.
Z diskuse:
(
http://www.osacr.cz/2012/10/12/neurochi ... /#comments)
Lojza (01.12. 2013) napsal: Posmrtny zivot,dava nasemu zivotu nejaky smysl,logiku,myslim, ze ti co NDE zazili ví/neni jim treba nejakeho dukazu, a ti co to nezazili si hold na tu svoji chvilku pravdy, prozreni musi pockat a snad si pak uvedomi svoji slepotu a blahovost …Bohužel NDE není důkazem transcendentna. Jen změněného stavu vědomí.Miloš… (16.08. 2013) napsal:…Ateisti si samozřejmě myslí, že to jsou jen „halucinace“, ale to nevysvětluje jejich nadpozemskou krásu a dokonalost vnímání a hloubku prožívání, i jejich logiku spolu s obrazy, kterou by nikdo nevymyslel, ani tým specialistů za milióny dolarů, jako je třeba Avatar nebo Matrix, ty jsou toho jen slabým odvarem.-)) Ovšem kdo nezažije, neuvěří…Ano, všechnu tu nadpozemskou krásu a prožitek expandujícího vědomí jen těžko popsat slovy, souhlasím. Ani to však není důkazem existence čehokoliv nadpřirozenéhoTomáš (08.04. 2013) napsal: …Ne že bych Vám přál nějaké neštěstí,ale velice rád bych si Vás poslechl po Vašem vlastním zážitku blízkosti smrti. Jestli byste takhle argumentoval logikou, iluzí atd. poté, co byste nakoukl za oponu. Bylo by to zajímavé počtení…A to je důvod, proč jsem se rozhodl sepsat článek o svých VLASTNÍCH zkušenostech s NDE a OBE. Nejen sepsat, ale také důkladněji rozebrat své prožitky z oné hranice života a smrti.
Protože tady se nejedná o jediný prožitek, ale mnohonásobně opakovanou cestu za hranu vědomí, až na sám dotek té hranice, odkud už není návratu.
Opřu se o své sestupy do nevědomí tak, jak jsem si je postupně zaznamenával a v roce 1997 přepsal do počítače. A také o jedinečnou možnost porovnat ony prožitky z nejhlubších výšin je se změněnými stavy vědomí, navozenými látkami psychotropními.
- - -
Není to pro mne snadné rozhodnutí, sepsat to vše znovu a uveřejnit to. Nebude to rozjásané čtení, přestože prožitek blízkosti smrti přináší doteky tak neskutečných rozkoší a tak úžasných pocitů… Jenže pocitů a prožitků takové síly, že na nich až příliš snadno vznikne těžká závislost. Závislost pevnější, než je závislost na těch nejtvrdších drogách. Závislost o to horší, že drogu, kterou je možno kupříkladu heroinistovi při nejhorším prostě odebrat, tak tu já mám kdykoliv u sebe, tu mi nikdo vzít nemůže.
Té závislosti se říká asfyxiofilie.
Desítky let jsem jí byl propadlý. Jedenáct let se mi dařilo abstinovat, abych do toho zase spadnul… nebude lehlé o tom psát. Jsem si zcela jist, že se mi to může vrátit v tvrdé, ad hominem vedené diskusi.
Vše to, z čeho budu svůj text skládat, již bylo v té či oné formě vloženo na internet, rozptýleno do nejrůznějších stránek a diskusních fór. Teď to prostě jen seberu a učešu.
Proč to dělám? Je totiž rozeseto v krajině internetové až příliš mnoho povídání o NDE a OBE, která jsou z druhé ruky. Která jsou zkreslená a přibarvená předpojatostí interpretů. Která jsou i účelově lživá.
Já mám svou zkušenost prožitu důkladně, opakovaně a na vlastní duši. Až nadoraz.
Ti, kteří sami okusili NDE a OBE, nechť si porovnají zkušenost svou a mou.
- - -
(1966 - do počítače zapsáno 1997)
Magnet zámku zaklapl. Vnímám marné vzepjetí své hrudi, ale nakonec nemusím doopravdy dýchat, když to holt nejde. Zatím pohoda.
Aniž si to zřetelněji uvědomuji, ta pohoda začíná být překrývána hrozivým vědomím, že se něco divného děje s mým vnímáním, visuální vjemy se zostřují, i tiché zvuky náhle mají neodbytně důraznou sílu. Roste naléhavost pocitu, že by bylo lepší všeho toho nechat, ale stále ještě jej mám pod kontrolou.
Ale co... Klidně, až frajersky si přidám další půlminutu. Ať to stojí za to... jsem frajer a vše mám přece pod kontrolou.
Vzápětí je mi ale jasné, že přijdou chvíle kritické.
Prvé závany pocitu akutního ohrožení. Přestávám vnímat okolí jako celek, o to intensivnější začíná být vnímání detailů, víceméně náhodně zachycených. Šerosvit. Vjem je potemnělý, výrazně je snížena barevnost. Ostřeji začínají vystupovat přechody, jakoby derivací zdůrazněné.
Zvuk je frekvenčně oříznutý, začíná mít resonanční až zvonivý charakter.
Vše se ale mění s děsivou rychlostí. Začínám panikařit. Obraz zastírá mlhavý závoj, slyšení se houpavě potápí do bílého šumu.
Dávno už jsem ukončil veškeré aktivity a jen se zuřivě snažím vymanit ze sevření. To samozřejmě nejde. Svíjím se jak chycený had. Ruce se marně zatínají do necitelného hladkého dřeva. Hruď se zoufale vzpíná. Vše proniká chladný, smrtelný strach.
Mé vědomí se ale začíná prudce měnit, což si ovšem právě proto uvědomit nemohu. Jenom si jaksi mimochodem stačím všimnout, že to, co vnímám, již nejsou vnější, ale převážně jen vnitřní vjemy, možná si začínám uvědomovat i to, že začínám ztrácet kontrolu nad svým vzpínajícím se tělem a současně s tím i přehled o sobě jako celku, to vše se ale myslí jen letmo mihne.
Celkový pocit je jako ze stále se zrychlujícího pádu; nebo spíš turbulentního, stále se zrychlujícího letu temným, hyperbolicky se zužujícím prostorem, aniž lze postihnout okamžik průletu jeho hrdlem, pouze zcela okrajově je zachycené vědomí přechodu do naprosto jiného, prudce expandujícího světa plného jasu.
Vše je teď najednou vnímáno nezávisle na sobě, což je vlastně úplně normální, protože je to tak odevždy a nikdy to nebylo jinak. Jen zde jsem, a jen pro tuto chvíli jsem.
Tady někde totiž mizí i čas. Vlastně nemizí, on vůbec nikdy nebyl, nemají smysl pojmy před, po, bylo či bude. Ani sama neexistence času není vnímána, proto všechny zpětné rekonstrukce událostí mohou být jen přibližné, on sám pojem událost v sobě má časovou složku. Bezbřehost by tu mohla být tím pojmem nejvýstižnějším.
Pocit animálního, panického strachu už není. Nebo vlastně je, ale někde jinde, sám pro sebe, se svou vlastní existencí. Hraje si s mým tělem. Ať si hraje. Nemusím si ho všímat, a ani nechci, protože se mi zas tak moc nelíbí. Spíš převládá pocit odevzdání se a až dychtivé zvědavosti.
Vidím, nebo lépe vnímám své ruce jak se samy, nezávisle na mě napínají v jakési pošetilé snaze, ale nemám důvod jim do toho zasahovat. Jak malicherné je jejich snažení...
Nezúčastněně, jakoby trochu z odstupu sleduji to vzpínající se tělo, které je asi moje, protože z něj ke mě přicházejí vlny, nebo spíš nárazy rozkoší, všeobjímající blaženosti, dosud nepoznané a později nepostižitelné, nemohu se toho nabažit, hraju si s tím, jak tyto vlny vyzařují z každého doteku, z každého záškubu jeho svalstva, náhle tak nezvykle vypjatého; vlny, které neodplývají, ale hromadí se v zářivé záplavě, se kterou splývám, protože tato totální hédypathie je přeci samozřejmou, hlavní a jedinou formou existence, té která zná jen tady a teď, nikde nezačíná a nikde nekončí, zde jest mi pobývat, zde je to, po čem jsem vlastně vždy toužil, aniž jsem o tom věděl.
