Knihovnička

Primární studijní materiál
[1] Bible

Knihy populárnějšího zaměření
[2] Dawkins R., Boží blud. Academia, 2009.
[3] Harris Sam, Letter to a Chistian Nation. Vintage, 2008.
[4] Harris Sam, The End of Faith. W.W. Norton & Company, 2004.
[5] Hitchens Christopher, God Is Not Great. Twelve, 2009.

Odbornější publikace
[6] Dennett Daniel C., Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon. Penguin, 2007.
[7] Ehrman Bart D., God’s Problem: How the Bible Fails to Answer Our Most Important Question — Why We Suffer. HarperOne, 2009.
[8] Ehrman Bart D., Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why. HarperOne, 2007
[9] Ehrman Bart D., Jesus, Interrupted: Revealing the Hidden Contradictions in the Bible (And Why We Don’t Know About Them). HarperOne, 2010.

Nemohu soudit, nečetl jsem; mám v plánu přečíst, sháním.
[10] Atran Scot, In Gods We Trust: The Evolutionary Landscape of Religion (Evolution and Cognition). Oxford University Press, 2002
[11] Harris Sam, The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. Free Press, 2010.
[12] Craig A. James, The Religion Virus: Why We Believe in God: An Evolutionist Explains Religion’s Incredible Hold on Humanity. O Books, 2010.
[13] Stenger J. Victor, God: The Failed Hypothesis. How Science Shows That God Does Not Exist. Prometheus Books, 2008.
[14] Ehrman, Bart D., Forged: Writing in the Name of God–Why the Bible’s Authors Are Not Who We Think They Are. HarperOne, 2011.
[15] Murdock D.M., Who Was Jesus? Fingerprints of The Christ. Stellar House Publishing, LLC, 2007.

Kontroverzní knihy
[16] Jonasz Roman, Byl jsem knězem: Skutečná tvář katolické církve. Eko-konzult, 2003.

Výhledově přečíst, mohlo by být zajímavé
[17] Price Robert M., Jesus Is Dead. American Atheist Press, 2007.
[18] Doherty Earl, Jesus: Neither God Nor Man – The Case for a Mythical Jesus. Age of Reason Publications, 2009.
[19] Doherty Earl, The Jesus Puzzle: Did Christianity Begin with a Mythical Christ? Challenging the Existence of an Historical Jesus. Age of Reason Publications, 2005.
[20] Friedman E. Richard, Who Wrote the Bible? Harper One, 1987.
[21] Ray W. Darrel, The God Virus: How religion infects our lives and culture. IPC Press, 2009.
[22] Price, Robert M., Deconstructing Jesus. Prometheus Books, 2000.
[23] Loftus, John W., The Christian Delusion: Why Faith Fails. Prometheus Books, 2010.
[24] Doherty Earl, Challenging the Verdict: A Cross-Examination of Lee Strobel’s “The Case for Christ”. Age of Reason Publications,Canada, 2001.
[25] Loftus John W., The End of Christianity. Prometheus Books, 2011.

Obhajoba křesťanství a polemika s ateistickými argumenty – velmi stojí za to si přečíst!
[26] D’Souza, Dinesh D., What’s So Great About Christianity. Regnery Publishing, 2007.
[27] McGrath Alister, The Dawkins Delusion?: Atheist Fundamentalism and the Denial of the Divine. IVP Books, 2007.
[28] Více autorů (sborník), Dawkins pod mikroskopem: Diskuse nad knihou Richarda Dawkinse Boží blud. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010.

V diskuzi pod článkem bych přivítal tipy na další zajímavé knížky. Zejména bych uvítal tipy na knihy, hájící křesťanství proti argumentům ateistů.

