Josefe, díky za upřesnění. Pokud jde o zmínku o vzkříšení v Pavlových dopisech, potom souhlasím. Přiznám se, že mě příliš nezajímá diskuse o tom, jestli byl Ježíš vzkříšen nebo nebyl. Považuji to za nemožné a nemyslím, že by se k tomu historie dokázala nějak vyjádřit. Vědecká metoda ty zázraky a vzkříšeni de facto vylučuje předem, jako velmi nepravděpodobné. Pokud k zázračným věcem předem přistupuješ jako k možným a z nějakého důvod pravděpodobným, potom i tvé závěry budou jiné a diskuse ztrácí smysl, protože každý máme jiná výchozí fakta.
K Markovi: díky za doplňující informace. Bohužel nejsem schopen posoudit řecký originál z hlediska stylistiky. To že Marek pracoval s dřívějšími zdroji asi nikdo nepopírá. Mění něco na tvých dedukcích, pokud bychom Marka datovali ke konci šedesátých let? Pokud bychom vzali v potaz variantu, že Markovým zdrojem byl přímo Petr, potom ale padají všechnz dedukce o dřívějších zdrojích a ústní tradici. Nedovedu si představit, že by v tom případě Marek používal jiné zdroje, než významného apoštola.