Chaos vzpomínek na všechno možné, co bez ustání pádí, někam mizí, pryč, vlastní cestou, úplně v jiné vrstvě, teď už naprosto nepodstatné, protože tu je cosi fundamentálního, čeho se stačí už jen dotknout, vstoupit, nebo už jsem tam... jsem přece tak strašně blízko, jenomže tomu něco překáží, ty výtrysky čiré rozkoše snad přece ne, patří vůbec k tomu? Ještě jen malý, nepatrný kousíček... ne. Nejde to. Jako by se spustila nepostižitelná, ale nepřekonatelná skleněná stěna.
Vše tak nějak po kusech mizí, ještě stále prozářeno tím vnitřním jasem, ale to světlo najednou až vadí, bodá do široce otevřených očí, a je to proto, že to mé tělo na mě udělalo podraz a svévolně dýchá a ten dech to všechno odplavuje, chci přestat, abych vrátil to co teď najednou tak neudržitelně uniká, chvilku to jde, ale to tělo mě neposlouchá a zase začíná dýchat, už je to pryč, nevnímám pouhý jas, ale vidím, ten hluk kolem jsou teď už konkrétní zvuky, škoda, je to docela pryč, ten vzduch co tak lačně hltám není zas tak zlý, přesto je to škoda, křečí ztvrdlá lýtka strašně bolí, ale příjemně, jako po dlouhém milování, vlastně jako po dlouhém výstupu na vrchol, a ruce taky, taková únava, jako krásné utahání když to v posilovně dobře sedne, a hele, já ležím, jako nějaký žok, to přece nejde, to se musím postavit. Jů, to jsem upadl? Asi bude lepší se posadit, jsem snad zfetovaný? Jejda, vždyť jsem se tu vysemenil! Co to vlastně se mnou bylo? Bylo to vůbec? Ale muselo to být, vždyť to vidím! A taky jsem celý polámaný, uff! Ale skutečně, nebylo to špatný...
Ještě asi minutu se bude motat hlava a mé, jindy tak hodinářsky přesné ruce budou neohrabané, spíš co se týče kontroly síly než přesnosti jejich pohybů. Nadále tu však přetrvává cosi nepostižitelného, zvláštního, přitom hrůzně krásného.
Cosi krásného???
Prožitek blízké smrti, známější spíš pod anglickou zkratkou NDE (Near to Death Experience), je hojně diskutován a probírán z hledisek spirituálních, medicínských, biochemických, adiktologických...
Těmito prožitky jsou dokazovány existence boží, astrální cestování, minulé životy. Prožitek oddělení sebe sama od vlastního těla, mimotělní prožitky (také mají anglickou zkratku, OBE, Out of Body Experience) pak má dokazovat existenci duše, která není vázána na svou tělesnou schránku.
Naprostá většina těch, co široce i hluboce diskutují NDE a OBE, berou své zkušenosti z vyprávění lidí, kteří své vzpomínky na tyto stavy byli ochotni sdělit či zaznamenat. Jen málo lidí má s NDE či OBE svou osobní zkušenost. Ještě mnohem méně lidí má tuto zkušenost opakovanou a naprosté minimum s těmito stavy experimentuje.
To naprosté minimum není zas tak nepatrné, jak by se mohlo na prvý pohled zdát. Převážná část této skupiny jsou asfyxiofilici. To jsou lidé, kteří si dokázali spojit stavy NDE navozené hrátkami s dechem s vrcholnými prožitky orgasmickými. Pokud jim tato divoká synergie sedne, mají zaděláno na závislost pevnější, než jsou závislosti na těch nejtvrdších drogách. Člověk se o existenci tohoto jevu dovídá ze zpráv o tom, jak ta či ona celebrita skončila svůj život během jakýchsi obskurních sexuálních praktik.
Další jsou ti, kteří se pustili do holotropního dýchání či technik pránájámy.
Nevím, kolik je těch, kteří zabředli do všech těchto způsobů cest za hranu vědomí a snažili se na vlastní tělo i mysl prozkoumat fenomén NDE a OBE až na doraz. Vím jen, že jedním z nich jsem i já.
- - -
Pokusil bych se své povídání rozdělit na několik částí.
Napřed bych rozebral své prožitky a pocity ze "světa za hranou vědomí" a pokusil se ten galimatyáš nějak utřídit a dát mu řád. Pokusil bych se i porovnat zážitky NDE a OBE navozené "přirozenou cestou" se změněnými stavy vědomí, navozenými či modelovanými látkami psychotropními.
Pak bych se pokusil srovnat své prožitky s tím, jak jsou stavy změněného vědomí objasňovány soudobými poznatky biochemickými.
Nakonec bych chtěl ztotožnit spirituální prožitky s ději, které probíhají v mysli během terminálních stavů lidského bytí.
- - -
- - -
Výlet do úžasné krajiny za hranou vědomí končí, jsem zpět. Nadále tu však přetrvává cosi nepostižitelného, zvláštního, přitom hrůzně krásného.
Prvý pokus byl skok do neznáma. Něco, co nelze popsat.
Při každé další takové seanci pak už je přítomen nový, opět nepopsatelný pocit, pocit čehosi důvěrně známého, něčeho co určitě bylo, i když si o tom vůbec nic slovy popsatelného nemohu vybavit, čehosi vítaného, a co je paradoxní, i krásně bezpečného.
Jak fatálně klamavý pocit to může být, o tom později. Zatím zůstává těžce, ale vláčně utahané tělo a neurčitá, prchavá vzpomínka.
Sestup ke dnu - a návrat.
Při pozdějším rozboru - a těch po takových prožitcích bude nepočítaně - v prvé řadě vyvstává fakt, že od určité hloubky ponoru do nevědomí už není možno odlišit sestupnou a vzestupnou fázi, a tedy ani nějaký bod obratu.
Pobyt "tam" není jen pouhý nestrukturovaný oceán absolutní hédypathie; je to celý úžasně složitý svět složený z pouhých pocitů. V pozdějším popisu ale tento úsek chybí, protože je slovy nepopsatelný. I sama zpětná postižitelnost pocitů s hloubkou klesá, jinak řečeno dochází k jejich rozostřování.
Navíc i z nejhlubší fáze ponoru do nevědomí je vždy možno sestoupit ještě hlouběji a zjevně tu není subjektivní mez, za kterou již sestoupit nelze. Pocit dosažení konečné meze a nemožnosti dalšího postupu ale už zřejmě patří do návratové fáze, protože zde jde o děj a tedy už tu opět existuje čas, i když jej ještě plně nevnímám.
Okamžik identifikovatelného subjektivního pocitu počínajícího návratu navíc naprosto nekoresponduje s obnovou dechu či objektivními příznaky navracejícího se vědomí, nastává mnohem později a trvá pouhé vteřiny.
Pobyt v hlubinách je přitom vnímán jako neuvěřitelně dlouhý, přestože se celý může vejít i do necelé minuty. I subjektivně vnímaná návratová fáze je velmi dlouhá a vůbec nemusí být pouze vzestupná. Dá se tu nekonečně dlouho bloudit, klesat a vynořovat se.
Až ke konci je vzestup vnímán jako nezadržitelný. Typické je pro něj vědomí zapomínání vjemů získaných v hlubinách, úplně stejně jako zapomínání částí snu při pomalém probouzení. Při příštích sestupech se ale tyto vjemy opět vybavují s překvapující jasností. Zřejmě s každým dalším sestupem se rozšiřuje skrytý svět zvláštních vjemů a pocitů, nedostupný za normálního stavu. Sestupy navíc začínají obsahovat pocit jako z návratu do známé, měkce přívětivé krajiny.
Dalším charakteristickým rysem je úplná absence pocitů strachu. Pokud byl přítomen v době před pádem do mimovědomí, je zasut pod ostatními, nesrovnatelně silnějšími dojmy. Lze si ho vybavit, jako i vše z chvílí před oním pádem, ale pouze jako marginální episodu.