206 thoughts on “Knihovnička

  1. neruda

    Prostřednictvím webu „Duše a hvězdy“ jsem se seznámil s tímto dílem http://www.fatym.com/taf/knihy/spolecne.htm#3, které doporučuji všem, kdo chtějí mít ze svých dětí dobré křesťany.
    V první kapitole mě zaujala reakce autora na názor některých rodičů, kteří se ptají, zda není lepší, nechat děti až budou velké, aby se rozhodly samy, zda chtějí věřit nebo ne?
    L.S. na to odpovídá, že „…když se někdo v dětství o Bohu nic nedoví, nemůže se pro víru v Boha rozhodnout, protože o něm nic neví. Sebelepší pole ti nedá úrodu, když na ně nic nezaseješ. Musíš zaset, musíš dítě vhodným způsobem a v patřičné době seznámit s vírou, a teprv pak můžeš doufat, že se pro ni rozhodne.“ Děti je tedy nutno indoktrinovat hned od mala, výslovně „ještě před získáním rozumu“.
    Takto od dětství indoktrinovaný člověk se však v dospívání může jen těžko „sám“, tj. svobodně, rozhodnout pro víru či nevěru, protože jeho vědomí je zavirováno náboženskými memy, které přijal jako realitu. Mluvit za tohoto stavu o tom, že takový člověk se k víře rozhoduje svobodně, je skrznaskrz pokrytecké … totiž křesťanské – což vlastně vyjde nastejno.

  2. Samain

    Neruda: Takto od dětství indoktrinovaný člověk se však v dospívání může jen těžko „sám“, tj. svobodně, rozhodnout pro víru či nevěru, protože jeho vědomí je zavirováno náboženskými memy, které přijal jako realitu. Mluvit za tohoto stavu o tom, že takový člověk se k víře rozhoduje svobodně, je skrznaskrz pokrytecké … totiž křesťanské – což vlastně vyjde nastejno

    Samain: Souhlas. Já mněla docela kliku, že u mně geny převládly nad prostředím a výchovou. Podědila jsem totiž po pradědečkovi vřelý vztah ke zvířatům a chovatelství. Blázen do zvířat jsem byla od úplně mrńavého maliča, přesto že jsem vyrůstala v Praze a doma jsme neměli ani kanára . Dokonce moje první slovo nebylo máma. ale mouma (moucha, která nám poletovala po bytě, protože zapoměla na podzim zdechnout).
    Takže, když mi křesťanští bratři a sestry vysvětlili, že v ráji se mnou nebude můj pes, protože nemá duši, přestala jsem na tento institut reflektovat a vše kolem se mi začalo jevit krajně podezřelé. Čímž se mi podařilo se z indoktrinace vymanit.

  3. neruda

    Samain:
    to je moc pěkné svědectví, jak by to nazvali křesťanští bratři a sestry – tedy pokud by to mělo jaksi opačný směr :)).

  4. Arkande

    Včera jsem narazil v antikvariátu na knihu Marka Twaina “Dopisy z planety Země” v češtině!Originální kniha vyšla v roce 1910 je tudíž stará 101 let a je nejvtipnější kritikou církve jakou znám… když jsem po ní skočil,uvědomil jsem si jak komické to bylo zvláště když mimo prodavačky nebyl nikdo v dohledu. 🙂

    Našel jsem úryvek této knihy zdarma ke stažení(v pdb) zde:http://www.necteme.cz/dopisy-z-planety-zeme.html

    Tuto knihu o kritice církve doporučuji více než jakoukoliv jinou.

    Drobný úryvek z oblasti černého humoru:

    Povím Vám žertovnou historku, která je svým způsobem patetická. Jakýsi člověk vstoupil do církve a ptal se kněze, co má dělat, aby byl hoden svého nového stavu. Kněz řekl : “Musíš napodobit našeho Nebeského otce, musíš se naučit být jako On.”

