Apokalypticismus

V minulém článku jsem zdůraznil, jak důležité je pro správné pochopení textu mít povědomost o tom, co v době sepsání daného textu (spisů Nového Zákona) považoval jak autor tak i jeho čtenáři za samozřejmé, ale co pro dnešního čtenáře zdaleka samozřejmé býti nemusí.

Dnes bych chtěl napsat pár řádek o apokalypticismu, který je naprosto klíčový pro vhled do NZ textů. Bez apokalyptického předporozumění podle mého názoru nelze Novému Zákonu náležitě porozumět.

Co je apokalypticismus?

Obecným apokalypticismem se rozumí víra, že svět jak ho známe, skončí v kataklyzmatické události, zvané apokalypsa. Apokalypticismus v Novém Zákoně byl mnohem specifičtější, a já se budu v dalším soustředit na něj.

Lidé věřili, že svět je kolbištěm kosmického zápasu sil Dobra a Zla. Svět je pod silným vlivem kosmických mocností Zla, a katastrofy které Izrael té doby postihovaly (nadvláda Římanů, potlačení Makabejského povstání kolem roku 170 př.n.l., atd.) jsou toho přímým důsledkem. Zlé věci, které se Izraeli děly, jsou trestem sil Zla za věrnost Izraele Bohu.

Převaha mocností zla ale nebude trvat dlouho. Bůh co nevidět zasáhne ve prospěch svého lidu a z nebe sestoupí božská bytost jménem Syn Člověka. Mocnosti Zla budou poraženy v kataklyzmatické události, jak si představoval např. autor knihy Zjevení – a s nimi budou zničeni i lidé, kteří jim na zemi přisluhovali. Jako poslední pak bude poražena Smrt. Na zemi (nikoliv v nebi!) pak bude nastoleno utopické Boží Království, pod přímou vládou Boha.

Historické pozadí

Vznik apokalyptické víry má dle Barta Ehrmana velmi zajímavé historicko-teologické souvislosti. Izrael, jakožto malý národ obklopený mocnými sousedy, čelil v průběhu velké části své historie agresi sousedních říší. Byl okupován Asyřany (722 př.n.l.), Babylonci (586 př.n.l), Peršany (539 př.n.l) – a Proroci (Amos, Izaiáš, Ozeáš, Jeremiáš, Ezechiel, …) tehdy většinově soudili, že tyto útrapy byly Božím trestem za nedodržování Zákona. A měli pravdu, protože lidé v Izraeli tehdy opravdu uctívali i jiné bohy, jak přesvědčivě dokazují archeologické nálezy, i větší část knih Starého Zákona. Proroci brojili proti uctívání cizích Božstev a zkaženosti dětí Izraele PRÁVĚ PROTO, že lidé tehdy cizí božstva uctívali, a Zákon dodržovali nedostatečně.

Jenže zhruba po Babylonském zajetí se situace začala obracet. Izrael si vzal slova Proroků k srdci, a v posledních stovkách let před naším letopočtem Zákon opravdu dodržoval. Obrátil se k Bohu, přestal uctívat modly, … Jenže na utrpení Izraelců se tím mnoho nezměnilo. Přišla poroba od Řeků vedených Alexandrem Makedonským (356-323 př.n.l.), Egypťanů a Syřanů (198 př.n.l.), pak krvavě potlačené Makabejské povstání…

Tato situace představovala pro standardní vysvětlení Proroků zásadní problém – a apokalypticismus byl “vynalezen” jakožto zajímavé teologické řešení. Vše výše popsané je důsledkem nadvlády sil Zla nad světem, a kosmického zápasu se silami Dobra. Lid Izraele je trestán silami Zla za své dodržování Zákona a věrnost Bohu. Bůh ale ve prospěch svého lidu zasáhne, atd., viz výše.