Čas za hranou vědomí… Vzhledem k vymizení i samého pojmu subjektivního času je možno pokusit se o určení souslednosti vnitřních pocitů jen pomocí jakýchsi majáků, tedy zapamatovaných vjemů inherencí vnějšího světa a jejich zařazení podle svědectví společníka či partnera, který zůstal nad hladinou vědomí. S překvapením pak občas zjišťuji, že ony momenty jsou v paměti v obráceném pořadí, jakoby čas snad běžel pozpátku.
Samo svědectví asistenta ale také nemusí být vždy spolehlivé; ono najít chladně nezúčastněného partnera pro takovéto chvíle je asi nemožné. Potíž je i v tom, že někdy ani velice silné podněty nejsou v mimovědomém stavu zaznamenány, zatímco jiné, téměř na prahu vnímatelnosti, zůstanou v paměti coby dominantní.
Názorně se tu ukazují i základní problémy interpretace. Od určité hloubky mi chybí schopnost sdělení; vím, nebo aspoň cítím, co bych chtěl říct, ale nevím jak. Čím silnější dojem tu trčí, tím bezradněji jej obcházím. Slovy jej nepostihnu. Žádné ze slov neshledávám dost výstižné, každý superlativ je tu ploský, prázdný, nicotný...
- - -
Kysličník uhličitý:(1969 - zapsáno 1997)
.
Napůl sedím, napůl ležím ve stabilní poloze na příjemně měkkém podkladu. Kolem není nic, co by mohlo překážet. Netíží mne ani kousek oděvu. Jediný předmět, který mám poblíž je malá, šedivá tlaková láhev. Je v ní čistý kysličník uhličitý. Ne moc, ale až dost na tenhle pokus. Ventil jde lehce. Vede od něj nedlouhá ohebná hadička, končící v pevném, asi tak pětilitrovém vaku na vodu z pogumovaného plátna. Vak je opatřen černým gumovým náústkem na krátké vrapové hadici. Kdysi měl tenhle mundstück sloužit pilotovi německé stíhačky, aby se nezadusil...
Pohledem se přesvědčuji, že kamera na stativu, v bezpečné vzdálenosti, běží. Moc by mě zajímalo, co bude dělat mé tělo, až se vymaní z mé kontroly… Vlídně praží reflektor, jak na sluníčku...
Tělo moc dobře ví, co ho čeká, dech je zrychlený a srdce dupe jako o závod. Váhá...dost! Přitahuji si láhev a svírám její chladné tělo mezi stehny. Přikládám si náústek a kontroluji těsnost. Držím jej jen levou rukou, pravá nahmatává drsný kov kolečka ventilu.
Teď! Ostré zasyčení plynu bleskurychle nadouvá vak.
Pevně zatahuji ventil náhle ledově mrazivé láhve, zatímco mi do úst, do hrdla a plic vniká kyselý, drsně škrablavý kysličník uhličitý. Nutí ke kašli. Prudce jej vydechuji a vzápětí plíce samy nabírají další hutný doušek. Pak s vytřeštěnýma očima další a další.
Pamatuji si snad ještě ten čtvrtý, určitě byly i další, to až pak někdy mnohem později ruka sama, vedená už jen svým vlastním pudem sebezáchovy, takovým ledabylým, mimovolným záškubem odhazuje celý ten krám.
Pozdě!!! Tentokrát je propad děsivě rychlý... to jsem tu asi něco přehnal. Zase jsem v onom zvláštním, důvěrně známém, konejšivě vlídném světě. Ani nevím, jak jsem se tu ocitl. Ale není kdy kochat se pocity blaha, kterým je naplněn... další sešup, juj, to už snad raději ani ne...a proč vlastně ne, jen dál, dál... a další sešup.
Tady jsem se dostal někam mnohem hlouběji, kde jsem dosud asi ještě nikdy nebyl... Vlastně jak být jinde, když není jindy ani jinde, jen teď a tady. Jsem tu, mysl mám nádherně krystalicky čistou a řítí se jí zářící proud jiskřících obrazů, myšlenek, jejich komicky propletených útržků. Se zvědavou dychtivostí se dávám tím proudem unášet ke stále většímu jasu. Je to úchvatně krásné. Nechávám si ten jas proudit mezi prsty (nemám prsty, nemám nic tělesného, je to jen abstrakce, se kterou si mohu dělat co chci, jakkoli jí přetvářet), hraju si s tou hvězdnou záplavou a nemohu se toho nabažit.
Ale dost těch pošetilostí. Přibližuji se k něčemu, co znám, přestože jsem to dosud ještě neviděl, vždycky jsem to znal; přibližuji se - tedy nejde o létání či jiný způsob pohybu prostorem, je to schopnost, nebo přesněji samozřejmost výskytu se v určitém místě prostoru. Samotný výskyt není plné soustředění se v určitém místě, ale pouhá zvýšená pravděpodobnost lokální koncentrace mé přítomnosti, protože jsem jen přirozenou, nedílnou součástí celého všehomíra, který ač sám ohraničen je zevnitř bez hranic a tedy neomezený.
Proniká mnou vědomí, že ale právě tady je onen klíčový bod celého prostoru a celé existence. Je tu nesmírná záplava zlatavého jasu. Není to nějaké neurčité světlo. Jeho původ je v neskonale jemné, všudypřítomné struktuře, tvořené tenkými, většinou nepříliš dlouhými vlákny, či spíš paprsky, protože jsou oslnivě jasné. Jsou rovnoměrně rozmístěny všude, navzájem pospojovány v jiskřivých bodech a přes zdánlivou chaotičnost podléhají jakémusi velebnému, přísnému řádu.
Ta zlatě zářivá vlákna ale přímo v místě mého výskytu nevyplňovala celý prostor rovnoměrně, ze samotné podstaty, ze zákonitosti, kterou se řídila, vyplývala určitá nehomogenita; vír temně hrozící a vtahující; oko prázdnoty, nebo lépe všepohlcující nicoty; a já věděl, že celou tu strukturu musím velice nepatrně změnit, tak, aby ta nicota, tak lákavá a přitom tak temně varující, přestala hrozit. Bylo mi přitom jasné, že i nejmenší změna v této oblasti bude mít gigantický dopad, důsledky vymykající se jakékoli představě. Zde ale už nebylo cesty zpět. Musel jsem, a také jsem chtěl konat. Provedl jsem maximální možnou koncentraci a v té chvíli jsem věděl. Zde je to místo. Velejemným, lehoučkým, pouze imaginárním dotykem jsem tedy přesměroval jedno to vlákno, téměř nejmenší, nevýrazné, přitom jsem naprosto jistě věděl, že je klíčové. To byla ona hvězdná chvíle splynutí, kam směřoval veškerý smysl mé existence a nikdy předtím ani potom jsem nepocítil tak úžasný okamžik. Ale právě v okamžiku nejvyššího bodu jsem si v nejzazší části svého nesmírně expandovaného vědomí uvědomil drobnou chybu. Byla naprosto nicotná, takový nepatrný zlomeček ledabylosti, fušerství, natolik marginální, že přece nemůže mít vliv na tu úchvatně velkolepou abstraktní konstrukci. Přesto jsem věděl, že tohle je konec. Naprosto neodvolatelný. Byl to strašný pád do nicoty z toho absolutního vrcholu. Se zmrtvělou bezmocí jsem sledoval, jak jeden z oněch zářících paprsků oné úchvatné konstrukce, který měl tvořit jednu z tečen uzavírajících nicotu, jí proťal. Sice málo, o naprosto zanedbatelné nic, ale to stačilo. Místo aby nicotu ohraničil, prošel jí a nedosáhl určeného bodu. Jediný spoj z onoho nekonečna ostatních se neuskutečnil. Následoval napřed téměř nepostižitelný, ale fatální, stále se zrychlující neodvratný rozpad, pád do té nevýslovně hrůzné nicoty s vědomím absolutního selhání. Jsem pohlcen onou nicotou, znám jí, až příliš dobře jí znám, je to ono předjarní, rozbředlé, studeně rozmočené, rozryté východopruské pole, kam nakvap nahnali naší elitní, žalostně rozmlácenou Funküberwachungskompanii 623, je to ono kluzce lepkavé, olověně těžké, nevýslovně odporné bahno, ze kterého se zoufale zvedám přes naprosté fysické vyčerpání, dávno za hranicí lidské odolnosti, tupě, bez nejmenší naděje, s vědomím totální zbytečnosti toho všeho, marné jalovosti celé své existence, protože je naprosto jedno co udělám, cokoliv bych učinil by bylo stejně špatně, tam kdesi na samém začátku nastala ta nepostižitelná fatální chyba a já už beztak nemám nejmenší šanci něco změnit, už tak strašně dávno přece přišel ten podivně ploše tupý a přesto nepocítitelný úder těsně pod okrajem helmy a já věděl, že už nikdy jsem nedopadl zpět do toho bahna, bude to jen to nepředstavitelně unavené tělo, které už není moje, i když jsme si kdysi byli tak blízcí, a klidně ho teď nechám válet po tom ostře hranatém, co to je, vždyť je to kamera, teda tys tu člověče udělal bordel, to snad není možné. Honem se zvedej, ať to tu dáš aspoň trochu dohromady.
