, že je zřejmé, že své city a pocity LZE popsat člověku který je nezažil, docela pěkně, a nic na tom nemění fakt, že ten samotný POCIT to nenahradí.

Čili pokud někdo tvrdí, že o svých spirituálních zážitcích nemůže vůbec nic říct, nikoliv proto že by nechtěl, ale proto že to nejde, je velmi pravděpodobné, že je to jen výmluva – a i zde je zřejmá motivace: z popisu těch zážitků by mohlo být i danému věřícímu patrné, že závěr, že vysvětlením je kontakt s Bohem, je poněkud unáhlený. Věřící si ovšem tuto skutečnost nechce připustit – proto se do popisu svých citů raději ani nechce pouštět. Prohlásit je za zahalené v nevyslovitelnu a tajemnu a transcendentnu přece vypadá a hlavně funguje mnohem líp.

***

William Lan Craig a spousta dalších tvrdí, že věřícím jejich spirituální zážitky prokazují Boží existenci. Spoléhají při tom zjevně na to, že subjektivní pocity nejsou příliš dobře zkoumatelné. V tomto případě se ale pletou.

Stačí si uvědomit: JAK mohou věřící VĚDĚT, že to co zažívají, je Bůh? Co když to je třeba ďábel? Co když to je jiný padlý anděl? Co když to byl normální, ne-padlý anděl? Co když se stali obětí pokusu UFO? Co když na nich testuje americká vláda novou supertajnou mentální zbraň? A co když – úplně prozaicky – jsou jejich pocity výhradně produktem jejich mozku? JAK mohou vědět, že to není tento poslední případ? A jak si můžou i jen myslet, že Bůh je nejpravděpodobnější vysvětlení jejich zážitků?

Tvrdí-li někdo, že mu jeho spirituální zkušenost prokazuje existenci Boha, evidentně klame sám sebe, POKUD ovšem neumí vysvětlit, JAK mu tato zkušenost Boha prokazuje. Musel by vysvětlit, JAK VÍ, že ta zkušenost nemůže mít původ nikde jinde, než v Bohu. Nemyslím si, že by bylo vůbec možné toto vyargumentovat.

***

Kdyby šlo věřícím o to, co je skutečně pravda, a nikoliv o přeochotné uvěření tomu, co chtějí, aby byla pravda, pak by se na celou situaci pokusili podívat trochu z odstupu. Zamysleli by se nad tím, co přesně zažili a cítili, jaká jsou možná vysvětlení a příčiny těch zážitků či pocitů, a která z nich jsou pravděpodobná více a která méně. Jak by vůbec mohl vypadat zážitek, jehož nejpravděpodobnějším vysvětlením (nikoliv jediným možným, jako v minulém bodě) by bylo, že ho způsobil Bůh?

Odhaduji, že zdaleka nejčastější pocity, které věřící připisují blízkosti Ducha Svatého či Krista, jsou různé pocity dotyku transcendentna, míru a pokoje a klidu, pocit dotyku nebo blízkosti něčeho vznešeného, něčeho co nás zdaleka přesahuje, pocit zalití láskou, pocit blízkosti něčeho, skrze co všechno pošlo, něčeho s nekonečným významem a důležitostí, pocit blízkosti milující bytosti, která pro nás tak moc udělala a obětovala, a my jsme jí přitom tak moc ublížili, a ona nás přitom tak miluje… a je teď úplně blízko, blizoučko, až ji cítíme…

Toto všechno jsou sebe-vyplňující představy. Považuji za zcela evidentní, že kdybych JÁ sám byl křesťanem, a upřímně bych věřil, že Bůh JE milující, obětoval za nás svého jediného Syna, který za nás trpěl, a přitom nás nesmírně miluje, má Kosmickou důležitost, skrze něj všechno pošlo, atd., a zejména že v určitých situacích (o samotě při modlitbě, při četbě Písma a rozjímání, při mši v kostele, na náboženském shromáždění, atd.) se mi může přiblížit a vejít se mnou do osobního kontaktu – a v této situaci bych BYL, a celá má pozornost by byla upřena k těmto představám (ať už o samotě při meditaci, a nebo ještě lépe na nějakém náboženském shromáždění, kde by témuž věřili všichni) tak že by tyto představy byly neodlišitelné od pocitu, že Ho opravdu cítím, že tu opravdu je.

