Dobro a Zlo

Věřící s oblibou říkají, že věda sice umí odpovídat na otázku “jak”, ale neumí odpovídat na otázku “proč”. Podle nich na otázku “proč” umí odpovídat právě (jejich, jak jinak) náboženství.

Nikdy jsem tuto myšlenku nepochopil. Věda samozřejmě v mnoha případech umí odpovídat na otázku “proč” (Proč se drát, kterým prochází proud, zahřívá? Proč padá kámen směrem k zemi? Proč se vržené těleso pohybuje po balistické křivce?) a v případech, kdy to neumí, je odpověď, kterou nabízí náboženství, stále stejná, k uzoufání neinspirativní, nudná a nic neříkající. Zní: “To Bůh…”

Jedna z mála oblastí, kde křesťané nabízejí “zajímavější” odpovědi, je oblast existence Dobra a Zla. Křesťané věří, že Zlo ve světě je důsledkem Prvotního Hříchu (připomeňme, že nic takového se nikdy nestalo, protože ani jeho protagonisté, Adam a Eva, nikdy neexistovali). Zlo a Smrt mají být trestem za Hřích.

Ponechme teď stranou četné rozdíly v tom, jak tuto myšlenku interpretují/odmítají/přijímají různí křesťané, a zamysleme se spíš nad samotným Zlem ve světě.

Jistě lze přijmout myšlenku, že za spoustu toho co vnímáme jako Zlo, mohou lidé. Vraždy, války, závist, podrazy a podvody, znásilnění, násilí všeho druhu, … toto všechno lze vnímat jako důsledek svobodné vůle a svobodného rozhodnutí konkrétních lidí. Ačkoliv by Bůh jistě mohl zasáhnout, a bránit těmto lidem v jejich zlých činech – lze pochopit proč to nedělá. Celé to lze jistě vnímat jako pokračování odklonu od Boha, započatého Prvotním Hříchem, do kterého Bůh nechce zasahovat. Potud je křesťanské vysvětlení OK.

Jenže, toto není ani zdaleka jediné zlo ve světě, naopak. Na světě je mnoho zla, které není důsledkem rozhodnutí žádného člověka, a má mnohdy otřesné následky. Zamyslíme se nad otázkou, zda a jak by mohl Bůh takovému zlu zabránit, a proč to neudělá.

Jako první uvažme tsunami v Indickém oceánu v roce 2004. V jeho důsledku zahynulo přes 200 tisíc lidí, a jedná se o jednu z největších přírodních katastrof v moderních dějinách. Ve vztahu k bohu se nyní nabízí úvaha: Bůh vzhledem ke své vševědoucnosti nepochybně věděl, že se k takové katastrofě schyluje. Mohl jí zabránit? Jistě mohl – je přece všemohoucí! Je tedy logické, že jí zabránit nechtěl. Ale proč? Chtěl tím lidem něco naznačit? Pokud ano – byl pochopen? A nemohl to udělat méně drasticky, aniž by při tom zahynuly stovky tisíc lidí??? Je přece milující…

Zcela analogická situace nastává při každé jiné přírodní katastrofě. Loni, v roce 2010, zahynulo na Haiti v důsledku katastrofálního zemětřesení přes sto tisíc lidí. Drastické záběry jsme jistě v televizi viděli všichni mnohokrát. Je i toto důsledek hříšného života lidí? Je to snad boží trest?! Pokud ano – pak proč trestal Bůh zrovna Haiti, vždyť tam je přes 96% obyvatel křesťanů! Proč nepotrestal třeba ateistické Čechy? A vůbec, samotná myšlenka že Milující Bůh takovou katastrofu VYVOLAL … je asi jen o málo horší, než myšlenka že o celé záležitosti dopředu věděl, ale nezabránil jí, ačkoliv nepochybně mohl. Obojí je neslučitelné s jeho atributy Dobrý a Milující.