- - -
Když se pokusím zobecnit všechny ty prožitky mých podivných výletů, dominuje jich několik. Těžko říci, který je nejpodstatnější, natolik jsou svázány, zkusím se k nim ale přiblížit postupně.
Jako prvý je pocit rozšířeného vědomí. Nastává - samozřejmě - právě když se ono vědomí objektivně začíná úžit. Jenomže pro mne jako pro objekt ve kterém ona změna vědomí právě probíhá, nemá smysl jiný než právě subjektivní vjem, protože jinak než svým vlastním vědomím vnímat nemohu. Veškerou objektivitu transformuji na svůj subjektivní vjem a veškerým světem, celým vesmírem je mi právě tato transformovaná a vnitřně zpracovaná projekce. Zužuje li se vědomí, snižuje se počet souběžně zpracovávaných prvků současně se zmenšující se hloubkou zpracování. Spolu s tím se zvyšuje míra chaosu asociačních procesů. Jestli chce někdo důkaz, ať se důkladně zhulí konopím či jinou podobnou cestou uvede do rauše. Stačí konec konců i obyčejný alkohol. A až ho pak budou napadat ty nejgeniálnější věci, ať se je pokusí zaznamenat. Pokud se mu to vůbec podaří, vždy vznikne neuvěřitelný blábol - ostatně sledování opilecké konversace je taky poučné. Ale právě záznam vlastních blábolů ve srovnání s právě v té chvíli subjektivně prožívanou genialitou je pádně výmluvný.
Kdy ale začíná být pociťována ona expanse vědomí?
Za normálních podmínek mírně zvýšená míra chaosu při neporušené hloubce zpracování informace vede k vyššímu výskytu nových neotřelých spojení a nečekaných nápadů, pocitů i dojmů, což je stav vítaný a často využívaný. Mnoho geniálních děl mohlo vzniknout právě takto. Zde už závisí jen na kvalitě softwaru toho kterého jedince, zda a kolik z takové situace vytěží. Pregnantněji řečeno, droga umění nenahradí...
Subjektivně je tento vyšší výskyt nápadů a snadnost, s jakou je náhle možno přecházet k naprosto odlišným tématům, dojmům a pocitům, vnímán právě jako ono rozšiřující se vědomí.
Při dále rostoucí míře chaosu už ale začíná být obtížné z přemíry převážně nesmyslných spojení vybírat ta smysluplná a nastává proud nezachytitelně letících myšlenek, nápadů, obrazů a vzpomínek, na což je krásný český výraz ideenflucht. Je li ale přitom atakována schopnost zpracování informace, začnou být náhodně vychytávána a nekriticky hodnocena i naprosto nesmyslná spojení. Pocit expanse vědomí ale přitom pokračuje, protože roste relativní rozsah byť i mělce zpracovávaných dat.
Je li souběžně snižována schopnost paralelního zpracování, tento poměr se ještě zvyšuje, v konečné fázi roste nade všechny meze. Mnoha pokusy mám ověřenu tuto korelaci mezi subjektivní expansí a objektivním kolapsem vědomí. Je přitom zcela lhostejné, jaký způsob je pro atak vědomí použit. Nekonečné expanse vědomí je zřejmě dosaženo právě tehdy, je li nulové, tedy v okamžiku jeho zániku.
Dalším prvkem je změna vnímání času. Je obecně známo, jak je krátká minuta strávená s milovanou bytostí a dlouhá v zubařském křesle, tedy pokud právě s milovanou bytostí neprzníte nějakou tu ordinaci. Je to samozřejmě subjektivní vjem času. Ale v situacích, kterými se budu zabývat, má smysl právě jen čas subjektivní. Ten se mi jeví být poměrem mezi množstvím jednotlivých vjemů a množstvím asociačních kroků jimi vyvolaných. (Místo asociačních kroků by bylo možno použít i jiných operací, kterým mysl vjemy podrobuje, ale asociace se mi jeví nejsnáze zpětně vybavitelné.)
Opět se mi potvrzuje, že tak, jak objektivně ubývá schopnosti vjemy vnímat a současně vjemy zpracovávat, jejich poměr, čili subjektivní vnímání rychlosti času se mění k extrému (blíží se nule či roste nade všechny meze), aby v konečné fázi ztratil jako veličina smysl. Subjektivně čas mizí ještě dříve. Buď se zpomalí tak, že netřeba ho vnímat, nebo ulétne v šíleném trysku tak, že nemožno ho vnímat. (Ti, co mají zkušenost s muchomůrkou červenou, velice dobře ví, o čem je řeč.) Úlet času bývá provázen pocitem zrychlujícího se pohybu, pádu či letu, přičemž prostor, původně isotropní, se podél trajektorie tohoto pohybu zužuje a protahuje tím víc, čím rychlejší je onen pohyb. Ať už ale čas ulétne nebo zamrzne, konečný vjem je stejný. Nastává tu naprosto nepopsatelný subjektivní vjem bezčasí, neboli věčnosti.
Vjem, který si pracovně označuji jako rozvrstvení.
Normálně vnímám sám sebe jako celek. Prsty, kterými klapu do klávesnice jsou moje, stejně jako tlak, který vykonává povytažený šuplík na mé koleno, je také pocit můj. Nedílnou mou součástí je pocit žízně, stejně jako vědomí, že bych s tím měl praštit a dělat něco užitečného. Taktéž případný neurčitý pocit smutku stejně jako letmá ani ne myšlenka na cosi, co vyvolá ozvěnu čehosi krásného. I když objektivně vzato takových prvků mé okamžité existence může být pouze konečný počet, subjektivně jich vnímám neomezeně mnoho, tedy integrální celistvost.
S postupným propadem do mimovědomí klesá schopnost integrace jednotlivých prvků a současně schopnost jejich porovnání a vyhodnocení. Klesá i počet prvků, který je zužující se vědomí schopno paralelně zpracovávat. Výsledkem je jejich diskrétní, isolované vnímání.
Ruka, do té doby má nedílná součást, je teď vnímána jako nezávislý subjekt, nad kterým mám kontrolu pouze když se na něj vědomě zaměřím, přičemž tuto pozornost musím odpojit jinde.
Vzhledem k mizící schopnosti komparace teď mají stejnou váhu všechny prvky. Stejnou váhu má pocit panického strachu jako bolestivé vnímání křečovitého napětí bicepsu levé ruky. Stejnou váhu má vědomí zoufalé nemožnosti se nadechnout jako že mi cosi svrbí v pravém obočí. A samo to vědomí zoufalé nemožnosti se nadechnout se štěpí na isolovaný pocit jakéhosi bezdůvodného, abstraktního zoufalství, legrační nemožnosti nadechnutí se a vjem intensivního napětí mezižeberních svalů.