A, co je naprosto klíčové – toto funguje BEZ OHLEDU na to, zda Bůh skutečně existuje nebo ne.

***

Spirituální kontakt by přitom bez problémů mohl být takového druhu, že by se naturalistické vysvětlení hledalo jen obtížně. Bůh by např. dotyčné osobě mohl telepaticky zjevit nějaké ověřitelné informace. Mohl by jí sdělit, co se stane v dohledné budoucnosti. Přesně den a místo, kdy se zřítí letadlo, nebo vykolejí vlak, z příčin nezaviněných člověkem. Mohl by věřící osobě sdělit řešení nějakého matematiky za stovky let nevyřešeného problému. Mohl by více osobám najednou sdělit tu samou netriviální představu, a ty by si pak mohly své představy porovnat. Mohl by … vždyť si to pojďme vyzkoušet!

Mám právě v hlavě jistou poměrně surrealistickou scénu. Popsal jsem ji asi na pěti řádcích do textového souboru. SHA256 hash toho souboru je

47e9494f16f4cc2e50c1cd27f008a9d21fe38e1dff7165314b754409a4df36cb

Je-li někdo ve skutečném kontaktu s Duchem Svatým – ať mi někdo tu moji představu popíše! Celá ta představa tvoří jedinou scénu, stačí tedy, aby Duch Svatý dotyčnému vnuknul jedinou myšlenku, jediný obraz! A ten nám zde pak může popsat. Já nemohu svoji představu dodatečně změnit, protože hash jsem už tímto zveřejnil, a je výpočetně nemožné zkonstruovat k danému hashi jeho vzor. Není to ale nemožné pro všemohoucího Boha – a ten beztak zná moje myšlenky, a tím spíš obsah konkrétního souboru na mém disku. Je to tedy naprosto fér.

Přidám ještě motivační myšlenku: POKUD by někdo uspěl, pak by to mohlo na ledaskoho zapůsobit, a přivést ho k víře – a není každá taková “zachráněná duše” úžasný úspěch? Není to důvod MODLIT SE, aby Bůh mě, zpupnému ateistovi, ukázal, zač je toho loket, veřejně ho znemožnil, a navíc tak případně přivedl lecjakou ztracenou ovečku na cestu Spásy?

Vím vím – je zde notoricky známá výmluva, že Bůh se přece nenechá testovat… Postavme to tedy jinak! NAŘIZUJI Bohu, aby o mé představě nikomu neříkal. Zároveň asi umím predikovat budoucnost – protože jsem si JIST, že mě Bůh poslechne a můj příkaz neporuší. Žádné nové ovečky, žádné vyplněné modlitby! Ticho!

Předpovídám, že Bůh se bude chovat přesně tak, jak se chová vždy – totiž jako by neexistoval.

Nuže, nechme se “překvapit”, jak to dopadne.

Průběžně budu zveřejňovat došlé reakce. Za tři měsíce, tedy 24.2.2013 zveřejním moji původní představu. Každý bude moci ověřit, že sedí hash – a celý pokus pak vyhodnotíme.

***

Pro úplnost se chci zmínit o jednom přístupu, a tím je postoj: “věřím, že jsem s Kristem v kontaktu”, aniž by za touto vírou stály jakékoliv pocity, komunikace, vidění či cokoliv podobného. Dotyčný tomu věří například proto, že je v Bibli napsáno, že to tak má být (“Neboť kdekoliv se shromáždí dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich.” (Mt 18:20). Tímto postojem asi nemá cenu se blíže zabývat, protože je zjevné, že neprokazuje nic ani nevěřícím, ani dotyčnému věřícímu.

Závěr

Ukázal jsem, že typické spirituální zážitky neprokazují nic ani samotným věřícím, kdyby se na ně ovšem byli schopni podívat nezaujatě – a už vůbec neprokazují nic nevěřícím (pro korektnost dodejme, že věřící většinou ani netvrdí, že by mělo). Mluví-li věřící o tom, že “zažili Boha”, že pro ně jsou jejich zážitky průkazné, je zde zjevně přání otcem myšlenky. CHTĚJÍ aby to tak bylo, a tak tvrdí, že to tak opravdu je. Věřící nejsou schopni vyargumentovat opak: JAK jim jejich spirituální zážitky Boha prokazují.

Jako ve spoustě jiných případů, i zde mnozí věřící klamou sami sebe.