    Muž pilně, pečlivě a s porozuměním prostudoval bibli, pak vyslal k nebesům modlitbu, aby Pán řídil jeho kroky, a dal se do napodobování. Shodil svou ženu ze schodů, ona si zlomila páteř a ochrnula na celý život. Vydal svého bratra do rukou podvodníka, který ho oloupil o celý majetek, a pak ho poslal do chudobince. Naočkoval jednomu ze svých synů hlísty oblé, druhému spavou nemoc a třetímu kapavku. První dceru zaopatřil spálou a způsobil, že ohluchla, oněměla a oslepla. Potom pomohl nějakému darebákovi svést druhou dceru, načež se jí zřekl a ona zemřela v nevěstinci, a než vydechla naposledy, proklela ho.

    Pak to vše ohlásil knězi, který pravil, že takto Otce Nebeského v žádném případě napodobovat nelze. Na víru obrácený se zeptal, v čem pochybil, ale kněz obrátil stránku a začal mluvit o počasí.

    🙂

  5. Miloš H.

    Pro Samain: Samozřejmě že s Vámi v ráji nebude Váš pes. Vy mu snad přejete, aby zůstal na úrovni psa? No to jste tedy pěkně sobecká! Kdepak, on musí ještě projít několika desítkami inkarnací, než se zrodí jako člověk (a pak třeba ještě jako o něco vyspělejší bytost, tuším se tomu říká anděl či tak nějak, což by samozřejmě mělo čekat i nás, lidi, pokud svoje poslání na Zemi nějak rozumně zvládneme), pak se s ním v ráji třeba setkáte, akorát že holt už nebude štěkat a k aportování čehokoliv ho nepřimějete, i kdyby se Vaše astrální tělo (či jakou formu v tom ráji budeme mít) na hlavu stavělo! 🙂

  6. Samain

    Miloš H:Pro Samain: Samozřejmě že s Vámi v ráji nebude Váš pes. Vy mu snad přejete, aby zůstal na úrovni psa?
    Samain: Jistě že mu to přeju. Mně to nepřijde jako nižžší úroveň – naopak, když s to přeberu, jak já bych ráda byla psem, u nějakého psomilného trouby jako jsem já – tak třeba. Zrovna teď moji pacholci dospávají, zatímco já za chvilku začnu lítat jak blbec. Nakrmit štěňata, pustit do výběhu koně a ovce, poklidit ho.na, nakrmit ostatní, poplatit poplatky, pak rychle něco schroupnout a znova – a co mezitím psi? hrají si, pospávají, případně škodí. No sakra – to bych byla pěkný sobec, abych svému psu (psům) přála něco jiného 😀

  7. Arkande

    to Samain:Přát si být psem je dle mého názoru skvělé,stejně tak já bych chtěl být kocourem.Vtipné je, že existují na světě i lidé kteří si přejí být kráva 🙂

    to MilošH:Původní teze rané křesťanské církve byla že po smrti budou lidé sloužit v nebeském sboru jako andělé(čím lepší život na zemi,tím vyšší stupeň na nebi),měli tak nahradit “padlé Anděly” po kterých zůstalo v nebi prázdné místo.Od této myšlenky se časem opustilo protože navrhovala že by nebe bylo jako mnišský řád.Tzn.Celibát,modlitby a sborový zpěv.Překvapivě takováto věčnost lákala jen pár vyvolených 🙂

  8. Samain

    Arkande – kráva klíďo. Ale v Indii :-D. Jo – ta původní představa nebe je dost děsivá – ale zatím se mi z žádného křesťana nepovedlo vymámit, co si od toho věčného života vlastně slibuje – jaké že to mají být věčné radovánky.

  9. Kay

    Právě jsem dočetla knihu „O smyslu bytí“ od R.Feynmana (taktéž na ulozto.cz) a doporučuji, byť nepředpokládám, že všichni zde budou s jeho názory zajedno. Jde o přednášky (přibližně 40 stran) ze 60.let, ale i tak si myslím, že nejsou nijak zastaralé, mají své kouzlo, nesnaží se nijak urazit a člověk se mnohdy i zasměje.