Apokalypticismus v Synoptických evangeliích

Je docela pravděpodobné, že už Jan Křtitel věřil v apokalypsu. Podle Matouše Jan Křtitel kázal:
Čiňte pokání! Nebeské království je blízko! (Mt 3:2)
Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, jak utéct před přicházejícím hněvem? (Mt 3:7)
Sekera je už napřažena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. (Mt 3:10)
Obdobně Jana Křtitele cituje i Lukáš. (Lk 3:7-15)

Ve světle apokalyptického předporozumění je jasné, co tím vším chtěl Jan říct. Přicházejícím hněvem se míní příchod Syna člověka a následné vymýcení Zla. Sekera je už napřažena ke kořeni stromů = celé to nastane co nevidět, a zlo bude vyťato od samotného kořene, od základu. Utéct před přicházejícím hněvem = chtěli se dát od Jana pokřtít.

Za velmi důležité ale považuji, že podle dvou nejstarších evangelií, Markova a Matoušova, byl apokalypticismus samotným jádrem JEŽÍŠOVA evangelia!

Hned v úvodu Marek shrnuje Ježíšovo evangelium jednou větou: “Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“” Čas se naplnil – svět jak ho známe bude za krátko končit. Bůh zasáhne, nastane Apokalypsa, příchod Syna Člověka z nebe, bude Soud – a ti kdo nebudou odsouzeni, přežijí, a pak bude Boží království. Podobně Matouš 4:17.

Kdy k tomu všemu dojde?

A řekl jim: „Amen, říkám vám, že někteří z těch, kdo tu stojí, rozhodně nezakusí smrt, dokud nespatří, jak Boží království přišlo v moci.“ (Mk 9:1)

To je velmi silné prohlášení: Ježíš jednoznačně říká, že někteří z těch, kdo tu stojí nezemřou, dokud Boží království nepřijde k moci. Nebo-li, věřil, že apokalypsa nastane ještě za života některých jeho současníků!

Podobně když Ježíš odpovídal veleknězi, řekl:
Nakonec se ho velekněz zeptal: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“ „Jsem,“ řekl Ježíš. „A vy uvidíte Syna člověka sedět po pravici Moci a přicházet s nebeskými oblaky.“ Mk 14:61,62

Ježíš veleknězi říká, že přímo on, velekněz, na vlastní oči uvidí Syna člověka přicházet nebeskými oblaky!

V Markovi 13:30, na konci apokalyptického exkurzu (Mk 13:5-29), který se mimochodem vyplatí si přečíst, Ježíš opět tvrdí: “Amen, říkám vám, že toto pokolení nepomine, než se to všechno stane.”
Opět, to všechno se stane ještě za života Ježíšovy generace.

Podobně Matouš 10:23 říká: “Když vás budou pronásledovat v jednom městě, utečte do jiného. Amen, říkám vám, že neprojdete izraelská města, než přijde Syn člověka.”
Tedy, než stihnou Ježíšovi učedníci projít všechna Izraelská města, přijde Syn člověka.

Apokalyptických pasáží jsem v evangeliích napočítal desítky, ale asi nemá smysl je zde všechny vypisovat. Uvedu ještě jeden z několika popisů, jak si Ježíš, a tedy i autoři evangelií, nadcházející události představovali:

Příchod Syna člověka nastane jako blesk – rozzáří oblohu od východu až na západ. ‚Kde je mrtvola, tam se slétnou supi.‘ Hned po soužení oněch dnů ‚slunce se zatmí a měsíc nevydá světlo, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti se zachvějí.‘ Tehdy se na nebi objeví znamení Syna člověka a tehdy budou všechna pokolení země kvílet a spatří Syna člověka přicházet na nebeských oblacích
s velikou slávou a mocí. A on pošle své anděly s hlasitou polnicí a ti shromáždí jeho vyvolené ze čtyř světových stran, od jednoho konce nebe až po druhý. (Mt 24:27-31) Podobně také Mt 25:31-45.

Ještě chci zmínit verš
Ten den a hodinu však nikdo nezná – ani nebeští andělé, ani Syn – jedině sám můj Otec.” (Matouš 24:36)
který bývá někdy interpretován jako vysvětlení toho, proč apokalypsa dodnes nenastala. Tvrdívá se, že Ježíš tímto totiž popřel, že kdokoliv ví KDY apokalypsa nastane. JENŽE Ježíš ve skutečnosti říká, že nikdo nezná přesný čas jejího příchodu, den a hodinu! ŽE ale nastane velmi brzo, rozhodně za života některých jeho současníků, to Ježíš věděl – a mýlil se.

