Josefe, nejdřív Tě tu pěkně vítám - už jsem myslel, že jsi na nás zanevřel definitivně!
A teď k tvé reakci. Nesouhlasím s většinou toho co jsi napsal, ale za mnohem důležitější považuji toto:
My všichni přece víme, čemu křesťané věří, a jak si věrohodnost Bible racionalizují. Právě to je ale pointou mého článku. Jak jsi právě názorně ukázal, tak vy křesťané podpíráte či dokládáte svoji víru interpretací Bible - ke které je právě ta vaše víra potřeba! Důkazem budiž, že nic z toho co jsi napsal, nikdy nepřesvědčí nikoho, kdo už předtím nevěřil, že výpověď Novozákonních spisů o Ježíši Kristovi, zejména o jeho zázracích, výrocích, zmrtvýchvstání a významu toho všeho, je historicky relevantní a spolehlivá!
Ve skutečnosti platí všechno co jsem napsal:
1) evangelia jsou anonymní dokumenty, bez ohledu na to čemu ty ohledně identity jejich autorů věříš
2) autoři evangelií píší ve třetí osobě, stylem vyprávění, bez ohledu na to že ty věříš původu toho všeho v očitém svědectví
3) evangelia vznikala desítky let po Ježíšově smrti, a to ZNAMENÁ problém pro spolehlivost citací Ježíšových výroků, bez ohledu na to že ty věříš v jejich spolehlivost za přímé pomoci Ducha Svatého (který svědkům asi pomohl zázračně si všechno, co Ježíš řekl, zapamatovat po jediném poslechu (!) po desítky let (!), a to zcela absurdně včetně dlouhých teologicko-filozofických úvah Ježíše v Janovi)
4) fakt, že Lukáš a Matouš masivně vycházejí z Marka prostě MÁ implikace pro "autenticitu" jejich "svědectví" (Lukáše a Matouše) bez ohledu na to, že ty věříš, že svým využitím Marka "jen" vyjadřovali "uznání" jeho autoritě, která měla snad (?) vycházet z kázání Petra v Římě (docela by mě BTW zajímal původ této informace/spekulace)
5) ty redakce Novozákonních dokumentů (vlastně celé Bible!) byly mnohem rozsáhlejší než ty věříš - doporučuji přečíst si knihu Bart D. Ehrman, Forged - Writing in the name of God - Why the Bible's Authors are not Who We Think They Are.
6) právě se chystám napsat další z několika článků, ve kterém hodlám mimo jiné vyvrátit Tvé tvrzení, že evangelia jsou teologicky konzistentní.