Takto atomisované prvky je možno zase libovolně, hravě a podle okamžité nálady spojovat. K bolestivému vjemu křečovitě napjatého svalu přiřadím třeba ten příjemný pocit co se šíří z nalitého penisu a od té bolesti odpojím pocit nepříjemnosti. Toho si přestanu všímat a tím přestane existovat. Zbývající pocit intensivního vzepjetí spojím taky s tím pocitem příjemna, protože se mi to tak líbí víc.
Výsledkem je, že křeče svalů jsou náhle vnímány s téměř orgasmickou silou. Ta se, poslušna podivné logiky tohoto světa, sama stává svým vlastním prvkem existence, onou další, novou vrstvou.
Děje v těchto vrstvách pak probíhají samostatně, podle svých pravidel, bez mého přičinění, přestože do kterékoliv mohu vstoupit a mohu, ale také nemusím, převzít kontrolu. Aniž si to uvědomuji, těchto vrstev mohu ale současně ovládat jen malý a stále se zmenšující počet. Subjektivní dojem je ale zcela opačný.
V této hloubce ponoru tak nastává pocit (neboli subjektivní fakt) oddělování sebe sama od těla, které je nadále vnímáno jako cosi autonomního, s čímž jsem propojen pouze nevelkým, konečným množstvím zatím stále ještě volitelných vazeb.
Ty se ale začínají trhat, tělo si začíná dělat co chce, přestává poslouchat. Generují se fantomy, matoucí odezvy na neexistující podněty. Protože navíc pokračuje i dráždění motorických center, vzrůstá množství samovolných pohybů, usměrňovaných už nanejvýš autonomními okruhy, stále méně kontrolovanými slábnoucí vůlí, které přesto vnímám neztenčenou silou.
Aniž si to sebeméně uvědomuji, tělo postupně přestává být ovládáno, samo se ale stává zdrojem stále většího množství podnětů, které systém už nestačí zpracovat, je jimi zahlcen. To vše má za následek ztrátu korelace mezi výstupy pro tělo a vstupy od něj. Tělo vůlí už nekontrolovatelné, se stává pouhým dalším zdrojem pocitů. Mysl si ale nemůže připustit ani uvědomit ztrátu kontroly. Subjektivně se tak tělo chová (a proto i začíná být interpretováno) jako cizí objekt a tedy se jím stává. Od této chvíle jsem já mimo něj, osvobozen od něj, což je z nedostatku možnosti lépe vyjádřit tento neuvěřitelný pocit dá popsat i slovy vystupuji z něj, vznáším se nad ním.
Zmenšující se schopnost paralelního zpracování vjemů znamená zmenšení počtu vnímaných prvků. Ty, které nejde, nebo je obtížné zpracovat, jsou odkládány bez ohledu na jejich váhu. Výsledkem je svět, vesmír sestávající se z malého počtu jednoduchých prvků, a to takových, které jsou příjemné, snadno pochopitelné, nebo vůbec nepotřebují být chápány. Svět, stále vnímaný co do rozsahu jako nekonečný, je stvořen z všeobjímajících pocitů, je náhle jasný, jednoduchý, plně pochopitelný a neskrývá žádná tajemství. Konečným mezním stavem je od těla isolované, neboli tělo nemající, nade všechny meze expandované já, tvořené jediným všeobjímajícím pocitem.
Dalším prvkem je selekce a transformace vjemů ke zpracování připuštěných.
K tomu dochází i za normálních okolností. Vjem je možno potlačit, odsunout do mimovědomí, přetvořit v legendu či přemílat tak dlouho, až se stane noční můrou. V tříštícím se vědomí pak může znovu vyvstat s nečekanou, ochromující silou. Mohou probíhat transformace za normálních podmínek nemožné, záznam z paměti se mění v autentickou realitu, oživují představy a vzpomínky se stávají aktuální skutečností.
Vjem je možno také přepólovat, tedy změnit jeho vnímání z negativního na positivní a naopak. Někdo může mít nekterá přepólování trvalá, třeba masochista positivně vnímající bolestivý podnět. Jindy taková přepojení mohou být okamžitým důsledkem působení endogenních psychoaktivních látek, které si tělo vyrábí samo. Spouštěčem mohou pak být podněty přesahující míru snesitelnosti, tedy jejich zpracovatelnosti obvyklou cestou.
Jsou li generátory takových endogenních látek schopny provozu, zcela jistě budou v tak zoufale mezní situaci uvedeny v činnost. Důsledkem je, že v souboru zpracovávaných negativně vnímaných prvků bude od určité hranice náhle mnoho, postupně dokonce i převaha těch, které jsou teď vnímány positivně. V okamžicích rozvolňujícího se integrálního vnímání pak budou opět přednostně vybírány ty, které jsou zužujícím se (subjektivně ale expandujícím) vědomím vnímány příjemně či aspoň přijatelně, co se této transformaci vymyká, bude potlačováno. Výsledný vjem, přes dílčí turbulence, bude tvořen téměř výhradně kladnými prvky. Vjemy jsou tedy od určité hloubky ponoru zpracovávány v absolutní hodnotě, nezáleží už jaké jsou, ale jak silné jsou. Čím silnější, tím lepší. Což je v dobré shodě s mými vlastními pozorováními.
Konečný stav výše uvedeného všeobjímajícího pocitu isolované duše by tedy mohl být svrchovaně positivní, čemuž mi nejlépe odpovídá termín nirvána. (Byl li by ovšem tento pocit negativní, něco jako „bad trip“, bylo by to věčné peklo...)
- - -
To, co se týká návratů z krajiny nevědomí, je opět velmi zvláštní prožitek.
Nejdůležitějším faktorem tu je paměť. Protože pouze v ní mám záznam toho, co se se mnou dělo. Všechny ostatní záznamy vypovídají hlavně o bezduchém tanci těla.
Při prvním přiblížení se zdá, že čím větší je hloubka ponoru do nevědomí, tím větší je rozsah amnesie, pokrývající celou episodu. Skutečnost ale umí být jiná. Ty vzpomínky, které po návratu z takovýchto neskutečně dlouhých procházek přetrvají, jsou velmi zvláštní, obtížně sdělitelné, ale jasné. Je to samozřejmě jen zlomek toho jiného světa, což se snadno zjistí při následující seanci, ale k amnesii to má velmi daleko. Zřejmě jsou částečně blokovány ty struktury, které normálně způsobují vymazávání snů při probouzení.
Mám silné důkazy, že paměť funguje aspoň částečně i ve stavu mimořádně hlubokého bezvědomí. A že současně mohou dodávat smysluplné signály i smysly, přestože tyto signály nejsou vnímány a ani normálně zpracovávány.
Jedním z důkazů je úryvek melodie z Radia Luxembourg.
Tenkrát jsem se dopracoval až do fáze terminálního dýchání a byl jsem tedy zaručeně za hranicí úplného bezvědomí. Ten úryvek začíná slovy hlasatele, která nemám v paměti ještě zaznamenána zřetelně, až na poslední slova. Následuje 75 vteřin až do refrénu, kde stejně neurčitě končí.
Jednalo se tehdy o večerní dálkový příjem při značně neklidné ionosféře, kdy signál byl v zhruba pětivteřinových intervalech postihován selektivními úniky s poklesy až potlačeními nosné vlny. To spolu s kvadratickou detekcí špatně provedeného diodového detektoru vedlo při poklesech k velmi charakteristickému, nezaměnitelnému zkreslení postižených míst.
Vždy, když jsem tuhle skladbu později slyšel, tak mi na oněch místech chybělo právě ono zkreslení, které teď mám s touto písní už trvale spojeno, samozřejmě jen s onou inkriminovanou částí.
Sám si tento jev vysvětluji přímým zápisem do paměti bez účasti vědomí včetně jeho nejhlubších složek. Vede mne k tomu ona naprostá jinakost, isolovanost téhle vzpomínky. Mám jí asociovanou pouze s vjemem zelenavých křidélek magického oka, sledujících zužováním poklesy signálu.