Pavel a ostatní autoři epištol

Apokalypticismus podbarvuje i epištoly. Snad nejzjevnější je to v 1. dopise Tesalonickým:

Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli. Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu. My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky. Povzbuzujte se navzájem těmito slovy. (1 Tess 4:15-18)

Zde Pavel sám očekává, že se dožije Pánova příchodu!

V 2. Tim 3:1 říká adresátům svého dopisu, aby si byli jisti, že v posledních dnech nastanou těžké časy – a asi jim tohle neklade na srdce s tím, že tato situace nastane za stovky generací a tisíce let…

Autor dopisu Židům hned na samém začátku připomíná, že žijí v posledních dnech. (Židům 1:2)

Jasné je i Pavlovo vyjádření v 1 Kor 7:29:
Říkám vám, bratři, už nezbývá moc času. Ať tedy i ženatí jsou jako neženatí, ti, kdo oplakávají, jako by neoplakávali, ti, kdo oslavují, jako by neoslavovali, ti, kdo kupují, jako by nevlastnili a ti, kdo se zabývají věcmi tohoto světa, ať to nepřehánějí. Svět, jak ho známe, totiž končí.

V tomto světle je mnohem jasnější celá 7. kapitola 1 Korintským! Jak může Pavel napsat, že
“Svobodným a vdovám říkám, že je pro ně lepší zůstat, jako jsem já.”? (1 Kor 7:8)
No právě proto, že nezbývá mnoho času, svět bude končit, a nemá smysl ztrácet čas světskými záležitostmi! Jen “Pokud se však nemohou ovládnout, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší
vstoupit do manželství než být spalován touhou.” (1 Kor 7:9).

I autor Jakubova dopisu věřil v brzký Ježíšův návrat:
Bratři, buďte trpěliví až do Pánova příchodu. Víte, jak rolník očekává drahocennou úrodu země – trpělivě na ni čeká, dokud nepřijde raný i pozdní déšť. I vy tedy buďte trpěliví a pevní. Pánův příchod je blízko. (Jakub 5:7,8)

Ještě chci zmínit pozdní pseudografický 2. dopis Petrův. Jeho autor žil v době, kdy už měla apokalypsa dávno nastat, ale pořád nepřicházela. Proto píše:
Především vězte, že v posledních dnech přijdou nehorázní posměvači vedení svými vlastními choutkami a budou říkat: „Co je s tím slibem o jeho příchodu? Otcové už zemřeli a všechno zůstává, jak to bylo od počátku stvoření!“ (2 Petr 3:3,4)
Autor psal jménem sv. Petra, proto o své současnosti psal jako budoucnosti, jako předpověď. Navíc je zjevné, že i autor tohoto dopisu věřil, že Pánův příchod nastane během JEHO života, že on, ve chvíli psaní svého dopisu, žije metaforicky v posledních dnech! Stejně jako tomu věřily všechny generace křesťanů – vždy každá o své vlastní době! – vlastně až do dneška.

Globální pohled

Celé Markovo i Matoušovo evangelium lze shrnout z apokalyptického pohledu: Ježíš byl apokalyptický prorok, který hlásal nadcházející konec světa a příchod Božího Království. Jeho pozemské působení lze podle Barta Ehrmana chápat jako jistou předzvěst tohoto království, a to v následujícím smyslu:
– Ježíš z lidí vymýtal démony a zlé síly, protože v Božím Království žádní démoni a zlé síly nebudou
– Ježíš uzdravoval nemocné, protože v Božím Království nebudou žádní nemocní
– Ježíš křísil mrtvé (např. Jairovu dceru), a sám vstal z mrtvých, protože Smrt bude poražena a v Božím Království už pak nebude.

Dále, podle Marka i Matouše celé Ježíšovo působení na Zemi bylo o Božím Království. Ježíš kázal, že nastane, kdy nastane, jaké bude, jaký bude jeho příchod, kdo se tam může dostat spíš a kdo má menší šanci, kolik lidí se tam dostane (“Těsná brána a úzká cesta však vede k životu, a málokdo ji nachází… ” (Mt 7:14)) a v neposlední řadě, jak je nutné žít, a jak se chovat, ABY člověk zvýšil svou šanci dostat se do Božího království dostat.

