No jako obvykle zase trochu šermuješ se slovíčkama: cítíš ten rozdíl mezi postihována a trestána?
Podle mě je naprosto neefektivní instituci trestat (stejně jako člověka IMHO, ale to bych odbočil). Postihnout ji naopak může být celkem efektivní a ospravedlnitelné. Je zřejmé, že instituce (firmy a státy) musí mít nějakou formu subjektivity. Uzavírají smlouvy a obchodní vztahy.
Na druhou stranu bavit se o nějaké formě trestu nebo křivdy, která byla spáchána na katolické církvi? To je skoro absurdní. Bavme se o konkrétních lidech. Kolik je dnes katolíků, co byli dřív komunisti? A proč by tito komunisti měli být odškodňováni? A kolik dnešních ateistů mělo rodiče katolíky, kteří byli tehdy poškozeni? Proč by tito lidé měli dnes odškodňovat potomky lidí, jako byl třeba Plojhar?
Neber to prosím, že z této strany útočím na církevní restituce. Spíše mě to napadlo, jako zajímavý problém.