Jsou myslitelné spirituální zážitky, které by byly jen obtížně vysvětlitelné – ovšem takové věřící v reálu nemají, viz náš pokus. Existuje naprosto věrohodné, logické a naturalistické vysvětlení toho typu spirituální zkušenosti, který věřící mívají. Je evidentní i motivace, kterou věřící mají, aby o svých spirituálních zážitcích a “kontaktech s Duchem” mluvili.

Z těchto důvodů nemám ani s maximálně otevřenou myslí nejmenší důvod věřit, že by věřící měli jakýkoliv reálný spirituální kontakt (ať už s Kristem, nebo s Duchem Svatým, nebo s čímkoliv jiným).

1,159 thoughts on “Spirituální zážitky

  1. Slávek

    MartiXXX: Jistě já jsem taky proti vlivu náboženských názorů na řízení státu. Stát by měl být sekulární. V USA to se zákazy potratů apod. není vůbec jasné. Ale jsem pro. Ale vypadá to, že stát propaguj církve, v česku – Nečas i Kalousek říkají, že jsou křesťani, vrací se majetek církvím, Klaus běhá při návtěvě papeže okolo něj jako psík…..a vy ateisti jste na to pak s osvětou sami

    Naprostý a bezvýhradný souhlas. Čtu teď jednu skvělou knihu, kterou napsal věřící: Evoluce Boha. Tam je poměrně podrobně rozepsáno, jakou výhodu mělo křesťanství oproti antickým kultům. Jednou z těch výhod nepochybně byl jeho univerzalismus a vytváření universálních sociálních struktur, jejichž členové se vzájemně podporovali, zahrnovali bratrskou láskou a tím měli výhodu oproti nezapojeným, nebo více exkluzivistickým kultům.

  2. martiXXX

    Ano sociální přesah církví, především v Americe , je velký. Tam , jak jsem četl a čtu, existují různé církevní sbory okolo kostelů, církví. I v malých městečkách. Jsou to také centra společenského života. Sdružují lidi, kteří si pomáhají i jinak ale jsou zastřešení církví. A má to tam zřejmě tradici.

  3. Medea

    MartiXXX: “Je na nejzákladnější úrovni vůbec hmota “hmotná”? “

    Mmm, podľa mňa je hmota nehmotná a budúcu fyzikálnu “teóriu všetkého” si predstavujem ako nejakú formu geometrie 😀
    K tomuto názoru ma doviedla QM a strunové teórie.

  4. Medea

    K Michalovmu experimentu:

    Ak by sa aj niekomu podarilo správne popísať Michalovu scénu, tak okrem spomínaného zásahu vševedúceho Boha, prípadne nejakých nadľudských bytostí, sú možné aj iné interpretácie takejto udalosti, napr.: (1) popisujúci má jasnovidné alebo telepatické schopnosti, (2) došlo k mimoriadnej náhode, (3) popisujúci je agentom Opus Dei, každodenne sledujúcim Michalove PC aktivity, (4) … 🙂

    Samozrejme, v prípade úspešného popisu, by sa jednalo o pozoruhodnú udalosť, ktorá si zaslúži bližšie skúmanie, udalosť, ktorú by nebolo dobré odbiť mávnutím ruky.

  5. martiXXX

    Pokud je Bůh něco vyššího, tak se nebude prokazovat nějakými vědecky potvrzenými zázraky na základě myšlení. Proč by to dělal? Pro něj může být náš rozum a naše testovatelnost naprosto bezvýznamné i z hlediska našeho dalšího vývoje.

    To je, jako bychom my prokazovali svou existenci zvířatům či rostlinám formou zvířecích instrumentů jako jsou pudy, atd.

    Možná existuje milost, kdy na chvíli nahlédneme vesmír na vyšší úrovni a na které se nepodílí náš mozek.

    To jen, abych něco řekl k článku.

  6. Medea

    MartiXXX: “Pokud je Bůh něco vyššího, tak…”

    Tak urobí to, čo uzná sám za vhodné. Ak sa bude chcieť prejaviť v rámci Michalovho experimentu, tak sa prejaví 🙂
    Veriaci popisujú toľko “zázrakov”, tak toto by mohol byť ďalší …

  7. Michal Post author

    Médeo, a Ty myslíš že určitá forma cenzury by byla akceptovatelná? Já jsem byl vždycky proti tomu, ale … za situace, kdy pod článkem Apokalypticismus je 2500 komentářů, a relevantní polemika s mým článkem žádná – tak je asi fakt něco špatně :/

  8. martiXXX

    Myslím, že existují i různá sci-fi, zda vůbec pozná lidstvo, že se setkalo s nějakou mimozemskou inteligencí, která je na daleko vyšší úrovni? Co když tady jsou, my je vidíme a nepoznáváme protože jsou mimo náš referenční rámec uvažování, tělesnosti, vědy, techniky, zájmů, pohledu na svět v rámci paradigmatu. Někdo řekl, že daleko vyspělejší technologie bude pro nás nerozeznatelná od magie.