  10. Karel

    Samain: ….ale zatím se mi z žádného křesťana nepovedlo vymámit, co si od toho věčného života vlastně slibuje – jaké že to mají být věčné radovánky.

    Já si nepředstavují nic. Stejně jako, že neuvažují kolik andělu se vejde na špičku jehly. Mi stačí to, že dnes mohu žít s Bohem. To je můj ŽIVOT.

  11. Slávek Černý

    Kay, Orwela jsem četl, ale už je to nějaký pátek. Podle mě je to dost nerealistická scifárna. On mi ale přijde nerealistickej ten režim v Severní Koreji, takže je to asi OK:-) Jako kdyby mě někdo tvrdil, že něco takovýho existuje, tak nevěřím 🙂 Moc si nedokážu představit, jak ti lidé uvažují.

    Přijde mi to jako dost zajímavý experiment: máš tam vše. Arbitrátrní rozdělení (podle 38. rovnoběžky, velký vzorek, kontrolní skupinu, dostatečně extrémní podmínky. Mazec.

  12. Kay

    No, podle mne je ten román Slávku hodně realistický, totální psychologická smršť, bezmoc, totalitní režim. Na mne teda hodně zapůsobil, a když si představuji život v totalitě, tak si představuji život právě velmi podobný tomu, co popsal Orwell. Autor článku podle mne ten román na 100% zná:

    1. Hrubý: „Nezakrytými okny nahlížíme do jejich bytů a hádáme, co si povídají teď, večer, když sedí kolem stolu pod obnaženou, tísnivě mihotající žárovkou. A před půlnocí – pokolikáté už tenhle týden – vypnou úřady proud. Když odcházejí z prázdných obchodů, v nichž základní zboží nezajistí ani dosud platný přídělový systém.“

    Orwell: Nemělo smysl zkoušet výtah. I v lepších časech zřídka fungoval a teď se elektrický proud přes den vypínal v rámci úsporných opatření v přípravách na Týden nenávisti. Byt byl v sedmém patře. … Na každém poschodí naproti výtahovým dveřím na něho se zdi zírala obrovská tvář z plakátů. Byl to jeden z těch obrazů, které jsou udělány tak důmyslně, že vás oči sledují, kam se hnete. Velký bratr tě sleduje, zněl nápis pod obrazem.

    2. Hrubý: “A JEHO SYNA utvrdili v božské neomylnosti. A pak spatřili náhodně propašovaný obrázek – časopis zapomenutý čínským obchodníkem, cizím diplomatem – a na něm zářící ulice, barevně oblečené lidi, nekonečnou změť automobilů, podivné přístroje, jež nosí mladí lidé u pasu a jejich šňůrky vedou do uší jako špiclovské řemínky Velkého bratra, barevné neóny s příslibem anglicky znějících jmen, výlohy plné neznámých lahůdek, alkoholy netušených chutí, ženy ve večerních toaletách, jejich dlouhé a obnažené ruce. Podivný a neznámý svět.”

    Orwell: “Ale pro přizpůsobování minulosti je daleko důležitější potřeba zabezpečit neomylnost Strany. Nejde jen o to, že projevy, statistiky a záznamy všeho druhu se musí neustále uvádět do souladu se současností,… v roce 1973, rozbaloval Winston svazek dokumentů, které právě vypadl na stůl z pneumatického potrubí, když mu padl do rukou útržek papíru, který zřejmě proklouzl mezi ostatní a pak se na něj zapomnělo. Sotva ho vyrovnal, hned poznal jeho význam. Byla to půlka stránky vytržená z asi deset let starých Timesů. …

    3. Hrubý: Rozdělení Koreje dokazuje, jak ohebnou hmotou člověk je. Jak snadno podléhá režimu. Jak lehce se dá proměnit v tvárnou hmotu.