Možná trochu méně viditelné, avšak také hrozné je utrpení rodičů, kterým se narodí postižené děti. Přibližně jedno ze 700 dětí je postiženo Downovým syndromem. Těžká demence až kretenismus, znetvořený obličej, mnohonásobně zvýšené riziko leukemie a dalších nemocí – a v neposlední řadě zničený život rodičů, kteří mají tu odvahu a statečnost se o takto postižené děti celý jejich život (!!!) starat. Za co Bůh tyto rodiny trestá? A za co trestá ty děti? Nebo se tyto věci dějí bez jeho vědomí? Nezávisle na jeho vůli? A proč Bůh způsobuje, nebo nezabrání tomu, aby se se železnou pravidelností 1400 dětí z každého milionu nerodilo takto postižených? Pykají snad ty děti a jejich rodiče za neexistující Prvotní hřích neexistujícího Adama a Evy? Nebo pykají za hříchy jiných lidí? A nad tím vším bdí neskonale milující, Dobrý a také Spravedlivý (!) Bůh??

Downovým syndromem však výčet genetických poruch a malformací jenom začíná, můžeme vzpomenout na Siamská dvojčata, holčičku s pěti nebo dokonce osmi (!) končetinami, srpkovou anémii, cystickou fibrózu, leprechaunismus, … a to nemluvím o všech možných nádorech na mozku, leukémii a jiných formách rakoviny a desítkách a desítkách dalších, neuvěřitelně pestrých a krutých postiženích. Všechno toto se vyskytuje i u zcela malých dětí. Čím jsou vinny? Za co je Nesmírně Spravedlivý Bůh trestá? Zdá se, že existuje-li křesťanský Bůh, pak má ve vymýšlení variant jak zničit život dítěti (nebo obecně lidem) dosti perverzní libůstku.

Člověk by mohl cynicky říct – alespoň toto Boží chování je konzistentní s charakteristikou Boha ve Starém Zákoně…

Na závěr zdůrazněme, že za předpokladu že Bůh existuje, výše uvedená fakta vůbec nepopírají Boží svrchovanost, jak píše např. profesor Heller. Ne. Existuje-li Bůh, pak klidně může být svrchovaný, a může si se svým stvořením dělat co chce (což také za tohoto předpokladu dělá).

Výše popsané vlastnosti našeho světa jsou však v přímém rozporu s tím, aby byl Bůh Milující, i s tím aby byl Dobrý. Výše uvedené dokazuje, že Bůh s takovými vlastnostmi, které mu připisují křesťané, neexistuje.

162 thoughts on “Dobro a Zlo

  1. protestant

    Pozor na dva významy slova PROČ.

    V případě toho drátu může být na otázku proč? odpověď taková jako v článku (protože jím probíhá proud ale hlavně protože má nenulový odpor) a nebo jiná – protože chtěl někdo vyzkoušet zda průtokem proudu vzniká teplo. Jenže PROČ to chtěl udělat? Skutečně na tohle umí odpovědět věda?

  2. protestant

    Jen se zeptám, proč je tsunami která zabila x tisíc lidí zlo?
    A co když antibiotiky zabijeme několik milionů bakterií? Je to také zlo?

  3. Michal Post author

    To je také zajímavé téma, a řešilo se to tu už s Markem. Určitě to ještě nějak shrnu v samostatném článku.

    Každopádně, podle mě: Zlo je pojem v lidském jazyce, je to náš, lidský konstrukt, a označuje určité neblahé situace ve vztahu k nám, přičemž znaménko je logicky definováno v náš prospěch.

    Tedy, když zahyne milion bakterií, je to pro nás dobré, když zahyne milion lidí, je to pro nás špatné, zlé. Čili toto by mohla být odpověď na Vaši otázku.

    Ještě jenom na okraj: lidský mozek má oproti všem ostatním živočichům extrémně rozvinuté abstraktní myšlení, s nímž se pojí tzv. intencionalita, tj. schopnost vcítit se do druhých. Moje čistě soukromá teze, která mě napadla až teď, při přemýšlení nad tím co psal Protestant, je, že právě tato naše jedinečná schopnost vcítit se do druhých je jedním z důvodů, proč asi pociťujeme jako zlo nejen neblahé věci které se dějí nám i osobně, ale i nějakým anonymním milionům lidí někde jinde.

    Proč pociťujeme jako zlo svoji vlastní smrt, a věci neblahé pro nás osobně, asi není nutné rozebírat.

  4. Michal Post author

    Mimochodem, když už se bavíme o těch zemětřeseních:

    Jak že se jmenovalo to město na Novém Zélandu, kde bylo to včerejší zemětřesení? Christchurch … to je Kristova Církev, nepletu se? To město s 342 000 obyvateli bylo silně poničeno, výrazně zasažena byla i místní stejnojmenná katedrála (Christchurch).