Tato vzpomínka ale má mnohem menší hloubku a bude asi jen dodatečným výplodem podvědomí, protože můj strnulý pohled byl podle svědectví namířen vzhůru a přijímač byl stranou po mé levé ruce, pravděpodobně už mimo zorné pole. Mysl si však zřejmě nemůže dopřát isolovaných vzpomínek a nějak si je zařadit musí. Docela by mě zajímalo, jakým způsobem se tahle vzpomínka do paměťových buněk zapsala, protože záznam vzpomínky má navíc i charakter signálu upraveného úzkým hřebenovým filtrem s oříznutým spodním pásmem.
Přitom bylo možno uskutečnit porovnání s reálným záznamem, protože tenkrát, jak se pak ukázalo, byl k rádiu připojen magnetofon, který nahrával. Byla to tehdejší obvyklá rutinní nahrávka pro bigbítovou kapelu, co kdyby se chytla nová, neznámá věc? A tak, když jsem si později ten pásek přehrával, to místo jako by bleskem ozářilo celou tu tehdejší příhodu...
Paměť má možnost zaznamenat nejen děj, který mohu sledovat zpětně se stopkami v ruce. Mám vzpomínky i na pouhé pocity. Za normálních podmínek nejsem schopen si je vybavit, dokážu to ale už při nehlubokém ponoru do mimovědomí. Tvoří tu ucelené, autonomní struktury, které si tu mohu dle libosti studovat a nepodařilo se mi je vyvolat jinou cestou, třeba konopným či houbovým opojením. Naopak samy nečekaně vyvstanou při vnímání některé hudby či obrazů, často právě těch velmi abstraktních...
Zmínil jsem se ve spojení s episodou uhličitého opojení o vjemu neobyčejně jemné, jiskřivě zářivé struktury. Tento prožitek mám pouze z několika (a vždy z extrémně hlubokých) ponorů.
Tyto velejemné abstraktní světelné struktury jsem považoval za cosi svého a jedinečného, než jsem s velkým překvapením a příchutí zklamání zjistil, že podobné obrazy dokáže vygenerovat i obyčejný počítač… ano, jedná se o fraktály.
Protože při prvém setkání se s tímto mimořádně působivým vjemem (šedesátá léta dvacátého století!) jsem nemohl mít ani tušení, že nějaké fraktály existují a jejich zobrazení na monitoru počítače bylo teprve vzdálenou hudbou budoucna, domnívám se, že se snad jedná i o odraz nějaké hlubší struktury vědomí.
Pak, opět mnohem později, jsem se dostal ke Kupkovým obrazům. Opět jsem zůstal jak přimražen. Ten člověk už tenkrát věděl... musel vědět!
Při vynořování se do všedního světa je velká část vzpomínek blokována zřejmě stejným mechanismem jako sny při probouzení. Nejsou ale všechny vymazávány, někdy jsou jen ukládány mimo dosah běžné přístupnosti. Přesto jsou občas asociovány, většinou situačně a tyto asociace se pak navíc nečekaně objeví při příštím ponoru.
Tvoří tu celý svébytný svět, žijící svým vlastním životem. Mám dokonce pocit, i když jej nemohu dokázat, že ten skrytý život občas probíhá i ve stavu bdělé normality. Do regulérních snů se tento svět také nemíchá, až na velmi málo ojedinělých případů.
V příhodě s kysličníkem uhličitým se mi vynořila naprosto nesmyslná vzpomínka na válečné pole beznadějného zmaru. Naprosto stejná vzpomínka se mi ale vynořila i v jiných situacích. Prakticky vždy byla spojena s extrémní hloubkou ponoru a vždy tu byl onen krajně depresivní pocit. Jeho vnímání vždy bylo s intensitou daleko za hranicí snesitelnosti.
Nikterak nevěřím ve vzpomínky na minulé životy, ani si nedovedu představit techniku přenosu takového zážitku. Vysvětlení nacházím jinde.
Tak jako si v sobě nosíme sklad libých pocitů ve formě pečlivě odvažovaných dávek absolutního blaha, stejně tak máme i zásobu vyvažujícího absolutního pekla. Všechno to někde v podvědomí hlídá skrblík lékárník, který ty dávky vydává na požádání jiných příslušných částí mozku. My ale taky toho hlídače můžeme knokautovat vhodnou drogou a kus toho blaha uloupit, pokud ona droga sama nezaplaví mysl inflačními dávkami falešného ráje. Vznikne tím každopádně nerovnováha obou složek. Trestem nám pak bude peklo absťáku; peklem absolutním by pak byl totální deficit onoho vnitřního blaha
Při mých úletech do nevědomí ve vzniklém zmatku mohl kus onoho pekla uniknout. Protože ono peklo je tak nesnesitelné, že by mohlo být i destruktivně zničující, podvědomí ho kanalisuje či lépe opouzdří tím, že ho racionalisuje asociací se svým okamžitým autofabulačním výplodem a zafixuje ho tak pevně, že je rovnocenný, možná ještě pevnější záznamu skutečnosti a stává se prvkem subjektivní reality.
Napřed jsem skutečně nevěděl, odkud se reálie toho podivného válečného vzaly. Ony jsou totiž reálné. Ta kompanie i s tím svým číslem skutečně existovala, v někdejším východopruském městě Cranz. Musel jsem to někde přečíst či zaslechnout a nevědomky mi to utkvělo v paměti. Protože reálie jsem později nalezl v knize V.P.Borovičky "Tajemství špionáže" z roku 1969.
Příroda se jeví být ve smrti milosrdná ke svým dětem a terminální stavy vyvažuje hojným uvolněním libých pocitů. (To je taky hlavní důvod, proč jsem těch svých výletů do fantastického světa mimovědomí udělal tak moc.) Onen dotek nepopsatelně zoufalé beznaděje je tu ojedinělý... zatím aspoň. Výsledkem ovšem je poznatek, že pojmy tak abstraktní jako nicota, věčnost, peklo a ráj mají nečekaně reálný základ. Sami v sobě si je nosíme, abychom s nimi nakonec splynuli natrvalo. SUBJEKTIVNÍ věčnost individuální existence se mi z tohoto hlediska jeví být implicitní skutečností.
- - -
Všechny tyto vzpomínky a úvahy byly napsány v létě v roce 1997, potřebovalo to ovšem patřičnou konstelaci více faktorů. Kromě překonání nechuti ke psaní a potřeby dostatečného nerušeného časového prostoru i iniciační moment. Nechuť ke psaní byla přebita akutní potřebou osvojení si, zkrocení a ochočení textového editoru. Příhodný čas dodalo několik prázdninových, mimořádně klidných nočních poruchových služeb. Tytéž okolnosti dodaly i spouštěcí impuls. Tím impulsem byla Burroughsova kniha Nahý oběd. Právě ta navodila ono rozpoložení, které usnadnilo vyhřeznutí vzpomínek a úvah už dlouho přemílaných. A tak jsem si tenkrát - zřejmě zcela účelovou náhodou - nachomýtl záminku, na kterou jsem si mohl namotat část vlastního prožití, takovou, se kterou se na cesty všedna obvykle nechodí.
Od té doby jsem získal další informace o celé problematice toho, co je skryto za hranicí vědomí a leccos z mých úvah bych mohl zkorigovat; ale také nevědomky přizpůsobit; a tak nechávám své tehdejší úvahy a vzpomínky tak, jak jsem to tenkrát vysypal do kláves. Snad někomu to vše bude nějak užitečné…
- - -
- - -
Proč ta afinita k bezdeché slasti?I to jsem zjistil až později.
Záznam jednoho z mých ulítlých experimentů má název Ukřižování. (Možná ho zde taky někdy zveřejním.)
Tenkrát, když jsem ho psal, jsem ještě neznal, nevybavoval si svou pozdější vzpomínku, tu, kterou jsem si vybavil při jiném úletu. Vzpomínku na divokou minerálku.
Léto, Mariánské lázně. Jeden z uhličitých pramenů. V zem je vybudována kruhová mísa, nebo spíš malý mramorový amfiteátr, protože se dá dolů sestupovat jako po schodech. Uprostřed je takový skleněný válec, ve kterém divoce bublá minerální voda, tryskající z podzemí, a vytékající z kovových hubiček, kde je jí možno zachytit a pít.