    Orwell: Za druhé si musíš uvědomit, že moc je mocí nad lidskými bytostmi. Nad tělem, ale především nad vědomím. Moc nad hmotou – nad vnější realitou, jak bys to řekl ty, není důležitá. My už hmotu ovládáme absolutně…Ovládáme hmotu, protože ovládáme vědomí. Realita je uvnitř lebky.

    Těch analogií je tam mnohem více, včetně her dětí, povinnost odpočinku, kombinézy apod. Ta část „svět mýtů“ je ale dost zajímavá. Na jihu převládá křesťanství, je možné, že křesťanství bylo rozšířené ještě před rozdělením na celém území (?). Tímto si tedy vůbec nejsem jistá, ale dávalo by mi to smysl. Nové politické a mocenské struktury se snažily vytěsnit staré, nový vůdci usilují o přivlastnění rituálních symbolů a svátků spojovaných se starým řádem, aby vytvořili zdání kontinuity a legitimity, příkladem je i nacionalismu, Hitler se také snažil navázat na severskou mytologii, svastika má také pro nás teď už úplně jiný význam, než byl ten původní. Mě někdy skutečně překvapuje, jakým způsobem lze lidskou psychiku zformovat, jak rychle lze měnit význam věcí, symbolů, svátků apod.

  13. Kay

    ach jo, oprava: “…noví vůdci usilují ”
    Michale, nelze to zde nastavit tak, aby si člověk alespoň mohl opravit hrubky, aniž by na to musel všechny nějak výrazně upozorňovat 😀 ?

  14. Slávek Černý

    Jasně Kay, já tam tu podobnost taky vidím. proto taky píšu, že i ten SK režim mi přijde nerealistickej (jako bonmot). Jinak super, ty podobnosti.

    Je jasný, že lidská mysl je tvárná a je dokázáno, že činy utvářejí myšlení (většina lidí si myslí, že je to opačně). Zajímavá myšlenka, co se musí honit hlavou bývalého křesťana v Severní Koreji. A nemyslím tím zřejmou odpověď: nejdřív kulka, potom vítr.

    Hodně zajímavej postřeh je i ten o počtu obyvatel. Jak vlastně víme, že jich je 24 miliónů a ne třeba 12? Dovedete si představit ten strach statistika, který má nahoru reportovat úbytek obyvatelstva?

    Jinak u Orwela byla ta informační blokáda skoro absolutní. SK se tomu blíží, jak je to jen možné, ale v reálném světě to právě moc možné není. Co si ti lidé myslí o průsacích reálného světa?

  15. Kay

    Já si Slávku nejsem jistá, jestli mi vykáš, ale to nemusíš, ještě nemám ani hotovou školu. Pokud to nevadí, tak si můžeme tykat… ale na internetové diskuze stejně nemám moc času. Já jsem ty podobnosti vypsala jen pro upřesnění. Prakticky nevím, co se honí hlavou bývalého křesťana v Severní Koreji, resp. upřímně si neumím představit, jak se musí cítit hluboce věřící člověk, kterému je zakázáno věřit, jako kdyby byla víra na povel, ale v extrémních podmínkách se myšlení člověka změní. Dojde k radikální změně v jeho chování, k čemuž vede koneckonců i mnoho násilných rituálů. Pár pamětníků tam ale podle mne věří v Boha, víra je spojená s nadějí a já nemůžu uvěřit tomu, že by se všichni podřídili. S tím počtem obyvatel, já si ani nemyslím, že oni by ty statistiky dělali s nějakou výraznou přesností, ta uveřejněná čísla jsou snad jen odhady a skutečně věřím, že jsou hodně nepřesné. Běžný člověk tam údajně nemá tv ani rádio, co je fikce a co již skutečnost je pro ně těžké odhadnout. Já ale nejsem odborník na SK, vím jen to, co se dočtu v našich médiích, což je asi jasné 🙂

Comments are closed.