Samotné Ježíšovo ukřižování a zejména zmrtvýchvstání má pak také souvislost s apokalyptickým pohledem: Ježíš měl být první vzkříšený. Po něm měli následovat všichni ostatní, každý “ve svém pořadí” (1 Kor 15:20-23). Ostatně, nikoliv náhodou Matouš psal, že po Ježíšově ukřižování začali v Jeruzalémě vstávat mrtví z hrobů (Mt 27:51-53). Z hlediska Marka mělo být navíc Ježíšovo zmrtvýchvstání jeho ospravedlněním, potvrzením od Boha, že to byl opravdu Mesiáš (a že tedy na jeho zvěst ohledně Království se lze spolehnout).

Mimochodem, nedávno jsem se setkal s názorem, že autor knihy Zjevení musel snad být “zhulený” když tohle psal. Nic nemůže být dál od pravdy. Autor knihy zjevení, i autoři dalších apokalyptických knih (Zjevení sv. Jana není ani náhodou jediný spis svého druhu!) opravdu věřili, že něco podobného svět v dohledné době čeká. První křesťané skutečně žili přípravami na tuto událost, a úvahami o ní. Proto byl také spis Zjevení sv. Jana sepsán, proto přišel nanejvýš zajímavý a aktuální svým součastníkům – a proto byl také zařazen do Nového Zákona. Bez povědomí o apokalypticismu mají dnes mnozí lidé potíže pochopit, jak se vůbec mohl podobný text v NZ objevit.

Závěr

Závěr bude tentokrát velice stručný. Ježíš byl apokalyptický prorok, a selhal. Žádná apokalypsa nenastala, ani v době kdy ji předpovídal, ani později. Syn Člověka nepřišel, Ježíš se nevrátil, Svět jak ho známe neskončil.

Desítky generací křesťanů jeho evangelium velice správně pochopily, ale mylně si namlouvali, že Ježíš mluvil nikoliv ke své, ale k JEJICH generaci, a že tedy konec světa nastane V JEJICH době – a všichni se spletli.

Spletli se hned dvakrát: Poprvé – Ježíš mluvil o své generaci, mluvil k lidem své doby, a příchod Syna Člověka předpovídal ve své době. A podruhé – Ježíš nebyl Syn Boží, nebyl Mesiáš. Byl to obyčejný člověk, a také se zcela lidsky a přirozeně mýlil, a to v tom hlavním co kázal.

Křesťanství proto stojí na falešném proroku – a tedy je samo falešné.

2,543 thoughts on “Apokalypticismus

  1. Medea

    Slávek: “Ty škatulky jsou do jisté míry arbitrární.”

    Pozor! Tie škatuľky sú arbitrárne len pre tých z vonka, pretože napr. z pohľadu RKC je katolík, ktorý nevyznáva Apoštolské vyznanie heretik a Svedkovia Jehovovi nie sú kresťania.

  2. Michal Post author

    Médeo, a je z pohledu ŘKC Protestant křesťanem? Protestant např. soudí, že historicky vzato byl Ježíš synem lidských rodičů, měl lidského otce. Bůh byl jeho otcem jen “teologicky”.

  3. Medea

    Michal, RKC uznáva evanjelický krst, teda Protestant z tohoto hľadiska bude pre RKC kresťanom – heterodoxným 😀

  4. martiXXX

    Klaus nechal projít církevní restituce. Jsem rozpolcen. Na jednu stranu se mi to líbí, protože majetek potřebujete majitele a církve mohou být další nezávislý element na státu a to vždy umožňuje lepší kontrolu. Navíc církve by měli také investovat více do sociálních projektů – útulků, hospiců, atd. a dávat práci. Přeci jen Nečasova vláda lidi likviduje a tolik bezdomovců kolik jich vidím dnes v Praze, tolik jsem jich nikdy neviděl. Na druhou stranu církev vždy pekla spíše s pravicí – Kalousek a nečas (podle mě asociálové) jsou křesťané; pravice prosadila restituce; jinde na západě je to také spíše tak, stačí se podívat na USA – mormona Romneyho, Bushe a reagana s jejich povinným modlením a bojem proti potratům, atd.