    Možná by se mohli naši milí křesťané pokusit o výklad téhle aktuální události 😉

  5. Matt

    No já upřímně pochybuju o zlu a dobru na nějaké vyšší úrovni, zlo je spíše to, co si většinově určí určitá společnost na základě různých kulturních, pudových a jiných základů… Ale nic víc..

    Ale znám pár křesťanů, kteří se chovají 100x hůř, než jiní lidé… Oni vlastně nedělají nic “špatného” podle jejich bible. Ono se v bibli nepíše, že být na někoho sprostý, nadávat mu pomlouvat ho a tisíce věcí, kteřé normální lidé odmítají, v bibli nějak zakázáno…

    Zatímco v bibli je plno naprosto normálních věcí označeno na špatné – sex, nahota, pracování v neděli :))

    A proto radějo uznávám lidi, co mají v sobě přirozený smysl pro zpravedlnost a umí poznat svoje hranice, než křesťany, kteří se řídí několik let starou biblí a dovedou křičet “zlo” když vydí plakát s nahou ženou, zatímco klidně pomluví tisíce svých známých a roznese o nich několikero lží

  6. protestant

    A o práci v neděli, tím méně o označení této práce za špatnou v Bibli také není.
    Můžete říci odkud berete informace?

  7. protestant

    .. a naopak pomluva (křivé svědectví) je v Bibli odsouzeno velmi ostře.
    Příště si to raději napřed prostudujte 🙂

  8. Michal Post author

    Pravda, práce v neděli v bibli odsouzena není, zato práce v sobotu je zakázána dokonce pod trestem smrti ukamenováním.

    Dále, s dovolením, pomluva a křivé svědectví – to jsou dvě vcelku dosti odlišené věci. Zdaleka ne každá pomluva je křivé svědectví, a ne každé křivé svědectví je pomluva. Pomluva v bibli zakázána není.

    A co se týká sexu – pravda, SZ z něj vědu opravdu nedělá, zato Ježíš k němu zjevně příliš vřelý vztah nemá. Extrémně tvrdě odsuzuje nejen nemanželský sex, ale dokonce i MYŠLENKY NA NĚJ (viz. jeho raději vyloupni oko, které …) a za naprostý ideál označuje opuštění rodiny, tedy i manželky, a následování Jeho (Ježíše).

    A malá technická – raději bych se vrátil k tématu zla, a nebylo by od věci ani vyjádřit se k tomu, co asi chtěl Bůh říct poničením městečka Christ Church.

  9. protestant

    Myslím že to stejné jako zrušením Německé DEMOKRATICKÉ republiky. Prostě to, že název nic neznamená. 🙂

  10. protestant

    technická – vy víte jakým výrazem staří izraelci označovali pomluvu, zda odlišovali pomluvu od křivého svědectví?

  11. protestant

    ještě poznámka – s tím podle vás extrémně tvrdým odsouzením nemanželského sexu trochu koliduje následující:

    Tu k němu zákoníci a farizeové přivedou ženu, přistiženou při cizoložství; postavili ji doprostřed a řeknou mu: “Mistře, tato žena byla přistižena při činu jako cizoložnice. V zákoně nám Mojžíš přikázal takové kamenovat. Co říkáš ty?” Tou otázkou ho zkoušeli, aby ho mohli obžalovat. Ježíš se sklonil a psal prstem po zemi. Když však na něj nepřestávali naléhat, zvedl se a řekl: “Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!” A opět se sklonil a psal po zemi. Když to uslyšeli, zahanbeni ve svém svědomí vytráceli se jeden po druhém, starší nejprve, až tam zůstal sám s tou ženou, která stála před ním. Ježíš se zvedl a řekl jí: “Ženo, kde jsou ti, kdo na tebe žalovali? Nikdo tě neodsoudil?” Ona řekla: “Nikdo, Pane.” Ježíš jí řekl: “Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!”

    Jan 8:3 – Jan 8:11 (CEP)

  12. Michal Post author

    Pro mě za mě, ať si klidně pomluva zakázána byla (sice tedy na rozdíl např. od práce v sobotu není ve SZ žádný příklad, kdy by někdo za ni byl potrestán, ale budiž)

    Podstatnější je, že tam není zakázáno např. otroctví, mučení, genocidní jednání, vraždění žen a dětí je dokonce přímo nařizováno, není tam ani slovo o sexu s dětmi, atd.