Obě ruce mám nad hlavou, protože se držím za ruku táty a mámy. Tak velký jsem byl tenkrát. Sestupovali jsme po schodech, příliš velkých pro mé malé nohy, a tak mě drželi pevně. Byli už jsme dole, když jsem pocítil, že se se mnou něco děje.
Cosi kyselého a škrablavého mi vnikalo do krku a nutilo ke kašli.
Nadechl jsem se, ale v tu chvíli jsem pocítil zvláštní, nepopsatelný, dosud nepoznaný pocit, rozlévající se po celém těle, od špiček prstů, přes napjaté paže až k nohám, které najednou byly vratké a vrávoravé.
Ve tváři jsem pociťoval ošklivé horko, a strašnou bolest, jak mě táta s mámou táhli za široce roztažené ruce někam vzhůru.... a ta bolest se najednou změnila v něco krásného, co jsem neznal, ale moc se mi to líbilo. Vznášel jsem se na rozepjatých rukách pohádkovou krajinou, a to jejich napnutí bylo tak krásné, že bych ho chtěl pořád a ještě víc. Moc se mi líbilo, jak letím vzduchem a koukám, jak tam dole táta s mámou táhnou kluka co se nehýbal a chtěl jsem na ně zamávat, ale nešlo to, protože jsem měl roztažené ruce a visel za ně, abych nespadl dolů.
A pak jsem ležel na trávě, snažil se zvednout a pořád jsem přitom padal, a bylo to legrační a já se smál, ale máma s tátou ne, jen se divně dívali a vůbec se nesmáli a mě bylo tak hezky.
Tak tuhle zasutou vzpomínku jsem v sobě někde nosil, a kousek se mi z ní vybavil při mých hrátkách s dechem, vlastně jedněch z posledních před jedenáctiletou abstinencí. Hned následný můj sestup do hlubin mimovědomí byl už přesně cílený, snažil jsem se při něm napodobit situaci z té prchavé vzpomínky. No, a ona se skutečně vyloupla, se všemi dojmy z té doby, jasná, jako by to bylo včera.
Ano, bylo to tak.
Mámy už jsem se zeptat nemohl, ale táta si vzpomněl, že když jsem byl mrňous, k něčemu takovému skutečně došlo, že si na něco takového taky vzpomíná.
A tak mám další vysvětlení pro svou podivnou zálibu v hrátkách s dechem, pro svou podivnou afinitu ke kysličníku uhličitému, a taky pro zvláštní přitažlivost, kterou dodnes mám k zavěšení na hrazdě, která je pro mě místem relaxace a uklidnění, a kvůli které musím nosit zbytečně velké košile.
Ale PROČ tohle všechno? Co dává vzniknout tomu úžasnému světu za hranou vědomí? Co mi umožní prožívat to, co slovy popsat nelze? Skrytý svět složený z pouhých pocitů, přesahujících cokoliv, co jsem měl možnost do té doby poznat, svět bezčasí.... a což teprve vystoupení z vlastního těla, které sleduji jako nezúčastněný pozorovatel... odkud se to vše bere?
- - -
V následujícím textu je čerpáno z článku: "The Ketamine Model of the Near Death Experience: A Central Role for the NMDA Receptor; Dr. Karl L. R. Jansen, MD."
Je to též názorná ukázka toho, jak zásadní význam může mít zkoumání psychotropních látek. Každá taková látka je paklíčem, otevírajícím běžně nepřístupnou část mysli. Pokud totiž nalezneme její vazebné místo, máme téměř stoprocentní jistotu, že existuje i přirozená, endogenní, tělu vlastní látka, která se na toto místo váže též.
Typické vlastnosti NDE zahrnují pocit, že prožitek je reálný, nepopsatelný (pocit, že prožitek nemůže být vylíčen použitím řeči, že je potřebná slova dosud nebyla vynalezena), nadčasový, bezbolestný. Myšlení se jeví být neobyčejně jasným, prožívající má pocit klidu a pokoje, i když některá NDE byla i znepokojující a děsivá. Do vědomí se často vynořují zasuté vzpomínky, jejich uspořádání do jakéhosi zrychleného "filmu života" či "životního přehledu".
Tento prožitek závisí na individuálním nastavení prožívajícího. Mezi nejčastější vidiny patří vize krajin, partnerů, rodičů, a také náboženských a mytologických postav (andělů, boha) v podobě "nadzemského" světla.
V hlubších fázích se může objevit také zážitek oddělení se od těla (OBE). Běžné jsou i transcendentní mystické stavy (kosmické vědomí, astrální existence a cesty).
NDE je většinou líčen jako proces, který má pět etap:
1. pocity vnitřního klidu a spokojenosti
2. pocit oddělení od těla
3. tunelový zážitek
4. vstoupení do světla
Podle výzkumů, které byly prováděny s ketaminem, celých šedesát procent lidí prožívá první fázi, ale pouhých deset procent dosáhne úrovně poslední. Prožitky mohou být také méně symbolické.
Intravenózní podání 50-100 mg ketaminu nastartuje okamžitý prožitek, který má všechny rysy, jež jsou obvykle spojovány se NDE.
Intramuskulární podání též vede k NDE, zážitek je však pomalejší a trvá déle.
Množící se svědectví ukazují, že vyvolání NDE pomocí ketaminu není pouze zajímavou náhodou a není to pouhá vnějšková podobnost.
Mezi nová, překvapivá odhalení totiž patří objev vazebních míst mozkových buněk pro ketamin, která jsou známa jako fencyklidinová (PCP) vazební místa NMDA receptoru. V tomto kontextu je nový i popis významu NMDA receptorů v cerebrálním kortexu, zejména v temporálních a frontálních lalocích, a také popis klíčové role, jakou tato místa mají v poznávacím procesu, pro paměť a vnímání.
NMDA receptory hrají důležitou roli u epilepsie, psychóz a při buněčné smrti, která nastává při nedostatku kyslíku, přerušení krevního oběhu a při epileptických záchvatech.
Mezi další zásadní objevy patří objev specifických látek nazvaných endopsychosiny, vážících se na ta samá místa jako ketamin a popis role, jakou mají pro tato místa ionty magnesia a zinku.
Jansen ve své práci píše, že studie, v níž by lidem, kteří již prožili NDE, byl podán ketamin tak, aby mohli oba zážitky porovnat, nebyly dosud uskutečněny. Přitom psychologické účinky této látky jsou dobře zdokumentovány v mnoha klinických výzkumech, které vedli anesteziologové. Informace o vztahu ketaminu a NDE tak zůstávají stále útržkovité a některé zprávy je dokonce možno označit za neověřené.
(Autor tohoto článku však opakovaně prožil NDE a ketamin mu byl experimentálně podán také. Na základě toho potvrzuje, že NDE a ketaminová zkušenost vyvolá totožný stav změněného vědomí.
NDE i ketaminová zkušenost přitom mají jen málo společného s účinky psychoaktivních látek jako je dimetyltryptamin (DMT) a LSD, tedy diethylamid kyseliny lysergové.)
Ketamin je krátce působící, halucinogenní, "disociativní" anestetikum. Jeho hvězdná hodina nastala během vietnamské války. Během anestesie ketaminem je pacient natolik "disociovaný" a "oddělený od svého těla", že je možné provést chirurgickou proceduru, kterou pacient sleduje jako nezúčastněný divák. Tento stav je zcela odlišný od nevědomí vyvolaného běžnými anestetiky. (Navíc při nižších dávkách je ketamin také výborným analgetikem). Ketamin je příbuzný s fencyklidinem (PCP). Obě látky jsou arylcyklohexylaminy - nejsou to opioidy, ani nejsou příbuzné s LSD.
(V současnosti je u nás ketamin zakázanou substancí, ale díky své nízké ceně a snadnému i bezpečnému použití je stále využíván jako anestetikum v jiných částech světa.)