    Já jsem pro sociální tržní hospodářství pro středovou politiku. Církve jsou mi sympatické ale moc se angažují na pravici.

  5. Slávek Černý

    Médeo, ano jsou arbitrární. Každý si je může nastavit jak chce. Dokonce i katolík. Ale to už se dostáváme tam kde jsme byli. Chtěl jsem jen říct, že to není nějaké popsání objektivního faktu, ale jen klasifikace, která nám může usnadnit život, pokud se na ní domluvíme.

    Jsem proto ochoten akceptovat klidně i tvoje rozdělení, pokud se budu s tebou bavit a katolické, pokud se budu bavit s katolíkem.

  6. protestant

    to martiXXX:

    Tak to bývá dost často. Mnohokrát neexistuje dobré řešení. Pak se musí vybrat ne nejméně špatné. Protože dost často bývá jedním z nejhorších řešení nedělat nic.
    Ale to bývá nejen při návrhu a schvalování zákonů, ale i v mezilidských vztazích.

  7. Slávek Černý

    Já jsem z prosazených restitucí nadšen. Úplně stejně, jako bych byl nadšen, kdyby prosazeny nebyly. To ale spíš souvisí s mým pohledem na svět, než s tím, že je to tak správně.

    Myslím, že se s tím bude dát žít a nám ateistům to poskytuje jisté příležitosti, kterých snad využijeme. Určité příležitosti to poskytuje jistě i církvím a samotného by mě zajímalo, jak se s tím poperou.

    Každopádně je skvělé, jak MartiXXX píšeš, že církve budou “investovat více” do sociálních služeb. Asi myslíš více, než současné “téměř nic”. Prostě církevní propaganda za státní peníze funguje.

    Taková Diakonie je financována z darů věřících výší 0,93 PROMILE a z toho jde ještě půlka na vyloženě církevní provoz. Slezká diakonie nedostává od církví ani kačku. Jak je na tom Charitas nevím, ale předpokládám, že to bude podobné. Vše to financuje normálně stát a ten “asociální Nečas”.

  8. martiXXX

    Ad Slávek Černý. Nevím jak to je, nemám podklady. Ale předpokládám, že by církve měly investovat do útulků, jídla apod. pro lidi na dně. Doufám a věřím tomu. Když stát ostudně selhává, tak by to měly částečně převzít. Uvidíme.

  9. martiXXX

    Slávku myslím, že máš rád Nečase? Ale ten tvůj Nečas a ta tvoje pravice prosadila církevní restituce !

  10. martiXXX

    Levice by nedala církvím nic i přes ujišťování, že by to udělali spravedlivěji. Pouhá slova. Otázkou je, jaký přístup je lepší? Sám v tom nemám úplně jasno.

  11. Medea

    Slávek: “Médeo, ano jsou arbitrární. Každý si je může nastavit jak chce. Dokonce i katolík.”

    V stredoveku, by za takéto individuálne nastavenie hrozila smrť a aj dnes môže byť katolík exkomunikovaný a kňaz môže, byť potrestaný aj hmotnejšie napr. pozbavením úradu.

  12. protestant

    Co ti Slávku brání v založení podobné charitativní organizace jejímž zřizovatelem by byl OSACR?

  13. protestant

    ….Nestátní neziskové organizace (NNO), poskytující sociální služby, stále ještě nemají právně zajištěn nárok získat finanční dotace na svůj provoz z veřejných zdrojů. Od pádu minulého režimu nebyla totiž ještě přijata potřebná legislativa, která by komplexně řešila financování sociální oblasti. Pro NNO existuje pouze možnost získat státní dotace do max. výše 50% nákladů. Ve skutečnosti však tvoří státní dotace spolu s dotacemi krajů v průměru pouze 45% příjmů Diakonie ČCE...

    …I když příjmy z veřejných zdrojů tvoří v průměru pouze cca 45% všech příjmů, znamenají největší položku v příjmech středisek Diakonie ČCE….

    http://www.evangnet.cz/cce/czr/usneseni/u_31_2/tisk16h.html

  14. protestant

    Slávek Černý says:
    Taková Diakonie je financována z darů věřících výší 0,93 PROMILE a z toho jde ještě půlka na vyloženě církevní provoz. Slezká diakonie nedostává od církví ani kačku.

    protestant:

    Zřizovatelem Slezské Diakonie je Slezská evangelická církev, které má pouze zhruba 10 – 15 tisíc členů.