    O to zda tam je či není zakázána pomluva se opravdu hádat nepotřebuji 🙂

  13. Michal Post author

    K tomu Janovi 8:3

    Za prvé je velmi pravděpodobné že to je pozdější vsuvka, a za druhé tak jako tak je tam velmi jasně řečeno, že se smilnit nemá.

    I kdyby to čirou náhodou vsuvka nebyla, tak interpretovat tuto pasáž tak, že “smilnit je povoleno, však on nám Ježíš odpustí” je opravdu velmi troufalé. Navíc tu pasáž s vyloupnutím vlastního oka při chtivém pohledu na cizí ženu tyhle verše samozřejmě neruší.

    Technická č.2: za prvé musím odejít, a za druhé znovu opakuji, že bych se velmi rád vrátil k tématu článku. A k zemětřesení na Novém Zélandu se nepochybně ještě také vrátíme – vysvětlení že “na jméně přece nezáleží” je totiž velmi zábavné 🙂 Později napíšu svoje námitky. Zatím se loučím.

  14. protestant

    .. k tomu otroctví, geocidě a vraždění

    1. Napřed je třeba vědět co to bylo otroctví v Izraeli (sobota, milostivé léto, vrácení majetku apod …….Když tvůj bratr vedle tebe zchudne a prodá ti sebe sama, nezotročíš ho otrockou službou. Bude u tebe jako nádeník, jako přistěhovalec; bude u tebe sloužit až do milostivého léta. Pak od tebe odejde a s ním i jeho děti a vrátí se ke své čeledi; vrátí se k vlastnictví svých otců. Jsou to přece moji služebníci, které jsem vyvedl z egyptské země….. )

    2. vraždění – Nezabiješ. Exodus 20:13

  15. Social

    Nejprve zdravím všechny na tomto zajímavém webu! Ale k věci.

    1. otroctví
    To, že otroctví nebylo zas až tak špatné, je přeci naprosto irelevantní. Navíc zcela určitě byl rozdíl mezi otrokem domácím (Izraelitem) a otrokem cizím. Osobně nemám rád “citační válku”, s Biblí je to pořád dokola – je prostě nepříliš konzistentní. Ale taky přidám své do mlýna
    1 Petr 2:18
    “Služebníci, podřizujte se ve vší bázni pánům, nejen dobrým a mírným, nýbrž i tvrdým.”
    Osobně mi to jako moc uvolněný “job” nepřipadá.

    2. vraždění
    Nejlépe je přecí vésti příkladem.

    Podle Bible, vezmou-li se přesná čísla, Bůh zabil 2,476,636 lidí.
    Celkový odhad (u události, kde jsou třebas jen řády apod…) je pak 25 miliónů.

    K článku – Dobro vs. Zlo
    Zaujala mě jedna věc, co jsem se nedávno dozvěděl – že na potomky může být rovněž přeneseno břímě hříchu provedeného před celými generacemi. Že tak např. dítě pyká, nějakou formou, za závažný hřích svých prarodičů. Předpokládám, že “logicky” to zapadá do konceptu prvotního hříchu (tj. jsi zodpovědný za své předchůdce). Potom by pak vysvětlením všeho zla skutečně, jak bylo řečeno v článku, mohl být prakticky jakýkoliv prohřešek v minulosti. Pomocí tohoto mechanismu, pak lze již snadno zdůvodnit proč zrovna tihleti a ne oni. (To pomocí prvotního hříchu nejde, to “máme” všichni, resp. mají všichni křesťani).
    Člověku někdy zůstává rozum stát

  16. Social

    omlouvám se za asi neuzavřený tag, link zůstal funkční, jen se roztáhl na celý zbytek příspěvku.

  17. Michal Post author

    Opraveno.

    Mimochodem, bůh těch lidí zabil ještě mnohem víc, vždyť při potopě vyhladil celou populaci Země s výjimkou osmi lidí…

  18. protestant

    Přesně tak. A ještě k tomu stvořil celý nám známý vesmír v 6 dnech.
    Pak ještě nějak zvládl to, že někde nějak záhadně našel partnery pro syny Adama a Evy.
    Pak také nechal vyrobit arch na kterou se vešly po páru všechny biologické druhy vyskytující se tehdy na naší planetě. A pak ten kouzelnický kousek s umožnění průchodu mořem…. 🙂

Comments are closed.