  9. martiXXX

    A jak potom testovat takovou inteligenci, pro kterou třeba pojem “testování” nemá smysl a nějaké “prokazování” považují za dávno zaniklý instinkt rozumu?

  10. Medea

    Michal, keby som si ja viedla web/blog, tak by som zverejnila pravidlá pre diskutujúcich v rubrike: “Pravidlá diskusie k článkom” a v prípade, že diskutujúci, by porušil nejaké pravidlo, tak by som jeho príspevok zmazala a nahradila ho oznamom: “Príspevok bol zmazaný z dôvodu porušenie diskusných pravidiel“.

    V prípade extrémneho trolingu, by som diskutérovi pohrozila banom a pokiaľ, by sa nepolepšil, tak by nasledoval ban.

  11. Medea

    Martix, ak sa nadľudská bytosť chce a môže explicitne prejaviť, tak sa prejaví, ak nie, tak sa neprejaví 🙂

    Tu ide o to, či osoba, ktorá tvrdí, že interagovala s nadľudskou bytosťou, má presvedčivé argumenty (presvedčivé (alebo aspoň pozoruhodné) pre skeptika) v prospech svojho tvrdenia.

    P.S.:
    Ja mám dobrého priateľa mimozemšťana, predstaviteľa starobylej civilizácie a raz do mesiaca ma vezme na výlet do vesmíru. Minulý mesiac sme si spravili krásny výlet k vulkánom na Io a tento mesiac plánujeme piknik na brehoch jedného malebného metánového jazera na Saturnovom mesiaci Titan.

  12. Michal Post author

    Médeo a ostatní, poraďte: jak sem dostat křesťany, kteří budou ochotni a schopni smysluplně diskutovat. Kde je sehnat? Existují vůbec takoví??

  13. Slávek

    Pokud je Bůh něco vyššího, tak se nebude prokazovat nějakými vědecky potvrzenými zázraky na základě myšlení. Proč by to dělal? Pro něj může být náš rozum a naše testovatelnost naprosto bezvýznamné i z hlediska našeho dalšího vývoje.

    No ale ty zapomínáš, že křesťané věří, že Bohu na nás skutečně záleží a že nás miluje. Spousta z nich navíc věří, že na konkrétní formě uctívání potom dokonce záleží, jestli skončíme ve věčné blaženosti, nebo ve věčném utrpení.

    http://www.stjoseph.cz/o-adventu-a-vanocich-trochu-jinak/

    Takovýto Bůh s výše uvedenými vlastnostmi by nám přece měl pomoci. Jestliže nám nepomůže, tak to vypadá že nikdo takový není. Buď neexistuje, nebo nemá výše uvedené vlastnosti. A třeba jak píšeš mu na nás vůbec nezáleží, nijak nás nesleduje a jsme třeba jen nějaký vedlejší produkt.

  14. Slávek

    Michale, podle mě si kladeš nesplnitelné podmínky. Pokud vím, tak diskuzi podle tvých představ tu byli schopni vést jen Josef a Hermes. Hermes nakonec uznal, že jeho víru prostě nelze rozumově obhájit (nebo něco v tom smyslu) a Josefa to přestalo bavit.

    Takže co s tím?

  15. Michal Post author

    Slávek: Takže co s tím?

    No, asi mi opravdu nezbyde nic jiného než na nějaké snahy o diskuzi rezignovat :/ K diskuzi jsou potřeba dvě strany, a když ta druhá obsahuje dva a půl členu s tučným otazníkem, kteří navíc nemají zájem, tak co člověk nadělá.

  16. Slávek

    Podle mě je současná podoba OK. Spoustu lidí to baví po docela dlouhou dobu. Když se třeba nechceš bavit s protestantem, tak ty je ho příspěvky ignoruj. To lidem příjemné není. Mrkni na Dannera.

Comments are closed.