  15. protestant

    A ještě jeden dotaz – proč tuto službu nezajišťuje stát, kterému platíme daně? Proč existuje mezera kterou diakonie , charity apod musí vyplňovat? Proč lidé nakonec dávají přednost těmto církevním službám před státními? Kdyby to stát řádně zajišťoval, tak by církevní zařízení neměly klienty.

  16. Medea

    Michal: “co podle tebe znamená, když někdo věří, že Bible je inspirovaná?”

    Znamená to veriť, že Biblia je posvätný text, vznikajúci pod Božím vplyvom a odrážajúci nejaké Božie zámery (aké zámery, to môže byť záležitosťou výkladu).

    Pochopiteľne, v 1. storočí “Biblia” ešte NZ nezahŕňala.

  17. Slávek Černý

    martiXXX, tvůj předpoklad je jen přání. Co církve udělají nevíme. Co ale víme, tak v současnosti se na financování svých sociálních přidružených organizacích podílejí maximálně v jednotkách procent, někdy ani to ne.

    Tady je více informací: http://www.osacr.cz/2012/05/25/cirkevni-restituce-charitu-pod-cirkevni-hlavickou-bude-financovat-stat-i-v-pripade-schvaleni-cirkevnich-restituci/

    Nehodnotím tím jejich práci, ani to jestli je to správně. Jen komentuji dojem, že církve snad dnes “něco financují” je falešný. Pěkně to předvádí protestant, který mlží o podílu státu na financování Diakonie CČE. Toť vše.

    Nemám rád Nečase, takže zbytek tvých argumentů se mě nijak nedotýká. Snažím se mít na politickou scénu názor poměrně realistický. Církevní restituce byly naplánovány a schváleny lidmi, kteří z nich budou mít přímý majetkový prospěch. Ta rétorika o “spravedlnosti” je jen rétorika k ospravedlnění toho zákona

    Můžeš se podívat třeba na hlavu – pražské arcibiskupství. Hlavní ekonom: http://www.apha.cz/ing-karel-sticha/ – jistý Ing. Karel Štícha, zároveň v médiích dlouhodobě vystupuje jako”expert” na církevní restituce, byl předsedou expertní církevní komise a je to jeden z hlavních tvůrců schváleného zákona:
    http://zpravy.ihned.cz/c1-57334070-pudu-kterou-v-restitucich-ziskame-nikdy-neprodame-rika-hlavni-ekonom-katolicke-cirkve.

    Potud v pořádku. Blbý ale je, že Štícha taky seděl v dozorčí radě a byl při založení několika firem s akciemi na majitele (majitel neznámý), které se už teď zajímaly o směny některých blokovaných církevních majetků. Mrkni se na Justici.cz, firmy Duplicatus nebo Real 24. (až bude fungovat, teď je mimo provoz). Hmmm. Ty cestičky už prostě jsou připravený a ti správní lidé vědí co vědět mají.

    Protestante. Diakonie CČE je poměrně tajnůstkářská na to odkud bere peníze, ale podařilo se mi zjistit tyto údaje z roku 2003, které zcela potvrzují moji tezi:

    výše v tis. Kč druh příjmů % z celku
    103 337 dotace MPSV 40
    8 977 zdrav. pojisťovny 3
    22 158 MŠMT 9
    7 946 zahr.+ tuz.dary 3
    5 509 kraje 2
    17 896 samospráva + ÚP 7
    6 211 nadace např. NROS 2
    62 315 z hlavní činnosti 24
    6 470 z vedl. činnosti 3
    17 034 z ostatních činn. 7
    257 853 celkem 100

    A nevím o tom, že by mi něco bránilo. Snad jen zkušenosti a to, že jsem se tomu nijak dosud nevěnoval. pokud bude čas a chuť, tak třeba něco vznikne.

  18. Slávek Černý

    Protestante, to se nemusíš chlubit, že ty vaše církvičky mají málo členů. To všichni víme.