Změněný stav vědomí vyvolaný ketaminem se značné liší od stavů navozených psychoaktivními látkami, jako je LSD a DMT. Jak již bylo řečeno, zážitek s ketaminem může mít všechny rysy NDE, jako je průchod temným tunelem do světla, přesvědčení o své vlastní smrti, "telepatické společenství s bohem", halucinace, zážitek vystoupení z těla, cizí zvuky v počátcích zážitku atd.
V následující části je uvedeno několik popisů účinků ketaminu.
Grinspoon a Bakalar například líčí, že po podání ketaminu se "mysl či duše rozpadá, prožívající umírá a přechází do jiného světa.
Člověk může znovu prožít některé události svého dětství. Ztráta kontaktu s běžnou realitou a pocit účastnění se v realitě jiné je výraznější a člověk může těmto změnám daleko méně odolávat než při obvyklém sezení s LSD. Disociativní zážitky se často zdají být tak opravdové, že uživatelé si nejsou jisti, jestli svá těla neopustili doopravdy".
Timothy Leary, jenž měl velmi intenzivní osobní zkušenost s LSD, popsal své zážitky s ketaminem jako "dobrovolné experimentování se smrtí.
Jeden z nejlepších popisů nelékařského použití ketaminu se objevil v populárním časopise High Times. (Ačkoliv není zahrnut v databázích Medline a Psychlit, doporučuje se tento článek všem, kteří se o tuto látku zajímají.)
Píše se v něm o jednom nahodilém uživateli ketaminu, který svůj zážitek popsal jako klasickou NDE: "Byl jsem přesvědčený, že jsem mrtvý. Vznášel jsem se nad svým tělem. Znovu jsem si prošel všechny okamžiky svého života a viděl jsem, že mnohé bych mohl udělat lépe."
Mnoho stránek již bylo napsáno o záhadě, při níž lidé, kteří přežili zástavu srdce, (NDE), jsou někdy schopni do detailů popsat svou resuscitaci. Stojí za to poznamenat, že i ketamin může pacientovi otevřít některý ze senzorických vstupů, a umožní mu tak sledovat průběh celé operace, ačkoliv navenek vypadá, že je v hlubokém bezvědomí. Tyto zprávy pro anesteziology rozhodně žádnou mimořádnou záhadou nejsou.
- - -
Receptory, neurotransmitery a neuroanatomie:
Mezi nejdůležitější neurotransmitery patří acetylcholin, aminokyseliny glycin a kyselina glutamová, katecholaminy dopamin, noradrenalin a adrenalin a biogenní kyselina gama-aminomáselná (GABA), beta-alanin, histamin a serotonin. Glutamová kyselina je nejdůležitějším excitačním (budivým) neurotransmiterem v centrální nervové soustavě (zajišťuje až 75 % excitace) a v sítnici; váže se na různé glutamátové receptory. Dekarboxylací glutamátu v buňkách vzniká naopak tlumivý neurotransmiter GABA.
Bylo prokázáno, že převládající většina velkých neuronů v mozkové kůře používá jako neurotransmiter právě glutamát.
Účinek glutamátu, excitační aminokyseliny, je jedním z klíčových procesů, který z nás činí jedinečné lidské bytosti. Glutamát hraje životní roli ve všech kognitivních procesech týkajících se mozkové kůry, včetně myšlení, paměti a vnímání.
Tato látka má ústřední důležitost v mozkové kůře; zejména ve frontálních a temporálních lalocích a v hippocampu. (Hippocampus je struktura ve středním temporálním laloku, která se zásadním způsobem podílí na procesech paměti, emocí a integrace podnětů z ostatních částí mozku.)
NMDA (N-methyl-D-aspartátový) receptor je rozsáhlá struktura s několika "přistávacími místy" pro "neurochemikálie", a je i kanálem, kterým mohou do buňky vstupovat ionty.
Jedno z těchto "přistávacích míst" je vazebné místo pro ketamin a PCP (fencyklidin) a nazývá se PCP receptor. Je připojen k vazebnému místu pro NMDA (N-methyl-D-aspartát). (Při zmínkách o celé této struktuře se často používá termín "NMDA receptor", ačkoliv přísně vzato vazebné místo pro NMDA je jenom jedna jeho část.)
Glutamát má excitační vlastnosti. Pokud je glutamátu nadbytek, jsou neurony stimulovány nadměrně a v důsledku tohoto procesu, nazvaného "excitotoxicita", odumírají.
To, co zde poškozuje neurony, se zdá až směšně jednoduché. Při tomto procesu totiž zůstává iontový kanál, se kterým je spojen NMDA receptor, trvale otevřen. Ionty (a tedy i voda) se nekontrolovaně řinou do buňky, která následkem toho praská jak přehuštěný balónek.
Takový je mechanismus smrti neuronu při nízkém obsahu kyslíku či cukru v krvi, stejně tak je tomu při epilepsii. Bylo prokázáno i to, že všechny tyto stavy vedou právě k excesivnímu vyplavování neurotransmiteru glutamátu.
Blokáda PCP receptoru je obranou před zničením buňky excitotoxicitou. Vazebné místo pro PCP se totiž nachází právě v onom iontovém kanálu.
Ketamin se na toto místo váže, iontový kanál účinně "ucpává" a brání tím fatálnímu poškození ohroženého neuronu. Vedlejším důsledkem pak je psychotropní účinek, NDE.
To vše ovšem ukazuje, že mozek by měl mít proti prokázanému zaplavení glutamátem své vlastní ochranné mechanismy. Akutní ohrožení neuronů nedostatkem kyslíku totiž nemusá být v životě ničím vyjímečným a ketamin rozhodně není tělu vlastní látka. Tento ochranný "anti-excitotoxický" mechanismus by tedy měl být tvořen "protivyplavením" substance, která vazbou na PCP receptor zabraňuje smrti buňky tak, jak to činí ketamin. Proto je tedy třeba zaměřit se na hledání tělu vlastních látek, vážících se na stejná místa jako ketamin.
Výsledkem je, že v mozku byly skutečně nalezeny endogenní substance, které se vážou na PCP receptor.
Jednou z nich je peptid nazývaný alfa-endopsychosin*.
Mozek je dobře chráněný orgán s mnoha známými i dosud neznámými obrannými mechanismy. Uvážíme li kritickou zranitelnost mozku excitotoxickým poškozením, dalo se předpokládat, že během evoluce k vývoji ochranných mechanismů proti excitotoxicitě dojít muselo.
Dá se dokonce předpokládat i to, že u některých jedinců je tento ochranný mechanismus více rozvinut než u ostatních. Což jsou běžné individuální odchylky metabolismu.
Je vysoce pravděpodobné, že ti, kteří mají tento ochranný mechanismus účinnější, budou mít i jeho vedlejší účinek, prožitek typu NDE a OBE, intensivnější. Proto takoví jedinci zřejmě budou mít i vyšší riziko vzniku závislosti na těchto prožitcích (tedy i vzniku asfyxiofilie). Zároveň však, ze stejného důvodu, bude jejich mozek proti případným excitotoxickým poškozením chráněn lépe, než u jedinců, u kterých je riziko asfyxiofilní závislosti nízké.
Lidem, kteří hledají metafysické vysvětlení NDE a OBE, se nejspíš bude jevit ryze neurobiologické vysvělení NDE jako přízemní a omezující.
Ve skutečnosti je výzkum pomezí mozek/mysl jedním z nejúžasnějších dobrodružství, které kdy lidé podnikli. Ať již na křídlech psychotropních substancí, pomocí holotropního dýchání, nebo i obskurními cestami asfyxiofilickými.
Domnívám se, že největším omezením dalšího poznání je právě snaha o zahalování NDE/OBE do mystického závoje.
- - -
* Endopsychosin:
Evidence for an endogenous peptide ligand and antagonist for PCP receptors: Alpha-Endopsychosin, an endogenous ligand for the phencyclidine receptor, has been isolated from porcine brain. The endogenous ligand is a peptide and has similar actions to PCP and is selectively distributed in the brain. A PCP analogue, Metaphit, has also been found to be an effective PCP antagonist. This antagonist may be useful for evaluating the role of the brain's alpha-endopsychosin system and may have a number of important clinical uses.
PMID: 3001770 [PubMed - indexed for MEDLINE]