    Přiznám se, že moc nechápu tvůj útočný tón, když tu jen uvádím jak se věci mají. Já si vážím práce, kterou ti lidé v sociálních službách dělají v rámci diakonií i mimo ně. Jen upozorňuji na to, že celou tu srandu financuje ten “nenáviděný sekulární stát” a tedy já, stejně jako ty.

    A proč to nezajišťuje stát? Ale on ty služby zajišťuje. Financuje pestrou směs organizací, které ty služby realizují. Tak to prostě u nás funguje. Ty církevní organizace jsou jen jedny z mnoha. Existuje i bezpočet zcela necírkevních organizací, které fungují podobně. Stát prostě neprovozuje sanitky a většinou nevlastní třeba domovy důchodců. Tvářit se, že to je ze strany církví charita je nesmysl. Je to prostě poskytování sociálních služeb za úplatu. není na tom nic špatného, ale ani to není samo o sobě nijak výjimečné.

  19. Medea

    Ešte k tým Svedkom Jehovovým, keď sme ich už tu spomenuli:

    Boh je večná, superiórna a jedinečná bytosť, stvoriteľ a vládca sveta a má aj svoje meno: Jehova.

    Kristus je prvé božie stvorenie, dokonalá duchovná bytosť – “obraz neviditeľného Boha”, ktorý odráža vlastnosti svojho Otca. Prostredníctvom Krista, Jehova vytvoril duchovný aj hmotný svet. Medzi Jehovom a Kristom je vzťah mimoriadnej a vrúcnej lásky. Kristus je však všemohúcemu Bohu, tak ako všetko ostatné, podriadený. Kristus sa dočasne stal telesnou bytosťou – Ježišom, aby obetoval sám seba za odpustenie ľudských hriechov. Teda je tu podobné poňatie Krista aké mal Pavol.

    Proti Jehovovi sa vzbúril Satan a iní anjeli a na svet prišiel hriech. Adam a Eva podľahli pokúšaniu Satana. Satan Jehovu obvinil zo zlej vlády nad svetom, preto Jehova dočasne ponechal Satanovi moc pôsobiť vo svete a dal ľuďom, možnosť vyskúšať si život bez Jehovovej dokonalej vlády.

    Jehova sa však svojej vlády nad svetom na Konci vekov opäť ujme. Treba zdôrazniť, že svedkovia neveria v nesmrteľnú dušu, teda podľa nich mŕtvi nič necítia. Ale Jehova si detailne pamätá každú ľudskú myseľ. Po Armagedone Jehova vzkriesi všetkých svojich zbožných svedkov, ale aj ľudí, ktorý sa nemali možnosť oboznámiť s jeho zákonmi a učením a títo budú žiť v jeho tisícročnom kráľovstve, pričom Satan a jeho kolegovia budú na 1000 rokov spútaní. Počas tohoto tisícročia sa vzkriesení definitívne rozhodnú, či chcú byť poddanými Jehovu. Na konci tisícročia bude Satan ešte raz prepustený a bude môcť posledný raz pokúšať ľudstvo. Tí ktorí odolajú, budú navždy blažene žiť v Jehovovom večnom kráľovstve. Tí ktorí podľahnú pokušeniu alebo neprijmú Jehovu, budú spolu s démonmi navždy zničení (prestanú existovať).
    Je to teda pomerne humánna eschatológia, žiadne sadistické predstavy opekania zatratencov vo večnom ohni, ktoré tak milovali niektorí kresťania 😀

    Jehovisti chápu Bibliu ako Božie slovo.

    Jehovistická kristológia: http://www.jw.org/sk/publikacie/knihy/%C4%8Co-u%C4%8D%C3%AD-Biblia/Kto-je-Je%C5%BEi%C5%A1-Kristus/

    Jehovistická teodícea: http://www.jw.org/sk/publikacie/knihy/%C4%8Co-u%C4%8D%C3%AD-Biblia/Pre%C4%8Do-Boh-prip%C3%BA%C5%A1%C5%A5a-utrpenie/

    Jehovistická eschatológia: http://www.jw.org/sk/publikacie/knihy/%C4%8Co-u%C4%8D%C3%AD-Biblia/%C4%8Co-je-s%C3%BAdny-de%C5%88/

Comments are closed.